Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: JURO - 15.06.2013, 22:02:49
-
Hihna katkes 1000 km ennen aikojaan. Ilmeisesti ainakin osa venttiileistä vääränä. Rupesin kantta purkamaan ja näyttää aika hankalalta, tarviiko imusarja irrottaa vai saako kannen pois kun kumiletkun pätkät irrottaa, jos tarvii niin mistä löytyy kiinnitykset, yhden luulen löytäneeni moottoripukin takapuolelta kauheasta paikasta. Entä venttiilikopan kansi, kauhean liudan m6 pultteja löysäsin ja tiukalta tuntuu, vain vas. etukulmasta vähän nitkuu, sielä pakonokan takana on joku anturi onks se kiinni kopassa ja kannessa, ja imunokan takapäässä on joku peltihässäkkä jossa on liuta johtoja miten sen kanssa. Entä pakonokan hihnapyörä se näyttää sisäpuolelta erilaiselta kuin imunokan pyörä, ei kai siinä vaan ole jotain säätöä. Mitä muuta pitää ottaa huomioon!!!!!
-
Toivottavasti olen väärässä kun muistelen että tuon koneen kansi olis tehtaalla liimattu tms. lohkoon kiinni. Mitenkähän sen irroitus kotikonstein onnistuu jos näin on. Tietävät kertokoon.
-
Nokissa ei ole mitään typeryyksiä, joku ihme paino sellä pyörässä on, tai värinänvaimennin, mikäie. Kovat pyörät siinä kuitennii on. Ja kyllä ne kannen takapään murikat tarttee napata irti ennenko kannen yläpuoliska irtoaa, ja imusarjaki käytännössä on pakko ottaa irti. 9 tai 11 pulttia siinä oli, osa on semisti jännissä paikoissa mutta imusarjan keskilinjan alapuolella olevia ei tartte ottaa kokonaan irti, riittää kun aukasee puoli senttiä löysään ne. Imusarjan alla sen pallon pohjassa on sitten yksi tukirauta ja sen pultti on kanssa aika eksoottinen avata. Päällikansi on tosiaan noin miljardilla pienellä pultilla kii, jätä joka nurkkaan pari pulttia kii sillai muutama milli löysään ja alat taputtelemaan varovasti sitä irti, jos ei sovinolla lähde niin kannen puolikkaiden välissä on semmosia lovia mistä sopivalla raudalla pääsee vääntämään puolikkaita irti toisistaan ja samala apurin olis hyvä vähä koputella kuminuijalla jotta ne irtoais. Puoliskot on tosiaan liimattu toisiinsa, ja niin ne tarttee kasatakin. On tyhjänäivänen talkoo ja onneks myös aika tarkka ettei jää vuotamaan tai toisaalta myöskään yliannostele liimaa jotta ne tukkis öljykanavat, jotka fiksusti kulkee siinä päällikannessa.
-
Ja suinkaan itse kansi ei ole liimattu lohkoon vaan pelkästään se venttiilikansi. Normaali kannentiiviste siellä on.
Paljonko oli vanhalla hihnalla ajettu kun katkesi?
-
Pelkkä venttiilikopan kansi on liimattu. Muuten ihan normaali kansi. Se imusarjan pallo irtoo yläkautta ja on kiinni yhdellä pultilla. Pieni kiintoavai ja käsi yläkautta pallon alle. Varsin mielenkiintoinen irrotettava. Pakosarja on myös syytä irrottaa pakoputkesta kansi paikoillaan. Vaikka saattais se just mahtua tulemaan väkivalloin muutenkin. Omassani ei kyl mahtunut. Etsi mun kirjoituksistani niin löytyy hyvä kuvallinen linkki 5 moottorin kansiremppaan. Sitä voi suoraan hyödyntää 6 motissakin.
-
Paljonko oli vanhalla hihnalla ajettu kun katkesi?
JUROhan sanoi että katkes 1000km ennen aikojaan... Paljonkohan oli vuosia?
Ite en jättäis näissä ihan viimehilkkuun, on sen verran huonoja kokemuksia, tosin pitäishän valmistajan ilmoittamiin vaihtoväleihin voida luottaa. (jos ei vuosia ole remmillä liikaa, sehän on myös määritelty)
-
Eli vaan 44000km kesti :o? 91-94 vaihtovälihän on 4v/45000km.
-
Kiitokset tähänastisista neuvoista. Luulin kyllä vaihtovälin olevan 40 t eli katkes 39 t ja n. 4v.
-
Noin vähän vaihtoväli kilsoina? :P
-
Onpas todella onneton tuo ensimmäisen version nokkahihna ::)
Noin vähän vaihtoväli kilsoina? :P
91-94 45000km/4v
94 75000km/4v
94-98 120000km/4v
-
Sitä Justuksen linkkiä en kyllä osannut tyhmyyttäni etsiä. Tarkoitetaanko sillä imusarjalla myös niitä pikkuosia jotka on kiinni siellä kannessa niiden kumiletkujen kannen puolella.
-
Sitä Justuksen linkkiä en kyllä osannut tyhmyyttäni etsiä. Tarkoitetaanko sillä imusarjalla myös niitä pikkuosia jotka on kiinni siellä kannessa niiden kumiletkujen kannen puolella.
Tarkoitetaan.
-
Niitä kumiletkuja ei siis irroteta erikseen vaan koko kasa kaikkineen yhdessä, montakohan pulttia pitäis löytyä siitä kumiletkuista ulospäin olevasta isosta möykystä.
-
Niitä kumiletkuja ei siis irroteta erikseen vaan koko kasa kaikkineen yhdessä, montakohan pulttia pitäis löytyä siitä kumiletkuista ulospäin olevasta isosta möykystä.
Kyl ite jouduin irrottaan ne kumiletkut, imusarjan pultit oli sen verta hankalissa paikoissa, että ei niitä muuten auki saanut.
-
http://www.tracystruesoaps.com/tutorials/850hg/p1.html
-
Niitä kumiletkuja ei siis irroteta erikseen vaan koko kasa kaikkineen yhdessä, montakohan pulttia pitäis löytyä siitä kumiletkuista ulospäin olevasta isosta möykystä.
Jos tarkoitat noita imusarjan pultteja niin tuosta voi laskea:
(http://pukema.com/B6304F/v243.jpg)
-
Kyl ite jouduin irrottaan ne kumiletkut, imusarjan pultit oli sen verta hankalissa paikoissa, että ei niitä muuten auki saanut.
Kolmesti oon kyl saanu auki irrottamati yhtään kumiletkua.
-
Tarkoitan sitä osaa jossa on ne kaarevat "putket" ja se pyöreä möykky. Nyt alkaa kyllä tuntua siltä että täytyy lähteä ostamaan ehjää 960:stä. Koneistamo ottaa aikalailla kannen kunnostuksesta, ja aikaa ei ole enempää koneistamolla kuin minullakaan, mutta ehkä myöhemmin paremmalla ajalla tehdään tuostakin muuten hyvästä pelistä vielä AUTO.
-
Kolmesti oon kyl saanu auki irrottamati yhtään kumiletkua.
On muutama imusarjan alapuolinen pultti sen verta ahtaassa, että ei ainakaan mun "nakkisormet" sinne taipunut.
Helpotti huomattavasti, kun nuo kumiputket otti irti.
-
Tarkoitan sitä osaa jossa on ne kaarevat "putket" ja se pyöreä möykky. Nyt alkaa kyllä tuntua siltä että täytyy lähteä ostamaan ehjää 960:stä. Koneistamo ottaa aikalailla kannen kunnostuksesta, ja aikaa ei ole enempää koneistamolla kuin minullakaan, mutta ehkä myöhemmin paremmalla ajalla tehdään tuostakin muuten hyvästä pelistä vielä AUTO.
Ehkä tulee halvemmaks otsaa koko kansi, mutta eipä niitäkään kauheasti myynnissä ole.
Kysys onko foorumin Pukemalla vielä myynnissä.
-
Ostimpa 960 -95 "2,5vain" aut farm. Siitä kun saa kardaanin tukilaakerin ulinan pois ja ehkä vielä takapyörän laakerikin vaatii vaihtoa niin taitaa tulla kunnon ajopeli, mutta jos jollain on sellaista kantta toki kiinnostaa sekin kun on hyväkuntoinen Volvo vailla ehjiä venttiilejä. Kiitos vaan kaikille neuvoista.
-
On muutama imusarjan alapuolinen pultti sen verta ahtaassa, että ei ainakaan mun "nakkisormet" sinne taipunut.
Helpotti huomattavasti, kun nuo kumiputket otti irti.
Teipillä hieman jäykistetty niveljatko pikkuräikkään kiinni toimii hyvin alapuolisiin pultteihin. Alarivin etummaiseen puolestaan kaksi pitkää jatkoa peräkkäin. Kertaakaan ei ole tarvinnut imusarjan irrottamisen takia kumeja irrotella.
-
Mulle ei oo vieläkään selvinny miten se iso möykky siitä imusarjan edestä lähtee irti.
-
Se möykky ja kaarevat putket ovat imusarja. Letkujen päässä kannen puolella on vain sen laippa. Yläpuolelta irrottaa ja siirtää sivuun kaasuvaijerirullan telineineen sekä suutinkiskon suuttimineen. Sen jälkeen nuo em. laipan kanteen kiinnittävät 10mm kantaiset pultit auki. Vetää imusarjaa irti koneesta ja sitoo sen narulla tai vastaavalla, jotta pysyy irtaallaan kannesta.
-
Roikkuuko se möykky pelkästään kumiletkujen varassa???
-
EI sen möykyn alla on yksi mutteri ja oikeellapuolen egr putki
-
Alapuolelta sarja on tosiaan tuettu moottorintukijalkaan kumitassulla joka on mutterilla kiinni. Mutteria ei tarvitse irrottaa ja EGR-putken olemassaolo riippuu ihan siitä mistä roikkuu.
-
Joo se putki vain niissä jossa EGR
-
Kohtalotoveri!!!!!
(http://juniku.no-ip.org/volvo/B6304_timming_belt_44000km_driven-3years_11month/44576km_driven_belt_3years_11month.jpg)
Kuva kertonee tarpeellisen.
Helevetin insinöörit ja ekonominperkeleet, kaikki kulutustavara on jo niin tarkkaan suunniteltu hajoamaan, että jakohihnakin katkeaa juuri ja juuri ennen aikojaan.
Tarkistin papereista, että nyt jäätiin vaihtovälistä (45tkm / 4vuotta) kilometreissä 424km, ja ajassa yksi kuukausi!
-
Hihna katkes 1000 km ennen aikojaan. Ilmeisesti ainakin osa venttiileistä vääränä. Rupesin kantta purkamaan ja näyttää aika hankalalta, tarviiko imusarja irrottaa vai saako kannen pois kun kumiletkun pätkät irrottaa, jos tarvii niin mistä löytyy kiinnitykset, yhden luulen löytäneeni moottoripukin takapuolelta kauheasta paikasta. Entä venttiilikopan kansi, kauhean liudan m6 pultteja löysäsin ja tiukalta tuntuu, vain vas. etukulmasta vähän nitkuu, sielä pakonokan takana on joku anturi onks se kiinni kopassa ja kannessa, ja imunokan takapäässä on joku peltihässäkkä jossa on liuta johtoja miten sen kanssa. Entä pakonokan hihnapyörä se näyttää sisäpuolelta erilaiselta kuin imunokan pyörä, ei kai siinä vaan ole jotain säätöä. Mitä muuta pitää ottaa huomioon!!!!!
Millaiset tuhot remmin katkeaminen aiheutti koneeseen? Oliko venttiilit silminnähden kierot, männissä jälkiä?
Onko mitenkään mahdollista, että männät eivät pääse osumaan venttiileihin? Mulla kuului vain outo kopahdus konehuoneesta ja sitten sammui, kilinää tai kalsketta ei kuulunut startillakaan ???
-
Uusi remmi kiinni ja kokeilee tai mittaa puristukset
-
Uusi remmi kiinni ja kokeilee tai mittaa puristukset
Näinpä.
On tarkoitus kokeilla uudella remmillä, joissain VAG bensoissa tällaisessa tapauksessa laitetaan ekaksi kone kasaan uudella remmillä ja jos lähtee käyntiin tyhjäkäynnillä ilman kolinoita annetaan käydä tunti, jos edelleen ok niin kovaa ajoa.
-
Jos vielä startilla viimeistelty niin aika vahvasti ajanhaaskausta lyödä uus remmi kii. Toki eihän siinä kauaa mene...
-
Jos vielä startilla viimeistelty niin aika vahvasti ajanhaaskausta lyödä uus remmi kii. Toki eihän siinä kauaa mene...
Viimeisteltyähän se tuli jo siinä rullausvaiheessa, about 50km/h vauhtia ja vaihde päällä tovin aikaa ennenkuin pukkasin vapaalle...
-
Jos remmi katkeaa kerrasta, on ainakin yhden pytyn venttiilit selvänä.
Jos taas hyppää hampaita yli niin menee takoen kaikki läpi.
Kummassakaan tapauksessa ei selviä säikähdyksellä.
-
Jos remmi katkeaa kerrasta, on ainakin yhden pytyn venttiilit selvänä.
Jos taas hyppää hampaita yli niin menee takoen kaikki läpi.
Kummassakaan tapauksessa ei selviä säikähdyksellä.
Kun tuota kuvaa (http://juniku.no-ip.org/volvo/B6304_timming_belt_44000km_driven-3years_11month/44576km_driven_belt_3years_11month.jpg) katsoo, nokka-akselit ovat pyörähtäneet suunnilleen kierroksen remmin katkeamisen jälkeen, muutoin tuo remmin pää ei olisi päässyt tuonne missä se nyt on.
Olette oikeassa, ajanhaaskausta kokeilla uudella remmillä.
-
Olin välillä lomalla sillä 2,5:lla. Vastailin YV:tä Rivipumpulle. Pistämpä tässä muillekkin tiedot. Edellinen omistaja oli vaihtanut hihnan enkä tiedä rullien vaihdosta, mutta kun pyöritelin rullia kiristin pyöri herkästi, ohjain ja vesipumppu hieman nahkeasti, mutta minusta mitään laakerivikaa niissä ei ole. Hihnan valmistaja on Scan-Tech Sweden, hihnassa ei näkynyt mitään kulumajälkiä hampaissa. 60 vauhdista katkes ja piti lähinnä sirinää muistuttavaa ääntä. Kameralla katselin sisälle eikä näyttänyt männissä olevan kuin pienet lautasen jäljet. Totuus paljastuu sitten kun saan kannen irti.
-
Olin välillä lomalla sillä 2,5:lla. Vastailin YV:tä Rivipumpulle. Pistämpä tässä muillekkin tiedot. Edellinen omistaja oli vaihtanut hihnan enkä tiedä rullien vaihdosta, mutta kun pyöritelin rullia kiristin pyöri herkästi, ohjain ja vesipumppu hieman nahkeasti, mutta minusta mitään laakerivikaa niissä ei ole. Hihnan valmistaja on Scan-Tech Sweden, hihnassa ei näkynyt mitään kulumajälkiä hampaissa. 60 vauhdista katkes ja piti lähinnä sirinää muistuttavaa ääntä. Kame :facepalm:ralla katselin sisälle eikä näyttänyt männissä olevan kuin pienet lautasen jäljet. Totuus paljastuu sitten kun saan kannen irti.
joku on säästänyt väärässä paikassa kun on laitttanut scan-techin hihnan. :facepalm: nakkaa mäkeen kaikki scan-techin osat jos sieltä niitä löytyy, ei tarvitse myöhemmin puuttua asiaan. gatesin ja volvon hihnat on kestävimmät, muita en laittaisi sinne. ???
-
joku on säästänyt väärässä paikassa kun on laitttanut scan-techin hihnan. :facepalm: nakkaa mäkeen kaikki scan-techin osat jos sieltä niitä löytyy, ei tarvitse myöhemmin puuttua asiaan. gatesin ja volvon hihnat on kestävimmät, muita en laittaisi sinne. ???
Kenen valmistama on se Motonetin hihna jota myivät 2009?
460 Volvon käsijarruvaijeirt olivat ScanTech leimalla ja menivät takuuseen yhden talven jälkeen (haitarikumit rikki).
Käsittämätöntä, ScanTeh on kuitenkin Saabin ja Volvon alkuperäisosien valmistajatoimittaja :-\
Motonet ei anna myöskään jakohihnalle tuotetakuuta jos kaikkia jakopään osia vesipumppuineen ei uusi hihnanvaihdon yhteydessä. Volvolandian FAQ ohjeessa kehoitetaan vaihtamaan "suolaiset rullat ja kiristin joka toinen tai joka kolmas kierros"... (http://www.suomenvolvofoorumi.fi/foorumi/index.php?board=36.0)
Teillä ei täällä toimi linkitys museoon (SMF kääntää volvolania osoitteen muotoon suomenvolvofoorumi ja linkki jää toimimatta), joku DNS onkelma kenties?
copy & paste http://www.volvoPOISTAlandia.com/areena/index.php?board=36.0
-
Motonetti myy minkä valmistajan osia mitä saa kulloikin halvimmalla. Usein on eri laatuvaihtoehtoja varsinkin nivelissä. Nää jakohihna jutut on aika vaikeita ongelmatilainteissa kun on vaikea todentaa koska vaihdettu, onko rullia vaihdettu, paljonko on todellisuudessa ajettu. Tästä 2,5:sesta kysyin Biliasta hihnan vaihdosta kun oli huoltokirjassa heidän leima, ei osttu sanoa mitään varmaa kun oli asiakkaan omat osat vaihdettu, sanoi kyllä ettei tähän tarvi vesipumppua vaihtaa?????
-
Voihan se olla sama valmistaja, toleranssit ja materiaalin laatu on jotain muuta ja siksi niissä ei ole volvon leimaa. :( vaihto-ohjeet koskee alkuperäisiä osia, ei tarvikeosia. Joskus olen nähnyt juttua asiasta, en muista missä. ???
-
Kenen valmistama on se Motonetin hihna jota myivät 2009?
460 Volvon käsijarruvaijeirt olivat ScanTech leimalla ja menivät takuuseen yhden talven jälkeen (haitarikumit rikki).
Käsittämätöntä, ScanTeh on kuitenkin Saabin ja Volvon alkuperäisosien valmistaja :-\
Käsittääkseni Scan-tech ei valmista itse yhtään mitään vaan välittää muiden valmistamaa aftermarket kuraa.
http://www.scantechproducts.com/carparts/en/we-proudly-present/we-proudly-present.php
"Our aim is to develop and deliver the finest-quality aftermarket spares, especially for Saab and Volvo cars."
-
Nää jakohihna jutut on aika vaikeita ongelmatilainteissa kun on vaikea todentaa koska vaihdettu, onko rullia vaihdettu, paljonko on todellisuudessa ajettu.
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=14068&sid=90ba09612997c24456380836fa4b885d#p74939
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=46&t=14068&sid=90ba09612997c24456380836fa4b885d#p74949
-
Jos Scan-Tech on Volvon alkuperäisosien valmistaja/välittäjä niin voiko alkuperäiseenkään luottaa. Rupesi senverran vaivaamaan tuo asia että katsoin tuosta 2,5:sesta hihnan ja siellä luki VOLVO made in Germany. Uskaltaisko tuohon nyt luottaa??? Olen vaihtanut satoja jakohihnoja (aina rullat ja vesipumppu) vain yksi on hajonnut ja siinä tein selvän asennusvirheen, 99% olen asentanut tarvikehihnoja. Kun ostaa hihnasarjan siinä on rullat mukana mutta kertaakaan ei ole ollut vesipumppua, vaikka se se kuuluisi hihnan kiertoon, miksikähän? Löytyykö Rivipumpun katkenneesta hihnasta valmistajan nimeä.
-
Voihan se olla sama valmistaja, toleranssit ja materiaalin laatu on jotain muuta ja siksi niissä ei ole volvon leimaa.
Volvon leimalla olevia osia myydään vain volvon oman organisaation kautta, koska tuotemerkki on Volvon omaisuutta. Tuote voi olla täysin sama, mutta tuotemerkki ei voi olla, ellei niin ole sovittu oikeuksien haltijoiden kesken.
Eihän Foxcon myy nokia merkkisiä puhelimia, vaikka se ne tekisikin.. :hello:
Audiakaan ei myydä wolkkarina, eikä skodana, vaikka ne hyvin pitkälle ovat samoista osista tehtyjä. ;)
-
Eikä Gatesin remmiä myydä scan-techinä.. :2funny:
-
Eikä Gatesin remmiä myydä scan-techinä.. :2funny:
Juurikin näin! :2funny:
-
Löytyykö Rivipumpun katkenneesta hihnasta valmistajan nimeä.
Kyllä, tarkistin juuri ja rullat sekä vesipumppu pyörivät ilman rahinoita, hihnasta löytyi hyvin heikosti luettevissa teksti:
ScanTech Sweden
-
Kaksi katkennutta hihnaa ei taida paljon merkitä, mutta oliskohan tässä jotain tehtävissä.??
-
Kaksi katkennutta hihnaa ei taida paljon merkitä, mutta oliskohan tässä jotain tehtävissä.??
ScanTech osat boikottiin, Volvolandian FAQ ohjeeseen muutama muutos.
Aika voimattomanahan tässä on :-\
-
Kyllä ne ainakin omalta ja korjaamoni osalta jo on boikotissa.
-
Tälläinen se kiire oli, nyt kuitenkin on kasaus viimesiä vaille valmis ja se pelottava tilanne edessä kun pitäis saada käyntiin. Ensin kuiten pari kysymystä. (http://i.imgur.com/ine7b9l.jpg) Mikä on tuo pyöreä liitin kun ei sille löydy vastakappaletta, siinä pellissä takana on riekä mihin se sopii, vai voiko olla niin ettei siinä ole ollutkaan mitään. Siiten toinen juttu (http://i.imgur.com/NhqJGNX.jpg) tullaiset pultit jäi ylimääräseksi, varsinkin tuo 10X45 pultti jossa on kiinteä prikka huolestuttaa, se oli purkissa jossa oli moniurahihnana kiristimen ja tehostajanpumpun pultit. Suuri kiitos kaikesta avusta tähän saakka.
-
Pyöreä liitin on Volvon testeriä varten. Kolme pienempää pulttia ovat moottorinjohtosarjan suojamuovin kiinnitykseen moottorintukijalkaan. Kierretään alapuolelta kiinni, johtosarjahan kiertää jalan ali. Iso pultti taitaa olla vanhemman kutosen, eli -94 tai vanhemman, jakohihnankiristinrullan kiinnityspultti lohkoon(?). Uudemmissa se on torx.
Ainiin. Jos moottorinjohtosarja on samanlainen ensimmäisten uudempikoristen kanssa, kuuluisi yhden tai kahden maajohdon kiinnittyä yhteen noista pienistä pulteista.
-
Kiitokset Lankulle, vaihdoin sen isomman pultin jakohihnan kiristimeeen, ne pikkupultit tosiaan kuului sinne johtosarjaan siellä oli 1 maajohto, oli ne kiinni mutta väärillä pulteilla. Nyt sitten on ylimääräisenä 3 tavallista 6m pulttia ja 1 10m pultti. Nyt sitten tuli uusi ongelma nestettä vuotaa pikkusen ilmeisesti kannesta lämppärin putken liitoksesta. Mikä tiiviste siinä kuuluis olla? Jakopää pitää ilmeisesti purkaa että pääsee sihen kunnolla käsiksi, irrotin ne kaksi pulttia, mutta siinä on jakopään sisäkansi tiellä eikä se putki tule kuin muutaman millin ulospäin.
-
Kannen ja vesiputken välissä on paperitiiviste. Onko jäänyt vanhasta pala väliin? Putki on tuettu lohkoon vitospytyn tienoilta ja sen takia ei juuri käänny. Mahtunee ruuvarin kanssa juuri pyörittelemään tiivisteen paikalleen, mutta jos siellä on vanhaa välissä, niin sitten ois saatava lisää tilaa. Esim. pakosarja pois.
-
Nyt sain kutosen kayntiin, pitkällä ensimmäisellä startilla lähti pikkuhiljaa kiihtymään. Ääni vaan ei ollut kovin nätti, käytin sen lämpimäksi mutta ääni ei parantunut, kuulosti niinkuin kaikki vettiilit olis räpissy. Puristelin niitä nostajia ennen kasausta jonkinverran kasaan, en tiedä oliko oikein vai väärin. Otin siitä videonpätkän mutta en osannut sitä tänne laittaa.
-
Mites tää projekti eteni?
-
Tuossapa se on pihassa seissyt. Sain neuvon että käyntiin ja 3000 rpm niin kauan että räpinät loppuu, oli kuulemma virhe puristaa nostimet kasaan.