Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Alexir - 24.11.2013, 03:39:30
-
Morjens, mulla on tommonen 744 gle 1990 jossa käsijarru ei ollu ostettaessa kummonen joten kiristin mutteria käsinojan alta. Parani. Jonka jälkeen vaihdoin käsijarrukengät, mutta tuntuu että vieläkin voisi olla parempi...
Vinkkejä?
Uudet rummut (levyt) ?
Vaijerin vaiho (rispaantunut/venynyt) ?
-
Ota vanne pois ja tarkastele sitä jarrurumpua ulkoota päin, siinä pitäis jossain kohtaa olla reikä jonka kohalla siellä sisäpuolella on semmonen "sakaramutteri??" mitä ruuvaamalla saa säädettyä jarrukenkiä. Mikäli tässä mallissa sellanen on, mene ja tiedä :idiot2:
Ja sitä saa pyöriteltyä jollain pienellä talttapäärukarilla tai vastaavalla. Ja tämä tietty molemmille puolille :P
-
Ei ole sitä säätöosaa 740:ssä, mutta kuulemma 240:n vastaava käy suoraan kiinteän tilalle. Eli ilmeisesti tämä osa: http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222000?ajoneuvo=651
-
jep. olen nuo laittanut omaan 940:kin. helpottaa säätöä paljon!
_sfr-
jk.
olisiko kenelläkään myydä/lahjoittaa sitä käsinojan alla olevaa muovista säätömitteria....
-
Linkut vaijerissa ja kenkien pääsä kannattaa herkistellä ja voidella hyvin.
Uudet levyt ja kengät (tässäkin saa käyttää järkeä ostaako chinése osaa vai jotain parempaa) auttaa myös asiaa.
Itsellä toiminut aina käsijarrut näissä hyvinkin on-off tapaan.
Ps. sitä halvinta käsijarruvaijerimallia ei kannata ostaa. Joissain tuppaa se säätömutterikin olemaan mallia kiristä putkitongeilla, ja milläs sinne mahtuu..
-
Linkut vaijerissa ja kenkien pääsä kannattaa herkistellä ja voidella hyvin.
Uudet levyt ja kengät (tässäkin saa käyttää järkeä ostaako chinése osaa vai jotain parempaa) auttaa myös asiaa.
Itsellä toiminut aina käsijarrut näissä hyvinkin on-off tapaan.
Ps. sitä halvinta käsijarruvaijerimallia ei kannata ostaa. Joissain tuppaa se säätömutterikin olemaan mallia kiristä putkitongeilla, ja milläs sinne mahtuu..
Volvon alkuperäiset käppärin hihnat Made in China, näin ainakin MK1 x70:ssä
-
Eikö ne tule kohta koko volvotkin kiinasta, eniveis got the point.
-
Lainaan tätä aihetta, kun ensin meinasin tehdä uuden - samalla otsikolla...
Taas mulla on joku mysteeri tuolla pihalla. 745 -88b, katsastuksessa käsijarruarvot oli 0,3 kN vasemmalla ja 1,3 oikealla.
Vaihdoin kengät, jouset, levyt ja käänsin vasemmanpuolen levittimen oikein päin (nuoli oli alas). Dynoarvot parani -> 0,4 vasen ja 1,7 oikea.
Ei siis kuitenkaan auttanut tuo ylläoleva, joten tänään vaihdoin vielä "varmuuden vuoksi" hieman vääntyneen vasemman puolen levittimen ehjään sekä uuden pidemmän vaijerin. Toisen "haarukan" vaihdoin myös ehjään, edellinen omistaja oli tehnyt siihen jotain lyhennyspatenttia. Vasen pyörä ei vaan menee hiekalla lukkoon. Nyt sitä ei sentään jaksa käsin pyörittää, kuten katsastuksessa, mutta kuitenkin. Luulen ettei newtonit riitä vieläkään.
Siis mitä hemmettiä? Alhaalta seuraamalla vanhakin vaijeri kiristi tasapuolisesti molempia puolia ja vaijerit myös menivät tiukalle. Ja palautti myös, vaikka vaijerin lähtökin oli kahvassa päin peetä, mutta nyt uudella veijarilla ainakin toimii...
Mitäs sitten ois unohtunut tehdä? Heittäkää ne "tyhmätkin" ehdotukset ilmoille. Muuten mulle ei jää enää muuta vaihdettavaa kuin auto. Tai tulihan sellainen mieleen että vaihtais vielä lyhkäsen vaijerin mutta en oikein osaa perustella että miksi. Akselin "linkku" lienee alkuperäinen ja vahvasti hitsauksessaan kiinni ja liikkuu molempiin suuntiin.
-
Lainaan tätä aihetta, kun ensin meinasin tehdä uuden - samalla otsikolla...
Taas mulla on joku mysteeri tuolla pihalla. 745 -88b, katsastuksessa käsijarruarvot oli 0,3 kN vasemmalla ja 1,3 oikealla.
Vaihdoin kengät, jouset, levyt ja käänsin vasemmanpuolen levittimen oikein päin (nuoli oli alas). Dynoarvot parani -> 0,4 vasen ja 1,7 oikea.
Ei siis kuitenkaan auttanut tuo ylläoleva, joten tänään vaihdoin vielä "varmuuden vuoksi" hieman vääntyneen vasemman puolen levittimen ehjään sekä uuden pidemmän vaijerin. Toisen "haarukan" vaihdoin myös ehjään, edellinen omistaja oli tehnyt siihen jotain lyhennyspatenttia. Vasen pyörä ei vaan menee hiekalla lukkoon. Nyt sitä ei sentään jaksa käsin pyörittää, kuten katsastuksessa, mutta kuitenkin. Luulen ettei newtonit riitä vieläkään.
Siis mitä hemmettiä? Alhaalta seuraamalla vanhakin vaijeri kiristi tasapuolisesti molempia puolia ja vaijerit myös menivät tiukalle. Ja palautti myös, vaikka vaijerin lähtökin oli kahvassa päin peetä, mutta nyt uudella veijarilla ainakin toimii...
Mitäs sitten ois unohtunut tehdä? Heittäkää ne "tyhmätkin" ehdotukset ilmoille. Muuten mulle ei jää enää muuta vaihdettavaa kuin auto. Tai tulihan sellainen mieleen että vaihtais vielä lyhkäsen vaijerin mutta en oikein osaa perustella että miksi. Akselin "linkku" lienee alkuperäinen ja vahvasti hitsauksessaan kiinni ja liikkuu molempiin suuntiin.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/655/autot/volvo/740-760-82-92?vuosimalli=1986#Jarruosat-Kasijarrukengat-ja-asennussarjat
Sinä tarttet tollasen, itelläkin oli ongelmana se ettei saanut kuskinpuolta stoppaamaan kunnolla ennen kuin laittoi tuon säätöruuvin. Muutama naksaus käsijarrukahvaa ylös ja säätö tappiin ja koeajolle. Voi olla että joutuu myöhemmin vielä säätämään lisää.
-
Juu, tuo olikin mielessä, oletan että 850:n säätöruuvi käy yhtälailla. Kiitos vinkistä. Hyvä tietää ettei olla vaivan kanssa yksin, haluais tosin ymmärtää mistä oire johtuu...
-
850:n säätöruuvi ei mahtunut takavetoisen käsijarruasetelmaan.
Itse sain jarrun pelittämään lisäämällä hieman metallia kenkien haarukkaan.
Pienestä oli taas kiinni toikin homma, olin kuitenkin ottanut purkuautosta huomattavasti ehjemmännäköisen haarukan tuohon jo aiemmin.
-
Joku millin peltisuikale hepata kii molempiin päihin sitä haarukkaa ni ylensä alkaa taas pitää.
-
Joku millin peltisuikale hepata kii molempiin päihin sitä haarukkaa ni ylensä alkaa taas pitää.
Täällä myös käytetään tuota temppua, tosin pysyy myös sopivasti taiteltuna ilman hitsausta. Automaatissa kun tulee käytettyä käsijarrua vain katsastuksessa, niin silti joutuu aina leikkimään tämän kanssa >:(
-
Täällä myös käytetään tuota temppua, tosin pysyy myös sopivasti taiteltuna ilman hitsausta. Automaatissa kun tulee käytettyä käsijarrua vain katsastuksessa, niin siksi joutuu aina leikkimään tämän kanssa >:(
Niinhän tuo pysyy, mutta varmempihan se on jos ne lisut heftaa kii, ite oon laiskana vaan taitellu sopivasti mutkille ne ja toistaseks on pysyny sillainki. Korjasin muuten kirjoitusvirheesi.
-
Korjasin muuten kirjoitusvirheesi.
Voihan sen noinkin sanoa :D Ihmetyttää vaan, että mikä siellä sitten kuluttaa osia, kun ei käytetä ja aina joutuu suikaleita lisäilemään? Varmaan korroosio.
-
Kysymys ei ole osien kulumisesta, käppärihän ääriharvoin kunnossa ollessaan luistaa eli niinollen ei myöskään kulu. Jos sitä ei käytä, yhteinen ystävämme korroosio liimaa kaikki osat kiinni toisiinsa. Rummut ruostuu, kengät hapettuu, vaijeri jökähtää jne...
-
Tarkkaan ottaen ei tässä ole kyse siitä. Kyllä se pieni haarukkakin jostain syystä vaan kuluu, ihan vaikka ei olis kiinni kenkään jämähtänytkään. Helposti ei seiskassa "jökähdä" mikään muu kiinni kuin levitin.
-
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).
Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.
-
Se vaan on p**ka systeemi. Itse olen tapellut kohta kuukauden 850:n käsijarrun kanssa. Säätää kengät hivenen laahaamaan ja sitten kiristää vaijerin, että kahva nousee 4-5 naksua niin pitää kyllä eteenpäin sen verran, että kelpaa leimalla, mutta ei yhtään taaksepäin. Vaijeria ei kärsi kiristää enempää eikä kenkiä säätää lähemmäs kun sitten jää laahaamaan liikaa (kuumenee ja rohisee). Tuohon jo 100-sarjalaisista periytyvään surkeaan viritykseen verrattuna volkkarin jumiva satulaan vaikuttava systeemi on sentään toimiva.
-
Se vaan on p**ka systeemi. Itse olen tapellut kohta kuukauden 850:n käsijarrun kanssa. Säätää kengät hivenen laahaamaan ja sitten kiristää vaijerin, että kahva nousee 4-5 naksua niin pitää kyllä eteenpäin sen verran, että kelpaa leimalla, mutta ei yhtään taaksepäin. Vaijeria ei kärsi kiristää enempää eikä kenkiä säätää lähemmäs kun sitten jää laahaamaan liikaa (kuumenee ja rohisee). Tuohon jo 100-sarjalaisista periytyvään surkeaan viritykseen verrattuna volkkarin jumiva satulaan vaikuttava systeemi on sentään toimiva.
Itellä on samaa vaivaa 70:ssä.
Mutta 240 ja 960 tuo systeemi toimiii moitteetta.
Uusilla alkuperäisillä kamoilla ja levittimillä sen saa joten kuten pitämään eteenpäin, mut taaksepäin se on siltikin huono.
Se systeemi taitais tarvita myös uudet vaijerit...
-
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).
Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.
Laittaisin ensin levyt, kengät, asennussarjan ja uuden välituen, kokeilisin niillä. Heitto voi tulla kiristimestä ja pellistä. vaijeria en uusisi vielä, niiden vaihto oma hommansa ja huonoja ei kannata laittaa. Osat voi hakea vaikka ad:ltä.
-
Jos Motonetissa olisi tätä saatavilla, niin käsijarrun saisi todella pitämään: http://motonet.fi/fi/varaosatuote/222000/617367
Tuo on siis vanttiruuvi, jolla palat saa säädettyä niin että alkuperäisen levittimen vipusuhde on kohdallaan ja jarru todella pitää. Tuon saa säädettyä jarrulevyä irroittamatta, ainakin mun ysissä on sopiva reikä levyssä, sen läpi saa ruuvarilla naksauteltua säätöä kireämmälle.
-
Tommonen ruuvi löytyy siis jo toiselta puolelta ja sitä olen kiristänyt sen verran kun mahtuu. Toisella puolella sama juttu hoidettu pellin palasella, ruuvi tulee kunhan löytyy jostain. Kengät oli siis uudet, asennussarja on kunnosta päätellen suht uusi ja rummussa/levyssä ei näkynyt kulumaa. Mielestäni liikkumavara siinä levittimessä oli naurettavan pieni, lähinä tuntui työntävän toista palaa alemmas ja toinen pysyi paikoillaan. Pidike joka pitää vaijereita kiinni akselissa (välituki? siinä missä vaijerit yhdistyy) pääsee liikkumaan sivuttain, pitäiskö pysyä paikallaan?
Tää pitää paremmin taakse kuin eteen :idiot2:
-
Vanttiruuvi on nyt välituen tilalla, ei liity vaijereihin mitenkään.
Liikkuuko vaijerissa oleva u-lenkin tappi herkästi ja levittimissä oleva nuoli osoittaa ylöspäin?
-
Osa tapeista tais olla hiukan nihkeitä. Levitin on oikein päin, mutta pitää varmaan käydä ne läpi kerran vielä.
-
Nostetaan tätä. Potilas on 745 -90 ja onglemana tehoton käsijarru, konttorilla 0,6 ja 1,2kN. Nyt laitettu uudet palat, "rummut" putsattu bräkleenillä ja hiottu karkealla hiomapaperilla sekä levittimet voideltu. Silti ottaa huonosti vaikka kahvan kiristää niin, ettei nouse kuin 3-4 naksua. Auto pysyy kyllä paikallaan mäessä, mutta saa työnnettyä eteenpäin käsin (pysähtyy kyllä heti kun lopettaa työntämisen).
Riittämätön kontaktipinta, paskat palat? Toisella puolella on kiristin ja toisella pieni peltisuikale auttamassa.
Siis hylky tuli noilla arvoilla?
Omassani mitattiin arvot 0,2 ja 1,2 kN ja ainoa sanominen tuli siitä että eroa pidoissa on yli 70%. Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.
-
Samaa rataa mentiin käsijarrujen kanssa katsastuksessa,oikea tasan 0 vasen 1,7kN. Oikea levitin aivan tönkkönä
Uusilla levyillä,kegillä ja linkut voitelemalla hyvin liikkuviksi ja vaijerin säädöllä arvot: oikea 1,8 vasen 1,9kN
-
Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.
Vetikö seisontajarru kuitenkin rullat lukkoon? Seisontajarrun voima pitää olla 16% auton kokonaismassasta...
-
Siis hylky tuli noilla arvoilla?
Omassani mitattiin arvot 0,2 ja 1,2 kN ja ainoa sanominen tuli siitä että eroa pidoissa on yli 70%. Jarruvoimasta ei puhuttu sanaakaan.
Liian pieni kokonaisteho, piti kuulema olla joku prosentti auton painosta, 3kN olisi kai tarvinnut olla yhteensä. Pitää ehkä ostaa uudet levyt vielä kokeilun vuoksi, tulee jälkitarkastus vastaan ihan just.
E: siinähän se tulikin...
-
Vetikö seisontajarru kuitenkin rullat lukkoon? Seisontajarrun voima pitää olla 16% auton kokonaismassasta...
Ei tietoa, vetikö lukkoon kun en ollut mukana siinä. Tarkastuskortissa lukee tosiaan vaan, että jarruvoimien ero liian suuri.
-
Samaa rataa mentiin käsijarrujen kanssa katsastuksessa,oikea tasan 0 vasen 1,7kN. Oikea levitin aivan tönkkönä
Uusilla levyillä,kegillä ja linkut voitelemalla hyvin liikkuviksi ja vaijerin säädöllä arvot: oikea 1,8 vasen 1,9kN
Kerran kun tuon käsijarrusysteemin kunnolla laittaa niin ei suurta huoltoa vuosittain tarvitse ja jos, niin purkautuu toisella kertaa kyllä nopeasti. Ihmeen ongelmaisia tuntuu porukalla olevan käsijarrut, kumma juttu.
Piti ihan käydä katsomassa lukemat kun viime katsastuksessa hylkäsi inssi käsijarrun takia tuon ysifarkun, 0,3kN/2.0kN noh oli päässyt talvisladittelun jäliltä kengistä pinta irtoamaan.. ihmekös. Kaivoin miljoona laatikosta silloin jotkut romukengät ja heitin vanhan levyn sisään, karhennus, linkun voitelu, säätö ja eikun rullille, 2,1kN repäisi tämä "remontoitu" puoli.... parremmin kuin etujarrut.
Tosin huonothan nuo etujarrut on jos tuommosille lukemille jää, mielenkiinnolla odotan mitä seuraavalla leimalla niistä irtoaa kun on vakiojarrut remontoitu huolella.
-
Huollon lisäksi sille käsijarrulle kannattaa tehdä sellainenkin temppu että käyttää sitä auton pysäköintiin niin ei tarvitse kerran vuodessa leimalla hikoilla että pelaakohan se.
Liian tiukalle säädetty vaijerikaan ei ole oikein hyväksi, eli jos kahva nousee vain muutaman naksun. Omiin tullut säädettyä niin että about puolet tai vähän enemmänkin kahvan liikeradasta on käytössä niin ainakin liikkuu ne romut kunnolla siellä rummussa jarrua käyttäessä niin ei pääse jumiutumaan niin herkästi.
-
Tein tuossa omaan seiskaan hieman takajarru remppaa niin aattelin että vaihdetaan käsijarru palikatkin, kun säätövara vaijerista alkaa loppua ja jarru aikas tehoton.
Eli laitoin uusiksi molemmat vaijerit ja kengät. Nyt toimii vielä huonommin kuin aikaisemmin >:(
Eli vaijeri on jälleen tapissaan. Kerran sain säädettyä niin että otti ylimmässä kohtaa kiinni, mutta käsin jaksoi rengasta pyörittää.
Mikähän olisi tähän neuvoksi? Peltilipareita palojen väliin?
-
Joko hitsaat lisää tavaraa siihen käsijarrukenkien levittäjää vastapuolella olevaan lattaraudan pätkään tai haet vaan suosiolla 2-satku volvon käsijarrunkenkiensäätöruuvit ja vaihdat niitten raudanpätkien tilalle niin varmasti alkaa pitämään.
(http://static1.motonet.fi/img/2/222000/150/222000.jpg)
-
Joko hitsaat lisää tavaraa siihen käsijarrukenkien levittäjää vastapuolella olevaan lattaraudan pätkään tai haet vaan suosiolla 2-satku volvon käsijarrunkenkiensäätöruuvit ja vaihdat niitten raudanpätkien tilalle niin varmasti alkaa pitämään.
(http://static1.motonet.fi/img/2/222000/150/222000.jpg)
Motonet -saldo näyttää aika heikolta :( Pitänee kysästä tuosta paikallisesta varaosaliikeestä.
Kiitos nopeasta vastauksesta :hello:
-
Joko hitsaat lisää tavaraa siihen käsijarrukenkien levittäjää vastapuolella olevaan lattaraudan pätkään tai haet vaan suosiolla 2-satku volvon käsijarrunkenkiensäätöruuvit ja vaihdat niitten raudanpätkien tilalle niin varmasti alkaa pitämään.
(http://static1.motonet.fi/img/2/222000/150/222000.jpg)
960:ssä tommoset ruuvit on vakiona, kumma kun sit on jotain 940:iä joissa ei ole ja mikä ihme välimalli tuo 740 on, kun siinä ei näitä ole, kun muutenkin on ihan saman kokoiset käppärihihnat kuin 240:ssäkin.
-
Motonet -saldo näyttää aika heikolta :( Pitänee kysästä tuosta paikallisesta varaosaliikeestä.
Kiitos nopeasta vastauksesta :hello:
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222000/617367?ajoneuvo=655
Tiedoksi muillekkin, eli näitä saa vielä tilaamalla Motonetistä :)
Eipä saakkaan.
-
Eilen tuli vastaus sähköpostiin, etteivät enää saa niitä ???
-
Eilen tuli vastaus sähköpostiin, etteivät enää saa niitä ???
Aijjaa? ??? Miä soitin Lappeenrannan Motonettiin ja sieltä sanottiin, että saa tilattua.
Taasko minua kustiin silmään. :2funny:
-
Itse tilasin Motonetistä nuo ruuvit joku kuukausi sitten... Huonompi homma vaan etteivät käy 740:ään, säätöpyörä jää ahistuksiin kenkien jousen väliin! 240:een en ole kokeillut, mutta samat systeemithän siellä on. Hyllyssä mulla oli ne 850:n vastaavat (myös Motonetistä) ja niissä ihan sama homma, eli jouseen ottaa kiinni.
Ville-:lle, sun poistamasi vaijerit olisi todennäköisesti olleet ihan kelpo kunnossa, kunhan linkku toimii eikä ole vaijeri ruostunut / halkeillut mistään niin eivätpä ne tuossa autossa juuri käytössä kulu. Tai siis veny. Vuoden sisään jo kolmeen autoon oon tehny saman korjauksen, eli hieman lisää tavaraa lauttarautaan, sillä olen saanut käsijarrun toimimaan.
-
Itse tilasin Motonetistä nuo ruuvit joku kuukausi sitten... Huonompi homma vaan etteivät käy 740:ään, säätöpyörä jää ahistuksiin kenkien jousen väliin! 240:een en ole kokeillut, mutta samat systeemithän siellä on. Hyllyssä mulla oli ne 850:n vastaavat (myös Motonetistä) ja niissä ihan sama homma, eli jouseen ottaa kiinni.
Ville-:lle, sun poistamasi vaijerit olisi todennäköisesti olleet ihan kelpo kunnossa, kunhan linkku toimii eikä ole vaijeri ruostunut / halkeillut mistään niin eivätpä ne tuossa autossa juuri käytössä kulu. Tai siis veny. Vuoden sisään jo kolmeen autoon oon tehny saman korjauksen, eli hieman lisää tavaraa lauttarautaan
, sillä olen saanut käsijarrun toimimaan.
Niinhän se ottaa kiinni siihen jouseen noissa kaikissa + MK1 X70:ssä. Eikä se mitään haittaa.
-
Se säätöpyörän hammastus kuuluukin osua jouseen, se ikäänkuin "lukitsee" säädön. Säätöruuvi toimii siten portaittain, kun vaan vääntää jarrulevyn reiästä meisselillä jousivoimaa vastaan pykälän kerrallaan.
E: Ja Justus oli nopeampi :)
-
Totta noinhan se onkin hyvä että jousi antaa vähän lukitusta siihen... Hyvä etten pois heittänyt... :idiot2:
No se 850:n ruuvi istu kyllä kovin huonosti tuohon muutenkaan.
Kiitos vinkistä ja oikaisusta! 8)
-
Ville-:lle, sun poistamasi vaijerit olisi todennäköisesti olleet ihan kelpo kunnossa, kunhan linkku toimii eikä ole vaijeri ruostunut / halkeillut mistään niin eivätpä ne tuossa autossa juuri käytössä kulu. Tai siis veny. Vuoden sisään jo kolmeen autoon oon tehny saman korjauksen, eli hieman lisää tavaraa lauttarautaan, sillä olen saanut käsijarrun toimimaan.
Itse asiassa laitoin wanhan pitkän vaijerin takaisin, kun tuntui olevan sopivampi.
Osia hankkiessa katsoin vain oikeaa lyhyttä vaijeria joka oli ihan rispaantunut niin aattelin että uusin molemmat samalla.
Pitää vaan passailla vaijeri tiukaksi, kun tuntuu jostain syystä olevan jäävän löysälle. ???
-
960:ssä tommoset ruuvit on vakiona,
Eipä ole. Yhdessä tai kahdessa tainnut olla, kai noita on muutama kymmenen tullut vuosien varrella avattua.
-
Eipä ole. Yhdessä tai kahdessa tainnut olla, kai noita on muutama kymmenen tullut vuosien varrella avattua.
No mullakin on -93:ssa.
-
Aijjaa? ??? Miä soitin Lappeenrannan Motonettiin ja sieltä sanottiin, että saa tilattua.
Taasko minua kustiin silmään. :2funny:
No juu. Justiin tuli viesti, että tilaamaanne tuotetta ei ole saatavilla.
Ei muuta kuin miggi laulamaan.
-
Saahan noita maailmalta, tosin ei oo tuo 200/700/900 sarjan ruuvi mutta toiminee sekin.
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-brake-cable-adjuster-link-s80-30793437
http://www.eeuroparts.com/Parts/9173/Parking-Brake-Adjusting-Screw-3546001/
-
Saakos tuota 740:sen käsijarru nyt mitenkään säädettyä, kun ei oo sitä säätöruuvia?
Kun ei toinen puoli pidä millään.
-
Linkut vaijerissa ja kenkien pääsä kannattaa herkistellä ja voidella hyvin.
Uudet levyt ja kengät (tässäkin saa käyttää järkeä ostaako chinése osaa vai jotain parempaa) auttaa myös asiaa.
Itsellä toiminut aina käsijarrut näissä hyvinkin on-off tapaan.
Ps. sitä halvinta käsijarruvaijerimallia ei kannata ostaa. Joissain tuppaa se säätömutterikin olemaan mallia kiristä putkitongeilla, ja milläs sinne mahtuu..
Mitä mieltä täällä ollaan Motonetin vaijereista (nyt kyseessä on 945 vm. 1993 B230FD 85kw - perusmalli, ei hienouksia).
Onko ne hyviä?
Katsastuksessa oli aika iso ero käsijarrun pidossa vasemmalla ja oikealla rummulla, niukasti liikaa, eli nyt 71 % (max. 70). Nyt on hommattu kaikki uutta, jarrulevyt, jarrupalat, jarrukengät, molempiin ed. asennussarjat, jarruvaijerit (lyhyt ja pitkä) ja varastostani löytyi parin vuoden takaa ostamani 240-mallin käsijarrukenkien säätöruuvit (1/puoli).
Lisäksi ohjeissa oli neuvottu ruiskuttamaan silikonisprayta vaijerin kuoren sisään. Rumpujen suojarasvan poistoainettakin löytyy suihkeena.
Motonet: 24-2771 ja 24-2772
-
Ei kokemusta kuin että joskus lyhkäsen pätkän ostin ja siellä se asiansa ajaa, taisi olla NK. Eniveis, on väärin puhua "motonetin osista", tuotteen merkki kertoo enemmän. Motonet vaan sattuu monesti harrastamaan sitä halvinta mahdollista...
-
Aivan oikein. Ei ostopaikka merkkaa mitään. Laatuosia voi ostaa ihan mistä vain, hinta ratkaisee ostopaikan. Viimeksi tilasin Boget ja laatu nivelet etupäähän Nimarkin (www.nimark.fi) pojilta. Hyvin pelasi toimitus.
Mulla on ari1956:n mallia vastaava n.635 tkm rullannut pirssi. Siin on nyt ollut nuo "motonetin myymät" vaijerit paikoillaan ainakin viimeisen 200 tkm. Reippaasti käytettynä pelittävät hyvin. Taisin ne jopa ennnen asennusta voidella. Mitään muovia pehmentävää sinne ei kannta ruiskutella.
Jarrupalojen ja -levyjen osalta olen päätynyt suorimaan linjaa TRW - Bosch. Käsijarrukengät taas menee vaikka Roadhousena. :)
Tärkeää on jarrujen osalta myös muistaa vaihtaa jarruneste tarpeeksi tihiään, eli usein. Tai ainakin herkistellä männät ja "laskea" (=ilmata) nestettä reilusti mäntien takaa uudeksi.
Ja ne ruuvit ovat tässäkin käsijarruille ihan "must".
Käsijarrun oslata ero-% olisi hyvä olla pyöreä nolla (0). Silloin on onnistunut remppa. 8)
Käyttöjarruissa olen tuohon päässyt vain kerran. Pakko antaa periksi, että sellainen 2-3 % eroa on vielä siedettävä luku.
_sfr-
-
Saatiin seiskan käsijarru ongelma korjattua (vihdoin ja viimein).
Säätöpala vaihtoi puolta kuskin puolelta apparin puolella. Tällä tavalla sai apparin puolen pyörän lukkoon soralla ja kuskin puoleinen jarrutti myös tarpeeksi (1,9 ja 1,5 kN). Muutenkin vaihtui oikean puolen jarruvaijeri, jarrukengät+asennussarja ja jarrulevyt :idiot2: Toisella säädettävällä palalla ja vaihtamalla toisenkin vaijerin olisi luultavasti saanut aika hyvän balansiin. Nyt piti jatkaa sitä jarrukenkien pidikettä kuskin puolella muutama mm jotta sen puolen kengillä olisi tarpeeksi pintaa rumpua vasten.
-
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222000/617367?ajoneuvo=655
Motonetistä noita saa taas.
-
Moi!
Katsastuksessa vasen puoli ei pidä ollenkaan (toinen 0,7) 740 -92 kyseessä. miltä näyttää onko palat niin kuluneet? ei hajua koska on ensimmäinen kerta kun ko. autoa availen tuolta.
linkku liikuttelee kyllä noita. Vai ostanko suosiolla tuon säätöruuvin motonetistä. Näyttäs olevan saatavilla? Kiitos!
(https://s30.postimg.org/3n9btxk99/20161228_141311.jpg) (https://postimg.org/image/3n9btxk99/)
(https://s30.postimg.org/mtmix40r1/20161228_141323.jpg) (https://postimg.org/image/mtmix40r1/)
(https://s30.postimg.org/c82nl3ufh/20161228_141335.jpg) (https://postimg.org/image/c82nl3ufh/)
-
Se säätöruuvi on kyllä tosi kova juttu, sillä saa palat juuri sopivasti lähelle rumpua niin että linkun vipusuhde on kohdillaan. Noiden asennuksen jälkeen ei ole koskaan ollut ongelmia leimalla, vaan käsijarru pitää jopa enemmän kuin mitä polkimesta otetaan mittariin. Jarrurummussa on juuri sopiva reikä josta saa ruuvimeisselin kanssa naksuteltua säätöruuvit sopivaan asentoon.
-
Tuo, ettei pidä ollenkaan, viittaisi vaijerin/linkun jumiutumiseen.
Onko rumpuun kulunut ura? Jarrukengät näyttävät kuluneilta, muttei loppuunkuluneilta. Onko pinta ns. "lasittunut"?
Jos rumpu on hyvä, niin uudet kengät + säätöruuvi ja vaijerilinkun huolellinen herkistely.
-
Ok, tattista!
Täytynee hommato ko. hilppeet ja pistää kuntoon mnolemmat puolet nyt kerralla. Paikallaanpitämiseen olen yleensä käyttänytkin, ja jos luikkaalla alkanut puskea niin sit vähän "käsijarrulla" korjausliikettä talvella. Viimevuoden leimalle riitti kun kiri "kahvanjuuresta"
-
Hmm.. kävimpä hakemassa nyt nuo säätöruuvit, mutta jo tiskiltä pois astellessa katselin että ihankuin näistä nyt puuttuisi jotain.. menin takaisin tiskille ja kysyin niin kuulema ovat tämmöiset. Kuvaa alla. Jotenkin nyt vaan tuntuu että silti puuttuu toisesta päästä tuo "lovi" johon kenkä pitäisi mennä? jopa tuolla motonetin omassa tuotekuvassakin näyttää että toisessa päässä on jotain "enemmän" minkämoinen homma? Osaako joku kertoa? Kiitos. :-)
(https://s28.postimg.org/spam0appl/20161230_145616.jpg) (https://postimg.org/image/spam0appl/)
(https://s28.postimg.org/wab2x9jmx/20161230_145958.jpg) (https://postimg.org/image/wab2x9jmx/)
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/222000/617367?ajoneuvo=655
Ja tais olla viimeset kappaleet, eli oisko joltakulta nyt jääny palauttamatta sitten tuo toinen pää molemmista? ainakin Lielhaden varastosaldo näyttää nyt eioota.
-
Kyllä siinä pitäis olla sellanen irtoova pala
-
No soittelin motonettiin tiskille ja kas, siellä luki tuotteen palautushistoriassa että oli puutteellinen.. ja viimset 2 kappaletta, menee siis ens viikolle koko homma.. oispa kaljaa!
-
No soittelin motonettiin tiskille ja kas, siellä luki tuotteen palautushistoriassa että oli puutteellinen.. ja viimset 2 kappaletta, menee siis ens viikolle koko homma.. oispa kaljaa!
No voi *****[[!!! Mikä motonet kyseessä?
Ihme touhua tuolta firmalta, ei voi käsittää. Viimeksi eilen kirosin motonetin maolikohtaisen rt-pään kanssa, joka oli ihan joka suhteeasa vääränmittainen. Motonetin kanta "kyllä tää meidän koneen mukaan kuuluu tohon, ei meillä muuta tarjota ole". >:(
Jooh, toivottavasti löydät jostain. Toki uusilla kengillä ja linkkujen herkistelylläkin voi alkaa toimimaan (näin minulla).
-
Tuo, ettei pidä ollenkaan, viittaisi vaijerin/linkun jumiutumiseen.
Onko rumpuun kulunut ura? Jarrukengät näyttävät kuluneilta, muttei loppuunkuluneilta. Onko pinta ns. "lasittunut"?
Jos rumpu on hyvä, niin uudet kengät + säätöruuvi ja vaijerilinkun huolellinen herkistely.
Just näin, linkun pitäisi liikkua ihan omalla painollaan irrallaan ollessa.
Tarkista myös ne taka-akselin päällä olevat ohjurit, omassa käsijarru alkoi vuodessa jumia kun saksisokka puuttui
pidikkeestä ja perän päältä puuttui kokonaan ohjuri.
Oikean puolen ohjurille riittää kääntäminen ellei muovi ole lahonnut.
Vaijerin pidike löytyy motonetista,
muut volvolta.
Säätöruuvia kengille en ole vielä tarvinnut kertaakaan, tarvikkeilla
jarrut on kasattu, pois lukien palat.
:smoke:
-
Noista säätöruuveista tosiaan puuttuu osa. Ainakin mulla ongelmana oli se, että tuota alkuperäistä H:n muotoista palaa ei voi mitenkään säätää, ja kuluneen rummun ja kuluneiden jarrukenkien kanssa linkin vipusuhde jää sellaiseksi ettei vaijerista vaan saa kiskottua riittävästi voimaa painamaan kenkiä rumpua vasten. Tuon säätöruuvin kanssa linkku saadaan 'alueelle' riippumatta kenkien ja rummun kunnosta, ja jarru alkaa pitämään.