Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tessu85 - 19.11.2012, 17:44:30
-
MOI.
Minkälainen homma olis laatikon öljynvaihto huuhtelemalla 2006vm tomaattiin??? Autossa on 150tkm ajettu laatikko ja ajattelin että vaihtelisin/vaihattaisin öljyt siihen. Paikallinen volvo huolto sanoin että kannattee vaihtaa ropusta 3.5-4l nyt ja 20tkm päästä uudelleen... Oma mielipide olis huuhtelu vaihto?? Miten tuosta muuten tarkistetaan laatikon öljymäärä?? Vanhassa oli tikku mutta tuossa ei näyttäny olevan...
-
MOI.
Minkälainen homma olis laatikon öljynvaihto huuhtelemalla 2006vm tomaattiin??? Autossa on 150tkm ajettu laatikko ja ajattelin että vaihtelisin/vaihattaisin öljyt siihen. Paikallinen volvo huolto sanoin että kannattee vaihtaa ropusta 3.5-4l nyt ja 20tkm päästä uudelleen... Oma mielipide olis huuhtelu vaihto?? Miten tuosta muuten tarkistetaan laatikon öljymäärä?? Vanhassa oli tikku mutta tuossa ei näyttäny olevan...
Sinne kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, niin että tulee kerralla puhtaat öljyt.
Tuosta, miten tuo öljymäärä tarkistetaan, niin ensiksi huuhtelussa otetaan pari litraa pois, ja pari tilalle, jne.
Mutta tietävämmät voisi kertoa miten se lopullinen pinta katsotaan, kun on lämpöjenkin vuoksi ilmeisen tarkka.
-
Paljonkohan wetterillä maksaa tuo huuhtelu vaihto? Öljyineen ja töineen..??
-
Mulla Oulun Wetterillä makso 250€ huuhtelemalla ja sitten 70€ laatikon päivityksestä.
-
Eli häätyy huomenna soitella wetterille ja varata aika öljynvaihtoon.
-
MOI.
Paikallinen volvo huolto sanoin että kannattee vaihtaa ropusta 3.5-4l nyt ja 20tkm päästä uudelleen...
Mistä päin suomea tollaisen kommentin sait? (tietää kiertää kaukaa)
-
Ruotsin puolelta volvo huollosta... Varasin wetterille ajan öljynvaihtooon 250e sanoivat hinnaksi.
-
Paikallinen volvo huolto sanoin että kannattee vaihtaa ropusta 3.5-4l nyt ja 20tkm päästä uudelleen...
Mulle sano automaattilaatikoihin perehtyny asentaja, että jos noin kierrättää niin about viikon päästä vaihtaa uudelleen. 20tkm ois äkkiä vuosi.
-
Oiskohan ne tarkottanu että ensin propusta tuo öljymäärä pois, sitten tilalle samanverran ja sitten vasta aletaan kierrättää?
Eli niinkuin se kuuluukin tehdä.
On totisesti melkonen merkkihuolto jos vaihtavat vaan sen mikä propun kautta tulee.
-
Mulle perusteli sillä, että vaihtojen välissä tapahtuvalla oikealla ajolla sais ne paskat paremmin sekoittumaan uuteen öljyyn, jolloin toisella vaihdolla ne myös häviäis paremmin.
-
Mulle perusteli sillä, että vaihtojen välissä tapahtuvalla oikealla ajolla sais ne paskat paremmin sekoittumaan uuteen öljyyn, jolloin toisella vaihdolla ne myös häviäis paremmin.
Totta se, että vanha öljy sekoittuu uuteen, mutta ongelma tuossa logiikassa on se, että ne liat ei koskaan lähde sieltä laatikosta kokonaan pois, kun kaikki öljy ei vaihdu kerralla. Samalla logiikalla laihialainen vaihtais moottoriöljystäkin vai puolet kerrallaan. Tosin onhan tuokin parempi, kuin ei ollenkaan, mutta miksi ei tekisi kerralla kunnolla, kun ei tuo niin iso operaatio ole.
-
Onko kukaan kuullut loogista selitystä, miksei automaattilaatikossa voi olla sellaista suodatinta, että varsinaiset partikkelit saataisiin kierrosta pois? Öljyä ei mekaanisella suodatuksella uuden veroisena saa pysymään, mutta irtoaineet pysyisi poissa. Moottoriöljyyn verrattavaa *askaa ei öljyyn kuitenkaan muodostu.
-
Onko kukaan kuullut loogista selitystä, miksei automaattilaatikossa voi olla sellaista suodatinta, että varsinaiset partikkelit saataisiin kierrosta pois?
Onhan niitä vaihdettavia suodattimia, muttei tässä Volvon käyttämässä... Esim Mersulla kait on? Eikö näissä oo joku "sihti", mutta sitä ei pysty vaihtamaan (paitsi irrottamalla koko keksinnön...).
-
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas. Onhan se työlästä, mutta lopputulos voi olla jopa parempi kuin kierrätys yhdellä kertaa. Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn. Olisiko öljy keskimääräistä puhtaampaa jos vaihtaisi 3-4 litraa samalla kertaa kun vaihtaa moottoriöljyt, esim. kerran 20tkm? Öljynmenekki ei olisi sen isompi kuin 12 L kerran 80tkm.
-
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas. Onhan se työlästä, mutta lopputulos voi olla jopa parempi kuin kierrätys yhdellä kertaa. Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn. Olisiko öljy keskimääräistä puhtaampaa jos vaihtaisi 3-4 litraa samalla kertaa kun vaihtaa moottoriöljyt, esim. kerran 20tkm? Öljynmenekki ei olisi sen isompi kuin 12 L kerran 80tkm.
Hyvä idea ! :)
-
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas. Onhan se työlästä, mutta lopputulos voi olla jopa parempi kuin kierrätys yhdellä kertaa. Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn.
Juuri tätä tarkoitin tuolla aiemmalla kirjoituksella. Eikä se niin järin työlästä oo, jos yleensäkään viitsii tehdä itse huollot.
Mulle perusteli sillä, että vaihtojen välissä tapahtuvalla oikealla ajolla sais ne paskat paremmin sekoittumaan uuteen öljyyn, jolloin toisella vaihdolla ne myös häviäis paremmin.
-
:)Miten pelais paluuöljy suodatin tuonne lauhduttimen ja laatikon paluuletkuun.Hydraulikka vehkeissä on paluuletkussa usein tuollanen suodatin ::)
-
:)Miten pelais paluuöljy suodatin tuonne lauhduttimen ja laatikon paluuletkuun.Hydraulikka vehkeissä on paluuletkussa usein tuollanen suodatin ::)
Hyvin toimii. Jenkkilässä käyttävät paljon näitä suodattimia. http://www.magnefine.com/
Suodattimessa on erittäin tehokas magneetti, joka kerää kaiken magneettiin tarttuvan ja lopuksi paperisuodatin viimeistelee suodatuksen.
Voidaan käyttää myös ohjaustehostimessa.
-
Vaihdettava öljynsuodatin löytyy monestakin automaattivaihteistosta, esim pääosasta ZF:n vaihteistoja.
Erillistä ulkoista öljynsuodatinta on esim työkonesovelluksissa automaattivaihteistojen yhteydessä näkyny. Helpottaa kunnossapitoa, kun vaihtaa ulkoisen suodattimen öljynvaihdon yhteydessä Lisäksi ulkoinen suodatin on yleensä suodatusteholtaan ihan eri luokkaa, kuin "hengettömät" sisäiset suodattimet.
Ongelma tuollaisen laitossa esim volvon keulalle on lähinnä valita sellainen suodatin, jossa virtausvastus ei kasva liian suureksi ts sellainen suodatin joka ei häiritse öljynkiertoa.
-
Perustan seuraavaan mutuun: Poistettava lika saattaa olla kiinni jossain eikä ehdi liueta kierrätyksen aikana öljyyn. Olisiko öljy keskimääräistä puhtaampaa jos vaihtaisi 3-4 litraa samalla kertaa kun vaihtaa moottoriöljyt, esim. kerran 20tkm? Öljynmenekki ei olisi sen isompi kuin 12 L kerran 80tkm.
Mites se lika sitten liukenee uuteen öljyyn, jos se ei liukena vanhaankaan. ?
Ei noissa öljyissä ole mitään liuotinaineita mukana, ja se mikä on tarttunut metalliin kiinni, ei lähde kun liuottamalla, ja sehän tässä ei ole tarkoitus.
-
Mites se lika sitten liukenee uuteen öljyyn, jos se ei liukena vanhaankaan. ?
Ei noissa öljyissä ole mitään liuotinaineita mukana, ja se mikä on tarttunut metalliin kiinni, ei lähde kun liuottamalla, ja sehän tässä ei ole tarkoitus.
No, jos oletetaan että öljyllä on jokin pesevä vaikutus jonka vaikutus heikkenee ajan mittaan. Öljy itsessään on melkoinen liuotin. Jos tätä samaa virittelee toiseen ääripäähän eli moottoriöljyyn niin ei kaikki moottorin lika ole siinä vanhassa öljyssä vaan likaa on kiinni pinnoissa ja kun vaihdat uudet öljyt ja käytät moottoria hetken aikaa, öljyt on taas likaiset. Kaikkein helpoimmin tämän huomaa dieseleissä.
Automaattiöljyissä ei taida muuta silminnähtävää olla kuin ettei vanha öljy ole niin kirkasta kuin uusi. Ei öljy ole täynnä epäpuhtauksia vaan on menettänyt joitain ominaisuuksiaan kun on vatkattu laatikossa pitkään. Tämähän on siis pelkkää mutua. ;)
-
No, jos oletetaan että öljyllä on jokin pesevä vaikutus jonka vaikutus heikkenee ajan mittaan. Öljy itsessään on melkoinen liuotin. Jos tätä samaa virittelee toiseen ääripäähän eli moottoriöljyyn niin ei kaikki moottorin lika ole siinä vanhassa öljyssä vaan likaa on kiinni pinnoissa ja kun vaihdat uudet öljyt ja käytät moottoria hetken aikaa, öljyt on taas likaiset. Kaikkein helpoimmin tämän huomaa dieseleissä.
Automaattiöljyissä ei taida muuta silminnähtävää olla kuin ettei vanha öljy ole niin kirkasta kuin uusi. Ei öljy ole täynnä epäpuhtauksia vaan on menettänyt joitain ominaisuuksiaan kun on vatkattu laatikossa pitkään. Tämähän on siis pelkkää mutua. ;)
No, Dieseleissä tuon moottorin öljyn likaa noki, jota todellakin pääsee sinne öljynkin joukkoon.
Öljy ei mitään huutele, jos ei ole sitä varten tehty ( on huuhteleviakin öljyjä ) mutta niitä ei käytetä automaattilaatikoissa.
Automaatissa vanha öljy haisee palaneelta, ja on tummaa, uusi taas helakan punaista
-
No jos se palaneelta haisee niin laatikko on sökö.Ehjästä laatikosta ei palaneen hajusta öljyä tuu vaikka ois kuinka paljo ajettu.
-
Jotenkin tuntuu ihan hyvältä ajatukselta vaihtaa osa öljyistä ja ajaa viikko ja vaihtaa taas.
Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?
-
Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?
En todellakaan ole mikään autoasentaja tai alan asiantuntija, mutta meniköhän tässä kuitenkin puurot ja vellit sekasin?...
-
Menetelmän toimivuutta voi testata kahvinkeittimellä. Kaada pannuun jääneestö kahvista puolet pois ja täytä vedellä. Kaada tästäkin puolet pois ja täytä. Teeppä vaikka kolmannen kerran. Vertaa tulosta siihen, että olisit kaatanut kaikki kerralla poisja täyttänyt kerran vedellä. Kumpi vesi oli puhtaampaa?
Tämä kahvijuttu pitää varmasti paikkansa. Kahvivesi on kuitenkin melko kertaluontoinen juttu. Koitetaanpa keksiä sellainen verrokki, jota käytetään vaikka pari kolme vuotta (vrt. 80 000km). Vaihdetaan öljystä puolet 4 krt kahden vuoden aikana vrt vaihdetaan vain kerran ihan puhtaaksi. Kummalla tavalla öljy on keskimäärin puhtaampaa? Vaihdelaatikon kokonaiskulumista ei ehkä vähennä se, että ajetaan yksi vuosi puhtaammalla öljyllä, mutta toinen mennään sitten keskimääräistä "sakeammalla".
Nämä skenaariot on lähinnä voimassa jos itse vaihtelee osan öljystä (menetelmä valutetaan se pois mikä propusta valuu ja saman verran uutta tilalle). Tulisi kalliimmaksi jos liikkeessä homman teettäisi.
-
Kummalla tavalla öljy on keskimäärin puhtaampaa?
Tuohan on helppo laskea joten laskin... ja yllätyin.
Vaihto kerran/ 80 000km:
-Alussa likaisuus 0, lopussa 1 - keskimäärin likaisuus 0,5
-Vaihto puolet per neljä kertaa:
Alussa likaisuus 0, 1-vaihdossa 0,25, josta vaihdolla otetaan puolet pois.
2-välille likaisuus alussa 0,125, nousee välillä 0,25:llä 0,375:een, josta vaihdetaan puolet
3-välille likaisuus alussa 0,1875, nousee 0,4375, josta vaihdetaan puolet
4-välille likaisuus alussa 0,21875, nousee 0,46875:een.
Lopuksi lasketaan jokaisen välin keskiarvojen keskiarvo ja saadaan ka. likaisuusarvoksi 0,257813. Mutta hops, tässä laskuss tuli käytettyä öljyäkin tuplamäärä. Uusitaan laskelma niin, että vaihdetaan vain neljännes.
0 -> 0,25 ka. 0,125
0,1875 -> 0,4375 ka. 0,3125
0,328125 -> 0,578125 ka. 0,453125
0,433594 -> 0,683594 ka. 0,558594
Ka. likaisuus koko väliltä 0,362305 mikä tarkoittaa n. 28% pienempää keskimääräistä likausuusastetta ja piikkiarvo (likaisuus lopussa) kolmanneksen pienempi. Kyllähän tämä vaillinainen vaihto näyttää keskimäärin puhtaampaa öljyä.
Likimain samaan puhtausasteeseen pääsee myös tiputtamalla 1-vaihdon taktiikan vaihtoväliä neljänneksellä, ka. likaisuus tuolloin 0,375 mutta piikkiarvo hieman suurempi 0,75 vs. 0,68. Täsmälleen samaan tulokseen pääsee muuten vaihtamalla puolet öljystä kahdesti alkuperäisellä vaihtovälillä.
-
Ei hyvää päivää... mitä laskelmia.
Muutama kommentti laskelmiisi. Älä vedä hernettä...
-Vaihto puolet per neljä kertaa:
Alussa likaisuus 0, 1-vaihdossa 0,25, josta vaihdolla otetaan puolet pois.
2-välille likaisuus alussa 0,125, nousee välillä 0,25:llä 0,375:een, josta vaihdetaan puolet
3-välille likaisuus alussa 0,1875, nousee 0,4375, josta vaihdetaan puolet
4-välille likaisuus alussa 0,21875, nousee 0,46875:een.
Oletus, että lähtötilanteessa likaisuus olisi nolla, pätisi vain uudelle vaihteistolle jota ei liene pääosalla öljynvaihtoa pähkivällä käytössään.
Tällöinkin tulee muistaa, että uudessa vaihteistossa öljyn likaisuus ei kasva lineaarisesti kilometrien mukaan vaan alussa ns sisäänajon aikan kiertoon tulee eniten irtopartikkeleja ja myöhemmin vähemmän olettaen, että vaihteistoon ei tule vikaa. Ensimmäisen vaihdon jälkeen voit olettaa likaisuuden kasvun ja öljynlaadun heikkenemisen olevan lineaarista.
Johtopäätökset:
Olet vääräs ja mää olen oikeassa ;)
Ei vaineskaan. Lähde jatkolaskelmissa siitä, että tässä osittaisessa vaihdossa saat ensimmäisellä vaihdolla likaisuusasteeksi 0,5 ja lähde siitä laskeskelemaan. Laske samalla montako öljylitraa saat kulumaan eri tavoilla ja paljon menee aikaa olettaen, että kierrättämällä kaikkineen menee 45 min ja "puolet vaihtamalla" 15 min.
Mun mielestä siinä osittaisessa vaihdossa ei ole edelleenkään mitään järkeä, kun kaikkea irtomoskaa yms mitä öljyn seassa on ei edes yritetä poistaa koskaan, toisin kuin oikeaoppisessa "laske pois+täytä+kierrätä"
-
Ei hyvää päivää... mitä laskelmia.
...kunhan lisätään vielä vaihtokustannus- ja ajotapaparametrit niin voi alkaa optimoimaan kustannustehokkainta vaihtohetkeä... ;)
Faijalla oli tapana sanoa "öljy on halpaa, laatikot on kalliita."
-
Hauskat keskustelut teillä :)
Itse olen roilon laskelmasta myös sitä mieltä, että vajaalla vaihdolla ekan vaihdon jälkeen lähtö ei ole 0, vaan 0,5, jos siis puolet vaihdetaan.
Pohjapropusta laskemalla taitaa öljyä tulla kuitenkin ulos vain n. 3litraa ja laatikon kokonaisuustilavuus on jotain 7,3 litraa, eli ensimmäisen vajaavaihdon jälken puhtaus olisi sitten vain 0,59
-
Mahtasko joku tietää tarkemmin, mitä sille öljylle tapahtuu 80.000km käytön aikana. Onko öljyssä vain pienen pieniä metallilastuja yms. mitä on irronnut kierron sisäpuolelta vai tapahtuuko öljylle kemiallisesti jotain? Minusta kunnon suodatin saattaisi olla hyvinkin tarpeellinen näissä. Mitä lie valmistajat ajatelleet jos öljyjen kerrotaan kestävän laatikon käyttöiän? Lisämyyntiä vai muuta? Kysehän ei ole mistään uutuudesta, josta kokemukset olisivat vähäiset. Laatikoita on ollut yli 60 vuotta yleisesti henkilöautoissa.
-
Öljy ns palaa ja siihen kertyy hienoa kytkinjauhetta ja pienen pieni määrä metallihiukkasia. Laatikoissa on kyllä magneetit sisällä keräämässä sitä metallijauhoa. Eli laatikkoöljyjen tummuminen ajan/kilometrien lisääntyessä on täysin normaalia.
Ne kytkimet ovat melkein ikuiset, ellei jokin aiheuta niiden luistamista.
Eli jos laatikko luistaa, se johtuu usein loppuunkuluneista kytkinlevyistä, mutta se kuluminen on tullut luistamisesta, jonka on aiheuttanut jokin muu kuin itse kytkimet, eikä ns normaali kuluminen. ::)
-
Kyllä itse ainakin uskon, että tuo huuhteluvaihto on se paras tapa tehdä tuo öljynvaihto. Niinhän se moottoriöljykin vaihdetaan, vanha öljy mahdollisimman hyvin pois ja uusi tilalle. Samalla uusi suodatin laatikkoon jos sellainen siitä löytyy.
Kun rupee maalaisjärjellä tota hommaa ajatteleen niin tuo mahdollisimman puhdas öljy auttaa puhdistamaan laatikosta niitä epäpuhtauksia, joita sinne mahdollisesti on kertynyt. Puhdas öljy pystyy sitomaan itseensä paremmin epäpuhtauksia kuin vähän likaisempi. Näin vältytään epäpuhtauksien kertymiseltä kriittisiin paikkoihin, kuten solenoideihin. Lisäksi kun vaihtaa uuden suodattimen kertyvät likapartikkelit uuden hyvin puhdistavan öljyn mukana suodattimeen.
Mikäli laatikosta ei löydy suodatinta voidaan semmoinen siihen asentaa helposti, esimerkiksi tuo aikaisemmin mainitsemani Magnefine. Moni on asentanut näitä jenkkilässä juurikin Volvoihin. Kyseinen suodatin löytyy omasta autostanikin ja on toiminut hyvin jo 40tkm ajan. Ekan kerran vaihdoin sen vuoden/15tkm jälkeen ja avasin suodattimen. Magneettiin oli kertynyt hienojakoista metallijaudetta ja suodatinpaperi oli hieman likaantunut, itse öljy oli kuitenkin vielä ihan punaista, mutta hienoisesti tummunutta. Öljy oli vaihdettu viimeksi suodattimen asennuksen yhteydessä. Voin vain todeta, että suodatin todellakin toimii. Mitään ongelmia ei ole kyseisen suodattimen asennuksen jälkeen ilmennyt, mutta jokainen tietenkin asentaa omalla vastuulla. ::)
-
Eikö silloin tuo öljynvainto kierrättämällä ole huonoin vaihtoehto?
Öljypohja pois ja vanhat sotkut veke ja sen jälkeen vain osa kierrätetään. Ainakin x - määrä sonnasta olisi jo pois mekanismeista.
-
Öljypohja pois ja vanhat sotkut veke ja sen jälkeen vain osa kierrätetään. Ainakin x - määrä sonnasta olisi jo pois mekanismeista.
Kyllä, oikeassa olet. Tuo on paras tapa. Mutta otinkin kantaa nyt vain siihen että kannattaako öljy vaihtaa huuhtelemalla vai osittain aina muutama litra kerralla. Ja yleensä jos laatikosta suodatin löytyy on se öljypohjassa ja sen vaihtaminen vaatii öljypohjan irrotuksen. Samalla suodattimen vaihdon yhteydessä tulee se öljypohjakin puhdistettua liasta. En tiedä sitten kuinka helppo näissä Aisinin laatikoissa on tuo öljypohjan irrotus, on kaiketi tiivistemassalla kiinni ja ahtaassa tilassa. Öljypohja ei taida olla edes irrotettavaksi tarkoitettu, toisin kuin yleensä takavetoisten laatikoissa.
-
Öljypohjaan se suurin lika kertyy ja silloin se on hyvä putsata, jos vain mahdollista. Pumpun suodattimen imukohta kun on suoraan öljypohjassa ja imee tietysti eniten likaa siitä kohtaa.
Mitä tohon paluulinjaan asennettavaan suodattimeen tulee, niin aika tarpeeton näissä aisin laatikoissa.
Lähes kaikki öljy, joka tulee ulos laatikossa jäähdyttimelle on imetty sen laatikon oman suodattimen läpi, kulkenut venttiilikoneiston ja turbiini läpi. Se ei siis millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisin osiin. Pahimmillaan tukkeutuneen aiheuttaa häiriötä öljynjäähdytykseen ja laatikko ylikuumenee.
-
Kun tehdään tuota kierrätystä, onko mahdollista että öljyä, mikä ei kierrä, olisi enemmän kuin vain pieniä määriä jossain laatikon osassa? Laatikon paineet / vaihteita (esim. 1-6) ei käytetä kierrätyksen aikana, tuli mieleen?
-
Kyllä ne käytännössä kaikki vaihtuu. Se öljymäärä, joka jää johonkin venttiilipöydän lokoseen, ei ole merkityksellinen, kun sen suhteuttaa kokonaisöljytilavuuteen.
Eli vastaus kysymykseesi:
Kun tehdään tuota kierrätystä, onko mahdollista että öljyä, mikä ei kierrä, olisi enemmän kuin vain pieniä määriä jossain laatikon osassa?
Ei ole mahdollista.
-
Öljypohjaan se suurin lika kertyy ja silloin se on hyvä putsata, jos vain mahdollista. Pumpun suodattimen imukohta kun on suoraan öljypohjassa ja imee tietysti eniten likaa siitä kohtaa.
Mitä tohon paluulinjaan asennettavaan suodattimeen tulee, niin aika tarpeeton näissä aisin laatikoissa.
Lähes kaikki öljy, joka tulee ulos laatikossa jäähdyttimelle on imetty sen laatikon oman suodattimen läpi, kulkenut venttiilikoneiston ja turbiini läpi. Se ei siis millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisin osiin. Pahimmillaan tukkeutuneen aiheuttaa häiriötä öljynjäähdytykseen ja laatikko ylikuumenee.
Eikös tuo laatikon oma suodatin ole vain tiheä metalliverkko, ainakin näissä etuvedoissa missä ei ole vaihdettavaa suodatinta. Se ei kovin kummoista suodatusta tarjoa, suodattaa n. 200 mikrometriä suuremmat partikkelit. Vertaa auton moottorin öljynsuodattimeen, joka suodattaa n. 25 mikrometriä suuremmat partikkelit. Mainitsemani Magnefine suodattaa n. 35 mikrometriä suuremmat partikkelit.
En kyllä ymmärrä väitettäsi, että paluulinjaan asennettava suodatin ei millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisiin osiin. Sehän nimen omaan estää, koska vaihteiston eri osista irtoaa likapartikkeleja ajon aikana öljyyn, jonka mukana ne kulkeutuvat sitten paluupuolen suodattimeen ja jäävät sinne. Näin ei pääse öljypohjaankaan muodostumaan mitään suurempia sakkakertymiä. Itse olen paljon tekemisissä hydraulisten laitteiden kanssa ja paluupuolen suodattimia käytetään hyvin paljon. Toki on myös imupuolen suodattimia.
Tuo paluupuolen suodatin on erittäin kätevä silloin kun öljysäiliötä(öljypohjaa) ei päästä helposti puhdistamaan. Kun paluupuolella on suodatin ei säiliöön pääse kertymään likaa. Takavetoisissa vaihdettavissa oleva imupuolen suodatin on järkevä, koska öljypohjakin irrotetaan aina suodattimen vaihdon yhteydessä ja öljypohja on helppo puhdistaa samalla.
Enkä halua mitenkään mainostaa tuota Magnefinea sen enempää, mutta sen tukkeutumisesta ei ole vaaraa koska siinä on sisäänrakennettu ohitusventtiili mikäli suodatin pääsisi niin pahasti tukkeutumaan. Omaan autoon se tuli nyt vain asennettua kun öljyjä ei oltu aikaisemmin vaihdettu ajallaan ja ajattelin että olisi hyvä jos edes osa laatikkoon kertyneestä moskasta jäisi tuohon suodattimeen ::)
-
Tarkoitin sillä sitä, että kun kytkimistä jne irtoaa hienoa likaa, se imeytyy laatikon oman suodattimen läpi pumpulle ja siitä venttiilikoneistoon ja turbiinin läpi jäähdyttimelle ja takaisin laatikkoon. Se lika joka irtoaa, on siis sen paluulinjan suodattimen jälkeen ja se ei suoraan estä sitä lian kulkua sinne pumppuun ja venttiilikoneistoon.
Tietenkin se tavallaan jäkisuodattaa sitä öljyä ja sillä voi olla vaikutusta öljyn käyttöikään.
Noissa hydrauliikkajörjestelmissähän se suodatin on useimmiten kustannussyistä paluu puolella. Taitaa uusimmissa rekoissa olla yli 300bar järjestelmä ja sen paineen kestävä suodatin onkin sitten hiukan toista hintaluokkaa kuin perus öljyfiltteri.
Mutta jokainen tavallaan. Onhan noilla volvon 4 ja 5 vaihteisilla ajeltu yli 500tkm pelkikkä öljynvaihdoilla.
-
GM-laatikon öljynvaihto http://www.youtube.com/watch?v=0bnjbmUXFVQ , löytyiskö tuolta AW:kin?, muutenkin löytyy useita korjausvideoita youtubesta. ;)
-
Ilman alaan liittyvää koulutusta kommentoin tätä suodatin asiaa.
Ja siis tämä on ihan tavantallaajan ajatus.
Kun suodatin, joka kerää öljystä epäpuhtaudet, sijoitetaan paluulinjaan niin se estää edellisellä kierrolla osista irronneiden likojen saapumisen takaisin koneistoon.
Tämä tuntuisi näin maallikon ajatuksiin olevan ihan ok.
Toki jos suodatin on heti pumpun jälkeen painepuolella on kenties parempi.
No insinöörit yms. osaa&tietää paremmin ja se on sitten ihan toinen asia.
-AR-
-
Tarkoitin sillä sitä, että kun kytkimistä jne irtoaa hienoa likaa, se imeytyy laatikon oman suodattimen läpi pumpulle ja siitä venttiilikoneistoon ja turbiinin läpi jäähdyttimelle ja takaisin laatikkoon. Se lika joka irtoaa, on siis sen paluulinjan suodattimen jälkeen ja se ei suoraan estä sitä lian kulkua sinne pumppuun ja venttiilikoneistoon.
Tietenkin se tavallaan jäkisuodattaa sitä öljyä ja sillä voi olla vaikutusta öljyn käyttöikään.
Noissa hydrauliikkajörjestelmissähän se suodatin on useimmiten kustannussyistä paluu puolella. Taitaa uusimmissa rekoissa olla yli 300bar järjestelmä ja sen paineen kestävä suodatin onkin sitten hiukan toista hintaluokkaa kuin perus öljyfiltteri.
Hydrauliikka puolen suotimet on eri asia, ne on paluupuolella koska ei kestä hydrauliikan painepuolen painetta, joten ei sekoiteta noita tähän auton vaihdelaatikon asiaan. :pomo:
Niin, ja taisi tuo 300bar olla pikkasen hatusta temmattu, suodattimelle, mikä on painepuolella.
-
Eikös tuo laatikon oma suodatin ole vain tiheä metalliverkko, ainakin näissä etuvedoissa missä ei ole vaihdettavaa suodatinta. Se ei kovin kummoista suodatusta tarjoa, suodattaa n. 200 mikrometriä suuremmat partikkelit. Vertaa auton moottorin öljynsuodattimeen, joka suodattaa n. 25 mikrometriä suuremmat partikkelit. Mainitsemani Magnefine suodattaa n. 35 mikrometriä suuremmat partikkelit.
En kyllä ymmärrä väitettäsi, että paluulinjaan asennettava suodatin ei millään tavoin estä tai vähennä lian pääsyä laatikon kriittisiin osiin. Sehän nimen omaan estää, koska vaihteiston eri osista irtoaa likapartikkeleja ajon aikana öljyyn, jonka mukana ne kulkeutuvat sitten paluupuolen suodattimeen ja jäävät sinne. Näin ei pääse öljypohjaankaan muodostumaan mitään suurempia sakkakertymiä. Itse olen paljon tekemisissä hydraulisten laitteiden kanssa ja paluupuolen suodattimia käytetään hyvin paljon. Toki on myös imupuolen suodattimia.
Tuo paluupuolen suodatin on erittäin kätevä silloin kun öljysäiliötä(öljypohjaa) ei päästä helposti puhdistamaan. Kun paluupuolella on suodatin ei säiliöön pääse kertymään likaa. Takavetoisissa vaihdettavissa oleva imupuolen suodatin on järkevä, koska öljypohjakin irrotetaan aina suodattimen vaihdon yhteydessä ja öljypohja on helppo puhdistaa samalla.
Enkä halua mitenkään mainostaa tuota Magnefinea sen enempää, mutta sen tukkeutumisesta ei ole vaaraa koska siinä on sisäänrakennettu ohitusventtiili mikäli suodatin pääsisi niin pahasti tukkeutumaan. Omaan autoon se tuli nyt vain asennettua kun öljyjä ei oltu aikaisemmin vaihdettu ajallaan ja ajattelin että olisi hyvä jos edes osa laatikkoon kertyneestä moskasta jäisi tuohon suodattimeen ::)
No.
Esimerkkejä noin yleisesti suodattimista, noin yleensä.
Selluloosasuodatin: 25 Micronia
Metalliverkko : 25-300 Micronia
Lasikuitu : 3-25 Micronia
Se, missä mitäkin suodatinta käytetään, on täysin valmistajan suosituksissa, ja mielikuvani mukaan Volvon automaattilaatikon metalliverkko suodatin on luokkaa 25-50Mic, tästä en sitten pistä päätäni pölkylle, koska on vaan hamaata muistitietoa.
-
Hydrauliikka puolen suotimet on eri asia, ne on paluupuolella koska ei kestä hydrauliikan painepuolen painetta, joten ei sekoiteta noita tähän auton vaihdelaatikon asiaan. :pomo:
Niin, ja taisi tuo 300bar olla pikkasen hatusta temmattu, suodattimelle, mikä on painepuolella.
No yhdessä rekassa oli 300 bar hydrauliikkajärjestelmä. JOS siinä, tai muussa vastaavan paineen omaavassa järjestelmässä olisi suodatin painepuolella, täytyisihän sen kestää 300bar paine. Ja kuten edellä mainittiin, se on paluupuolella kustannusyistä(ei tarvitse kestää kovia paineita ja näin ollen huomattavasti halvempi valmistaa). Niin ei se mistään hatusta ole temmattu.
-
Onko magnefine myyjää suomessa ::)
-
Onko magnefine myyjää suomessa ::)
http://www.veetee-parts.fi/kauppa/index.php?cPath=88&osCsid=e7414922518102887a3903e218ebc259 (http://www.veetee-parts.fi/kauppa/index.php?cPath=88&osCsid=e7414922518102887a3903e218ebc259)
-
Onko magnefine myyjää suomessa ::)
Ei taida olla myyjää Suomessa. Mutta Ebaysta löytyy halvalla ;)
-
Jälleenmyyjä löytyisi Ikaalisista mutta missä se paikka lie?..
-
Jälleenmyyjä löytyisi Ikaalisista mutta missä se paikka lie?..
Ikaalinen, tuo kylpylästään tunnettu pieni paikkakunta sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä Kankaanpään metropolista :hello:
Eli siis 3-tien varressa reilu 50km Tampereelta rannikolle päin.
-
Ikaalinen, tuo kylpylästään tunnettu pieni paikkakunta sijaitsee muutaman kymmenen kilometrin päässä Kankaanpään metropolista :hello:
Eli siis 3-tien varressa reilu 50km Tampereelta rannikolle päin.
Juu, mutta onko se Suomessa?.. ;)
-
Jälleenmyyjä löytyisi Ikaalisista mutta missä se paikka lie?..
Google Maps auttaa ;)
-
Juu, mutta onko se Suomessa?.. ;)
Ei, koska se on kehä kolmosen ulkopuolella :2funny: