Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Volmanni - 02.12.2012, 21:57:10
-
20 min ei riitä sisätilojen ja moottorin lämmitykseen,10 astetta pakkasta. Onko normaalia? mistä vikaa voisi etsiä?
-
Siis V70 2011 kyseessä.
-
Mulla tulee mieleen että on normaalia. Moottorin pitäisi olla suht koht lämmin siihen mennessä. Kohta olisi alkananut lämmittää sisätilaa.
Voin olla väärässäkin.
-
Laitatin D5:seen webaston ja autoa hakiessa mulle näytettiin mitä pitää tehdä, kun tulee ajosta:
-Sisäpuhallin ikkunoille
-Puhallin 2-nopeudelle
Ajoon lähtiessä taas automatiikka päälle ja puhallusta mielen mukaan..
Ainakin ikkunat on olleet puhtaat ja jäättömät webaston puhkuttua aikansa.
Ja kyseessä on S60 D5 2002..
-
Minkä tehoinen Weba?
Sanoisin siltä että on ihan normaalia 20 min lämmityksen jälkeen...
-
itsellä n. 15 min riitti tänään -15 asteessa ja autona 2011 V70. Onko puhallin päällä ?
-
Tarkentavia kysymys...
Volmanni,
paljo sisällä oli lämmintä 20 min jälkeen?
Kaide,
paljo sisällä oli lämmintä 15 min jälkeen?
-
Tähän väliin sellainen kommentti että en koskaan räplää lämmityshanikoita. Kaikki aina automaatilla ja ardic kellokäynnistyksellä. Tohisi varmaan liki tunnin tänä aamuna (-23deg) mutta ah että oli kuiva ja lämmin
-
-7,5 astetta, 5,2kw webasto, ja 1h lämmityksellä moottorin lämpötila +9 ja sisätilat ehkä 16-17 astetta. Tosin moottorinakin bensakone suuremmasta päästä.
S90 riitti 20asteen pakkasilla 15minsaa 5,2kw webastolla lämmittää moottoria ni oli yli 60 asteinen, sisäkierto päällä ni riitti 25minsaa että sisätilatkin oli 15asteen nurkilla.
En sitten tiedä, kun tuo eka auto ei kovin paljoa s90 isompi ole, tosin moottori siinä on tuplaten isompi... s90 tosin tuliterä thermotop C, toisessa 7v vanha...
-
Webaston tehoa en tiedä. Mutta tänä aamuna kun oli ajastimella käynnistys ja ulkona -23 niin moottori hyrskähti hehkutuksen kautta käyntiin. Kovin kylmältä käynnistykseltä tuntui. Etusivuikkunoista ja tuulilasista oli kuura vasta puoliksi sulanut.
Sisälämpötilaa en ole mitannut nyt veikkaisin alle +10.
Oli tosiaan remontissa tuossa viikkoja sitten kun ei toiminut ollenkaan.
Sisälle puhallus on minusta kyllä heikkoa. Vertaa ed s60 joka lämpeni ihan eri malliin..
-
20 min ei riitä sisätilojen ja moottorin lämmitykseen,10 astetta pakkasta. Onko normaalia? mistä vikaa voisi etsiä?
Kuulostaa täällä kanssa normaalilta. Kokemus eiliseltä: Pakkasta -11, lämmitin päälle kakella 15min ennen starttia. Sisätila ei ollut lämmennyt juuri ollenkaan, mutta käynnistyksen jälkeen alkoi lämmintä tulla heti.
Autossa alkuperäinen Ardic jolle ei ole tehty mitään huoltoa, käytetty vaan, toiminut kuin junan vessa. Ostettuani auton otatin automaattikäynnistyksen pois. Kärryllä ajettu 106tkm, S60 D5 -08.
-
Laitatin D5:seen webaston ja autoa hakiessa mulle näytettiin mitä pitää tehdä, kun tulee ajosta:
-Sisäpuhallin ikkunoille
-Puhallin 2-nopeudelle
Ajoon lähtiessä taas automatiikka päälle ja puhallusta mielen mukaan..
Ainakin ikkunat on olleet puhtaat ja jäättömät webaston puhkuttua aikansa.
Ja kyseessä on S60 D5 2002..
Tehdasasenteisen lisälämmittimen tapauksessa ja myöskin jälkiasenteisesella, mikäli se on oikein kytketty: ei ole mitään väliä mihin asentoon automaatti-ilmastoinnin hanikat käännät ennen sammutusta. Asetukset on ohjelmoitu CCM:n tai hoidettu jälkiasenteisessa releellä tjsp.
Manuaali-ilmastoinnilla toki noin niin kuin tossa on kuvattu.
Edit: Ja on normaalia, että tuolla 20 min lämmitysajalla kabiinissa ei ole +22 c.
-
Kuinka kauan Volmanni sinulla oli tänä aamuna tuo lämmitin päällä?
Itse tein tänään pikakokeen jääkaappilämpömittarin kanssa.
(http://www.suomenlampomittari.fi/wp-content/uploads/2012/06/00161_iso-21x140.jpg)
Auto (sigun auto siis) oli päivän parkissa pakkasessa. Kun sammutin auton niin jätin ilmastoinnin lämpötilaksi 22 astetta ja automaattiasetukselle puhallukset. Lämpömittari edessä keskikyynärnojan päällä vaihdekepin vieressä.
Ulkona -9 astetta, weba oli päällä 15 min ja sisälämpötilaksi tuli 0 asteta.
Olisikohan/tuntuu/muistelen että ex-Saabin orkkis-eberi oli nopeempi lämmittämään...
-
En oo kyllä minäkään nykiny aut. ilmastoinnin säätimiin ajosta tullessa.. aina on ollu sisätila lämmin ja ikkunat sulat seuraavana lähtökertana.. käyn yleensä laittamassa suorakäynnistyksellä päälle ja annan olla n.30 min.. semmosen havainnon tein että ardic syttyy tulille paljo joutuimmin kuin vastaava webasto, ainakin itselläni..
-
Tänään jatkoin kokeilua.
30 min Weba päällä, ulkona -10. Kun tulin autoon niin luulin että sisällä olisi ollu pikkasen lämpimämpää kun eilen... Paskat >:(.
Ilmakanavista tuli semmonen :( kärpäsen pierulta tuntunu hönkäily :idiot2:. Sysipaska systeemi :nohnoh, ottaisivat Volvolla Saabista oppia jos hyvää haluavat alkaa tekemään.
Pystyyköhän tähän auton sisätilan lämpöön vaikuttamaan tuolla CCM-ohjelmoinnilla josta AWD_hybrid_drive kirjoitteli...
Hymiöt kertoo kuinka tyytyväinen olen.
-
Koneessa termari sökö ja päästää vettä jäähdyttimelle nii laskee aika oleellisesti lämmitysteho...helppl kokeilla ylä ja alavesiletkujen lämmöstä
-
Jaahas, noinko täs nyt kävi.
4 kuukautta vanha ja 10 tkm ajettu ja jo nyt termari paskana. Upeeta, mahtavaa, eläköön Volvo-laatu.
-
En mä nyt varmaksi sano mut kokeile lämpeekö ne letkut. ei pitäs.
Omassa vanhassa 163hv d5 kesti termari 6kk ja 20tkm. Taaskaan ei lämpee enään vaan menee lämmöt jäähdyttimeen.
-
Pitää tosiaan kokeilla...
Alkaa vaan ihmettelemään tuota koko Volvo-Weba- systeemiä.
Edellisessä autossa tuo vastaava Saab-Eberi-systeemi toimi loistavasti (10+) ja oletin että kyllähän nyt toki 4 vuotta uudempi sovellus on parempi tai vähintään yhtä hyvä kun vanha ...
-
Täytyy muuten tähän melkein sanoa, että tää on ensimmäinen kerta, kun kuulen kenenkään valittavan, että tuon lämmitysteho on heikko..
Onko kyseessä sitten erilaiset odotukset tai tottumukset, kuin suurella osalla muista vastaavan auton omistajista, vai onko autossa sitten jotain vikaa.. en osaa sanoa.
-
Nyt olen itse muutamana aamuna seurannut webaston lämmitystehoa, niin webasto nostaa jäähdytysnesteen lämpötilan 45-50 asteiseksi n. 30min lämmitysajalla kun pakkasta on 20 astetta. Sisäläpötila on n. 10 astetta plussalla silloin. Ja auto on v70 -10.
-
No nyt testattu pakastinmittari sisällä. Lähtötilanne - 25 sisätiloissa.
Tuloksia.. 30 min webasto päällä -14 sisällä
45 min -8
Ei tuo varmasti kunnossa ole. Pitäs nyt plussalle sentään nousta.
Konehuoneesta kun kokeilin jäähdytinletkuja niin vas puolen oli lämmin,oik puolen kylmä. Kuuluuko olla?
-
Omassa Volvossa webasto toimii hyvin ja ikkunat alkaa sulaa kohtuullisen ajan päästä, tosin mulla auto yleensä kylmässä tallissa ja ensin roikan päässä, harvoin siis ulkona pakkasessa.
Ei mun autossa ole se ylävesiletku jäähdyttimeen lämmin, ajon jälkeen on ja alavesiletku kylmä.
Tosi kylmällä ylävesiletkukin on kylmä vaikka maski tukossa. Kesällä lisämittari näyttää ajossa 88-89 astetta, näin talvella ei nouse ihan noihin lukemiin.
Niinkuin sanoit, ei se lämppäri systeemi taida kunnossa ole, termari tuntus ainakin vuotavan.
-
Viedään siisi Volvomme k"u"rjaamolle...
-
Koneessa termari sökö ja päästää vettä jäähdyttimelle nii laskee aika oleellisesti lämmitysteho...helppl kokeilla ylä ja alavesiletkujen lämmöstä
Näinhän se on että termostaatti menee vaihtoon,eikä löydy tarvikkeena. Ihanan kallista.
-
Näinhän se on että termostaatti menee vaihtoon,eikä löydy tarvikkeena. Ihanan kallista.
Mitä kustantaa?
-
Mitä kustantaa?
Osan hinta 180 ekeä.
Sitten tänä aamuna heitti webastokin toimimasta että näin..käy sen puoli minsaa ja sammuu. Voi prkl.
-
Perus :)
-
Termostaatti vaihdettu. Ei muutosta webaston toimintaan. Edelleen puhaltaa sisälle aika hennosti. Ehdotti sinisellä että poltintyksikkö vaihtoon,n. 600€ töineen. Huh. Parempi viedä oikeaan webasto huoltoon kuin maksaa tuollaisesta arpomisesta.
-
Kannattaa varmaankin ostaa toinen webasto, löytyy nettivaraosasta. Muilla merkeillä käytössä ollut sama venturi lämmitin, sillä erotuksella että sen saapi huomattavasti edukkaamasti, vaihtaa lämppäriin volvon ohjainkortin ja ei muuta kuin lämppäri kiinni, taas toimii. Itse ostin varaosiksi viimekeväänä, oli ollut audissa, käyttöaika 123h, sisältä lämppäri oli käytännölisesti katsoen ihan uusi, mukaan sai vielä uuden vesipumpun, mikä jo muuten kustantaa aikaste paljon, koko paketilla hintaa 300e.
-
Kannattaa varmaankin ostaa toinen webasto, löytyy nettivaraosasta. Muilla merkeillä käytössä ollut sama venturi lämmitin.
Mikähän malli tuossa on sitten? Ettei hommaa ihan väärää. Vm. 11 kyseessä.
-
2011 mallissa saattaa olla tt-v tai sitten tt evo, muutosajankohta kun oli juurikin tuossa liki.
En osaa sanoa nyt, että missä kohtaa on muutos tapahtunut.
-
..Eli lämmitin otettava esille että saa varmuuden malliin? Onkohan niiden välillä isoja eroja? Jos vaihtaa vaikka eri mallin webaston mikä nyt on.
-
Eihän tuo ole paharasti ottaa näkösälle, pelkääjän puolen pyörä irti, muovilokari pois ja sen jälkeen irrotat lämppärin, on aikaste helpossa paikassa. Samallahan tuon nostaa pöydälle ja tutkii mitä se on syönyt, välttämättä ei ole kuin karstoittunut.
-
onko webaston suorakäynnistyksessä jokin lämpöraja olemassa? Kun vaihdettiin poltinyksikkö ja koitimma käyntiin niin ei enää inahdakkaan,auto lämpimässä hallissa.
-
Jos ulkolämpötila ylittää 15 °C, lämmitintä ei voi käynnistää.
Tuommoista löytyy ohjekirjasta.
-
Ok. Mutta tarvitseeko tehdä mitään "paritusta" volvolla. Kuten joissain osien vaihdon yhteydessä täytyy tehdä.
onko webaston suorakäynnistyksessä jokin lämpöraja olemassa? Kun vaihdettiin poltinyksikkö ja koitimma käyntiin niin ei enää inahdakkaan,auto lämpimässä hallissa.
-
Kesällä omasta kuului se puhaltimen ääni, mutta toppasi sitten siihen, "onnia" vilkutti aluksi ja sitten "off", saattaa siis olla, että joutuu "parittamaan", jos ei mitään kuulunut.
-
Ok. Mutta tarvitseeko tehdä mitään "paritusta" volvolla. Kuten joissain osien vaihdon yhteydessä täytyy tehdä.
Ei tarvi, jos et ohjausyksikköä vaihtanut.
-
Ei tarvi, jos et ohjausyksikköä vaihtanut.
Täytyykö parittaa siinäkin tapauksessa jos vaihtaa käytetyn ohjainkortin?
-
Lämmityskokemuksia lisää...
Pakkasta -16
Auto 8 tuntia ulkona
Weba päällä 30 min
Kabiinissa vaihdekepin vieressä +5.
Ex-autossa puhalti lämpimämmin...
-
Morjens
Lainaan vanhaa ketjua.
Laitoin omaan V70 2.5T -04:een Webasto Thermotop 5.2kW lämmittimen.
(automaatti-ilmastointi, puhaltimen ohjaus IPCU-releellä)
Lämpötiloja en ole mitannut, mutta perstuntumalta kabiinissa lämpeneminen jää aika vaatimattoman oloiseksi.
Neste kyllä lämpenee ja kiertääkin lämppärin kautta. Heti auton käynnistämisen jälkeen lämmintä alkaa tulla ihan "normaalisti".
En ole huomannut vaikutusta sillä, että ennen auton sammutusta kääntää lämpötilansäätönupit kuumalle.
Ts. säätääkö tuo autom.ilmastointi lämpötilansäätöventtiileitä tms. sammutettaessa johonkin viileämpään lepoasentoon?
Jos näin on niin saako tuota asetusta säädettyä esim Vidalla?
-
Omassa pitää vääntää lämpösäätimet täysille että lämpeää sisätilatkin... syystä tai toisesta lämmintä ei tule jos säätimet on muissa asennoisa, puhallus pelaa jne. kyllä
-
Suora lainaus Eberin käyttöohjeesta:
"Automaatti-ilmastoinnilla varustetut autot, säädä ennen sammuttamista:
1. Säädä lämpötila (1) „HI“ -asentoon (kuumimmalle)
2. Aseta puhallussuunta (2) tuulilasille
3. Säädä puhallusnopeus (3) pienelle (jos puhallinnopeutta on
mahdollista säätää, kysy jälleenmyyjältäsi ajoneuvosi lämmittimen
käyttöohjeet).
Ja kyllä ainakin omassani vaikuttaa sisälle puhallettavan ilman lämpötilaan se, mihin asentoon nupit on ennen sammuttamista jäänyt. Minun käsitykseni mukaan automaatti-ilmastointi säätää sisäilman lämpötilaa sekä puhallusnopeutta että lämppärin kennon lämpötilaa muuttelemalla. Eli kun ohjaamon tavoitelämpötila on ajon aikana saavutettu, ohjausyksikkö pienentää sekä puhallusnopeutta että kennon virtausta, ja jos auto tästä sammutetaan, niin lämppärin vesiventtiilit jää melkein kiinni.
-
Vesiventtiiliä näissä ei ole, vaan puhalluslämpötila säädetään täysin ilmavirtausläpillä, kun halutaan kuumempaa, ohjataan enemmän ilmaa kennon läpi, kylmempää halutessa taas ohjataan ilmaa kennon ohi.
Kun näistä sammuttaa virrat, puhalluksen suuntaus siirtyy perus-asentoon, joka on suurin osa ilmasta jaloille ja osa tuulilasille, n. suhteessa 70/30% (näin ainakin mallivuodesta 2005 eteenpäin, jossa on LIN-ohjatut läppämoottorit, mahdollisesti kyllä sama on myös vanhemmissa, mutta ei kaikkee voi muistaa.)
Lämpötilan läpän säätymisestä en osaa sanoa, se lienee mahdollisesti pysyy paikallaan.
Tämän tyyppisissä rakenteissa monesti jälkiasenteisen lämmittimen ollessa kyseessä, rakennetaan läppämoottorien ohjaukseen kytkentä, joka estää läppien asennon muuttumisen virran katkaisun jälkeen, eli silloin se saadaan jäämään asentoon, johon se on ennen virran katkaisua säädetty.
Tämä on tarpeen oikeastaan vain tapauksissa, joissa läpät säätyy johonkin hullumpaan asentoon, kuten esim. kokonaan kiinni, kylmälle tai vastaavaa.
-
Ahaa, olin siis tyystin väärässä tuon vesiventtiilin suhteen :-[ siellä sitten jääkin ne läpät väärään asentoon, mutta ainakin minun autossa pitää toimia juuri noin kun toi eberin ohje sanoo, muuten tulee haaleeta ilmaa sisälle ja sekin menee kaikki (ainakin melkein) jalkatilaan.