Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Torpedo - 21.05.2014, 20:45:23
-
Eli kaupungissa noin 30-40km/h vauhdissa moottori sammui ilman mitään varoitusta.
Kierrokset tippuivat nollille ja varoitusvalot syttyivät. Sain onneksi auton parkkiin siitä nopeudesta.
Otin avaimen pois virtapesästä. Laitoin takaisin ja painoin START painiketta pitkään ilman jarrupoljinta. Varoitusvalot syttyivät ja sammuivat normaalisti. Kokeilin käynnistää - starttaa hyvin, muttei luvannut käynnistyä.
Jonkun 2-3 kertaa tätä starttailua kokeilleena hyppäsin autosta pois, laitoin ovet lukkoon ja auki -> starttailua, ei mitään.
Konepelti auki tutkimaan; ei mitään ihmeellistä. Kaikki nesteet tasossaan eikä valuta mitään alleen.
Istuin autoon ja kokeilin taas - käynnistyi heti.
Ajoin vielä tämän jälkeen 90km eikä temppuillut kertaakaan.
Moottorin vikavalo ei syttynyt.
Ajettu on 250tkm, lastutettu parivuotta sitten (tällä tuskin vaikutusta?).
Mikä sai Volvon suuttumaan noin ja nyt kuitenkin toimii niin kuin ennenkin?
-
Hajoamassa oleva polttoainepumppu tekee usein noin, mutta voi kyllä olla moni muukin asia
-
Oliko kuuma ilma? Miksu varmaan muistaa sen pa määräanturin, joka kuumalla sai lämpöhalvauksen.
-
Oliko kuuma ilma? Miksu varmaan muistaa sen pa määräanturin, joka kuumalla sai lämpöhalvauksen.
Joo kuumaa oli kun kaupungissa pyörittelin.
Konehuoneesta nousi lämpöä reilusti kun konepellin aukaisin, ei kuitenkaan kone keittänyt eikä mitään sellaista.
Missä kyseinen anturi sijaitsee? Miten voi todeta, että on kuolemaa tekemässä vai voiko ollenkaan muuta kuin uusimalla?
-
Minullakin auto sammui yhtäkkiä, pidin autoa käynnissä kesäkuumalla autotallissa.
En muista oliko konepelti auki, mutta ilmeisesti puhaltimien aikaansaama ilmavirta ei ollut riittävä jollekin komponentille, tai sitten polttoaine kuumeni putkistossa liikaa?
tapauksesta on kuitenkin aikaa, ja ei ole ollut ongelmia tämän suhteen jälkeenpäin.
Syytä en ole keksinyt mistä sammuminen johtui.
-
Vikakoodi jäi.
-
Eli kaupungissa noin 30-40km/h vauhdissa moottori sammui ilman mitään varoitusta.
Kierrokset tippuivat nollille ja varoitusvalot syttyivät. Sain onneksi auton parkkiin siitä nopeudesta.
Minulla sammahteli muutaman kerran samalla tavalla joskus yllättäen hiljaisessa ajossa. Lähti tosin aina heti ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Minun kiesi tosin vanhempi, 2001 D5:n. Syy oli minulla korkeapaineen säätöventtiili. Polttoaineen paineet heittelivät, kun testerillä seurasin ja sen säätäjän kun vaihdoin niin oireet loppuivat. Jos vika on tässä, niin ei ole paha rasti. Venttiilin voi todella helposti vaihtaa itsekin ja se maksoi sinisellä parin sadan paikkeilla ainakin tuohon 120 kW 2001:een. Oireena tästä oli myös ajoittain karkea tyhjäkäynti. Käynti oli muuten tasainen mutta välillä tuli sellainen raskaan rouskutuksen rytmihäiriö kuin jokin olisi moottoria hetkittäin kuormittanut vähän ilmastoinnin kytkeytymisen tapaan. Mahtaisiko tehdä tuota samaa sinullakin ?
-
2009 vuoden vastaava teki tänään samallaista sammui tosin maantiellä 70 vauhdista! Käynnistyi hienosti pysäyttämisen jälkeen, nyt taas toimii kun unelma. 250tkm matkaa taitettu, täytyy illalla lueskella koodit kun pääsee kotiin mutta arvauksia otetaan vastaan :-\
-
Koodit tsekattu ja yleis testeri ei kertonut yhtikäs mittään, täytyy varmaan lähteä suuntaamaan autoa vidan pääähään >:(
-
Koodit tsekattu ja yleis testeri ei kertonut yhtikäs mittään, täytyy varmaan lähteä suuntaamaan autoa vidan pääähään >:(
Ei näytä Vida yhtään enempää jos yleistesterillä vikakoodeja on nolla.
-
2009 vuoden vastaava teki tänään samallaista sammui tosin maantiellä 70 vauhdista! Käynnistyi hienosti pysäyttämisen jälkeen, nyt taas toimii kun unelma. 260tkm matkaa taitettu, täytyy illalla lueskella koodit kun pääsee kotiin mutta arvauksia otetaan vastaan :-\
Tuli mieleen (arvaus) ettet vahingossa itse sammuttanut autoa, esim. vahingossa käsi osunut avaimeen...
Eikös autossasi ole kolo johon "avain" työnnetään ja napista käyntiin?
Tosin en tiedä pystyykö sammuttamaan ajossa ja jos pystyy niin miten vika muisti tuosta teosta reagoi?
-
Ei näytä Vida yhtään enempää jos yleistesterillä vikakoodeja on nolla.
Omien kokemusten perusteella en yhtyisi tuohon ajatukseen.
-
Tuli mieleen (arvaus) ettet vahingossa itse sammuttanut autoa, esim. vahingossa käsi osunut avaimeen...
Eikös autossasi ole kolo johon "avain" työnnetään ja napista käyntiin?
Tosin en tiedä pystyykö sammuttamaan ajossa ja jos pystyy niin miten vika muisti tuosta teosta reagoi?
Ilmeisesti aloittajalla on nappi - tästä keskusteltiin jossain toisessa topikissa ja itse 99% todennäköisyydllä onnistuin jollain sammuttamaan vauhdissa, kun pidin kättä iasuuttimen ja käynnistys/sammutusnapin läheisyydessä. En ole kokeillut, onko toi mahdollista toistaa, mutta se on todennäköisin syy sammumiselle vahdissa...
-
Olen tuon nappisammuttamisen testannut ajossa ja sitä ei voi tehdä vahingossa. Nappia pitää painaa pohjassa n. 5s tai painaa pari kertaa peräkkäin pitkähköjä painalluksia.
-
Omien kokemusten perusteella en yhtyisi tuohon ajatukseen.
Testeri kuin testeri, vikakoodien luku- ja poistokäskyt ovat samoja, joten jos on vikakoodeja niin ne näytetään vaikka esim . P-koodi ei olisi tunnettu (sanallinen muoto). Vida taas näyttää joskus aiemmin ilmenneet alustavat vikakoodit, jotka eivät ole vielä muodostuneet vikakoodeiksi ja näistä nyt voi jotain päätellä.
-
Olen tuon nappisammuttamisen testannut ajossa ja sitä ei voi tehdä vahingossa. Nappia pitää painaa pohjassa n. 5s tai painaa pari kertaa peräkkäin pitkähköjä painalluksia.
Eli tuo on täysin mahdollista... vahingossa. Itse pidin kättä jossain napin tienoilla pidemmän tovin ja käpälä on hyvin voinut olla napilla 5 sek.. Nyt kun asian tiedostaa, niin en usko, että toistakertaa niin voi käydä.
-
Eli tuo on täysin mahdollista... vahingossa. Itse pidin kättä jossain napin tienoilla pidemmän tovin ja käpälä on hyvin voinut olla napilla 5 sek.. Nyt kun asian tiedostaa, niin en usko, että toistakertaa niin voi käydä.
No kai kaikki on mahdollista ja tuota vahinkoa ei tietenkään voi poissulkea.
-
Testeri kuin testeri, vikakoodien luku- ja poistokäskyt ovat samoja, joten jos on vikakoodeja niin ne näytetään vaikka esim . P-koodi ei olisi tunnettu (sanallinen muoto). Vida taas näyttää joskus aiemmin ilmenneet alustavat vikakoodit, jotka eivät ole vielä muodostuneet vikakoodeiksi ja näistä nyt voi jotain päätellä.
Tuon oman V70:nen kohdalla viritysohjelma aiheutti nykimistä tietyllä kierrosluvulla ja kaasun asennolla. Tavan testeri ei antanut mitään koodia asiasta.
Merkkiliikkeen testeri antoi vikakoodiksi väännönrajoitukseen liittyvän koodin.
-
Tuon oman V70:nen kohdalla viritysohjelma aiheutti nykimistä tietyllä kierrosluvulla ja kaasun asennolla. Tavan testeri ei antanut mitään koodia asiasta.
Merkkiliikkeen testeri antoi vikakoodiksi väännönrajoitukseen liittyvän koodin.
Niin vaihteiston puolelta, mistä tavan testerit ei tiedä mitään. Moottoripuolelta tavan testerin pitäisi kyllä löytää kaikki jos vaan on yhteensopiva keskusteluprotokolla.
-
Testeri kuin testeri, vikakoodien luku- ja poistokäskyt ovat samoja, joten jos on vikakoodeja niin ne näytetään vaikka esim . P-koodi ei olisi tunnettu (sanallinen muoto). Vida taas näyttää joskus aiemmin ilmenneet alustavat vikakoodit, jotka eivät ole vielä muodostuneet vikakoodeiksi ja näistä nyt voi jotain päätellä.
Niin vaihteiston puolelta, mistä tavan testerit ei tiedä mitään. Moottoripuolelta tavan testerin pitäisi kyllä löytää kaikki jos vaan on yhteensopiva keskusteluprotokolla.
Keskittyisitkö ystävällisesti hieman enemmän kirjoituksiisi, ettei tulisi tavallisille maan matosille liikaa harmaita hiuksia?
Tuntuu, että ajattelet mielessäsi asiaa paljon enemmän, mitä kirjoitat, niin lukijalle jää vähän outo käsitys siitä mitä lopulta tarkoitat.
-
Niin vaihteiston puolelta, mistä tavan testerit ei tiedä mitään. Moottoripuolelta tavan testerin pitäisi kyllä löytää kaikki jos vaan on yhteensopiva keskusteluprotokolla.
Auto on manuaali joten siitä ei liene kysymys vaan moottorin ohjaimen väännönohjauksesta. Toisen merkkiset testerit löytää ja toimii paremmin kuin toiset.
-
Auto on manuaali joten siitä ei liene kysymys vaan moottorin ohjaimen väännönohjauksesta. Toisen merkkiset testerit löytää ja toimii paremmin kuin toiset.
Pakko se on sitten uskoa :) Minkä merkkinen ei löytänyt koodeja, tietää kertoa eteenpäin, että välttelee moisia?
-
Keskittyisitkö ystävällisesti hieman enemmän kirjoituksiisi, ettei tulisi tavallisille maan matosille liikaa harmaita hiuksia?
Tuntuu, että ajattelet mielessäsi asiaa paljon enemmän, mitä kirjoitat, niin lukijalle jää vähän outo käsitys siitä mitä lopulta tarkoitat.
Tosiaan välillä juttu karkaa varsin kauas varsinaisesta vianselvityksestä :pomo:.
-
Pakko se on sitten uskoa :) Minkä merkkinen ei löytänyt koodeja, tietää kertoa eteenpäin, että välttelee moisia?
Tarkennetaan sen verran että missään vaiheessa ei syttynyt vikavalo. Elm scan yms yleistestereillä. Esim optimoiautosi jm ei omallaankaan
löytänyt. 8)
-
Tarkennetaan sen verran että missään vaiheessa ei syttynyt vikavalo. Elm scan yms yleistestereillä. Esim optimoiautosi jm ei omallaankaan
löytänyt. 8)
Aivan eli vika ei ollut vielä muodostunut vikakoodiksi (valo ei syttynyt) jolloin tavan testerit ei sitä näytäkkään. Vidalla saa näkyviin juuri ne odottavat viat ja itse asiassa olisi nähnyt Markonkin testerillä, mutta valikko pitää erikseen avata.
-
Aivan eli vika ei ollut vielä muodostunut vikakoodiksi (valo ei syttynyt) jolloin tavan testerit ei sitä näytäkkään. Vidalla saa näkyviin juuri ne odottavat viat ja itse asiassa olisi nähnyt Markonkin testerillä, mutta valikko pitää erikseen avata.
Tätä käytiin sinisen asentajan kanssa testaamalla VIDA autossa mukana. Kun koodin posti voi ajella ihan rauhassa kunhan ei vaan ylittänyt tietty kaasunpolkimen asentoa alle tietyn kierroksen.
Ahtopainetta leikkasi rajusti ja sitten nosti takaisin, Siitä tuo nykiminen johtui,
-
Nyt ollaan taas jännän äärellä! Sammui taas kun lähdin kiihdyttämään, Pari nyppäystä ja sitten sammahti kun puliukko paatin alle ;D
Tosiaan melkein 5tkm mentiin taas ilman mitään ongelmia! Mutta kuten ennenkin napista käyntiin ja reissu jatku, soitin ja sovein ajan ens viikoks huoltoon niin saa Hannula ammattitaidolla tutkia. Itse kallistuisin melkein PA-pumpun suuntaan, matkaa taitettu inan vajaa 260tkm
-
Itselläni on myös tähän liittyvää ongelmaa joka esiintyy harvakseltaan mutta kuitenkin jotain hämärää on ehkä olemassa. Auto on V70 2.4D vuosimallia 2010. Ongelman kuvaus on seuraavanlainen.
Ongelma esiintyi viime kesänä kaksi kertaa ja tänä kesänä on tullut kerran. Joka kerralla lämpötila on ollut 25-30 lämpöasteen välillä. Autolla on ajettu moottoritievauhtia noin puoli tuntia/pidempään ja sitten siirrytty pienemmälle tielle. Vauhdin hiljentyessä moottori saa jonkun häiriön ja menee suojatilaan jossa tehot pienenevät. Samalla mittaristoon syttyy keltainen kolmio ja teksti "rajoitettu moottorin suorituskyky". Tämän jälkeen joka kerta ongelma on ratkennut kun auton pysäyttää, sammuttaa moottorin ja käynnistää, moottori toimii normaalisti.
Siis joka kerralla on ajettu reilu pätkä juurikin moottoritienopeutta ja sitten vauhdin pienentyessä tullut tämä hommeli. Kuitenkin tämäkin epäsäännöllisesti eli esimerkiksi paluumatkalla ei ole ongelmaa esiintynyt vaan odotuttanut pidemmän ajan. Kävin näyttämässä autoa ja vikakoodi oli olemassa mutta lopulta vikakoodin kohteesta ei korjattavaa löytynyt. Huolto kun oli tulossa niin yrittämällä yritin saada vaivan esiintymään uudestaan että olisi saanut uutta vertailupohjaa mutta eipä sitä tietenkään tullut. Tänä kesänä lähes vuosi edellisestä vihdoin sitten napsahti sama homma. Nyt tilanne oli sikäli erilainen että olin ajanut pari tuntia matkaajoa. Kävin sitten kaupassa jolloin auto seisoi puolisen tuntia. Siitä kun lähdin liikkeelle niin tuli tämä sama ongelma. Taaskaan paluumatkalla ei ollut mitään ongelmaa. Lämpötila ja reitti oli kuitenkin sama.
Nyt en ole vielä käynyt luetuttamassa vikakoodeja mutta huollonaika kun tulee niin silloin ne selviää. Mutta jos jollain on ollut vastaavanlaista temppuilua niin tietoa otetaan vastaan!
-
Minulla sammahteli muutaman kerran samalla tavalla joskus yllättäen hiljaisessa ajossa. Lähti tosin aina heti ensimmäisellä yrittämällä käyntiin. Minun kiesi tosin vanhempi, 2001 D5:n. Syy oli minulla korkeapaineen säätöventtiili. Polttoaineen paineet heittelivät, kun testerillä seurasin ja sen säätäjän kun vaihdoin niin oireet loppuivat. Jos vika on tässä, niin ei ole paha rasti. Venttiilin voi todella helposti vaihtaa itsekin ja se maksoi sinisellä parin sadan paikkeilla ainakin tuohon 120 kW 2001:een. Oireena tästä oli myös ajoittain karkea tyhjäkäynti. Käynti oli muuten tasainen mutta välillä tuli sellainen raskaan rouskutuksen rytmihäiriö kuin jokin olisi moottoria hetkittäin kuormittanut vähän ilmastoinnin kytkeytymisen tapaan. Mahtaisiko tehdä tuota samaa sinullakin ?
2.4D 2009, rohinaa moottoritilasta, nykimistä välillä sammuu, mutta lähtee käyntiin, ilmoitukset: moottorijärjestelmä vaatii huollon+nokisuodatin tukossa... Miksu/Kulmamies vai kuka tietäis ?
-
Jooo no imusarjasta oli tullut hurumykke vikakoodeja mutta hannulassa oli läpät väännetty auki asentoon ja lukittu siihen. Ongelma korjattu...kuulemma, näin itsekkin uskoin kunnes taas tällä viikolla alkoi tuo nykiminen ja taisi se jo kerran sammuakkin. Tänään taas kävin testerin nokassa, tosin tällä kertaa jätin huoltoliikkeet väliin ja ajoin suoraan tutun luo jossa autocomilla lueskeltiin koodeja ja silmään pistävää oli se että että kahta koodia löytyi sitten ihan perusteellisen paljon eli P200A85 "Imusarjan sylinteri rivi 1, signaali liian korkea, satunnainen" ja P200A84 "Imusarjan sylinteri rivi 1, signaali liian alhainen, satunnainen" tosin eivät olleet ainoat koodit kaikki löytyneet alla, edellämainitut oli useampaan kertaan.
P252A38 "Moottoriöljyn laatuanturin virtapiiri, virheellinen taajuus, satunnainen"
P065221 "Anturin viitejännite B:n virtapiiri, signaali alhainen, satunnainen"
P200A85 "Imusarjan sylinteri rivi 1, signaali liian korkea, satunnainen"
P200A84 "Imusarjan sylinteri rivi 1, signaali liian alhainen, satunnainen"
P200835 "Muuttuvan imukanavan järjestelmä rivi 1, avoin virtapiiri, satunnainen"
P201500 "Imukanavan asentoanturi/kytkimen virtapiiri rivi 1, virheellinen, pysyvä"
No koodien nollaus ja koeajo lenkki 10km eikä yhtään koodia, mutta niin se oli viimeksi... Täytyyköhän se imusarja nyt vain ottaa irti ja putsata ja todeta pyörreläppien kunto ihan omin silmin, sammuttaessa välillä myös tuntuu ihan niinkuin ei sammuisi oikein eli kuulostaa siltä kun vaihde päällä päästäs kytkimen ja tuppais sammuksiin.
Ajatuksien ja ideoiden jako tervetullutta
S80 -09 2.4D ~260tkm
???
-
Voisiko se sammutusläppä oirehtia, ajoittain meinaa mennä kiinni väärään aikaan. Tarkoitan sitä osaa mikä on imuputkistossa ja joka sulkeutuu kun auton sammuttaa(en muista osan virallista nimeä).
Muistaakseni nimim. pptalo:n autossa oli kyseinen vika, ei lähtenyt käyntiin ja etsi pitkään ennen kuin selvisi.
-
Voisi sopia kyllä ihan hyvin, tarkoitus on nyt alkuviikosta hakea siniseltä uudet suutinten prikat, pannat ja tiivisteet imusarjaan/venttiilikoppaan. Tutkailin hiukan tänään ja imusarja/putket on niin täynnä nokipiki paskaa kiitos EGR-venttiilin että pakko putsata, katsotaan jahka se auttaisi asiaa. Myös pari johto sarjaa näytti hieraantuneen puhki ja osa johdoista pääsi maihin, ne sain tänään korjailtua jo. Seurataan mihin tilanne kehittyy!
-
2.4D vm.10, 310tkm; nykimiselle löytyi syy: Common rail-polttoaine tukki, josta lähtee suuttimille rautaputket, niin tukin päässä on anturi... jonka liitos siis sähköliitin oli sen verran ulkona, et liittimen tiiviste(punainen) näkyi. Työnsin liittimen kiinni..... nykimiset ja sammumiset loppui sekä kauhea "rouskutus" kuin "susi söisi moottoria konepellin alla" ->Kaikki ok toistaiseksi :)