Sitten se toinen seikka joka tuli siinä vaihessa kun tarvitsi lisäkokemusta noita tietokoneita rassaillessa. Hankin hylättyjä tietokoneita vähän kerrassaan Viestivarikon LyVi myymälästä. Säilytetty romuna ulkovarastossa. Otos on pieni, jotain toistakymmentä kappaletta, mutta vain pari jota en sanut toimimaan. Niissä on kyllä paljon juotoksia.
Katon alla on hitusen eriasia, kuin taivasalla. Eikä se juotosten hajoaminen tapahdu useinkaan hetkessä, elleivät olosuhteet ole "otollisia", kuten autossa valitettavan usein on.
Auto on kaiken lisäksi huomattavasti huonommissa olosuhteissa ollessaan käytössä, kuin nuo katoksessa olevat tietokoneen raadot.
LyVi (Lylyn Viestivarikko) taidettiin sulkea muistaakseni 2008.

Ja juu, säilyttelin ikivanhaa Tetkronixin skooppiakin ulkovarastossa vuosia ja se jaksoi aina yllättää lähtiessään toimimaan, vaikka se olikin valmistettu joskus 60-luvun alkuvuosina. Juotoksetkin olivat kirkkaita.
Mutta se olikin tinattu kasaan hopeaa ja muita vastaavia aineita sisältävällä juotteella.
Olen tietysti kovasti pahoillani jos olen kumonnut jonkin teorioita noista tinajuotoksista. Tämä ei kuitenkaan ollut tarkoitus. On vain hyvä muistaa että teoriastakin voi poiketa ja silti onnistua
. Eläkkellä ollessa voi kokeilla monenlaisia asioita jos satuu sinne asti pääsemään.
Valitettavasti en puhu vain teorioista, vaan empiirisestä kokemuksesta. Omastani ja monien muiden myös.
Ja kyllä, yleisesti teorioista voi poiketa myös menestyksellisesti. :hello:
Vanhuuseläkkeelle on vielä joitakin työvuosia edessä ja kauemmas tuntuu pakenevan hallituksemme toimesta.
Tässä tinakeskustelussa on unohtunut myös se, että vuosikymmenten vieriessä juotostinojen koostumus on muuttunut, joista viimeisin on tuo kirottu ROHS-direktiivi, joka teki yleisistä juotostinoista huomattavasti heikompia kuin entiset. Kaikki "hyvät" myrkyt ovat joutuneet pannaan!
Oikeasti juotteita on toista sataa, joten niiden ominaisuudetkin ovat sen mukaisia.
Kerrotko lisää tuosta tinan kemiasta?
Asetetaan tämä kysymyksen muotoon.
Teetkö metalliholkin ja lasitangon liitoksen puristamalla holkin lasin ympärille? Jos tavoitteenasi on mahdollisimman luja ja kestävä liitos?
Takaisin ABS-asiaan.

Kyllä se merikontinkin ABS osaa kikkailla, kun yrität pysähtyä sopivassa ja jyrkässä alamäessä ihan kävelyvauhdista kun renkaiden alla on nuoskaa lunta tai märkää jäätä!
ABS-hakkaa ja hidastuvuus on olematonta. Käsijarrulla se pysähtyy kyllä. Tuolloin ABS:n poistaminen käytöstä on hyväksi hidastuvuudelle. Sataneella lumella ilman ABS:ää pysähtyminen on nopeampaa kuin ABS:n kanssa.