Carcom Oy  Elekma

kampiakselin pään pultti auki , millä

• 47 Vastauksia
  • 35593 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: kampiakselin pään pultti auki , millä
« Vastaus #30 : 11.01.2013, 01:26:55 »
No tossa nyt on yksi motonetin väännin ja työpaine on ilmoitettu 6.3 bar, max 7 bar. Jos tuohon ei kotikompura pysty niin johan on ihme, eihän sitä minuuttitolkulla tarvii hakata.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=75-1222
Sulla on nyt selvästi antipatioita motonettia kohtaan mutta jos et ole itse noita kokeillut niin kannattaako niitä nyt niin kauhiasti haukkua. ???
Kyllähän se kotikone tuon 8-9 bar:in paineen tuottaa, mutta kun ei tuota ilmamäärää jonka tuo tarvii  (ja jota ei koskaan ilmoiteta ) ;) se on kaksi eri asiaa, paine, ja ilmamäärä, painetta saa vaikka 20 sekunniksi, mutta sen jälkeen alkaa hyytymään, jos koneessa ei ole potkua, ja säiliössä tilavuutta.
Mitään antipatioita ei ole, mutta faktat pitää tiedostaa.
Ps. olen sellaisessa paikassa hommissa, jossa pikkasen suurella momentilla laitetaan leluja kiinni, niin voi olla että asiasta jotain tiedän.  -H-
« Viimeksi muokattu: 11.01.2013, 01:30:52 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Teutori

• Grand Luxe Touring
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
« Vastaus #31 : 11.01.2013, 01:37:57 »
no ei nää mitään tonneja maksa:

Scorpio YU-1982T 3/4" 1630Nm mutterinväännin 455.71 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=2390

Scorpio YU-2500T 1" 3390Nm  599.00 €
http://www.ikt.fi/product_details.php?p=3348
Juu, noitakin on erilaisia, mutta pointtihan mulla oli se, että pienet kotimyllyt näitä ei pyöritä, koska 396L/min ilmankulutus 9 bar:in paineella ei monelle kotikompuralle käy, loppuu hönkä kesken, ja kuuluu pulttipyssystä vaan sihinää, molemmat noissakin vähintään tuo 3/8" minimi letkupaksuudelle  ;)
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #32 : 11.01.2013, 09:13:57 »
Silleen kun tätä kompura ja pulttipyssyjuttua tässä tietämättömänä mietiskelee, niin kun moni on innokas itse näitä tekemään, kuten ihmiset yleensäkin kaikkea, niin jos ajatellaan esim sitä, että kun porukoilla ei harrastetiloissa ole isoja kompuroita , kait suuren hinnan takia , niin tuntuisi oudolta että se heppu sijoittaisi sitten pulttipyssyyn 500e ja sitten käyttää sitä kotiaskareissä muutaman kerran. Minä ostin alle 100e pyssyn pari vuotta sitten ja hetken mietitytti hankinta, kun oli snap on toolssin pikkukone laatikossa , joka ei pajeron ko pulttia avannut. Veikkaan että aika moni tekee näitä hommia ihan jo siksi että säästää rahaa. Ei vaan ole varaa viedä volvolle huoltoon. Toisena on se tekemisen ja onnistumisen ilo , vaikka aikaa saattaa kuluakin paljon, ainakin minulla. Niin ja veikkaan jopa että meitä harrastajia on laidasta laitaan. Toisilla ei ole edes kompuraa ja on tyytyväinen ja saa homman hoidettua. Sanoihan minulle kerran  yksissä huoltohommissa yrityksen omistaja , ehkä hieman vitsinä, että ei ammatti ihminen niin paljoa työkaluja tarvi. Tämä nyt menee hieman jo ohi pultin avaamisen mutta veikkaan, että yleensä niillä ei ole tuskin mitään työkaluja jotka hehkuttavat joidenkin kalliiden kalujen perään. Kiitos kuitenkin hyvistä vinkeistä. Minä olen ainakin saanut lisää tietoa ko jutun suhteen ja sehän näiden sivujen tarjoitus tiki on. Juu homma on vielä vaiheessa minulla  :D ;)

Poissa Justus

• Turbo
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
« Vastaus #33 : 11.01.2013, 19:06:21 »
Juu, noitakin on erilaisia, mutta pointtihan mulla oli se, että pienet kotimyllyt näitä ei pyöritä, koska 396L/min ilmankulutus 9 bar:in paineella ei monelle kotikompuralle käy, loppuu hönkä kesken, ja kuuluu pulttipyssystä vaan sihinää, molemmat noissakin vähintään tuo 3/8" minimi letkupaksuudelle  ;)

No ei se tarvi mikään kauhean ihmeellinen kotimylly olla, en tarkoita niitä pieniä rimpuloita, joilla ei paljon mitään tee, vaan jotain vähän parempaa kompuraa hintaluokassa 800€ ja ylöspäin
Esim tuolta:
http://www.hata-autosahko.com/product/311/strong-line-paineilmakompressori-150l-3kw-400v-xt150480
Ei tolla vielä kuuhun mennä, mutta riittänee harrastuskäytössä vähän pidemmälle. Olettaen, että meinaa jotain muutakin paineilmakalua käyttää kuin pulttipyssyä.
Tosta sit löytyy suurempaakin:
http://www.hata-autosahko.com/category/46/kompressorit?gclid=CIfR7oTj4LQCFZHEzAodnzQAMw

Joo mutta alkaa mennä vähän OT:ksi tää juttu.

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #34 : 11.01.2013, 19:13:50 »
Ei minua ainakaan ot haittaa, kyllä noistä saa aina poimittua tietoa ja on ok juttu  ;)

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #35 : 11.01.2013, 19:20:02 »
Muistanko oikein , kun joskus aikainaan kompuraa ostin  ja halusin jotain niistä tietää, kun olin ihan pihalla silloin kuin nytkin  :D , niin meniko se todellinen tuotto 6 bar vastapaineella noin yleisesti niin että 75% imutuotosta on se luku mitä maksimissaan antaa eli jos 400 litraa imua niin jossain 300 litran kieppeilla on se millä konetta pyörittää, saatan kyllä muistaa ihan väärinkin

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #36 : 16.01.2013, 09:50:23 »
Nyt sitten on täältä saamieni vinkkien avulla tehty vastintyökalu kampiakselin pultin avaukseen ja työkalusta tuki suht ok mutta pultti vaan ei aukea minun motonetin pyssyllä, mietiskelinkin jo, että jospa hakisi 3/4 tuuman voimahylsyn 1/2 tilalle ja sitten siihen voimapätkiä pari että saa auton ulkopuolelle ja sinne sitten tuollainen "pukki" kannattamaan avainta ja sitten metrin mittainen ostis väännin viimeiseksi, pitäisiko sillä lähteä, no jos ei niin vartta lisää, piukassa tuntuu olevan. Tuossa ammattikoululainen naapurin pojan poika kertoi että 3/4 pulttipyssyllä joutuivat koulussa ja laittoivat painetta 12 bar ja sitten helpotti. Minä muuten eilen lämmitin sitä pultin ympäristöä sähköpuhaltimella ja viimeksi pulttiin kylmäspreitäkin ja paskat auennut ;)

Poissa B30A

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #37 : 16.01.2013, 11:15:19 »
Mulla ainakin lähti ihan tavan 1/2 voimahylsyllä, isolla momenttiavaimella ja kunnon jatkovarrella. Voimaa siihen jatkovarteen saa kyllä laittaa ns. tosissaan.

RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #38 : 16.01.2013, 12:05:05 »
Kokeilin kyllä 1/2 voimahylsyllä ja sitten oli näitä 1/2 tankoja peräjälkeen siellä konehuoneen puolella ja sitten sellainen putki jatkoksi mutta nämä 1/2 tangot hyytyy , yksdi meni mutkalle ja yksi sitten siitä päästä antautui , se kuutio. O n minulla momenttiavain , huonompaa ja parempaa, niintä hieman parempia ei raaskisi  ;) mutta toisaalta onhan ne tehty työkaluiksi mutta sellaisen elämäni ekän voisin uhrata kyllä ja katsoa paljonko pitäisi kestää. Toisaalta hyvä vinkki ja se on osutkin sinne väliin  ::)

Poissa Justus

• Turbo
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
« Vastaus #39 : 16.01.2013, 12:18:02 »
Kokeilin kyllä 1/2 voimahylsyllä ja sitten oli näitä 1/2 tankoja peräjälkeen siellä konehuoneen puolella ja sitten sellainen putki jatkoksi mutta nämä 1/2 tangot hyytyy , yksdi meni mutkalle ja yksi sitten siitä päästä antautui , se kuutio. O n minulla momenttiavain , huonompaa ja parempaa, niintä hieman parempia ei raaskisi  ;) mutta toisaalta onhan ne tehty työkaluiksi mutta sellaisen elämäni ekän voisin uhrata kyllä ja katsoa paljonko pitäisi kestää. Toisaalta hyvä vinkki ja se on osutkin sinne väliin  ::)

Momenttiavainta ei saa käyttää ruuvin avaamiseen tai vasenkätisen ruuvin kiinnittämiseen, ellei avain ole vartavasten suunniteltu molemminpäin (tai pelkästään vasurille) toimivaksi. Jos siinä on läpilyötävä kara, niin sitten voi käyttää pulttien avaamiseenkin.

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #40 : 16.01.2013, 15:51:22 »
Momenttiavainta ei saa käyttää ruuvin avaamiseen tai vasenkätisen ruuvin kiinnittämiseen, ellei avain ole vartavasten suunniteltu molemminpäin (tai pelkästään vasurille) toimivaksi. Jos siinä on läpilyötävä kara, niin sitten voi käyttää pulttien avaamiseenkin.

Kyllä tuossa minun momenttiavaimessa on juuri tuollainen kara eli kokeillan tässä joku hetki , kun pannuhuoneen maalaamiselta ehtii ;)

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #41 : 25.01.2013, 17:33:43 »
 :D :D :D kyllä tässä kaikkea hauskaa on tapahtunut, minulla oli tuollainen suht pitkä halpis momenttiavain ja sehän oli joka tavalla sopiva sinne koloon moottorin puolelle avaamaan sen kampiakselin pultin mutta sitten kun siihen heitti jatjovartta voimaksi, niin kyllä avaimen varsi oli nöyrää poika menemään mutkalle, onneksi oli sellainen rompetori löytö edukkaasti, ettei silleen kuin naurattanut. No tänään sitten suuntasin Bilteemaan ostamaan laatutavaraa  ;) ja nehän ole jo kerran katsastettu hyllyssä läpi ja eikun 3/4 tuuman hylsy tällä kertaa ja pari jatkoa 25 cm kappale ja sinne päähän t-väännin ja kaikissa 10v takuu ja ennen ostoa hieman tidustelin hyllyn täyttäjältä takuusta ja vastaus oli ostopäätökseen sopiva. Vastaan pitävä työkalu minulla oli jo tehtynä, kiitos foorumin vinkkien ja sitten sovitin nämä uudet kalut sinne ja muuten lisäksi sellainen vahva putki 1.8 m antamaan lisää voimaa ja alkoipa pultti käymään nöyräksi. Pari  90 asteen vääntöä ja sitten oli jo löysähkö. Jotain lukitetta sinne oli tungettu mutta se taisi olla enemmänkin  siihen jäänyt mitä pultti oli sisään mennyt ja samalla tunkenut töhnää ulos.  Aukesi kuitenkin ja sitten riisumaan niitä muovisuojia, että pääsi siihen kiristimeen kunnolla käsiksi ja kaskummaa, siinä oli sama tilanne kuin pumpun toisessa kiristäjässä eli se pultti, jolla käsittääkseni pitäisi olla piukasti rungossa kiinni, niin se oli löysä. Mikä tässä on sitten mennyt edelliseltä läveriltä pieleen. Pitääkö näihin laittaa jotain loktaitin sinista liimaa, ettei omia aikojaan aukea ja vaurioita sen takia jouten päiten konetta.  Onneksi hommalla ei silleen mitään kiirettä ja kansikin on tutkailtavana. Nyt olisi sitten pikku välikyssäri eli miten sen moottorin päädyn saisi kaikista näppärimmin puhtaaksi öljypaskasta. Mitenkäs sen kampiakselin stefan kanssa, ei se osasto siitä mitenkään märältä näytä mutta kannattaako kait vaihtaa , vai.  Niin ja jos vaan jotain vinkkejä tulee mieleen, niin antaa tulla vaan , sillä ole täysi harrastekija näissä jutuissa, kuten olette jo huomanneet  :D  , toivottavasti havainto piristää monien päivää  ;)

Poissa Timo_R

• sienimies
  • Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #42 : 25.01.2013, 17:40:27 »
:D :D :D kyllä tässä kaikkea hauskaa on tapahtunut, minulla oli tuollainen suht pitkä halpis momenttiavain ja sehän oli joka tavalla sopiva sinne koloon moottorin puolelle avaamaan sen kampiakselin pultin mutta sitten kun siihen heitti jatjovartta voimaksi, niin kyllä avaimen varsi oli nöyrää poika menemään mutkalle, onneksi oli sellainen rompetori löytö edukkaasti, ettei silleen kuin naurattanut. No tänään sitten suuntasin Bilteemaan ostamaan laatutavaraa  ;) ja nehän ole jo kerran katsastettu hyllyssä läpi ja eikun 3/4 tuuman hylsy tällä kertaa ja pari jatkoa 25 cm kappale ja sinne päähän t-väännin ja kaikissa 10v takuu ja ennen ostoa hieman tidustelin hyllyn täyttäjältä takuusta ja vastaus oli ostopäätökseen sopiva. Vastaan pitävä työkalu minulla oli jo tehtynä, kiitos foorumin vinkkien ja sitten sovitin nämä uudet kalut sinne ja muuten lisäksi sellainen vahva putki 1.8 m antamaan lisää voimaa ja alkoipa pultti käymään nöyräksi. Pari  90 asteen vääntöä ja sitten oli jo löysähkö. Jotain lukitetta sinne oli tungettu mutta se taisi olla enemmänkin  siihen jäänyt mitä pultti oli sisään mennyt ja samalla tunkenut töhnää ulos.  Aukesi kuitenkin ja sitten riisumaan niitä muovisuojia, että pääsi siihen kiristimeen kunnolla käsiksi ja kaskummaa, siinä oli sama tilanne kuin pumpun toisessa kiristäjässä eli se pultti, jolla käsittääkseni pitäisi olla piukasti rungossa kiinni, niin se oli löysä. Mikä tässä on sitten mennyt edelliseltä läveriltä pieleen. Pitääkö näihin laittaa jotain loktaitin sinista liimaa, ettei omia aikojaan aukea ja vaurioita sen takia jouten päiten konetta.  Onneksi hommalla ei silleen mitään kiirettä ja kansikin on tutkailtavana. Nyt olisi sitten pikku välikyssäri eli miten sen moottorin päädyn saisi kaikista näppärimmin puhtaaksi öljypaskasta. Mitenkäs sen kampiakselin stefan kanssa, ei se osasto siitä mitenkään märältä näytä mutta kannattaako kait vaihtaa , vai. Niin ja jos vaan jotain vinkkejä tulee mieleen, niin antaa tulla vaan , sillä ole täysi harrastekija näissä jutuissa, kuten olette jo huomanneet  :D  , toivottavasti havainto piristää monien päivää  ;)

Bräkleeni on ihan hyvä tommosiin "pikkuputsauksiin"...irtoaa aika paksukin öljy kunhan ei säästele ainetta.
Itse vaihdoin stefan, kun menee mukavasti siinä samalla ja maksaa n. 4€
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa supersepe

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #43 : 26.01.2013, 10:45:49 »
Jep täytyy tuota räkliiniä kokeilla ja toki tuo stefa sitten myös

Poissa J_Lanttola

• Grand Luxe Touring
    • Meratia Oy
« Vastaus #44 : 01.04.2013, 20:58:32 »
Kyllähän se kotikone tuon 8-9 bar:in paineen tuottaa, mutta kun ei tuota ilmamäärää jonka tuo tarvii  (ja jota ei koskaan ilmoiteta ) ;) se on kaksi eri asiaa, paine, ja ilmamäärä, painetta saa vaikka 20 sekunniksi, mutta sen jälkeen alkaa hyytymään, jos koneessa ei ole potkua, ja säiliössä tilavuutta.
Mitään antipatioita ei ole, mutta faktat pitää tiedostaa.
Ps. olen sellaisessa paikassa hommissa, jossa pikkasen suurella momentilla laitetaan leluja kiinni, niin voi olla että asiasta jotain tiedän.  -H-

Vanha aihe, mutta pakko kysyä, että eikö todelliseen pulttipyssylle tulevaan ilmamäärään vaikuta eniten paineilmalinjan koko, eikä kompuran teho? Jos säiliöllä on painetta sama 8 bar sekä isossa, että pienessä kompurassa ja samankokoiset linjat, niin ihan yhtä nopeasti mun fysiikan tuntemuksella se ilma liikkuu sen hetken kun liipasin painetaan pohjaan, eikö? Pienellä säiliöllä ja kompuralla tietysti paine laskee nopeammin, jolloin pitkässä vedossa ei paine riitä, mutta jos pyssyssä piisaa potku niin eipä siihen montaa sekuntia tarvitakaan. Pienellä harrastekompuralla vain joutuu sitten odottelemaan taas että paine nousee taas ennenkun uudestaan kokeilee.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

KL-varaosat  Race.fi