Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tommo - 15.04.2011, 21:03:49

Otsikko: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 15.04.2011, 21:03:49
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?

Toinen mikä tuli mieleen, että pitääkö tuon helan vaihdon jälkeen tehdä nelipyörasuuntaus kun kaikkia heloja/puslia ei kerralla vaihdettu? Tai voisiko muuten pyöränkulmien heitot tehdä tuollaista?

Kiitos jo etukäteen.

P.S.
Yritin haulla etsiä mutta en löytänyt, tai sitten en osannut... :-\
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: kpranger - 15.04.2011, 21:13:15
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?

Toinen mikä tuli mieleen, että pitääkö tuon helan vaihdon jälkeen tehdä nelipyörasuuntaus kun kaikkia heloja/puslia ei kerralla vaihdettu? Tai voisiko muuten pyöränkulmien heitot tehdä tuollaista?

Kiitos jo etukäteen.

Voi helpostikin pyöränkulmien heitot tehdä juurikin tuollaista...eli renkaat alkavat kulua osittain...helppo havaita renkaiden kulutuspinnan "hammastamisesta" ja läikittäisestä kulutuspinnan kulumisesta...ja tärytys alkaa ensin heikompana, mut vahvistuu kulumien kasvaessa.
Lisäksi voisin mainita, että täryytys on riippuvainen nopeuksista (auton ja renkaan) sekä osin vielä tienpinnan liukkaudestakin.
Itselläni meni kaksi rengassarjaa (kesä- ja talvi pyörät) piloille väärien pyöränkulmien vuoksi (toinen eturengas oli ajettu ilmeisesti sivukivetykseen autoa parkkiin käänneltäessä).... eli noista pyöränkulmista lähtisin liikkeelle, ja seuraavaksi tarkistaisin renkaat (ei välttämättä tule esille tasapainotuksessa!!!) ihan vaikka auton takakulma tunkilla ylös ja rengas kerrallaan pyörimään ja renkaan välittömään läheisyyteen jokin jolla tarkistaa heitot renkaan pyöriessä...toki jossain rengasliikkeessäkin voi olla laite jolla tuollaiset tarkistaa???
...itseltäni meni tovi aikaa ravistuksia metsastäessä, mutta kärsivällisyys palkitaan!!! Onnea metsästykselle!!! 8)
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 15.04.2011, 22:19:18
Täytynee käyttää pyörien suuntauksessa, toivottavasti selviäisi niin helpolla.

Koko tuon tärinän ajan on ollut talvirenkaat, joista tosiaan oli kahdesta renkaasta vyö poikki, eli oli kyljessä pullistuma. Ajattelin että juttu selvisi, ja vaihdoin tänään kesärenkaat. Mutta eipäs vika poistunutkaan. Talvirenkaissa en havainnut ihmeempiä kulumaeroja, toisaalta olivat aika finaalissa muutenkin.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 28.04.2011, 20:53:55
Jeps, kävi nelipyöräsuuntauksessa. Aurauskulmissa ihan vähän heittoa, mutta oikea takajousi poikki sekä koiranluu samasta nurkasta väljä. Eiköhän tuo tärinä lopu huomenna kun jouset vaihtaa.

Laitan Motonetin vahvistetut jouset 42,90€/kpl, valmistaja Kilen. Kokeillaan samalla Motonetin OE-mallista koiranluuta 39,90€/kpl, paketissa lukee Federal-Mogul MOOG.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: vman - 29.04.2011, 21:57:15
Kerrohan sitten kuinka kävi. Samoista oireista kärsinyt liki vuoden.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 30.04.2011, 13:15:29
Joo tärinä loppui ainakin lyhyen koeajon aikana. Mutta sain vain rikkinäisen jousen vaihdettua, on sitten niin paskamainen homma vaihtaa ilman merkkikorjaamon vehkeitä. Tavallisilla ruuvattavilla jousipuristimilla on tilanpuutteen takia liian työlästä. Laikkasin puristimet lyhyemmäksi jolloin homma onnistui joten kuten huonosti, jousi jäi hieman vinoon mutta toivottavasti asettuu paikoilleen? Tajusin jälkeenpäin että olisi pitänyt saippualla tms. voidella jousen yläpään kumi, olisi helpottanut takaisinasennusta huomattavasti.
 
Auton oikea takakulma on nyt toista puolta 1,5cm korkeammalla kuin toinen,luonnolisesti kun toinen jousi on kuormajousi ja toinen ei. Joten vien kyllä toisen jousen korjaamolle asennettavaksi.

Saakohan jostain ostettua järkevään hintaan jousipuristimia joissa on lähes kuunsirpin muotoiset leuat?
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: (Miksu) - 30.04.2011, 18:52:09
Joo tärinä loppui ainakin lyhyen koeajon aikana. Mutta sain vain rikkinäisen jousen vaihdettua, on sitten niin paskamainen homma vaihtaa ilman merkkikorjaamon vehkeitä. Tavallisilla ruuvattavilla jousipuristimilla on tilanpuutteen takia liian työlästä. Laikkasin puristimet lyhyemmäksi jolloin homma onnistui joten kuten huonosti, jousi jäi hieman vinoon mutta toivottavasti asettuu paikoilleen? Tajusin jälkeenpäin että olisi pitänyt saippualla tms. voidella jousen yläpään kumi, olisi helpottanut takaisinasennusta huomattavasti.
 
Auton oikea takakulma on nyt toista puolta 1,5cm korkeammalla kuin toinen,luonnolisesti kun toinen jousi on kuormajousi ja toinen ei. Joten vien kyllä toisen jousen korjaamolle asennettavaksi.

Saakohan jostain ostettua järkevään hintaan jousipuristimia joissa on lähes kuunsirpin muotoiset leuat?

Eipä tuohon hommaan merkkikorjaamossakaan perustyökaluja enempää työkaluja tarvi, jokunen hylsy sekä väännin, ja tunkki tai vaihteistonostin, riippuen tekeekö nosturilla vai maassa, jousipuristinta ei tarvi ollenkaan..
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 30.04.2011, 19:02:25
Miten sen sitten vaihtaa ilman puristinta? Meinaatko että jousi täydessä mitassaan paikalleen ja tunkataan se sitten pänniin? Tarkoitin tuolla puristimella sellaista hydraulista joka on Vadiksen ohjeissa.

Kyllä yritin hommaa helpottaakseni purkaa tukivartta palasiksi ja kuormaliinalla vetää joustintukea alemmas mutta ei oikein auttanut.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: (Miksu) - 30.04.2011, 19:47:45
Miten sen sitten vaihtaa ilman puristinta? Meinaatko että jousi täydessä mitassaan paikalleen ja tunkataan se sitten pänniin? Tarkoitin tuolla puristimella sellaista hydraulista joka on Vadiksen ohjeissa.

Kyllä yritin hommaa helpottaakseni purkaa tukivartta palasiksi ja kuormaliinalla vetää joustintukea alemmas mutta ei oikein auttanut.

Iskari irti ja se poikittainen tukivarsi, jossa jousikin on alapäästä, irroitetaan sisemmästä pultista, sitten saa tukivartta väännettyä riittävästi alas, että jousi ei ole enää pännissä ja jousen saa pois, uusi jousi paikalleen ja tukivartta nostetaan tukivarren uloimmasta reunasta ylös, niin sisäpään pultinreikä menee lähes kohdalleen..
(Muistelisin, että ei siinä muuta tarvinnu purkaa pois, niin tukivartta sai laskettua alas)

Puristin jollainen tuossa voisi toimia, todennäköisesti on hinnat alkaen 1000e, jonkintyyppisiä "ammattimallisia" harrastepuristimia on ainakin biltemassa, tuotenumero 191355, tuo ei myöskään ole oikein hyvä takajousiin, mutta mcphersoneihin ihan huippu
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 30.04.2011, 20:07:19
Ahaa, ei tullut mieleen irroittaa sisäpäästä... Ehkä voisi rohkaistuneena kokeilla vaihtaa sen toisenkin puolen...

Tuo biltsukan puristin on juurikin sellainen kun tarkoitin. Voisi tuon melkein hommata kun noita jousien vaihtoja kuitenkin ajoittain tulee...
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: (Miksu) - 30.04.2011, 20:14:17
Ahaa, ei tullut mieleen irroittaa sisäpäästä... Ehkä voisi rohkaistuneena kokeilla vaihtaa sen toisenkin puolen...

Tuo biltsukan puristin on juurikin sellainen kun tarkoitin. Voisi tuon melkein hommata kun noita jousien vaihtoja kuitenkin ajoittain tulee...

Toi bilteman mallinen ei kovin hyvä sinne väliin oo, mutta ehkä sillä saa sen jousen pois.. tai sitten ei, voi vähän tuo varsi ottaa kiinni tukivarteen, eikä leukaa saa tarpeeksi syvälle.
Joo, tosiaan sieltä sisäpäästä kun sen irroittaa, niin menee aika helposti.
Tukivarren ylöspaineminen ulkopäästä siksi, että sieltä painamalla samalla pyöräntunetan kangottuu hieman ulospäin, jolloin sisäpään pultin reikä tulee lähes kohdalleen, vaatii vain pienen ruuvimeisselillä väännätyksen, jos yrittää sisäpäästä nostaa, niin se on auttamatta väärässä kohtaa ja saa isollakin raudalla vääntää, eikä mene kohdalleen (kokemusta on :D )
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 02.05.2011, 21:55:35
Noniin nyt on takajouset molemmat kunnossa ja ISO kiitos Miksulle!!

Tosiaan noilla ohjeilla meni älyttömän helposti, vielä kun jousen yläpään kumin voitelee silikonivaseliinilla tai saippualla niin helpottaa jousen asettelua.

Tuossa vielä ajellessa huomasin ettei kaikki tärinät ole ihan vielä poissa, mutta ääni kääntyy iskareille. Katsastuksessa tosin väitettiin iskareiden olevan ihan kunnossa mutta ei nuo iskaritesterit kaiketi ihan absoluuttisen oikeassa ole?

Ja vielä yksi ihmettely: Voiko pyöränkulmien säätö mennä pieleen kun ne on säädetty rikkinäisen takajousen ollessa paikallaan? Nyt kun on jouset kunnossa, auto puoltaa oikealle ja ratti on vinossa...
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: (Miksu) - 02.05.2011, 22:05:55
Mukava, että vinkistä oli apuva.

Kyllä ne jouset voi siihen vaikuttaa, tukivarret on eri kulmassa riippuen auton korkeudesta.

Iskari voi olla jo vuotanut osan nesteistä pihalle ja silti menee läpi iskaritestistä, sillä iskaritestillä käytännössä pystyy tunnistamaan täysin sökön iskarin ja sellaisen iskarin rikkiolon kyllä huomaa jo vaikka auton kulmaa painelemalla, kun auto jää "keinumaan"
Rengaspaineet vaikuttaa tosi paljon myös iskaritestitulokseen.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Andy - 03.05.2011, 14:51:48
Itellä samantyylistä ongelmaa ilmennyt nyt. Lähinnä tärinä alkaa vasta kovemmasta nopeudesta, kun esimerkiksi tekee nopean ohitus kiihdytyksen. Alkaa armoton tärinä, tuntuu että koko auton kori tärisee. Perstuntumalta sanottuna tuntuu että tärinä alkaisi auton etupäästä. Voiko väärät kulmien säädöt vaikuttaa noin paljon? Onko muita ideoita tuohon?
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: kpranger - 03.05.2011, 16:45:45
Itellä samantyylistä ongelmaa ilmennyt nyt. Lähinnä tärinä alkaa vasta kovemmasta nopeudesta, kun esimerkiksi tekee nopean ohitus kiihdytyksen. Alkaa armoton tärinä, tuntuu että koko auton kori tärisee. Perstuntumalta sanottuna tuntuu että tärinä alkaisi auton etupäästä. Voiko väärät kulmien säädöt vaikuttaa noin paljon? Onko muita ideoita tuohon?
...mulla tärinän aiheutti väärin kuluneet renkaat (hammastava kulutuspinta)...pinta kului kokoajan, ja tärinän aiheuttava nopeusalue muuttui kulumisen mukaan. Mutta mieleen toki tulee -vetonivelet! Eli mikäli tärinä ilmaantuu vasta voimakkaan kiihdytyksen jälkeen ja tasaantuu vauhdinkin tasaantuessa, voisi vetarin nivelten kuluminen ja nivelen sisältämän, jo kuivahtaneen rasvan paikan vaihtuminen nivelessä aiheuttaa tärryytyksen voimakkaassa kiihdytyksessä??? No, tuosta ei omakohtaista kokemusta joten kokeneemmat lisätköön/korjatkoon juttuani :)
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 04.05.2011, 08:57:09
Painelin autoa kulmista ja samaisen nurkan josta jousi oli poikki, on myös iskari aika sohlon tuntuinen. Jää silminnähden heilumaan painalluksen jälkeen. Toisella puolella takana näytti olevan uudehko Monroe Reflex ja se puoli myös tuntui jämäkältä. Edessä ei ainakaan ihan noin sohlolta tuntunut, joskaan ei yhtä jämäkkä kuin takanurkka jossa tuo Monroe on.

Voisiko tuo yksi rikkinäinen takaiskari takana tehdä täristyksiä rattiin asti? Taidan hommata samanlaisen Monroen, toinen puoli on tosiaan niin tuoreen näköinen etten viitsi sitä nyt uusia vaikka pareittain pitäisi vaihtaakin.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Nortti - 04.05.2011, 12:55:22
Iskarinvaihto vain toiselle puolelle on ollut säästöä väärässä paikassa ja helposti pilaa ajettavuutta. Tärinää tulee ehkä jos siinä on selvästi tyhjä kohta.

Allaolevista jäi epäselväksi pitääkö isommissa vauhdeissa olla veto päällä, jotta täristää, vai onko pelkästään tietty nopeus riittävä aikaansaamaan tärinää. Kiihdytyksessä esim. oikean vetoakselin sisempi tripod-nivel alkaa helposti täristämään koko autoa, jos se on kulunut.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 04.05.2011, 14:16:30
Kyllä tuota ilmenee vähän joka nopeudessa, ja tien pinnan muutokset vaikuttaa, siksi epäilen iskareita. Eikä ihmeemmin vedättäessä täristele enempää. Iskareiden korkean hinnan takia hieman tässä kyselen etten suinpäin lyö 400€ sileäksi ja huomaa auton tärisevän edelleen :D

Tässähän on ollut monta täristävää tekijää kuten talvirenkaissa kahdesta renkaasta vyö poikki (patti renkaan sivussa) ja tuo poikki oleva takajousi. Nuo kun on nyt korjattu, on vielä jokin täristäjä jäljellä.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Andy - 05.05.2011, 16:20:19
...mulla tärinän aiheutti väärin kuluneet renkaat (hammastava kulutuspinta)...pinta kului kokoajan, ja tärinän aiheuttava nopeusalue muuttui kulumisen mukaan. Mutta mieleen toki tulee -vetonivelet! Eli mikäli tärinä ilmaantuu vasta voimakkaan kiihdytyksen jälkeen ja tasaantuu vauhdinkin tasaantuessa, voisi vetarin nivelten kuluminen ja nivelen sisältämän, jo kuivahtaneen rasvan paikan vaihtuminen nivelessä aiheuttaa tärryytyksen voimakkaassa kiihdytyksessä??? No, tuosta ei omakohtaista kokemusta joten kokeneemmat lisätköön/korjatkoon juttuani :)
Kiitos! Väärin kuluneet renkaat voi unohtaa koska juuri viime viikolla laitoin uudet kumit alle vianorilla ja tätä ennen tärytti myös talvirenkailla. Kyllä itellä on ainakin niin että kun on veto päällä niin täryttää ja juuri kiihdytyksessä huomaa. Kun vauhti tasaantuu niin tärinä loppuu. Ei auta kuin viedä sinisellä niin eipä tarvi arvuutella sen enempää :) Onko tietoa minkä hintaisia nuo vetarin nivelet on?
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Nortti - 06.05.2011, 10:32:23
Kyllä itellä on ainakin niin että kun on veto päällä niin täryttää ja juuri kiihdytyksessä huomaa. Kun vauhti tasaantuu niin tärinä loppuu.

Andylle voisi kelvata tuo aikaisempi mainintani vetoakselin nivelestä. Tulee ihmeen iso tärinä pienestä välyksestä ja nimenomaan kiihdyttäessä. Yhden tuollaisen juuri korjasin vaihtamalla oikeanpuoleisen vetoakselin. Sisempi nivel oli silminnähden kuivan oloinen ja laakereista ainakin yksi pyöri ainoastaan keskitapin kohdalta.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Andy - 06.05.2011, 13:26:47
Andylle voisi kelvata tuo aikaisempi mainintani vetoakselin nivelestä. Tulee ihmeen iso tärinä pienestä välyksestä ja nimenomaan kiihdyttäessä. Yhden tuollaisen juuri korjasin vaihtamalla oikeanpuoleisen vetoakselin. Sisempi nivel oli silminnähden kuivan oloinen ja laakereista ainakin yksi pyöri ainoastaan keskitapin kohdalta.
Joo se on kyllä voimakasta tärinää, tuntuu koko korissa. Minkähän hintainen operaatio on vaihtaa nuo nivelet esim. sinisellä?
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: kalkatin - 07.05.2011, 10:04:04
Joo se on kyllä voimakasta tärinää, tuntuu koko korissa. Minkähän hintainen operaatio on vaihtaa nuo nivelet esim. sinisellä?
Moi
Jos sisäpäästä kyse niin vasen akseli maksaa sinisellä 540e ja oikea 570e sitten asennus päälle hinta riippuu kauanko ne turaa aikaa vaihtoon.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: (Miksu) - 07.05.2011, 10:07:57
Moi
Jos sisäpääatä kyse niin vasen akseli maksaa sinisellä 540e ja oikea 570e sitten asennus päälle hinta riippuu kauanko ne turaa aikaa vaihtoon.

Pääsääntöisestihän korjaamoilla, ainakin sinisillä on kiinteä hinta työstä (valmistajan ilmoittama ohjeaika x tuntihinta), eli  vetoakselin vaihto= X euroa  turattiin siihen joko sen 15 minuuttia tai tunti.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: virkpe - 07.05.2011, 10:34:02
Terve vaan.

Potilaana V70 2,4T Aut. -02 165tkm

Auto täristelee oudosti, eli tärinä on "purskemaista" eikä jatkuvaa kuten esim. epätasapainossa olevat renkaat, huomaa ihan ratista ja perstuntumalla teräviä värinöitä. Ratti ei vipata sivuttain vaan täysin pystysuunnassa.

Ongelma alkoi syksyllä talvirenkaiden vaihdosta, samana päivänä oli myös vaihdettu sinisellä etutukivarren etummainen hela. On kokeiltu kaksilla renkailla sekä kaksilla vanteilla, ei vaikutusta. Katsastuksessa kone väitti iskareiden olevan kunnossa, mutta tuohan vissiin mittaa vain oikean ja vasemman puolen eroja? Eli jos molemmat ovat vainaa niin huomaako kone sellaista?
oliko vanteet joilla testasit Volvon alkuperäiset?
Autoni tuntui tekevän kun osuin töyssyyn niin tärinä alkoi. epäilin soviterenkaita ettei ole riittävän tarkat , kun jouduin vaihtamaan eteen(repsikan puolelle) uuden renkaan, jostain syystä nyt enole huomannut  tärinöitä. tärinöitä ilmeni etenkin moottottoritie nopeudessa, ja tuntui vaihtelevan.
olen kuitenkin ajatellut vielä varmistaa josko saisi paremmat soviterenkaaat vanteisiin.
Omassa renkaat on 225/45 17. Iskareista, etkö saanut mitään mittaus lukemia katsastuksesta?
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 07.05.2011, 11:01:27
oliko vanteet joilla testasit Volvon alkuperäiset?
Autoni tuntui tekevän kun osuin töyssyyn niin tärinä alkoi. epäilin soviterenkaita ettei ole riittävän tarkat , kun jouduin vaihtamaan eteen(repsikan puolelle) uuden renkaan, jostain syystä nyt enole huomannut  tärinöitä. tärinöitä ilmeni etenkin moottottoritie nopeudessa, ja tuntui vaihtelevan.
olen kuitenkin ajatellut vielä varmistaa josko saisi paremmat soviterenkaaat vanteisiin.
Omassa renkaat on 225/45 17. Iskareista, etkö saanut mitään mittaus lukemia katsastuksesta?

Juu autossa on Volvon alkuperäiset 16" alut. Huonot soviterenkaat tarvikevanteissa tekee varmasti tärinää.

Katsastuksessa oli iskareissa edessä 4% eroa, luvut oli jotain 70-75%. Takaiskareissa 11% eroa, luvut myös jossain 70-80%.
Toinen takaiskari on näköjään uudehko ja toinen on aivan loppu, ilmeisesti alkuperäinen. Pitäisi kyllä tehdä enemmän eroa kuin tuo 11%. En kyllä tiedä kuinka luotettavia nuo testerit on.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: virkpe - 07.05.2011, 15:30:48
Omassa oli lukemina edessä 86/83 takana 68/65%. tosin omat on Konin säädettävät, joten taka iskarit säädin tíukemmalle.
ei ole mikään lemmenlaiva, aluksi tuntui säädinkö liikaa. voisin kuvitella että renkaat/ilman paineet vaikuttaa jonkin verran lukemiin.
useasti olen kiinnittänyt huomiota kun edessä menevä auto tekee heijaavaa liiketä töyssyn jälkeen.

pari kertaa huommanut tehokkaammissakin Bmw:ssä samaa ylinmääräistä liikettä ja ajattelin ettei teho ja hallittavuus ole tossa autossa samassa paketissa.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: Andy - 07.05.2011, 16:31:27
Pääsääntöisestihän korjaamoilla, ainakin sinisillä on kiinteä hinta työstä (valmistajan ilmoittama ohjeaika x tuntihinta), eli  vetoakselin vaihto= X euroa  turattiin siihen joko sen 15 minuuttia tai tunti.
Täytyykös tuollaisessa rempassa vaihtaa koko akseli sitten? Menee itellä kyllä pikkusen peukalo keskelle kämmentä näissä  V:>
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 13.05.2011, 20:38:09
Noniin nyt on takaiskarit molemmat vaihdettu. Toinen (orkkis Sachs) oli aivan finaalissa ja toisella puolella hyväkuntoinen Monroe Reflex, tosin varaosaliikkeessä oltiin sitä mieltä ettei Reflex toimi kunnolla progressiivisuutensa vuoksi kuormajousien kanssa kun ne hieman nostaa korkeutta. Sama pätee madallettuihin.

Sanoivat myös että ovat lopettaneet Sachsien myymisen koska tulee liikaa takuupalautuksia -ja korjauksia. Itsellä on myös tuollainen kokemus Sachseista.

No, jokatapauksessa noita iskareita myydään melkein aina pareittain joten ostin Monroe Originalit, 85€/kpl. Ajettavuuteen ja tärinään vaikutti positiivisella tavalla, täytyy seuraavaksi vaihtaa vielä etuiskarit niin eiköhän se ole sitten siinä.

Tuli myös ostettua 10 litraa ATF:ää ja IPD:stä tratti sekä vaihtoletku lauhduttimen klipsillä, joten proggista riittää... Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen. Jälkimmäinen oli sitten niin kamalassa kunnossa että onkohan vaihdettu ikinä, laitoin paperisen suodattimen tilalle paksumman aktiivihiilimallin. Sori offtopic ::)
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: kalkatin - 13.05.2011, 20:57:11
Täytyykös tuollaisessa rempassa vaihtaa koko akseli sitten? Menee itellä kyllä pikkusen peukalo keskelle kämmentä näissä  V:>
moi
jos sisäpää kulunut niin täytyy vaihtaa mutta ulkopään nivelen saa erikseen hommattua. ::)
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: jahveli - 14.05.2011, 20:47:37
Jatketaampa samalla aiheella, jos jollain on ollut vastaava tilanne. Auto rupee tärisyttämään 70km/h=> kovenee koko ajan 100km/h ja 120km/h jälkeen tuntuu voimakkaasti, välillä vähemän ja välillä enemmän. Tärinä kohdistuu rattiin enimmäkseen. Autoon on vaihdettu alatukivarren sisähelat ja etuhelat vaihdettu uretaaniksi.

-voiko raidetangon sisä- tai ulkopäät aiheuttaa voimakasta tärinää, alapallonivelet tuntuu jämäkältä ja toinen on uusi.?
-voiko ohjausakseli olla entinen, jos tuntuu että jossakin vaiheessa siirtyisi jäykemmäksi, ihan kuin rengas liikkuisi kääntösuunnassa maantiellä ajaessa
-pitäisikö vetoakseleita epäillä?
-onko vaihdelaatikossa mitään massapyöriä tai muuta, vetolevy tai mikä se nyt oli nimeltään on ainakin. Kyseessä 2.4t automaatti 2001.

Pyörän laakerit on pois suljettu, kun niistä pitäisi kuulua hurina tai vastaavaa ja nekin on jämäkät. En jaksa uskoa että iskarit tai jouset tekevät tuota tärinää omaan autoon.
Veto ei vaikuta tärinään millään lailla.
Otsikko: Vs: Tärinää, V70
Kirjoitti: tommo - 29.05.2011, 20:10:58
Voi helpostikin pyöränkulmien heitot tehdä juurikin tuollaista...eli renkaat alkavat kulua osittain...helppo havaita renkaiden kulutuspinnan "hammastamisesta" ja läikittäisestä kulutuspinnan kulumisesta...ja tärytys alkaa ensin heikompana, mut vahvistuu kulumien kasvaessa.
Lisäksi voisin mainita, että täryytys on riippuvainen nopeuksista (auton ja renkaan) sekä osin vielä tienpinnan liukkaudestakin.
Itselläni meni kaksi rengassarjaa (kesä- ja talvi pyörät) piloille väärien pyöränkulmien vuoksi (toinen eturengas oli ajettu ilmeisesti sivukivetykseen autoa parkkiin käänneltäessä).... eli noista pyöränkulmista lähtisin liikkeelle, ja seuraavaksi tarkistaisin renkaat (ei välttämättä tule esille tasapainotuksessa!!!) ihan vaikka auton takakulma tunkilla ylös ja rengas kerrallaan pyörimään ja renkaan välittömään läheisyyteen jokin jolla tarkistaa heitot renkaan pyöriessä...toki jossain rengasliikkeessäkin voi olla laite jolla tuollaiset tarkistaa???
...itseltäni meni tovi aikaa ravistuksia metsastäessä, mutta kärsivällisyys palkitaan!!! Onnea metsästykselle!!! 8)

Joo-o, huomasin noiden eturenkaiden kulutuspinnassa läiskiä. Eli kulmat ei tosiaan ole kohdallaan kun ne on säädetty takajousen ollessa poikki. Samoin tosin etuiskarit tuntuu aika finaalissa olevan, sadekellillä kun lähtee reippaammin liikkeelle alkaa keula pompottaa sutimisen sijaan. Äkkiä kulmien säätöön siis ja uudet etupumput...halpaa :(