Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jaskajokunen - 04.02.2011, 22:17:12
-
Yritin hakua käyttää, muttei tärpännyt, tai sitten hakuoperandit oli väärät :-\
RPT käytti -94 850 katsastajalla ja hylky tuli : Alatukivarren laakerointi välyksellinen. Pähkäilin, jottei siellä mitään laakeria ole, eli pussillisen puslia ostin.
Onko kenelläkään ohjeita työn suorittamiseen ? Lopullinen kiristys käsittääkseni vasta kun pusla on kuormitettuna pyörät maassa, mutta mikä on kiristysmomentti ?
ps. kävin museossakin, muttei siellä mitään ohjeita löytynyt.
Se "vain lukutila" on vain aistien harhaa, tänäänkin on monta viestiä sinne kirjoittaneet :idiot2:
-
Jossain siihen ohjeita oli mutta ei muista missä.
Sen muistan että tarkkana sitten niitten kans että tulee samoille kohdille, muuten on kulmat päin . . . ::) ja muistelisin että kahdella pultilla olevat tarkempia kuin neljällä olevat. Kummat teillä?
-
Tiedä sitten miten samanlaisia 850 ja v70 on noilta osiltaan, mut mulle lupasivat yhdellä korjamolla vaihtaa koko tukivarret ja säätää kulmat, halvemmalla kuin että vaihtaisivat puslat.... en sit tiä miten v-mäinen homma se puslien vaihto oikeen on.
-
Voi olla ongelma saada uudet puslat paikkaan kunnolla ja ehjänä.
Ja sun autossa taitaa olla jo kiinteä alapallo, vanha mahdollisesti puoli sökö.
Uudet puslat töineen maksaa varmaan yhtä paljon kuin uudet alatukivarret puslineen ::)
-
Suosittelisin kyllä vaihtaa koko varret jos malli on missä ei voi palloo vaihtaa. Tupla työ, tupla vit. . . :-\
70:ssä on aina koko varsi mutta vanhemmissa 850:ssä on irtopallo.
-
Kyllä tässä ihan irto pallonivelet on, taisi olla -93 jossa on se alatukivarsi / pallonivel hässäkkä yhtä puuta.
-
Kyllä tässä ihan irto pallonivelet on, taisi olla -93 jossa on se alatukivarsi / pallonivel hässäkkä yhtä puuta.
Sit voi puslat vaihtaa. :)
-
93 just on erikseen alapallot. Uudemmissa kiinteä. Sulla taitaa olla viimeisiä erillisellä alapallolla.
-
93 just on erikseen alapallot. Uudemmissa kiinteä. Sulla taitaa olla viimeisiä erillisellä alapallolla.
Voi olla , että muistin väärin tuon kiinteän ja irrallisen pallon, mutta se ei tähän vaikuta.
-
Mun -01 mallisessa V70:ssä on irtonaiset alapallot ainaskin.....
-
Mun -01 mallisessa V70:ssä on irtonaiset alapallot ainaskin.....
Niin pitäskin, mutta nyt kyse vanhemmista malleista.
-
Niin pitäskin, mutta nyt kyse vanhemmista malleista.
Juu, ymmärsin toki että kyse vanhemmista. Mutta ihan vaan oikeestaan halusin varmistuksen asialle, kun jotkut on väittäny että tietystä vuosimallista eteenpäin oli aina kiinteet. Mutta näinhän ei siis kumminkaan asia ollut. :) Ei mulla muuta. :)
-
Juu, ymmärsin toki että kyse vanhemmista. Mutta ihan vaan oikeestaan halusin varmistuksen asialle, kun jotkut on väittäny että tietystä vuosimallista eteenpäin oli aina kiinteet. Mutta näinhän ei siis kumminkaan asia ollut. :) Ei mulla muuta. :)
V70I oli aina kiintee ja V70N muuttui irralliseks. 850 oli irrallinen -94/93 asti.
-
V70I oli aina kiintee ja V70N muuttui irralliseks. 850 oli irrallinen -94/93 asti.
Ok. :)
Ja sorry ny ku vedin hieman jo offtopiciks! :-[
-
Poistat entiset miten parhaaksi katsot, ja sitten uudet paikalleen vaikka prässillä jos löytyy. Jos on epäkeskot niin muistaa merkitä miten tulee. Eihän se sinällään vaikeaa ole. Kiristysmomentit tosiaan kannattaa kaivaa jostain.
-
Tukivarsi apurunkoon
Vaihe1 65Nm
Vaihe2 120 astetta
Alapallo olkatukeen 50Nm
-
Katso vanhoista puslista kuinka paljon ne tulee yli kummastakin päästä, et laitat sit uuden samoihin kohtiin, kun ne yleensä ole ihan keskellä reikää. Parin millin vippi ei enää sovi apurunkoon paikoilleen.
Prässi jos on käytössä niin vaihto ei ola kummonen homma (isolla ruuvipenkilläkin pärjää), mutta hyvä tuurna kannattaa etsiä hommaan, esim sopivankokoinen hylsä. Hyväpuhdistus kauloille ja vaikka jotain ruosteen irrottajaa vähän ennen prässäystä. Jos tuurna ei ole täysin keskellä niin puslan reunat lähtee herkästi pullistumaan sitten se ei enää mene läpi.. joutuu rikkomaan paikolleen tai ainakin lyhentämään pään pois.
Näissäkin puslissa suosittelen volvon alkuperäisiä vaikka eivät ihan halpoja olekaan, tympeitä hommia tehdä monesti samaan autoon.
-
Asiasta vähän sivuun, mutta onko kellään kokemusta uretaanipuslien kestävyydestä käytännössä?
Omaan T-5:een tuli ne laitettua, mutta auto tuli sitten hukattua pois, enkä ajanut niillä kuin muutaman tuhat km. Niiden asennus on kuitenkin todella helppoa, enkä itse lähtisi prässäilemään vakiopuslia.
-
Menee kyllä offiksi mut, aikanaan vaihettiin 252R:än kans mun mr2 aw11 uretaani puslat jokapaikkaan ja ei se paha homma ollu ku oli ruuvipenkki ja pikku prässi käytössä ja siinä pirssissä ajettavuus muuttui kyllä aika valtavasti racempaan suuntaan. Lisäksi tuohon laitoin vielä D2 täys säädettävän alustan niin oli kyllä verraton peli mennä mutkaan S* ja kyllä ne uretaani puslatki kestää käyttöä voivat vaan alkaa natisemaan jos liukasteet lähtee välistä pois ja sitten varmastikkin kuluvat?
-
Taidan tehdä niin, että irroitan sen tukivarren ja käyn jossain "pärnäsellä" prässäyttämässä ne puslat uusiin. Scantechin puslat olis tarkoitus laittaa.
-
Ite vaihatin joulun aikoihi alatukivarret eteen molemmille puolille, ne oli scantechit fixukselta, eikä oo ollu sanomista, ainakaan vielä.. :D
-
-92 -93 malliset alatukivarret vaihto pallonivelellä.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1433.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1429.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1430.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1428.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1427.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1426.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_1431.jpg)
8)
varaudu ostamaan uuden "ruuvipenkin".
näitten kanssa mulla ollut riittäväsi ongelmia.
oikea puoleinen alatukivarsi pulsat klappaa ja seurauksena.
uudet eturenkaat, puslat ja pallonivel.
Kyllä ne "v*tun" hienot on kun ajaa kun auto käntyy HETI mutta kustannus/oppirahat joutuu maksamaan puhtaana rahana ja työllä. :)
Kaikista halvin ratkaisu on uudet tukivarret.
mun kustannukset oli, alatukivarret -93 *2 (jotain 50€kpl)
pallonivelet *2 (20€kpl)
pulasarja en muista mutta jotain 40-50€ luokkaa
ruuvipenkki. jotain 70€ luokkaa.
ja nyt 2011 kustannukset jatkuu.
pallonivelet
puslat
kesärenkaat eteen. (noi rokottaaa aika paljon)
täten on arkikäyttöön halvempi ostaa uudet alatukivarret 60€ kpl hintaan.
-
Kyllä se tosiaan niin on, ettei ruuvipenkki kestä vääntää puslia paikalleen. 2kg vasaralla meni tuurnalla erittäin kiinteällä alustalla(300kg rautamöykky)
Vasarassa rautavarsi ettei katkea(taas).
Nimim. 3 viilapenkkiä päivässä pelkällä haballa. No, tuli ne sitten uusittua kerralla.
En näistä etuvedoista niin tiiä mutta onko noin ettei se uudempi rautavarsi käy ton aluvarren tilalle? Joku mittaero tai alapallon tapin lukitusero? :pomo:
-
Noista ZuluRin kuvista vois melkein sanoa että nuo polypuslat ei näittäis sopivan tuohon tukivarteen :nohnoh Taitaa olla tuossa vanhemman mallin tukivarressa kapeampi tuo pesä?
Taitavat olla powerflexin osat? Mulla on samanlaiset, ostin volvolta orkkistukivarret ja vaihdoin heti uutena niihin polypuslat, eikä mitään ongelmia ole ollut. Sopivuus on hyvä ja tiukka.
Kyllä nuo uudemmat ja vanhemmat tukivarret pitäis olla ihan keskenään vaihdeltavia, mutta noiden orkkispulien kanssa on just tarkkaa että pusla prässätään oikeaan kohtaa että se sopii takas paikoilleen. Polypuslien kanssahan ongelma on aivan toisenlainen kun ulkokehällä ei ole rautaholkkia vaan puslat menee lähes käsi painamalla paikoilleen ja sisäholkki myös. Siinä jos puslat jää kantamaan toisiinsa ja tukivarrella jää tilaa liikkua niin ei oikeen hyvältä vaikuta.
-
enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
-
enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
Sit meitä on kaks sokeeta. :-\
-
Noista ZuluRin kuvista vois melkein sanoa että nuo polypuslat ei näittäis sopivan tuohon tukivarteen :nohnoh Taitaa olla tuossa vanhemman mallin tukivarressa kapeampi tuo pesä?
Taitavat olla powerflexin osat? Mulla on samanlaiset, ostin volvolta orkkistukivarret ja vaihdoin heti uutena niihin polypuslat, eikä mitään ongelmia ole ollut. Sopivuus on hyvä ja tiukka.
Kyllä nuo uudemmat ja vanhemmat tukivarret pitäis olla ihan keskenään vaihdeltavia, mutta noiden orkkispulien kanssa on just tarkkaa että pusla prässätään oikeaan kohtaa että se sopii takas paikoilleen. Polypuslien kanssahan ongelma on aivan toisenlainen kun ulkokehällä ei ole rautaholkkia vaan puslat menee lähes käsi painamalla paikoilleen ja sisäholkki myös. Siinä jos puslat jää kantamaan toisiinsa ja tukivarrella jää tilaa liikkua niin ei oikeen hyvältä vaikuta.
Nuo DELRIN puslat sopii noihin ihan mainosti. :)
Nuo jerd puslat mitä mulla on on vähän jännä kun alumiinholkki /putki menee puslasta hienosti läpi.
mutta kun puslat on paikoillaan niin niitten reikä pienenee sen verra että ruuvipenkki ja 1,5 jatkovarsi oli ainoa tapa saada holkki paikallen.
Jousto noissa puslissa oli tasaa nolla tuon takia.
ehkä tämä kuva selittää paremmin :
(http://www.jerd.se/htmlbilder/prod11.jpg)
Eli irrallaan holkki liikkuu hienosti läpi mutta alatukivarressa on niin tiukka että millään varasralla ja käsipelillä noi ei liikkunu.
Muutoin alumiini- ja rautatukivarsi on täysin vaihdettavissa kokemuksieni mukaan.
Alumiinissa on toki mun kohdalla isompi kääntösäde, joten sisälokarit on vähän päässyt kärsimään :D
enpäs tiedä olenko sokea, mutta ei tainnu olla motonetin sivulla alatukivartta erikseen -94 vuotiseen.
motonetillä on vain uudemalliset rautatukivarreti ilman vaihdettavaa päätä.
vanhanmalliset saa vain purkuautosta.
jopa -92 -93 mallisissa saattaa olla rautatukivarret jos se on "huollettu", eli vanhanmallinen tukivarsi pois ja uusi rautainen laitettu tilalle.
-
motonetillä on vain uudemalliset rautatukivarreti ilman vaihdettavaa päätä.
Jos Motonetistä tukivarret hommaa (siis kiinteällä pallonivelellä olevat), niin kannattaa sitten katsoa mitä siellä tarjotaan. Jos on Delphi, niin hyvä, jos on joku epämääräinen ruskeassa pahvilootassa niin jättäkää hyllyyn, näyttävät kestävän n. vuoden / 35tkm. ::)
Joka tapauksessa kannattaa sinne pallonivelen suojakumin alle turauttaa kunnolla vaseliinia, siellä on tehtaan jäljiltä yleensä lähinnä vaseliinin hajua, ja se pallonivel ei kuivana kauan kestä...
-
Jos Motonetistä tukivarret hommaa (siis kiinteällä pallonivelellä olevat), niin kannattaa sitten katsoa mitä siellä tarjotaan. Jos on Delphi, niin hyvä, jos on joku epämääräinen ruskeassa pahvilootassa niin jättäkää hyllyyn, näyttävät kestävän n. vuoden / 35tkm. ::)
Joka tapauksessa kannattaa sinne pallonivelen suojakumin alle turauttaa kunnolla vaseliinia, siellä on tehtaan jäljiltä yleensä lähinnä vaseliinin hajua, ja se pallonivel ei kuivana kauan kestä...
Koivuselta tullut varsi meni mulla alle vuoden ja 25tkm.
Molemmat vaihdettiin edelliseen katsastukseen ja vain toinen oli väljä. :P
-
Päivitetään tätä eli luotto korjaamo veloitti 40€ vaihdosta. Ei tuohon rahaan kannata alkaa itse turaamaan. Tosin arveluttaa, että kiristikö lopulliseen kireyteen vasta kun auto oli pyörien varassa. Välittääköhän nää pärnäset moisesta muotoseikasta ?
-
Päivitetään tätä eli luotto korjaamo veloitti 40€ vaihdosta. Ei tuohon rahaan kannata alkaa itse turaamaan. Tosin arveluttaa, että kiristikö lopulliseen kireyteen vasta kun auto oli pyörien varassa. Välittääköhän nää pärnäset moisesta muotoseikasta ?
En tiiä pärnäsestä mutta meillä ainakin ne kiristetään ajoasennossa. Ei se takuuasioiden käsittelyaikakaan ilmasista ole ja yleensä vastaus on "asennusvirhe, valmistaja ei ota osa kustannuksiin ;) )
Uretaanipuslista: erääseen V70II laitoimma powerflexin puslat;nyt takana 2v+ 60 tkm, ehjät, ens vuonna varmaan nähdään uudestaan mikä tilanne on.
PS:samoilla kilsoilla steffanssonilta tilatut HD-koiranluut uniballeilla ja kumisuojilla oli niin tuhannen väljät...
-
Nyt olis ittellä tämäkin homma tulossa 855 ehkä tulossa eteen niin käsitinkös nyt oikein että alatukivarsia on saatavilla vain yhtä versiota uutena? eli en nyt ihan varma ole tuosta omastani onko siinä kiinteä alapallo vai ei koska on sekasikiö 93 ja 94 osaa.
Keskustelusta sai sen käsityksen että kannattaa ostaa suosiolla kokonaan uusi alatukivarsi nivelineen ja puslineen eikä lähteä niitä erikseen vaihtamaan vaikka olisi mahdollista?
-
Nyt olis ittellä tämäkin homma tulossa 855 ehkä tulossa eteen niin käsitinkös nyt oikein että alatukivarsia on saatavilla vain yhtä versiota uutena? eli en nyt ihan varma ole tuosta omastani onko siinä kiinteä alapallo vai ei koska on sekasikiö 93 ja 94 osaa.
Keskustelusta sai sen käsityksen että kannattaa ostaa suosiolla kokonaan uusi alatukivarsi nivelineen ja puslineen eikä lähteä niitä erikseen vaihtamaan vaikka olisi mahdollista?
Olipa siellä kumpi hyvänsä niin se uudempi tukivarsi puslineen ja nivelineen käy sinne tilalle.
-
Kaivellaas tämäkin vanha topicci ylös. Aattelin vaihtaa uretaanipuslat tohon omaani nyt samalla kun muutenkin on työn alla.
Aattelin, et vois olla järkevää vaihtaa noihin vanhanmallisiin tukivarsiin samalla, kun uretaanipuslat varmaankin kestää kauemmin kun tarvikemallinen alapallo. Joten parin vuoden päästä selviäis ehkä pelkällä alapallon vaihdolla.
Vanhanmallinen varsi ilmeisesti sopii paikalleen heittämällä, mutta sopiiko nuo Powerflexin puslat (http://www.powerflex.co.uk/products/850%2C+S70%2C+V70+up+to+2000-138/1.html) molempiin tukivarsiin?
Onko noi sun puslat ZuluR LGspeediltä? Millaset on katuajossa?
-
Vanhanmallinen varsi ilmeisesti sopii paikalleen heittämällä, mutta sopiiko nuo Powerflexin puslat (http://www.powerflex.co.uk/products/850%2C+S70%2C+V70+up+to+2000-138/1.html) molempiin tukivarsiin?
Oli kyseessä irroitettava pallonivel tai ei niin sopii.
-
Onko noi sun puslat ZuluR LGspeediltä? Millaset on katuajossa?
Mulla oli ensin JERD.se kovamuovipuslat.
Ja ne oli aivan "ihkut"...auto oli kun mikroauto, mutta kulutti noita palloniveliä aika paljon kun jousto oli nolla.
Nyt mulla on poweflex "vastaavat" uretaanipuslat jossa vähän joustoa.
850 puslat menee mielestäni kaikkiin 850 92-97, (ehkä ei diesel koska eri apurunko).
Ois muuten tallilla 2 paria Vanhanmallista (92, 93) alatukvarsiparia. (2x vasen + 2x oikea).
jossa ois valmiina "powerfelx tyyppiset"puslat :D
Niihin pitäisi vain lisätä tuo irroitettava vaihtopalloniven.
Yks setti on Don:in mutta toinen on "myynnissä/vara"
:D
-
Ois muuten tallilla 2 paria Vanhanmallista (92, 93) alatukvarsiparia. (2x vasen + 2x oikea).
jossa ois valmiina "powerfelx tyyppiset"puslat :D
Niihin pitäisi vain lisätä tuo irroitettava vaihtopalloniven.
Paljonkos tarvisit noista (pistä vaikka privaa)? Ehdin kyllä puslasarjan jo tilaamaan, mutta ehkä niistä pääsis eroon ::)
-
hitsattiin ratakiskosta neliö ja pullotunkki ja hylsy väliin. 2 tonnin halpispullotunkki ei riittänyt, isompi tunkki ja uudestaan neliön hitsaus puikolla kiinni ( eli tenavat nurkan taakse pällistelemästä kun tunkkaat ), ja vanha pusla pois.
-
Onko kokemuksia skruvat.fi uretaanipuslista? Olisivat ainakin edulliset mutta kuinkahan on sopivuus/asennettavuus?
-
Moro,
Mistä kannattaa ostaa ostaa uudet pultit pusliin alumiinitukivarsiin (850:een)? Ovat kaiketi fosfatoitua rautaa, kun magneetti tarttuu niihin (ja väri on pikimusta). 10.9 on lujuusluokitus.
Jostain luin, että Wurthiin ei kannattaisi luottaa. Hyviä kokemuksia itselläni on Tampereen alueella Tre/Ylöjärven rajalla oleva Ruuvilinja Oy:stä. Mutta en ole autoon ruuveja sieltä vielä ostanut. Kai sitä voisi soittaa Sinisellekin, mutta voipi olla että ruuveja / laippamuttereita ei ole erillismyynnissä.
Vinkkejä kiitos...
-
Berner-pultti ja sen tytäryhtiöt ovat melko hyviä varastoiltaan. Malli mukaan ja kysymään. Würthiltähän ei saa yksityinen mitään ja firman kortin käyttäminenhän on ::)
-
Tampereeltahan löytyi toimipistekin!
Sinne ensi viikolla.
Kiitos!
P.S. Tosiaan jostain luin, että Würthin laatu ei välttämättä tuohon paikkaan riittäisi - siis ajoneuvon kriittiseen kohtaan. Voin ja kenties olenkin väärässä...
-
Tampereeltahan löytyi toimipistekin!
Sinne ensi viikolla.
Kiitos!
P.S. Tosiaan jostain luin, että Würthin laatu ei välttämättä tuohon paikkaan riittäisi - siis ajoneuvon kriittiseen kohtaan. Voin ja kenties olenkin väärässä...
Kyllä 10,9 lujuuden pultit ovat kaikkialla yhtä laadukkaita, pitää olla ;)
-
Joo, näinhän se on tottakai. Muutenhan standardeilla voisi heittää vesilintuja... Te alumiinitukivarren omistajat, kuinka usein olette vaihtaneet nuo ruuvit? Oma järkeni sanoo, että aina, kun vaihdetaan pallonivel, niin vaihdetaan ruuvit. Vai kuinka? On se kuitenkin turvallisuuteen vaikuttava osa.
-
Minkä verran olette lisänneet alumiinisten tukivarsien kääntyvyyden rajottimeen tavaraa? Ymmärtääkseni ainakin t-5r:ssä renkaat ottavat lokareihin, jos rajotinta ei ole paksunnettu. Oletteko hitsanneet rajottimen tasaiselle osuudelle vai ala reunaan?