Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: skebazu - 27.04.2011, 22:54:56
-
variaatioita olen nähnyt 1+1 paikkasia ja 2+3 paikkasia, onko näissä saman suuruiset diesel verot ?
jos ei ostakkaan tuommoista valmiina pakuna vaan tekisi itse, niin onnistuko molemmanlaisia variaatioita tehdä vielä ?
vissiin verojen suuruus noin 70euroa/vuosi ?
mitä tuo 2+3 käytännössä tarkoittaa, kuinka voi olla pakuksi rekisteröity kun takapenkit vielä kiinni? ja saako niillä siis jatkuvasti kuljettaa henkilöitä.
netti täynnä kyllä tästä juttua mutta tuntui jutut menevän senverran ristiin että päätin aloittaa vielä keskustelu aiheesta, en tiedä onko tullut uusia säädöksiäkin ym..
E: lähinnä kiinnostaa 200/700 -sarjan pakut
-
Itsellä on 1+1 Paku tuo oma 740 ja verot on vuodessa nykyään 200e (ajoneuvo ja diesel vero)
1+1 onnistuu enää nykyään tuolla halvalla verolla.
-
mitä tuo 2+3 käytännössä tarkoittaa, kuinka voi olla pakuksi rekisteröity kun takapenkit vielä kiinni? ja saako niillä siis jatkuvasti kuljettaa henkilöitä.
oikeastaan tuo on enään epäselvänä, kuinka voi olla pienellä verolla mutta penkit kiinni :idiot2:
saako takapenkillä siis kuskata ihmisiä :o vai onko joku väliaikaiskuljetus
-
Se perustuu muutoskatsastuksen aikana voimassa olleisiin säädöksiin / asetuksiin. Mikä onnistui yhtenä vuotena ei välttämättä onnistu enää seuraavana, porsaanreikien tukkiminen on AKE/Trafin leipätyö.
Yhtälailla moottoriswappien kanssa, eli jonain vuonna on kaikki käynyt, enää ei.
-
Vanhojen sääntöjen (joskus 90-luvulla...) aikana katsastetut saavat edelleen olla 2+3 ja niistä menee pieni vero.
Tänä päivänä ei saa katsastettua pienen veron pakuksi kuin 1+1 henkilömäärällä.
Muistaakseni yli 7 kuution tavaratilalla oleviin pakuihin voi edelleen katsastaa penkkejä tavaratilaan, mutta sellaista volvoa ei taida olla jossa tuo täyttyisi. Ehkä joku ambulanssimalli?
-
asia selvä, kiitos vastauksista 8)
-
Otteessa lukee mulla muistaakseni että takana penkit tilapäistä kuljettamista varten, siis 2+3 pakulla ajelen. Mikä on tilapäistä kuljetusta, se on eri juttu mutta ei siitä linnaan joudu vaikka siellä aina joku istuisi, kuka sen tietää mikä on tilapäistä.. Vero on muistaakseni 70e tai 90e luokkaa.
-
oikeastaan tuo on enään epäselvänä, kuinka voi olla pienellä verolla mutta penkit kiinni :idiot2:
saako takapenkillä siis kuskata ihmisiä :o vai onko joku väliaikaiskuljetus
Mulla lukee muistaakseni rekisteriotteessa istumapaikkoja 2kpl ja sitten erikseen huomautukset tms kohdassa että lisäpenkki 3:lle henkilölle väliaikaista kuljetusta varten.
En nyt muista sanatarkasti mutta jotenkin noin se menee. Aika lavea käsite tuo väliaikainen kuljetus joten kaipa siellä saa istua vaikka euroopanreissun. Enää noita 2+3 ei tosiaan saa henkilöfarmarista tehtyä mutta onneksi satuin löytämään sellaisen ja vielä turbomoottorillakin :) Verot yhteensä n.200e/vuosi(d-vero ~70e ja ajoneuvovero ~130e). Kohtuu edullista liikkumista eikä ahdetulla ole edes tientukkeena ;)
-
Onkos tämä vain urbaanilegendaa että jos on painava esine ja sen kantamiseen tarvitaan x määrä henkilöitä, saa tämän x määrän henkilöitä kuljettaa pakettiautossa vaikka menee henkilömäärä yli?
-
Onkos tämä vain urbaanilegendaa että jos on painava esine ja sen kantamiseen tarvitaan x määrä henkilöitä, saa tämän x määrän henkilöitä kuljettaa pakettiautossa vaikka menee henkilömäärä yli?
Tällainen pykälä löytyy kyllä esim trafin sivuilta, mutta kuulemma tuohon on silti tullut muutos, että yksiselitteisesti paikkalukua ei saa ylittää. Se juttu meni niin, että N-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa tavaratilassa kuorman purkuun/lastaamiseen tarvittavaa apuväkeä. Kuulemma nykyään ei saa, fiksua että tuo tieto on yhä trafin sivuilla... ::)
-
Lainaampa vähän tätä topikkia
Mulla on nyt pari vuotta ollu V70 D5 vm. 2002, 5 paikkanen henkilöautoksi rekisteröity.
Voinko nyt esim tulevana maanantaina mennä sen kanssa konttorille, siinä on määräaikaiskatsastus nyt ajankohtanen, niin samalla reisulla muuttaa sen pakuksi? Riittääkö että otan takapenkkien istuinosat pois ja taitan selkänojan alas ja ruuvaan sen jollain konstilla kiinni?
-
Se juttu meni niin, että N-luokan ajoneuvossa saa kuljettaa tavaratilassa kuorman purkuun/lastaamiseen tarvittavaa apuväkeä. Kuulemma nykyään ei saa, fiksua että tuo tieto on yhä trafin sivuilla... ::)
Kaverin pajeron(huoltoauto) otteessa luki jokin aika sitten "tavaratilassa saa kuljettaa tarvittavan määrän apumiehiä tilapäisesti" tjsp, sanamuoto ei ihan tietty toi mutta ajatus, tais poistua viime leimalla jossen väärin muista.
Eli periaatteessa ennen vanhaa huoltoautoa olis voinu käyttää vaikka koko suvun kuljetukseen, toki muut pykälät huomioiden.
Lainaampa vähän tätä topikkia
Mulla on nyt pari vuotta ollu V70 D5 vm. 2002, 5 paikkanen henkilöautoksi rekisteröity.
Voinko nyt esim tulevana maanantaina mennä sen kanssa konttorille, siinä on määräaikaiskatsastus nyt ajankohtanen, niin samalla reisulla muuttaa sen pakuksi? Riittääkö että otan takapenkkien istuinosat pois ja taitan selkänojan alas ja ruuvaan sen jollain konstilla kiinni
Istuinosa pois, ja selkänoja lukittu niin ala-asentoon että et saa ilman rälläkkää ylös, eli vaijeri esim joka on hitsattu pulttiin ja pultti pultattu läpi jostain ja mutteri hitsattu kiinni, riippuu tosin ihan konttorista mitä kelpuuttaa, ja noin uudessa voi tulla ongelmia tyyppihyväksynnän yms kanssa ettei saa pakuksi välttämättä, kysy paikalliselta konttorilta, niin pääset helpoimmalla ja varmiten.
-
Minä kun ostin tuon -97 V70:n niin siitä oli nostettu selkänoja poikkeen, ja penkit oli paikallaan. Vissiin ollu ns. penkit paikallaan kuskausta varten...
Isäukolla 240:ssä on silleen että sieltä on poistettu selkänojat ja iskuin osat ja rakennettu tukeva puukehikko istuinosan kohdalle jossa säilytys tilaa ja etupenkkejä ennen sellainen paksu suoja, jottei mikään tule ohjaamoon jarrutuksessa yms...
Variaatioita on monia ja niin on tkijöitäkin. Mutta niinkuin AtAi mainitsi niin käynti konttorilla selventää paljon.
-
Kesäkuun lopussa arvon vuonna 1999 on viimeiset Volvojen 2+3 pakut voinut rekisteröidä. Itse asiassa tuo 2+3 on vain vakiintunut sanonta, oikeasti ne ovat 1+1(+3). Eli sama kuin nykyään, kuljettajan vieressä yksi ja aikanaan siis TAVARATILASSA tilapäisistuimet kolmen henkilön kuljettamista varten. Eli tavaratila alkaa heti etupenkkien selkänojan takaa. Näin lukee omassa otteessa, huom EI siis istuimia tilapäiseen kuljetukseen vaan tilapäisistuimet kuljetukseen :) .
900 Diesel-sarja menetti siis kolme arvokasta 2+3 paku vuotta kun viimeinen vuosimalli oli 1996. Samaan aikaan siis kun 850 seuraaja V70 näki päivänvalon. Onkohan paljonkin 2+3 V70:stä liikenteessä..
Ja muistaa sitten ostaa 900 sarjasta ZF automaatin niin ei tarvitse huolehtia ikinä savukaasumittauksen tuloksesta katsastuksessa.
Tässä vielä lisäpenkkien elinkaari:
Aikavälillä Tarkennus
1968 - 1979 sovellettiin moottoriajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen 33 §:ää 457/1968 (ohuet pehmustamattomat tavaratilan seinään kiinnitetyt pystyyn käännettävät istuimet)
1979 - 28.2.1983 sovellettiin LM:n päätöstä 575/1979 (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.3.1983 - 31.12.1992 sovellettiin ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanopäätöksen (ANA tpp) 57 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.1.1993 - 30.6.1999 sovellettiin ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (ARVA) alkupeäistä 63 §:ää (max 5 cm paksut istuimet, saranoitu tavaratilan ulko- tai väliseinään)
1.7.1999 - 31.12.2002 sovellettiin ARVA 63 §:n muutosta 703/1998, jossa viitattiin autoverolain 24 §:ään (max 5 cm paksut istuimet jos yhtenäisen tavaratilan tilavuus on väh. 7 m3 eli 7 m3:lla yksi istuin, 8 m3:lla kaksi istuinta ja 9 m3:lla kolme istuinta, istuimet asennettava välittömästi etuistuinten taakse selkä menosuuntaan)
1.1.2003 . ARVA 63 § kumoutui ja tilalle tuli ajoneuvolaki ja sen nojalla annetut asetukset
-
Mut tossahan oli välillä aika, 2003-200x kun sai noita 2+2 tai 2+3 pakuja tehtyä? Siinä ainakin mun muistaakseni tuli joku buumi kun kaikki oli pornstartteribussejakin muuttamassa pakuks.
Sitten sen jälkeenhän se muuttu että semmoset tuleekin monikäyttöautoiksi henkilöauton verolla, eli no bonusta muutoksesta.
ARVA 63§, specsejä sovellettiin kuorma-autoonkin 90luvulla, nimim. v.95uutena maahantuodun kuorma-auton omistaja, eli kovia penkkejä löytyy runsaasti.
Nykyään niissä sentään saa olla pehmeet, mutta tuli jotain että "jäljelle jäävä" kantavuus pitää olla +1kg sen mitä istumapaikoista laskettu massa(68kg per perc muistaakseni), eli kaava suunnilleen (kantavuus/2-1kg)/68kg(tjsp.) = sallittu penkkimäärä. 90luvullahan noita sai laittaa täydet 1+2+6 S*
-
2000 luvun porsaanreikä tuli eu säädöksien takia, jonka valtio tukki muuttamalla pehmeäpenkkiset pakut monikäyttöautoiksi:
Eduskunta on 9.12.2004 hyväksynyt ajoneuvoverolain muutoksen, jonka mukaan useammalla kuin yhdellä istuinrivillä varustetun pakettiauton käyttövoimavero (entinen dieselvero) on saman suuruinen kuin henkilöautolla. Tällaisia pakettiautoja on rekisterissä noin 20 000. Lainmuutos tulee voimaan sen jälkeen kun tasavallan presidentti on vahvistanut sen. Korkeampaa veroa aletaan kantaa lainmuutoksen voimaantulopäivästä lähtien.
Ajoneuvoverotuksessa on muilla kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävillä henkilö- ja tavarakuljetukseen tarkoitetuilla ajoneuvoilla toisistaan eriävä verotus. Verotusta uudistettiin kuluvan vuoden alussa. Ajoneuvoja koskevia teknisiä säädöksiä uudistettiin laaja-alaisesti vuonna 2003. Teknisten säädösten muuttuminen mahdollisti mm. farmari- ja tila-autojen muuttamisen takaistuimilla varustetuiksi alemman käyttövoimaveron alaisiksi pakettiautoiksi.
**************************
Nyt taidettiin puhua volvoista eikä kuorma-autoista ;) . Kaava on tiedossa ja sillä laskettuna omassa autossa luku on 3,5 luokkaa, josta alkava kokonaisluku ilmoittaa henkilömäärän kuljettajan lisäksi. Ja jotta ei olisi liian yksinkertaista, niin 1994 kaavassa ei huomioitu vielä kuskin painoa, se tuli vasta 1995. Pakettiauton tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuus eli toteuttaa kaava P - (M + N × 68) > N × 68. 900-sarja toteuttaa tämän 1+3 henkilöllä. Viisi henkilöä ei enää toteuta em. vaatimusta, mutta Kuningas ARVA 63§ ajaa yli tuosta koska tuolla pykälällä istuimia saa asentaa auton kantavuuden rajoissa. Jaa kantavuuden rajoissa, mitäs tämä meinaa? Miksei sitten saman tien 2+3+2 volvon takakontin orkkis lisäistuimella?! Nehän täyttävät max. 5 cm pehmusteen vaatimukset ja taittuvat pois tieltä pienentämästä tavaralle tarkoitettua tilaa.
Ainoa kohta mikä on jäänyt itselle hieman epäselväksi on tuo 1+3 pehmeillä penkeillä. Eli farkusta olisi saanut aikanaan helposti neljän henkilön pehmeäpenkkisen poistamalla sen yhden henkilön taittuvan erillisen istuin-/selkänojaosan. Mutta koskeeko pehmeäpenkkisyys vain ohjaamo-/matkustustilaa? Eli em. tapauksessa pehmeät penkit olisivat tavaratilassa, (joka siis alkaa etupenkkien selkänojista). Näin itse veikkaisin, koska ei ole tullut missään eteen yhtäkään 1990-luvun pehmeäpenkkistä matalan veron 1+3 farkku(paku)volvoa.
Summa sumarum; aikanaan ja tänä päivänä on voinut/voi muuttaa farmarimallisen Volvo henkilöauton pakuksi ohjaamon 1+1 pehmeillä penkeillä. Ennen vain oli mukava porsaanreikä tavaratilan lisäpenkeillä.
-
Eli tuo on vielä tänäpäivänäkin mahdollista rekisteröidä 240 diesel farkku 1+1 pakuksi, tuolla tosi pienellä verolla? Eli takapenkit kokonaan veks ja katsastukseen?
Ja kai eikai tuo pakuksi rek. poista mitenkään mahdollisuutta, jotta diesel tekniikan päivittäisi vähän uudempaan? Muiden konetta vaihtaessa vaadittavien pykälien täyttyessä siis.
Tyhmänä täytyy varmistaa, jotten ole missannut mitään.
-
Jep, 1+1 onnistuu ilman takapenkkiä. Kiinnityspisteet pitää jotenkin modata, ettei ole mahdollista asentaa penkkejä takaisin ilman työkaluja. Vaikka pistehitsata peitelevyt, pultit tms.. Ja sitten muutoskatsastukseen matalalle verolle ja ei muuta kun bussikaistaa ajelemaan sallittuna paku kellonaikana ;)
-
Jep, 1+1 onnistuu ilman takapenkkiä. Kiinnityspisteet pitää jotenkin modata, ettei ole mahdollista asentaa penkkejä takaisin ilman työkaluja. Vaikka pistehitsata peitelevyt, pultit tms.. Ja sitten muutoskatsastukseen matalalle verolle ja ei muuta kun bussikaistaa ajelemaan sallittuna paku kellonaikana ;)
Kiitos tästä :D
-
Appiukko kävi muutama viikko sitten katsastamassa -03 V40 diisselin pakuksi. Ei tarvinnut muuta, kuin takapenkin istuinosat pois ja selkänojat laitettiin kumoon. Selkänojat kiinnitettiin ohuella metallipannalla ala-asentoon. Toinen pää pannasta istuinosan kiinnityspultin alle ja toinen pää selkänojan peltiin itseporautuvilla ruuveilla. Turvavöihin ei tarvinnut koskea, saivat kuulemma olla paikallaan. On helppo tarvittaessa muuttaa takaisin henkilöautoksi, jos haluaa. Näin täälläpäin. :)
-
Juuri tulin kotiin suoraan katsastusasemalta, tänään suoritin itse pakettiautoksi muutoksen, määräaikaiskatsastuksen ja muutoskatsastuksen. Homma alkoi repimällä istuinosat pois, selkänojat alas ja hain robinhoodista 2 kappaletta 50x200x2mm pistoraudat. Pistoraudat taiteltiin siten että kummastakin päästä noin 5 sentin taitos vastakkaisiin suuntiin toisiinsaverraten ja toinenpää popniiteillä penkin selkänojaan ja toinen runkoon.
sitten konttorille, normi katsastus ja paperit pakuksi. Olin mukana koko aika ja penkin kiinnityksiä ei katottu.
Nyt lukee otteessa pakettiauto ja mallihan on V70 -02´
-
Hienoa, onneksi olkoon :) !
-
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=664 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=664)
-
Juuri tulin kotiin suoraan katsastusasemalta, tänään suoritin itse pakettiautoksi muutoksen, määräaikaiskatsastuksen ja muutoskatsastuksen. Homma alkoi repimällä istuinosat pois, selkänojat alas ja hain robinhoodista 2 kappaletta 50x200x2mm pistoraudat. Pistoraudat taiteltiin siten että kummastakin päästä noin 5 sentin taitos vastakkaisiin suuntiin toisiinsaverraten ja toinenpää popniiteillä penkin selkänojaan ja toinen runkoon.
sitten konttorille, normi katsastus ja paperit pakuksi. Olin mukana koko aika ja penkin kiinnityksiä ei katottu.
Nyt lukee otteessa pakettiauto ja mallihan on V70 -02´
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
-
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
Eikös ne saanut jättää sinne kuormansidontaliinoiksi? ::)
-
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
Ei tarvitse! :hello:
-
Pitikö takaata turvavyöt poistaa?
Sori vastaus tulee vähän myöhässä. Ei tarvinnut vöitä poistaa. Kaikenkaikkiaan erittäin nopea ja yksinkertainen homma.
-
Mulla on tuo v70 (2000) rekattu kaksikäyttöajoneuvoksi(n1-pakettiauto/kaksikäyttöajoneuvo) eli istumapaikkoja on 4. Takaa on vaan keskimmäisen turvavyön lukko poistettu.. ja vero on sama kun hlöautossa. Vakuutuksista saa sen sijaan alennusta, täyskasko on mulla ilman bonuksia n.150e vuosi.
-
Mulla on tuo v70 (2000) rekattu kaksikäyttöajoneuvoksi(n1-pakettiauto/kaksikäyttöajoneuvo) eli istumapaikkoja on 4. Takaa on vaan keskimmäisen turvavyön lukko poistettu.. ja vero on sama kun hlöautossa. Vakuutuksista saa sen sijaan alennusta, täyskasko on mulla ilman bonuksia n.150e vuosi.
Pystyykö nykyään tekemään tuota kaksikäyttöautoa?
-
Pystyykö nykyään tekemään tuota kaksikäyttöautoa?
Niin ja kerrotko myös mitä toi täyskasko 150e käytännössä tarkoittaa? Eipä se taida vanhassa autossa muutenkaan paljoa enempää olla? Siis tuleehan tuohon kuitenkin päälle liikennevakuutus ainakin. Ja jos ottaa täyskaskon niin siittähän saa aina "prosentteja" muutenkin pois?
-
Joo toki tulee liikennevakuutus päälle vielä.. 150€ turvan kattavin vakuutus jonka ne lupas ainakin paremmaks kuin ifin huippukasko tuntuu ainakin itestä halvalta IFin jälkeen jossa hinta oli tuplasti. Katsastusasemalla meinas kun käytiin kysymässä että pääsääntöisesti farkuista, joista yritetään pakua halvan veron vuoksi, tulee näitä kaksikäyttöajoneuvoja ja että halpa vero edellyttää takapenkkien poistoa kokonaan. Näin kuulemma pyritään paikkaamaan jotaki porsaanreikää ja keräämään enemmän veroja.
-
Joo toki tulee liikennevakuutus päälle vielä.. 150€ turvan kattavin vakuutus jonka ne lupas ainakin paremmaks kuin ifin huippukasko tuntuu ainakin itestä halvalta IFin jälkeen jossa hinta oli tuplasti. Katsastusasemalla meinas kun käytiin kysymässä että pääsääntöisesti farkuista, joista yritetään pakua halvan veron vuoksi, tulee näitä kaksikäyttöajoneuvoja ja että halpa vero edellyttää takapenkkien poistoa kokonaan. Näin kuulemma pyritään paikkaamaan jotaki porsaanreikää ja keräämään enemmän veroja.
No ifissä on kaikki kallista mutta ei toi sun 150e toki paljoa ole :) Meidän ykkösautossa on joku suppeakasko tms(en muista tarkkaa nimee) eli hirvi/palo/varkaus/hinaus jne ja se maksaa n.70e/vuosi. En sitten tiedä mitä täyskasko maksaisi kyseiseen autoon?
-
No ifissä on kaikki kallista
Kaikki riippuu tekijöistä joten yleistäminen on väärä tapa lähestyä asiaa.
Mulle oli halvin ottaa vakuutukset IF;stä. 4 autoa joissa kahdessa täyskasko, asunto, tapaturmat, matkustukset. Tapiola ei päässyt edes hehtaarille muiden kanssa, Pohjola jäi muutaman satasen, siitä sitten siirryttiin IF;n asiakkaaksi.
Osakaskot on kaikissa yhtiöissä "ilmaiset". Oikeat kaskot, eli ne jotka korvaa omat mokat, onkin sitten jotain muuta kuin 150e/v.
-
Kaikki riippuu tekijöistä joten yleistäminen on väärä tapa lähestyä asiaa.
Mulle oli halvin ottaa vakuutukset IF;stä. 4 autoa joissa kahdessa täyskasko, asunto, tapaturmat, matkustukset. Tapiola ei päässyt edes hehtaarille muiden kanssa, Pohjola jäi muutaman satasen, siitä sitten siirryttiin IF;n asiakkaaksi.
Osakaskot on kaikissa yhtiöissä "ilmaiset". Oikeat kaskot, eli ne jotka korvaa omat mokat, onkin sitten jotain muuta kuin 150e/v.
Kyllä minäkin lapsen vakuutukset pidin IFissä, muut siirtyi turvaan. Tämä lähinnä vakuutuksen kattavuuden vuoksi.
Väitätkö, että en osaisi katsoa mistä vakuutuksesta maksan? :) Jos sanon, että minulla on täyskasko niin se on täyskasko vaikka maksankin siitä 150€/vuosi. Vakuutus tottelee nimeä turvakasko, ja mielestäni Turvan sivulta katsottaessa se on eri kuin osakasko.
http://www.turva.fi/turva/Yksityisasiakkaat/Vakuutukset/Ajoneuvo/Vapaaehtoinen+ajoneuvovakuutus/Tuotteet.htm (http://www.turva.fi/turva/Yksityisasiakkaat/Vakuutukset/Ajoneuvo/Vapaaehtoinen+ajoneuvovakuutus/Tuotteet.htm)
-
MK1 V70 tdi, onnistuuko vielä nykyään rekisteröidä pakuks siis 1+1?
-
Eiköhän tuo ole ihan läpihuuto juttu.
-
Tässä topikissa on näköjään pohdiskeltu mitä pakettiautomuunnokseen vaaditaan, ja itsekin olen tuota välillä selvitellyt. Laitan tähän samat linkit kuin "Vollesta paku"-ketjuun: (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=48002.0)
Edellytykset pakettiautojen luokitteluun (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/21f6b09a795987118228628abca4630c/4717-Edellytykset_pakettiauton_luokitteluun.pdf).
Istuinten hyväksyminen pakettiauton ja kuorma-auton ohjaamoon tai kuormatilaan (http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/af8699ae9c5faea17cfa07bb20873b32/4727-Istuinten_hyvaksyminen_pakettiauton_ja_kuorma-auton_ohjaamoon_tai_kuormatilaan.pdf)
Tuosta kappale "5. Istuinten kiinnityspisteiden poistaminen"
Pari mielenkiintoisinta kohtaa:
Ajoneuvohallintokeskus katsoo, että istuinten kiinnityspisteiden poistamisen
kannalta on riittävää, mikäli kaikki alkuperäisen istuimen kiinnityspisteet peite-
tään hitsaamalla kiinnitetyllä suojalevyllä taikka kiinnityspisteet poistetaan käy-
töstä käyttämällä ns. katkopultteja, jotka eivät ole irrotettavissa tavanomaisesti
saatavilla olevin työkaluin.
Turvavöitä ei edellytetä poistettavaksi poistettavilta istumapaikoilta. Mikäli vyöt
kuitenkin poistetaan, on poisto suoritettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Eli vöitä ei tarvitse poistaa, mutta istuinten kiinnityspisteet pitää poistaa siten, että istuimia ei saa takaisin "tavanomaisesti saatavilla olevin työkaluin", kuten tuossa lukee. Nähdäkseni katsastusasemalla ei saisi vaatia autoon mitään muita muutoksia.
Edit: Tässä alkuperäinen topic aiheesta (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=664)
-
MK1 V70 tdi, onnistuuko vielä nykyään rekisteröidä pakuks siis 1+1?
Onnistuu ja muutos on 5 minuutin homma. Eli takapenkin istuinosat pois, selkänojat alas ja reikäpannalla ja popniiteillä lukitaan selkänoja alas kuormansidontalenkkeihin. Ei tarvi porata yhtään reikää autoon.
-
Onnistuuko henkilömallin dieseli pakuksi? :2funny: :hello:
-
Onnistuuko henkilömallin dieseli pakuksi? :2funny: :hello:
Ei.
Tai riippu henkilömallista, mutta perinteistä sedania ei saa, pitää olla suht pysty perä ja iso takaluukku.
-
Ei.
Tai riippu henkilömallista, mutta perinteistä sedania ei saa, pitää olla suht pysty perä ja iso takaluukku.
C30 taitaa olla viimevuosien ainut ei-farkku Volvo, jonka voi muutoskatsastaa pakuksi. Sitä ennen 480 lienee edellinen malli.
-
C30 taitaa olla viimevuosien ainut ei-farkku Volvo, jonka voi muutoskatsastaa pakuksi. Sitä ennen 480 lienee edellinen malli.
En muista nähneeni 480 dieseliä , bensakoneen katsastaminen farkuksi on kait vain vakuutusmaksujen kannalta kannattavaa ::) ::)
-
Olis 1983 vuoden diisseli lanssi ja se on täl hetkel 1+1 paku ja ollut vissiin aika kauvakauvankin. Takana olis 2 alkuperäistä taitettavaa istuinta ja kysymys kuuluu saako noita lisäpaikkoja käyttöön muutenkuin katsastamalla henkilöautoksi? Ja nouseeko verot ja vakuutukset siitä paljon? Vakuutus on tällähetkellä noin 670e /vuosi ja verot noin 300e/vuosi
-
C30 taitaa olla viimevuosien ainut ei-farkku Volvo, jonka voi muutoskatsastaa pakuksi. Sitä ennen 480 lienee edellinen malli.
Ei voi C30 muutokatsastaa pakuksi, koska noin uusi auto pitää olla sellaiseen tyyppikatsastettu(tjsp) tehtaan toimesta.
Siksi esim opel corsan(B&C) saa pakuksi, mutta k11 micraa ei...
440 käy, sitä on ollu pakuversiona hollannissa umpinaisilla(ikkunattomilla) takaovilla...
Olis 1983 vuoden diisseli lanssi ja se on täl hetkel 1+1 paku ja ollut vissiin aika kauvakauvankin. Takana olis 2 alkuperäistä taitettavaa istuinta ja kysymys kuuluu saako noita lisäpaikkoja käyttöön muutenkuin katsastamalla henkilöautoksi? Ja nouseeko verot ja vakuutukset siitä paljon? Vakuutus on tällähetkellä noin 670e /vuosi ja verot noin 300e/vuosi
Ei saa muuten kuin muutostamalla henkilöautoksi, paitsi ettet saa sitä edes enää henkilöautoksi kun on joskus suoraan lanssista(autoverovapaasti henkilöautoksi muutettavissa 3v jälkeen) pakettiautoksi(autoverovapaa). Sen takia ruumisautot yms. kannattaa erikoiskäytön jälkeen mielummin rekata 2hengen henkilöautoks(bensa, ja diesel sen jälkeen 2hengen pakuks), että säilyy oikeus muutostaa takas henkilöautoksi.. Nyt sun on tultava tolla kakspaikkasen pakun tittelillä toimeen loppuun asti, josset halua jotain älytöntä 7000e tai isompaa laskua maksaa muutoksesta....
Vakuutus olis suunnilleen sama henkilöautona, pikasella arvauksella verot 600-700e/v...
En muista nähneeni 480 dieseliä , bensakoneen katsastaminen farkuksi on kait vain vakuutusmaksujen kannalta kannattavaa ::) ::)
Kyllä ruumispakettiautossa oli kalliimpi vakuutus kuin yhdessäkään henkilöfarmarissa. 200-sarja.
-
Nyt sun on tultava tolla kakspaikkasen pakun tittelillä toimeen loppuun asti, josset halua jotain älytöntä 7000e tai isompaa laskua maksaa muutoksesta....
Tämä muuttui tämän vuoden alusta.
Aiemminhan jos muutti matalammin veroitetun auton korkeammin verotetuksi piti maksaa sen ensirekisteröintipäivän mukainen autoveron erotus, nykyään se autovero maksetaan jäljellä olevan autoveron mukaan, samaan tapaan kuin käytettynä ulkomailta tuodusta autosta, eli tuollaisen 30 vuotiaan lanssin muuttaminen henkilöautoksi takaisin tuskin 100 euroa enempää maksaa.
Samalla tää tarkoittaa sitä että jos sulla on B kortti ja tarvitse isoa pakua, niin myös 3,5t kuorma-autoiksi rekisteröidyt ovat ihan järkeviä vaihtoehtoja muutoskatsastuksella koska se vero ei ole enää niin älytön.
-
Onnistuu ja muutos on 5 minuutin homma. Eli takapenkin istuinosat pois, selkänojat alas ja reikäpannalla ja popniiteillä lukitaan selkänoja alas kuormansidontalenkkeihin. Ei tarvi porata yhtään reikää autoon.
Missä kohdin "alhaalla" nuo kuormansidontalenkit oikein sijaitsevat? Pikaisella katsomisella en (melkein omasta) moisia löytänyt?
[edit]
[sokia] Olihan ne siellä selkeästi näkyvillä... "Joku" oli heittäny hanskat luontevannäköisesti päälle... [/sokia]
[/edit]
-
Viikko sitten oma V70 noilla muutoksilla pakuksi, nopea homma. Konttorilla meni kaikkiaan 30min ja nekin ns. paperitöissä insinöörillä ;D Muutoskatsastus maksu meillä 53€ ja prosentit muutoksesta 0,5% :o
-
Miten hemmetissä siitä voi prosentteja mennä? Eihän tuossa operaatiossa osia vaihdeta?
-
sehän on "muutoskatsastus"? ja kai siinä jotain muuttuu kun ottaa istumaosat pois...
ittellä tuli tasan 1.0%
-
Justiin kattelin omasta,pakuksi muutetusta v70tdi:stä niitä prosentteja ja siellä luki että vaihdettujen osien määrä yhteensä 2%,,,,,mitähän siellä sitte oikeen on vaihdeltu? Muutoskatsastus pn tehty kolmisen vuotta sitte edellisen omistajan toimesta. :)
-
Minulla on väyrysessä 1%, takapenkkien istuinosat poistettu ja lisätty rauta joka pitää selkänojat alhaalla.
-
sehän on "muutoskatsastus"? ja kai siinä jotain muuttuu kun ottaa istumaosat pois...
ittellä tuli tasan 1.0%
Siis prosentteja tulee osien vaihdosta. Ei niiden poistamisesta, tai niiden lisäämisestä.
Eli jos ottaa takapenkin pois, mutta mitään ei lisätä, ei siinä osia vaihdeta.
Samasta syystä joskus korivaihtoautoissa laitettiin vanhojen puskurien päälle uudet, jolloin ei mennyt prosentteja. Samoin jos autosta esim poistaa ilmastoinnin, ei mene prosentteja koska se on pelkkä poisto.
-
Siis prosentteja tulee osien vaihdosta. Ei niiden poistamisesta, tai niiden lisäämisestä.
Osan poistamisesta tulee myös prosentteja, sillä se pienentää kanta-ajoneuvon osuutta.
Istuimet autossa yht. 2%: etuistuimet 0,5%, takaistuin 1% (kaksipaikkaisessa autossa 1%/istuin).
-
Apuva tarvitaan.otin eilen veljen mk2 v70 takaistuimet ja selkänojat irti muutoskatsastusta varten. Oli seuraavalla käynnistyksellä sytyttänyt airbag merkkivalon. Onko mahdollista että juuri ne johtoliittimet mitkä meni takaselkänojjiin, vaikutti tähän koska ne täytyi irroittaa?
-
Eikös se riitä kun kääntää selkänojat alas ja vetää reikäpannan yli?
-
Apuva tarvitaan.otin eilen veljen mk2 v70 takaistuimet ja selkänojat irti muutoskatsastusta varten. Oli seuraavalla käynnistyksellä sytyttänyt airbag merkkivalon. Onko mahdollista että juuri ne johtoliittimet mitkä meni takaselkänojjiin, vaikutti tähän koska ne täytyi irroittaa?
Vastasit itse itsellesi. Eli kyllä se sieltä se herja tulee ja leimastahan se ei mene läpi ku srs-valo palaa.
Eikös se riitä kun kääntää selkänojat alas ja vetää reikäpannan yli?
Kyselin tätä asiaa samalla ku käytin toista autoa jälkinäytöllä. Inssi sano että älä käytä sitä ohuinta reikänauhaa jonka saa sivareilla poikki.
Semmoset kriteerithän siinä on ettei normaaleilla käsityökaluilla saa otettua lukitusta pois.
-
Itsellä ois kans tarkotuksena luopua tosta s60 ja hommata v70 mk2 tilalle, ja tarkoituksena katsastaa pakuksi?
Mites, riittääkö muutoskatsasukseen että kaataa penkit ja vetää juurikin jollain järeämmällä reikänauhalla penkit ala asentoon, ja pultteihin hitsitäpit? Turvavyöt saa jäädä paikoilleen?
Kaveri vasta katsasti Konkskaagenin Golffin pakuksi, takapenkit otti pois ja oli sillä hyvä? Mietin juurikin tän v70 kohdalla, et alkaa ne herjat jos ottaa penkit pois kun ne paukkuvyöt on penkis?
-
Mitenkähän helposti 2008 -mallisen (MY2009) V70:n muuttaminen pakettiautoksi kävisi? Riittääköhän siinäkin takapenkkien selkänojien kaataminen ja kiinnisitominen? Käsittääkseni takakonttiin saa lisäpenkkirivin, saisikohan sen laittaa pakettiautoksi katsastettuun autoon?
Tarve olisi kuljettaa kahta henkilöä ja turvaistuimessa olevaa vauvaa, eli turvaistuin pitäisi saada kiinni jonnekin jos tekee pakettiautoksi muutoksen.
-
Mitenkähän helposti 2008 -mallisen (MY2009) V70:n muuttaminen pakettiautoksi kävisi? Riittääköhän siinäkin takapenkkien selkänojien kaataminen ja kiinnisitominen? Käsittääkseni takakonttiin saa lisäpenkkirivin, saisikohan sen laittaa pakettiautoksi katsastettuun autoon?
Tarve olisi kuljettaa kahta henkilöä ja turvaistuimessa olevaa vauvaa, eli turvaistuin pitäisi saada kiinni jonnekin jos tekee pakettiautoksi muutoksen.
Takakonttiin ei saa enää laittaa istuimia.
-
Mitenkähän helposti 2008 -mallisen (MY2009) V70:n muuttaminen pakettiautoksi kävisi? Riittääköhän siinäkin takapenkkien selkänojien kaataminen ja kiinnisitominen? Käsittääkseni takakonttiin saa lisäpenkkirivin, saisikohan sen laittaa pakettiautoksi katsastettuun autoon?
Tarve olisi kuljettaa kahta henkilöä ja turvaistuimessa olevaa vauvaa, eli turvaistuin pitäisi saada kiinni jonnekin jos tekee pakettiautoksi muutoksen.
Nykysäännöillä taitaa olla turha unelmoida turvaistuimen laillisesta kiinnittämisestä farkkupakuun. Kolmipaikkainen "oikea" pakettiauto lienee ainut mahdollisuus ajella pikkuverolla kolmestaan.
-
Nyt meni marraskuun alussa tämäkin hankalaksi. Nyt ei riitä enää selkänojan kiinnisitominen. Nyt pitää irrottaa selkänoja ja kiinnikkeet poistaa tai peittää jollain levyllä.
Prkle, ois pitänyt syksyllä muuttaa tuo mk1
-
Tammikuussa onnistui pienen konttorihakemisen jälkeen istuinosan irrotuksella ja popniitatulla reikänauhalla. Ei muita säätöjä.
-
Nyt meni marraskuun alussa tämäkin hankalaksi. Nyt ei riitä enää selkänojan kiinnisitominen. Nyt pitää irrottaa selkänoja ja kiinnikkeet poistaa tai peittää jollain levyllä.
Prkle, ois pitänyt syksyllä muuttaa tuo mk1
Nakkaa sopiva vesivaneri ja pulttaa kiinni. Onko hankalaa?
-
Taitaa riippua inssistä edelleen tuo miten sen muuttamisen tekee. Viime keväänä riitti pelkkä reikäpanta. 10 vuotta sitten seiskakuuskympissä oli ne kiinnitysmutteritkin hitsattu pultteihin.
-
Tässä etsiskellyt pakuksi muutettua v70:stä,joko bensa tai diesel.Paljonkos noilla vuosimaksut,eli dieselverot ym?