Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: supersepe - 05.01.2013, 13:03:19

Otsikko: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 05.01.2013, 13:03:19
Meinasin eilen siitä vaan pulttipyssyllä sen avata mutta eipä voima riittänyt, kait se nyt kuitenkin normaali suuntaan aukeaa eli vastapäivään, toki se iso pyörä hieman pyöri. Milläs avaimella sen saa lukituksi vai mikä konstiksi, Pulttipyssyssä uskoisin tehon kuitenkin piisaavan.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: (Miksu) - 05.01.2013, 13:37:22
Ilmeisesti sulla on 2.5tdi moottorilla oleva auto, kun bensakoneissa on mutteri ja tuossa dieselissä pultti.
Aukeaa normaaliin suuntaan.
Normi 1/2" pulttipyssyssä ei riitä potku sen avaamiseen,  avaamiseen, sekä kiristämiseen tarvii erikoistyökalun,jolla saa kampi-akselin pidettyä paikallaan.
Kun pultti kiristetään, se kiristetään ensin 160Nm ja sen jälkeen käännetään vielä puolikierrosta, eli 180 asetetta.
Itse käytän kiristämiseen yleensä 1,5metrin jatkovartta, sitäkin saa aika voimalla vääntää, eli tuosta varmaan saat käsityksen, kuinka kireällä se pultti on.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: 850V70 - 05.01.2013, 14:36:35
Minulla on kaksi pitkää lattaraudan pätkää liitetty yhteen pultilla. Latat muodostavat siis Y-kuvion suunnilleen.

Päissä reijät joista latat saa kiinnitettyä pulteilla hihnapyörään. Eli kopioitu suoraan Haynesin korjauskäsikirjasta. Tuon kapineen kun kampeaa lattiaa vasten, niin saa estettyä kampiakselin pyörimisen.

Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 05.01.2013, 14:51:02
Juu TDI kone. Minkä verran mahtaa olla sitten kiloja kun ensin 160Nm (16), entä tuo puolikierrosta kiloina noin.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: (Miksu) - 05.01.2013, 16:29:03
puolellekierrokselle ei ole ilmoitettu kiloja, enkä osaa arvioidakkaan..
Sen 160Nm vääntää melko vaivatta normi momenttiavaimella mutta se puolikierrosta lisää vaatii runsaasti enemmän voimaa, eikä avausmomentti voi lepokitkan, hapettumisen ym. asioiden takia olla sama/ yhtä pieni, kuin sulkemiseen tarvittava.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Teutori - 05.01.2013, 19:32:37
puolellekierrokselle ei ole ilmoitettu kiloja, enkä osaa arvioidakkaan..
Sen 160Nm vääntää melko vaivatta normi momenttiavaimella mutta se puolikierrosta lisää vaatii runsaasti enemmän voimaa, eikä avausmomentti voi lepokitkan, hapettumisen ym. asioiden takia olla sama/ yhtä pieni, kuin sulkemiseen tarvittava.
Joo, ensin tuo 16 kiloa, sen saa väännettyä momenttiavaimella, mutta sen jälkeen tuo 180 astetta, että mikä momentti sitten on  ::) se vaatii jo sellaisen koulutuksen jota minulla ei ole.
aika vaikee kysymys  :) pitää tietää pultin venymä, ym, ym.
juu, ja vanha totuushan on että liukukitka on pienempi, kuin lepokitka.
Veikkaisin että jos on noin 160Nm kiristykseen laitettu, niin ei alle 220Nm voimalla aukea, ja siihen ei normi pulttipyssy pysty (hyvin harva jos mikään normi pulttipyssy pystyy edes tuohon 160Nm ),,,,,toki siihenkin on vehkeet, mutta tuo akseli pitää saada liikkumattomaksi.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 05.01.2013, 21:50:18
Koitettiin tuon pultin kanssa häärätä ja piukassa on. Startin kanssakin kokeiltiin mutta siinä riitti voimaa, mutta kun ei ollut tuon kokoista voimahylsyä, niin heikommat antautui. Se lukitustyökalu täytyy googlata, että millainen se olisi. Sitten sain yhden niistä kuusiokolo pikku pulteista pyöreäksi sisältä, kait senkin sieltä sitten jotenkin saa.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: B30A - 06.01.2013, 00:57:15
On piukassa juu, ja kannattaa tehdä ne kapineet sitten semmoiseksi että saa myös takaisin piukkaan.

Mulla on tommonen kapitus jolla lukitsen kampiakselin siitä limpusta. Vähän turhankin järeä toi varsi mutta sitä sattui olemaan tarjolla.
Liikennemerkkiputken pätkä hitsattu päähän, putkessa kaksi kierretangon pätkää hitsattu pitkittäin siihen, muodostavat ikäänkuin "Mikki Hiiren"pään. Kuva tosi huono mutta kun katsot sitä limpun sisäpuolen muotoa niin hiffaat mitä meinaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=121415

Nokka-akseliin kannattaa kans tehdä/hankkia joku työkalu jolla saa pidettyä vastaan kun kiristää hihnapyöriä. Ainakin asennusvaiheessa on mukava olla hyvät vehkeet.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: pptalo - 06.01.2013, 10:03:46
Multa löytyy kanssa lukitustyökalut ja voin lainata jos tulee hakemaan. Kuusankoski.
Momentti on joidenkin vanhojen tietojen mukaan 460 Nm.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Kulmamies - 06.01.2013, 10:15:03
Taas palataan tdi:n jakohihnahommissa saman asian äärelle, eli pitää muistaa se seikka, että ammattimies osaa nostaa riittävän aikaisessa vaiheessa kädet pystyyn ja teettää homma jollain sellaisella henkilöllä, jolla on siihen rahkeita ja välineitä.

Pitää siis olla kunnollinen lukitustyökalu, kuten tässä muutamat ovat maininneet tehneensäkin, jotta sen alapultin saa auki ja asennettaessa riittävän kireälle. Tämä on yksi niistä hommista, joista ei väkisin tekemällä seuraa todellakaan mitään hyvää.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 06.01.2013, 13:38:29
On piukassa juu, ja kannattaa tehdä ne kapineet sitten semmoiseksi että saa myös takaisin piukkaan.

Mulla on tommonen kapitus jolla lukitsen kampiakselin siitä limpusta. Vähän turhankin järeä toi varsi mutta sitä sattui olemaan tarjolla.
Liikennemerkkiputken pätkä hitsattu päähän, putkessa kaksi kierretangon pätkää hitsattu pitkittäin siihen, muodostavat ikäänkuin "Mikki Hiiren"pään. Kuva tosi huono mutta kun katsot sitä limpun sisäpuolen muotoa niin hiffaat mitä meinaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=561&pictureid=121415

Nokka-akseliin kannattaa kans tehdä/hankkia joku työkalu jolla saa pidettyä vastaan kun kiristää hihnapyöriä. Ainakin asennusvaiheessa on mukava olla hyvät vehkeet.

Nokka-akseliin ostin sellaisen ok kalun . Kyllä luulisin että hoksasin tuon työkalusi jujun  eli siellä limpussa on noille kerville kolo, minkäs verran tuo putki on sinulla ulospäin , niin ja sitten kait se järeä laattarauta maata vasten . kiitos vinkistä
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: B30A - 06.01.2013, 22:45:23
Putki on muutaman sentin mittainen. Ei kannata tehdä yhtään liian pitkää että mahtuu sitten avain sinne runkopalkin ja koneen väliin. Muistaakseni toi latta ei mahdu lattiaa vasten vaan mulla on tehty vielä vastakappale joka kiinnittyy niihin moniurahihnankiristimen pultteihin. Semmoinen kotitekoinen kikkare vaan mikä estää ton raudan liikkumisen. :)  Alapuolella taitaa olla se apurunko vai oikein korin runkoaisa just ikävästi hollilla?

Kiristäessä iso momenttiavain ja siihen ~1,5m jatkovarsi. Silti saa vääntää peräsuoli puol metriä ulkona. Muista laittaa joku maalitäppä tms. pultinkantaan kun kiristät, mukavampi tarkkailla paljonko on kiristetty.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 07.01.2013, 16:54:39
Putki on muutaman sentin mittainen. Ei kannata tehdä yhtään liian pitkää että mahtuu sitten avain sinne runkopalkin ja koneen väliin. Muistaakseni toi latta ei mahdu lattiaa vasten vaan mulla on tehty vielä vastakappale joka kiinnittyy niihin moniurahihnankiristimen pultteihin. Semmoinen kotitekoinen kikkare vaan mikä estää ton raudan liikkumisen. :)  Alapuolella taitaa olla se apurunko vai oikein korin runkoaisa just ikävästi hollilla?

Kiristäessä iso momenttiavain ja siihen ~1,5m jatkovarsi. Silti saa vääntää peräsuoli puol metriä ulkona. Muista laittaa joku maalitäppä tms. pultinkantaan kun kiristät, mukavampi tarkkailla paljonko on kiristetty.

Minun täytyy mennä katsomaan miten  tuon vastakappale kikkareen ole ajatellut, tanko alhaalta tulee siihen pidempään mutta se mihin olet sen kiinnittänyt ,siis sen kikkareen  :) , eiköhän se siitä
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: PeePee - 08.01.2013, 03:34:03
Minulla oli viime viikolla sama ongelma. Tein Haynesin kirjan mukaisen, apulaitehihnapyörän pultin reikiin laitettavan pidäketyökalun, ja yritin metrin mitaisella jatkoputkella avata, kiinni pysyi ja lattarautatyökaluni vain taipui mutkalle.

Sitten etsimään sähkökäyttöistä vahvahkoa pulttipyssyä. Viidessä paikassa poikkesin, muttei ensimmäisessä neljässä ei ollut kuin 150-250 Nm tehoisia, joten oli mentävä kauempana olevaan Biltemaan, missä oli 450 Nm tehoinen, jotain 49,50€ hintainen värkki. Pulttipyssyssä kestävä 30mm hylsyä ei siellä ollut joten noudin sen Motonetista, kuten myöskin pulttipyssyssä kestävän n. 120mm jatkovarren.

Hetken surrasi - ja oli auki!

Lisävinkiksi: IKH:lla on mm. 175 ja 185 Nm "jatkovarsia" oikean momentin saamiseksi kampuran mutteriin.
(Minulla olevassa Haynesin kirjassa ko. mutterin kiristysmomentiksi mainitaan 180 Nm, ilman mitään lisäkiristysasteita)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: (Miksu) - 08.01.2013, 07:24:37
Minulla oli viime viikolla sama ongelma. Tein Haynesin kirjan mukaisen, apulaitehihnapyörän pultin reikiin laitettavan pidäketyökalun, ja yritin metrin mitaisella jatkoputkella avata, kiinni pysyi ja lattarautatyökaluni vain taipui mutkalle.

Sitten etsimään sähkökäyttöistä vahvahkoa pulttipyssyä. Viidessä paikassa poikkesin, muttei ensimmäisessä neljässä ei ollut kuin 150-250 Nm tehoisia, joten oli mentävä kauempana olevaan Biltemaan, missä oli 450 Nm tehoinen, jotain 49,50€ hintainen värkki. Pulttipyssyssä kestävä 30mm hylsyä ei siellä ollut joten noudin sen Motonetista, kuten myöskin pulttipyssyssä kestävän n. 120mm jatkovarren.

Hetken surrasi - ja oli auki!

Lisävinkiksi: IKH:lla on mm. 175 ja 185 Nm "jatkovarsia" oikean momentin saamiseksi kampuran mutteriin.
(Minulla olevassa Haynesin kirjassa ko. mutterin kiristysmomentiksi mainitaan 180 Nm, ilman mitään lisäkiristysasteita)



Puhut eri moottorista, kuin mistä tässä aiheessa on keskusteltu.
Koska käytit 30mm hylsyä avaamiseen, on kyseessä oltava bensakone ja kammen päässä on mutteri,  aiheen mukaisessa diesel koneessa on 27mm kanta pultissa

180Nm tosiaan taitaa ollakkin bensakoneen mutterin kiristysmomentti, mutta dieseliin tuo on vasta vain vähän yli sen alkukiristyksen.

Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 08.01.2013, 09:40:48
Juu kyllä 27mm on pultti. Minulla on Motonetin uudehko pulttipyssy ja siinä oli noin yli 500Nm , no oli siinä muitakin lukemia. Ostin kerran ko vekottimen pajeton tdi vastaavaan hommaan, kun pienempi pyssy ei aukaissut ja silloin lähti ja nyt on sitten elämäni toinen ko juttu ja siksi suht pihalla kuin lumiukko :o
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: mikkomallikas - 08.01.2013, 21:38:47
Yx toimiva keino pultin aukaisuun: kaveri auton (moottorin) alle ja isohkolla tasapäisellä meisselillä pitää vastaan starttikehältä (moottorin alla, moottorin ja kytkinkopan liitoksessa olevasta tarkastusaukosta) Sitten vaan hylsyllä ja tarpeex pitkällä varrella pultti auki.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Teutori - 08.01.2013, 22:13:34
Juu kyllä 27mm on pultti. Minulla on Motonetin uudehko pulttipyssy ja siinä oli noin yli 500Nm , no oli siinä muitakin lukemia. Ostin kerran ko vekottimen pajeton tdi vastaavaan hommaan, kun pienempi pyssy ei aukaissut ja silloin lähti ja nyt on sitten elämäni toinen ko juttu ja siksi suht pihalla kuin lumiukko :o
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: hevonen - 08.01.2013, 22:51:10
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 08.01.2013, 22:53:55
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.

No juu, en minäkään silleen niitä Motonetin juttuja pidä muuta kuin harraste vekottimina ja siksi juuri sellaisia sitten omistan, kun meikäläinen saattaa pulttipyssyä käyttää 10 vuodessa sen mitä joku ammattilainen päivässä, mutta täytyy oikein ottaa ne luvut sieltä paketista, niin nauretaan lisää  :D,  toisaalta voisi kuvitella, että kait niiden jotain paikkaansa on pidettävä, kun muuten voisi olla melkoista kuningaskuluttaja asiaa  ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 08.01.2013, 22:57:14
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232

Minä en noin paljoa muistaakseni maksanut mutta alle 100e ja on se malli jossa kiiltävää kuorissa,
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: (Miksu) - 08.01.2013, 23:16:07
Pyssyn voima menee hukkaan, jos käyttää voimahylsyn sijaan tavallista hylsyä.
Jatkovarren käyttö hukkaa voiman lähes täysin.
Eli voimahylsy ja suoraan kiinni pyssyyn, antaa pyssystä kaikki käyttöön.

Joskus noi kammen pultit ja helposti pyssyllä, mutta aina ei..  ja siis tarkoitan 1/2" pikkupyssyä, mutta kun kammelle on lukitustyökalu, niin ei tarvi pyssyä särkeä hakkaamalla sitä äärirajoilla, eikä se voi niin hyvää kammellekkaan tehdä..
Bensa koneista lähtee kyllä aika pienellä iskulla jo mutteri, mutta toi diesel on korkean momentin takia aika hankala.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: JoonasH - 09.01.2013, 01:11:04
menee nyt bensakonepuolelle mutta kuitenniin niin kokeilin avata kampuran mutteria juurikin tuolla motonetin rätkyllä, onneks ei ollu mun pulttimopo sillä eipä liiemmin hievahtanutkaan  :D sitten samalla kun hain tiskiltä sen kiristimen kasaanpainotyökalun niin kysyin sitten lainaksi parempaa pyssyä niin antoivat wurthin pulttimopon niin kyllä lähti vaivattomasti pultit auki  8) vehkeelläkin on hintaa tosin toista tuhatta että sietikin aukaista  :D
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 09.01.2013, 09:23:50
Hyviä vinkkejä kyllä tulee ja ne kaikki laitetaan muistiin , no esim tuo, että ei tavallisella vaan voimahylsyllä ja yksi heppu heitti, että jos on sellainen monisärmäinen hylsy, niin sekin kait tehokkaampi, no en tiedä  ;) , onneksi on enemmän sellainen projekti auto, ehkä tuleva käyttöauto, niin ei ole päivälleen miten valmistuu ???
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: hevonen - 09.01.2013, 19:13:06
ja yksi heppu heitti, että jos on sellainen monisärmäinen hylsy, niin sekin kait tehokkaampi, no en tiedä  ;) ,
Suhtautuisin varauksella. Jos mutterissa on kuusi kulmaa, miksi hylsyssä pitää olla esim. 12?
Eihän se muuta tee kuin pyöristää avattavan kappaleen herkemmin, ainoa etu tuollaisella hylsyllä on lähinnä käytettäessä käsivääntimiä että sen saa pienemmin välein sopimaan väännettävään kohteeseen. Esim vääntimen tai räikän työvara riittää.
-------------------------------------------------------
Tuohon bensakonehommaan vielä, vaikka se meneekin ohi aiheen :-[
Bilteman halpis 450Nm sähköpyssyllä avaa leikiten tuon bensakoneen mutterin. Vääntöä luvataan 450Nm ja ei kyllä kaukaa liippaa, kokemuksesta puhun.
Tuommonen, on hintansa arvoinen http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Mutterinvaannin/Pyoranmutterinvaannin-IW-450-17185/. Pakkauksessa tulee voimahylsyjä ja varahiilet jotka on helppo vaihtaa.

Ostin ensin ihan piruuttaan kun oli tarjouksessa, nyt olen kyllä tyytyväinen tuon hintaiseen hyvin vääntävään 1/2" tykkiin. :)
Ei tarvii renkaanvaihtoonkaan vetää kompuraa esille ja sählätä letkuilla.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: (Miksu) - 09.01.2013, 19:20:42
Suhtautuisin varauksella. Jos mutterissa on kuusi kulmaa, miksi hylsyssä pitää olla esim. 12?
Eihän se muuta tee kuin pyöristää avattavan kappaleen herkemmin, ainoa etu tuollaisella hylsyllä on lähinnä käytettäessä käsivääntimiä että sen saa pienemmin välein sopimaan väännettävään kohteeseen. Esim vääntimen tai räikän työvara riittää.

Meillä on käytössä tälläsiä multihylsyjä
(http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/imagecache/284x400_79-IKH7217.JPG)


Näppärä, kun toimii vaikkapa volkkareissa yleisesti käytettäviin 12-sakaraisiin putteihin, sekä myös e-torx sopiva.
Mutta voimahylsyissä vain 6-kulmaa.
6 kulmaa tarkoittaa sitä, että reunoissa on enemmän materiaalia=vähemmän joustava hylsy=voimakkaampi isku pyssyllä,  kaikki jousto mihin suuntaan tahansa hukkaa voimaa pyssyn iskulta.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: hevonen - 09.01.2013, 19:24:42
Meillä on käytössä tälläsiä multihylsyjä
(http://www.ad-turku.fi/verkkokauppa/imagecache/284x400_79-IKH7217.JPG)


Näppärä, kun toimii vaikkapa volkkareissa yleisesti käytettäviin 12-sakaraisiin putteihin, sekä myös e-torx sopiva.
Mutta voimahylsyissä vain 6-kulmaa.
6 kulmaa tarkoittaa sitä, että reunoissa on enemmän materiaalia=vähemmän joustava hylsy=voimakkaampi isku pyssyllä,  kaikki jousto mihin suuntaan tahansa hukkaa voimaa pyssyn iskulta.
Nuo on varmaankin ihan käteviä mutta voimatyössä tuo kuusikulma lienee ainoa oikea, sitä tarkoitin ja sen myös julkitoit omassa kirjoituksessasi.
En uskaltais ampua tiukkaa pulttia 12 kulma hylsyllä... :uglystupid2:
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Teutori - 09.01.2013, 23:19:02
Paljonhan ne noissa vääntöä lupaa, motonetin vehkeissäkin pari aika tehokasta, tuossa toinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1232
juu, kyllä vääntöä luvataan reilusti, se on toinen asia onko tosiaankin näin ( ja tuskin on, jos mukaan tulee 10mm hylsyistä alkaen, ja tuskin ovat voimahylsyjä ), ja toinen mutta on se, että vaatii ilmaltakin riittävyyttä, tuskin monessa "koti" tallissa on sellaista kompuraa, mikä tuota pystyy tehokkaasti pyörittämään.  ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: hevonen - 10.01.2013, 22:55:23
juu, kyllä vääntöä luvataan reilusti, se on toinen asia onko tosiaankin näin ( ja tuskin on, jos mukaan tulee 10mm hylsyistä alkaen, ja tuskin ovat voimahylsyjä ), ja toinen mutta on se, että vaatii ilmaltakin riittävyyttä, tuskin monessa "koti" tallissa on sellaista kompuraa, mikä tuota pystyy tehokkaasti pyörittämään.  ;)
No tossa nyt on yksi motonetin väännin ja työpaine on ilmoitettu 6.3 bar, max 7 bar. Jos tuohon ei kotikompura pysty niin johan on ihme, eihän sitä minuuttitolkulla tarvii hakata.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1222
Sulla on nyt selvästi antipatioita motonettia kohtaan mutta jos et ole itse noita kokeillut niin kannattaako niitä nyt niin kauhiasti haukkua. ???
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Justus - 10.01.2013, 23:49:19
Heh,,Motonet pulttipyssy, ja 500Nm:n leimat  ;D ;D anteeksi ny, mutta pikkasen nauruttaa, kun noiden kanssa on pelannut, mitä maksoi ?
Juu. noissa moponetin palikoissa on ohivirtaus sitä luokkaa, että koskaan ei 500Nm:n momenttiin päästä normi 8bar:in paineella.
ihan tosi, nuo lelut joissa voimaa on tosiaan takana 500Nm maksaa sitten muutamia tonneja euro nimistä rahaa  :)
27mm lyöntiavain voisi olla ratkaisu, jos pääsee kunnolla lyömään, ja akseli ei anna periksi.

no ei nää mitään tonneja maksa:

Scorpio YU-1982T 3/4" 1630Nm mutterinväännin 455.71 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2390

Scorpio YU-2500T 1" 3390Nm  599.00 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3348


Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Teutori - 11.01.2013, 01:26:55
No tossa nyt on yksi motonetin väännin ja työpaine on ilmoitettu 6.3 bar, max 7 bar. Jos tuohon ei kotikompura pysty niin johan on ihme, eihän sitä minuuttitolkulla tarvii hakata.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1222
Sulla on nyt selvästi antipatioita motonettia kohtaan mutta jos et ole itse noita kokeillut niin kannattaako niitä nyt niin kauhiasti haukkua. ???
Kyllähän se kotikone tuon 8-9 bar:in paineen tuottaa, mutta kun ei tuota ilmamäärää jonka tuo tarvii  (ja jota ei koskaan ilmoiteta ) ;) se on kaksi eri asiaa, paine, ja ilmamäärä, painetta saa vaikka 20 sekunniksi, mutta sen jälkeen alkaa hyytymään, jos koneessa ei ole potkua, ja säiliössä tilavuutta.
Mitään antipatioita ei ole, mutta faktat pitää tiedostaa.
Ps. olen sellaisessa paikassa hommissa, jossa pikkasen suurella momentilla laitetaan leluja kiinni, niin voi olla että asiasta jotain tiedän.  -H-
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Teutori - 11.01.2013, 01:37:57
no ei nää mitään tonneja maksa:

Scorpio YU-1982T 3/4" 1630Nm mutterinväännin 455.71 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2390

Scorpio YU-2500T 1" 3390Nm  599.00 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3348
Juu, noitakin on erilaisia, mutta pointtihan mulla oli se, että pienet kotimyllyt näitä ei pyöritä, koska 396L/min ilmankulutus 9 bar:in paineella ei monelle kotikompuralle käy, loppuu hönkä kesken, ja kuuluu pulttipyssystä vaan sihinää, molemmat noissakin vähintään tuo 3/8" minimi letkupaksuudelle  ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 11.01.2013, 09:13:57
Silleen kun tätä kompura ja pulttipyssyjuttua tässä tietämättömänä mietiskelee, niin kun moni on innokas itse näitä tekemään, kuten ihmiset yleensäkin kaikkea, niin jos ajatellaan esim sitä, että kun porukoilla ei harrastetiloissa ole isoja kompuroita , kait suuren hinnan takia , niin tuntuisi oudolta että se heppu sijoittaisi sitten pulttipyssyyn 500e ja sitten käyttää sitä kotiaskareissä muutaman kerran. Minä ostin alle 100e pyssyn pari vuotta sitten ja hetken mietitytti hankinta, kun oli snap on toolssin pikkukone laatikossa , joka ei pajeron ko pulttia avannut. Veikkaan että aika moni tekee näitä hommia ihan jo siksi että säästää rahaa. Ei vaan ole varaa viedä volvolle huoltoon. Toisena on se tekemisen ja onnistumisen ilo , vaikka aikaa saattaa kuluakin paljon, ainakin minulla. Niin ja veikkaan jopa että meitä harrastajia on laidasta laitaan. Toisilla ei ole edes kompuraa ja on tyytyväinen ja saa homman hoidettua. Sanoihan minulle kerran  yksissä huoltohommissa yrityksen omistaja , ehkä hieman vitsinä, että ei ammatti ihminen niin paljoa työkaluja tarvi. Tämä nyt menee hieman jo ohi pultin avaamisen mutta veikkaan, että yleensä niillä ei ole tuskin mitään työkaluja jotka hehkuttavat joidenkin kalliiden kalujen perään. Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä. Minä olen ainakin saanut lisää tietoa ko jutun suhteen ja sehän näiden sivujen tarjoitus tiki on. Juu homma on vielä vaiheessa minulla  :D ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Justus - 11.01.2013, 19:06:21
Juu, noitakin on erilaisia, mutta pointtihan mulla oli se, että pienet kotimyllyt näitä ei pyöritä, koska 396L/min ilmankulutus 9 bar:in paineella ei monelle kotikompuralle käy, loppuu hönkä kesken, ja kuuluu pulttipyssystä vaan sihinää, molemmat noissakin vähintään tuo 3/8" minimi letkupaksuudelle  ;)

No ei se tarvi mikään kauhean ihmeellinen kotimylly olla, en tarkoita niitä pieniä rimpuloita, joilla ei paljon mitään tee, vaan jotain vähän parempaa kompuraa hintaluokassa 800€ ja ylöspäin
Esim tuolta:
http://www.hata-autosahko.com/product/311/strong-line-paineilmakompressori-150l-3kw-400v-xt150480
Ei tolla vielä kuuhun mennä, mutta riittänee harrastuskäytössä vähän pidemmälle. Olettaen, että meinaa jotain muutakin paineilmakalua käyttää kuin pulttipyssyä.
Tosta sit löytyy suurempaakin:
http://www.hata-autosahko.com/category/46/kompressorit?gclid=CIfR7oTj4LQCFZHEzAodnzQAMw

Joo mutta alkaa mennä vähän OT:ksi tää juttu.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 11.01.2013, 19:13:50
Ei minua ainakaan ot haittaa, kyllä noistä saa aina poimittua tietoa ja on ok juttu  ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 11.01.2013, 19:20:02
Muistanko oikein , kun joskus aikainaan kompuraa ostin  ja halusin jotain niistä tietää, kun olin ihan pihalla silloin kuin nytkin  :D , niin meniko se todellinen tuotto 6 bar vastapaineella noin yleisesti niin että 75% imutuotosta on se luku mitä maksimissaan antaa eli jos 400 litraa imua niin jossain 300 litran kieppeilla on se millä konetta pyörittää, saatan kyllä muistaa ihan väärinkin
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 16.01.2013, 09:50:23
Nyt sitten on täältä saamieni vinkkien avulla tehty vastintyökalu kampiakselin pultin avaukseen ja työkalusta tuki suht ok mutta pultti vaan ei aukea minun motonetin pyssyllä, mietiskelinkin jo, että jospa hakisi 3/4 tuuman voimahylsyn 1/2 tilalle ja sitten siihen voimapätkiä pari että saa auton ulkopuolelle ja sinne sitten tuollainen "pukki" kannattamaan avainta ja sitten metrin mittainen ostis väännin viimeiseksi, pitäisiko sillä lähteä, no jos ei niin vartta lisää, piukassa tuntuu olevan. Tuossa ammattikoululainen naapurin pojan poika kertoi että 3/4 pulttipyssyllä joutuivat koulussa ja laittoivat painetta 12 bar ja sitten helpotti. Minä muuten eilen lämmitin sitä pultin ympäristöä sähköpuhaltimella ja viimeksi pulttiin kylmäspreitäkin ja paskat auennut ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: B30A - 16.01.2013, 11:15:19
Mulla ainakin lähti ihan tavan 1/2 voimahylsyllä, isolla momenttiavaimella ja kunnon jatkovarrella. Voimaa siihen jatkovarteen saa kyllä laittaa ns. tosissaan.

Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 16.01.2013, 12:05:05
Kokeilin kyllä 1/2 voimahylsyllä ja sitten oli näitä 1/2 tankoja peräjälkeen siellä konehuoneen puolella ja sitten sellainen putki jatkoksi mutta nämä 1/2 tangot hyytyy , yksdi meni mutkalle ja yksi sitten siitä päästä antautui , se kuutio. O n minulla momenttiavain , huonompaa ja parempaa, niintä hieman parempia ei raaskisi  ;) mutta toisaalta onhan ne tehty työkaluiksi mutta sellaisen elämäni ekän voisin uhrata kyllä ja katsoa paljonko pitäisi kestää. Toisaalta hyvä vinkki ja se on osutkin sinne väliin  ::)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Justus - 16.01.2013, 12:18:02
Kokeilin kyllä 1/2 voimahylsyllä ja sitten oli näitä 1/2 tankoja peräjälkeen siellä konehuoneen puolella ja sitten sellainen putki jatkoksi mutta nämä 1/2 tangot hyytyy , yksdi meni mutkalle ja yksi sitten siitä päästä antautui , se kuutio. O n minulla momenttiavain , huonompaa ja parempaa, niintä hieman parempia ei raaskisi  ;) mutta toisaalta onhan ne tehty työkaluiksi mutta sellaisen elämäni ekän voisin uhrata kyllä ja katsoa paljonko pitäisi kestää. Toisaalta hyvä vinkki ja se on osutkin sinne väliin  ::)

Momenttiavainta ei saa käyttää ruuvin avaamiseen tai vasenkätisen ruuvin kiinnittämiseen, ellei avain ole vartavasten suunniteltu molemminpäin (tai pelkästään vasurille) toimivaksi. Jos siinä on läpilyötävä kara, niin sitten voi käyttää pulttien avaamiseenkin.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 16.01.2013, 15:51:22
Momenttiavainta ei saa käyttää ruuvin avaamiseen tai vasenkätisen ruuvin kiinnittämiseen, ellei avain ole vartavasten suunniteltu molemminpäin (tai pelkästään vasurille) toimivaksi. Jos siinä on läpilyötävä kara, niin sitten voi käyttää pulttien avaamiseenkin.

Kyllä tuossa minun momenttiavaimessa on juuri tuollainen kara eli kokeillan tässä joku hetki , kun pannuhuoneen maalaamiselta ehtii ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 25.01.2013, 17:33:43
 :D :D :D kyllä tässä kaikkea hauskaa on tapahtunut, minulla oli tuollainen suht pitkä halpis momenttiavain ja sehän oli joka tavalla sopiva sinne koloon moottorin puolelle avaamaan sen kampiakselin pultin mutta sitten kun siihen heitti jatjovartta voimaksi, niin kyllä avaimen varsi oli nöyrää poika menemään mutkalle, onneksi oli sellainen rompetori löytö edukkaasti, ettei silleen kuin naurattanut. No tänään sitten suuntasin Bilteemaan ostamaan laatutavaraa  ;) ja nehän ole jo kerran katsastettu hyllyssä läpi ja eikun 3/4 tuuman hylsy tällä kertaa ja pari jatkoa 25 cm kappale ja sinne päähän t-väännin ja kaikissa 10v takuu ja ennen ostoa hieman tidustelin hyllyn täyttäjältä takuusta ja vastaus oli ostopäätökseen sopiva. Vastaan pitävä työkalu minulla oli jo tehtynä, kiitos foorumin vinkkien ja sitten sovitin nämä uudet kalut sinne ja muuten lisäksi sellainen vahva putki 1.8 m antamaan lisää voimaa ja alkoipa pultti käymään nöyräksi. Pari  90 asteen vääntöä ja sitten oli jo löysähkö. Jotain lukitetta sinne oli tungettu mutta se taisi olla enemmänkin  siihen jäänyt mitä pultti oli sisään mennyt ja samalla tunkenut töhnää ulos.  Aukesi kuitenkin ja sitten riisumaan niitä muovisuojia, että pääsi siihen kiristimeen kunnolla käsiksi ja kaskummaa, siinä oli sama tilanne kuin pumpun toisessa kiristäjässä eli se pultti, jolla käsittääkseni pitäisi olla piukasti rungossa kiinni, niin se oli löysä. Mikä tässä on sitten mennyt edelliseltä läveriltä pieleen. Pitääkö näihin laittaa jotain loktaitin sinista liimaa, ettei omia aikojaan aukea ja vaurioita sen takia jouten päiten konetta.  Onneksi hommalla ei silleen mitään kiirettä ja kansikin on tutkailtavana. Nyt olisi sitten pikku välikyssäri eli miten sen moottorin päädyn saisi kaikista näppärimmin puhtaaksi öljypaskasta. Mitenkäs sen kampiakselin stefan kanssa, ei se osasto siitä mitenkään märältä näytä mutta kannattaako kait vaihtaa , vai.  Niin ja jos vaan jotain vinkkejä tulee mieleen, niin antaa tulla vaan , sillä ole täysi harrastekija näissä jutuissa, kuten olette jo huomanneet  :D  , toivottavasti havainto piristää monien päivää  ;)
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Timo_R - 25.01.2013, 17:40:27
:D :D :D kyllä tässä kaikkea hauskaa on tapahtunut, minulla oli tuollainen suht pitkä halpis momenttiavain ja sehän oli joka tavalla sopiva sinne koloon moottorin puolelle avaamaan sen kampiakselin pultin mutta sitten kun siihen heitti jatjovartta voimaksi, niin kyllä avaimen varsi oli nöyrää poika menemään mutkalle, onneksi oli sellainen rompetori löytö edukkaasti, ettei silleen kuin naurattanut. No tänään sitten suuntasin Bilteemaan ostamaan laatutavaraa  ;) ja nehän ole jo kerran katsastettu hyllyssä läpi ja eikun 3/4 tuuman hylsy tällä kertaa ja pari jatkoa 25 cm kappale ja sinne päähän t-väännin ja kaikissa 10v takuu ja ennen ostoa hieman tidustelin hyllyn täyttäjältä takuusta ja vastaus oli ostopäätökseen sopiva. Vastaan pitävä työkalu minulla oli jo tehtynä, kiitos foorumin vinkkien ja sitten sovitin nämä uudet kalut sinne ja muuten lisäksi sellainen vahva putki 1.8 m antamaan lisää voimaa ja alkoipa pultti käymään nöyräksi. Pari  90 asteen vääntöä ja sitten oli jo löysähkö. Jotain lukitetta sinne oli tungettu mutta se taisi olla enemmänkin  siihen jäänyt mitä pultti oli sisään mennyt ja samalla tunkenut töhnää ulos.  Aukesi kuitenkin ja sitten riisumaan niitä muovisuojia, että pääsi siihen kiristimeen kunnolla käsiksi ja kaskummaa, siinä oli sama tilanne kuin pumpun toisessa kiristäjässä eli se pultti, jolla käsittääkseni pitäisi olla piukasti rungossa kiinni, niin se oli löysä. Mikä tässä on sitten mennyt edelliseltä läveriltä pieleen. Pitääkö näihin laittaa jotain loktaitin sinista liimaa, ettei omia aikojaan aukea ja vaurioita sen takia jouten päiten konetta.  Onneksi hommalla ei silleen mitään kiirettä ja kansikin on tutkailtavana. Nyt olisi sitten pikku välikyssäri eli miten sen moottorin päädyn saisi kaikista näppärimmin puhtaaksi öljypaskasta. Mitenkäs sen kampiakselin stefan kanssa, ei se osasto siitä mitenkään märältä näytä mutta kannattaako kait vaihtaa , vai. Niin ja jos vaan jotain vinkkejä tulee mieleen, niin antaa tulla vaan , sillä ole täysi harrastekija näissä jutuissa, kuten olette jo huomanneet  :D  , toivottavasti havainto piristää monien päivää  ;)

Bräkleeni on ihan hyvä tommosiin "pikkuputsauksiin"...irtoaa aika paksukin öljy kunhan ei säästele ainetta.
Itse vaihdoin stefan, kun menee mukavasti siinä samalla ja maksaa n. 4€
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: supersepe - 26.01.2013, 10:45:49
Jep täytyy tuota räkliiniä kokeilla ja toki tuo stefa sitten myös
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: J_Lanttola - 01.04.2013, 20:58:32
Kyllähän se kotikone tuon 8-9 bar:in paineen tuottaa, mutta kun ei tuota ilmamäärää jonka tuo tarvii  (ja jota ei koskaan ilmoiteta ) ;) se on kaksi eri asiaa, paine, ja ilmamäärä, painetta saa vaikka 20 sekunniksi, mutta sen jälkeen alkaa hyytymään, jos koneessa ei ole potkua, ja säiliössä tilavuutta.
Mitään antipatioita ei ole, mutta faktat pitää tiedostaa.
Ps. olen sellaisessa paikassa hommissa, jossa pikkasen suurella momentilla laitetaan leluja kiinni, niin voi olla että asiasta jotain tiedän.  -H-

Vanha aihe, mutta pakko kysyä, että eikö todelliseen pulttipyssylle tulevaan ilmamäärään vaikuta eniten paineilmalinjan koko, eikä kompuran teho? Jos säiliöllä on painetta sama 8 bar sekä isossa, että pienessä kompurassa ja samankokoiset linjat, niin ihan yhtä nopeasti mun fysiikan tuntemuksella se ilma liikkuu sen hetken kun liipasin painetaan pohjaan, eikö? Pienellä säiliöllä ja kompuralla tietysti paine laskee nopeammin, jolloin pitkässä vedossa ei paine riitä, mutta jos pyssyssä piisaa potku niin eipä siihen montaa sekuntia tarvitakaan. Pienellä harrastekompuralla vain joutuu sitten odottelemaan taas että paine nousee taas ennenkun uudestaan kokeilee.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: 850V70 - 02.04.2013, 08:59:15
Lanttola on asian ytimessä. Jos on kyse yksittäisen pultin nakuttamisesta, niin kompuran tuotolla ei ole oikeastaan mitään väliä. Linja pitää olla iso kuten pyssy ja säiliötä sen verran, että ilma riittää siihen yhteen rykäisyyn.

Sitten kun on jatkuvasta työstä kyse kuten hiominen tai muiden vastaavien työkalujen käyttö niin kompurassa pitää olla potkua tai muuten homma on pelkkää odottelua.
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Lepione - 11.05.2017, 10:42:53
Heissan ! Anteeksi vanhan nosto mutta en tähän hätään muutakaan aihetta keksinyt.

Pitäisi Volvoon(2,5 tdi)  tehdä jakopääremontti mutta kunkkupultti ei aukea ei sitten millään.

Vesipumppu vuotaa jo aikalailla joten remontillakin kiire..


 Lukitustyökalu tehty jo mutta kunnon mutterinväännin tai pulttipyssy uupuu.. Olisiko jollain lainata Turun alueella tähän hommaan tarpeeksi vääntävää vehjettä korvausta vastaan ?

Kokeiltu vähän paremmalla akkukäyttöisellä mutterinvääntimellä, pitkällä jatkolla käsin ja startin kanssa auttamalla. Mieluiten yv
Otsikko: Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
Kirjoitti: Kaziganth - 11.05.2017, 11:20:58
Omista avattu 1" vääntiöllä missä reilu metrin varsi. Kampiakseli lukittu starttikehältä isolla talttapäällä.