Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: j_tapio - 14.02.2013, 00:35:14

Otsikko: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 14.02.2013, 00:35:14
Tuossa kun hiljan ulkoistin autostani yhden lämmönvaihtimen (jolla pakokaasujen lämpöä siirretään sisätilojen lämmitykseen) niin tuli mieleen että voisko tuon sisäkierron lämmönsaannin toteuttaa muullakin tavalla.

(http://www.volvomik.pl/files/SDC10111.JPG)


Mietin että heti turbon jälkeen pakoputken ympärille ois helppo hitsata pieni vesivaippa ja vetää kannesta sisäkiertoon menevä vesi sen kautta. Kuulostaako hölmöltä? Ensiksi mietin kupariputken kiertämistä useaan kertaan putken ympärille mutta siitä ei ehkä tulisi tarpeeksi tehokas, vaikka sen suojaisi pakoputkieristeillä.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: JoonasH - 14.02.2013, 03:56:29
ei mikään huono idea  :pomo: sais ainaki osan hukkalämmöstä talteen ja takaisin käyttöön  ;)
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 14.02.2013, 10:44:06
Voiko sieltä putkesta tulla sit vastaavasti jo liian kuumaa? Ei niinkään koneen kannalta, sehän ois hyväkin saada nopeasti lämpenemään ja pysymään niin kuumana että termostaatti on raollaan. Mutta jos sisäkennossa on ultrattu/liimattu pohja ni miten se suhtautuu 100c vedenlämpöön?
Tuossa vasta kun kävin ajamassa jonkun 20km ja ajoin talliin tutkiakseni tätä ideaa tarkemmin ni huomasin että syyläri ja alavesiletku on ihan kylmät, eli vedet ei varmaan oo vaihtunut kertaakaan (-1c kelissä).

Vuosia sitten laitettiin yhteen turbotettuun sierraan sisään tuleva vesi ensin turbon rungostsa läpi, koska uudessa turbossa sattui olemaan tällainen jäähdytys mahdollisuus. Heti ekalla koeajolla huomattiin että veden kiertoa ei enää kestäkään hidastaa hanalla koska muuten vedet kiehahtaa turbon rungossa. -> Hana pois sisäkierrosta kokonaan. Huomiollepantavaa oli myös että kun auton käynnisti kylmästä(kesällä), ni selkeesti lämpöä alkoi tulla ohjaamoon noin minuutin kohdalla ja tuolloin jo mietittiinkin et kuinkahan hyvä lämmitin tulis sellaisesta venemoottoreihin tarkoiteusta vesivaipallisesta pakopesästä..

Tuota vedenkiertoa kuristavaa hanaahan ei ole missään isoisssa etuveto volvoissa kun lämmönsäätö tapahtuu ilman ohjauksella kennoon tai sen ohi.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: TOK - 14.02.2013, 11:23:57
Voiko sieltä putkesta tulla sit vastaavasti jo liian kuumaa? Ei niinkään koneen kannalta, sehän ois hyväkin saada nopeasti lämpenemään ja pysymään niin kuumana että termostaatti on raollaan. Mutta jos sisäkennossa on ultrattu/liimattu pohja ni miten se suhtautuu 100c vedenlämpöön?

Pakko kai sen on kestää se että jäähdytysneste voi olla normaalia kuumempaa. Eihän siitä tulis mitään jos sisäkenno laskis vedet ulos koneen keittäessä. Samoilla osillahan sen auton pitää kestää myös etelän ilmastossa ajamista.

Kuinkas kuuma tuo downpipe on ja mitä vauhtia vesi kiertää? Siitähän voi laskea kuinka kuumaksi vesi tulee. Periaatteessa siinä vois tarvittaessa olla lämpötieto-ohjaus säätämässä lämmönvaihtimen tehoa, niin sais pakkasessa lämmöt talteen mutta liian kuumaksi ei keitettäisi vettä.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 15.02.2013, 22:22:12
Pakko kai sen on kestää se että jäähdytysneste voi olla normaalia kuumempaa. Eihän siitä tulis mitään jos sisäkenno laskis vedet ulos koneen keittäessä. Samoilla osillahan sen auton pitää kestää myös etelän ilmastossa ajamista.

Kuinkas kuuma tuo downpipe on ja mitä vauhtia vesi kiertää? Siitähän voi laskea kuinka kuumaksi vesi tulee. Periaatteessa siinä vois tarvittaessa olla lämpötieto-ohjaus säätämässä lämmönvaihtimen tehoa, niin sais pakkasessa lämmöt talteen mutta liian kuumaksi ei keitettäisi vettä.

Kyllä kai se putki voi olla vaikka 500c, eli herkästi sieltä vois lähtä yli 100c vettä eteenpäin..
Helppohan se ois sit kesäksi vaikka ohittaa kokonaan ja kuivattaa lämmönvaihdin. Ohittaahan sitä ei voi silleen että sinne jää vedet sisään, kiehahtaa varmasti aika nopsaa.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: Kulmamies - 16.02.2013, 09:08:25
Voisiko tuota alkuperäistä lämmönvaihdinta käyttää? Jos tekisi dp:hen haarat ja ohjaisi osan pakokaasuista lämmönvaihtimen läpi.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 16.02.2013, 09:14:46
Voisiko tuota alkuperäistä lämmönvaihdinta käyttää? Jos tekisi dp:hen haarat ja ohjaisi osan pakokaasuista lämmönvaihtimen läpi.

Kyllä mä mietin tätäkin mutta mihin ne kaasut toisesta päästä ohjataan? Jotenkin siihen pitäis saada pakko-ohjausta virtaukseen ettei se tukkeudu heti.
Tietenkin sen vois tehdä tolla alkuperäisellä venttiilillä et kaasut menis pakosarjasta turbon ohi dp:een, venttiilihän aukeaa vain silloin kun pakopainetta on vähän/kaasua ei paineta. Varmaan tuokin riittäis lämmön tuottoon.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 16.02.2013, 10:06:54
Tämmönen kupari koko pd:n päälle ja pakoputkinauhalla eristys ni varmaan saa putken pintalämmöt talteen.  :pomo:

(http://www.lampopumput.info/galleria/teukka/kuva1.JPG)
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: D5GT - 16.02.2013, 15:55:01
Joku ongelma tossa on pakko olla, kun ei tehtaalta tule tuollaisena?

Hemmetin hyvä että kokeilet ja intoa riittää - koskaan ei tiedä milloin toimii paremmin kuin orggis. Toisaalta ei toi purkamasi värkki kovin mittava ole, joten muutama kierros putken ympäri riittänee samaan tulokseen?
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: mara h - 17.02.2013, 09:15:18
Hei,kohta on KESÄ :hg: :hg:
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 17.02.2013, 10:45:31
Hei,kohta on KESÄ :hg: :hg:

Ni on. Eikö oo melko sinnittelyä sietää talven yli kylmässä autossa. Aina hyljehaalarit päälle ku lähtee..

Jos ei kellää oo mitään tätä vastaa ni mä kokeilen tuota lämmitysvaippaa. Dp:n vaihto on sopivasti työnalla ni siihen on helppo samalla hitsailla pieni tankki.
Projekti lähtee tilaamalla lämpömittari, joilla muutama päivä tarkkaillaan vakiokokoonpanon lämpöjä molemmista sisäkennon letkuista.

http://www.pecontec.fi/lampomittari-dm6802a-p-48.html
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: (Miksu) - 17.02.2013, 12:59:39
musta tuntuu, että autotehtaat ei kerää pakokaasujen lämpöä talteen joko siksi, että kylmät maat on liian pieni markkina-alue tai sitten ei kaupallisesti ajateltuna siksi, että pakokaasun lämpö on tärkeää katalysaattorin, sekä hiukkassuodattimen toiminnalle
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 17.02.2013, 13:08:07
Kaupallisuuden ymmärtäis kyllä helposti, tuostahan tulis "ilmaista lämpöä". Jos tää toimis hyvin ni noiden käytönaikaisten pa-lämppäreiden markkinat kokis selkeen romahduksen.

Kokonaisuutena tällä varastetaan pakokaasujen lämpöä niin vähän ettei liene katalysaattorin toimintaan merkitystä.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: J_Lanttola - 17.02.2013, 14:47:41
Monesti olen miettinyt miksi vastaavaa systeemiä ei ole otettu käyttöön yleisesti, mutta tullut vähän siihen tulokseen että jokin ongelma siinä täytyy olla. Tuo veden kiehuminen ainakin saattaa aiheuttaa jos jonkinmoisia ongelmia, esim liikaa paineenvaihtelua tms. Tosin käytännön kokemusta ei ole, joten olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo käytännössä toimii, kun itse en ole saanut aikaiseksi kokeilla :)
Traktoriin jotain vastaavaa olen miettinyt, kun siinä on ilmajäähdytteinen kone (deutz fahr) ja alkuperäinen polttoainekäyttöinen lisälämmitin on hävinnyt vuosien saatossa. On siinä lisäksi öljykenno jonka läpi puhallin puhaltaa, mutta pakkasilla saa runtata melkoisesti menemään ennenkuin öljy lämpiää niin paljon että kopin saa edes välttävän lämpöiseksi.
Pakokaasuhan on kuumaa heti käynnistyksestä lähtien, joten siitä lämmön saisi ainakin nopeasti, jos sen jotenkin osaa ottaa talteen.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 17.02.2013, 19:06:07
Pari ystävää kävi tallilla viisastelemassa tätä kaverina, ni tuli ilmi sellainen seikka joka saattaa tulla ongelmaksi. Vesihän kiehuu sinne putkeen sammutuksen jälkeen ku kierto loppuu.  :(  Haittaaxse?
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: Kulmamies - 17.02.2013, 19:09:16
Tuskin se kiehuminen haittaa, jos saa letkutukset tehtyä niin, että kiehumisen aiheuttamat ilmakuplat nousevat paisuntasäiliöön. Siis aivan kuten esim. vinokoneen ahtimen vesijäähdytksessä toinen letku yhdistyy paisarin letkuun.

Käytännössä kiehuminen saattaa olla muutenkin aika vähäistä, kun eihän sellainen ohutseinämäinen pakoputki itseensä lämpöä niin hirmuisen paljoa varaa.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: s73 - 17.02.2013, 19:18:26
Pari ystävää kävi tallilla viisastelemassa tätä kaverina, ni tuli ilmi sellainen seikka joka saattaa tulla ongelmaksi. Vesihän kiehuu sinne putkeen sammutuksen jälkeen ku kierto loppuu.  :(  Haittaaxse?
sähköinen vesipumppu auttaa jos se on ongelma. Tuo rakennelma pitää saada hyvin kiinni, muuten tulee melua sisälle.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 17.02.2013, 19:39:26
Tuskin se kiehuminen haittaa, jos saa letkutukset tehtyä niin, että kiehumisen aiheuttamat ilmakuplat nousevat paisuntasäiliöön. Siis aivan kuten esim. vinokoneen ahtimen vesijäähdytksessä toinen letku yhdistyy paisarin letkuun.

Käytännössä kiehuminen saattaa olla muutenkin aika vähäistä, kun eihän sellainen ohutseinämäinen pakoputki itseensä lämpöä niin hirmuisen paljoa varaa.

Putkeen tulevaan säiliöön ylimpään kohtaan parin millin ilmanpoistohaara joka vedetään paisariin asti tai ainakin niin ylös että letkun yläpää on jo kuivilla ni silloinhan se ei sekoita lämmityskiertoa. Vois auttaa kiehumiseen.  :juhau:
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: TVS - 18.02.2013, 00:48:20
Olomuodonmuutos ottaa älyttömästi energiaa, ja toisaalta uskoisin että sulla loppuu aika hyvin tuo pakokaasun lämmöntuottokin kun kone toppaa. Varmasti pelaa tuolla "ylimääräsellä" ilmanpoistoletkulla höystettynä tuon osalta, enkä oikeastaan suurempia ongelmia epäile muutenkaan tuosta ilmenevän. Ite miettiny joskus vastaavaa ratkasua kun ei tuo deekukaan tahdo tota lämpöä isommin tuottaa. Kertoile ihmessä mittaustuloksia, että paljonko tuo rakennelma nostaa veden lämpöä kierrossa, tää on ajatuksena kovin kiinnostava.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 23.02.2013, 10:52:42
Lämpömittari kotiutui toissapäivänä ja sillä tuli jo vähän leikiteltyä. Kohtuu tarkalta tuo vaikuttaa.

(http://i.ebayimg.com/00/s/MTU3OVgxNjAw/$(KGrHqZ,!okE63(r2r(FBO83R1fRkw~~60_1.JPG?set_id=8800005007)

Dp:n sivuun tehdään alkuun ihan vain putkesta säiliö pystyyn jonka yläosasta on helppo ohjata ilmat pois. Säiliö tulee noin 10cm matkalta dp:een kiinni.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 13.03.2013, 23:39:43
Nyt on tullu jonkinverran tarkkailtua lämpöjen käyttäytymistä ja niistä tässä suppea otanto tältä päivältä kun pakkasta oli -16c ja ajelin motarivauhtia.

Lämpömittarin asteikko on mitoitettu siten että ensimmäinen viiva tarkoittaa 40c koneen lämpöjä ja siitä aina kymmenen asteen välein per viiva. Viisari keskellä ylöspäin on tasan 80c.

Alkuun ajelin noin 10km seutukruisailua (lämmöt tasaisesti 50c tuntumassa), jonka jälkeen motarille ja noin 3km jälkeen lämmöt pommaskin jo 70c:iin.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/1_zps14fb919f.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/4_zps720b1863.jpg)

Muutaman kilometrin kauempana lämmöt nousi jo 80c:iin
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/3_zpse4595259.jpg)
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/6_zps45fcd49d.jpg)

Ja vielä muutaman kilometri edempänä lämmöt nousi huippuunsa, 83c.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/5_zps3582edb2.jpg)


Lämmönpyynti oli asetettuna +22c tuntumaan ja puhallin kolmosella, jolloin kennon paluuvirtauksen lämpö vaihteli 65...68c välillä.
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/7_zps79702d16.jpg)

Lämmöt ja puhallin täysille sai paluuvirtauksen lämmön putoamaan vielä selkeesti. Tämä sai parin kilometrin matkalla myös viisarin putoamaan tasan suoraan ylöspäin(80c).
(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20vrcf/8_zpse7f56132.jpg)

Ajoin motarilta huoltiksen pihaan ja jätin tyhjäkäynnille normaali sisälämmityksen kanssa (puhallus 2.). Palasin autolle 15min myöhemmin ja viisari (sekä mittari) näytti jälleen noin 60c lukemia.

Alle 60c koneenlämmössä myös hetkellinenkulutus näyttelee selkeesti suurempia lukemia kuin sen jälkeen, eli lämpöjen ylös saamisella on epäilemättä myös kulutukseen vaikutus.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: TVS - 14.03.2013, 00:13:48
Nyt vielä mittauksia paljonko on tuolle "lisälämmittimelle" menevän ja tulevan veden lämmöt  ;)
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 14.03.2013, 00:39:05
Joo, siihenhän tämä tähtää. Lisälämmitin ei vain ole vielä valmiina. Siinä tuli vastaan pari sovitusteknistä ongelmaa ja piti palata jälleen lähtöruutuun. EvoIII on jo työnalla.
Lisälämpään tulee myös oma lämpöanturi jolla mahdollisia kiehumistilanteita voidaan arvailla tarkemmin.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: bolinder - 17.03.2013, 09:31:41
kyllähän volvolla tietotaitoo noista dp vaipoista, tosin raskankalusto saa paljon nopskammin lämpöö kabinettiin , lämpenee dp  paljon nopemmin kun tommonen tilavuudelta puolukkaämpärin kokoinen moottori (mun vanha linjaauto)
ja vielä pikkasen tuoremmat vehkeet niissä on pakokaasu jarrulle ohjaus nappi että saa esm parkissa vähän "ahistamaan " niin lämpenee  paremmin

eikö noissa d5 on tehtaalta valmiina pieni  pakokaasujarru ( muistuttaa turboa paljon pienempi )  ;D

voi olla vaan että ei yksinkertaisesti vaan riitä " tuotto" d5 ssa 
henkkoht jotenkin uskoisin että tuo vois onnistua
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: ipia - 26.09.2014, 11:48:59
Hei,
Etenikö tämä projekti tästä eteenpäin missään vaiheessa?
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: j_tapio - 26.09.2014, 21:39:29
Hei,
Etenikö tämä projekti tästä eteenpäin missään vaiheessa?

Eteni lähes valmiiks asti, ei vaan koskaan koekäytetty. Putken ympärille tuleva nestesäiliö jäi muistaakseni vuotamaan vähän nurkista, pitäis hapottaa ja tigittää uudelleen.
Otsikko: Vs: D5:sesta lisää lämpöä hyttään.
Kirjoitti: Huikkoster - 26.09.2014, 23:51:48
Onhan noita jo ollut pidemmän aikaa. Toyota käyttää hybridien kanssa vettä lämmittävää pakoputkea :) (http://hiwaay.net/~bzwilson/prius/pri_2010_050.jpg)