Jospa sitä tyrkkäisi ensimmäisen Volvonsa esille moneen moneen vuoteen.

Kyseinen kulkine oli kaverilla vuodesta 2002 vuoteen 2004 jonka jälkeen mielenhäiriössään myi Madeleinen pois. Auto kulki turun seudulla hetken aikaa jonka jälkeen on seissyt ilmeisesti vuodesta 2005? asti. Auto kulkeutui minulle viime vuonna, kun auton silloiselle omistajalle ilmaantui harrastetilan puutosta ja autoa olisi joutunut säilyttämään ulkona.
Noh, autoa varten vuokrasin Tampereelta lämpöisen tallin jottei joudu säilyttämään kuninkaallista ulkosalla märässä ja kylmässä. Ja varmasti kylmä olisi ollut, sillä autosta oli sisusta täysin purettuna, moottorista jäljellä vain alakerta ja vaihdelaatikkokin oli ilmeisesti jostain muusta autosta peräisin, ja tuli erillään auton mukana. Myös takalattiamattoa ja muuta pisteosaa oli vuosien varrella jäänyt matkasta, takavaloista puhumattakaan.
Tuossa kuukausi takaperin iski jokin käsittämätön mielenhäiriöä, että tämä autohan ansaitsisi tulla ajoon eikä vain seisoa purettuna tallissa surkean näköisenä. Laittelin puuttuvista pisteosista ostoilmoitusta, ja tarjolle tuli myös kokonainen purkuraato. Purkuraato vaan sijaitsi keminmaalla, eli ei sitä ilman traileria voinut lähteä edes katsomaan. Kolmisen viikkoa sitten vetelin 245 Turbon keminmaalta kaverin kanssa tampereelle. Autoa yritettiin trailerilta käymään tuloksetta (trailerille se oli kyllä ajettu, mutta auto olikin lämmin kun sitä mentiin katsomaan), pohjoisruotsalainen käiverö jolta auto oli tammikuun alussa haettu oli pimppaillut alkuperäisen coolerin jälkikäteen ja jonkun tuuninkidumpin. Dumppi vuosi, egr:n putki vuosi, ahtoputki vuosi ja jotain letkuja oli väärin kytketty. Pienen korjailun jälkeen purkuraato alkoi käymään niinkuin tuollaisen kuuluukin, joten uskalsin aloittaa tekniikan purkamisen.
Viime viikolla sitten aloitin keskiviikkona viime vuoden kesälomien pitämisen, ja tekniikan kelkkomisen madeleineen. Apukäsinä oli auton omistaja vuosilta 2002-2004 ja muita vanhoja volvoharrastajia ja kavereita. Pojat ei malttaneet olla kotonakaan kun olin pitkästä aikaa saanut mielenhäiriön sulkeutua talliin tekemäänkin jotain, onneksi. Meinaan loppujen lopuksi Madde turahti laakista tulille sunnuntaina klo 18 ja koeajolle päästiin sisustan ja kaiken muunkin täydellisen kasaamisen jälkeen joskus yhdentoista aikaan. Eilen sitten kävin hakemassa leiman, laakista tuli. Sinänsä yllätys että kaikki jarrut sun muut oli kunnossa, jarruvoimat ok eikä mikään paikka laahannut. Auto kuitenkin seissyt viimeiset 8 vuotta.
Ja tässä muutamia kuvia:

Hakuhetkellä viime kesänä

Konehuone hakuhetkellä

Konehuone nyt

Ahtoputket on nyt itse pimppailtu, ja jotain muitakin osapuutteita sitä vielä on.
-hattuhylly
-kuskinpuolen takavalon taustamuovi
-orggis ahtoputket
-musta härännahkainen vaihdekepin pussi
-orggis musta takalattiamatto, nyt on vanhanmallinen 242:n matto
-orggis ahtimen paluuöljylinja, nyt on jonkun katkaisema malli, ei herätä luottamusta
-ehjä kuskinpuolen takavalo
-Coolerimallin tuulitunneli
Pitää noita pikkuasioita jaksaa vielä korjailla, kuten apparin takavalon listojen värjäys mustiksi, keskikonsoli vaihtaa ehjään (poistettiin ilmaiskarit takaa ja sen säätönappien kohdasta on välirivat rikottu keskikonsolissa), jotain sisustan pisteosia kiinnitellä, laittaa toimivat poppikoneet, pohjapanssari, etuspoilerin ilmanohjain kiinnittää ja jotain muita pikkujuttuja.
Mutta kaikki varusteet toimivat. Myös haulikkomies ja valosummeri

Edit: ja parempia kuvia tulossa jahka kesärengaskelit alkaa
Edit2: Niiin, siis haaveenahan olisi depimppailla loputkin tuunaukset pois ajokaudelle 2014 ja laittaa kaikki niin orggikseks kuin mahdollista. Ja museoida. Mä oon tullu niiiiin vanhaks.