Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Hegeh - 21.01.2014, 00:06:17

Otsikko: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 21.01.2014, 00:06:17
Mikkelistä tarttui mukaan otsikonmukainen ysineliskantti. Autosta tulee käyttis, mutta korjattavaa/parannettavaa riittää siinä määrin, että eiköhän tästäkin jokunen sivu juttua saada. Tämä kyseinen auto on yksilö, joka olisi ollut viisainta jättää ostamatta. Noh tehty mikä tehty ja nyt kärsitään.

Auto on vuosimallia 1996 ja varustettu B230FT-moottorilla. Moottorista sen verran, että lapun mukaan penkitetty Harisella 199hv/427nm tehot (2004). Turbo vaihdettu aikanaan Mitsubishi td04h-15g malliseen. Nykyään se on holoväljä. Korista löytyy sanomista yltä ja alta. Ruostettakin on riittämiin ottaen huomioon auton suhteellisen tuoreen iän.

Auto on manualisoitu noin 5päivää sitten ja vaihteistoksi on valkkautunut tuolloin virittäjien suursuosikki m46. Tämän laatikon rojut löytyvät suurimmaksi osaksi Leppävirran kohdalta, jonne auto jätti kotimatkalla. Kakkosvaihteella pamahdus ja kaikki vaihteet sileäksi, käsittääkseni sivuakselin petettyä.

Autosta löytyy jonkunnäköinen madallussarja, lommoja, pakkelia ja teippiä.

Vikoja:

-Jarrulevyt loppu joka nurkasta.
-Käsijarru ei toimi
-Kytkimen työsylinteri vuotaa
-Laatikon osat pitkin Leppävirtaa
-Turbo väljempi kuin eksäni
-Etuiskarit loppu
-Vasen takapyörän laakeri lonksuu
-Vaihdettu g80 perä, väärällä anturikehällä --> mittaristo näyttää liian vähän ja abs valo mollottaa
-Öljyvuotoja
-Sisältää ullatuksia vähän siellä täällä
-Vauhtipyörään tehty patentti trikkeri
-KarvaVAKOliitoksia
-Oikeanpuolen umpion linssi sälöinä
-Tuulilasissa sälöjä
-Hammastangossa väljää
-Katalysaattori puuttuu
-Syyläri vuotaa
-Sisusta rähjäinen
-SRS-valo palaa
...

Lista jatkuu..  :facepalm: Tuli siis vaihdettua pomminvarma auto varmaan pommiin. Ja tästä olisi tarkoitus tehdä aika nopealla aikataululla soiva peli.

Viikon ohjelmaa:

-Moottorin kaikki tiivisteet uusiin puihin
-Kannen kunnostus ja kanavien roplausta
-M90 swappi + hieman kevennetty pottapyörä
-Moottorin tukikumit vaihto uusiin
-Pahimpia ruosteita rappailtava pohjasta ettei mätäne käsiin

Kuvia röntästä
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140119_144859_zps0d6e5859.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140119_144859_zps0d6e5859.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140119_144850_zps3a294402.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140119_144850_zps3a294402.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140119_144908_zps46e63540.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140119_144908_zps46e63540.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140119_144843_zps48aaf61e.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140119_144843_zps48aaf61e.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140119_194941_zpse2e7b7a5.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140119_194941_zpse2e7b7a5.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140120_200411_zps5ace8bf6.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140120_200411_zps5ace8bf6.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140120_212437_zpsac2ee6b2.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140120_212437_zpsac2ee6b2.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140120_200652_zps7fc0fc18.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140120_200652_zps7fc0fc18.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140120_210151_zpse6ea17ca.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140120_210151_zpse6ea17ca.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140120_210140_zpsba5cc0b7.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140120_210140_zpsba5cc0b7.jpg.html)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: mirok - 21.01.2014, 07:08:14
Ei se oo niin paha, eihän?  ;D
Muutakun Holsetti tahdittamaan kanget pihalle  8)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 21.01.2014, 07:47:45
Ei se oo niin paha, eihän?  ;D
Muutakun Holsetti tahdittamaan kanget pihalle  8)
Ihan hirvee rousku, ihanan rapea :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: dumppi - 21.01.2014, 12:12:14
voi minkä pommin menit ostamaan :o. sait sen täs entisen huoltoauton kusetettua jollekkin vähä älyiselle :buck2:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 21.01.2014, 18:30:59
voi minkä pommin menit ostamaan :o. sait sen täs entisen huoltoauton kusetettua jollekkin vähä älyiselle :buck2:
En sano tuohon enää mitään, turvallisia kilometrejä vaan sinne :D

Eilen oli tarkoitus ottaa vaan laatikko. Vaistomaisesti repäisin siinä sivussa tekniikankin pöydälle. Eiku rempalle ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: jen - 21.01.2014, 18:35:49
aina voi onnitella kun yksilön löytää O0 O0
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 21.01.2014, 18:42:02
aina voi onnitella kun yksilön löytää O0 O0
Pahinta on tuo eksääkin väljempi turbo, tuli kato naista melkein ikävä. Mutta kyllähän tähän nikosen..eiku vitosen saundit saadaan :D

Ihan mukavasti osia jää tähteeksi toisesta ysistä, joten ei tässä hätää. Ruostetta on kieltämättä kyllä, mutta ku ei priimaa tavottele  niin ei pety. Ja ihmisten ilmoilla on ajettava aina täysillä, ettei kukaan kerkii erottaa hyytävää koppaa :D Joo mutta nyt hallille!
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: dumppi - 21.01.2014, 20:52:41
Pahinta on tuo eksääkin väljempi turbo, tuli kato naista melkein ikävä. Mutta kyllähän tähän nikosen..eiku vitosen saundit saadaan :D
eikös sulla oo se melkein vakiokokoinen holsetin turbo sielä hyllyssä minkä laittaa kiinni?.
. Ja ihmisten ilmoilla on ajettava aina täysillä, ettei kukaan kerkii erottaa hyytävää koppaa :D
niinku perjantaina :pomo:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 23.01.2014, 18:35:04
Previously on TKRcustoms :D

(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140122_223552_zps5f1bfead.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140122_223552_zps5f1bfead.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140122_223702_zps86edb472.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140122_223702_zps86edb472.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140122_230903_zps2f3268c1.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140122_230903_zps2f3268c1.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140123_172141_zps8ffe26fb.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140123_172141_zps8ffe26fb.jpg.html)

Pientä edistymistä. Kansi huomiseksi mukaan töihin. Turboon vaihtuu keskiö, akseli ja siivet. Pakopesä ei ole priima enää, ulospäin ei halki, mutta sisällä sulaneita kohtia ja halkeaman alkuja :( FINturbolle soitin, mutta heillä oli vain uusia pesiä tällähetkellä.. Enpä raskinut uhrata rahaa. Pakosarja puhallettu myös ja pakopesä ja pakosarja saavat ylleen VHT flameproofin.

Moottorista tulee pervon värinen.. Haluan kokeilla tuota tulevaa väriyhdistelmää jossain, niin tässä sitten.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: JoonasH - 23.01.2014, 19:14:33
ettei vaan tulis sini-keltainen  ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 23.01.2014, 19:30:35
ettei vaan tulis sini-keltainen  ;)
ei sentäs :P
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 25.01.2014, 19:28:09
Kuvapäivitystä :)

"Uusi" ahdin tuli Mikkelin keisarin mukana "Lankku" nimimerkiltä. Hinta oli kohdallaan, joten pieniä vikoja ei lasketa. Laakerointi kunnossa, mutta pakopesä halki ja pakosiivestä puuttuu paloja. No toisesta ahtimesta pesä ja siipi ja tasapainoon FINturbolle niin jospa se sillä.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140124_194222_zps13acb970.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140124_194222_zps13acb970.jpg.html)
Lohko paljaana
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140125_095951_zps19bf22d7.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140125_095951_zps19bf22d7.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140125_123754_zpsf73262da.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140125_123754_zpsf73262da.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140125_112837_zpsc962aeec.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140125_112837_zpsc962aeec.jpg.html)
Osat puhtaina, huomenna hoonaus. Uudet laakerit ja uusilla männänrenkailla läjään + lohkon maalaus. Kannelle tehdä jekkuja.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140125_132209_zps6947edd7.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140125_132209_zps6947edd7.jpg.html)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 02.02.2014, 20:43:47
FINturbolla naurovat ulos, eli siis toisinsanoen ajetaan nyt sitten tuo parempi noista kahdesta huonosta ahtimesta loppuun ja vaihdetaan ahdin myöhemmin. Keskiö käy ennen asennusta ultraäänipesussa, koska laakerointiin kertynyt karstaa.

Alakerta ois nyt sitten purkissa ja pitkän etsimisen tuloksena löysin hallin uumenista sen sintterilevynkin, joten pääsee niputtamaan. Pottapyörä sorvattu nyt sopivaksi tuolle sintterille. Voimansiirto tulee valkoisesta aikalailla täydellisenä tähän eli siis koko taka-akseli kempillä ja M90 + 6-lapainen jousitettu sintteri. Vauhtipyörä ja asetelma köykäisemmät. Taka-akselisto vaihtunee myöhemmin, lähempänä leimaamista (abs ei toimi väärän triggeröinnin takia), jos nyt en sitten vaihda sitä triggerikehää.

Ruosteitakin pitäisi jaksaa raaputella ja paikkailla, ettei nyt ihan lahoisi käsiin.

Kansi olisi valmis kun vaan tasolastun vetäisee.

Sylintereissä jonkin verran kulumaa varsinkin yläpäissä, mutta menee vielä ihan hyvin. Sylinterit hoonattu. Männänrengasurat ja mäntien laet puhalsin lasikuulalla. Lohkosta vetäisin dekkitason suoraksi ja puhdistin kaikki kierteet. Laakeripinnat kiillotettu lohkosta, kampurasta ja veiveistä. Männäntapit ja männäntappien reiät kiillotettu männistä. Runkolaakerit ok, kiertokangille uudet laakerit.

(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140126_202411_zpsd51bc5ed.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140126_202411_zpsd51bc5ed.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140127_193512_zpsacb5baee.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140127_193512_zpsacb5baee.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140127_193532_zps4900facd.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140127_193532_zps4900facd.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140127_193602_zps477d92d3.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140127_193602_zps477d92d3.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_201821_zps0322c4be.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_201821_zps0322c4be.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_213621_zps8c758d08.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_213621_zps8c758d08.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_213824_zps0257073d.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_213824_zps0257073d.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_213830_zps2e5dff34.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_213830_zps2e5dff34.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_213703_zps48a3a4f9.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_213703_zps48a3a4f9.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140128_214239_zpsb70bb363.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140128_214239_zpsb70bb363.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140129_180738_zpsbb719d32.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140129_180738_zpsbb719d32.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140130_190152_zps1684afca.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140130_190152_zps1684afca.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140130_213856_zpseb867a73.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140130_213856_zpseb867a73.jpg.html)

Pikkupätkä Ässäarvalle menneen kannen istukkatöistä :)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/th_20140129_193650_zps3c4d5ba4.jpg) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140129_193650_zps3c4d5ba4.mp4)

Ensiviikon aikana olisi nyt sitten tarkoitus saada kulkemaan tämäkin kiulu, että pääsisi oikeiden projektien kimppuun. No katsotaan mihin pystytään :)

Edit. Tuo hoonikuva taitaa olla B20 lohkosta :D Mutta ei anneta sen haitata  ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 14.02.2014, 19:00:44
Pientä päivitystä tännekin.

Loma mennyt lomaillessa ja toki hallillakin on jotain saatu aikaiseksi. Pari muuttujaa toki sattuu aina matkaan kuten normaalia, mutta niistäkin on selvitty.

Turbon piti olla 15g, mutta oikeasti se oli 13c 15g:n tyyppikilvellä. No keskiö tai pikemminkin siivet eivät mahtuneet siihen ehjempään pakopesään. Hätä ei lue lakia, joten vinku käteen ja rouhittiin pesä sopivaksi. :D Kompressoripesää puolestaan olisi tarvinnut rouhia noin 4mm isommaksi. Päätin sitten pitää tuon etuvetopesän tässä kombinaatiossa ja vaihtaa kellon päinvastaiselle puolelle. Toinen kellon kiinnikkeen reikä nipan alle ja toiselle kierre tyyppikilven kohdalle paksummalle kohtaa kompuraa. Liiman kanssa pultti kiinni. Tankoa joutui vääntelemään ja jatkamaan noin 10mm, jotta öljynpaluu sopii paikalleen. Kompressoripesää ei juuri voinut kääntää, että kellon paikka suhteessa portin vivustoon tule vituralleen. Eli kompressoripesä totuttua vinommassa ja suu lähempänä paisaria. Portin toimivuuden tarkistin varovasti paineilmalla ja tuntuu aukeavan tarpeeksi. Pakosiipeä eivät FINturbolla vaihtaneet, tämä ahdin on saattohoidossa siis. Toimii sen aikaa kun toimii ja sitten kun ei toimi niin vaihtaa uuden. Kelloksihan tähän tuli vakio FK.

Eilen laitettiin sen verran vauhdikkaasti laatikko paikalleen, että huomattiin siinä sitten jälkikäteen painelaakerin puuttuvan  :facepalm: Kaikkee tällasta sattuu, kun kohelletaan pullo kourassa. :D

Muutama kuva.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140212_214841_zps5803b164.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140212_214841_zps5803b164.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140212_232934_zpsd8e8dcc3.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140212_232934_zpsd8e8dcc3.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140213_180704_zps729dfe44.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140213_180704_zps729dfe44.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140213_180659_zps13a03611.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140213_180659_zps13a03611.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140213_185021_zpsbac5c8a0.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140213_185021_zpsbac5c8a0.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140213_203028_zpsa0bc82a0.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140213_203028_zpsa0bc82a0.jpg.html)

Ensiliekit otettu ja vihellyksestä päätellen turbokin toimii ;D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 24.02.2014, 20:37:46
Pitkästä aikaa päivitystä.

Auto saatu ajuun jo toista viikkoa sitten. Teknisesti toimii erinomaisesti, joskin se turbo kesti jonkun pari päivää kunnes alkoi pölläyttelemään. Olihan se arvattavissa. Nyt ei auta kuin ostaa uusi ja ehompi. Vetari katkesi viime torstaina ja tietysti siten, ettei murikkakaan mahtunut pois mitenkään. Perä G80, joten läpikään ei pysty lyömään vetarin tumppia pois. Meni hermot ja revin purkuysistä akseliston ja vaihdoin sen Spartanin lukon kanssa paikoilleen. Pari muuttujaakin mahtui tottakai asennukseen, kun takatukivarren runkopalkkiin tuleva kierre porsi. Ei auttanut kun purkaa akselisto takaisin alas ja rouhia poralla ja vingulla reikä niin isoksi, että sisään mahtui mutteri, jonka hitsasin palkin sisään. No nyt on sitten koko voimalinja vaihtunut (Moottori rempattu, M90-vaihteisto, kardaani, perä ja akselisto). Syyläri on nyt uudenkarhea. Ja tosiaan nyt toimii tosiaan se nopeusmittarikin kun anturikehä oikeanlainen. Takajouset vaihdoin uusiin -40mm madaltaviin Lesjöforseihin. Iskarit pitäisi vaihtaa vielä kun ovat aika huonossa hapessa. Takalevyt olivat jumineiden satuloiden takia rouhiintuneet pilalle, joten otin purkuautosta paremmat ja vaihdoin toisen satulan. Etujarrut ja käsijarru pitäisi vielä leimalle korjata. Myös ABS ja SRS valot pitäisi saada pois... Puskurikin odottaa vielä maalia, ajan ilman. Tonninpommi.

Edit. Pari räpsyä :)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140221_215229_10_zps2dbe4bb7.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140221_215229_10_zps2dbe4bb7.jpg.html)
Huoltoukot apuna :)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140221_193732_zps483c0630.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140221_193732_zps483c0630.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140220_191832_zpsf8d52b0c.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140220_191832_zpsf8d52b0c.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140221_233456_zps2c0e92ef.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140221_233456_zps2c0e92ef.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140222_033213_zpse157b91e.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140222_033213_zpse157b91e.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140222_061321_zps044a1617.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140222_061321_zps044a1617.jpg.html)

Ja tosiaan lähipäivinä askel taipuu kohti FINturboa jälleen. Samaan hintaan kun saa suunilleen, niin laitetaan sinne vähäsen isompi pikkuturbo :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 24.02.2014, 21:01:28
Paalikuntoisesta siedettäväksi.   O0
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 24.02.2014, 21:39:31
Paalikuntoisesta siedettäväksi.   O0
Joo, en edes inhoa tätä niin paljon enää kun on antanut oman työpanoksensa. Tosin aika paljon saa tehdä vielä, mutta nyt kylällä ihmiset eivät naura enää niin kovaäänisesti.  ;D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 24.02.2014, 22:15:49
Tiivistelmää. Previously on Karvavako Customs:

-Moottori pesty, puunattu, maalattu, hoonattu ja laakeroitu. Mäntien laet ja rengasurat puhallettu lasikuulalla. Kasattu vanhoilla männänrenkailla. Kaikki osat pesty ja/tai puhallettu ja maalattu. Lohkon dekkitaso oikaistu. Kanteen R-seetit ja kanavien muotoilu tehty sekä plaanaus. T-nokka jätetty. Pinnapultit vaihdettu. Kaikki tiivisteet ja stefat uusittu. Jakopää kasattu uusilla kilkkeillä. Vesipumppu vähän ajettu.

-Laatikko M90 (vm97), uusi silmä- ja painelaakeri. Toisesta projektista yli jäänyt 6-lapainen jousitettu sintteri ja turbon asetelma. Pottapyörä, joka sorvattu sopivaksi tälle setille. Kytkimen työsylinterin tiivistesarja vaihdettu. Kardaani vaihdettu.

-Rikkonaisen etulyhdyn takia molemmat ajovalot ja vilkut vaihdettu toisesta projektista ylijääneisiin kusilyhtyihin.

-Syyläri vaihdettu uudenkarheaan. Paremmat moottorin tukikumit purkuautosta. Kaikki vesiletkut vaihdettu.

-Turboksi vaihdettu Mitsubishi 15g, joka kuitenkin todettu olevan saattohoidossa. 13c pakopesä rouhittu sopimaan 15g siiville. Turbo vaihtuu hivenen isompaan pikkuturboon lähipäivinä. Jäykempi kello samalla. 50mm Tialin kopiodumppi.

-Vetarin rikkoutumisen ja monen muuttujan takia, koko taka-akselisto vaihdettu tukivarsineen toisesta autosta. Murikasta suolistettu pikkurattaat ja tilalle vaihdettu Spartan locker. Takajousiksi vaihdettu -40mm madaltavat Lesjöforsit.

-Takalevyt, palat ja vasemmanpuoleinen satula purkuautosta.

-Ohjaustanko purkuautosta

Leimalle korjattavaa:

-Käsijarru
-SRS ja ABS viat selvitettävä
-Pakkivalon kytkentä
-Taka ja ehkä etuiskunvaimennus
-Oikeanpuoleinen etujarru laahaa (samalla levyjen ja palojen vaihto molemmille puolin)
-Puskuri paikalleen
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 25.02.2014, 19:45:45
Ahtimien suhteen oli tänään kaksi vaihtoehtoa.

Mitsubishi TD04HL-18T Holsetin #8,5pakopesällä.

Huonona puolena T25 laippa. Laippamuunnos ei kuulunut tarjoukseen(Volvon laippa mukaan). Toisena huonona puolena se, että mulla on jo ollut suunilleen samanlainen ahdin, joten se on vähän nähty. Hyvänä puolena ahtimen hinta 720e. Vuoden takuu.

Garrett GTX2867, kuulalaakeroitu.

- Komp. pyörä: 49,7x67,4mm
- Turbiini: 47x53
- Pakopesä 0.64
- Komp. kotelo a/r 60-76mm, trim 55
- Teho: 250-360HV

Hintaan kuuluu Garrettin 0,7bar kello ja tiivisteet. Huonona puolena T25 laippa, eikä myöskään tähän tarjoukseen kuulunut laippamuunnos(Volvon laippa mukaan). Toisena huonona puolena, että suuttimet melko varmasti tapissaan tällä setillä. Lähtöhinta oli 1640e, mutta nyt erikoistarjous 920e. Vuoden takuu.

Koska sain finanssipoliittista apua yllättävältä taholta, raskin ostaa sen hipomman eli Garrettin :) Tämän GTX Garrettin hinnan päälle tuli vielä vpand-lätkä ahtimen perään pakoputkelle, laippa öljynpaluulle, adapteri öljyntulolinjaan, uudet pinnapultit ja kuparimutterit. Hinta pomppasi aika ikävästi ylös, mutta ompahan nyt sitten.  8)

Tässä ko kapistus:
http://www.fin-turbo.fi/index.php?id=32
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 25.02.2014, 20:18:01
Ja vielä pari kuvaa puhtaammasta autosta..vieläkin ilman etupuskuria :D Pussihousut rykivät aamumuroja taas lautasilleen  :idiot2:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140225_173550_zps1ca741ce.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140225_173550_zps1ca741ce.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140225_173527_zpseebccbe1.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140225_173527_zpseebccbe1.jpg.html)

Sain eräänä päivänä tankatessani kehujakin eräältä naispuoliselta henkilöltä. Auto ei. Se on kuulemma ihan hirveää kuraa. Olin samaa mieltä, mutta sisimmässään huoltoukon sydäntä vihlaisi. :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Makkara - 25.02.2014, 21:31:08
Nyt äkkiä pois noi kusikalvot :P. Noh, mikäs siinä jos omistaja tykkää ELK.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 25.02.2014, 23:40:29
Nyt äkkiä pois noi kusikalvot :P. Noh, mikäs siinä jos omistaja tykkää ELK.
Niin no eihän ne muuten siinä ois :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.02.2014, 01:28:50
Onko sinulla jokin erityinen syy harrastaa sedan-malleja vai muutenvaan?

Ei siinä, hienoa että joku edes poikkeaa tyylisuunnasta "kartano". TKR -porukan touhuja on kyllä mielenkiintoista seurata.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 26.02.2014, 07:27:10
Onko sinulla jokin erityinen syy harrastaa sedan-malleja vai muutenvaan?

Ei siinä, hienoa että joku edes poikkeaa tyylisuunnasta "kartano". TKR -porukan touhuja on kyllä mielenkiintoista seurata.
Kiitos asiallisesta palautteesta osittain asiatonta toimintaa kohtaan :D Mä tykkään enemmän sedaneitten ulkonäöstä. Vaikka käyttiksenä varmasti farkku ois käytännöllisempi :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 26.02.2014, 09:12:32
Kiitos asiallisesta palautteesta osittain asiatonta toimintaa kohtaan :D Mä tykkään enemmän sedaneitten ulkonäöstä. Vaikka käyttiksenä varmasti farkku ois käytännöllisempi :)
Ihme, en ole yksin! Kyllähän sedan on nimenomaan auto, farkku aina kompromissi/työkalu.
Asiallisen näköistä asiatonta toimintaa!  O0  :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 27.02.2014, 22:37:27
Turbo edelleen modauksen alla FINturbolla. Suuttimet hakusessa 460-550cc. Saa tarjota.

Äsken kävin hallilla ja remppasin etujarrut. Tuli uudet levyt ja palat. Oikeanpuoleinen etupyöränlaakeri oli entinen. Vaihdoin molemmille puolille. Ysistä revityt navat olivat kehiltään erilaiset. Paikallaan oli harva hampainen kehä ja vaihtonavoissa tiheä kehä. Mistä tämä johtuu? Oletin, että yseissä ois samanlaiset.  :-\ Perässä oli myös harvareikäinen kehä. Ihmetyttää. Abs-valo senkun mollottaa. Oli tarkoitus mitata ne anturit, mutta jäi sitten mittaamatta.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 02.03.2014, 16:38:09
Saatiin jotain jopa aikaiseksi. Sparcon jakkarat puljattiin porukalla paikalleen ja mokkaratti orggiksen tilalle. Samalla poistui srs-valo. Purkuauton etupuskurista sain sen ylälistan päreiksi, joten paikalleen heitettiin nyt sitten se kolaroitu, mikä siinä oli mulle tullessaankin.

Ja lisätään tännekin eli tuonne tulee kuvat yleensä ensimmäisenä ja sieltä voi seurata paremmin toimintaamme:
https://www.facebook.com/pages/Team-Karvavako-Racing/262821680535695

Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 05.03.2014, 19:49:00
Finjectorilta taas hienoa palvelua eli suuttimet tulivat perille päivässä! Suuttimiksi tulivat uudentyyppiset 468cc korkeaohmiset Dekat.

FINturbolla taasen kestänyt puolitoista viikkoa ahtimen laippamuutos  ::) Tänään kuitenkin oltiin yhteydessä ja lupasivat huomiselle ahtimen asennusvalmiina. Dp-lähtö on nyt v-pandilla. Putkisto menee siis uusiin puihin. Jos se tulis tällä kertaa ulos sieltä tällä kertaa mistä sen pitäisikin tulla. Ja jos sen laajakaistan siirtäisi toisesta projektista tähän.

Termostaatissa ei kyllä tulis säästää kun uutta konetta kasaa. Säästin ja nyt ei lämpiä kabiini juurikaan. Kunhan ottaa halliin muutostöiden alle, niin samalla livauttaa vaihtaa sen termarin uuteen. Katsastus ois kuukauden päästä ja se ABS-valo vieläkin selvittämättä. Käsijarruhilppeet saa uusia myös vielä.

Tämmöstäpä tänne tällä kertaa.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 06.03.2014, 21:21:50
Sieltäpä ne nyt saapuivat :) Huomisen nimiin yrittää saada jotain aikaiseksi kun tänään ei kerinnyt.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140306_200759_zps886fe3a9.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140306_200759_zps886fe3a9.jpg.html)
Ja kuva sisustan ilmeestä. Käytännölliset  :idiot2:
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140306_171644_zpsec894acc.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140306_171644_zpsec894acc.jpg.html)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: mirok - 06.03.2014, 21:24:18
Tämähän lähtee kivasti mukavasti lapasesta   :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 06.03.2014, 22:11:30
Tämähän lähtee kivasti mukavasti lapasesta   :D
Kuntoon se on laitettava ja jos tällä kesälläkin pitää ajaa, niin pitää sen liikkua mielestäni hieman rivakammin ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: JoonasH - 07.03.2014, 02:05:17
kai kuskin penkki on kiristetty etulaidasta  ;D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 07.03.2014, 08:47:22
kai kuskin penkki on kiristetty etulaidasta  ;D
Joo kyl se nyt on :D Läksin sillon ajamaan hallilta niin huomasin, ettei se vyökään ollu kuskin puolelta kiinni, pojat perrr.. :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 13.03.2014, 23:12:17
Kuulin, että sitä ollaan taas oltu hallilla rönttää rassaamassa?

Onko tapahtunu mitään vaiko käyny perinteiset, eli parin maitotölkin jälkeen lähtee homma ihan totaalisesti lapasesta, ja mölöö menee kori tolkulla? Aamulla sitten valitetaan taas pahaa elämää, eikä päästä sängystä ylös ennen iltapäivää, juu tuttu huttu.

Maito on viisasten juoma! ( Lähde meijerihullun päiväkirja )


"Yritämme ottaa ilon irti autojen rakentamisesta, joten liian totiseksi meno ei yleensä riistäydy.. Ja jos riistäytyy, niin sitten pysähdytään ottamaan huikka."
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 13.03.2014, 23:53:52
Kuulin, että sitä ollaan taas oltu hallilla rönttää rassaamassa?

Onko tapahtunu mitään vaiko käyny perinteiset, eli parin maitotölkin jälkeen lähtee homma ihan totaalisesti lapasesta, ja mölöö menee kori tolkulla? Aamulla sitten valitetaan taas pahaa elämää, eikä päästä sängystä ylös ennen iltapäivää, juu tuttu huttu.

Maito on viisasten juoma! ( Lähde meijerihullun päiväkirja )


"Yritämme ottaa ilon irti autojen rakentamisesta, joten liian totiseksi meno ei yleensä riistäydy.. Ja jos riistäytyy, niin sitten pysähdytään ottamaan huikka."
Haha :D Yritän päivittää tilanteen huomenna.  Tai siis tilannehan on se, että se käy ja kukkuu.. VIINALLA!  8)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: dumppi - 14.03.2014, 07:37:42
Haha :D Yritän päivittää tilanteen huomenna.  Tai siis tilannehan on se, että se käy ja kukkuu.. VIINALLA!  8)
autotkin alkoholisoituu kun vähän aikaa on TKR tallin nosturilla :juhau:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 19.03.2014, 15:01:39
Auto on ollut ajossa nyt viikon ja teknisesti kaikki pelaa oikein hyvin ja vetojakin on ihan hyvin. Kiihtyvyys 0-100km/h mitattu performance testerillä 7,3sek. Käyttöautoksi siis ihan tarpeeksi ripeä... tai noh..  ;)

Auto penkitetty toissapäivänä (17.3.2014) ja tehoa/vääntöä piirtyi lapulle ihan hyvin ottaen huomioon pienen ahtopaineen, t-nokan ja vakiokuulerin. Eli tulos tällä kertaa ~260hv/405nm. Raa'alla viunalla ja baarin paineella siis.

(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/sinneniin_zpsd4691b2d.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/sinneniin_zpsd4691b2d.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/tuonneniin_zpsab6a187f.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/tuonneniin_zpsab6a187f.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/tuostanoin_zps7682cd6f.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/tuostanoin_zps7682cd6f.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/sieltaumlnaumlin_zps0469c21f.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/sieltaumlnaumlin_zps0469c21f.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140319_142741_zps5c9f44d1.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140319_142741_zps5c9f44d1.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140319_142749_zpsa65ce42c.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140319_142749_zpsa65ce42c.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140319_142800_zps92b4e26d.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140319_142800_zps92b4e26d.jpg.html)

Videota penkityksestä:
http://www.youtube.com/watch?v=cclXudJrw5I

Tänään ois vuorossa takaiskarien vaihto. Oikeanpuolen absin anturi sökö ja toivotaan, että uudella anturilla se ABS-valo vihdoin sammuis. :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: samperi50 - 19.03.2014, 22:13:06
Hyvältä näyttää laput. Onko noi sparcon sprint V millaset istua
ja minkä kokoselle kaverille ne on tehty?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 19.03.2014, 22:23:00
Hyvältä näyttää laput. Onko noi sparcon sprint V millaset istua
ja minkä kokoselle kaverille ne on tehty?
Pienelle tai hoikalle kaverille tosi hyvät, mutta isomman kaverin on aika tuskanen olla :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.04.2014, 20:34:45
Jonku verran tapahtunu hallilla. ABS-valo hävis ku vaihto anturin, mutta syttyy vähän ajon jälkeen. Leimalle tuli kiire, enkä jaksanu edes käsijarrua korjata. Puolentoista tunnin vatvomisen ja tutkimisen sekä ahkeran puhelinmaratoonin jälkeen katsuri löysi/tuomitsi seuraavaa..

Huomautuksia:

Moottori muutettu ---> muunmuassa ahdin vaihdettu ---> vaaditaan lisäselvitystä

Ratti ---> asiapaperit ---> todistus turvalaitteiden toimintakyvystä puuttuu (bägitön ratti)

Seisontajarrun dynamometritesti ---> seisontajarru ---> jarruvoima alle 16% kokonaismassasta

Lähivalot ---> väärä väri

Äänimerkinantolaite ---> ei toimi

Ajovalo ---> lähivalon korkeudensäätölaite oikealla ---> ei toimi

Etuvalo, vilkut ---> väärä väri

Korin sisustus, istuimet ---> edessä vas ja oik ---> istumapaikat eivät vastaa rekisteritietojen henkilömäärää ---> ei vaadi kuitenkaan lisäselvitystä

Muuta huomautettavaa ---> etuiskunvaimentimissa nestevuotoa ---> tirskahtelevat nestettä käsille

...

Kaikki oli sovittu toisen katsurin kanssa, ettei ongelmaa ---> ko katsuri sairaslomalla.. :D Penkit tämä katsuri siis lupasi jo muutoskatsastaa, mutta oli yön yli miettinyt ja soitellut jopa maahantuojalle.. Eli soitti tänään ettei onnistu ja että olisi paras varautua siihen, että toimitan hänelle VTT-laput ja lisäksi vielä annan hänen ottaa päästötestin... Aikamme kinasteltua, kehoitin häntä mitä ystävällisimmin rouhaisemaan vitun päähänsä..

Hieno oli nähdä tämän katsastusmiehen ammattimaista sintterin käsittelyä :D Hirmu pamauksella kytkin ylös ja täyskaasu ---> lukko kytkeytyy ---> asfaltti rullalla ---> auton holtitonta luikertelua ---> kauhistunut ilme :D Katsurin reaktio oli suuttumus. Ei pelkästään sen takia, ettei auto meinannut pysyä käsissä, vaan myös siksi ettei jantteri meinannu päästä kuppipenkistä pois :D

Noo katsastusongelma jo ratkaistu ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hyppönen - 03.04.2014, 20:54:53
Millähän konttorilla näinkin asiallista palvelua saa? Ilmeisesti Kuopion kuningaskunnassa?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: HembalanD - 03.04.2014, 20:59:34
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä konttorin puolesta, auto on ollut kelvoton hyväksyttäväksi määräaikakatsastuksessa ja sillä siisti. 
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: 8-pätkä - 03.04.2014, 21:00:38
Ei liene tarvitse ihmetellä katsurin suhtautumista asiaan jos tuommosta kyhäystä lähtee leimalle edes tarjoamaan. Ei nyt millään pahalla. Onkohan tuo nyt mikään uutinen että vähän huomautellaan jos niinkin yksinkertaiset asiat kuin jarrut ja valot eivät ole kunnossa ja vieläpä ihan hyvin tiedossa ennen leimalle vientiä... :idiot2:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.04.2014, 21:09:59
Ei liene tarvitse ihmetellä katsurin suhtautumista asiaan jos tuommosta kyhäystä lähtee leimalle edes tarjoamaan. Ei nyt millään pahalla. Onkohan tuo nyt mikään uutinen että vähän huomautellaan jos niinkin yksinkertaiset asiat kuin jarrut ja valot eivät ole kunnossa ja vieläpä ihan hyvin tiedossa ennen leimalle vientiä... :idiot2:
Voi nami :D käsijarru, ja valot? Tarkoittaa kalvoja.. niinkuin kirjoitin niin asia oli sovittu toisen katsurin kanssa ennakkoon..
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hyppönen - 03.04.2014, 21:11:20
Lähinnä toi katsurin suuttuminen/kumit katuun homma ihmetyttää.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.04.2014, 21:15:21
Lähinnä toi katsurin suuttuminen/kumit katuun homma ihmetyttää.
Huomas että ahtomittari, niin päätti kokeilla ja herkkyys yllätti.

Mutta niin joku leimahan autoon oli saatava, sillä oli viimeinen ajopäivä..

Ns kriittisiä vikoja tossa on tuo käsijarru, muut oli huomautuksia..
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.04.2014, 21:18:49
Ei kai tuossa mitään ihmeellistä konttorin puolesta, auto on ollut kelvoton hyväksyttäväksi määräaikakatsastuksessa ja sillä siisti.
No minua lähinnä ihmetytti tämä, että soitellaan perään jne.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: HembalanD - 03.04.2014, 21:24:13
No minua lähinnä ihmetytti tämä, että soitellaan perään jne.
Eikös se ole hyvä vaan, kun katsuri on tehnyt selvityksiä niitä tarvitessaan ja ilmoittaa mahdollisista muutoksista joita on selvinnyt, myös asiakkaalle ettei tule yllätyksenä?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.04.2014, 21:26:29
Eikös se ole hyvä vaan, kun katsuri on tehnyt selvityksiä niitä tarvitessaan ja ilmoittaa mahdollisista muutoksista joita on selvinnyt, myös asiakkaalle ettei tule yllätyksenä?
No ei ainakaan tähänastisessa elämässä ole moista tehneet. Aika hankala selittää, se asenne ja katsastuksen pituus oli jotain ihmeellistä. Ihan sama, asia on jo kunnossa.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: sekokupu - 05.04.2014, 10:58:45
Iso laiminlyöntihän se olisi ollut siltä toiselta katsastajalta jos sopimalla ns. tieliikennekelposia autoja saadaan leimasta läpi. Työtäänhän tuo inssi teki, sekä teki vielä sen näköjään oikeasti hyvin ja pykälän mukaan, ei pitäisi olla kenelläkään natinaa siihen?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 05.04.2014, 13:06:32
Iso laiminlyöntihän se olisi ollut siltä toiselta katsastajalta jos sopimalla ns. tieliikennekelposia autoja saadaan leimasta läpi. Työtäänhän tuo inssi teki, sekä teki vielä sen näköjään oikeasti hyvin ja pykälän mukaan, ei pitäisi olla kenelläkään natinaa siihen?
Katsureita on niin moneksi. Toisen mielestä ei mitään ongelmaa ja toisen mielestä auto on romu. Edelleenkin siinä autossa suurin korjausta vaativa vika on käsijarru. Loppu on lappujen kanssa selvitettäviä, joskaan ei ko kaverin kanssa.

Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: 460GLE - 05.04.2014, 14:12:37
Tympäseehän se ymmärrettävästi jos laitettavaa on, mut suurin osa listalla olevista "vioistahan" oli sun tekemiä tietoisia valintoja.
Vähäpäästösen moottorin muuttaminen, valojen kalvottaminen, ratin vaihto bägittömään (kun auto on tehtaalta tullut sen tyynyn kanssa), penkkien vaihto jne...

Eihän se oo katsastusmiehen vika jos tekee autosta laittoman.  ;)
Tuskimpa se on autoa romuna pitänyt...
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 05.04.2014, 15:34:46
Tympäseehän se ymmärrettävästi jos laitettavaa on, mut suurin osa listalla olevista "vioistahan" oli sun tekemiä tietoisia valintoja.
Vähäpäästösen moottorin muuttaminen, valojen kalvottaminen, ratin vaihto bägittömään (kun auto on tehtaalta tullut sen tyynyn kanssa), penkkien vaihto jne...

Eihän se oo katsastusmiehen vika jos tekee autosta laittoman.  ;)
Tuskimpa se on autoa romuna pitänyt...
Näimpä, mutta siis tarkennan vielä eli se toinen katsuri sanoi mulle mitä lappuja tarvitsen muutoskatsastamiseen ja nämä laput hommasin asianmukaisin allekirjoituksin ja leimoin. Eli siksi tietoisesti uskalsin tehdä muutoksia. Ahtimen valitsin niin, ettei se herätä hirvittäviä epäilyksiä kokonsa takia. Mitään tyyppikilpeäkään se ei missään vaiheessa katsonut vaan väitti että "oot sitte turpon laittanu vapaahengitteiseen"... ::) tän jälkeen käytös oli tosi nuivaa.

Ukon ärränkin kanssa oli jonkumoinen vääntö leimalla. Katsastuspaikkaa vaihtamalla ei ollutkaan enää mitään ongelmaa.

Oma mielipiteeni on, että suuri osa katsureista pilaa liika tarkkuudellaan harrastamisen ilon. Toki se on heidän työtään, mutta en kahta kertaa mieti enää, että vienkö auton sellaiselle joka ymmärtää yskän vaiko sellaiselle joka kahtoo autoakin ku halapoo makkaroo :D Eikä tästä minun puolestani tämän enempää vaan riennän iloiten maidon juontiin.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: 855_T5R - 08.04.2014, 00:38:26
Mulla oli tukittu dumpin haara nii auto ei täyttäny päästövaatimuksia  :D ja luki että moottoria muutettu.. vaan tulipaha fiksattua sekin putki kuntoon..
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 08.04.2014, 00:46:17
Muistan kun oman ysin ostin ja sitä silloin ensikertaa leimalle vein, niin katastusukko oli hyvin kiinnostunut 13c:stä, tutki lampulla yltä ja alta, kysyikin vielä että oonko isompaa ahdinta laitellut, vastasin etten ole, mutta silti piti hänen turpon tyyppikilpi hinkata puhtaaksi ja kahtella papereita.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: 460GLE - 08.04.2014, 07:32:22
Muistan kun oman ysin ostin ja sitä silloin ensikertaa leimalle vein, niin katastusukko oli hyvin kiinnostunut 13c:stä, tutki lampulla yltä ja alta, kysyikin vielä että oonko isompaa ahdinta laitellut, vastasin etten ole, mutta silti piti hänen turpon tyyppikilpi hinkata puhtaaksi ja kahtella papereita.
  ;D
Kuinkahan pieni hyrrä sinne ois katsurin mielestä sitten kuulunu...

Tottapuhuen, en omastakaan ysistä jaksanu rajapaineventtiiliä repiä irti viime katsastukseen ja läpihän tuo meni.
Kaiken oleellisen auton turvallisuuteen liittyvän katsastusmies kyllä katto tarkasti ja hyvä niin.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: JuHaU - 08.04.2014, 10:09:57
Jatketaan rönttäysistä ei enää katsastuksesta.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 15.04.2014, 10:23:40
Huomaatko U kuinka pysäyttävän hiljaisuuden sait tänne viikoksi?  :2funny:

Mitkäs penkit noi nyt onkaan?


Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Husky. - 15.04.2014, 13:49:00
bongattu eilen siilinjärvellä :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 15.04.2014, 17:42:14
Huomaatko U kuinka pysäyttävän hiljaisuuden sait tänne viikoksi?  :2funny:

Mitkäs penkit noi nyt onkaan?
Sparcon sprint v:t tais olla. Kenkälusikkamallit jokatapauksessa :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 15.04.2014, 18:13:33
Eihän kukaan sattumoisin ole taistellut sellaisen ongelman kanssa, että takarenkaiden sutiessa kumi ikäänkuin häviää... :D eiku siis perä hypyttää ihan järjettömästi suoraan kiihdyttäessä kun renkaat sutii? Iskarit on uudet Bilsteinit ja jouset uudet Lesjöforsin -40mm. Perää korotin jääkiekon verran kun renkaat hankas levipelleillä kaariin. Pyöränlaakerit takana ei mitään ihan ykkösluokkaa, mutta ei katsuri esimerkiksi puslituksesta löytänyt valitettavaa. Sivuttaisluistossa kun kylki on kunnolla sivulla niin en tuntenut vastaavaa hypytystä..
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: mirok - 15.04.2014, 19:40:59
Mulla aivan sama ongelma 2satkussa. Teki kemppiperällä ja tekee räikällä mut ei tehny g80 jumitetulla versiolla. Tosin alkaa olla puslat takana aika loppu, et johtuisko siitä?
Ongelma lieveni ku ostin uudet renkaat niin ei lähde enää sutiin niin herkästi mut märällä asfaltilla aika pyllystä kiihdyttää suoraan kaasupohjassa...  :(
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 15.04.2014, 20:07:33
Mulla aivan sama ongelma 2satkussa. Teki kemppiperällä ja tekee räikällä mut ei tehny g80 jumitetulla versiolla. Tosin alkaa olla puslat takana aika loppu, et johtuisko siitä?
Ongelma lieveni ku ostin uudet renkaat niin ei lähde enää sutiin niin herkästi mut märällä asfaltilla aika pyllystä kiihdyttää suoraan kaasupohjassa...  :(
Joo. Valkeessa ysissä ei ollu kempin perällä ko ongelmaa. En mäkään keksi oikeestaan muuta ku puslat ja laakerit. Renkaatki on kyllä takaa niin finaalissa, että taidanpa päräyttää leveämmät setit suoraan.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Juusoo - 15.04.2014, 20:30:20
Joko tää on katsastettu? :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 15.04.2014, 20:32:38
Joko tää on katsastettu? :)
Ei oo vielä, ens viikolla varmaan. Ei oo kiinnostanu tippaakaan laittaa koko roskaa, mutta kait tuo pitää pyhinä nyt katsastuskuntoon saattaa.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 18.04.2014, 14:35:46
Joo. Valkeessa ysissä ei ollu kempin perällä ko ongelmaa. En mäkään keksi oikeestaan muuta ku puslat ja laakerit. Renkaatki on kyllä takaa niin finaalissa, että taidanpa päräyttää leveämmät setit suoraan.

Kyllä 9.5 vanteelle saa ainakin 245/45 tarjota.  ;)

Nyt sullla taitaa olla jotkut 215/55 ?  :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 18.04.2014, 18:13:00
Kyllä 9.5 vanteelle saa ainakin 245/45 tarjota.  ;)

Nyt sullla taitaa olla jotkut 215/55 ?  :D
Puhut vähän mutta asiaa.

Tulee 235/60/16 nyt. Katotaan millaset möhkäleet lie :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 18.04.2014, 18:15:58
Puhut vähän mutta asiaa.

Tulee 235/60/16 nyt. Katotaan millaset möhkäleet lie :D

Ei terve??  :buck2: :buck2:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 19.04.2014, 09:10:59
Ei terve??  :buck2: :buck2:
Halavalla ku saa nii samahan tuon perseen on pystyssäki töröttää :P
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 28.04.2014, 15:15:22
Ettei nyt liian helpoksi tää leimaukseen valmistautuminen ois menny, niin viikonloppuna nytkähti sitten vielä bensapumppukin. Tilasin 5min sitten Mamasanilta uuden Walbron gs341 255lph..

Käsijarru jo parempi kun vaihdoin käsijarrukengät uusiin, mutta vaijerit on kyllä sit ihan loppu ja säätö on tapissaan.  ::)

Tarkoitus tuon pumpun vaihdon yhteydessä vaihtaa KL-racingin suutintukki ja Malpassin kertova säädin + bensalinjat ja suodatin. Öljyt ja syodatin vaihtuu myös.

Pylly napottaa nyt pystyssä kuin halvalla ilolinnulla kun piti korottaa, että saa ne järkyttävät donitsit taakse :D Näky on vähintäänkin eksoottinen.  V:>
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 29.04.2014, 11:20:48
Lipaseha poeka röttöstä.

Oishan noita leveempiä renkuleita löytynyt hillitymmälläkin profiililla, mutta oha tuo ilolintulook komia.  ;D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 29.04.2014, 11:44:01
Lipaseha poeka röttöstä.

Oishan noita leveempiä renkuleita löytynyt hillitymmälläkin profiililla, mutta oha tuo ilolintulook komia.  ;D
Siinä silmä lepää :D

Pumppu saapunut. Ei vaan tunnu työpäivän jälkeen oikein nappailevan tuo hallille mateleminen :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Kalamies - 29.04.2014, 13:26:22
Tiesitkö muuten Herkko, että oot Rassen ja tarrojen jälkeen foorumin etsityimpiä.  8)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/TKRCustoms_zps1472e25c.png)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 29.04.2014, 13:28:21
Herkko ite googletellu, kun ei omaa nickkiään muista.  :2funny:


Onneks olkoon.  S*
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 29.04.2014, 16:01:03
Tiesitkö muuten Herkko, että oot Rassen ja tarrojen jälkeen foorumin etsityimpiä.  8)

(http://i1275.photobucket.com/albums/y453/LiimatainenRacing/TKRCustoms_zps1472e25c.png)
Lienee väärinkäsitys tai sitten porukka haluaa nähdä mitä se rikko tällä kertaa :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: dumppi - 29.04.2014, 20:15:18
Lienee väärinkäsitys tai sitten porukka haluaa nähdä mitä se rikko tällä kertaa :D
  :2funny:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 22.05.2014, 10:48:28
Päivitetäänpäs. Hirmuinen motivaatiovaje vaivannut jo pitkään. Tätä tosiaan otti pumpusta ja auto vaan makasi pihalla noin kuukauden ja leima pitkällään. Nyt viikon aikana hissukseen yrittäny tehdä vaan leimakuntoon ja karsia vikoja pois. 2.6 varattu leima-aika.

Kardaanin kannakelaakerin vaihdoin eilen. Walbron pumppu sujahti eilen tankkiin. Eilen ostin sitten TRW:n korkeapainepumput eteen ja tolpat kerkesin eilen nyppästä irti. Käsijarruvaijerit vaihdoin uusiin ja nyt pelaa käsijarrukin.

Sattuuko kukaan tietämään, että mistä näihin saa perän stefoja? Siis muualta kuin marmoritiskiltä. Töissä katoin Kahan ja Koivusen läpi, mutta ei sieltä mitään löytynyt.

Moottoriöljyt ja suodattimen ostin. Öljyiksi Valvolinen Vr1 20w50 näin kesäksi. Se KLracingin suutintukki ja Malpassin kertova säädin vielä paikalleen polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä. Tuleepahan samalla tefloni/teräspunosletkutkin tuolle välille. Ja jospa kertovalla säätimellä sais hieman lisää tuottoa noista 468cc suuttimista niin vois ehkäpä nostaa hitusen ahtojakin.. Toisaalta sitten antautuu varmaan kytkin.. Uudenkarhea sachsin vakioturbon asetelma tuolta kyllä löytys tuon ikivanhan tilalle. Kattoo nyt :)

Kunhan tämän sais pois hallista niin pääsis ainakin tärkeempiä rojekteja jatkamaan ja suunnittelemaan.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 02.06.2014, 21:21:48
Tänään haettu leima tähänkin. Kötinöitä tuli humppaavasta tyhjäkäynnistä, ympäristöhaitasta eli vuotavasta perän stefasta, jäykähköstä ohjauksesta ja kytkimestä kun on ilmaa. Sitä en oo selvittänyt, että mistä pirusta se vetää ilmaa just sen verran, että pidempään kytkintä pohjassa pidettäessä ei meinaa irrottaa. Muuten ei mitään ongelmaa. Työsylinteriin vaihdettu jo aiemmin korjaussarja, eikä siinä naarmujakaan ollut. Oli miten oli, niin näitä ominaisuuksia ei enää tarvitse käydä erikseen näyttämässä.

Kusituikut, ralliratti, levipellit, ahdin yms eivät aiheuttaneet ongelmia tämän katsurin syynissä.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 02.06.2014, 21:29:28
M90 loota ei tunnetusti kovin kauan ehjänä kestä, jos kytkin ei kunnolla irroittele. Mutta onnea sinne pohjoisiin leimasta.  :hello:

// Äiti
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 02.06.2014, 21:35:46
M90 loota ei tunnetusti kovin kauan ehjänä kestä, jos kytkin ei kunnolla irroittele. Mutta onnea sinne pohjoisiin leimasta.  :hello:

// Äiti
Juu no käyttäjästä kiinni, katsurille en kerinny huikata kun se jo sökötteli karkuun ja testilenkille. Ite opetellu ajamaan jo niin ettei kytkintä tarvii pitää kokoajan pohjassa :D

// Isi
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: retox - 09.06.2014, 15:25:03
Bongattu motonetin pihassa, just lähit kun autosta nousin. Olisin käynyt ihastelemassa  :(
E:huoltoautokin löyty :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 09.06.2014, 19:42:04
Bongattu motonetin pihassa, just lähit kun autosta nousin. Olisin käynyt ihastelemassa  :(
E:huoltoautokin löyty :)
Ahaa joo :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.07.2014, 22:28:32
Kellään nokkelalla tietoa kun rönttä alko prötäämään. Alle puolen kaasun antaa kiihdyttää, mutta jos edes miettii painavansa kaasupolkimen lattiaan niin vetää rankasti laihalle.

Vianmäärityksessä vaihdettuja osia:

-polttoainesuodatin
-polttoainelinja suodattimelta eteen
-KLracingin suutintukki painemittarilla
-malpassin kertova säädin
-suuttimet pesty ultraäänipesurilla
-toista immua kokeiltu ja vanha puhdistettu
-lamda-anturi
-ykk anturi putsattu ja mitattu

Vikakoodeja ei meinaa saada luettua, vissiin softan takia. Sain kuitenkin irti 1-3-3 eli "tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu". Vaihdoin senkin ja samaa herjasi heti käynnistyksen jälkeen. Sopeutukset nollattu jne mutta ei edes yritä lähteä oppimaan/toimimaan paremmin.

Kellään ideoita? Mielessä on alkanut hiljalleen pyöriä itsetuhoisia ajatuksia. :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: sitkuura - 03.07.2014, 22:35:29
mites sytty puolen rojut? puola, johdot, tulpat?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.07.2014, 23:22:13
mites sytty puolen rojut? puola, johdot, tulpat?
Ipd:n silikoonipiuhat vaihettu. Pyörijä uus ja jakajan kansi putsattu ja ihan ok. Tulppia en oo vaihtanu viimeseen 5tkm mut ei ainakaan näyttäny pahoilta.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 03.07.2014, 23:58:21
Viikonloppuna päättyy yks aikakausi jos pumppukin todetaan ehjäksi huomenna. Nimittäin luovutan LH:n ja itseni välisen vihaisan suhteen tässä tapauksessa.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 04.07.2014, 22:56:32
Lh on hyvä jos toimii, muussa tapauksessa saatanasta, siksi luovunkin koko keksinnöstä.  :2funny:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Masa71 - 06.07.2014, 22:10:13
Kellään nokkelalla tietoa kun rönttä alko prötäämään. Alle puolen kaasun antaa kiihdyttää, mutta jos edes miettii painavansa kaasupolkimen lattiaan niin vetää rankasti laihalle.

Vianmäärityksessä vaihdettuja osia:

-polttoainesuodatin
-polttoainelinja suodattimelta eteen
-KLracingin suutintukki painemittarilla
-malpassin kertova säädin
-suuttimet pesty ultraäänipesurilla
-toista immua kokeiltu ja vanha puhdistettu
-lamda-anturi
-ykk anturi putsattu ja mitattu

Vikakoodeja ei meinaa saada luettua, vissiin softan takia. Sain kuitenkin irti 1-3-3 eli "tyhjäkäyntitieto kaasuläppäkytkimeltä puuttuu". Vaihdoin senkin ja samaa herjasi heti käynnistyksen jälkeen. Sopeutukset nollattu jne mutta ei edes yritä lähteä oppimaan/toimimaan paremmin.

Kellään ideoita? Mielessä on alkanut hiljalleen pyöriä itsetuhoisia ajatuksia. :D
NOH, EI NYT VAIVUTA EPÄTOIVOON (VIELÄ) ...painemittari jakotukissa-mitä näyttää? Jos paine ok niin vika on sytkä, ilmanmittaus tai lastupuolella. Läppäkosketin eiks oo on/off -tyyppinen ( eli se off-naks-on -säätö riittää?) Mitä sanoo lambda  ajossa? (Siis jännite)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: sekokupu - 06.07.2014, 22:22:59
Se että vikakoodeja ei saa luettua, viittaisi kyllä rikkinäiseen ecuun (tai vikakoodinlukijaan). Toimiiko diagnostiikkamodet ecussa? Sekä mikä ihme softa on jos se vaikeuttaa DTC koodien lukemista?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 06.07.2014, 23:57:48
Se että vikakoodeja ei saa luettua, viittaisi kyllä rikkinäiseen ecuun (tai vikakoodinlukijaan). Toimiiko diagnostiikkamodet ecussa? Sekä mikä ihme softa on jos se vaikeuttaa DTC koodien lukemista?

Muistaakseni samassa yksilössä oli jotain lukemisongelmia jo edellisellä omistajalla.

Ei saanut luettua siis minun lukialla, eikä nyt hegen lukiallakaan. Veikkaisin siis että boksi sykkyrällä.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 07.07.2014, 09:32:58
NOH, EI NYT VAIVUTA EPÄTOIVOON (VIELÄ) ...painemittari jakotukissa-mitä näyttää? Jos paine ok niin vika on sytkä, ilmanmittaus tai lastupuolella. Läppäkosketin eiks oo on/off -tyyppinen ( eli se off-naks-on -säätö riittää?) Mitä sanoo lambda  ajossa? (Siis jännite)
Paine ok. Peruspaine 2bar ja heti kun nostaa kierrosta niin pomppaa 3bar. Kaikki muu tutkittu paitsi boksit.. Viittaisi kyllä boksivikaan kun muutoin kaikki seokseen vaikuttavat tekijät/viat rajattu pois.

Enää ei tartte kylläkään miettiä, autoon vaihdettu jo Megasquirt.

Kannessa oli arveluttavan syvä syöpymä heti ykkössylinterin liekkirenkaan reunan ulkolaidalla, jonka huomasin jo tasoa ajaessa.. Noh aika nopeasti puhalti sieltä paineet nesteen sekaan ja päästiin sitten kansiremppaankin taas. Täytin kuopan kempparilla ja hiottiin tasaiseksi. Pahviksi tuli cometicin terästiiviste copper gasket cementillä. Öljyt ja nesteet vaihdettiin ja tänään pitäis päästä jo säätämään taas.

Edit. Ja T-nokka lenti komeassa kaaressa jorpakkoon. Tilalle tuli V-nokka.

Ecu saa lentää taivaan tuuliin dynamiitin avustuksella, mutta Guldbox löytyy. Mitenhän tämän toimivuuden saa testattua? Toni?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: sekokupu - 07.07.2014, 09:51:11
Toimivuuden? ICUn vai? Laittamalla ehjään autoon niin sillähän se selviää.

T-nokasta eroon pääseminen on aina positiivista, vaikka kuulemahan sillä paras woima tulee :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 07.07.2014, 09:52:08
Toimivuuden? ICUn vai? Laittamalla ehjään autoon niin sillähän se selviää.

T-nokasta eroon pääseminen on aina positiivista, vaikka kuulemahan sillä paras woima tulee :D
Joo, pitää kaverin auto uhrata :D Joo näinhän se on :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 07.07.2014, 23:41:42
Päivitystä.  Auto toimi 20km hyvin. Sitten hajos perä. Spartan lockerin vahvistettu ristitappi katkesi. Nyt mietitään, että mistä uus tappi. Pinjoni ottanu kipeää. Hampaita ei puutu mutta pieniä sirkkuja ja reuna nyöläytyny ainakin.

Tää auto ei taida haluta radalle.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: jepajee - 08.07.2014, 00:00:10
Voiko tämä olla oikeesti mahollista :idiot2:? Tässä aletaan kohta saavuttaa jo jonnii sortin ennätystä näitten autojen tuhhoomisessa.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 08.07.2014, 00:33:35
Voiko tämä olla oikeesti mahollista :idiot2:? Tässä aletaan kohta saavuttaa jo jonnii sortin ennätystä näitten autojen tuhhoomisessa.
Minä oon kans miettiny, että jonkin sortin virtuoosiksi sen tiimoilta olen hioutunut.

Sen verran vielä huomasin, että tapin katkettua on murikka saanut aikamoisia iskuja kotiinpäin kituuttaessani, että taitaa olla murikassa hiushalkeamat. Otan rojut mukaan töihin, käytän pesussa ja tutkin vielä.

Avointa perämurikkaa saa tarjota kohtuuhintaan.

Mulla on myös toiseen projektiin varattuna spartani. Saattaisi vaihtua truetrackiin..
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: mirok - 08.07.2014, 11:39:22
Kemppiä vaan perään ja varavetareita kontti täyteen  :idiot2:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 08.07.2014, 16:41:23
Kemppiä vaan perään ja varavetareita kontti täyteen  :idiot2:
Ja sitten taas sörkkiä niitä vetarin pätkiä sieltä boorilta kuten viimeks :D Se se on perceestä..

Perämuricca on hajalla. Kahdet halkeamat lähtee ristitapin reijästä ja muutoinkin reikä on kairautunut niin soikeaksi, ettei sitä voi käyttää.. Tänään lähden katsomaan ja purkamaan yhtä taka akselistoa. Dieselin perä ja todennäköisesti välitys nelosella alkava.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: filth - 09.07.2014, 14:28:08
Mielenkiinnosta, mihin tiukkuuteen shimmasit lukon?
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 09.07.2014, 16:03:28
Mielenkiinnosta, mihin tiukkuuteen shimmasit lukon?
Ei shimmattu, nyt shimmataan. Toleranssi on kuitenkin aika iso, mutta varmasti osasyyllinen tässä. Saattaa olla, että shimmaamalla tärinät ja iskut vähenee ja ehkäpä alkaa kestämään paremmin.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: filth - 09.07.2014, 23:53:23
Aivan... Itekkin makustellu lukon toimintaa, sen verran mittasin että on toleranssin sisällä rakonen, nyt miettiny jos shimmais tiukemmaks, tyyliin 2,5xhammas korkeus. Saattas muuttua järkevämmäks toiminta muutenkin. Puoli märällä asfaltilla kun koittaa kiihyttää suoraan nätisti niin joskus alkaa perä pomppimaan/nypyttämään millon tuntuu että lukko käy aika exoduksessa välillä  :-\
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 10.07.2014, 08:01:17
Aivan... Itekkin makustellu lukon toimintaa, sen verran mittasin että on toleranssin sisällä rakonen, nyt miettiny jos shimmais tiukemmaks, tyyliin 2,5xhammas korkeus. Saattas muuttua järkevämmäks toiminta muutenkin. Puoli märällä asfaltilla kun koittaa kiihyttää suoraan nätisti niin joskus alkaa perä pomppimaan/nypyttämään millon tuntuu että lukko käy aika exoduksessa välillä  :-\
Joo sama vika rahikaisella. Se hypyttäminen tosin rauhottu paljon ku laitto läskimmät kumit niin ei jaksa sutia niin kovasti :D Toivotaan shimmauksen vähän parantavan tilannetta. Pahimmat hikikarpalot tulivat kyllä parkkipaikoilla kun lukko päällä parkkiin änkes, niin usein kuulu metallinen kilahdus kun irrottaa lukko. Kaikki kääntyy katsomaan ja osa tulee nauramaan, että "sullon perä paskana" :D Noh nyt se on.

Tiimiläiseltä kävin illalla hakemassa G80 perän, että saa nyt ees ajoon.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 14.07.2014, 22:45:23
Ai mitäkö nyt hajosi? No perää tukeva kehto on ihan "heee makaroonee". Kokonaista kolme tuntia kesti ja käytännössä ensimmäisestä sutaisusta. Kaikki tuennat onneks löytyy purkuautosta. Samalla vahvistaa se kehto. Taitaa seuraavat renkaat olla taas mallia pizzaleikkurit. :D kohta ei kyllä juuri muuta alkuperäistä ole kuin kori.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / Rönttä goes Lintta
Kirjoitti: Hegeh - 21.07.2014, 23:15:35
Pienten ja vähän suurempienkin teknisten vastoinkäymisten jälkeen selvisin lopulta röntällä Motoparkkiin ja radalle menneenä viikonloppuna. Tuentojen ja koko kehdon hajoamisen lisäksi kytkin oli oikutellut jo pidempään. Vauhtipyörä ja asetelma olivat sinistyneet ja urilla. Sintteristä irronnut paloja kun päässyt luistamaan. Olin niinkuin en olisi huomaavinanikaan ja laitoin parempikuntoisen asetelman tilalle ja toivoin ettei se luista. Yllättävää kyllä noin 35 kierrosta ajettiin radalla, eikä ongelmia kytkimen suhteen ollut. Sen sijaan pätkimistä esiintyi tolkuttoman paljon. Pitää kierroslukutieto vissiin ottaa muualta kuin vauhtipyörältä.

Muutoin oikein onnistunut reissu ja hauskaa oli! Tässä pitkästä aikaa kuvia.

Kytkinlevy ei näyttänyt enää kovin terveeltä.
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140716_234147_zps9b4969fe.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140716_234147_zps9b4969fe.jpg.html)
Taittelin 10mm harjateräksestä kehikon kehdon sisään ja hitsasin tommoset laput kylkiin rakenteen vahvistamiseksi. Tuntu toimivan :)
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140716-WA0028_zps905d486a.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140716-WA0028_zps905d486a.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140716_234135_zps469dc235.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140716_234135_zps469dc235.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140716_234118_zps498b723a.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140716_234118_zps498b723a.jpg.html)
Ari E säätämässä
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140705_123646_zps371b3759.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140705_123646_zps371b3759.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140601-WA0021_zps844867e6.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140601-WA0021_zps844867e6.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/20140716_234209_zps74644757.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/20140716_234209_zps74644757.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140707-WA0026_zps61d16e63.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140707-WA0026_zps61d16e63.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140630-WA0034_zps164eed1f.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140630-WA0034_zps164eed1f.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140707-WA0022_zpsefb72653.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140707-WA0022_zpsefb72653.jpg.html)
Ristitappi..
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140707-WA0031_zpsf5d1c81a.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140707-WA0031_zpsf5d1c81a.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140623-WA0002_zpse3aa2d8e.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140623-WA0002_zpse3aa2d8e.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/IMG-20140721-WA0021_zps82a5265a.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/IMG-20140721-WA0021_zps82a5265a.jpg.html)
Ratapäiviltä
(http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/radalta1_zps1566c735.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/radalta1_zps1566c735.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/radalta2_zpsf6620e96.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/radalta2_zpsf6620e96.jpg.html) (http://i1092.photobucket.com/albums/i401/Herkko_Toivanen/radalta3_zps2b007bbe.jpg) (http://s1092.photobucket.com/user/Herkko_Toivanen/media/radalta3_zps2b007bbe.jpg.html)

Loppukaneettina tähän vielä, että tähän koriin siirtynee tosiaan toisen projektin tehokkaampi kone Tatechin ohjaamana. Auton käyttö tulee olemaan enemmän ratapainotteista.
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 14.08.2014, 17:17:54
Ja mieli vaihtuu ku mustalaisella hevonen. Tämä lähtee myyntiin ja tilalle käyttöautoksi paremmin soveltuva kehonkuljetin. Tämä on levinnyt projektiksi ja rakennusintoani suojellakseni jostain pitää luopua.

Pitää muutama vika vielä karsia pois ennen myyntiä.

Siitäpä linkki myynti-ilmoitukseen
http://www.nettiauto.com/volvo/940/6638441
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 17.08.2014, 21:46:56
Ja näillä näkymin auto myyty. Siihen siis päättyy röntän ja meikäläisen kaunis tarina :D

Kiitos ja kumarrus  ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Jussi.L - 17.08.2014, 21:56:41
Ja näillä näkymin auto myyty. Siihen siis päättyy röntän ja meikäläisen kaunis tarina :D

Kiitos ja kumarrus  ;)

No se meni äkkiä  :o Toivottavasti meni hyvään kot.... Niin tai siis ei sillä oo varmaan niin kauheesti väliä  :2funny:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 17.08.2014, 22:53:32
No se meni äkkiä  :o Toivottavasti meni hyvään kot.... Niin tai siis ei sillä oo varmaan niin kauheesti väliä  :2funny:
Oiskai tuolle muutaman satasen lisääkin voinu hintaa laittaa, mutta menköön. No tavallaan toivonkin, että pojat taikoo siitä vielä ehomman :)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 18.08.2014, 22:28:23
Vielä yksi päivitys.. Moottorinohjaus säädetty nyt bensalle ja nykimisen syy selvis. Ei ollukaan vr-anturin ja megan välinen ongelma, vaan ipd:n sytkäpiuhat. Orggiset paikalleen ja toimii kuin unelma. Melkein alkoi jo harmittamaan.. :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: lakeshead - 24.08.2014, 22:38:34
Kävi muuten silleen että kun tämän vanhan spartanin kävin sulta isäsi välittämänä hakemassa, niin tämä auto tuli tuossa kuopion motarilla jo vastaan  :hello:
Ja offtopiccia, itse lukko näyttää hyvältä mutta tuo ristitappi näyttää vaativan muokkausta, ne holkkien reunat eivät ihan istu niihin tasaisiin kohtiin, mutta kyllä tuo saadaan sopimaan ;) Kiitokset vielä kerran kaupoista! Ja teidän TKR 013 paku on iha hito nätti :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: ässäarpa - 24.08.2014, 22:52:59
Ja  TKR 013 paku on iha hito nätti :D
Tätä en oo ennen kuullukkaan. Ja tuohon et usko itekkään. :2funny:
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 25.08.2014, 07:48:10
Kävi muuten silleen että kun tämän vanhan spartanin kävin sulta isäsi välittämänä hakemassa, niin tämä auto tuli tuossa kuopion motarilla jo vastaan  :hello:
Ja offtopiccia, itse lukko näyttää hyvältä mutta tuo ristitappi näyttää vaativan muokkausta, ne holkkien reunat eivät ihan istu niihin tasaisiin kohtiin, mutta kyllä tuo saadaan sopimaan ;) Kiitokset vielä kerran kaupoista! Ja teidän TKR 013 paku on iha hito nätti :D
Joo ei mitään :) aina viisain ois tietty laittaa sinne se vahvistettu tappi. Mutta niitä ei vissiin saa suomesta. Joo tää portteri on luotettava,  toisinkuin uusin ostokseni, käyttis josta kilahti jakopää ja venttiilit solmuun jo hakureissulla :D
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Kaziganth - 26.08.2014, 01:48:00
,  toisinkuin uusin ostokseni, käyttis josta kilahti jakopää ja venttiilit solmuun jo hakureissulla :D
:facepalm:
Mikä sussa on oikein vikana kun ostat vaan tollasia pommeja :D olisit ostanut multa 945:n pois ;)
Otsikko: Vs: TKR: Volvo 940 B230FT / rönttäysi
Kirjoitti: Hegeh - 26.08.2014, 07:57:13
:facepalm:
Mikä sussa on oikein vikana kun ostat vaan tollasia pommeja :D olisit ostanut multa 945:n pois ;)
Mistäpä näistä tietää.. mulla oli just ysi niin mielellään jotain muuta välillä :/