Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: säätäjä - 27.04.2011, 21:19:35

Otsikko: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 27.04.2011, 21:19:35
Nyt on uudet kesärenkaat ja alkuperäiset (sika säkissä ostos) 195/65R15 peltivanteet. Talvirengas oli kuskinpuolelta edestä kulahtanut jokatoinen nappula oikeasta reunastaan aalloille. Veteli huomattavasti oikealle koko autoa, urissa ja kiihdytyksissä riuhtoi keulaa puolelta toiselle.

katsastus setä ei löytänyt alustasta väljää, itse huomasin raidetankojen päät (sisä ja/tai ulko) olevan aivan minimaalisen välyksen. Jarrulevyt on kierot, mutta niin vähän ettei tuo oikeastaan itseäni haittaa.

Nyt kesärenkailla (contin premium contact2) menee suoraan ja ei vetele, kun paineet ~2.2bar, tärisee vähäsen tuolla 140km/h hujakoilla, kun näppään 3bar paineiksi niin tuo vetelee taas kiihdytyksissä niin perkeleesti ja 140km/h:ssa on oikea vibraattori ajaa.

Kellä vastaavia kokemuksia niin any ideas kuinka saisin tuon pikkuseikan häiritsemästä elämää ja mieluiten halvalla :)



Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Xuppo - 27.04.2011, 21:39:32
Jarrulevyt on kierot, mutta niin vähän ettei tuo oikeastaan itseäni haittaa.

Vastasit oikeastaan itse itsellesi eli jarrut uusiksi niin varmaan tärinäkin häviää
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 27.04.2011, 21:47:47
Vastasit oikeastaan itse itsellesi eli jarrut uusiksi niin varmaan tärinäkin häviää

Onko tosiaan näin?

Mites sitten tärinä voi kasvaa kun laittaa enemmän paineita renkaaseen?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Volvo65 - 28.04.2011, 12:05:05
Moi!
Rengas paine on liian suuri joustaa vähemmän, laskisin sinuna paineet 2.5 bar.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Raid - 28.04.2011, 17:36:15
Laske nopeutta  ~120 km/h:ssa niin ei ihan joka paikas tärise..  :sundaydriver:
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 28.04.2011, 23:06:23
Laske nopeutta  ~120 km/h:ssa niin ei ihan joka paikas tärise..  :sundaydriver:
AINA MAHTUU JOUKKOON NÄSÄVIISAITA!
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: 0yxxy0 - 28.04.2011, 23:09:58
Nyt on uudet kesärenkaat ja alkuperäiset (sika säkissä ostos) 195/65R15 peltivanteet. Talvirengas oli kuskinpuolelta edestä kulahtanut jokatoinen nappula oikeasta reunastaan aalloille. Veteli huomattavasti oikealle koko autoa, urissa ja kiihdytyksissä riuhtoi keulaa puolelta toiselle.



Kellä vastaavia kokemuksia niin any ideas kuinka saisin tuon pikkuseikan häiritsemästä elämää ja mieluiten halvalla :)

Mulla meni seatissa talvirenkaat talvessa pilalle kun iskarin yläpään kiinnitys jutut oli väljät. Just samallain söi hampaat, Roiskeläppää konehuoneeseen ja hyvä tuli, ei ole sen jälkeen kulunut ouosti.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Raid - 29.04.2011, 09:03:27
AINA MAHTUU JOUKKOON NÄSÄVIISAITA!
Missä päin suomea tarvii päivittäin em nopeuksia?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: (Miksu) - 29.04.2011, 09:12:03
Laske nopeutta  ~120 km/h:ssa niin ei ihan joka paikas tärise..  :sundaydriver:

AINA MAHTUU JOUKKOON NÄSÄVIISAITA!

Missä päin suomea tarvii päivittäin em nopeuksia?


Vaikka Raid:n ensimmäinen kommentti lie kirjoitettu vähän "kieli poskella" käydään silti tälläiset keskustelut privassa tai sitten vaikka off-topic:iin voi aloittaa aiheen esimerkiksi otsikolla "Ylinopeudet suomen teillä"  jos on innostusta enemmän aiheesta keskustella.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Raid - 29.04.2011, 10:01:02

Vaikka Raid:n ensimmäinen kommentti lie kirjoitettu vähän "kieli poskella" käydään silti tälläiset keskustelut privassa tai sitten vaikka off-topic:iin voi aloittaa aiheen esimerkiksi otsikolla "Ylinopeudet suomen teillä"  jos on innostusta enemmän aiheesta keskustella.
Joo tehdään niin... HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE!!! <Kippis>



Ehkä mää ole liian vanha täälläsiin juttuihin.. :)
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Nortti - 29.04.2011, 13:22:39
Tuo nopeus on ihan normaali liikennevirta joka päivä esimerkiksi Tampere-Helsinki välillä ;).

Vikaa hakisin suoraan tuosta renkaasta. Tuolla 15" vannekoolla renkaat lienevät aikalailla pehmoiset pallot. Melkoinen muodonmuutoskin kyseiseen renkaaseen tulee tuossa nopeudessa, mikäli nopeusluokka ja kantavuusluokka eivät ole ihan optimaalisia. 94 pitäisi olla tuon kantavuuden.

Itse en usko täristävien jarrujen vaikuttavan, koska jarrupalat eivät toivottavasti laahaa jarrulaikkoihin.

Itse testaisin kyseistä autoa lainaamalla alle hyväkuntoiset hyvälaatuiset 16" tai 17" kesäpyörät. Itse suosin 17" alumiinivanteita jo pelkästään ulkonäön takia.

Kokemuksesta voin todeta, että volvon hyvät ajo-ominaisuudet saa helpoiten kadotettua huonoilla renkailla.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 12.05.2011, 16:30:32
Renkaan kantavuus ja nopeusluokat ovat riittävät. Kävin painottamassa uudelleen, vaîtovat kaikkiin painot! Anyway tuo ei auttanut. Mites renkaan pystyheitto? Joka renkaassa sitä on, maksimissaan 3mm. Mikä siinä on ns. Toimenpideraja?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: S 80 TDI - 13.05.2011, 13:02:25
Tuo nopeus on ihan normaali liikennevirta joka päivä esimerkiksi Tampere-Helsinki välillä ;).

Vikaa hakisin suoraan tuosta renkaasta. Tuolla 15" vannekoolla renkaat lienevät aikalailla pehmoiset pallot. Melkoinen muodonmuutoskin kyseiseen renkaaseen tulee tuossa nopeudessa, mikäli nopeusluokka ja kantavuusluokka eivät ole ihan optimaalisia. 94 pitäisi olla tuon kantavuuden.

Itse en usko täristävien jarrujen vaikuttavan, koska jarrupalat eivät toivottavasti laahaa jarrulaikkoihin.

Itse testaisin kyseistä autoa lainaamalla alle hyväkuntoiset hyvälaatuiset 16" tai 17" kesäpyörät. Itse suosin 17" alumiinivanteita jo pelkästään ulkonäön takia.

Kokemuksesta voin todeta, että volvon hyvät ajo-ominaisuudet saa helpoiten kadotettua huonoilla renkailla.
Tämä on pelkkä epäily! Tuossa mainitussa nopeudessa jarrulevyillä on jo aikamoinen hyrrävoima, jos tuo "hyrrä" alkaa heittää eli levyt on kierot, niin kyllä varmasti alkaa tuntumaan vibraattoo...
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Nortti - 13.05.2011, 14:22:27
Tämä on pelkkä epäily! Tuossa mainitussa nopeudessa jarrulevyillä on jo aikamoinen hyrrävoima, jos tuo "hyrrä" alkaa heittää eli levyt on kierot, niin kyllä varmasti alkaa tuntumaan vibraattoo...

Periaatteessa noinkin, mutta ei niissä ilmeisesti mitään silminnähden havaittavaa heittoa ole ja vaikka rautaa ovatkin, niin tuolla renkaan kulutuspinnan kohdalla heitto vaikuttaa enemmän. Periaatteessa on kuitenkin mahdollista että lähinnä etummaiset tukivarrenkumit olisivat niin vetelät, että koko ripustus alkaa hakata edestakaisin.

Pyörien osalta voisi lainata jonkun toisen toimivia pyöriä niin olisi omien pyörien vika poissuljettu.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 23.11.2011, 22:00:17
noniin, jatketaas aihetta 30tkm jälkeen

Alko tekemään kokoajan matalemmista nopeuksista tärinää.nyt isoin ongelma on 80-90km/h

Tukivarret, sisempi raidetangon pää ja alapallo meni vaihtoon ja samalla suuntaus. Tasapainotettu useeseen otteeseen.

Jarrulevyjen heitot on maksimirajoilla, eessä 0.04mm ja takana 0.08mm. Ratti kyllä tärisee kovasti 120km/h kun nykäsee jarrua. Muuten ei haittaa, mut voiko tollanen heitto tosiaan täristää rattia ilman jarruun koskemista?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Teutori - 23.11.2011, 22:14:46
Renkaan kantavuus ja nopeusluokat ovat riittävät. Kävin painottamassa uudelleen, vaîtovat kaikkiin painot! Anyway tuo ei auttanut. Mites renkaan pystyheitto? Joka renkaassa sitä on, maksimissaan 3mm. Mikä siinä on ns. Toimenpideraja?
Jaa, että renkaassa pystyheittoa noin 3mm  8) mitkähän renkaat ovat ? aasianrenkaatko ?
Tuollaisia en edes ajattelisi laittaa autooni kiinni  8)
Pystyheitto on ainakin aasian renkailla enemmän totuutta, kun tiedettä,,,niillä renkailla ei tee mitään  8)
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 23.11.2011, 22:57:18
ihan on/oli tm:n voittajat. Continental premium contact 2..
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Teutori - 24.11.2011, 17:38:16
ihan on/oli tm:n voittajat. Continental premium contact 2..
No joohan on,,,tuota pystyheittoa kun tasapainottamalla ei pois saa  8)
Pitääkin välttää kyseisiä renkaita, jos selkäheitto on 3mm:n luokkaa.
Mutta, kyllä nuo tärisee jo alemmillakin nopeuksilla.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Catalust - 24.11.2011, 23:54:14
Moi!
Rengas paine on liian suuri joustaa vähemmän, laskisin sinuna paineet 2.5 bar.

No ei kyllä ole! itse en aja alle 3,0bar paineilla edes talvella (Hakkapeliitta R)... jarrulevyt, tai sitten sinun renkaat on runkovikaset...
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: (Miksu) - 25.11.2011, 00:33:14
No ei kyllä ole! itse en aja alle 3,0bar paineilla edes talvella (Hakkapeliitta R)... jarrulevyt, tai sitten sinun renkaat on runkovikaset...

Jos on oikeinkin leveä ja matala kummi, niin sitten lähellä kolmea on jo varmaan hyvä, mutta "perus" kokoiselle renkaalle tuo on kyllä jo tosi kova paine.
Kukin toki aina tykkää vähän eri paineista, toiset tykkää kovasta ja toisen pehmeästä, toikin on melkeen enemmän makuasia juttuja.
Renkaan kulumisen kannalta optimi paineita on varmaankin tosi vaikea löytää, sama paine kun ei todennäköisesti ole vaikutukseltaan täysin sama toisessa renkaassa, siis reunalta vs. sivuilta kulumiseen
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: S 80 TDI - 25.11.2011, 08:14:09
Onkos täällä kukaan pohtinut tärinän aiheuttajaksi vetoakseleita.....?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 25.11.2011, 13:18:05
please, unohtakaa se paine, pointti oli, että korkempi paine-->tärisee enemmän.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: T-T - 25.11.2011, 16:13:07
Onkos täällä kukaan pohtinut tärinän aiheuttajaksi vetoakseleita.....?
Täällä tuli sama mieleen.

Oma S60 täristi kesällä n. 100km/h vauhdeissa, ja tasapainotusten, uusien soviterenkaiden jälkeen syy oli vetoakselistossa (myös kolinaa oli - yllätysyllätys) - vasen-ja oikea vetoakseli uusiin. Keskustelua oli tuossa oman Volvon topicissakin, eli täällä. (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6435.45) Skrollaa alaspäin. Tuossa on oikeanpuoleisesta vetoakselistosta myös kuvatus.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Teutori - 25.11.2011, 16:38:10
Jos on oikeinkin leveä ja matala kummi, niin sitten lähellä kolmea on jo varmaan hyvä, mutta "perus" kokoiselle renkaalle tuo on kyllä jo tosi kova paine.
Kukin toki aina tykkää vähän eri paineista, toiset tykkää kovasta ja toisen pehmeästä, toikin on melkeen enemmän makuasia juttuja.
Renkaan kulumisen kannalta optimi paineita on varmaankin tosi vaikea löytää, sama paine kun ei todennäköisesti ole vaikutukseltaan täysin sama toisessa renkaassa, siis reunalta vs. sivuilta kulumiseen
No, sehän on selvä juttu, että jos on matala profiili renkaassa, niin sillon on paineetkin kovemmat, ja täristys epätasaisuuksilla sen mukainen.  ;)
Ittellä on kesikset 225/45 R 17 ja paineet renkaassaa 2.7 kuluu tasaisesti, mutta,,on toki tuota kovuuttakin mukana.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: virkpe - 25.11.2011, 19:26:28
noniin, jatketaas aihetta 30tkm jälkeen
Jarrulevyjen heitot on maksimirajoilla, eessä 0.04mm ja takana 0.08mm. Ratti kyllä tärisee kovasti 120km/h kun nykäsee jarrua. Muuten ei haittaa, mut voiko tollanen heitto tosiaan täristää rattia ilman jarruun koskemista?
kun kerran väljät osat on vaihdettu ja pyörät suunnattu.
voisiko jarrupala laahata levyyn, toimiiko jarrumännät herkästi jotta palat eivät ota kiinni jarrulevyyn ajaessa?
vanteet asettuu hyvin keskiöihin?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 25.11.2011, 21:20:43
kun kerran väljät osat on vaihdettu ja pyörät suunnattu.
voisiko jarrupala laahata levyyn, toimiiko jarrumännät herkästi jotta palat eivät ota kiinni jarrulevyyn ajaessa?
vanteet asettuu hyvin keskiöihin?

Orkkis vanteet, ei likaa/töhnää välissä. Eikä levyt lämpene niinkun kunnolla laahatessa tekis.

Voisko muuten vetarin tukilaakeri tollasta tehä? Ei sieltä kyllä mitään ylimäärästä kylläkään kuulug
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Catalust - 25.11.2011, 21:28:37
jos kerran vanteet/renkaat on 100% tasapainossa, ja rengas ei ole runkovikainen, niin ei vika "oikein" voi olla kuin veto akselissa, ja sen tasapainoituksessa...
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Teutori - 25.11.2011, 23:20:15
Orkkis vanteet, ei likaa/töhnää välissä. Eikä levyt lämpene niinkun kunnolla laahatessa tekis.

Voisko muuten vetarin tukilaakeri tollasta tehä? Ei sieltä kyllä mitään ylimäärästä kylläkään kuulug
Niin, yhä edelleenkin, niinkuin kerroit, renkaassa on 3mm selkäheittoa,,,,,, ::) ei ihme jos täristää, ja kun kauan täristää alkaa nivelet/puslat antautumaan, ja sitten ei pirullakaan selvitä mistä johtuu.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: T-T - 26.11.2011, 09:58:21
Aja Volvolle tai muuanne tarkastuttamaan Volvosi, ettei tarvitse arvuutella enempää.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: s73 - 26.11.2011, 12:10:07
onko renkaiden paikkaa kokeiltu vaihtaa, edestä taakse?
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 27.11.2011, 19:46:29
onko renkaiden paikkaa kokeiltu vaihtaa, edestä taakse?
Onhan niitä vaiheltu, sekä talvi että kesäkiekkoja ristiinrastiin. Kai se on seuraavaksi testattava noi jarrulevyt. Ei vaan mene mun jakeluun et noin pienet heitot vois tota tehdä, mutta jos siellä +120km/h laahauttaa vähän jarrua niin ei ole epäselvää sen tärinän aiheuttajasta.

Toi alustaremppa tosin pienenti huomattavasti tuota vaivaa ja koko vekotin huomattavasti tukevampi.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: säätäjä - 02.12.2011, 22:27:47
ja jatkuu... Jarrulevyt edestä vaihdettu. Se kovasta vauhdista jarrulla täriseminen loppui, mutta muuten ei :(

Ajelin autoa keula ylhäällä. Renkaat paikallaan täristää jo 80-90km/h, ilman renkaita sit tuolla 160km/h hujakoilla.

Moottorin heilahduksen esto pusla edestä alhaalta aivan paska.

Vetareissa, tukilaakereissa ei tuntunut säteittäistä klappia yhtään, pyörähdyksellistä vähän, kuulunee asiaan?
 

Sit vielä. Kun keula on ylhäällä ja ilman renkaita ajaa, niin napa pyörii ihan selkeesti epäkeskeisesti, molemmilla puolilla.
 Tosin vetarin sisempi pää tekee ihan samaa. Nyt menee jo alueelle missä tunnen olon epävarmaksi.. Onko toi sit normaalia?


Kohta vaihtuu takas volkkariin tuo lintta :D
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: jleino - 03.12.2011, 10:41:47
ja jatkuu... Jarrulevyt edestä vaihdettu. Se kovasta vauhdista jarrulla täriseminen loppui, mutta muuten ei :(

Ajelin autoa keula ylhäällä. Renkaat paikallaan täristää jo 80-90km/h, ilman renkaita sit tuolla 160km/h hujakoilla.

Moottorin heilahduksen esto pusla edestä alhaalta aivan paska.

Vetareissa, tukilaakereissa ei tuntunut säteittäistä klappia yhtään, pyörähdyksellistä vähän, kuulunee asiaan?
 

Sit vielä. Kun keula on ylhäällä ja ilman renkaita ajaa, niin napa pyörii ihan selkeesti epäkeskeisesti, molemmilla puolilla.
 Tosin vetarin sisempi pää tekee ihan samaa. Nyt menee jo alueelle missä tunnen olon epävarmaksi.. Onko toi sit normaalia?


Kohta vaihtuu takas volkkariin tuo lintta :D

Paljonpa olet kokeillut ja testaillut asian eteen, mitä näin kotikonstein yleensä voi tehdä. Tuo em. epäkeskeinen heiluminen ole mielestäni normaalia. Miksi ne eivät sitä samaa tekisi myös kun ajat normaalisti renkaat paikoillaan? Itse kävisin nämä kaikki asiat läpi asiantuntevan asentajan kanssa huollossa ja sitten mikäli lopputulema on sama kummallakim> osat vaihtoon ja sitten, toivottavasti nauttimaan tärinättömistä kyydeistä :)
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: eki_j - 15.12.2011, 00:23:12
Tuo renkaat ilmassa -ajelu ei valitettavasti anna todellista kuvaa akseleiden käyttäytymisestä, koska esim. juuri nuo vetoakselit kulkevat väärässä kulmassa normaaliin ajotilanteeseen verrattuna.  :-\ Kun auto seisoo renkaillaan, on akselitkin suoremmassa linjassa.
Otsikko: Vs: V70 -02 tärisee 140km/h-->
Kirjoitti: Laaksoi - 09.01.2012, 23:16:17
Toivottavasti ei nostella liian vanhaa aihetta. Itselläni alkoi ravistaa muutama päivä sitten 130 vauhdissa. Heräsin apparin paikalta ravistukseen ja ei muuta kuin seuraavalle huoltsikalle. Avasin konepellin ja näin suoraan fikkarilla, että vänkärin puoleisen tukivarren etukumi on ihan paskana. Tukivarsi ottaa kiinni toiseen metalliin esim kun ajaa kuoppaan ja siitä kuuluu extra ärsykkeenä klonksahtelu. Veikkaan, että suurin syy ravisteluun tulee siitä kun jarruttaessa/kiihdyttäessä rengas pyrkii liikkuu eteen/taakseja kun se kumi on ihan paskana niin se rengas pääsee liikkuu "vapaasti" ja alkaa ravistaa. En tiedä auttoiko, mutta itselläni johtuu tuosta kyseinen ravistelu ja käyn vielä säädättämässä kulmat kun vaihdan tuon tukivarren. Ja älkää pelätkö en aja nyt autolla tukivarren kumit sohjona, auto seisoo tallissa ja toinen auto käytössä :D Ja oma autoni on kanssa v70 -02