Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: TTL - 31.01.2013, 00:23:39
-
Kellään kokemusta 960 tai muiden vanhempienkin abs sän poiskytkentä napin teosta ohjaamoon?
Säästäis ison arvailun, kokeilun ja näpertämisen vaivan jos ois varmaa tietoa mistä tehdään.
Ei kiinnostaisi poljinkovana mahottoman turinan saattelemana liukua :D
-
Ei hassumpi idea. Mikään oo ärsyttävämpää kuin että abs haluaa väkisin pitää pyörät pyörimässä. Etenkin lumisella pinnalla ollut tiukka paikka absin takia.
Ensimmäistä kertaa tälläisestä ideasta kuulen joten veikkaan sinun olevan se insinööri jonka pitää tätä kokeilla. Sulakkeitahan on otettu pois.
Irroittava katkaisija tai sitten kytkevä katkaisija yhdistettynä irroittavaan releeseen.
-
Sulakkeitahan on otettu pois.
Niin on, eihän se tarvii kuin sulakkeen syöttö vetää katkaisijan kautta. ABS valo tosin palaa mutta mitä sen on väliä?
-
itsekin otan pöperökelillä monesti vain sen abs-sulakkeen pois...
eli kuten heppa sanoi, sinne vain se katkaisija... mietin, jotta voihan sen toteuttaa tosi helposti pienillä uros-laattaliittimillä sulakerasiallekin.
vastaava irtosulake vain toiseen johtoon!
tietysti volvossa kaikki liitiimet sitten tinataan johtoon kiinni :) puristusliittimet on auto(m)asentajia varten.
harrastaja tekee itselleen. eli hifistelee.
-sfr-
-
itsekin otan pöperökelillä monesti vain sen abs-sulakkeen pois...
eli kuten heppa sanoi, sinne vain se katkaisija... mietin, jotta voihan sen toteuttaa tosi helposti pienillä uros-laattaliittimillä sulakerasiallekin.
vastaava irtosulake vain toiseen johtoon!
tietysti volvossa kaikki liitiimet sitten tinataan johtoon kiinni :) puristusliittimet on auto(m)asentajia varten.
harrastaja tekee itselleen. eli hifistelee.
-sfr-
Autoasentajat on sentäs tässä asiassa onneks ammattilaisia, oikea liitos autokäyttöön tehdään puristamalla, tinaliitokset murtuu pitemmällä aikavälillä tärinästä.
-
Autoasentajat on sentäs tässä asiassa onneks ammattilaisia, oikea liitos autokäyttöön tehdään puristamalla, tinaliitokset murtuu pitemmällä aikavälillä tärinästä.
Juurikin näin! :pomo:
Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.
-
ei muuten murru. ensin puristetaan, eikä mitään muovipäällysteabikoja aitatongeilla, vaan suojaamattomia liittimiä ja oikeasti rullaprässävillä pihdeillä, ja sitten laitetaan tippa tinaa. suojat erikseen päälle, jos tarve on.
ja, katso: ihme juttu. virta kulkee, eikä katkoksia tule.
:)
tärkeää on myös, että ei ole kiire: liitoksen tekoon käytetään aikaa ja sen teossa nautiskellaan.
johdot suojataan, ei tehdä liian kireiksi, muttei löysiksikään, niputetaan ja kiinnitetään.
kaunista. ikuista. ja mikä tärkeitä:
ei näytä syöpäsäätiön tekemiltä. eli auto(m)asentajan.
nehän ei juurikaan välitä siitä, miltä asennus piilosta näyttää. :'(
-sfr-
-
ei muuten murru.
Tinalla juotettu liitos murtuu aina aikanaan joko ensin tärinästä tai sitten esim. tinarutosta! :juhau:
Ja suomessahan autot on aina yli +15C lämpötilassa jatkuvasti? :D
ensin puristetaan, eikä mitään muovipäällysteabikoja aitatongeilla, vaan suojaamattomia liittimiä ja oikeasti rullaprässävillä pihdeillä, ja sitten laitetaan tippa tinaa. suojat erikseen päälle, jos tarve on.
ja, katso: ihme juttu. virta kulkee, eikä katkoksia tule.
:)
Muovipäällysteisetkin abikot käyvät kunhan pihdit ja liittimet ovat kunnolliset ja puristusvoima riittävä ja niiden kautta ei yritetä kuljettaa liian suuria virtoja.
Avoimet liittimet voi kyllä puristaa ihan tavallisillakin pihdeillä, joissa on kunnolliset leukapalat ja liitos toimii siinä missä kalliimmissakin. Edellytys on oikean kokoinen liitin, oikean kokoisessa johtimessa ja leuassa.
Puhuttu avoin liitin on tälläinen:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-7021
Ja saa tavallinen volvoharrastaja hyvää jälkeä tälläisilläkin pihdeillä.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3062
Mutta autonmasentaja käyttää näitä:
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-3060
Tinaamisesta sanon heti, että sen voi suorittaa tuollaiselle avoimelle liittimelle heti kun kykenee tekemään tavallisesta juotostinata kartion vanerilevyn päällä käyttämällään juottimella. Kartion pohja pitää olla alle 10mm ja korkeutta sillä pitää olla pohjan alan verran. Kärjessä sallitaan 1/10 suhteessa pyöristys! :juhau:
Heti kun tuon tekeminen onnistuu ilman hikeä, niin niitä avoimia liittimiä voi tinailla turvallisesti ja voi olla kohtuullisen varma siitä, ettei se tina ui sinne puristetun osan takapuolelle, jossa se mekaanisesti sitten katkeaa. :D
tärkeää on myös, että ei ole kiire: liitoksen tekoon käytetään aikaa ja sen teossa nautiskellaan.
johdot suojataan, ei tehdä liian kireiksi, muttei löysiksikään, niputetaan ja kiinnitetään.
kaunista. ikuista. ja mikä tärkeitä:
ei näytä syöpäsäätiön tekemiltä. eli auto(m)asentajan.
nehän ei juurikaan välitä siitä, miltä asennus piilosta näyttää. :'(
Hifistit käyttävät sitten kullattuja liittimiä ja hopea-juotetta, happivapaista kuparijohtimista ja puhumattakaan silikonieristeistä. Siinä voi sitten käyttää rullapihtejä ja muuta soveltuvaa rekvisiittaa, kuten puuvillahanskoja yms. :D
Köyhänä mittailen merikonttiani vain tällä:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-231-05
Vaikka tälläkin jo jotakin näkisi:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-230-48
Ja tämä olisi jo mukava:
https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elfa/init.do?item=76-268-02
Ja oikeasti tälläisen haluaisin:
http://teledynelecroy.com/oscilloscope/oscilloscopeseries.aspx?mseries=329&capid=102&mid=504
Noista kelpaisi se köyhinkin, jonka saa ihan perussetillä vaivaiseen ~$72000.- hintaan! Ja päälle tullit ja pienoinen 24% ALV!
Halpaa kuin saippua! :buck2:
Mutta minä olen siinä mielessä autonmasentaja, etten välitä erityisesti mille se näyttää, kunhan se on insinööripornon näkökulmasta varmasti toimiva ja turvallinen. Ja jos olen ns. auton loppukäyttäjä, niin vielä vähemmän teen siitä näyttelyesinettä. Tavoitteeni on käyttöpeli, eikä "näyttelykalu"...
Hifistelyn teen sitten aivan jossain muualla kuin auton ulkonäössä! :D
Vaan jokainen meistä taaplaa tyylillään autosähköissä, kunhan ei polta mitään! :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Mutta tämä on jo OT:ta! :D
Palatakseni aiheeseen, niin jos tuon ABS:n disabloinnin haluaa tehdä suhteellisen nätisti ja "vähä"-töisesti, niin ottaa 2*on/off kytkimen ja tuo tuon kytkimen kautta ABS:n sulakkeelta boxille kulkevan virtapiuhan sulakkeen jälkeen tietysti ja samaten kierrättää boxilta mittaristoon tulevan ABS:n merkkivalon piuhan kytkimen toisella puollella samalla. Vaatii johtosarjan puukottamista ja tutkimista.
En suosittele DIY-miehelle! :D
(Destroy It Yourself).
-
Mistään mitään tietämättä kommentoin :idiot2: Itse jättäisin tuon ABS:n merkkivalon puukottamatta eli jos ABS on pois niin valo palaa. Jos joku toinen sattuu ajamaan abs-vammaista autoa, niin ei tule sit yllätyksenä ;)
-
juurikin näin.
sen VAROITUSvalon sammuttaminen on edesvastuutonta!
toki ilman abseja en pääsääntöiseSti itse ajaisi. vain silloin kun keli niin vaatii.
enkä omaani tuota kytkentää laittaisi. niitä piilotettuja mini-, ei mikro, kytkimiä on jo muutenkin ihan liikaa...
ongelmahan näissä on se, ettei lisäkytkimille juurikaan ole vakiona tilaa.
hyvä on myös toisinaan polkaista kunnolla absit kytkettynä. siis liikettä osiin. normaaliajossa abs ei juurikaan käy päällä.
kuin myös muistaa se vaihdella niitä laadukkaita jarrunesteitä tarpeeksi tiheään.
niin saattaa (saattaa) säästyä jarrujärjestelmien osien vaihdolta.
jarrunestehän on suhteellisen halpaa.
itse käytän dot 5.1:stä. hyvin pelaa.
-sfr-
jk. toinen tapa saada hyvä liitos on tinata siihen monisäikeisen kuparijohtimen päähän hieman tinaa ja sitten vasta puristaa se suojaamaton liitin siihen rullaavalla pihdillä.
suojattut liitimet jätän suosiolla maatalouskoneasentajille ja mtk-isäntälinjalle....
en kiistä, etteikö mikan ja muut ruttoalertit olisi oikeassa tuon murtumismahdollisuuden suhteen, mutta käytännössä en ole siihen törmännyt, ja edelleen aion omat liitokseni noin varmistaa. kohtuullisella tinamäärällä. nautiskellen asentaen. tämähän on minulle vain harraste. käyttöautojen kunnossapito.
sinällään olen aina ollut noiden Valkoisten Puuvillahanskojen kannattaja. kyllä kayttöautossakin täytyy hanskat pysyä puhtaana remontissa. elikkäs tunnustan peseväni moottoritilan aina silloin tällöin. sikäli en ole aito volvomies. ;)
huomaatte varmaan, että viestiin sisältyy jo kaksi uutta täkyä, mutta mitä sitä talvella muutakaan, kuin koukkuja laittelee...
-
Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.
Miksi se valo pitää saada pimeäksi? Eikös se olis hyvä, jos valo syttyis- niin muistuttas kuskia samalla, että "nyt on Absi poiskytkettynä". Ei kait sitä absia ole tarkoitus pysyvästi poistaa pelistä?
-
Tinalla juotettu liitos murtuu aina aikanaan joko ensin tärinästä tai sitten esim. tinarutosta! :juhau:
No ei varmaan aina murru, mikäli tinattu liitos on tuettu molemmilta puolilataan, niin ettei siihen pääse rasitus kohdistumaan, niin mihin se siitä muka murtuisi?
Vetäisee vielä kutistesukkaa päälle ja nippusiteillä johdinnippuun kiinni, ihan hyvä on.
Tohon ei iske sitten edes tinarutto.
Noin tuli aioinaan tehtyä paljonkin omia autosähköasennuksia, eikä ongelmia vuosien saatossa näin tehdyillä liitoksilla esiintynyt.
Joskus vaan tuli tempastua pelkkää teippiä liitoksen suojaksi, kun ei sattunut sukkaa olemaan käsillä, hyvin toimi nekin, kunhan ei laita mitään tavallista Nitto teippiä. Sen liima sulaa aika nopeasti irti ja sit on teipitkin irti. Kunnollista esim. Scotch 33+ sähköteippiä voi suositella lämpimästi. On tosin vähän kallista ja ei löydy joka paikasta.
Mutta toki olen itsekin nykyään sitä mieltä, että puristusliitos on hyvä ja sitä käytän itsekin, kaiken a ja o on kunnolliset liittimiin oikeasti sopivat puristuspihdit.
Trukki/terminaalitraktoritehtaassa sähköhommia takavuosina tehdessäni tuli nuo avoimet liittimet tutuiksi ja onhan ne hyviä, kunhan on oikeanlaiset työkalut niiden liittimien puristamiseen ja kasaamiseen.
Nuo puristusliittimet, joissa on kutistemuovi valmiina käytettiin myös.
Abikoliittimissä on hirveitä eroja valmistajasta riippuen, eli halvimmat kannataa jättää kaupan hyllylle.
Tää nyt karkas vähän sivuun kysyjän aiheesta, mutta modet sit voi tuhota turhat tekstit pois, jos ketä alkaa ahistaan.
-
Miksi se valo pitää saada pimeäksi? Eikös se olis hyvä, jos valo syttyis- niin muistuttas kuskia samalla, että "nyt on Absi poiskytkettynä". Ei kait sitä absia ole tarkoitus pysyvästi poistaa pelistä?
Samaa mieltä, eihän se polttimo ole edes häiritsevän kirkas :)
-
Juurikin näin! :pomo:
Tuon ABS:n saa kokonaan mykäksi kaksi sulaketta poistamalla (en muista ulkoa mitkä) mutta sen toisen sulakkeen perässä on jotakin muutakin. Eli kytkennästä pitää tehdä sellainen, että molemmat sähköt katkeavat ABS:n boxille, niin valokaan ei syty.
Ahaa.. Kehtaatko katsoa mitkä sulakkeet ne on?
-
No ei varmaan aina murru, mikäli tinattu liitos on tuettu molemmilta puolilataan, niin ettei siihen pääse rasitus kohdistumaan, niin mihin se siitä muka murtuisi?
Vetäisee vielä kutistesukkaa päälle ja nippusiteillä johdinnippuun kiinni, ihan hyvä on.
Tohon ei iske sitten edes tinarutto.
Noin tuli aioinaan tehtyä paljonkin omia autosähköasennuksia, eikä ongelmia vuosien saatossa näin tehdyillä liitoksilla esiintynyt.
Joskus vaan tuli tempastua pelkkää teippiä liitoksen suojaksi, kun ei sattunut sukkaa olemaan käsillä, hyvin toimi nekin, kunhan ei laita mitään tavallista Nitto teippiä. Sen liima sulaa aika nopeasti irti ja sit on teipitkin irti. Kunnollista esim. Scotch 33+ sähköteippiä voi suositella lämpimästi. On tosin vähän kallista ja ei löydy joka paikasta.
Mutta toki olen itsekin nykyään sitä mieltä, että puristusliitos on hyvä ja sitä käytän itsekin, kaiken a ja o on kunnolliset liittimiin oikeasti sopivat puristuspihdit.
Trukki/terminaalitraktoritehtaassa sähköhommia takavuosina tehdessäni tuli nuo avoimet liittimet tutuiksi ja onhan ne hyviä, kunhan on oikeanlaiset työkalut niiden liittimien puristamiseen ja kasaamiseen.
Nuo puristusliittimet, joissa on kutistemuovi valmiina käytettiin myös.
Abikoliittimissä on hirveitä eroja valmistajasta riippuen, eli halvimmat kannataa jättää kaupan hyllylle.
Tää nyt karkas vähän sivuun kysyjän aiheesta, mutta modet sit voi tuhota turhat tekstit pois, jos ketä alkaa ahistaan.
Itse kanssa tinaan mielellään ja käytän kutiste sukkan. Jollei johto pääse heilumaan vapaasti on murtuminen varmaan aika pieni riski kun yleensä johdot niputetaan ja laitetaan kinni muihin johtoinen tms Ja tällöihän vain tinattu alue on jäykkä joka voi murtua jos vääntöä tulisi tähän kohtaan lähi etäisyydeltä molemista päistä. Ja jos se tina murtuisi aivan omia aikojaan eihän mitkään laiteet toimii joissa on piirilevylle tinattu komponentteja. Suurempi riski on e etä tinaamattomiin liitimiin pääse lika ja kosteus joka hapetuttaa liitoksen ja aiheuttaa häiriöitä siten.
Mistä muuten kannattaisi katsella hyviä pihtejä liittimiä? Siis ei mitään abiko uttuja
-
Itse kanssa tinaan mielellään ja käytän kutiste sukkan. Jollei johto pääse heilumaan vapaasti on murtuminen varmaan aika pieni riski kun yleensä johdot niputetaan ja laitetaan kinni muihin johtoinen tms Ja tällöihän vain tinattu alue on jäykkä joka voi murtua jos vääntöä tulisi tähän kohtaan lähi etäisyydeltä molemista päistä. Ja jos se tina murtuisi aivan omia aikojaan eihän mitkään laiteet toimii joissa on piirilevylle tinattu komponentteja. Suurempi riski on e etä tinaamattomiin liitimiin pääse lika ja kosteus joka hapetuttaa liitoksen ja aiheuttaa häiriöitä siten.
Mistä muuten kannattaisi katsella hyviä pihtejä liittimiä? Siis ei mitään abiko uttuja
ELFA, Farnell jälleenmyyjien kautta. Tampereella Suomen Elektori, Helsingissä Ylleiselektroniikka.
Wurthin kauttakin varmaan saa. Ja ebyastäkin voi väliillä bongata jotain muutakin kuin kiinanpaskaa.
Tosta Facom laatua:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/kasityokalut/pihdit_-leikkurit/abikopihdit
Tossakin jotain, vähän halvempia, mutta kyllä noillakin varmaan pärjää.
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/index.php?sivunro=162
Etrasta löytyy myös.
-
ELFA, Farnell jälleenmyyjien kautta. Tampereella Suomen Elektori, Helsingissä Ylleiselektroniikka.
Wurthin kauttakin varmaan saa. Ja ebyastäkin voi väliillä bongata jotain muutakin kuin kiinanpaskaa.
Tosta Facom laatua:
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/kasityokalut/pihdit_-leikkurit/abikopihdit
Tossakin jotain, vähän halvempia, mutta kyllä noillakin varmaan pärjää.
http://www.partco.fi/luettelot/sivut/index.php?sivunro=162
Etrasta löytyy myös.
Täytypä elfasta kysellä kun sinne tukku asiakkuus on.
-
Nojoo, kokeilin hätäsesti tehä napin ennen sulaketta (tässä kohtaa varmasti menee jonkun yöunet ) kun apikot on vain puristettu, lisäksi laatua makasiini mutta ihme ja kumma pelasi nopealla kokeilulla?
Punamustalla johdolla tulee katkasijalle tuo merkkivalo ( lisäpitkillä samanlainen katkaisija siksi 2 kpl liittimiä )
(https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/535555_4481801158709_1628302785_n.jpg)
Kiitoksia hyvistä neuvoista, ja nyt ainaski tietää miten pitäisi apikoita käyttää :D
-
Kiitoksia hyvistä neuvoista, ja nyt ainaski tietää miten pitäisi apikoita käyttää :D
:D
se on joskus vaikeaa tämä. toiset pärjää ja on pärjänny jo 50 vuotta niillä vanhoilla 39.90 mk maksaneilla apikoliitin paketilla jossa tonkit mukana.
ja toisilla tarttee olla ne parhaat liitin prässirulla tonkit ja liittimissä tinatki valmiina.
ja sähkö kulkee iha yhtälailla. ainaki kakskytävuotta.
-
sen VAROITUSvalon sammuttaminen on edesvastuutonta!
toki ilman abseja en pääsääntöiseSti itse ajaisi. vain silloin kun keli niin vaatii.
Kuinka niin varoitusvalon sammuttaminen on edes vastuutonta?
Jos auton omistaja sen haluaa pois, niin se poistukoot! Jokainen on itse vastuussa tuosta, ken sitä on itse halunnut. Kaiken lisäksi se on ns. "turvallisuus"-varusteista vähän siinä ja hänessä. Pidentää jarrutusmatkaa, vaikkakin jättää jonkinlaisen ohjattavuuden.
Mistään mitään tietämättä kommentoin :idiot2: Itse jättäisin tuon ABS:n merkkivalon puukottamatta eli jos ABS on pois niin valo palaa. Jos joku toinen sattuu ajamaan abs-vammaista autoa, niin ei tule sit yllätyksenä ;)
No, kaverini merikontissa tuo on tehty juuri noin. Ja miksi "jonkun muun", joka tuollaista autoa sattumalta ajaa, pitäisi olettaa edes, että siinä on ABS-jarrut?
Vaatii melkoista autojen tuntemusta, että tiedää 15-23v ikäisistä autoista sen, onko niissä ABS-jarrut...
Perheen sisällä lienen tieto kulkee?! ::)
Nojoo, kokeilin hätäsesti tehä napin ennen sulaketta (tässä kohtaa varmasti menee jonkun yöunet )
Ennen sulaketta? :o :o :o
Kaikki viritelmät, mitä auton johtosarjaan tehdään, tehdään sen sulakkeen taakse, eikä sen eteen!
Tämä siksi, ettei tarvitsisi sanoa APP! :buck2:
Muutoin virittele ihan rauhassa!
-
Eiköhän ne ABS-jarrut ole merkittynä oikein rekisteriotteeseen.
Lukisiko siellä jotensaki, että "lukkiintumaton jarrujärjestelmä".
Ei tarkoittane heikkotehoisia jarruja, vaan ehkäpäkenties juurikin noita abseja...
Lukkiintumatonta jarrujärjestelmää voipi olettaa autosta, jos se on 90-lukuinen.
Asia saattaa muuttua mielenkiintoisaksi keskustelun poikaseksi silloin, kun rysähtää.
Voipi vakuutusinsinööri ehkäpä kysellä mikä vaikutus oli onnettomuuteen sillä katkaisijalla.
:2funny:
Edelleen laittaisin tinan niihin liittimiin. :)
-
Edelleen laittaisin tinan niihin liittimiin. :)
No joo... olen lähemmäs 60 vuotta "tinaillut, paljon pilannut", mutta en muista yhtään tapausta että tinaamalla tekemäni liitos olisi pettänyt. Aloittelin putkiradioilla, mutta myöhemmin monta muuta kohdetta, jopa vesijohdon kapillaariliitoksiakin. Kaipa se on tuosta liitostekniikastakin kiinni 8), ei mopolla mahottomia...
-
Ennen sulaketta? :o :o :o
Kaikki viritelmät, mitä auton johtosarjaan tehdään, tehdään sen sulakkeen taakse, eikä sen eteen!
Tämä siksi, ettei tarvitsisi sanoa APP! :buck2:
Muutoin virittele ihan rauhassa!
Vähän huonosti ilmaistu, johtohässäkkä tulee sulakkeen paikalle lattaliittimillä eikä vakiojohtoihin ole kajottu
-
Vähän huonosti ilmaistu, johtohässäkkä tulee sulakkeen paikalle lattaliittimillä eikä vakiojohtoihin ole kajottu
Missä sulla sitten se abs sulake on? Tuolla kuvassa näkyy tuo johtohässäkkä ja katkaisin sekä johtosulake. Olet siis kuitenkin absille sulakkeen laittanut orig. sulakkeen jälkeen silloin kun abs on käytössä?
Toivottavasti.
-
toinen tapa saada hyvä liitos on tinata siihen monisäikeisen kuparijohtimen päähän hieman tinaa ja sitten vasta puristaa se suojaamaton liitin siihen rullaavalla pihdillä.
suojattut liitimet jätän suosiolla maatalouskoneasentajille ja mtk-isäntälinjalle....
en kiistä, etteikö mikan ja muut ruttoalertit olisi oikeassa tuon murtumismahdollisuuden suhteen,
Tinaa ei missään tapauksessa ennen puristamista, sillä pian vierailee se savolainen serkus-kaksikko, Wituiksmen ja Uusiksmen.
Koska missään tapauksessa kuparijohdinta EI tinata ennen puristamista! :o
Jos tinaamista käytetään, niin vasta liittimen puristamisen jälkeen. Syy on tinan kemiassa!
No joo... olen lähemmäs 60 vuotta "tinaillut, paljon pilannut", mutta en muista yhtään tapausta että tinaamalla tekemäni liitos olisi pettänyt. Aloittelin putkiradioilla, mutta myöhemmin monta muuta kohdetta, jopa vesijohdon kapillaariliitoksiakin. Kaipa se on tuosta liitostekniikastakin kiinni 8), ei mopolla mahottomia...
Tuo varmaan riippuu pitkälti tehtyjen liitosten määrästä ja ajasta! ;)
Oletkos koskaan törmännyt murtuneisiin/tms. pettäneisiin tinauksiin missään laitteessa?
Jos olet, niin olet omin silmin havainnut tämän kerrotun ilmiön! :hello:
Oletkos OH-hemmoja?
Ja vielä tinauksista, kuinka monella on Volvosta pettänyt bensapumpun, järjestelmä-releen tai valoreleen tinaukset?
Tässä yksi, joka voi sanoa, että uudelleen tinattu! Valorele vain kasvatti kärkien väliin vielä piikitkin! ;)
Ja väitämpä, että tässä gallupissa nousee useampi käsi pystyyn! :D
Hautakiveeni voi pelkästään harrastetinauksista kirjoittaa:
Paljon tinasin, paljon tuhosin! Viimein kolvini kylmeni! :D
PS. valmistussavu on tuttu aine! :2funny:
-
No nyt päästiinkin itse asiaan ;D. Toki Volvo 740 GLT 16V:ssä olen paljon tavannut pilaantuneita juotoksia ja niitä runsaasti korjannutkin. Ongelma piilee siinä, että en ole niitä itse tehnyt ja tietysti kauhiasti ihmetellyt. Tottakai vanhoissa kirkonastioissa tuo tinarutto on saattanut iskeä, mutta kun tässä viime vuonna panin elektroniikkaromuun vanhalle putkiradiolle tehdyn virtalähteen se toimi yllättäen moitteettomasti. Tehty suomalaiselle muistaakseni Asa Sesam merkkiselle putkiradiolle, johon ei silloin saanut enää anodivirran tasasuuntaukseen tarvittavaa putkea. Rakennettu joskus 40 vuotta sitten ja putkella! Tällä hetkellä minulla on 1988 valmistettu pätkäpajero, jonka takavalojen johtimet olen korjannut ihan tinaliitoksin: johdosta on kuorittu n 6 -7 mm eristettä pois ja se sivuhaaran pätkä on kuorittuna kiepitetty tuon edellisen johtimen ympäri ja juotettu tinalla. Sähköteippiä päälle. Toimii, kolmas vuosi menossa. Ajattelin korjata abikoliitoksin, mutta kun edellinen asennus oli juuri sellaisilla tehty ja runkopalkin sisälleviennissä liian ahdas paikka... Sitten se toinen seikka joka tuli siinä vaihessa kun tarvitsi lisäkokemusta noita tietokoneita rassaillessa. Hankin hylättyjä tietokoneita vähän kerrassaan Viestivarikon LyVi myymälästä. Säilytetty romuna ulkovarastossa. Otos on pieni, jotain toistakymmentä kappaletta, mutta vain pari jota en sanut toimimaan. Niissä on kyllä paljon juotoksia.
Olen tietysti kovasti pahoillani jos olen kumonnut jonkin teorioita noista tinajuotoksista. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus. On vain hyvä muistaa että teoriastakin voi poiketa ja silti onnistua ;). Eläkkellä ollessa voi kokeilla monenlaisia asioita jos satuu sinne asti pääsemään.
-
Koska missään tapauksessa kuparijohdinta EI tinata ennen puristamista! :o
Jos tinaamista käytetään, niin vasta liittimen puristamisen jälkeen. Syy on tinan kemiassa!
Kerrotko lisää tuosta tinan kemiasta?
-
Ei jumalauta, varmaan 4 ensimmäistä viestiä asiallista. ::)
Muut täyttä paskaa, modet herätyyys?!
-
Ei jumalauta, varmaan 4 ensimmäistä viestiä asiallista. ::)
Muut täyttä paskaa, modet herätyyys?!
O0
Minäkin olisin halunnut lisää tietoja hyvistä ja huonoista abs kokemuksista.
Miksi ne kannattaisi poistaa väliaikaisesti? yms..
-
O0
Minäkin olisin halunnut lisää tietoja hyvistä ja huonoista abs kokemuksista.
Miksi ne kannattaisi poistaa väliaikaisesti? yms..
Itselläni tuossa Nissanin raadossa ABS pois nappi (ihan abs sulakkeen poistaa se nappi)...
Sekin sen takia kun jos driftatessa pyörähdät niin nissanin abs sekoo.
= Jarrut on pohjassa ja abs hakkaa mutta auto ei pysähdy kuin käsijarrusta.
Jotenkin ei ymmärrä että takaperinkin ihminen voisi EHKÄ haluta pysähtyä. Oli aika jännä kokemus ekalla kerralla!
Joissain tapauksissa talvella ABS:llä pysähtyy huonommin (esim. auraamattomalla tiellä/parkkiksella, voi absit vaan hakata "tyhjää" tjsp).
-
Sitten se toinen seikka joka tuli siinä vaihessa kun tarvitsi lisäkokemusta noita tietokoneita rassaillessa. Hankin hylättyjä tietokoneita vähän kerrassaan Viestivarikon LyVi myymälästä. Säilytetty romuna ulkovarastossa. Otos on pieni, jotain toistakymmentä kappaletta, mutta vain pari jota en sanut toimimaan. Niissä on kyllä paljon juotoksia.
Katon alla on hitusen eriasia, kuin taivasalla. Eikä se juotosten hajoaminen tapahdu useinkaan hetkessä, elleivät olosuhteet ole "otollisia", kuten autossa valitettavan usein on.
Auto on kaiken lisäksi huomattavasti huonommissa olosuhteissa ollessaan käytössä, kuin nuo katoksessa olevat tietokoneen raadot.
LyVi (Lylyn Viestivarikko) taidettiin sulkea muistaakseni 2008. ;)
Ja juu, säilyttelin ikivanhaa Tetkronixin skooppiakin ulkovarastossa vuosia ja se jaksoi aina yllättää lähtiessään toimimaan, vaikka se olikin valmistettu joskus 60-luvun alkuvuosina. Juotoksetkin olivat kirkkaita.
Mutta se olikin tinattu kasaan hopeaa ja muita vastaavia aineita sisältävällä juotteella.
Olen tietysti kovasti pahoillani jos olen kumonnut jonkin teorioita noista tinajuotoksista. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus. On vain hyvä muistaa että teoriastakin voi poiketa ja silti onnistua ;). Eläkkellä ollessa voi kokeilla monenlaisia asioita jos satuu sinne asti pääsemään.
Valitettavasti en puhu vain teorioista, vaan empiirisestä kokemuksesta. Omastani ja monien muiden myös.
Ja kyllä, yleisesti teorioista voi poiketa myös menestyksellisesti. :hello:
Vanhuuseläkkeelle on vielä joitakin työvuosia edessä ja kauemmas tuntuu pakenevan hallituksemme toimesta.
Tässä tinakeskustelussa on unohtunut myös se, että vuosikymmenten vieriessä juotostinojen koostumus on muuttunut, joista viimeisin on tuo kirottu ROHS-direktiivi, joka teki yleisistä juotostinoista huomattavasti heikompia kuin entiset. Kaikki "hyvät" myrkyt ovat joutuneet pannaan! :buck2:
Oikeasti juotteita on toista sataa, joten niiden ominaisuudetkin ovat sen mukaisia.
Kerrotko lisää tuosta tinan kemiasta?
Asetetaan tämä kysymyksen muotoon.
Teetkö metalliholkin ja lasitangon liitoksen puristamalla holkin lasin ympärille? Jos tavoitteenasi on mahdollisimman luja ja kestävä liitos?
Takaisin ABS-asiaan. ;D
Kyllä se merikontinkin ABS osaa kikkailla, kun yrität pysähtyä sopivassa ja jyrkässä alamäessä ihan kävelyvauhdista kun renkaiden alla on nuoskaa lunta tai märkää jäätä!
ABS-hakkaa ja hidastuvuus on olematonta. Käsijarrulla se pysähtyy kyllä. Tuolloin ABS:n poistaminen käytöstä on hyväksi hidastuvuudelle. Sataneella lumella ilman ABS:ää pysähtyminen on nopeampaa kuin ABS:n kanssa.
-
Ei jumalauta, varmaan 4 ensimmäistä viestiä asiallista. ::)
Muut täyttä paskaa, modet herätyyys?!
No ylläri kun huomioi viidennen viestin kirjoittajan...
Jos itse tekisin vastaavaa ratkasua, ei sulakerasian taa olisi kauhean iso vaiva mennä ottamaan se sulakkeelta boksille/yms lähtevä piuha irti, pistää sulakepesän lähtöön kii nuo katkasijan johdot ja kytkeä alunperin sulakkeen luo mennyt piuha tuon katkasijan perään, tulee mahdollisimman vähän uusia liitoksia, ei ollenkaan "jekkusulakkeita" ja alkuperäinen sulake jää paikalleen ja vielä oikeasti tekemään tehtäväänsä.
-
Tuossa aikaisemmin valiteltiin aiheesta lipsumista ja herätystä modeille. Mutta käsittääkseni itse otsikon aihe on tullut jo käsiteltyä ja vastaus saatu, kuinka se on/off 960:en absiin saadaan aikaiseksi. Tämä tinakeskustelu sinänsä aiheenmukaista, että voidaan pohtia pitääkö em. On/off kytkentä tinata vai ei - ja jos kyllä, niin millä.
Tässä tinakeskustelussa on unohtunut myös se, että vuosikymmenten vieriessä juotostinojen koostumus on muuttunut, joista viimeisin on tuo kirottu ROHS-direktiivi, joka teki yleisistä juotostinoista huomattavasti heikompia kuin entiset. Kaikki "hyvät" myrkyt ovat joutuneet pannaan! :buck2:
Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.
-
Tuossa aikaisemmin valiteltiin aiheesta lipsumista ja herätystä modeille. Mutta käsittääkseni itse otsikon aihe on tullut jo käsiteltyä ja vastaus saatu, kuinka se on/off 960:en absiin saadaan aikaiseksi. Tämä tinakeskustelu sinänsä aiheenmukaista, että voidaan pohtia pitääkö em. On/off kytkentä tinata vai ei - ja jos kyllä, niin millä.
Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.
Jep, tosi aiheenmukaista puhua jostain 60v kolvikokemuksista ja eri tinoista. Helvetin kiva varmaan jonkun ettiä 960 abs on off nappia kun topicissa 2 sivua turhaa paskaa.
Ohjeet miten tehdää on tullut, ihan sama tinaako sen vai puristusliitoksilla tekee. Eipä ne autonkaan johdot ole tinattuja. Molemmat toimii. Tinatessa olkoon se lyijytöntä tinaa tai lyijyllistä. Aamen! :D
-
Jos itse tekisin vastaavaa ratkasua, ei sulakerasian taa olisi kauhean iso vaiva mennä ottamaan se sulakkeelta boksille/yms lähtevä piuha irti, pistää sulakepesän lähtöön kii nuo katkasijan johdot ja kytkeä alunperin sulakkeen luo mennyt piuha tuon katkasijan perään, tulee mahdollisimman vähän uusia liitoksia, ei ollenkaan "jekkusulakkeita" ja alkuperäinen sulake jää paikalleen ja vielä oikeasti tekemään tehtäväänsä.
Juurikin näin! Orkkis-sulake jää paikalleen hoitamaan tehtäväänsä ja jos se kärähtää jostakin syystä, niin vikaa on helppo hakea.
Ja kaiken lisäksi se tarvitsee vain kaksi piuhaa ja yhden kytkimen, joten yksinkertaisemmin sitä on vaikea tehdä!
Toki asennus on hitusen työläämpi kuin sulakkeen paikalle tehtävä viritelmä, mutta taatusti turvallisempi ja varmempi kuin jekkusulakkeiden keralla tehtävä versio.
Kirjoittaja viittaa ns lyijyttömiin tinoihin puhuessaan RoHS-direktiivin mukaisista juotosaineista. Todettakoon tässä että em direktiivi koskee vain ammattikäyttöä ja yksityiskäytössä saa ja kannattaakin käyttää perinteisiä lyijypitoisia tinoja juottamiseen. Niitä on myös helposti saatavilla ainakin toistaiseksi. Myös hopeaseosteisia on saatavilla.
Jep! Tuohon lyijyttömyyteen viittasin.
Sen myötä myös monesta paikasta katosivat nuo lyijylliset juotostinat. Äkkipäätään muistelisin, ettei motonetissäkään ollut taannoin enää lyijyllisiä juotostinoja hyllyssä, vaan kaikki vaikuttivat lyijyttömille juotteille.
Ja ainakin ELFA:lla näkyy olevan myynnissä noita lyijyllisiä juotteita, joka on se halpa ja toimiva ratkaisu. Kaiken lisäksi myös erittäin hyvin koeponnistettu.
-
Ohjeet miten tehdää on tullut, ihan sama tinaako sen vai puristusliitoksilla tekee. Eipä ne autonkaan johdot ole tinattuja. Molemmat toimii. Tinatessa olkoon se lyijytöntä tinaa tai lyijyllistä. Aamen! :D
Ainahan voi skipata nää triidin häntäviestit koska otsikon kyssärihän tuli jo vastattua. Mutta kun menet kerran tuohon liitospuoleen ottamaan itsekin kantaa, niin totean jonkinmoisella kokemuksella, että kovasti tärisevää liitosta ei kannata tinata. Mutta jos kaikesta huolimatta haluaa tinata, niin ehdottomasti lyijyllisellä! Hopeaseostuskaan ei ole pahitteeksi jos lompsa kestää.
Elfa on ehkä hieman tyyris ostopaikka, mutta ihan autojohdin ym juotoksiin käypää eutektista Pb-Sn seosta myydään edulilsesti esim www.bebek.fi. Ks. Esim tuotenumero 51061.
-
Mulla on hirmu hatara muistikuva että 700-sarjassa oli abs-mallin pysähtymismatka 100 vauhdista pidempi kuin 240:sellä.
Ja ainakin näin keskivertoa paremman kolvaajan ja autosähkömiehen näkökulmasta katsoen on 940 ABS jarrut aika paskat. Huomattavasti heikompi esitys verrattuna 200-sarjan jarruihin.
-
Elfa on ehkä hieman tyyris ostopaikka, mutta ihan autojohdin ym juotoksiin käypää eutektista Pb-Sn seosta myydään edulilsesti esim www.bebek.fi. Ks. Esim tuotenumero 51061.
RoSH-direktiivin tulemisen aikoihin vein viimeiset rullat sitä bebekin omaa lyijyllistä tinaa ja ne ovat riittäneet näihin päiviin asti kotikolvauksissa.
Joskus vuosikymmenen taitteessa siellä myytiin vastavan korvaavaa tinaa... :D
Mutta kiva tietää, että siellä taas on sitä! :hello:
-
..onks tää nappi jo kohta asennettu..
Näitä kun lukee niin kohta ei edes abikopihteihin enää uskalla tarttua...
Alkaa jo direktiivit vaikuttaa tämmösen napin asennukseenkin... :idiot2:
-
Eiköhän ne ABS-jarrut ole merkittynä oikein rekisteriotteeseen.
Lukisiko siellä jotensaki, että "lukkiintumaton jarrujärjestelmä".
Ei tarkoittane heikkotehoisia jarruja, vaan ehkäpäkenties juurikin noita abseja...
Lukkiintumatonta jarrujärjestelmää voipi olettaa autosta, jos se on 90-lukuinen.
Asia saattaa muuttua mielenkiintoisaksi keskustelun poikaseksi silloin, kun rysähtää.
Voipi vakuutusinsinööri ehkäpä kysellä mikä vaikutus oli onnettomuuteen sillä katkaisijalla.
:2funny:
Edelleen laittaisin tinan niihin liittimiin. :)
MINUA ITSEÄNI lainaten voin lopettaa tähän. 8) Kaikkien huumorintaju ei ole samalla tasolla. Tylsä elämä?
Tälle viikonlopulle viimein asentelin tinaten Active GPS:lle kiinteän laturin. Tuulilasikameralle samoin. Volttimittarin piuhatkin laitoin tinaten liittimiin. Nippusiteillä nätisti johdot nippuun, ettei näytä kanahaukanpesältä se apurin jalkatilan alusta, jos joskus täytyy ottaa vielä se hansikaslokero irti. Tina on taatusti lyijypitoista. Joskus 70- tai 80-luvulla sitä ostin rullakaupalla. Sorsakin kuolee lyijyllä paremmin. O:-)
Case closed?
-
Vuoden parhaat tarinat. Ei edes pysytty aiheessa. Pannaan lukko päälle. ;D Tietotekniikassa kun on se hyvä puoli että pari sivua turhaa tekstiä voi näppärästi käyttää uudestaan ;).
-
Tossa 940.kympissäni lukee sulake boxissa abs sulakkeesta, että kato manuaalista.
Mulla mitään manuaalia ole olemassakaan, että tota noin?
-
Tossa 940.kympissäni lukee sulake boxissa abs sulakkeesta, että kato manuaalista.
Mulla mitään manuaalia ole olemassakaan, että tota noin?
Etsitkö ABS:n sulakkeen paikkaa?
Auttaisiko jompi kumpi näistä ?
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1991/1991_940SE/91940se_15.htm
http://new.volvocars.com/ownersdocs/1994/1994_940/94940_6_12.html
-
Juu juuri sitä sulaketta etsin, ja ensimmäinen linkki saattoi auttaa.
Sanoo että:
"The ABS system is protected by an additional 10 A fuse which is located under the instrument panel to the left of the steering wheel."
Taitaapi siis olla ratin vasemmalla puolella instrumentti paneelin alla, jospa kattelis ihan mielenkiinnosta jos viulujen ja rumpujen alta jotakin löytyis. ;D
No tuo sulake boxi oli kyllä kuvissa kojelaudan päässä, ja mulla keskikonsolin tuhkiksen takana.
Joten 2 linkki osuu sen kohdalta oikein, mutta sanoo sulakkeen 24 olevan abs.
Boxissa kyseinen 24 on merkitty srs testille, tässä kärryssä ei ilmapalloja ole joten ei sulakettakaan paikoillaan.
-
Sulla on tuo -91 niin siinä on muistaakseni vielä se vanhempi systeemi ja surge protector- rele jonka päässä se sulake siellä kojelaudassa on.
-
"Vuoden parhaat tarinat". Heleppoa, kun on vasta 1/12 kulunut.
Ekhän sitä vuoden mittaan saa vielä kunnolla nauraakin.
Minusta se kuuluu joka päivään. Nauru(kin).
Muistelen 24:n olevan juurikin se sulake, jolla saa ne ABS:t 940:ssä (-94) pois päältä.
Sitä älkää poistako! Karkaa vaimolla peltihepo vielä väärälle kaistalle lukkojarrutuksen jälkeen. Kalliita kuhmuja volvoon.
-sfr-
-
En nyt ymmärrä kun vielä oli tinakeskustelun välissä mutua mite tämmöinen nappistydeemi pitää tehä, tapojahan on yhtämonta kuin tekijöitäkin, itsellä näin:
1. ovi auki -> sulakekotelon kansi pois
2. abs sulake pois (vm. 1995 960 taisi olla ylin vasemmasta kulmasta)
3. Vakiosulakepaikan toisesta "navasta" - johto - katkaisija - johto - irtosulakepesä - johto vakiosulakepaikan toiseen "napaan"
Tässä vaiheessa saa yllättää itsensä laittaako abikot vai tinaa vai molemmat vai tökkääkö karvat vaikka suoraan vakiosulake paikkaan. Tästä löytyykin mukavasti inffoa kuinka liitokset tehdään. ;D Lisäksi asentaa katkaisijan johonki mukavaan paikkaan ja laittaa huomion vaimolle,lapsille,naapurille,kavereille ja katsastajalle ettei nappiin ole koskeminen, tätä en itse tehnyt koska autolla ei aja kukaan muu. Leimalle vaan nappi pois käytöstä.
4. sulakekotelon kansi kiinni.
5. sulje ovi.
6. Aja vastuullisesti abs kytkettynä suljetulle alueelle omalla vastuulla missä voit hallituissa oloissa sopivissa turvavarusteissa pelastajien, todistajien ja kavereiden läsnäollessa kokeilla kuinka renkaat lukkiutuvat napin asentoa muutettaessa. :o
Jos nyt jonakin päivänä näkee abs ohitusnapin tarpeettomaksi, voi katkaisijan temmata johtoineen mukaansa aivan kuten passatisti mobilin öljypöntön halpahallin hyllystä ja pistää taas pelkän sulakkeen takaisin alkuperäiselle paikalleen jolloin ollaan lähtöruudussa.
Niin ja kokemuksia kysyttiin miksi näin, jarrutusmatka perstuntumalta puoliintuu tai ainakin neljäsosa lähtee pois huonoissa olosuhteissa, johtunee siitä että nämä 90 luvun abs viritykset ei ole ihan tätä päivää.
On toiminut mukavasti vaan innolla odotan millon järjestelmä sekoaa tuosta napin painelusta. ::)
Edit: kirjoitusvirheitä korjattu