Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Oksanen - 05.03.2013, 07:41:52

Otsikko: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 05.03.2013, 07:41:52
Jospa sitä tyrkkäisi ensimmäisen Volvonsa esille moneen moneen vuoteen.

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1502.jpg/_img900.jpg)

Kyseinen kulkine oli kaverilla vuodesta 2002 vuoteen 2004 jonka jälkeen mielenhäiriössään myi Madeleinen pois. Auto kulki turun seudulla hetken aikaa jonka jälkeen on seissyt ilmeisesti vuodesta 2005? asti. Auto kulkeutui minulle viime vuonna, kun auton silloiselle omistajalle ilmaantui harrastetilan puutosta ja autoa olisi joutunut säilyttämään ulkona.

Noh, autoa varten vuokrasin Tampereelta lämpöisen tallin jottei joudu säilyttämään kuninkaallista ulkosalla märässä ja kylmässä. Ja varmasti kylmä olisi ollut, sillä autosta oli sisusta täysin purettuna, moottorista jäljellä vain alakerta ja vaihdelaatikkokin oli ilmeisesti jostain muusta autosta peräisin, ja tuli erillään auton mukana. Myös takalattiamattoa ja muuta pisteosaa oli vuosien varrella jäänyt matkasta, takavaloista puhumattakaan.

Tuossa kuukausi takaperin iski jokin käsittämätön mielenhäiriöä, että tämä autohan ansaitsisi tulla ajoon eikä vain seisoa purettuna tallissa surkean näköisenä. Laittelin puuttuvista pisteosista ostoilmoitusta, ja tarjolle tuli myös kokonainen purkuraato. Purkuraato vaan sijaitsi keminmaalla, eli ei sitä ilman traileria voinut lähteä edes katsomaan. Kolmisen viikkoa sitten vetelin 245 Turbon keminmaalta kaverin kanssa tampereelle. Autoa yritettiin trailerilta käymään tuloksetta (trailerille se oli kyllä ajettu, mutta auto olikin lämmin kun sitä mentiin katsomaan), pohjoisruotsalainen käiverö jolta auto oli tammikuun alussa haettu oli pimppaillut alkuperäisen coolerin jälkikäteen ja jonkun tuuninkidumpin. Dumppi vuosi, egr:n putki vuosi, ahtoputki vuosi ja jotain letkuja oli väärin kytketty. Pienen korjailun jälkeen purkuraato alkoi käymään niinkuin tuollaisen kuuluukin, joten uskalsin aloittaa tekniikan purkamisen.

Viime viikolla sitten aloitin keskiviikkona viime vuoden kesälomien pitämisen, ja tekniikan kelkkomisen madeleineen. Apukäsinä oli auton omistaja vuosilta 2002-2004 ja muita vanhoja volvoharrastajia ja kavereita. Pojat ei malttaneet olla kotonakaan kun olin pitkästä aikaa saanut mielenhäiriön sulkeutua talliin tekemäänkin jotain, onneksi. Meinaan loppujen lopuksi Madde turahti laakista tulille sunnuntaina klo 18 ja koeajolle päästiin sisustan ja kaiken muunkin täydellisen kasaamisen jälkeen joskus yhdentoista aikaan. Eilen sitten kävin hakemassa leiman, laakista tuli. Sinänsä yllätys että kaikki jarrut sun muut oli kunnossa, jarruvoimat ok eikä mikään paikka laahannut. Auto kuitenkin seissyt viimeiset 8 vuotta.

Ja tässä muutamia kuvia:

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/P1120050.jpg/_img900.jpg)
Hakuhetkellä viime kesänä

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/P1120051.jpg/_img900.jpg)
Konehuone hakuhetkellä

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1491.jpg/_img900.jpg)
Konehuone nyt

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1489.jpg/_img900.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1490.jpg/_img900.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1496.jpg/_img900.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1513.jpg/_img900.jpg)


Ahtoputket on nyt itse pimppailtu, ja jotain muitakin osapuutteita sitä vielä on.

-hattuhylly
-kuskinpuolen takavalon taustamuovi
-orggis ahtoputket
-musta härännahkainen vaihdekepin pussi
-orggis musta takalattiamatto, nyt on vanhanmallinen 242:n matto
-orggis ahtimen paluuöljylinja, nyt on jonkun katkaisema malli, ei herätä luottamusta
-ehjä kuskinpuolen takavalo
-Coolerimallin tuulitunneli

Pitää noita pikkuasioita jaksaa vielä korjailla, kuten apparin takavalon listojen värjäys mustiksi, keskikonsoli vaihtaa ehjään (poistettiin ilmaiskarit takaa ja sen säätönappien kohdasta on välirivat rikottu keskikonsolissa), jotain sisustan pisteosia kiinnitellä, laittaa toimivat poppikoneet, pohjapanssari, etuspoilerin ilmanohjain kiinnittää ja jotain muita pikkujuttuja.

Mutta kaikki varusteet toimivat. Myös haulikkomies ja valosummeri :pomo:

Edit: ja parempia kuvia tulossa jahka kesärengaskelit alkaa

Edit2: Niiin, siis haaveenahan olisi depimppailla loputkin tuunaukset pois ajokaudelle 2014 ja laittaa kaikki niin orggikseks kuin mahdollista. Ja museoida. Mä oon tullu niiiiin vanhaks.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Ribbe - 05.03.2013, 08:10:20
Vielä kun TGY jostain ilmestyisi takaisin :)

Edit: ja parempia kuvia tulossa jahka kesärengaskelit alkaa
Polarikset jo odottamassa? :)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 05.03.2013, 08:14:50
Vielä kun TGY jostain ilmestyisi takaisin :)
Polarikset jo odottamassa? :)

Älä muuta virka. Eiköhän se joskus jostain pompsahda kummittelemaan jos ei o vielä paalattu. Sen puskurit tuli ensimmäisenä vastaan kun kävin korvessa osia metsästämässä, kun ne joskus mustiin vaihdoin. Sitä en tiedä kenellä se kisko nykyään on, viimeksi ainakin oli tieliikenteestä poistossa. Mä veikkaan että orkkis turboja ei taida kovin montaa enää suomen teillä liikkua...

Ei ole polariksia, alle tulee tietenkin Virgot  :). Tarkoituksenahan ei ole tuunaus, vaan depimppaus. Tavoitteena mukava ja luotettava kyyti kesäillassa ruotsalaista pipp... populäärimusiikkia kuunnellen. Aviatorit päässä ja kattoluukku auki 8)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: janne81 - 05.03.2013, 08:30:19
 P> yes, päivittelehän ahkeraan ja laita paljon kuvia.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: 460GLE - 05.03.2013, 10:53:52
Tästä autosta on tullu itsekin lueskeltua monet kerrat ja toimi vähä roolimallinakin tuolle omalle 242 turbolle (joka nyt vuorostaan on seissy pari vuotta).
Mahtava juttu että pääsi takas liikenteeseen.  O0
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: janne81 - 05.03.2013, 11:42:04
Tästä autosta on tullu itsekin lueskeltua monet kerrat ja toimi vähä roolimallinakin tuolle omalle 242 turbolle (joka nyt vuorostaan on seissy pari vuotta).
Mahtava juttu että pääsi takas liikenteeseen.  O0
Kuin myös, tämä ja muut Oksanen Trimmingin laitteet toimivat innoittajina silloin harrastuksen alkuaikoina. Jonain päivänä mulla vielä on tämmönen 130-1 värinen flathood Volvo Turbo.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Ribbe - 05.03.2013, 11:45:08
Jonain päivänä mulla vielä on tämmönen 130-1 värinen flathood Volvo Turbo.
Kannattaa kiirehtiä, alkaa orkkis turbot olla katoava luonnonvara  :-\
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 05.03.2013, 11:55:05
Kannattaa kiirehtiä, alkaa orkkis turbot olla katoava luonnonvara  :-\

Kyllä! Tämän auton velipoika Carl-Philipp pitäisi kaivaa jostain esille. Liikennekäytöstä poistossa ollut jo monta vuotta, omistajakin on auton edellisellä Trimningin aikaisella omistajalla tiedossa.

Tulis ny vaan pitävät kelit että pääsis ajaan vikoja ulos tuosta tekniikasta  :P.

Ja kai se tarvis pikkuhiljaa alkaa Begravningsbiliä tekemään. Hilppasen venynyt sekin projekti, vuonna 2007 hankittiin TH350 laatikoks, joskus 2010 tuli hankittua HX40 ahtimeks. Konehuone jäi tähän (http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/2012/2012-04-29-241.jpg) tilaan viimeksi motivaatiopuuskan iskiessä. Ei tuostakaan puuttuisi kuin jäähdytinpakettien takaisin kiinnittäminen, bemarista lainatun vipec v88:n kytkeminen johtosarjaan ja jotain pieniä johtotehtäviä että sais käyntikuntoon.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Wille - 05.03.2013, 14:24:59
Ja kai se tarvis pikkuhiljaa alkaa Begravningsbiliä tekemään. Hilppasen venynyt sekin projekti, vuonna 2007 hankittiin TH350 laatikoks, joskus 2010 tuli hankittua HX40 ahtimeks. Konehuone jäi tähän (http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/2012/2012-04-29-241.jpg) tilaan viimeksi motivaatiopuuskan iskiessä. Ei tuostakaan puuttuisi kuin jäähdytinpakettien takaisin kiinnittäminen, bemarista lainatun vipec v88:n kytkeminen johtosarjaan ja jotain pieniä johtotehtäviä että sais käyntikuntoon.

Kyllä mä siihen ohjaustehostimen ja puolan laitoin kiinni tuon jälkeen, loppu vaan motivaatio kun et ollu oikeita remmeja hakenut valmiiks noille apulaitteille. :D Samoin juotava oli pahoin loppu jääkaapista. ;)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: volvere - 05.03.2013, 15:06:40
Tää oli hieno jo silloin kauan kauan sitten Tractor Pulling Centerin ja Volvolandia ykkösen aikoina!  ;)

Tämä todellakin ansaitsi tulla pelastetuksi jälleen ajoon!
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Kisko - 05.03.2013, 16:47:06
Tää oli hieno jo silloin kauan kauan sitten Tractor Pulling Centerin ja Volvolandia ykkösen aikoina!  ;)

Tämä todellakin ansaitsi tulla pelastetuksi jälleen ajoon!
Kyllä! P>

Onkohan kukaan vielä museoinut Turboa tai GLT:tä Suomessa..
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: The_OttoB - 05.03.2013, 16:53:21
vipec v88:n

Halataan! Kohta viikon paininut Volvon tinakoneen nokkaohjauksen kanssa.

Noita IC:n putkia on silloin tällöin Turbobricksien sivuilla kaupan, kandee kyttäillä.

Oma sininen Turbo on peltielvytyksessä. Valmis ihan kohta...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Johnny - 05.03.2013, 17:14:00
Tätä aikoinaan katsellessa tuli se tunne että joskus on pakko omistaa 244 Turbo, jos oman sais jo kesään mennessä kilpiin.
Minneköhän kaikkialle muuten nuo Oksasen sivuilta tutut Volvot on matkannut?
Kaverin tallissa on se pankinjohtaja tason 740 Turbo.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Tuur - 05.03.2013, 18:33:08
Minneköhän kaikkialle muuten nuo Oksasen sivuilta tutut Volvot on matkannut?
Kaverin tallissa on se pankinjohtaja tason 740 Turbo.

Ja ko. auton ensimmäinen omistaja oli muuten Suomen Säästöpankkiliitto, jompikumpi-Esplanadi, Helsinki.

Terveisin se, jonka käsien kautta tämä ja threadin aiheena ollut kulkine ovat molemmat kulkeneet :)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: mista - 05.03.2013, 18:54:28
Eikö Ollilla ole TGY vielä jemmassa?

(http://i23.photobucket.com/albums/b362/raipe/Ollis%20Volvo/skaba1.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 06.03.2013, 08:49:14
Halataan! Kohta viikon paininut Volvon tinakoneen nokkaohjauksen kanssa.

Noita IC:n putkia on silloin tällöin Turbobricksien sivuilla kaupan, kandee kyttäillä.

Oma sininen Turbo on peltielvytyksessä. Valmis ihan kohta...

Jaa vipecin+nokkaohjauksen? Itse joskus haaveilin että teoriassa jossain vaiheessa vois päivitellä tuplavanos veekasiin bemarissa, mutta eihän siinä perkele riitä lähdöt. Ilmeisesti S65:ssä olis sitten jo vaan yks solenoidi per nokka, mutta eihän noita S-moottoreita kyllä perse kestä muutenkaan hankkia. Sais ny ton perus M60:n ensin ahdettua, siihen tuossa vipecissä riittää kyllä tuloja ja lähtöjä heittämällä. Mutta jos on onkelmia ohjauksen toimimisen kanssa niin kannattaa kysellä tuolla: fooorumi (http://forum.vi-pec.com/forum/viewforum.php?f=3)

Yritäs ny pellittää se volvo ajoon :). Pitkästä aikaa näin innolla aina odottanut töihin lähtöä, kun pääsee ajamaan lämpöisellä ja mukavalla autolla töihin. Tosin ylivaihde alkoi tänä aamuna kenkkuilemaan, ei kytkeytyny motarilla päälle. Sitten kun poistuin motarilta ja kokeilin niin alkoi taas toimimaan  :idiot2:. Täytynee käydä ronkkimassa piuhoja, josko olisivat vähä löysässä. Eilen tuli myös imuroitua matot ja putsattua kojelauta 8vuoden paskasta. Seuraavana pitäs keksiä penkkien ja ovipahvien plyyshien putsauskeino...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Brick - 06.03.2013, 17:33:19
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/DSC_1502.jpg/_img900.jpg)

Erotiikkaa.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 07.03.2013, 07:03:16
Eilen tuli suoritettua pikkuasennusta. Coolerisarjan kanssa tarkoitetut k-jet-imuputken vahvikkeet asennettu. Eli peltilevyt lautasen päälle, ja kurkkuputkella vahvistettu imukäyrä löysivät tiensä paikalleen. Lisäksi löysin takavalon takasuojamuovin vararenkaan taakse, halkihan se oli mutta täytyy penkoa kotopuolessa ehjä varastosta jahka siellä käyn. Lisäksi vaihdekepin kumisäkki tuli pultattua m6-ruuveilla paikalleen kun ei ollut kaikkia muovinappeja tallessa.

Jos jollain on jäänyt coolerisarjan on-off venttiiliä talteen niin tarjotkaa. Mulla pitäisi olla yksi itselläkin jemmassa mutta se on n. 10vuotta sitten tullut taltioitua niin hyvin etten ole sitä toistaiseksi löytänyt... Voisi repiä tuon tuunink-bleederin pois. Ahdot on tällä hetkellä sen 70kPa mitä coolerin kanssa pitäisikin. Lisäksi positiivisena yllärinä täyteen tankkaamisen jälkeen bensatkin pysyvät sisällä bensatankissa eikä tule mistään bensankäryä uloskaan. Eli bensatankki ja läpivientihässäkkäkin on edelleen ehjät.

Eikö Ollilla ole TGY vielä jemmassa?


Muistaakseni asiaa Ollilta tiedustellessani se kertoili että olisi aikaa sitten myynyt tai lahjoittanut kopan edelleen?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Kalamies - 10.03.2013, 17:41:48
Kyllä näistä alkuperäisistä "pelimiesmalleista" tulee yhä kateelliseksi. Ovat vaan nykyään turhan harvassa tai arvokkaita. :( Tsemppiä kunnostukseen!
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 11.03.2013, 21:39:51
Tänään oli Maddella juhlapäivä, 400tkm pyörähti mittariin. Ekan tankin keskikulutus oli vaatimattomat 13.98L/100km, suhteellisen sekopäis... sekalaista ajoa. Ihmeemmin ei ole lisäyksiä tullut, löysin kotopuolesta vanhoista varastoista yhden uudekkaan Volvo Bougicord-sytkäpiuhan kunnon kiinniottopäällä joten nyt on täys sarja niitä kiinni. Jotain peitelevyjä löytyi myös. En jaksanu tetsata vanhaan volvoryjävarastoon kun oli metri lunta oven edessä, josko sitä hakis etuspoilerin ilmanohjaimen ja pohjapanssarin kevväämmällä. Lähinnä naatiskellut Volvo Turbon oivallisista ohitusominaisuuksista (ja uskovitunmattoman paskoista -95 leimoilla olevista talvirenkaista)  :P
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Kaapeli - 12.03.2013, 17:42:18
"Taas on ollu pojanklopeilla varaa ostaa tehokas auto, muttei siihen enää kelvollisia renkaita"  :nohnoh

Madde lienee arvonsa mukaisesti yöt sisätiloissa, kun ei tänäänkään parkkiksella näkyny?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Okko - 12.03.2013, 20:35:38
Hienoa nähdä, että tämäkin auto on taas liikenteessä, joskus 15-kesäisenä tuli innolla lueskeltua nettisivujanne. Itsellänikin on saman värinen 240 Turbo, tosin vuoden uudempi ja voimakeulalla  :hello:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: jen - 12.03.2013, 20:40:29
Tänään oli Maddella juhlapäivä, 400tkm pyörähti mittariin. Ekan tankin keskikulutus oli vaatimattomat 13.98L/100km, suhteellisen sekopäis... sekalaista ajoa. Ihmeemmin ei ole lisäyksiä tullut, löysin kotopuolesta vanhoista varastoista yhden uudekkaan Volvo Bougicord-sytkäpiuhan kunnon kiinniottopäällä joten nyt on täys sarja niitä kiinni. Jotain peitelevyjä löytyi myös. En jaksanu tetsata vanhaan volvoryjävarastoon kun oli metri lunta oven edessä, josko sitä hakis etuspoilerin ilmanohjaimen ja pohjapanssarin kevväämmällä. Lähinnä naatiskellut Volvo Turbon oivallisista ohitusominaisuuksista (ja uskovitunmattoman paskoista -95 leimoilla olevista talvirenkaista)  :P
joo,ei kannata rikkoa autoa huonojen renkaiden takia :hello:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 12.03.2013, 22:30:42
"Taas on ollu pojanklopeilla varaa ostaa tehokas auto, muttei siihen enää kelvollisia renkaita"  :nohnoh

Madde lienee arvonsa mukaisesti yöt sisätiloissa, kun ei tänäänkään parkkiksella näkyny?

Tuo on niin totta. Jos olis ollu toiset virgot niin olis voinu ostaa talvinakit niille. Noo, kun varovasti kruisailee....

Tänään oltii tallilla ruuvaamassa begravningsbiliä, enää nesteet koneeseen, turbonpuolen ahtoputken tekeminen ja koneen johtosarjan liitto boksille ja auton johtosarjaan ja avaimesta tulille. Toivottavasti huomenna on se päivä kun savua tulee pään lisäksi myös raatokiidon pakoputkesta, aika monen vuoden jälkeen.... Ja kyllä, madde viettää yönsä lämpöisessä tallissa  :)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: The_OttoB - 13.03.2013, 08:40:36
Oikeesti alkaa loppumaan nämä Turbot, pikainen zurffaus Ruotsin myyntipalstalla toi tulokseksi vain tämän:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_244_orginal_turbo_tic_med_reservdelsbil_45531143.htm?ca=11&w=3

Miten ajattelit tuon soitinasian hoitaa, omista varastoista löytyi Sonyn mankka (releohjattu!) ja CD-boksi. Jos saisi sen mankan ottamaan vastaan MP3-soittimen signaalia. Etuoviin ne orgis 4" ritilät ja paremmat kajarit:

http://www.ebay.com/itm/360557907555?item=360557907555&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item53f2ed0e63&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/360557907555?item=360557907555&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item53f2ed0e63&vxp=mtr)

Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 13.03.2013, 08:50:42
Oikeesti alkaa loppumaan nämä Turbot, pikainen zurffaus Ruotsin myyntipalstalla toi tulokseksi vain tämän:

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_244_orginal_turbo_tic_med_reservdelsbil_45531143.htm?ca=11&w=3

Miten ajattelit tuon soitinasian hoitaa, omista varastoista löytyi Sonyn mankka (releohjattu!) ja CD-boksi. Jos saisi sen mankan ottamaan vastaan MP3-soittimen signaalia. Etuoviin ne orgis 4" ritilät ja paremmat kajarit:

http://www.ebay.com/itm/360557907555?item=360557907555&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item53f2ed0e63&vxp=mtr (http://www.ebay.com/itm/360557907555?item=360557907555&pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&cmd=ViewItem&hash=item53f2ed0e63&vxp=mtr)

Joo itse kanssa kattelin että ohutta on Volvo Turbo tarjonta. Hinnat alkaa pomppaan  ;)

Voipi olla että ens hätään soittimeks tulee tuo käyttöautossa oleva pioneerin bluutööttihändsfreellä oleva toosa, oviin 4" kajarit ja Volvo ritilät. Hattuhyllylle 6x9" että kesän kruisailuissa saa caramellin soimaan. Jahka löytyy pilluuttamaton hattuhylly niin täytyy sitten laittaa se. Kattoo ny vaan että minkälaista piuhaa tonne autossa nyt olevaan toosaan tulee, kaikkiin kaiutinreikiin tulee ainakin kaiutinkaapeli, mutta auton mukana tullut vdo:n mankka ei ainakaan ole virroissaan kun sitä yritin käyntiin.

Täytyy ny myös mittailla että saako lisäilmaluisti ja lämpöaikakytkin virtaa, jotenkin kylmäkäynnistys tuntuu oudolta.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Half time - 13.03.2013, 08:52:21
Muutama kk sitten kun katottiin Trafin kannasta niin näytti että 12 Orggis 240 Turboa löyty kilvistä. Ei niitä enää liikaa ole.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: jen - 13.03.2013, 09:02:16
Muutama kk sitten kun katottiin Trafin kannasta niin näytti että 12 Orggis 240 Turboa löyty kilvistä. Ei niitä enää liikaa ole.

yksi niistä on meidän vanha arl-727 ! :hello:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: The_OttoB - 13.03.2013, 10:48:04
Hattuhyllylle 6x9" että kesän kruisailuissa saa caramellin soimaan.

Mulla on  12 mm fanerista tehty hattuhyllylle sellainen kaulus joka on kajarin kokoinen ja täyttää vielä sen turvavyökotelon välisen tilan. Kontin puolella kanssa sellainen levy, ja hattuhylly on jää puristuksiin siihen väliin. Kaiuttimet on kiinni M5 pitkillä ruuveilla ja mutterit kontin puolella. Se peltinen hattuhylly on aika kevyttekoinen.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 14.03.2013, 01:21:14

Tänään oltii tallilla ruuvaamassa begravningsbiliä, enää nesteet koneeseen, turbonpuolen ahtoputken tekeminen ja koneen johtosarjan liitto boksille ja auton johtosarjaan ja avaimesta tulille. Toivottavasti huomenna on se päivä kun savua tulee pään lisäksi myös raatokiidon pakoputkesta, aika monen vuoden jälkeen.... Ja kyllä, madde viettää yönsä lämpöisessä tallissa  :)

Ja näinhän se ronttonen tulille lähti: Video (http://www.youtube.com/watch?v=fy-145QkZFE)

Tankissa 98E vuodelta 2007. Paljon on hommaa että oikeasti se katsastuskuntoon saadaan, mutta nyt on taas hyvä jatkaa  :). Jahka on joskus ajossa täytyy tehdä jonkunlainen esittely...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: jen - 14.03.2013, 08:10:59
hienostihan lähti vaikka ei ole edes tulpanjohdot kiinni! :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: tukse - 14.03.2013, 17:05:38
hienostihan lähti vaikka ei ole edes tulpanjohdot kiinni! :2funny:

Joo katoin itsekin samaa :2funny:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: kauppine - 15.03.2013, 18:50:52
Ja näinhän se ronttonen tulille lähti: Video (http://www.youtube.com/watch?v=fy-145QkZFE)

Tankissa 98E vuodelta 2007. Paljon on hommaa että oikeasti se katsastuskuntoon saadaan, mutta nyt on taas hyvä jatkaa  :). Jahka on joskus ajossa täytyy tehdä jonkunlainen esittely...


Asiallista!  ;D


Iteltäkin löytyis kaikki tarvittava r-sport turbotukseen ja kaverit pitkään jo yllyttäny lyömää ne kiinni omaan raatovankkuriin.  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 16.03.2013, 13:16:57

Asiallista!  ;D


Iteltäkin löytyis kaikki tarvittava r-sport turbotukseen ja kaverit pitkään jo yllyttäny lyömää ne kiinni omaan raatovankkuriin.  :buck2:

Lueskelin tuota showroom kansiotas, ja täytyy sanoa että tässä kohtaa alkoi hymyilyttään:


Sitten sitten.. No Raatovankkuria on tullu aika paljon askarreltua jaksamisen ja ehtimisen puitteissa. Ei helv*tti et se on loppupeleis mätä, ja kaikilla muullakin tavoin yksinkertasesti huono. Jos olis tavallinen farkku, olisin jo hakannu sen kirveellä micran kokoseks ja paalannu.  :buck2:

Tossa pari kuvaa synkkyydestä alkuvaiheessa... Ja noi oli vasta todellakin murto-osa. Se tunne, kun löydät mätäreiän ja kopautat sitä vähän isommaksi ja isommaksi ja isommaksi, ja sitten huomaat et melkein koko takalattian vois vaihtaa...


Nimittäin samassa veneessä oltiin joskus. Koripajan jäljiltä noi kopat mätänee vielä moninverroin karmeammin. Tuosta saanee käsityksen paljonko piti pohjaan tavaraa vaihtaa:
(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/21042007%28004%29.jpg/_smaller.jpg)

Eilen ajelin rinkiä hallin ympäri ja säätelin vähä raatokiidon moottorinohjausta. Poltin kumiakin  ;D. Sai sieltä HX40:ltä sen 0,4bar ylipainetta ennen 3000rpm jarrua vasten. Isot suuttimet tarttee laittaa, muuten olis tekniikka nipussa. Sisältä vielä moottorinohjauksen johdot siistiä ja kierroslukumittari kytkee, eilen autoon löyty kaikki valot ja vilkut ja startin heräte kytkettiin räikkäshifterin P:n ja N:n kautta. Ja pakkivalotkin alkoi toimimaan. Kyllä raatokiito tänä kesänä leimataan, makso mitä makso.

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/2013/20130315_160635.jpg/_smaller.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/2013/IMG_0002.jpg/_smaller.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Begravningsbil+2010/2013/IMG_0028.jpg/_smaller.jpg)

Ja mitä maddeen tulee, mukavasti on työmatkaa vienyt. Ostin uuden kameran, täytyypi lähteä ottaan pari tuoretta fotoa.

Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: The_OttoB - 16.03.2013, 15:12:03
Mäkin oon burnannu tolla, Pena sanoi apparinpaikalta että olen tajunnut auton käyttötarkoituksen.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: kauppine - 16.03.2013, 17:56:29
No johan on uponnu peltiä.  :o 

Härskin näkönen toi kaikin puolin.  ;)  Kesäks aiheuttamaan ihmetystä ja pahennusta.  O0




Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Rusakko - 16.03.2013, 18:13:38
Mistäs vehkeestä toi pystymallinen paisari on?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 22.03.2013, 16:44:08
Mistäs vehkeestä toi pystymallinen paisari on?

Jostain kivikoneesta. Joskus joltain poistolavalta entisessä työpaikassa bongasin.

Ny onkin taas pien tauko rojekteissa. Kirjotan tätä meinaan keskeltä jolhoa Ecuadorista.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Ristus - 22.03.2013, 20:53:07
Hemmetti täälä on tämmönenkin.

Tähän ei sovi kuin yksi kommentti, Legendaarista  :pomo:
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 17.04.2013, 00:13:08
Madde sai virgot alleen, johan alkoi taas näyttämään autolta. Kuvia ei tietenkään tähän hätään ole kun kamera jäi tallille.

Ja raatokiitoon tuli hommattua mega3, jonka tungin vanhan 55-pin liittimellä olevan bemarin motronicin purkin sisään. Kaikista ennakko-odotuksista huolimatta sehän lähti perkele illalla tulille. Vielä on jotain kipuja kun ei kärsi ottaa kuin 1800rpm ja sitten tulee sync loss ja meinaa sammua, mutta jospa huomenna saisi isoimmat murheet selätettyä. Suuttimetkin vaihtui 870cc. Myös takavanneprojekti alkoi, 15x9" et65 ja 255/60 tulee olemaan takanakkien speksit....
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 29.04.2013, 21:01:57
Nyt on ihmisen hyvä olla. Begravningsbilissä kuivuu tuore leima otteessa  :P. 6v 3kk projektin aloituksesta, ja mieli on kyllä hyvä   ;)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Kalamies - 29.04.2013, 21:07:05
Nopeeta porukkaa. Ei muuta kun auto oikeaoppiseen käyttöön.   ;)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Rusakko - 29.04.2013, 21:33:10
Nopeeta porukkaa.  ;)
hämeessä ollaan. Tuus oksanen esitteleen maddea joskus wanhalle bensikselle.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 30.04.2013, 00:39:59
hämeessä ollaan. Tuus oksanen esitteleen maddea joskus wanhalle bensikselle.

Pitääpi joskus tulla. Matkaahan on melkein kilometri...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Oksanen - 20.05.2013, 11:29:55
Raatokiidosta olis ahdot nostettu 1,4bariin ja kiikalassa käytiin lauantaina vähän kokeilemassa. Irtoaa viivalta kuin lehmä makuulta, paras 60ft oli 2.705s, paras veto 15.175s/161,65kmh. Noh, tuosta on hyvä lähtee parantaan, ja niinkauan kun Lankku ei ole vielä ahtanut omaa raatokiitoansa niin lienee suomen nopein volvo ruumisauto?? Enstalven suunnitelmissa olis jo ison kellarin tekoa, J.Paldaniuksen kairaamaa 531-kantta ja laatikon läpikäymistä (transbrake pitää kyl saada)...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine"
Kirjoitti: Morjenz - 20.05.2013, 12:16:32
Raatokiidosta olis ahdot nostettu 1,4bariin ja kiikalassa käytiin lauantaina vähän kokeilemassa. Irtoaa viivalta kuin lehmä makuulta, paras 60ft oli 2.705s, paras veto 15.175s/161,65kmh. Noh, tuosta on hyvä lähtee parantaan, ja niinkauan kun Lankku ei ole vielä ahtanut omaa raatokiitoansa niin lienee suomen nopein volvo ruumisauto?? Enstalven suunnitelmissa olis jo ison kellarin tekoa, J.Paldaniuksen kairaamaa 531-kantta ja laatikon läpikäymistä (transbrake pitää kyl saada)...

On se vaan karun komea :)
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 23.05.2013, 10:58:37
Hirveesti ei ole kiikalasta kuvia löytynyt inttenetin ihmeellisestä maailmasta. Ja jostain syystä volkkariharrastajat on onnistunu kamerallaan välttelemään tuota mustaa pökälettä   ;D

Empiiristen tutkimusten perusteella raatokiidon stall on noin 2300, jarrua vasten ei saa kuin 109kPa imusarjaan, pitää yrittää launchia jos sais vähä heräämään paremmin. Ykkösvaihteella kiihdytyksessä kilo menee rikki vasta 5300rpm. Vanhalla GT30 ahtimella se otti 16v vaparin LH-jeteillä jarrua vasten 0.4bar ja kuminkin sai palamaan jarrua vasten. Tuolla ei saa...

P.S. Kaverilla olis kaikkien 90-luvun 240 korisarjojen äiti myytävänä (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=34068.0). Ostakaa pois tai ruuvaan sen Maddeen  :P
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Rusakko - 23.05.2013, 17:05:22
Ostakaa pois tai ruuvaan sen Maddeen  :P
Ei oo pokkaa :))
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 23.05.2013, 22:48:22
Ei oo pokkaa :))

Äläs ny, edellisiä käyttiksiä on olleet mm. Ykköskorinen nissandatsun micra ja skoda felicia kombi. Jos niillä oli pokkaa ajaa nii kai sitä ny yhde volvo turbonkin vois raiskata. Viel kaverin ehdottama D5 keulille nii pussihousut kääntyy haudassaan  :P :P...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 26.05.2014, 17:39:53
Pistetääs pitkästä aikaa kuulumisia tähänkin. Madeleinen talviuni katkesi perjantaina, ja lauantaina tuli tehtyä kestävyystestiä ajelemalla Poriin ja takaisin. Löytyihän sieltä vikakin, alkoi kiihdyttäessä pätkimään porin päässä, ja siinä iltapäivästä kun lähdettiin lentokentältä pois kävin hakemassa mätänetistä uuden pyörijän, vjakajan kannen ja puolanjohdon. Vanha pyörijä oli aika finaalissa, jakajan kannen nastoissa oli todella paksua hapettumaa ja puolanjohdosta oli eriste rikki. Vehkeet rokkasi ja luulin että vika poistui, mutta Tamperetta lähestyessä vika tuli takaisin. Myös bensapumppu alkoi pitämään metakkaa (painepumpun vaihdoin syksyllä, suodattimen talviseisonnan aikana). Otinpa sitten tankin läpivientihässäkän irti (saattoi olla ensimmäinen kerta kun se on ikinä irroitettu, ainakin letkut oli orkkikset jne).

Siirtopumpun ja bensaputken välinen muutaman sentin kumiletku oli täysin kadonnut, vain muutama muru oli putkessa kiinni. Ei ihme ettei auto oikein kärsinyt ajaa tankkia lähelle tyhjää ennenkuin korina alkoi kuulumaan pumpusta. Myös läpivientihässäkän maajohdon tökö oli ajan saatossa ruostunut pois. Hitsasin läpiviennin kanteen m5 pultin pystyyn ja pistin rengasabikon maajohdolle, ja tosiaan polttoaineletkun pätkän pumpun ja bensaputken välille. Pumpun imusihti oli rikki, enkä löytänyt johonkin jemmaamaani uutta sihtiä mistään, joten vanhalla kasaan.

Tänään kävin vaihtamassa lähes rippikouluikään päässeet väärän kokoiset kesärenkaat (205/60/15) oikeankokoisiin Bridgestonen Turanzoihin (195/60/15) ja kyyti muuttui mukavammaksi. Vituttaa vaan kun unohdin speksata että haluan liimapainot, nyt on lyöty ulkoreunaan puntit... Noh, jossain vaiheessa kun vanteet saavat soodapuhalluksen ja uuden maalipinnan pitää käydä välppäämässä kuitenkin niitä.

Täytyy käydä jossain vaiheessa sinisellä hakemassa uusi Volvo Bougicord-puolan johto ja orkkis pyörijä tuon osscan tilalle (kansi on sentään aito bosch), lisäksi on haettu jo siniseltä uus o-rengas öljynryöstölaipan alle, vanha vähä tihkuu öljyä. Paluulinjanhan vaihdoin uuteen Volvo-orginal putkeen viime vuonna, joten sieltä ei enään vuotele. Siirtopumpun voisi varoiksi uusia ja se imusihti pitää asentaa. Lisäksi työlistalla olisi kytkimen vaihto uuteen, orkkis ahtoputkien hankinta ja asennus, samoin tuulitunneli on vieläkin puutteella (näistä onkin ollut jo Kalamiehen kanssa juttua, pitäs varmaan tehdä excursio).

Tänään vähän kävin automaalaamossa työskentelevän kaverin juttusilla ja järkevintä olisi ylimaalata koko auto jotta sävyeroista ja lakkavioista pääsisi eroon. Sitä ennen olisi kiva löytää uudet ovet jotka olisivat oikean pituiset (nykyisiä on ajansaatossa korjailtu ja alareunat heittävät jonkin verran).

Hieman dataloggausta olisi tarkoitus harrastaa k-jetin kanssa, jahka saan antureiden mittaletkut teetettyä.

Myös "museomoottoria" on tullut suunniteltua.

Kyllä se oli taas kuin kotiin olisi tullut kun Volvo Turbon ratin taakse istahti. Ollut suu poikkeuksellisen messingillä viime päivät  ;D
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Kalamies - 27.05.2014, 14:06:39
Laitahan kuvia kaunottaresta?  :nälkä:

PS. Otatko samalla excursiolla sun vanhan 85 farkun suorat ja ruosteettomat ovet?
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 05.06.2014, 21:03:45
Laitahan kuvia kaunottaresta?  :nälkä:

PS. Otatko samalla excursiolla sun vanhan 85 farkun suorat ja ruosteettomat ovet?

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/Madde.jpg/_img900.jpg)

No siinä on yks juuri pestystä autosta otettu kuva.

Olen kyllä ollu todella kännissä niitä ovia katsoessa jos ne oli oikeasti hyvät :P. No, ei olis eka kerta kun on puusilmä...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 08.04.2015, 12:25:22
Sunnuntaina pasahti talvilintasta kansipahvi, maanantaina hain Madden talvisäilöstä ja eilen hain tuoreen leiman otteeseen. Saa taas kesän työntää menemään

Hivenen oli takaiskareissa jo heittoa, allahan on joka nurkassa DeCarbonin r-sporttipumput. Niitä tuskin on viimeiseen 20vuoteen valmistettu, alkaa olemaan aika pompottava ajotuntuma, joutuu varmaan tässä kevään aikana kaiveleen kuvetta ja hommaamaan uudet iskarit ja kaippa nuo kaikki puslatkin olisi syytä vaihtaa. On tää autojen ylläpito ollut kyllä niin nollassa viime vuodet että hävettää  :-[.

Vaikka kuinka vaihtaa kiilahihnoja, ja vaikka kuinka kiristelee niin kauhee vinkuna kuuluu liian usein. Täytyy käydä kyselemässä vieläkö uusia hihnapyöriä saa tiskiltä, ja kuinka monta miljoonaa ne maksaa.

Täytyy yrittää päivitellä Maddesta kuvia kun auton joskus saa pestyä.

Raatokiito tuskin tulee ajoon tälle kesää, viime vuonna alkoi TH350 pitämään sellaista älämölöä että jo oikeasti jännitti tuleeko sieltä romut ulos. Tarttis vaihdella ylivaihdelaatikko, keksiä lääkkeet ahtimen heräämiselle (eli rakentaa uus kone), ja kaikkea muuta halpaa. Joten olkoot ny rauhassa tämän vuoden.
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Half time - 09.04.2015, 22:13:14
Noita orkkis turboja ei kyl enää liikaa oo liikenteessä. Toi on kyl hyvännäköisessä kunnossa ni pidähän huolta.   :)
Konia tai Bilsteinia alle vaan ni tulee tolkku ajaa verrattuna normi iskareihin.
Ite oon ainaki käyttäny teollisuus mallin kiilahihnoja, Gatesin tekemiä nimittäin eivät kuiva silleen kuin nää automallit.

Kannattaa katella sieltä saksasta niitä osia kanssa jos on orkkis volvon koodia sinne syöttää.   Genuineparts.de
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 01.05.2015, 19:04:58
Tuli pestyä ensimmäistä kertaa tälle vuodelle. Oli vähä pesutarvikkeet vähissä, ei siitä puhdas tullu mutta tulipahan ees kasteltua.

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/etukulma.jpg/_img1280.jpg)

Poistin takavalorampin, koskapa diggaan tuosta mustasta peräpeilistä enemmän eikä sieltä rampin alta löytynyt mitään yllätyksiä

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/takaa_valoramppi.jpg/_img1280.jpg)

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/takaa_musta.jpg/_img1280.jpg)

Maalasin myös oikeanpuoleisen lampun kromilistan mattamustaksi, se on häirinnyt aina kun auton persettä on tullut katseltua. Eli ei kovin usein  :D

(http://oksanent.kuvat.fi/kuvat/Volvo+Turbo+1982+Madeleine/takaa.jpg/_img1280.jpg)

Downpipen alin pultti tippuu n. 2viikon välein ja pakosarjan pultit löystyy tasaisesti. Mutta muuten matkanteko on mukavaa. Kulutus melko perinteiset 12-15L/100km vaikka ajaa kuinka polkematta...
Otsikko: Vs: Volvo Turbo 1982 "Madeleine" + Begravningsbil 1979
Kirjoitti: Oksanen - 20.09.2016, 08:10:45
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 180 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista. "

Ohhoh, onpahan aikaa kulunut. Pitää nyt kuitenkin tähän mainita, että enään en omista kuin 1/3 volvoa, eli Begravningsbilin osuuden. Madeleine löysi eilen uuden, paremman kodin kokeneelta volvoharrastajalta, joka on jo pidempään etsinyt hopeista Volvo Turboa helmenvalkealla plyyshisisustalla. Innolla odottelen koska Madde kurvailee lämpöisessä kesäyössä vastaan turbo iloisesti vislaten  :-*