Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: 240masentaa - 02.11.2013, 20:30:30

Otsikko: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 02.11.2013, 20:30:30
Tuli ostettua tuomonen 240 kun halvalla sain. Tiesin ostaessa että auto purkaa akun itsekseen, mutta en osannut ajatella että vika voisi olla näin vaikea selvittää. Auto on Ruotsin tullin vanha ja siinä on ollut joskus kaiken maailman valot mitä tullin autoissa ruukaa sekä radiopuhelimet ja sireenit sun muut je kun auto on mennyt myyntiin on tietenkin tullin viritykset purettu pois ja senhän tietää sitten että ei kaikkia ole viittitty purkaa. Olen tuosta ottanut jotain ylimääräisiä releitä ja virtapiuhoja pois että tilanne selkiäisi vähän, mutta paljonpa tuohon vieläkin jää.
Kesällä vaikutti että auto alkoi jo toimimaan kun sitä käytettiin enämpi, mutta jäimä sitten tässä välille kun auto jostain syystä lakkasi lataamasta. Nyt taas lataa. Muuta ei tehty ko käytettiin laturi irti ja kokeiltiin vaihtaa jännitteen säädin ja nyt kyllä lataa taas ainakin jotenkin. Onko normaalia muuten että akun napajännite putoaa kun polkee kaasua? Mikä noista piuhoista on laturin heräte? Akun vaihoin kesällä uuteen. Liittimiä on irroteltu ja suihkutettu kontakti sprayllä kun oli hapettunu 1,5 vuoden seisomisen johdosta. Auton seisoessa akun purkaja paikallistettu 8. sulakkeen taakse mutta siittä etteenpäin on vaikea sanoa.
Tuolla konepellin alla oli myös kaikkea ihme systeemeitä.
Ja kuveja

Mikä tarkotus näilä on?
(https://lh4.googleusercontent.com/NPUnIMTH4Tx3trxwlLxEF0r0zyqyWq3eH5hRTeidHes=w378-h283-p-no)
(https://lh3.googleusercontent.com/rQ2DYrJ9mkSWLXoIPdvubEOS_zulamxc1vEGDROjvmY=w379-h283-p-no)

Mikä johto?
(https://lh6.googleusercontent.com/-GGz-tqkSrqE/UnU7XZvysPI/AAAAAAAAAb8/OZGpe7Sfn0g/w800-h600-no/P1030140.JPG)

Entäs mitä nämä on? Kuskin jalkatilassa nämä
(https://lh4.googleusercontent.com/BQP6EtCs1EqGEYh1KvvWMcbwrifTBDSH2UbEM-uN-9Q=w378-h283-p-no)

Epämääräsen näkönen tämä pensapumpun releen johtonippu?
(https://lh3.googleusercontent.com/-LYO4sm8s6oQ/UnU7VsLGZyI/AAAAAAAAAbg/GbJYJOObGe4/w800-h600-no/P1030137.JPG)

Ja miten tämän nipun kuuluis olla? Automaatin öljytikun takana ja niinkö näkyy tuo tikku on kuluttanu sukan puhki ja itseasiassa laitoin tuohon kesällä teippiäkin mutta ei ole näemä kestäny
(https://lh3.googleusercontent.com/-lrw-QxLV-Kg/UnU7yePTAtI/AAAAAAAAAgs/Ga3G9-7_ceI/w800-h600-no/P1030178.JPG)
(https://lh4.googleusercontent.com/-VOPYAy7QlC4/UnU7xME99xI/AAAAAAAAAgg/drVomh1e2GI/w800-h600-no/P1030176.JPG)

Rosvottukkin on tuolla katkasin paneelin
(https://lh4.googleusercontent.com/-ufMuMmP7yfY/UnU7ZOupgaI/AAAAAAAAAcU/L-nNx2VEsVQ/w600-h800-no/P1030141.JPG)

Mitä nämä releet mahtaa olla? Ja mikä tuo niitten vieressä oleva punanen johto on joka lähtee keskimmäisen releen perseestä?
(https://lh4.googleusercontent.com/-w2K2jL0wm6Y/UnU7a0Qi_rI/AAAAAAAAAcs/23ptb1QcaG4/w800-h600-no/P1030145.JPG)

Ajovalojen rele? Kuskinpuolella.
(https://lh4.googleusercontent.com/-k7a1XRorfKs/UnU7a8XynTI/AAAAAAAAAco/7CX6hUXWjII/w800-h600-no/P1030146.JPG)

"Ylivaihteen" rele?
(https://lh3.googleusercontent.com/-ebyiBnlfdgw/UnU7ZD7AXPI/AAAAAAAAAcM/gRBM3M_kY1I/w800-h600-no/P1030143.JPG)

Minkälaisela kirpala tuon vaijerin muutes kuuluis olla kiinni tuossa? Tämä oli joku airmix??? säädön vaijeri.
(https://lh3.googleusercontent.com/-CNtTtezEsRU/UnU7vwzV-aI/AAAAAAAAAgQ/m4_jYe2vkdk/w800-h600-no/P1030174.JPG)

Minkälainen homma on vaihtaa puhaltimen etuvastus? Tällä hetkellä toimii ainoastaan kolmos asento elikkä täysillä. Vissiin siellä puhaltimen pöntön sisällä se vastus elikkä kojelauan purku ja pöntön irrotus edessä vai? :'(



Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 02.11.2013, 21:04:11
Releiden numeroiden mukaan, kun googlettaa, niin selviää tarkoitus. Tuo irto vaijeri säätää, tuleeko raitisilma suulakkeista kylmää/kuumaa. Puhaltimenmoottorissa nuo etuvastukset kiinni eli paikat pitää läväyttää auki.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: D`Artagnan - 03.11.2013, 16:12:05
Etuvastuksen vaihto on suuritöinen mutta ei muuten paha. Aikaa siihen saa vain tuhraantumaan. Joudut purkamaan koko lämmityslaitteen pois kojelaudan alta.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinvaihtotyt.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Lmpprinvaihtotyt.jpg.html)
Tuolla tavalla...


(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinmoottori.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Lmpprinmoottori.jpg.html)
Siellä etuvastus pilkistää.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 03.11.2013, 18:54:27
Taitaa tuo vastuksen vaihto jäähä vähän myöhemmälle, kun on niin suuri töinen...  :-\

Mittasin taas jännitteen akun navoilta, ei lataa. Pitäs vielä kattoa että on laturissa kaikki johot kiini ja jos ei siltä osin tärppää niin tutustun laturin sisustaan tai ostan uuden. Kerran on jo käytetty laturi irti kun vaihettiin hiilet+jännitteensäädin. Silloin huomasin laturin persuuksissa tarran remanufactured, vaihdettu siis joskus, kierrätyskamaa.  :buck2:
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: s73 - 03.11.2013, 19:08:31
Mitä toimintoja on nro.8 sulakkeen takana?
Toimiiko latauksen merkkivalo kun on virrat päällä?
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 03.11.2013, 19:30:32
Mitä toimintoja on nro.8 sulakkeen takana?
Toimiiko latauksen merkkivalo kun on virrat päällä?

8 takana valoja ja keskuslukko. Ittellä kanssa tuo 8 sulake poissa yhdessä 240:ssä. Keskuslukko lienee syyllinen, etä akku tyhjenee.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 03.11.2013, 21:00:58
Latauksen merkkivalo ei pala. 8 sulakkeen takana keskuslukko ja radio, sulake nappastu pois. Laturin ylimmältä liittimeltä mitattu jännite on vähän yli 12 volttia. Akku ladattu ctekin akkulaturilla, testattu kahdella akulla. Kyllä tämä nyt vahvasti laturi vialta haiskahtaa? Diodisilta paskana?

Edittiä..
Jäin miettimään että mikähän liitin mahtaa olla se uros lattaliitin laturissa, viime kerralla laturia pois repiessä tuolle ei mitään liitintä löytynyt. Ettei olis sen latauksen merkkivalon liitin tms. En muista että olis koskaan palanut tuo latauksen merkkivalo, silloinkaan kun auto toimi moitteettomasti.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: s73 - 03.11.2013, 21:27:31
Lattaliitin on latauksen merkkivalolle, Kytke se liitin ja katso lähteekö lataamaan.
Mikäli valo ei pala virtojen ollessa päällä, ei se lataa.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 03.11.2013, 21:49:25
Otetaampa takasin. En ollut aivan varma että palaako se merkkivalo, joten tarkistin uudestaan ja palaahan se...

Eli auton ollessa käynnissä "generator laddar inte" merkkivalo ei pala kun laturi ei lataa, koska laturilta puuttuu merkkivalon piuha. :facepalm: Eli ratin taakse ei tule tietoa että laturi ei pelitä ja kohta ollaan tien varressa renkaita potkimassa.  >:(
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Huikkoster - 03.11.2013, 21:53:08
Jos virrat päällä (ei käynnissä) valo palaa niin johdot on kiinni. Mutta jos se ei syty ollenkaan, ei laturi ala lataamaan.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 03.11.2013, 22:29:46
Joop, kyllä se valo virrat päällä palaa.

Mikähän liitin sieltä laturilta sitten uupuu? Kierroslukusignaali? Mittaristossa ei ole kiekkamittaria, mutta mittariston takaa löytyy kyllä johto jonka arvelisin olevan kiekkamittarille.

Mittailen vielä huomenna uuestaan, suljetaan pois se vaihtoehto että vika oli mittaajassa.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 03.11.2013, 22:37:06
Kierrossignaali tulee puolan miinukselta.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: s73 - 03.11.2013, 23:21:13
Laturin perään tulee normaalisti kolme johtoa, + - ja abikoliitin mittaristolle.
Dieselin kierrokset mitataan kai laturista? ???
Keskuslukon rele tai mankka voi tyhjentää akun.
Ei kai kuvissa näkyvillä rosvoilla ole mankkaa kytketty kiinni? ???
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: MatiasS - 04.11.2013, 16:48:16
Jaa vastaillaanpa seku velipojan puolesta. Ainaki sillä tällä hetkellä on mankka nakattu takapenkille mutta onko vielä kokeillut laittaa sulakketta paikalleen muutamaksi päiväksi ja auto seisomaan, sitä en tiä. Takaluukusta hukkasin tuossa kk tai pari aikaa purkaessa sen kirpan millä lukkomoottorin "varsi" kiinnittyy siihen systeemiin mikä lukittee ja avaa lukon. Saakos noita mistä ja millä nimellä?
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 05.11.2013, 21:12:26
Olisko kellään ideoita mistä mahtas löytyä tähän värkkiin uus laturi? Mätänetissä 65A 140€.. Bilteman sivuista ei ota selkoa että käykö tämä (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Laturi/Laturi/Generaattori-12-V-65-A-63630) 240:iin.  :tickedoff:
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 05.11.2013, 21:20:31
Sais olla kahdella hihnapyörällä. Ekat vuosikerrat -70 luvulla oli yhdellä.

edit 75-76 tappikoneet oli yhdellä hihnapyörällä
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Elk - 05.11.2013, 21:25:27
Olisko kellään ideoita mistä mahtas löytyä tähän värkkiin uus laturi? Mätänetissä 65A 140€.. Bilteman sivuista ei ota selkoa että käykö tämä (http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Sahkojarjestelma/Laturi/Laturi/Generaattori-12-V-65-A-63630) 240:iin.  :tickedoff:
Ei käy. Tilasin ja palautin.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Huikkoster - 06.11.2013, 00:43:49
Ostoilmoitusta tänne. Varmasti löytyy :).
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: JoriK - 06.11.2013, 22:09:21
Etuvastuksen vaihto on suuritöinen mutta ei muuten paha. Aikaa siihen saa vain tuhraantumaan. Joudut purkamaan koko lämmityslaitteen pois kojelaudan alta.

(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinvaihtotyt.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Lmpprinvaihtotyt.jpg.html)
Tuolla tavalla...


(http://i304.photobucket.com/albums/nn183/Dartagnan_album/Lmpprinmoottori.jpg) (http://s304.photobucket.com/user/Dartagnan_album/media/Lmpprinmoottori.jpg.html)
Siellä etuvastus pilkistää.

loppujen lopuksi helppo homma. viimeksi meni vajaa puoli tuntia että oli pömpeli irti autosta, ja toiset puoltuntia kasaan  ;)
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 06.11.2013, 22:20:03
loppujen lopuksi helppo homma. viimeksi meni vajaa puoli tuntia että oli pömpeli irti autosta, ja toiset puoltuntia kasaan  ;)

Seuraavan kerran kun menee rikki lämppärinmoottori, niin minä ajan Nastolaan uuden moottorin kanssa :) :hello:
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: D`Artagnan - 07.11.2013, 06:07:23
^^ Hommahan alkaa sillä että laskee jäähdytysnesteet pois järjestelmästä. Sitten vain kojelaudan alapuolen kimppuun, keskikonsolin johdot kannattaa merkata että mikä tulee mihinkin.
Lämmityslaitteen letkut irti tulipellin läpivienneistä ja säätövaijerit irti vivuista. Sitten itse lämmityslaitteen kiinnitysruuvit, yksi on hankalassa paikassa kuskinpuolella lämppärin hanan takana. Nyt pääsee irrottamaan itse laitetta. Kannattaa olla varovainen hanan termostaattiputken kanssa.
Lämppäri lähtee halki kun poistaa kaikki metalliklipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä. Yleensä kenno on täynnä lehtiä ja havun neulasia ja muutenkin koko laitos kannattaa puhdistaa kun se kerran on pöydällä.
Jos päädyt ostamaan kokonaan uuden moottorin esim. Motonetista niin ainakin minun piti silloin ottaa tuosta vanhasta moottorista tuo "hämähäkki" -kiinnityskehikko siihen uuteen moottoriin. Sitten johtojen juottaminen alkup. liittimeen, kannattaa kuitenkin tätä ennen testata että johdot menee oikein päin ja laite todellakin puhaltaa eikä ime.
Sitten paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.
Itse jaoin homman kahdelle päivälle. Nesteiden poisto ja kojelaudan purku ekalle, toiselle itse asennushommat ja kasaus.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 07.11.2013, 09:04:46
Onko tuota vastusta mahollista sijoittaa muualle kuin tuonne pömpelin sisään?  ??? Ei jaksa mielenkiinto riittää tuon purkamiseen.

Ruottissa olis 80 amppeerinen boschin laturi suht halvalla. Pittääpä tännään kattoa onko kiinnikkeitten kanssa sammaa näköä tuon oman rikkinäisen laturin kanssa. Jytymmän laturin kanssa aina pärjää. :)
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Huikkoster - 07.11.2013, 11:57:56
Onko tuota vastusta mahollista sijoittaa muualle kuin tuonne pömpelin sisään?  ??? Ei jaksa mielenkiinto riittää tuon purkamiseen.
No miksei. Jos se kerran toimii täydellä teholla nii voihan sen virran rajoittaa jo ennen alkuperäistä etuvastusta uudella vastuksella.
Se vissiin tarvitsee jäähdytystä ja sen takia on noin hankalassa paikassa? ???
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 07.11.2013, 13:07:56
Jos vastuksen tehonkesto on mitotettu vähän niin ja näin niin vaatii jäähdytystä.. :nohnoh
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Elk - 07.11.2013, 13:26:06
No miksei. Jos se kerran toimii täydellä teholla nii voihan sen virran rajoittaa jo ennen alkuperäistä etuvastusta uudella vastuksella.
Se vissiin tarvitsee jäähdytystä ja sen takia on noin hankalassa paikassa? ???
Tuotajoo, ei. Kytkentä on sen verran typerä että ne alkuperäset etuvastukset pitää ohittaa... Eli pömpeli purkaen vaan tai sitten antaa pöhistä täydellä teholla.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Huikkoster - 07.11.2013, 19:38:41
No kun katson kytkentäkaaviota ei näy ongelmaa :idiot2:
Ainoastaan pitää uudesta etuvastuspaketista ohittaa viimeinen vastus kun vissiin täystehokin on vastuksen kautta ja sehän siellä on vielä toiminnassa.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 09.11.2013, 14:06:46
Puotin laturin irti, mites tuon voi testata? Mittasin yleismittarin diodin testauksella plussasta miinukseen, päästää läpi vain toiseen suuntaan eli diodisilta on ehjä. Laitoin laturin ruuvipenkkiin, kytkin akkuun ja pyöritin porakoneella. Yleismittari näyttää jännitteeksi täysin saman kuin ilman laturia. Epäilisin vahvasti että tässä tarttis kytkeä vielä tuo merkkivalon liitin, miten?

Testasin myös ilman akkua, kunnes tajusin ettei saa herätettä ilman sitä. Yleismittari näytti 0,26V kierrosten ollessa 3000/min. Oliko tämä nyt sitten kovin fiksua?

(http://i10.aijaa.com/t/00009/12818082.t.jpg) (http://aijaa.com/5UG40L)
(http://i6.aijaa.com/t/00879/12818083.t.jpg) (http://aijaa.com/H056vm)
(http://i6.aijaa.com/t/00837/12818084.t.jpg) (http://aijaa.com/cn5h6R)
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: lassii - 09.11.2013, 14:40:16
Laturia ei mun käsityksen mukaan oiken voi mitata kotikonstein. Vaihda se uuteen suosiolla tai vaihda se hiilisilta, joka maksaa motonetissä alle 10e. Eikä se laturi muuten tarvi mitään merkkivalon piuhaa toimiakseen. Sehän antaa vaan signaalin valolle.

Vie se laturi huoltoon, tai osta uusi. Markkinapaikalta löytyy varmasti. Mulla on kolme kappaletta hyllyssä, voi olla enemmänkin.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 09.11.2013, 15:01:26
Kuuklasin vähän ja selvisi että pitäs laittaa merkkivalon nastaan 3wattinen lamppu. Lampun pitää palaa kun laturia ei pyöritä ja sammua kun laturia pyörittää. (Elikkä ihan normaalisti.) En kyllä usko etteikö kotikonstein voisi testata. Laturi on sen verran tyyris osa että ei tekis mieli ruveta arpomaan että onko se rikki vai ei. 110e uudesta laturista on jo melko iso siivu tämän auton hinnasta. :)

Niin ja jännitteensäädin+hiilet vaihettu heti ensimmäisenä, ei vaikutusta.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 09.11.2013, 15:21:45
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=27212.msg490535#msg490535
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: lassii - 09.11.2013, 15:39:15
Kuuklasin vähän ja selvisi että pitäs laittaa merkkivalon nastaan 3wattinen lamppu. Lampun pitää palaa kun laturia ei pyöritä ja sammua kun laturia pyörittää. (Elikkä ihan normaalisti.) En kyllä usko etteikö kotikonstein voisi testata. Laturi on sen verran tyyris osa että ei tekis mieli ruveta arpomaan että onko se rikki vai ei. 110e uudesta laturista on jo melko iso siivu tämän auton hinnasta. :)

Niin ja jännitteensäädin+hiilet vaihettu heti ensimmäisenä, ei vaikutusta.

Se merkkivalon lampun voit kyllä unohtaa. Ei vaikuta millään tavalla laturin toimintaan. Ota vaikka se mittaristosta irti, niin edelleen on sama vika. Vai kuvitteletko, että yksi 3W polttimo korjaa laturin? Laturin tehtävä on ladata akkua, eikä antaa 3W jollekin polttimolle. Tarkasta nyt ne johdot ensin, akun piuhat voi olla hapettuneet ynnä muut johdot.

Markkinapaikalla on varmaan miljoona laturia myynnissä. Eikä maksa varmaan paljoa. Näin kärjistetysti sanottuna.

Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 09.11.2013, 15:59:07
Laturin heräte tulee latauksen merkkivalon kautta.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: lassii - 09.11.2013, 16:12:30
Laturin heräte tulee latauksen merkkivalon kautta.

Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 09.11.2013, 16:13:30
Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.

Mutta poltin vaan pitää olla välissä.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: JoriK - 09.11.2013, 16:32:26
^^ Hommahan alkaa sillä että laskee jäähdytysnesteet pois järjestelmästä. Sitten vain kojelaudan alapuolen kimppuun, keskikonsolin johdot kannattaa merkata että mikä tulee mihinkin.
Lämmityslaitteen letkut irti tulipellin läpivienneistä ja säätövaijerit irti vivuista. Sitten itse lämmityslaitteen kiinnitysruuvit, yksi on hankalassa paikassa kuskinpuolella lämppärin hanan takana. Nyt pääsee irrottamaan itse laitetta. Kannattaa olla varovainen hanan termostaattiputken kanssa.
Lämppäri lähtee halki kun poistaa kaikki metalliklipsut talttapäisellä ruuvimeisselillä. Yleensä kenno on täynnä lehtiä ja havun neulasia ja muutenkin koko laitos kannattaa puhdistaa kun se kerran on pöydällä.
Jos päädyt ostamaan kokonaan uuden moottorin esim. Motonetista niin ainakin minun piti silloin ottaa tuosta vanhasta moottorista tuo "hämähäkki" -kiinnityskehikko siihen uuteen moottoriin. Sitten johtojen juottaminen alkup. liittimeen, kannattaa kuitenkin tätä ennen testata että johdot menee oikein päin ja laite todellakin puhaltaa eikä ime.
Sitten paketti kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja lopuksi uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.
Itse jaoin homman kahdelle päivälle. Nesteiden poisto ja kojelaudan purku ekalle, toiselle itse asennushommat ja kasaus.

jos tämä viesti oli mulle suunnattu (vai oliko yleisesti kaikille), niin tiedän kyllä millanen homma se on, ja miten sen saa nopeiten tehtyä  ;)  mun viesti ei ollu trolli, vaan viimeksi kun tehtiin niin ei siinä pömpelin irroituksessa ja asennuksessa kauempaa mennyt, ja autohan oli varustettu aikalailla kaikella sähkövarusteella mitä on siihe saanu  8)  siinä kun puhaltimen vaihtaa siihen  pömpeliin niin siinä nyt jonkun verran kestää kun se joskus vastustaa, mutta ei siinä koko hommassa 3h kauempaa saa menemään  ;) 

Seuraavan kerran kun menee rikki lämppärinmoottori, niin minä ajan Nastolaan uuden moottorin kanssa :) :hello:

 :D :D :hello:
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: The_OttoB - 09.11.2013, 17:40:55
guuglettaa volvo wiring diagrams ja sitten sinne missä on green books mainittu. Ovat volvon alkuperäisiä korjaamokäsikirjoja, ja siellä on selostettu homma ihan käestä pitäen.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 09.11.2013, 20:16:33
900 sarjan puhaltimen etuvastuksesta saa modattua 200 sarjaan vastuksen ilman että tarvii alkaa purkamaan lämppäriä. Ite tein 2011 talvella kyseisen viritelmän ja hyvin on pelittäny ja pelittää vieläki. jos löydän kuvan siitä kytkennästä nii voisin linkittää sen tänne.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 09.11.2013, 23:36:39
Tuplat  :buck2:
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 09.11.2013, 23:40:57
Niin tulee. Sen voi kyllä ohittaa helposti jos on sähkömiehen vikaa. Suoraan piuha sulakerasialta vaan sopivasta sulakkeesta.

Jos on vähänkään sähkömiehen vikaa niin nakkaa lampun tilalle vastuksen, tässä tapauksessa luokkaa 30ohmia. :hello:
"pieni virta joka tulee merkkilampun kautta mangnetisoi sen verran ankkuria et kenttä alkaa muodostamaan sähköä ja sen jälkeen diodi trio syötääkin sähköä ankkurille ja valo sammuu."
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 10.11.2013, 15:52:36
Testasin nyt tuon laturin "oikea oppisesti" ruuvipenkissä. Latoin herätteen 5W polttimon kautta. Hyvin tuntus pelittävän, jännite parhaimmillaan 14,4V. :) Mittasin autosta laturin herätejännitteen, jotain 12V. Katellaampas seuraavana maadoitukset.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 18.11.2013, 20:54:19
Nakkasin laturin paikalleen ja eihän se perkele lataa. :buck2: Kävin läpi maadoitukset ja sulakerasian, vaihdoin puolan, ynnä muuta hauskaa. Ei toimi. Aloin miettiä miten laturia testasin ja tajusin että kuormana oli ainoastaan vasta täyteen ladattu akku elikkäs ei oikein mitään. Puotin laturin jälleen irti ja testasin, tällä kertaa melko tyhjän akun kanssa. Laturia pyörittäessä merkkivalo (tässä tapauksessa 5W polttimo) sammuu kuten pitääkin ja laturi pistää porakoneelle vastaan. Akulta mitattuna jännite 12,3V... >:( Purin laturin ja mittasin diodisillan näillä ohjeilla
Lainaus
Boschilla laturi on 3-vaiheinen (kuten kai kaikki ac-laturit), joten myös silta on 3-vaiheinen. Yleensä siinä on 6 päävirtadiodia.

Helpoin tapa mitata diodit on kytkeä yleismittarin (vastusalueella) toinen johto yhteen generaattorin 3:sta johdosta ja toinen + ulostuloon. Ja mitata jokainen genrattorin 3 johdosta + ulostuloa vastaan.
Jos näyttämä on aina sama, ovat diodit Ok.
Sitten vaihda mittarin johdot toisinpäin ja edelleen mittaa jokaisesta ac-johdosta vastus + ulostuloon. Näyttämät tulee olla samat (joko esto tai päästösuunta).
Tämänjälkeen samat mittaukset sillan -napaa vastaan.
Nuo 3 erillistä diodia antavat magnetointivirran lataussäätimelle ja ovat pienempivirtaisia. Nekin voi mitata samalla tavalla, kuin edellä kerrotut päävirtadiodit.

Diodi silta ehjä. Myöskin käämi vaikuttaisi olevan ehjä.

Laturi siis kyykkää suuremmalla kuormalla. Elikkäs mikä tämmösen laturin "kyykkäämisen" yleensä aiheuttaa? ???
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: estate - 18.11.2013, 21:51:32
Laitapa heräte tuohon B+ vieressä olevaan ohuempaan ruuviin (jonka vieressä on 2). Siihen lattaliittimeen kuuluisi laittaa häiriönpoistokonkka. Ja maajohto kuoren pitkästä pultista auton runkoon.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Elk - 19.11.2013, 04:47:02
Laitapa heräte tuohon B+ vieressä olevaan ohuempaan ruuviin (jonka vieressä on 2). Siihen lattaliittimeen kuuluisi laittaa häiriönpoistokonkka. Ja maajohto kuoren pitkästä pultista auton runkoon.
Puuuuuuuuh jos sanon. :D Uusis nyt aluksi laturin ja startin välisen paksun johdon eikä tekis kytkentää persiilleen. Eli antaa vaan sen herätteen olla siinä lattaliittimessä kun siihen se kuuluu ja maadotuksen siinä korvakon pultin alla missä se alunperin on.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 19.11.2013, 07:52:39
Tässä tuli nyt kasa väärin ymmärryksiä, joko luitte väärin tai teksti oli huonosti muotoiltu.

Akun +navalta 5W lampulle, lampulta laturin plussan viereiseen pulttiin. Laturin plussasta akun plussaan. Laturin miinuksesta akun miinukseen. Mikä tuossa nyt sitten muka on pielessä? Häiriönpoisto konkka puuttuu mutta muuten pitäs olla oikein. Näin siis kytkennät penkissä testatessa. Antaa herätteen ja lähtee kyllä lataamaan, ei vain lataa tarpeeksi.

Niin ja laturin heräte ei tule tuohon lattaliittimeen.

Miksi uusisin laturin ja startin välisen johdon jos vika on itse  laturissa. Laturi on purettuna, haen uuen jos ei muu auta. Helvetin kallista vain.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: estate - 19.11.2013, 08:04:15
Puuuuuuuuh jos sanon. :D Uusis nyt aluksi laturin ja startin välisen paksun johdon eikä tekis kytkentää persiilleen. Eli antaa vaan sen herätteen olla siinä lattaliittimessä kun siihen se kuuluu ja maadotuksen siinä korvakon pultin alla missä se alunperin on.
Kyllä se heräte vaan tuossa mallissa kuuluu siihen ohuempaan pulttiin, näkyy kuvassakin miten D+ on osittain sen mustan muovieristeen alla. Ja lattaliittimen kohdalla on joku ihme koukero merkintä eli se on häiriönpoistokonkan paikka.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Kalamies - 20.11.2013, 12:09:56
Samaa mieltä estaten kanssa. Pulttiin heräte.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 20.11.2013, 12:36:49
Pulttiin tuossa heräte. Noissa latureiden takapuolissa on aikalailla eroja. Toisissa puuttuu toi toinen pultti ja heräte tulee ilmeisestikin lattaliittimeen. Joistakin näyttää löytyvän pieni musta mötikkä, mistä piuha ainakin liittimen perusteella pulttiin. Tässä mallissa mötikän johto tulisi lattaliittimeen.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa *Ratkaistu*
Kirjoitti: 240masentaa - 23.11.2013, 15:50:39
Putsasin laturin kaikin puolin, hioin vähiä ruosteita pois käämistä ja roottorista. Kasasin ja viskasin paikalleen, nyt toimii. Vielä jäi epäselväksi että missä se vika oli.. :idiot2: 4 kertaa se piti puottaa irti ennen ko alko toimiin :2funny:

Enää pitäs selvittää että mikä värkki 8 sulakkeen takana purkaa akkua auton seisoessa, epäilisin että radio.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa *Ratkaistu*
Kirjoitti: 240 - 23.11.2013, 15:56:57

Enää pitäs selvittää että mikä värkki 8 sulakkeen takana purkaa akkua auton seisoessa, epäilisin että radio.

Keskuslukko purkaa akkua myös useasti. Ensi kesänä sama selvittely itsellä. Sulake poissa ajettiin syksyllä ennen seisontaa.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 23.11.2013, 21:05:03
Hommahan selviää sillä että heittää yleismittarin 8 sulakkeen tilalle, mittaa amppeereita. Repii radion irti, mittaa. Keskuslukon rele irti ja taas mittaus. Niinhän se ongelma tulee paikallistettua, vaan missä on keskuslukon rele? Ei kai vain kuskin ovessa? Ei viitti pakkasella irrotella tuota ovipahvia... :)

Väärin kytketty radio tai rikkinäisen radion muistivirta voivat myös purkaa akun, omassa värkissä epäilen näitä kahta.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 23.11.2013, 21:08:31
Keskuslukolla 2 relettä. Ovat siinä keskikonsolissa romiksen takana vänkärin puolella.

Nämä sähköhommat itselle hyvinkin vieraita ja vasta sain Biltemasta yleismittarin ostettua. Mitattiin jännitettä akun navoista ja otettiin yksi sulake kerralla pois. Ja sillä tavalla toi 8 löyty. Jäänyt vaan mieleen, että äkkiä polttaa mittarin, jos alkaa amppeereita mittaamaan. Tuonkin kait olis voinu mitata siten, että akun - napa irti, amppeerimittari väliin ja sulakkeita pois. Mutta vaarana mittarin palaminen, jos sattuu esim valot menemään päälle. Paljonhan siellä (no lamppuja...) oli 8 takana. Suht nopeasti tyhjentää huonon akun yksikin päälle jäävä poltin.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 23.11.2013, 21:22:10
Keskuslukolla 2 relettä. Ovat siinä keskikonsolissa romiksen takana vänkärin puolella.

Pitääpä seuraavana irrotella ne. -H-

900 sarjan puhaltimen etuvastuksesta saa modattua 200 sarjaan vastuksen ilman että tarvii alkaa purkamaan lämppäriä. Ite tein 2011 talvella kyseisen viritelmän ja hyvin on pelittäny ja pelittää vieläki. jos löydän kuvan siitä kytkennästä nii voisin linkittää sen tänne.

Olisko sulla kuvaa siitä kytkennästä? :) Vois vaikka jostaki ostaa sen 940:n etuvastuksen, tai miksei tuo onnistuisi muutenkin? Eli vastuksia riittävällä tehonkestolla.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 23.11.2013, 22:19:07


Olisko sulla kuvaa siitä kytkennästä? :) Vois vaikka jostaki ostaa sen 940:n etuvastuksen, tai miksei tuo onnistuisi muutenkin? Eli vastuksia riittävällä tehonkestolla.
  Voin huomena käydä ottaan siitä kuvan kun ei oo koneella enään. Muistelisin että kytkin puhaltimen katkasijalta ne 1. ja 2. nopeuden johdot sen 940 vastuksen kautta siihen 3. nopeuden johtoon.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 23.11.2013, 22:27:02
Näin ajattelinkin homman onnistuvan. Tietääkö kukaan minkä kokosta vastusta tulis laittaa 1 ja 2 tehoille? Eli ohmit ja tehonkesto. Ajattelin että jos olisi vaikka partcolta tilannut.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 24.11.2013, 22:47:06
Näin ajattelinkin homman onnistuvan. Tietääkö kukaan minkä kokosta vastusta tulis laittaa 1 ja 2 tehoille? Eli ohmit ja tehonkesto. Ajattelin että jos olisi vaikka partcolta tilannut.
En valitettavasi saa kuvaa tosta kun pitäs purkaa keskikonsoli pois. :-\ Uskoisin että ''irtovastuksista'' saa halvemmalla toimivan kun tolla 940:pin vastuksella.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 25.11.2013, 16:37:19
Muistatko minkä kokosia ne vastukset siinä pakassa on? Tai arviota tehonkestosta.. Ajatus oli että laittas 1 tasolle 1ohm 100w vastuksen ja 2 tasolle 0.6ohm 50/100w. Maksaa apauttiarallaa 20e.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 25.11.2013, 17:46:43
Harmi ku ei tullu mitattua sitä vastusta sillon ku sen
laitoin, en viiti alkaa purkaan mittaamista varten noita muoveja kerros
talon pihalla, jos jollain ois 240 lämppärin vastus käsissä
nii siitähän sais just oikeet arvot.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Kalamies - 26.11.2013, 15:28:54
Tossa ohmit 1981 sähkökaaviosta.

1,9 1 Asento
0,7 2 Asento
0,2 3 Asento
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240masentaa - 26.11.2013, 15:50:29
Tossa ohmit 1981 sähkökaaviosta.

1,9 1 Asento
0,7 2 Asento
0,2 3 Asento

Kiitos -H-
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Joni- - 27.11.2013, 00:30:52
Tossa ohmit 1981 sähkökaaviosta.

1,9 1 Asento
0,7 2 Asento
0,2 3 Asento
Eiks nää oo ilmastoidun mallin, siinä ku on 4 nopeutta?
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: 240 - 27.11.2013, 00:35:01
Eka sivun kuvista näkee, että vaijeri lämmitin. Ja se kolmonenkin on vastuksen takana.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Pyssy - 27.11.2013, 02:51:15
Olen huomannut, että Bosch-tyyppiset sulakkeet, joitten metalliosa (päädyt ja sivuliuska) ovat hopean/alumiinin väriset, hapettuvat herkästi, ja alkavat pätkiä.  Messingin väriset toimivat paremmin.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 28.11.2013, 00:23:28
Eka sivun kuvista näkee, että vaijeri lämmitin. Ja se kolmonenkin on vastuksen takana.
Voiko olla mahollista että on? Itellä pimeni 1.ja 2 nopeus mutta 3. pelas. ja vipulämppäri.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Huikkoster - 28.11.2013, 00:25:56
Kyllä voi. On mahdollista myös että etuvastus hajoaa niin että 1 nopeus ei toimi mutta 2 ja 3 toimii ;).
Myös sähkökaaviossa näkyy kuinka kolmosnopeuskin on vastuksen läpi.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: jompsa - 28.11.2013, 16:46:29
Jaa, no sitte sielä on vastus. En kyllä ymmärrä miksi 3-nopeus ei vois
pyöriä ilman vastusta täyellä höökillä.
Otsikko: Vs: 240 -92 sähköt masentaa ja pahasti
Kirjoitti: Kalamies - 28.11.2013, 16:56:12
Meikäläisen arvot oli tosiaan ilmastoidulle jossa nelonen on suora.