Nakkasin laturin paikalleen ja eihän se perkele lataa.

Kävin läpi maadoitukset ja sulakerasian, vaihdoin puolan, ynnä muuta hauskaa. Ei toimi. Aloin miettiä miten laturia testasin ja tajusin että kuormana oli ainoastaan vasta täyteen ladattu akku elikkäs ei oikein mitään. Puotin laturin jälleen irti ja testasin, tällä kertaa melko tyhjän akun kanssa. Laturia pyörittäessä merkkivalo (tässä tapauksessa 5W polttimo) sammuu kuten pitääkin ja laturi pistää porakoneelle vastaan. Akulta mitattuna jännite 12,3V...

Purin laturin ja mittasin diodisillan näillä ohjeilla
Boschilla laturi on 3-vaiheinen (kuten kai kaikki ac-laturit), joten myös silta on 3-vaiheinen. Yleensä siinä on 6 päävirtadiodia.
Helpoin tapa mitata diodit on kytkeä yleismittarin (vastusalueella) toinen johto yhteen generaattorin 3:sta johdosta ja toinen + ulostuloon. Ja mitata jokainen genrattorin 3 johdosta + ulostuloa vastaan.
Jos näyttämä on aina sama, ovat diodit Ok.
Sitten vaihda mittarin johdot toisinpäin ja edelleen mittaa jokaisesta ac-johdosta vastus + ulostuloon. Näyttämät tulee olla samat (joko esto tai päästösuunta).
Tämänjälkeen samat mittaukset sillan -napaa vastaan.
Nuo 3 erillistä diodia antavat magnetointivirran lataussäätimelle ja ovat pienempivirtaisia. Nekin voi mitata samalla tavalla, kuin edellä kerrotut päävirtadiodit.
Diodi silta ehjä. Myöskin käämi vaikuttaisi olevan ehjä.
Laturi siis kyykkää suuremmalla kuormalla. Elikkäs mikä tämmösen laturin "kyykkäämisen" yleensä aiheuttaa?
