Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hiltsu - 16.02.2011, 17:58:25
-
Eli ongelma on se että kun moottorin lämmöt ovat kohillaan niin autossa ei hirveää eroa tunnu 20-28asteen välillä olevan, joten mistä vois kiikastaa? On vaan ikävä viileässä ajella.
Ja auto siis V70 -99 tdi
Ja ongelmat samoja aut asennossa kuin puhallin asennossakin.
Edestä on peitetty ilma aukot.
Lämppärin moottori uusi.
-
Kannattaa lukea/luetuttaa ne ilmastoinnin vikakoodit, sieltä voi löytyä helpoimmin vinkkiä :)
-
Tyhmä kysymys, mutta missä on V70:ssä se pistoke josta voi lukea? On senverra uus kapistus vielä :)
-
Tyhmä kysymys, mutta missä on V70:ssä se pistoke josta voi lukea? On senverra uus kapistus vielä :)
Etupenkkien välissä kun on käsinoja, niin se ylös ja siellä on oman pikku muovikuoren alla pistoke.
-
Omassa -98 V70 vastaava vika poistui kun sain sisäilman lämpötilatunnistimen toimintakuntoon. Tunnistin löytyi omasta autostani katkaisinrivistä ratin oikealta puolelta, sellainen ritilä jonka takana oli kauheasti pölyä. Ritilä lähti kampeamalla irti, jonka jälkeen puhaltelin pölyjä pois paineilmalla, PIENELLÄ paineella. Kun pölyt olin saanut pois tuli näkyviin anturilanka ja sen takaa "roottori". Roottori ei pyörinyt edes pienellä ruuvimeisselillä pyörittämällä joten jatkoin paineilmalla puhdistelua nostaen painetta varovasti. Lopulta sain roottorin pyörimään paineilamalla ja viimein myös roottorin omalla voimalla. Varmaksi en muista mutta saattaa olla että auton piti käydä , ennen kuin roottori lähti pyörimään... Roottorin tarkoitus on imeä kabiinista ilmaa anturilangan haisteltavaksi.
Tää resepti toimi omassani...
-
Omassa -98 V70 vastaava vika poistui kun sain sisäilman lämpötilatunnistimen toimintakuntoon. Tunnistin löytyi omasta autostani katkaisinrivistä ratin oikealta puolelta, sellainen ritilä jonka takana oli kauheasti pölyä. Ritilä lähti kampeamalla irti, jonka jälkeen puhaltelin pölyjä pois paineilmalla, PIENELLÄ paineella. Kun pölyt olin saanut pois tuli näkyviin anturilanka ja sen takaa "roottori". Roottori ei pyörinyt edes pienellä ruuvimeisselillä pyörittämällä joten jatkoin paineilmalla puhdistelua nostaen painetta varovasti. Lopulta sain roottorin pyörimään paineilamalla ja viimein myös roottorin omalla voimalla. Varmaksi en muista mutta saattaa olla että auton piti käydä , ennen kuin roottori lähti pyörimään... Roottorin tarkoitus on imeä kabiinista ilmaa anturilangan haisteltavaksi.
Tää resepti toimi omassani...
Totta joo, se kannattaa katsoa! Varovasti sen ritilän kanssa kun ne "hyllyt" napsahtaa poikki tosi helposti! Että niistä ei kannata vääntää :-[
-
Totta joo, se kannattaa katsoa! Varovasti sen ritilän kanssa kun ne "hyllyt" napsahtaa poikki tosi helposti! Että niistä ei kannata vääntää :-[
Ootko löytänyt apukuskin puolelta vastaavaa tunnistinta??
Mulla on tuo apukuskin puoleisen säätimen toiminta jotenkin epäloogista.
-
Ootko löytänyt apukuskin puolelta vastaavaa tunnistinta??
Mulla on tuo apukuskin puoleisen säätimen toiminta jotenkin epäloogista.
Enpä kyllä tiedä, onko siellä. Olen ollut uskossa, että vain tuo yksi. Enkä ole koskaan kokeillut, toimiiko noi eri puolet miten kun molemmat on aina samassa lämpötilassa :-\
-
Kun käynnistät auton niin vilkkuuko lämmönsäätöpaneelissa sisäkierron ja ilmastoinnin kytkimissä valot jonkun aikaa? Se on merkkinä viasta.
-
Ai se pistoke on siellä, hyvä tietää.
No minäkin olen miettinyt sen puhdistamista kun 850:stä noi tuli kanssa puhdisteltua. Mutta mistä kohin sitä uskoltaa repiä auki? Tälläsillä pakkasilla saa varoa että ei muovit hajoa. Saako sitä tunnistinta irroitettua, jotta vois puhdistaa ja fiksata huolella? Vai saitko ihan puhaltelemalla sen toimimaan? Et sorkkinu millään jne? Mut pitää katsella huomenna tai perjantaina sitä tunnistinta.
-
Se koko mötikkä otetaan sisäpuolelta pois. Sitten voi purkaa ja puhdistella ::) Öö muistaakseni radio ensin pois vai oliko ECC..... ELK ja sitten pääsee käsiksi siihen.
-
Ootko löytänyt apukuskin puolelta vastaavaa tunnistinta??
Mulla on tuo apukuskin puoleisen säätimen toiminta jotenkin epäloogista.
Enpä kyllä tiedä, onko siellä. Olen ollut uskossa, että vain tuo yksi
Ei tietääkseni ole kuin se yksi.
Ja varovasti sitten sen tunnistimen kanssa. Jos se vastuslanka menee poikki ni ei sitten toimi.
-
Mahtaakohan siihen mötikkään päästä käsiks jalkatilan kautta, kun ois potkumuovikin poissa? Ja onko jotain ohjeita kuinka se on kiinni siellä, jotta lähtee ehjänä?
-
Mahtaakohan siihen mötikkään päästä käsiks jalkatilan kautta, kun ois potkumuovikin poissa? Ja onko jotain ohjeita kuinka se on kiinni siellä, jotta lähtee ehjänä?
Voi olla että pääsee. Mutta se ritilä irtoaa kuin muutkin kojelaudan kytkimet, siitä ehkä helpoin. Se mötikkä ehkä vain painettiin paikalleen ja kierrettiin hieman niin lukittui, tai sitten oli sellaisilla kynsillä ??? En tarkalleen muista vaikka ei tuosta kauaa ole kun puhdistin, tosin silloin oli koko kojelauta irrallaan sisustan vaihdon vuoksi.
-
jos saat radion irti,niin saat myös lämmönsäätö-paneelin irti.
käsi radion tilalle ja työnnät takaapäin koko paneelia sisälle kabinettiin päin.tarvikohan sitä vähän heilutella,no kumminkin lähtee tod.helposti.
paneelin aukosta pääset käsiksi helpoiten anturiin.painat etusormi-peukalo otteella anturin kynnet sisään ja keplottelet anturin pois.
-
Kävin äsken tutkimassa tuota haisteliaa. Kyllähän siellä jotain on, mutta ne on potkurissa, sellaista todella hienojakoista pölyä. Koitin puhdistaa vähän tikulla, jolla selvis että se kuitenkin pyörii, tosin en tiedä pyöriikö omin voimin, se selvinee tuossa tunnin parin päästä kun ajelemaan lähden.
Ei muuten käsi mahdu alakutta, ja soitinta en haluais ihan heti irrottaa kun on niin hyvin paikallaan ja johtoja on niin pirusti.
Olisiko muuten mahdollista tai viisasta suihkuttaa jotain sinne pohjalle siitä reiästä jossa näkyy langat?
-
Tänä aamuna sain putsailtua sitä tunnistinta, välineillä patja pumppu ja kepakko tikku. Oli muute tukossa, siis tikulla kun raapi niin lähti sellaisia nokareita, sitte puhaltelin tollasella käsi pumpulla tavaraa pois. No asioille lähtiessä vilkaisin ja avot nyt pyörikin se hyrrä siellä. No ajoin tuossa 50km ja ei hemmetti tuntuu pikkusen kivalta kun 24astetta oikein lämmitti ja nyt tunnistaa asteen muutokset. Ja ulkona pakkasta 25 joten tyytyväinen olen.
-
Kyllähän se haistelia on kaiken a ja o.Jos se ei pyöri niin eihän se tiedä kapiinin lämpötilasta mitään.Kyllä sen saa alakauttakin irti,jos tietää kynsien sijainnin.Ne ovat edestä katsottuna klo 2 ja 8,siis vähän erilailla kuin muissa katkaisimissa ainakin s70.
-
Näkyy olevan, sillä nyt jopa 20-asteeseen säädettynä autossa on lämmin.
Aijaa, itse et saanut kättä ujutettua sinne saakka.
-
Hyvä kun pelaa!
Itse kun ostin autoni niin ihmettelin, että kesähelteellä auto puskee kylmää ilmaa minkä ehtii, vaikka vähempikin olisi itselleni riittänyt. Noh, sitten tosiaan keksin, missä se lämpötilanhaistelijapropelli on ja mitä entinen omistaja oli tehnyt:
(http://farm3.static.flickr.com/2466/3587793773_2b712d900c.jpg)
(http://farm3.static.flickr.com/2468/3589553185_4c4787ff9b.jpg)
:idiot2: :2funny:
-
nyt kun tätä aihetta luki, niin tuntuu että omassa v70 on samaa oiretta. eli onko se anturi tuon takalasi/peililämppäri katkaisijan takana vai missä ::)
-
nyt kun tätä aihetta luki, niin tuntuu että omassa v70 on samaa oiretta. eli onko se anturi tuon takalasi/peililämppäri katkaisijan takana vai missä ::)
Jep, siinä oikealla puolella. Tuo, missä omassani oli tuo kännykkäteline lintattuna päälle :buck2:
-
Jep, siinä oikealla puolella. Tuo, missä omassani oli tuo kännykkäteline lintattuna päälle :buck2:
ai siis se, nyt tajusin. ajattelinkin että mikä katkaisin muka on vielä tuosta takalasi/peili oikealle. pitääpä ottaa työn alle :)
-
Todellakin kannattaa puhistaa, itse ajattelin ottaa sen rutiini kohteeksi aina kun auton siivoa kuukausittain kunnolla.
-
Nonii, täällähän on nyt asiantuntijoita, niin kysäsen. Mitäs ku mulla on tossa S70:ssä manuaali-ilmastointi niin mitä toi hyrrä vaikuttaa, vai onko siellä sitä? Ainakin se ritilä on mutta voiko se manuaalissa vaikuttaa tuohon lämpeämiseen? Kun ei mikään sauna ole verratessa tuohon 740 turboon.
Mitään en ilmastoinneista tiiä, no, jotain painekytkimiä testaillu ja virtoja mutta entäs nyt tää homma sitten? :idiot2:
-
Nonii, täällähän on nyt asiantuntijoita, niin kysäsen. Mitäs ku mulla on tossa S70:ssä manuaali-ilmastointi niin mitä toi hyrrä vaikuttaa, vai onko siellä sitä? Ainakin se ritilä on mutta voiko se manuaalissa vaikuttaa tuohon lämpeämiseen? Kun ei mikään sauna ole verratessa tuohon 740 turboon.
Mitään en ilmastoinneista tiiä, no, jotain painekytkimiä testaillu ja virtoja mutta entäs nyt tää homma sitten? :idiot2:
Kurkkaa siitä ritilästä sisään ja vaikka vähän lampusta perään. Kyllä se hyrrä näkyy siellä pyörivän jos on pyöriäkseen. Ehkä nää on näitä kuuluisia "mitä sattuu olemaan käsillä" -tapauksia ;)
-
Eilen myös piti katsoa ja rassailla tuota "haisteliaa".
Hieman oli nöyhtää yms muuta ylimääräistä, putsasin, mut ei tuo tunnu sen läpösemmältä.
Täytyy termari uusia ekax, jos ei tokene, niin kennon kimppuun sitten.
-
Kurkkaa siitä ritilästä sisään ja vaikka vähän lampusta perään. Kyllä se hyrrä näkyy siellä pyörivän jos on pyöriäkseen. Ehkä nää on näitä kuuluisia "mitä sattuu olemaan käsillä" -tapauksia ;)
Minulla myös man.ilmastointi v70 otin sen ritilän pois,ei siellä näkyny propelia.Oisin laittanu kuvan tähän,en osannut.Jospa se hyrrä on vaan aut.ilmastoinnissa.mulla kun ei ole numerollista lämpöasteikkoa lämmönsäätimessä,hyvin on tarjennut, Jospa joku kertoo pitäskö hyrrä olla molemmissa,aut/man ilmastointi. se ei ole tässä selvinnyt.Kiitos etukäteen vastauksista
-
Ei sitä näy mullakaan, tommosella vähän paremmalla ledilampulla läpivalaisin sen ritilän... 8) Jos ihan järjellä aattelee, eihän se sillä mitään teekään kun kuljettaja säätää käsin namiskasta sellaista lämpöa kuin haluaa. Ei se kuulu millekään tietokoneelle mitenkään.
Kyllähän tuolta lämpöä nyt tulee, täytyy vaan sitä puhallinta pitää vähintään kolmosella. Nelosellakin tulee vielä aika kuumaa, vitosella on puhallus jo ehkä liian kova ja kenno ei pysty sitä lämmittämään.
-
Eli ritilöitä on ladattu kaikki autot täyteen, mutta tosiaan se propelli sitten vaan automaatti-ilmastoiduissa. Se haistelee lämpötilan ja säätelee sen mukaan itsekseen.
-
Kertokaas mitä tuo termari maksaa, ja mistä se kannattaa ostaa, toisin sanoen onko eroja laadussa ja toiminnassa?
-
Toiset vannoo alkuperäisen nimeen, itse väittäisin, jos ostat tarvikkeena vaikka Wahlerin, ei siinä eroa alkuperäiseen ole.
Alkuperäinenkään ei paljoa maksa mutta jos ei halua lähteä kaukaa hakemaan, sakemanneilla tarvikkeilla pärjää ihan hyvin.
-
Toiset vannoo alkuperäisen nimeen, itse väittäisin, jos ostat tarvikkeena vaikka Wahlerin, ei siinä eroa alkuperäiseen ole.
Alkuperäinenkään ei paljoa maksa mutta jos ei halua lähteä kaukaa hakemaan, sakemanneilla tarvikkeilla pärjää ihan hyvin.
wahler on alkuperäinen ;) ainakin bensamalleissa
Edit: Mutta valitettavasti dieselihän on volkkarin
-
wahler on alkuperäinen ;) ainakin bensamalleissa
Sitähän mä yritin tuossa varovasti vihjata... :) ..ei siinä eroa alkuperäiseen ole.. ::)
-
Sitähän mä yritin tuossa varovasti vihjata... :) ..ei siinä eroa alkuperäiseen ole.. ::)
Taisi alkoholilla olla osuutta vastaukseni laatuun :D
-
Onko kokemuksia, missä moinen tunnistin on uudemmassa korimallissa V70 -00 TDI:ssä? Oireet viittaa kovasti tuohon lämpötila-anturin propellin jumittamiseen. Automaatti asennossa on toiminut tähän asti vielä helmikuun lopulla kohtuullisesti, nyt ihan parin viikon aikana tuntunut kun avoautolla ajaisi. Toki kun nappaa automaatin pois, niin saa lämpimämpää.
+
-
Kyllähän se haistelia on kaiken a ja o.Jos se ei pyöri niin eihän se tiedä kapiinin lämpötilasta mitään.Kyllä sen saa alakauttakin irti,jos tietää kynsien sijainnin.Ne ovat edestä katsottuna klo 2 ja 8,siis vähän erilailla kuin muissa katkaisimissa ainakin s70.
Lähteekö tuo anturi irti ulos-vai sisäänpäin eli siis hyttiin vai moottoriin päin? Tarvitseeko ritilää ollenkaan irrottaa? Kyseessä on 97 S70 tdi.
-
Lähteekö tuo anturi irti ulos-vai sisäänpäin eli siis hyttiin vai moottoriin päin? Tarvitseeko ritilää ollenkaan irrottaa? Kyseessä on 97 S70 tdi.
Moottoriin päin. Itse vaihdoin siten että soittimen vedin ulos ja siitä saikin käsikopelolla sen irti kun tiesi niiden kynsien sijainnin.