Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: puliukk0 - 20.08.2012, 22:07:13

Otsikko: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2012, 22:07:13
Heipä hei. Ongelmana 940 volle nakuttaa ahdoilla, missä Tonin molemmat lastut, 3" putki katilta taakse, ilmanputsari modit tehtynä.

0.6bar kohdalla ihme nytkähdys tehossa, sitten 0.8bar-> nakuttelee pari kertaa vedossa. Yleensä kerran kilkahtaa, joskus kaks tai enemmän.
Imuvuotoja löysin yhden alipaine letkun, vaihdoin sen, ei vaikutusta nakutukseen. Voisko olla IMM?

Kertokaa viisaammat  :-[
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: s73 - 20.08.2012, 22:11:06
millä bensalla ajelet?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 20.08.2012, 22:16:38
98.. Aina ja ikuisesti  :)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: ässäarpa - 21.08.2012, 00:30:31
Itsellä samallaista vikaa havaittavissa, myöskin 940, FK, tonin lastut, ja kaikki huonon näköiset alipaineletkut vaihdettu.

2500rpm kohilla innostuu, sitten puutuu, jonka jälkeen naulaa--> ja meno jatkuu normaalisti Bensana toimii Vpower.

Joskus harvoin ei tuota tee, silloin tuntuu, että pito ei riitä kolmosella märällä.


Onko sulla sytkä osat missä kunnossa?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.08.2012, 01:00:01
Itsellä samallaista vikaa havaittavissa, myöskin 940, FK, tonin lastut, ja kaikki huonon näköiset alipaineletkut vaihdettu.

2500rpm kohilla innostuu, sitten puutuu, jonka jälkeen naulaa--> ja meno jatkuu normaalisti Bensana toimii Vpower.

Joskus harvoin ei tuota tee, silloin tuntuu, että pito ei riitä kolmosella märällä.


Onko sulla sytkä osat missä kunnossa?

Kaikki paitsi puola on uutta... Pitää varmaan bensanpaineita myös ihmetellä...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: sekokupu - 21.08.2012, 10:32:32
Voihan siinä softassakin olla vikaa. Onhan noita ns. "huonoja" softia tullut ihan oikeiltakin valmistajilta. Eli miten toimii orggis lastulla? Tosin sillä alkaa naulaamaan jo niillä 0.8bar paineilla jos on vähänkään kuumempi keli/rankempi veto.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.08.2012, 13:37:30
Vakio sytkälastulla nakuttaa ihan törkeästi, yhden vedon vedin puoliks ja luulin, että räjähtää 0.8bar tais olla max paineita?
Vakio lastulla ajelin 0.6-0.7bar. Ei nakuttanut, samassa 0.8bar nakutti, nyt vähemmän lastuilla. Mutta nakuttaa silti.

Tarkistan bensanpaineet ja imuvuodot tänään! Bp pitäis olla 3bar + imusarjan paine? Eli jos ymmärsin oikein jos tyhjäkäynniltä vetoon pitäis olla 2.5 (alip. leikisti tyhjäkäynnillä -0.5bar) -> 3.8bar (ahtoja 0.8bar)?

Rohkeasti vaan arvauksia, tarkistan nuo vielä tänään. Volvot uusi tuttavuus. :)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.08.2012, 17:15:49
Kaikki alipaineletkut vaihdettu ja bensanpaineet hyvät. Seuraavia veikkauksia?? :(

EDIT: Vaihdoin astetta kylmemmät NGK:n tulpat. (500km ajetut boschit oli maitokahvin väriset, eli seokset voipi olla ihan kohdallaan!)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 21.08.2012, 21:56:49
 :hello: Täällä samaa ongelmaa, 0.9 ahtoja Tonin lastut LH+EZK, avattu imupuoli muuten vakio ilmastoitu -95 B230FK. Kiihdytyksessä saattaa naksauttaa kerran kaks ja sitten pidempään kaasu pohjassa vedossa (yli 100 km/h) alkaa meno puutumaan.
Välillä toimii ihan hyvin ja voimaa tuntuu olevan kun toimii. Ei kuluta normaalia enempää ja ei vikakoodeja.
-bensanpaine ok myös silloin kun puutuu mitä mittasin
-alipaineletkut uusittu ja en löytänyt imuvuotoja mitä suihkuttelin
-syttyvehkeet uudet (puola ja pääte vanhoja)
-pakosarjantiiviteet uusittu, ei vuoda ainakaan kuultavasti
-bensansuodin uusittu
-EGR poistettu lastulla Tonin puolesta, muuten alkuperäisesti
-pakoputki/katti ei ole tukossa kun oli 3" putkisto ja teki samaa.

Mikä tuota/noita riivaa? 
Otsikko: Re: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jaippi - 21.08.2012, 22:08:17
Omasta katosi pitkäksi aikaa nuo pari naskahdusta edellämainitulla kierrosalueella.
Eka lääke oli bensanpaineiden nosto 0,5 kilolla, toinen bensapuolen deralastu ja viimeistelyksi sytkälle tonilastu.
Samalla tosin katosi kierrosrajoitin :P

Penkissä rykäisty 0,9 ahdoilla 212hp/394Nm ja penkittäjä tuumas että menee pian 3500rpm jälkeen pirun rikkaalle, eli soppaa pitäis kyllä tulla passelisti.

Nyt etenkin lämpöisellä kelillä nuo pari naksua sillointällöin kuuluu ja vetokin tuntuu hiukka puutuneen.

Niin ja toi vakioahdin on kaiketi tapissa jo ennen 5000rpm kilon ahdoilla...

E: Piti tarkistaa lapuista.
Vääntöpiikki oli kierroksilla 2850 jonka jälkeen melkoisen jyrkästi laskee.
Otsikko: Vs: Re: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 21.08.2012, 22:15:00
Omasta katosi pitkäksi aikaa nuo pari naskahdusta edellämainitulla kierrosalueella.
Eka lääke oli bensanpaineiden nosto 0,5 kilolla, toinen bensapuolen deralastu ja viimeistelyksi sytkälle tonilastu.
Samalla tosin katosi kierrosrajoitin :P

Penkissä rykäisty 0,9 ahdoilla 212hp/394Nm ja penkittäjä tuumas että menee pian 3500rpm jälkeen pirun rikkaalle, eli soppaa pitäis kyllä tulla passelisti.

Nyt etenkin lämpöisellä kelillä nuo pari naksua sillointällöin kuuluu ja vetokin tuntuu hiukka puutuneen.

Niin ja toi vakioahdin on kaiketi tapissa jo ennen 5000rpm kilon ahdoilla...
Miten sulla on EGR, tukittu?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.08.2012, 22:51:04
Katti ei ole tukossa, kokeilin toisella TOIMIVALLA IMM:llä. Vaihdoin uuden lambdan.

Vitut se toimi vieläkään, käy laihalla(?)...

Voisko olla lastussa vika? Meinaan tuntuu toimivan lähes samoin kun vakio bensalastulla.
Vai mikä hiton paikka ahdistaa... Bensasuodatin uusittu, paineetkin ok.
Otsikko: Re: Vs: Re: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jaippi - 22.08.2012, 18:29:17
Miten sulla on EGR, tukittu?
EGR koskematon.
Tosin ei tietoa paljonko lastut vaikuttaa sen toimintaan.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 22.08.2012, 20:08:34
Laajakaistalambda on ostoslistassa ensimmäisenä kun näiden kanssa aletaan pelaamaan. Pakopainetta on vakioahtimella sen verran että kaikki mikä helpottaa elämää kannattaa tehdä. Vakiokatin tilalle jotain avarampaa tai kokeilee vaikka kokonaan ilman jos ei leima ole ihan justiinsa tulossa. Pienet on vielä paineet ei pitäis isompia ongelmia olla ainkaan enää näillä ilmoilla. Vaikea uskoa että Toni ei olisi osannut näihin lastuja tehdä mutta jos homma ei ala pelittää niin yhteyttä vaan ja kyllä siltä apua saa.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: Ari E - 22.08.2012, 20:11:55
Katti ei ole tukossa, kokeilin toisella TOIMIVALLA IMM:llä. Vaihdoin uuden lambdan.

Vitut se toimi vieläkään, käy laihalla(?)...

Voisko olla lastussa vika? Meinaan tuntuu toimivan lähes samoin kun vakio bensalastulla.
Vai mikä hiton paikka ahdistaa... Bensasuodatin uusittu, paineetkin ok.
onkohan suuttimien ruiskukuvio ja tuotto tallella
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 22.08.2012, 21:52:20
Laajakaistalambda on ostoslistassa ensimmäisenä kun näiden kanssa aletaan pelaamaan. Pakopainetta on vakioahtimella sen verran että kaikki mikä helpottaa elämää kannattaa tehdä. Vakiokatin tilalle jotain avarampaa tai kokeilee vaikka kokonaan ilman jos ei leima ole ihan justiinsa tulossa. Pienet on vielä paineet ei pitäis isompia ongelmia olla ainkaan enää näillä ilmoilla. Vaikea uskoa että Toni ei olisi osannut näihin lastuja tehdä mutta jos homma ei ala pelittää niin yhteyttä vaan ja kyllä siltä apua saa.
Ei ollut mitään vaikutusta ominaisuuteen kun mulla oli 3" turbosta taakse ilman kattia, tehoa se kyllä toi mutta ei pysty kuuntelemaan sitä ääntä käyttöautossa.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 22.08.2012, 22:01:25
Itsellä tuli rapinat kuvioon mukaan myös kun tuo mätänetin halpis-lambda sittui (lämmitys kömähti).
Tämä halpis lambda majaili siellä turbon jälkeen 6kk ja sitten vetäisi viimeisensä.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=28-3414


Nyt paikalla on Boshcilainen, mutta silti rapsahtaa kerran tai pari puolikaasuvedolla 3-4t rpm välillä (täyskaasulla ei rapise).

Kysymys kuuluukin, kuinka kauan tuo LH-systeemin adaptaatio kestää? 
Anturin vaihdon jälkeen on ajelttu vasta 30km.

Ennen lambdan oireilua ei rapistellut lainkaan!
Otsikko: Re: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jaippi - 22.08.2012, 22:28:52
Täytynee huomenissa tarkastaa rapinoiden läsnäolo, kun pääsee taas kyseisellä kamppeella liikenteeseen.
Jostain kumman syystä vaimo on tuohon 940:an kumman kiintynyt ;D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 25.08.2012, 14:16:52
En muuta keksi kun vakio suuttimissa jotain häikkää. Tai lastussa... Mutta en lastuun usko kun molemmat nakutteli suht samoissa paineissa = joku bensapuolella rajottuu. (liekkö suuttimissa jotain/taitaa olla muutenkin aika tapissa)
Bensanpaineet kohdallaan, kokeilin vielä toisella mittarilla. n.4bar nous vedossa.

Hommasin halvalla 440cc suuttimet (kattoo miten sopii vakio ruutan kanssa)
Pitää vielä vetää Kurjuudenmaksimoinnilla© ens palkkaan niin vois saada tuon laajakaistankin. :2funny:
Otsikko: Re: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jaippi - 25.08.2012, 14:22:43
Tuli testattua, eikä oma kampe rapistellut.
Saattaapi olla niin rajoilla että viileämpi keli jo auttoi.
Vauhtipyörä se vain jyristelee jo kolmosellakin ;D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 25.08.2012, 19:24:24
Pirun suutinkauppa tais mennä pieleen, vissiin olikin pienet suuttimet...

Sitä tässä pohdin että mimmosia säädettäviä paineensäätimiä olette käyttänyt, vois nostaa 0.5bar ja koittaa toimiiko paremmin!
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 25.08.2012, 19:46:27
Rapisee edelleen yli 3000 rpm ja 0,6 baarin ahdoilla!   >:(

Bensanpaineet taatusti riittävät (4,5 baaria täysahdoilla). IMM-vaihdettu. Lambda vaihdettu Boschilaiseen. Akun kenkä 30min irti, kun tutkin palovaurioita.

Suuttimet jumittaa?  Laitoin tosin tankkiin injector-cleaneria.

Kuten sanottu, ilmiö alkoi lambda-anturin leviämisen aikoihin.

Tulpat avaamatta. Voisi katsoa sinne myös endoskoopilla, kun sellainen on.

En osaa keksiä missä vika?  :o  Ideoita?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jkjh940 - 25.08.2012, 22:01:00
Moposportista FSE malpassi http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388 (http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=30078INJE388) tuollainen itsellä kiinni tällähetkellä käy suoraan alkuperäiseen bensakiskoon.Täällä samaa oiretta et ropisee tietyssä kohtaa kuin kiihdyttää se on minusta jossain välissä kun alkaa ahtoja nostamaan tulee pari ropinan ääntä ny ahtopaineet 1,5bar ja noita bensanpaineita nostettu se 0,5bar eli täysillä on sitten se 4,5bar.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 26.08.2012, 02:22:53
Ei nakutus mitään tervettä ole...  :)

Pitää kattella laajakaistalla, luultavasti suuttimet ei riitä vaikka paineita nosteliskin...?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 26.08.2012, 07:13:51
Onhan näihin saanut sitä turbo+ sarjaa, tuntuis hullulle että kaikki on vedetty niin rajoille että nippa nappa 0.8bar kestää.
Vai johtuuko oire siitä kun paineet nousee todella nopeasti rajapaineventtiilillä, muistaako moottorinohjaus mitä tapahtui muutama sekunti sitten kun nakutti kiihdytyksessä ja rupeaa puutumaan vasta kaasupohjassa?

Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jkjh940 - 26.08.2012, 08:45:37
Itellä välillä ropahtaa kun, runttaa kaasunpohjaan eli ei täysahdoilla eikä kierroksilla vain sanotaanko jossain 2500-3500rpm välissä silloin kuin rupeaa keräämään ahtopainetta ja juuri tuossa noin 0,8bar kohdalla saattaa välillä tulla muutama ropina. Autolla ajettu nyt 250tkm ja tuo vika/ominaisuus on ollut jo niin kauan kuin tuossa on lastut ollut paikallaan nyt 4v. Eikä ole väliä onko Toni vai viking lastu molemmilla tekee saman.Täytyy yritellä tuolla suuttimen pesulla jos jotain auttaisi..
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jaippi - 26.08.2012, 10:36:43
Onkos täällä rapinakoneissa vakio T-nokka paikallaan?
Sattuukos tuon kokoonpanon kanssa dynaaminen puristussuhde liian korkeaksi mainitulla kierrosalueella.
Maksimivääntöhän on noilla nurkilla.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 26.08.2012, 12:16:24
Onkos täällä rapinakoneissa vakio T-nokka paikallaan?
Sattuukos tuon kokoonpanon kanssa dynaaminen puristussuhde liian korkeaksi mainitulla kierrosalueella.
Maksimivääntöhän on noilla nurkilla.

Vakio T-nenäkeppi koneessa meikäläisellä.

Tosin tuossa muutama tuhat km sitten kansirempan yhteydessä kansi madaltui jonkin verran (yli 0,4mm), joten ainakin meikäläisellä puristussuhde muuttui alkuperäisestä.

Mutta omituisinta tässä on se, että tuhansia kilometrejä meni ilman rapinaa tuolla kokoonpanolla, kunnes lambdan hajottua ongelmat ilmenivät!
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 26.08.2012, 12:39:15
Onkos täällä rapinakoneissa vakio T-nokka paikallaan?
Sattuukos tuon kokoonpanon kanssa dynaaminen puristussuhde liian korkeaksi mainitulla kierrosalueella.
Maksimivääntöhän on noilla nurkilla.

Välillä rapsuttaa 4000-6000rpm ja välillä kun painaa kaasun pohjaan niin kerran kaks 3000rpm...

Mietin (ei oo mun juttu tiedetään  :D) eikö about ainoat syyt ole: Liian laihalla ja/tai liian paljon ennakkoa... Johtuen tietysti imulämmöistä, puristuksista, seoksista...

Onko teillä jollain kiinacoolerin kanssa samoja ongelmia (jos vakio cooleri on vaan yksinkertaisesti niin paska?)  :-\

Oliko Turbo+ sarjassa ollut joku Saabin APC tyylinen hässäkkä?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 26.08.2012, 13:09:07
Liian laihalla ja/tai liian paljon ennakkoa... Johtuen tietysti imulämmöistä, puristuksista, seoksista...

Onko teillä jollain kiinacoolerin kanssa samoja ongelmia (jos vakio cooleri on vaan yksinkertaisesti niin paska?)  :-\

Oliko Turbo+ sarjassa ollut joku Saabin APC tyylinen hässäkkä?
Sinällään erikoista on, että kokoonpano toimi vielä heinäkuussa nippuunlaitettuna (kansiremontti) kuumillakin keleillä ja nyt ei.

Coolerina minulla on KL-racing "model passande" malli. Eli tämä.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-940-med-ac-60mm-.html

Ja se orkkiscooleri on /C:stä!  Mitatusti antoi 25C ulkolämpötilassa ja ilmastointi päällä imusarjaan yli 75C ilmaa ja tuolla KL-racingin coolerilla +40C ei ole koskaan ylittynyt!

Jep, tuossa jurbo+ sarjassa on juurikin tuollainen "APC" viritys.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=193506
Ja siitä selaat alaspäin, niin jurbo+ paketti on aikas hyvin kuvattu!
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 26.08.2012, 14:02:01
Sinällään erikoista on, että kokoonpano toimi vielä heinäkuussa nippuunlaitettuna (kansiremontti) kuumillakin keleillä ja nyt ei.

Coolerina minulla on KL-racing "model passande" malli. Eli tämä.
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/intercooler/modellanpassade-intercooler/volvo-940-med-ac-60mm-.html

Ja se orkkiscooleri on /C:stä!  Mitatusti antoi 25C ulkolämpötilassa ja ilmastointi päällä imusarjaan yli 75C ilmaa ja tuolla KL-racingin coolerilla +40C ei ole koskaan ylittynyt!

Jep, tuossa jurbo+ sarjassa on juurikin tuollainen "APC" viritys.

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=193506
Ja siitä selaat alaspäin, niin jurbo+ paketti on aikas hyvin kuvattu!

Heeeetkinen, just heitin omastani ton säätimen roskiin. Ja mulla toi musta boksikin ilmanputsarikotelon kyljessä!  ;D

Liekkö vaikuttais mun nakutuksiin jotenkin? Täytyykin koittaa ilman. Juuri tuolla t+ kierroksilla nakuttaa.
Ja tuo sarja ei nostanut ahtoja mun autossa, oli vaan asennettuna  :o
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: jkjh940 - 26.08.2012, 15:35:53
Täytyy kokeilla vielä tuolla nokan vaihdolla jos jotain merkitystä sillä on.T luulisin olevan paikallaan kokeillaan nyt sitten tuota VX nokkaa.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 26.08.2012, 23:53:47
Nykäsin Turbo+ sarjan pois, tuntu häviävän ihme vedon "aaltoilu" tai pieni nypyttäminen. Muutenkin paljon järkevämmän olonen.
Sitä en tiedä onko edes mahdollista, sähköt tuli laitteeseen ja piuhoja meni puolalle + johonkin eculle meneville johdoille?
Solenoidi vissiin rikkki eikä kytketty kun 0.3bar näytti mittari kun fk:ni ostin.

Liekö tuntuu vaan paremmalta. Voin pistää huomenissa kommenttia, auttoiko mitään mihinkään!  :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 27.08.2012, 00:55:19
Rapinan perussyy selvisi!

Enpä ole tullut katselleeksi ahtopainemittaria... :facepalm:
Piikitti ahtoja "hitusen", koska parhaimmillaan ahtoja oli 1,5baaria hitusen yli 3000 rpm kierroksilla. Syynä ameriikan bleedi (hukkaportin letkussa isoreikä).  :-[

Syynä PVC-letku ja konehuoneen lämpötila ja se, että ahtopaineen säätöpaineen otto tapahtuu minulla tyhjäkäyntiventtiilin putkesta. Eli letkulla on mittaa sen liki metrin.

Tänään palovaurioita korjatessa vaihdon palaneet sytkän piuhat, palaneen jakajan kannen!  >:(
Piuhasarja on viallinen, nyt sitten pätkii paineilla siellä piuhojen puolella, koska liittimet ovat viallisia (vaihtunee takuuseen). Mutta kyllä jaksaa vastustaa!  :o

Paskat varaosat ovat aiheuttaneet kansiremontin ja kaikkea muutakin sontaa!  >:(

Ainoa omituisuus on se, että kone käy hitusen lämpöisenä. Täytynee vaihtaa koneen lämpötila-anturi...

Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: 945turbo23 - 28.08.2012, 21:01:12
Mulla on '95 945 B230FK.

Lastuna Vikingin se "parempi" lastu.

Onko mitään hyötyä suuremmista suuttimista ilman uudelleenkartoitusta?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 28.08.2012, 21:11:55
Mulla on '95 945 B230FK.

Lastuna Vikingin se "parempi" lastu.

Onko mitään hyötyä suuremmista suuttimista ilman uudelleenkartoitusta?

No jos sulla seokset kunnossa jo nyt 1bar, niin ei hyötyä... Taitaa vakio ahdin loppua siinä 1.1bar kohdalla.

Mulla kun ei ole (vissiin omissa suuttimissa jotain paskaa tjsp) niin pistän 370cc siemensin dekat. Kunhan tulis postissa.  :)
Luin jotain juttuja ja 370cc päälle ymmärtäis vielä vakio moottorinohjauksen lambdakorjaus.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 29.08.2012, 18:54:19
Dekat kiinni... nakuttaa ihan samalla tavalla. >:(
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 29.08.2012, 19:30:14
Dekat kiinni... nakuttaa ihan samalla tavalla. >:(

Tuliko nollattua ecu ja ajettua sopeutukset kohdalleen?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 29.08.2012, 19:32:00
Tuliko nollattua ecu ja ajettua sopeutukset kohdalleen?

Aivan. Jotain unohtu  :buck2:

Onko jotain tiettyä kaavaa tuohon sopeutukseen (minkälaista ajoa), ja kuinka kauan pitää olla akunnapa irti?

EDIT: Puol tuntii akunnapa irti, ajoin 30km normaalisti. Kokeilin vedättää, toimi 1bar piikki ja kun laski 0.7bar... Jos pistän niin että piikkaa 1.1bar ja laskee 1.0bar niin nakuttaa. Täytyy kehitellä vissiin LISÄÄ jousia hukkaportinkelloon. Ei oikee toimi toi kuulajousi tällä ahtimella.  >:(

Mutta, katsotaan katsotaan...  :) Toivottavasti tää mun yksinpuhelu ei sotke tätä topikkia.  :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 31.08.2012, 18:23:56
Laajakaista kiinni.

14.7 pysyy koko aika, jos iso vaihde niin alkaa rikastamaan ahdoilla vasta 0.6-0.8bar välissä?!

Jos lähtee paikaltaan, tai pienellä vaihteella: kilkattaa kerran kaks jollon seos muuttuu 14.7 -> 10.0...

En keksi muuta kuin että kaasuläpän potikka ois rikki ja huijais että koko aika tyhjäkäynnillä tai lastussa vika. Vai missä?
Tuntuu toi ahtorikastus olevan ihan jäljessä.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: hevonen - 31.08.2012, 18:40:34
Joo tai bp-säädin sökö. Mulla olis ehjä 3-bar säädin myydä... :)
Noi takavetoset kun loppu meidän familiasta ainakin vähäks aikaa... :idiot2:

On mulla ehjä 016 immukin jos joku haikailee ehjää..?
Myyntipuolelle en laita mutta kysyä saa jos on hätä.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 31.08.2012, 18:42:57
Joo tai bp-säädin sökö. Mulla olis ehjä 3-bar säädin myydä... :)
Noi takavetoset kun loppu meidän familiasta ainakin vähäks aikaa... :idiot2:

On mulla ehjä 016 immukin jos joku haikailee ehjää..?
Myyntipuolelle en laita mutta kysyä saa jos on hätä.

bensanpaineet mitattu ja nosti ahdoilla... Samoin koitin toisella immullakin ja sama vika. Ihan helvetin outoa?

Noniin, tais vikakin selvitä. Vakio lambdan piuha irti, eculle suoraan syöttö laajakaistalta (tietty kapeakaista signaalia)

JA TOIMII!

0.3bar jälkeen (ehk aikasemminkin) pitää seokset 10.5 -> 12.0 nurkilla
Normi ajossa karkeasti 14-16
jne jne... Ajan sopeutukset kohdalleen (nättiä ajoa pari päivää, olenko ymmärtänyt väärin?)

Palaan asiaan! :)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 31.08.2012, 21:44:12
Eli ei toimi uudella orggis lambdalla, mutta laajakaistan lähdöllä pelaa?
Outoa, mutta sitä on liikenteessä kun mun auto ei enää tuntus nakuttavan tai puutuvan.. Mikähän sitäkin vaivas..? Ajellu vaan peltiä avaamatta ja mihinkään koskematta, voikohan tuo ecun adaptointi kestää noin kauan(parisataa km)? Silloin kun vikaa oli niin varmaan joka päivä resetoin boksin kun kokeilin josko vika poistuis ties millä konstilla.
Jotenkin en vaan jaksa uskoa että ois itsestään korjaantunu tuo mun auto.. ajellaan ja tutkitaan.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 31.08.2012, 22:04:35
Kun ahtopaineiden ongelmat (piikittäminen sinne 1,5bar) korjattiin, halusi merikontti rapistella vieläkin ajoittain.

Meinasi ideat loppua ja vaihdettavat kohteen, mutta eilen sitten putsasin sen alkuperäisen IMM:n huolellisesti soveltuvilla aineilla ja vaihdoin sen takaisin. Ei toimi kunnolla vieläkään.

Mietin siinä pääni puhki ja yritin keksiä missä vika on. Olin mielestäni käynyt jo kaikki vaihtoehdot lävitse.
Tänään sitten motarilla tuli vikakoodit 2-3-1 ja 2-2-1 LH:lta ja EZk ei tiennyt mistään mitään, muuta kuin hoiti rapistelun kiihdytyksissä.

Rupesin tutkimaan sitten tutkimaan sitä vaahteramäen eemeliä tarkemmin. Ei vikoja ja vaikuttaa toimivan oikein.
Sitten tuumasin, että jotain feelua systeemissä on ja rupesin tutkimaan johtosarjaa (palovaurioita), ei vikaa. Kaikki kunnossa, paitsi se lambdan liitin on hitusen "rapea".  :D

Tuumasin, että ja vikahan on jossain siellä ja ryhdyin tuijottamaan sitä vaahteramäen eemelin liitintä sekä anturista, että johtosarjan puolelta. Hm....  hitusen sinistä....   Ahaa!!!  Ei muuta kuin conctact-spayta hakemaan ja sitä runsaasti liittimeen suihkuttaen ja cleaneria perään..  Kas sieltä tulee hapettuma paskaa vaseliinin keralla! Eli ennen vaseliinin pois pesemistä siellä ei vaikuttanut olevan mitään vialla tai näkyvissä.

Eli vika ei ollut IMMussa, vaan johtosarjan puoleisessa liittimessä. Nykiminen korjaantui puolan vaihdolla, mutta rapina oli laihan seoksen tuottama ongelma, jota lambda yritti korjausikkunan rajoissa sitten parannella.
Ongelmallisinta tässä oli se, ettei se tehnyt sitä koko ajan!

No, huolellinen puhdistus ja hitusen vaseliinia mukaan ja nyt pelaa hyvin, ainakin nyt tehdyn 30km testilenkin perusteella!   :D

Vaikka vaahteramäen eemeliä (IMM) aina syytetäänkin, niin vika voi olla liittimessäkin!   ;)

Kylläpä kontilla on kiva kenkiä, kun se pelaa!  S*

Poliisejakin hymyilytti, kun rinnalta hitusen kiihdytin ripeämmin, mutta en livennyt ylinopeuteen!   ;)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 01.09.2012, 03:32:23
Toimii... Kolmosella nousee vaan ahdot niin nopeasti 1bar että ehtii kilkkaamaan välillä kerran. Jos hiljempaa kiihdyttää ei ongelmaa...
Vetää muuten ihan näppärästi verrattuna vakioon.  ;)

Täytyy koittaa ottaa kuulajousi pois ja jousia/toista kelloa tilalle.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: hevonen - 01.09.2012, 07:11:19
Ajan sopeutukset kohdalleen (nättiä ajoa pari päivää, olenko ymmärtänyt väärin?)
Eikun ajat ihan vaihtelevasti, ecu alkaa pelaamaan päivä päivältä paremmin... :)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 02.09.2012, 11:45:15
Kyllä sanon että on paskin ruisku ikinä.

Isommilla suuttimilla täyskaasu 10afr, pistin vakiot niin jotain 11afr...

Ongelma on ettei toi typerä lh tajua rikastaa heti kun ahdot nousee, vaan rikastaa sekunnin myöhässä?! Ja rikastaa oikeen kunnolla. Oikeen hitaasti kiihdyttää niin seokset about järkevät... Eli isommilla suuttimilla kun on koko aika enemmän paksulla niin ei nakuta välttämättä heti.

Onko tää oikeasti näin typerä ruisku vai onko mulla jotain rikki?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 02.09.2012, 12:15:27
Ongelma on ettei toi typerä lh tajua rikastaa heti kun ahdot nousee, vaan rikastaa sekunnin myöhässä?! Ja rikastaa oikeen kunnolla. Oikeen hitaasti kiihdyttää niin seokset about järkevät... Eli isommilla suuttimilla kun on koko aika enemmän paksulla niin ei nakuta välttämättä heti.

LH:n ongelma on siinä, ettei LH tiedä ahtojesi noususta tuon taivaallista tai kaasupolkimesi asennosta.  LH reagoi vain IMM ja lambdan antamaan tietoon.  Joten se reaktio ahtojen nousuun tulee väistämättä viiveellä. Koska LH siirtyy closed-loop tilasta Open-loop tilaan.

Eli jos rikastaa liikaa, on lastusi kartat muokkausta vailla, eli sopimattomat sinunlle.

LH:ssa kaasuläpän asentotunnistin on vain tyhjäkäyntiä varten ja muuta virkaa sillä ei ole.

Joten jos LH ei kokoonpanollasi pärjää, vaihda megaan tms.

Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 02.09.2012, 12:59:47
 :) LH.n kanssa pelaaminen ei todellakaan sovi lyhytjänteisille vaan vaatii lehmän hermoja.

Sopeuttamistoiminto tekee laitteesta pirullisen ja on hidas. Nostat painetta tai vaihdat isommat suuttimet jolloin seos menee paksummalle. Voi näyttää hetken hyvältä. Ecu lähtee sopeuttamaan koska lambda ilmoittaa että ei hyvä, lyhennä suuttimien aukioloaikoja. Tämä vaikuttaa samalla tavalla suuttimien aukioloaikoihin koko alueella (open loop). Kun sopeutus (long time fuell trim) on tehty voi lopputulos olla nurinkurinen. Juuri oikeanlaisten karttojen kerralla tekeminen vaatisi osaavaltakin päivien askartelun jarrussa.

Ja jos järjestelmässä on pienikin vika, hapettumaa, vuotoja jne, niin koko homma menee reisille.





Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 02.09.2012, 14:14:50
Eli lh ei tajua periaatteessa rikastaa ahdoilla... Hieno valinta turboautoon ;)

Täytyy miettiä kuinka helposti megan saisi tähän...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 02.09.2012, 14:26:01
Tajuaapas!  Heti kun IMM kertoo, että ilma virtaa lisää ja muutos on tarpeeksi iso/nopea, että siirrytään open-loop tilaan.

Tuon "tajuamiseen" tarvitaan vain tieto IMM:ltä ja kierrosluvusta.  Eli jos muutos tilanteessa ei toimi, niin kartat uusiksi.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: hevonen - 02.09.2012, 15:08:32
Ja nouseehan bensanpaine ahdoilla eli...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 02.09.2012, 16:28:05
Eli toisella lastulla vois toimia? Nyt tonin lastu, koitan vakiota kun pääsen kotiin...

Kuka mulle tekis semmosen lastun sitten?

EN ymmärrä, eka sanotaan että lh ei tajua ahtojen noususta mitään, sitten se tajuaa rikastaa ahdoilla... Luulis sen laskevan imm ja sen mukaan rikastavan, lastu vissiin määrää kuinka paljon? Ja mistä alkaa rikastamaan?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: järviin - 02.09.2012, 16:46:24
Ja nouseehan bensanpaine ahdoilla eli...
...Eli säädettävää bensanpainesäädintä voisi kokeilla.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 02.09.2012, 17:25:37
Eli toisella lastulla vois toimia? Nyt tonin lastu, koitan vakiota kun pääsen kotiin...

Kuka mulle tekis semmosen lastun sitten?

EN ymmärrä, eka sanotaan että lh ei tajua ahtojen noususta mitään, sitten se tajuaa rikastaa ahdoilla... Luulis sen laskevan imm ja sen mukaan rikastavan, lastu vissiin määrää kuinka paljon? Ja mistä alkaa rikastamaan?
lh ei edes tarvitse sitä ahtopaine tieto, vaan IMM pelkästää riittää. Lopusta huolehtii bensapaineiden muutos ahtojen mukaan. Soppaa sekoittaa vielä tämä mainittu lh:n adaptiivisuus. Eli anna lh:n ensin hakea omat arvonsa paikalleen muutoksien jälkeen ja tutki vasta sitten sitä seoksien käytöstä.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 02.09.2012, 17:51:12
lh ei edes tarvitse sitä ahtopaine tieto, vaan IMM pelkästää riittää. Lopusta huolehtii bensapaineiden muutos ahtojen mukaan. Soppaa sekoittaa vielä tämä mainittu lh:n adaptiivisuus. Eli anna lh:n ensin hakea omat arvonsa paikalleen muutoksien jälkeen ja tutki vasta sitten sitä seoksien käytöstä.

Outo ruisku, esim nissanin ruisku tajuaa rikastaa heti ahdoilla eikä viiveillä... Siinäkin tunnistaa ahdot imm virtauksen mukaan. Noh koitan vakio bensa lastulla huvikseen.

Mikä on sopiva ajomäärä tehdä johtopäätöksiä, riittääkö pari päivää?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 02.09.2012, 23:17:20
Outo ruisku, esim nissanin ruisku tajuaa rikastaa heti ahdoilla eikä viiveillä... Siinäkin tunnistaa ahdot imm virtauksen mukaan. Noh koitan vakio bensa lastulla huvikseen.

Mikä on sopiva ajomäärä tehdä johtopäätöksiä, riittääkö pari päivää?
Muista, että LH desing on kotoisin 70-luvun lopulta....   :hello:

Ja kuten sanoin, heti kun ahdot nousevat, nousee bensan painekkin. Joten rikastus on välitön, jos kartat ovat kohdallaan. Joten sen ECU:n (LH) ei tarvise paineista tietää tuon taivaallista, vaan ilman määrä on ainoa tieto, mitä tarvitaan.
IMM mittailee mitä mittailee ja sekin reagoi välittömästi siihen muuttuvaan kaasumassaan. Viivettä toki on, koska putkikin on pitkä.

Vakiolastu ei sitten toimi 1 baarin paineilla, joten unohda se suosiolla.   :buck2:

Jaa, että kuinkas kauan tuo lambdan korjauvakion uudelleen muutos kestää? No, itsellä on takana Immun fiksauksen jälkeen reilun 200km ja se ehkä on jo tasaantunut. Selviää seuraavassa tankkausvälissä. Nyt ainakin soppaa meni sen 20L/100km.  Kyseessä on nimenomaisesti "long time fuel trim".   :hello:
Ja tietenkään en LH:ta nollannut immun fiksauksen jälkeen (kliininen eläinkoe).
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 03.09.2012, 01:06:45
Noh jos vielä annan mahdollisuuden LH:lle!  ;D

Kannattaako pistää noi n. 400cc suuttimet vaiko vakio n.330cc kiinni?
Jos LH tajuaa isommat suuttimet, niin varmaan noi 400cc?
Molemmilla laajakaista on näyttänyt 10afr, en nyt tajua ymmärtääkö ecu laihentaa täyskaasulla 400cc suuttimet 330cc tasolle.  :-[

Mistä tiedän onko kartat kohdallaan? Lueskelin nettiä ja aika paljon oli jenkeilläkin ongelmia kyseisen "lean spot" ongelman kanssa. (toimii ihan ok, mutta vedossa outo laiha kohta jollon nakuttaa, nakutuksen jälkeen 10afr)


BTW, kyseisien nissanien ruiskujen historia alkaa 80 luvun alusta.  ;)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 03.09.2012, 12:52:09
Nakutus vie seosta rikkaammalle.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: hevonen - 03.09.2012, 13:12:35
Se kerkiää kilauttaan pari kertaa ja sitten korjaus on kohillaan, jos lh toimii oikein.
Ei sitä varmaan saa muutoin toimimaan, anna kilauttaa kaverille, lappu tiskiin vaan niin oppii tavoille prkl..
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 03.09.2012, 13:47:31
Yllättävän rikkaasta seoksesta vinokone taitaa tykätä, 12.5 oli liian laiha. Noh, laitan 400cc takasin ja ajelen niin... Mega 3 kiinnostais kyllä kovin ;)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 03.09.2012, 14:23:30
Yllättävän rikkaasta seoksesta vinokone taitaa tykätä, 12.5 oli liian laiha. Noh, laitan 400cc takasin ja ajelen niin... Mega 3 kiinnostais kyllä kovin ;)

Rapistelu vie seosta rikkaammalle (EZK & LH) ominaisuus.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: janne81 - 03.09.2012, 17:20:00
Oma auto tuntuis nyt pelaavan ihan oikein, ei rapistele ja menee puutumatta kaasupohjassa niin kauan kun uskaltaa pitää. En tiiä loppujen lopuks oliko siinä joku vika, oppiko ecu vasta usean sadan kilsan jälkeen vai oliko seo:n mittarissa huonoa bensaa..

Eiköhän se bensanpaine suhteessa imusarjan paineeseen pysy ihan vakiona, sehän on sen säätimen tehtävä.Sinänsä seos ei rikastu koska ilmaakin ois tulossa lisää kun paine nousee.Rikastus tehdään aukioloaikaa lisäämällä jonka ecu taas päättelee lisääntyneestä ilma määrästä, jos se on jo tapissa niin bingosta, vai miten se Otto joskus sanoi.   ;D

LH 2.4 toimii ihan varmasti vakio lastulla isommillakin paineilla,ajelihan Tonikin sillä farkulla aika hyrrällä ja isoilla suuttimilla vakio lastuilla vai muistanko väärin. Juju on suuttimien koon kasvattaminen ja tarvittaessa isompiin siirryttäessä aletaan kasvatta IMM:n putkea jotta osakuormalla ois mahdollisuuksia saada seos aisoihin kuormitustietoa huijamalla.Niinkuin jo monesti on todettu, ei LH tajua hevonp*skaa ahtopaineesta eikä sitä kiinnostakaan.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 05.09.2012, 18:06:18
Eipä toi LH taida ton 13c pilleriahtimen kanssa toimia. Ahdot nousee liian nopeasti, ecu on kun vanhus rollaattorilla. Ei pysy mukana  ;D

Mega 2 suunnittelun kohteena kovasti. Ois suht helppo asennus :) Säätöhän se hanurista onkin.  :-\
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 05.09.2012, 21:26:20
Eipä toi LH taida ton 13c pilleriahtimen kanssa toimia. Ahdot nousee liian nopeasti, ecu on kun vanhus rollaattorilla. Ei pysy mukana  ;D

Miten niin LH ei pysy mukana?
Ei se vinokone räjähdä millekkään 6000rpm kierroksille yhden kampuran kierroksen aikana. Joten LH:lla ei ole mitään ongelmia kyydissä kestämiseen.

Jos sinulla on 1 bar paineita, niin sama setti on minullakin ja hienosti kestää LH kyydissä, kunhan kaikki on kunnossa, eikä pannuni rapistele yhtään.

Ja sinulla ahdot nousevat nopeasti manuaalilootalla?  Mietippäs automaagia, kun sen tallspeed 2500rpm, joten ne kierrokset saavutetaan käytännössä heti, kun avosandaalitm koskee kaasupolkimeen!    :hello:

Kun kierroksia on vajaan 3000rpm, on automaagilootan kanssa kaikki löylyt uunissa... Se ahtojen nousu tappiinsa kestää siis vajaan sekunnin.

Ja silti, kun nyt kaikki on kunnossa, LH pelaa ihan hienosti!  ;)

Mutta jos ajelet jollain bleedi viritelmällä, etkä oikealla hukkaportin kellolla, niin vituiksmen!  :o

Megaa tarvit sitten, kun joudut vaihtamaan suuttimia pakosta isompiin (aukioloaika tapissa) ja ahdinkin on vaihtunut pikkumitsusta oikeisiin ahtimiin!  :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 05.09.2012, 21:50:54
Miten niin LH ei pysy mukana?
Ei se vinokone räjähdä millekkään 6000rpm kierroksille yhden kampuran kierroksen aikana. Joten LH:lla ei ole mitään ongelmia kyydissä kestämiseen.

Jos sinulla on 1 bar paineita, niin sama setti on minullakin ja hienosti kestää LH kyydissä, kunhan kaikki on kunnossa, eikä pannuni rapistele yhtään.

Ja sinulla ahdot nousevat nopeasti manuaalilootalla?  Mietippäs automaagia, kun sen tallspeed 2500rpm, joten ne kierrokset saavutetaan käytännössä heti, kun avosandaalitm koskee kaasupolkimeen!    :hello:

Kun kierroksia on vajaan 3000rpm, on automaagilootan kanssa kaikki löylyt uunissa... Se ahtojen nousu tappiinsa kestää siis vajaan sekunnin.

Ja silti, kun nyt kaikki on kunnossa, LH pelaa ihan hienosti!  ;)

Mutta jos ajelet jollain bleedi viritelmällä, etkä oikealla hukkaportin kellolla, niin vituiksmen!  :o

Megaa tarvit sitten, kun joudut vaihtamaan suuttimia pakosta isompiin (aukioloaika tapissa) ja ahdinkin on vaihtunut pikkumitsusta oikeisiin ahtimiin!  :D

Mulla hukkaportin kellossa lisäjousi. Ei piikkaa yhtään ahdot jne. Ajellut 0.9 bar...
Tosin laskin paineet tänään 0.7bar, sillon ei enään nakuta. Eikä kyllä mihinkään kuljekkaan!  :D

Ongelma on tämmöinen kun kiihdytät: seokset n. 14-15 välissä, rikastaa johonkin 13 lieppeille, vetää nopeasti 15 sitten vasta rikastaa 10-12 väliin.
(eli kun alkaa rikastaa ahdoille niin käväsee laihalla ja sitten heittää rikkaalle vasta)

Tulee seokset melkeen 1-2s myöhässä. (jolloin ehtii tietenkin naulaamaan)

Sitten ihan sama kuinka hitaasti nostat ahtoja kaasulla niin vasta 0.4bar korvilla rikastaa sinne 11-12 lieppeille... Tällä tyylillä kun kiihdyttää niin saa pysymään rikkaalla eikä nakuta.
Tosin en nää järkeä ajaa joka kerta 60-100kmh kiihdytystä jotain 20s.

Välillä tasakaasulla pientä nykimistä (tosi tosi pientä) ja tyhjäkäynnillä myös. Taitaa olla vinojen ominaisuus toi tyhjäkäynti kyllä?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 05.09.2012, 22:05:53
Mulla hukkaportin kellossa lisäjousi. Ei piikkaa yhtään ahdot jne. Ajellut 0.9 bar...
Tosin laskin paineet tänään 0.7bar, sillon ei enään nakuta. Eikä kyllä mihinkään kuljekkaan!  :D
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa.

Ongelma on tämmöinen kun kiihdytät: seokset n. 14-15 välissä, rikastaa johonkin 13 lieppeille, vetää nopeasti 15 sitten vasta rikastaa 10-12 väliin.
(eli kun alkaa rikastaa ahdoille niin käväsee laihalla ja sitten heittää rikkaalle vasta)
Tulee seokset melkeen 1-2s myöhässä. (jolloin ehtii tietenkin naulaamaan)

Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Itselläni on ollut tiettyä vaivaisuutta siinä 3500rpm kohdalla, jossa kiihtyminen hidastuu hetkeksi. Tämä siis täyskaasukiihdytyksessä, jossa lähdetään vaihteesta riippumatta alle tall-speedin kierroksilta ja alle 140km/h nopeuksissa. Tietysti poikkeus on nelonen, jossa kick-down heittää kierroksia niin paljon, että tuosta mennään yli.

Sitten ihan sama kuinka hitaasti nostat ahtoja kaasulla niin vasta 0.4bar korvilla rikastaa sinne 11-12 lieppeille... Tällä tyylillä kun kiihdyttää niin saa pysymään rikkaalla eikä nakuta.
Tosin en nää järkeä ajaa joka kerta 60-100kmh kiihdytystä jotain 20s.

Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?

Välillä tasakaasulla pientä nykimistä (tosi tosi pientä) ja tyhjäkäynnillä myös. Taitaa olla vinojen ominaisuus toi tyhjäkäynti kyllä?
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 05.09.2012, 22:16:43
Lainaus
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa

No on siinä nyt jonkun verran eroa (huom. perseenmukaan), voi olla että nyt on 0.6 ja 1.0bar oli sillon kun nakuttaa kovasti (autogauge + yhdet silmät, huono testailla kadulla) Eli 0.1bar voi heittää nää mun kattomat ahtopaineet. :)

Lainaus
Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Eipä oo kierroksilla juurikaan(?) väliä, aina kun ahtaa tulee se rikastus vasta 0.4bar jälkeen. Tosin täyskaasussa huono sanoa tuleeko se 0.3 vai 0.5, mutta kuitenkin yrittää yleensä rikastaa aluks...

Ei mullakaan rapistellut 1.1bar kun sain huijattua rikkaalle, hitaasti kaasulla kiihdyttäen 0.5bar ja siitä sitten hanapohjaan. Seokset sillon hyvät kun mennyt 0.4bar yli _hitaasti_ (jolloinka ehtinyt lh mukaan).


Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Lainaus
Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?
Ei.
Tarkempi vastaus: 0.4bar jälkeen rikastelee siis hitaammin kiihdyttäen, täyskaasulla nousee niin äkkiä täysahdot että en ole varma rikastaako ihan juuri 0.4bar kohdalla, mutta ei rikasta 0bar kohdalla ainakaan. Voisin väittää siis että samassa 0.4bar yrittää ekan kerran rikastaa. Onnistumatta.

Lainaus
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.
Hmm. Täytyy koittaa varmaan toisella IMM...?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: sekokupu - 06.09.2012, 09:39:36
No, ei se 0,9 vs. 0,7 ero ole mikään maata järistävä (kokeile kellolla).

Jos 0,7 baarilla ei rapise lainkaan ja 0,9 rapisee, niin joko lastussa kartat viturallaan tai jotain muuta vikaa systeemissä.

Itselläni rapistelu alkaa vasta siellä 1,3 baarin nurkissa.

Karttavikaan viittaisi...
Millä kierroksilla tuo laihalle vetäisy tapahtuu? 

Itselläni on ollut tiettyä vaivaisuutta siinä 3500rpm kohdalla, jossa kiihtyminen hidastuu hetkeksi. Tämä siis täyskaasukiihdytyksessä, jossa lähdetään vaihteesta riippumatta alle tall-speedin kierroksilta ja alle 140km/h nopeuksissa. Tietysti poikkeus on nelonen, jossa kick-down heittää kierroksia niin paljon, että tuosta mennään yli.

Eli tuossa vaiheessa IMM antaa LH:lle sellaisen tiedon, että nyt ilmaa kuluu siihen malliin, että rikastappas ja siirry open-loop tilaan, jos käytös on aina samanlaista.

Vaikuttaako kierrosluku ja vaihde tai kuormitus kombinaatio tuohon lainkaan?
Tasakaasulla ei nyi, jos kaikki on kohdallaan. Tyhjäkäynti on vinokoneessa aina jotain muuta kuin äärimmäisen tasaista.


1.3bar ylipainetta on jo liikaa vakiosuuttimille, eli alkaa menemään jo laihalle.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 06.09.2012, 11:07:33
Nykiminen viittaa siihen että sulla on sytkäpuolella ongelmaa. Ja jos on niin vituiks menee kunnes korjattu.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2012, 12:35:45
Nykiminen viittaa siihen että sulla on sytkäpuolella ongelmaa. Ja jos on niin vituiks menee kunnes korjattu.

Hmm, tulpat, johdot, jakajankansi, pyörijä on uutta...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 06.09.2012, 15:38:49
Hmm, tulpat, johdot, jakajankansi, pyörijä on uutta...

Ja mitäs puuttuu?    ;)

Sytkäpääte, puola ja asentotunnistin....

Ihan ensimmäisenä tarkista sytkäpäätteen ja asentotunnistimen liittimien kunto. Asentotunnistin anturikin kannattaa mitata.

Opin tuossa oman kotteroni kanssa sen, että asentotunnistimen signaalin laatu on äärimmäisen tärkeää jotta sytkä toimii oikein.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2012, 16:27:18
Ja mitäs puuttuu?    ;)

Sytkäpääte, puola ja asentotunnistin....

Ihan ensimmäisenä tarkista sytkäpäätteen ja asentotunnistimen liittimien kunto. Asentotunnistin anturikin kannattaa mitata.

Opin tuossa oman kotteroni kanssa sen, että asentotunnistimen signaalin laatu on äärimmäisen tärkeää jotta sytkä toimii oikein.

Kiitos lopuista  ;) Tarkastan liittimet.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: s73 - 06.09.2012, 21:18:45
Jos jakaja on venakopan päässä, tarkista kannen suoruuus, kiero kansi nykii.

Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2012, 21:40:18
Kattelin liittimet ja heiluttelin, ei vaikutusta.

Huomasin nykimisen olevan seoksen pientä heittelyä. Ajat tasakaasua tai pikkusen kiihdyttäen niin seos heittelee vähäsen.
Nykiminen ehkä väärä sana, ei varsinaisesti nyi. Semmosta menee, ei mene, menee. Tosi tosi pientä, voi olla LH ominaisuuskin?

Täytyy varmaan ettiä toinen topic ja kysellä tota megaruuttaa. Oisko se hyvä vaihtoehto käyttöautoon...
-Mega 2 tai 3 v3.0 tai v3.57.
-Hukkakipuna (volkkarin puola missä sytkäkivi mukana)
-Vakio asentotunnistimella
-Tekee uuden ja HYVÄN johtosarjan.
-Hakee kartat kohdalleen ja ajaa vaikka penkissä vielä varmuudeksi.

Oishan se vähän samalla harrastamistakin, tosin mulla yks auto jo tallissa mitä pitäis harrastella.  :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 06.09.2012, 21:45:35
Huomasin nykimisen olevan seoksen pientä heittelyä. Ajat tasakaasua tai pikkusen kiihdyttäen niin seos heittelee vähäsen.
Nykiminen ehkä väärä sana, ei varsinaisesti nyi. Semmosta menee, ei mene, menee. Tosi tosi pientä, voi olla LH ominaisuuskin?

Ei sinulla ihan kaikki ole kunnossa, sillä LH:n ei kuulu tehdä noin.  Tässä tulee epäilys joko lambdasta, IMMusta tai muusta sähköviasta. Oletkos tarkastanut, ettei bensanpaine heittele?

Mutta mitä tarkoitat tuolla pienellä seoksen heittelyllä?

Ja tulipa mieleen, mittaa pakoputken maadoituksen kunto ja koneen maadoistus myöskin.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 06.09.2012, 21:50:24
Ei sinulla ihan kaikki ole kunnossa, sillä LH:n ei kuulu tehdä noin.  Tässä tulee epäilys joko lambdasta, IMMusta tai muusta sähköviasta. Oletkos tarkastanut, ettei bensanpaine heittele?

Mutta mitä tarkoitat tuolla pienellä seoksen heittelyllä?

No 2 eri lambdaa + (nykyinen) laajakaista mikä näyttää kapeaa eculle
Immusta en tiedä...
Ajelin bensapainemittari kiinni, toimi just niinkun pitikin.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: TVS - 07.09.2012, 00:12:17
Joidenkin laajakistojen kapeakaista"emulaatio" ei kelpaa LH:lle, vaan se tahtoo ihan oikean lambdan joidenkin ohjainten kanssa.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: Ari E - 07.09.2012, 12:29:01
jollain oli kokemusta tuosta, olikohan xuppo? laajakaista kapeakaistan lähtöä piti hidastaa (onnistuu ihan asetuksista), muuten LH ei pysyny perässä ja tuli noita liian karkeita korjauksia ja seos humppas
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 07.09.2012, 17:24:14
jollain oli kokemusta tuosta, olikohan xuppo? laajakaista kapeakaistan lähtöä piti hidastaa (onnistuu ihan asetuksista), muuten LH ei pysyny perässä ja tuli noita liian karkeita korjauksia ja seos humppas

Hmm. Pystyyköhän tota plx signaalia myöhästämään...  :-\
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: Ari E - 07.09.2012, 19:57:05
Hmm. Pystyyköhän tota plx signaalia myöhästämään...  :-\
saako siihen tietsikan kiinni ? eli tuliko jotain usb tai com kaapelia mukana?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 07.09.2012, 21:27:59
saako siihen tietsikan kiinni ? eli tuliko jotain usb tai com kaapelia mukana?

Ei saa...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 07.09.2012, 21:47:05
jollain oli kokemusta tuosta, olikohan xuppo? laajakaista kapeakaistan lähtöä piti hidastaa (onnistuu ihan asetuksista), muuten LH ei pysyny perässä ja tuli noita liian karkeita korjauksia ja seos humppas

Näkyy tuo piskatin lambda-singaalin jännite muuten pysyvän ihan tahdissa sen kanssa, mitä putkeen pytyistä tulee...

Pikemminkin LH joutuu suodattamaan (alipäästö) tuota lambdan raakasignaalia.
Nimittäin muistelin tälläistä havainneeni aikaisemminkin.

(http://i6.aijaa.com/t/00153/10859356.t.jpg) (http://aijaa.com/56G79E)

Kuvassa aika on millisekunteja ja jännite pitää kertoa 10:llä koska probessa oli 1:10 vaimennus päällä.

IMMun singaalissa näkyy jokaisen pytyn imukin....

(http://i8.aijaa.com/t/00683/10859450.t.jpg) (http://aijaa.com/LdVMuy)
DC-suodatettuna pois, pelkkä suora IMMun AC-komponentti. Kuvata voi lukea jokaisen pytyn oman imun.

Ja DC-komponentilla maustettuna.
(http://i6.aijaa.com/t/00529/10859451.t.jpg) (http://aijaa.com/dZO2MJ)
Kaasua availlen.

Joten LH:ssa singaaleja suodatetaan äärettömän paljon, ettei jokainen ripsaus ehtisi mukaan. Kipuna häiriötkin näkyvtä signaalissa.

Notta, pitäähän sitä hitusen insinööripornoa olla...  :juhau: :juhau:
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 08.09.2012, 00:21:53
Toinen IMM eikä vaikutusta.

Noh, eiköhän ton talven yli pärjää 0.6-0.7bar. Ens kesänä JOS sais kesäauton kuntoon niin koittais megaa säätää tähän.

Jos ja jos on rahaa.

Alkaa hermot menemään LH:seen, jos siirtäis hermojen menon Megaan sitten.  ;D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 25.09.2012, 19:20:00
Hahaa, tääl taas!

Lisää vaihdettuja osia:

-Puola (vaikutti alhalalla tehoon huomattavasti)
-Ecun lämpötila-anturi (vaihdoin tänään/ei vielä dataa muutoksista)

Huomenna:

-YKK-Anturi
-Bensapumppu

Parantunut parantunut... Mutta silti tuo laiha kohta on, tosin pienentynyt ja pienet nykimisetkin kadonneet.

Palaan asiaan, kävi miten kävi.  :)

Ps. kolmas immu kiinni, kaik toiminu ihan samalla tavalla.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 30.09.2012, 17:59:57
Bensapumppu vaihdettu, oli orkkis (300tkm ajettu)... Muissa merkeissä 300tkm on pumpun hajoamis piste ollu omissa autoissa.

Ei vaikutusta "laihaan kohtaan". Joutu nollaamaan boksin, seokset rikkaammat vedossa pumpulla.  :)

Noh, vaihdan vielä ykk anturin (30e bosch), ja luultavasti nakuanturinkin.
Sitten kovaa ajoa, jos lh ei pysy perässä niin täytyy suunnitella toista ruiskua.

Loppuen lopuksi kun on käyttöauto niin 300€ panostus (tulpat, johdot, kansi, pyörijä, jakopää, ilmansuodatin, bensasuod., bensapumppu, lämpötila-anturit jne jne) tunnu tässä konkurssissa enään niin pahalta.
Onhan tossa osia paljon tohon rahaan.

Palaan asiaan kun olen saanut vaihdetua ykk ja nakuanturin. Auto välillä vetää niin pirusti (märällä kolmosella sutasee, välillä ei jaksa ykköselläkään) mutta puutuilee ihan randomisti. Liekkö nakuanturi antaa väärää tietoa...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 04.10.2012, 21:16:33
"Kaikki" paitsi nakuanturi vaihdettu.

+ Downpipen ja turbon välinen liitos tiivistetty (vuos)

Nyt toimii hyvin, ainoa vaan että vedossa kun vaihtaa vaihdetta, tai vaikka kolmoselta länttää nopeasti hanan pohjaan,
niin tekee ton rikastaa, käväsee laihalla 13-14afr ja sitten hyppää rikkaalle...

Mutta jos painaa hanan pohjaan vaikka 1-2s niin toimii.

Onko vika enään?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: ässäarpa - 11.10.2012, 05:18:36
"Kaikki" paitsi nakuanturi vaihdettu.

+ Downpipen ja turbon välinen liitos tiivistetty (vuos)

Nyt toimii hyvin, ainoa vaan että vedossa kun vaihtaa vaihdetta, tai vaikka kolmoselta länttää nopeasti hanan pohjaan,
niin tekee ton rikastaa, käväsee laihalla 13-14afr ja sitten hyppää rikkaalle...

Mutta jos painaa hanan pohjaan vaikka 1-2s niin toimii.

Onko vika enään?

Kummalliselta kuullostaa, oma kampe kummittelee myöskin edelleen, eli naida nakuttaa pidemmässä vedossa.
Kerrataan vielä:
15g, 3" ränni ilman kattia, bensa JA sytty lastu, ahtoja kilo, bensanpaineita nostettu..
Kilon yli jos mennään niin naulaus marginaali nousee rajusti, seuraavaksi ängetään kiinajäähdytin keulalle ja jossei naulaus ongelma lopu niin...

LussuPaska :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 15.10.2012, 22:02:16
Tilailin pakosarjan tiivisteet, en nää äkkiseltään että ois vuotanut. Mutta jos downpipen tiivistys vaikutti positiivisesti niin... Katsotaan.  :)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 16.10.2012, 18:28:51
Tilailin pakosarjan tiivisteet, en nää äkkiseltään että ois vuotanut. Mutta jos downpipen tiivistys vaikutti positiivisesti niin... Katsotaan.  :)

Pakosarjan tiivarit ihan pask... Samalla katkes yks pinnapultti. Auto jäi töihin, vituttaa.  >:(
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 20.10.2012, 04:12:34
Joopa joo. Vissiin kohta ainoo osat vaihtamatta on pääteaste. Enkä usko sen vaikuttavan tuohon laihaan kohtaan...

Toimiiko muuten orkkisvakkari ilman ecun tietoa?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: Xuppo - 20.10.2012, 17:36:28

Toimiiko muuten orkkisvakkari ilman ecun tietoa?

toimii koska eculta ei tule tai mene mitään tietoa vakkarille vaan se toimii ihan itsenäisesti.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 20.10.2012, 17:38:32
toimii koska eculta ei tule tai mene mitään tietoa vakkarille vaan se toimii ihan itsenäisesti.

Hyvä hyvä, elikkä auto toimii ihan normisti siis megallakin jos siihen päätyy. :)

Jos absitkin toimis itsenäisesti?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: Ari E - 20.10.2012, 17:52:36
toimii, mikään ei muutu megalla
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 20.10.2012, 19:29:42
Hyvä hyvä, elikkä auto toimii ihan normisti siis megallakin jos siihen päätyy. :)

Jos absitkin toimis itsenäisesti?

Kyllä!  Vakkari ottaa signaalinsa nopeusmittarilta.  Merikontin ECU eli LH, juttelee ainoastaan Sytkän kanssa EZK.
ABS toimii ihan omillaan, saaden jäykässä taka-akselissa samalta anturilta tietonsa kuin nopeusmittari.
Eli kaikki palikat toimivat omillaan. Moottori (LH&EZK), ABS, Vakkari ja jopa täysautomaaginen ilmastoinit. Samaten 960:ssä AW30-40 toimii omillaan, tosin joku yhteys moottorin ohjaimeen sillä taisi olla.

Kummalliselta kuullostaa, oma kampe kummittelee myöskin edelleen, eli naida nakuttaa pidemmässä vedossa.
Kerrataan vielä:
15g, 3" ränni ilman kattia, bensa JA sytty lastu, ahtoja kilo, bensanpaineita nostettu..
Kilon yli jos mennään niin naulaus marginaali nousee rajusti, seuraavaksi ängetään kiinajäähdytin keulalle ja jossei naulaus ongelma lopu niin...

Suuttimet?  IMMu?  Jos ne on vakioita, niin ei mikään ihme, että nakuttelee.
Noilla ahdoilla systeemisi kerjää verta nenästään, vaikka olisit nostanut bensan paineita, sillä vakio IMMu ja suuttimet eivät vain riitä!

Kts.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.0
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 01:41:54
Vahvistaako joku että onko LH vaan oikeasti hidas reagoimaan, esim vaihteenvaihdossa käväsee laihalla ja nakuttaa.

Kannattaako vielä yrittää ehjätä LH:ta, vai megamegamega?  >:(
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 21.10.2012, 02:44:25
Vahvistaako joku että onko LH vaan oikeasti hidas reagoimaan, esim vaihteenvaihdossa käväsee laihalla ja nakuttaa.

Kannattaako vielä yrittää ehjätä LH:ta, vai megamegamega?  >:(

Mitä hitauteen tulee, niin katso ajatuksella skooppilla mitattuja juttuja!   :hello:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.

Sinulla on kartat viturallaan tai jonkun anturin tieto ei ole ihan oikeaa syystä tai toisesta.

Ja minkä mukaan käväisee laihalla? Jonkun seosmittarin mukaan?  Vaiko sen laajakaistan ohjaimen mukaan?

Laita tietokone nauhoittamaan äänikortilla tuota lambda-signaalia (äänikortin tulee olla DC-kytketty) ja sitten voin tarkastaa kuinka laihalla se oikeasti käy.

Mutta sytkän puoleen kääntyisin, sillä meikäläisellä teki syttypäätteen hajoamista ennen sen mielenkiintoisen ilmiön, että suuttimien 100% aukioloaika alkoi mystisesti hiipimään alemmilla kierroksille paria viikkoa aikaisemmin, ennenkuin pääte levisi tien päälle.

Kertaappas lyhyesti pannusi kokoonpano.

Ja LH:lla se tonikin veteli +400hv, joten ei se ruisku sinun menoasi rajoita.   ::)


Ja jos säätää haluat ja taistella, niin sitten megaa kiinni ja sassiin!    ;)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 03:18:07
Mitä hitauteen tulee, niin katso ajatuksella skooppilla mitattuja juttuja!   :hello:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24583.

Sinulla on kartat viturallaan tai jonkun anturin tieto ei ole ihan oikeaa syystä tai toisesta.

Ja minkä mukaan käväisee laihalla? Jonkun seosmittarin mukaan?  Vaiko sen laajakaistan ohjaimen mukaan?

Laita tietokone nauhoittamaan äänikortilla tuota lambda-signaalia (äänikortin tulee olla DC-kytketty) ja sitten voin tarkastaa kuinka laihalla se oikeasti käy.

Mutta sytkän puoleen kääntyisin, sillä meikäläisellä teki syttypäätteen hajoamista ennen sen mielenkiintoisen ilmiön, että suuttimien 100% aukioloaika alkoi mystisesti hiipimään alemmilla kierroksille paria viikkoa aikaisemmin, ennenkuin pääte levisi tien päälle.

Kertaappas lyhyesti pannusi kokoonpano.

Ja LH:lla se tonikin veteli +400hv, joten ei se ruisku sinun menoasi rajoita.   ::)


Ja jos säätää haluat ja taistella, niin sitten megaa kiinni ja sassiin!    ;)

Laajakaista seosmittarin mukaan. Kuulee myös korvalla että nakuttaa kun on laihalla.

Ongelma siis nopeissa tilanteissa LH ei pysy mukana. Esim vedät vaihde päällä kaikki ok, vaihdat vaihdetta -> laihalle -> pari sekkaa laihalla -> rikkaalle taas mennään.

Auto on "vakio" FK
Ahdot 0.8bar
Catback 3" kahdella suoralla vaimentimella
Tonin molemmat lastut (koitettu vakioilla, vakio sytkä naulaa 100x enemmän, bensapuoli käy pikkusen laihemmalla muuten samat viat)
Ilmanputsarille porattu 3" reikä ja letku siitä maskin taakse (muistaakseni puhkasin sen lokasuojan reijän kanssa)
Laajakaistalta emulaatio LH:lle (kokeiltu kahta normaali lambdaa myös)
Pakosarjan tiivisteet ja downpipe ei vuoda
Cooleri + putket ehjät
Kolmella immulla koitettu
Huohotuksesta putsattu letkut, pöntöt jne
Cooleri pesty sisältä ja päältä

UUSIA osia:
YKK anturi
Puola
Virranjakajan kansi, pyörijä johdot
Tulpat astetta kylmemmät ngk
Bensapumppu
Lämpötila-anturi
Kaikki suodattimet vaihdettu + jakopää
Bensanpaineet OK
Johtosarjaa tutkinut, tarkistellut liittimiä jne. Kaikki ok.

Kaikki alkup. laatusia paitsi puola on biltemasta

Eli lähinnä, johtosarja, nakuanturi, ecu(t), sytkäpääte enään vaihtamatta.
Sytkäpäätteen voisin hakea huomenna biltemasta (kesto)testiin.

Mä en jaksais säätämistä megan kanssa, et jos tän sais toimimaan oli bueno  ;)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 21.10.2012, 12:12:56
Ahkeroitu on mutta tosiaan joku viturallaan jos molemmat lastut ja noin pienillä paineilla vielä pyrkii nakuttelemaan. LH:n hitaudesta tuo ei kyllä johdu. Paine suutinkiskossa ajon aikana seurattu ja suuttimet tarkastettu että toimii ok? Lambda ei näe sylinterikohtaisia eroja.

Onko kannelle tehty mitään milloinkaan?
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 12:40:14
Ahkeroitu on mutta tosiaan joku viturallaan jos molemmat lastut ja noin pienillä paineilla vielä pyrkii nakuttelemaan. LH:n hitaudesta tuo ei kyllä johdu. Paine suutinkiskossa ajon aikana seurattu ja suuttimet tarkastettu että toimii ok? Lambda ei näe sylinterikohtaisia eroja.

Onko kannelle tehty mitään milloinkaan?

Mulla toiset isommat suuttimet, niillä tekee samaa. Käy vaan tietty paksummalla täyskaasulla. Jotenka suutin vian voi unohtaa?

Ajoin kaks vetoa painemittarin kanssa ja ahdoilla oli n. 4bar bensanpaine. Mittari heilu silleen 0.1-0.2bar siellä 4bar mutta luulen että johtui 20v vanhasta mittarista.

Voisin väittää että kansi vakio, ainakin imu ja pakosarjan tiivisteet + mutterit ja pinnapultit näytti 283tkm ajetuilta, kun vaihdoin. :D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: EVO8 - 21.10.2012, 13:10:10
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 13:22:59
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.

Täytyy ens kesänä kattoo jos nostais hatun pois...
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 21.10.2012, 13:31:46
Laajakaista seosmittarin mukaan. Kuulee myös korvalla että nakuttaa kun on laihalla.

Ongelma siis nopeissa tilanteissa LH ei pysy mukana. Esim vedät vaihde päällä kaikki ok, vaihdat vaihdetta -> laihalle -> pari sekkaa laihalla -> rikkaalle taas mennään.

Ole huoleti, LH kyllä pysyy mukana, sillä se ehtii vaikka jokaiselle pytylle säätämään sopan erikseen.
Auto on "vakio" FK
Ahdot 0.8bar
Catback 3" kahdella suoralla vaimentimella
Tonin molemmat lastut (koitettu vakioilla, vakio sytkä naulaa 100x enemmän, bensapuoli käy pikkusen laihemmalla muuten samat viat)
Ilmanputsarille porattu 3" reikä ja letku siitä maskin taakse (muistaakseni puhkasin sen lokasuojan reijän kanssa)
Laajakaistalta emulaatio LH:lle (kokeiltu kahta normaali lambdaa myös)
Pakosarjan tiivisteet ja downpipe ei vuoda
Cooleri + putket ehjät
Kolmella immulla koitettu
Huohotuksesta putsattu letkut, pöntöt jne
Cooleri pesty sisältä ja päältä

Miksi ihmeessä sinulla on 75mm ränni pakopuolella ja imupuolella on se vakio ilmanahdistin (cooleri) ?
Minulle tulee tajuttoman voimakas assosiaatio niihin teini-tuning pakoputkenpää virityksiin, joissa ääni lisääntyy ja teho vähenee!  :facepalm:

Kaverin kontissa mittasimme jopa 0,1baarin painehäviön vakiocoolerille.
Minä en olisi hajonnut noissa säädöissä pakopuolelle takapönttöä lukuunottamatta lainkaan, jos edes siihenkään.

Vakio coolerilla olen nimittäin mitannut imuilman lämpötilaksi muistaakseni +110C ja nykyisellä ei +40C ole koskaan ylittynyt.
Minä olisin satsanut pakopuolella hengittävämpään kattin ja takapönttöön ja imussa cooleriin.

Vaparissa (kaasari) tuollainen setti, olisi aiheuttanut sen, että laihalle mennään automaattisesti kun päästään kierroksille.

Ja tekee tuo settisi myös omat muutokset karttoihin.

Mä en jaksais säätämistä megan kanssa, et jos tän sais toimimaan oli bueno  ;)
Ole huoleti, kyllä sen saa pelaamaan, kunhan kartat saa kohdalleen.

Millä kierroksilla se laiha kohta esiintyy?

Vika on siinä mielessä selvä, että IMMu on tapissaan ja ainoa seoksiin vaikuttava muuttuva parametri on kierrosluku ja ehkä mahdollisesti lambdan arvot, jos LH ehtii palaamaan closed-loop tilaan (minkä se tekee yllättävän hätäisesti).

Tämä tilanteesi vaatii karttojen rukkausta, jotta sopat saadaan kuntoon.

Ja muistutuksena, suuttimien koon muuttaminen vaatii LH:ssa suutinvakion uudelleen rukkaamista tai kestää "kotvasen" ja vähän toistakin, ennenkuin LH on adaptoitunut niihin suuttimiin, jos ne ovat säätöikkunan sisällä.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 21.10.2012, 13:33:07
No ei muuta kun hattu pois. Venttiilit kuntoon ja pahvi vaihtoon. Noilla metreillä ei ole turhaa askartelua. Saattaa jopa löytyä jotain mielenkiintoista.

Mielenkiintoista sinällään, että kannen ja sarjojen sovitukset ovat tasan sitä, mitä Göran on viitsinyt tehdä, viikon päivästä riippuen.  ;D
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 14:24:30
Jaaha. Olipa vitun hieno reissu biltemaan. Alko kykä luistaa ja tais selvitä mihin öljytkin häviää... Katti haisee öljylle ja katti sauhuaa. Vissiin ahdin sökö.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 21.10.2012, 15:54:20
Siinäpä voisi olla selitys seoksien sekoilulle!   :'(

Lambda-anturihan mittaa AFR-arvoa (Air to Fuel Ratio), eikä AOR:ää (Air to Oil Ratio) !   :2funny:  :2funny:

Sorry, ei voinut mitään, pakko lipsauttaa puujalka, kun se kielelle tuli!   :facepalm:
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa / kykä keskustelua
Kirjoitti: puliukk0 - 21.10.2012, 17:41:06
Siinäpä voisi olla selitys seoksien sekoilulle!   :'(

Lambda-anturihan mittaa AFR-arvoa (Air to Fuel Ratio), eikä AOR:ää (Air to Oil Ratio) !   :2funny:  :2funny:

Sorry, ei voinut mitään, pakko lipsauttaa puujalka, kun se kielelle tuli!   :facepalm:

Hehehe  ;D

En oo varma tosta ahtimesta, tuntuu vaan että söis öljyä... Seurataan tilannetta.

Jatkan tähän topikkiin:

Toimiiko vakio LH:lla / M90 askilla tämmönen setti:
Blingfactory vauhtis (http://www.blingfactory.fi/epages/vilkas02.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20101220-11092-13436-1/Products/BF202106)
SRE m3 asetelma (varmaan ihan tarpeeks riittävä mun setupille, ehk joskus isompaa mitsua kiinni?)
vakio d24tic levy?

Mitä raati vastaa :) Sais sen pirun kumipoljin kaksoismassan heitettyä naapurin aidan yli.  :D
 
EDIT: Ajoin motaria biltemaan päin niin vitosella ahdoilla oli pienen pientä luistamista. (lopetin heti)
Vaihdoin sytkäkiven ja suti kolmosella pintakaasusta kykä. Liekkö siinä vika, huono sanoa..
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa / kykä keskustelua
Kirjoitti: hevonen - 22.10.2012, 14:17:23
EDIT: Ajoin motaria biltemaan päin niin vitosella ahdoilla oli pienen pientä luistamista. (lopetin heti)
Vaihdoin sytkäkiven ja suti kolmosella pintakaasusta kykä. Liekkö siinä vika, huono sanoa..
No ei ainakaan enää siinä sytkäkivessä.
Tuppaa näissä takavedoissakin kytkin kypsymään joskus jo alle 500tkm:n... :P
Paskalaatua. *taavih->
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa / kykä keskustelua
Kirjoitti: puliukk0 - 22.10.2012, 17:18:25
No ei ainakaan enää siinä sytkäkivessä.
Tuppaa näissä takavedoissakin kytkin kypsymään joskus jo alle 500tkm:n... :P
Paskalaatua. *taavih->

Jep oon tosi pettyny kun kykä + kaksoismassa kestää vaan 300tkm.. (pientä rääkkiäkin  :-[) Vertaa esim vag konsernin vauhtipyöriin mitkä RÄJÄHTÄÄ 150tkm, ainakin se kyseinen yksilö.  :D

Töistä kun lähdin niin pikkusen savupilven pisti pakoputkesta. Pari päivää ajanu nätisti = öljyt ei oo vähentynyt.
Liekö ahdin, sai happea sillon pari päivää sitten kun hävitti öljyä enemmänkin?

Ahdin tuntu tiukalta, ei päällisinpuolin eikä sisältä öljyssä. Ahtoputkissa öljypinnoite, kaasuläpän edessä 5-10 pisaraa öljyä.
Sisällä ahtimessa oli kirkasta öljyä parisen tippaa. Tuntuis suht normaalilta. Ahdoille/lla ahtimen laakerit(?) ujeltaa normia enemmän/oudommin.

Tuntuu toimivan huomattavasti paremmin uudella sytkäkivellä.

ps. Tilasin d24tic m90 kytkinlevyn ja m90 painelaakerin. (sachs 107€ alennuksilla)
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 25.10.2012, 17:11:25
Oli ahtimen paluuputken tiiviste hajalla, pistin pari o rengasta ensihätään ja öljynkulutus loppu kun seinään  :-[

Eipä auttanut tuo sytkäkivi mitään, hetken toimi kytkin luistamatta niin ajelin. Isommalla vaihteella (vitosella) pysyy about mukana. Mutta pienemmillä vaihteilla ei toimi ja tuntuu että nykyään rikastaa vasta 0.6bar jälkeen, eikä n.0.4bar jälkeen kuten ennen.

Joku kyllä kusee nyt... Mutta mikä?  >:(
Välillä kylmänä (ja joskus kun käynnistät lämpimänäkin) tyhjäkäynti on huonohkoa, meinaa sammua jne.

Ai niin ja kyseinen (laihalla käyminen) vika oli ennen kolmen tuuman ränniäkin. Ei voi syyttää sitäkään.

Listaan voi lisätä: puristuspaineiden mittaus, kaikki tasan 10.0bar.

Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 29.10.2012, 22:28:47
Auto toimii. Alkaa rikastamaan 0.0bar jne.

Vaihdoin T4:sen suuttimet (koitettu näitä ennenkin ei vaikutusta)
Ja vakio lastu = toimii hyvin nyt.

Täytyy kattoo miten adaptoi jne.

Tarkistan vielä kaasuläpän anturin... Ei näköjään vakio lastulla moottorijarrussa katkase bensansyöttöä. Tosin ajanut 15km vasta.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 01.11.2012, 13:23:38
Toimii hyvin. Ei ongelmia muita kuin fuel cut. Senkin saa lastulla pois.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: mikan - 01.11.2012, 13:43:49
Tarkistan vielä kaasuläpän anturin... Ei näköjään vakio lastulla moottorijarrussa katkase bensansyöttöä. Tosin ajanut 15km vasta.

Jos kone on lämmin ja kierrokset yli 1500rpm, niin kaasupoljin kun menee tyhjäkäynnille, suuttimilta pitää katketa virta, eli kone on moottorijarrulla. Jos näin ei käy, on TK-kytkimen toiminta syytä tarkistaa.
Otsikko: Vs: B230FK nakuttaa
Kirjoitti: puliukk0 - 15.11.2012, 18:18:45
Kaasuläppäkytkin ehjä, säädetty kohdalleen.

Toni teki ystävällisesti toisenkin lastun, silti sama vika vainoaa. Voisko olla ecussa vika?

Tässä videon pätkää vakiosta ja lastusta: http://www.youtube.com/watch?v=ROhQ6K15z8c&feature=youtu.be

EDIT: Kaikkea mielenkiintosta löytynyt tosta 984 ecusta LINKKI (http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=95776)