Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: S-T@ - 22.08.2014, 12:59:24

Otsikko: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: S-T@ - 22.08.2014, 12:59:24
Koitin täältä etiskellä tietoa, mutta ei juuri sattunut silmään mitään, eli tuli haettua varaosiksi 940 volvo ja yllätyksenä siinä olikin 531 kansi ja vx3 nokka, nyt olis tarkotuksena nostaa siitä kansi kaikkineen hiluineen tuohon ft:n päälle.. Käykö se niinkin yksin kertaisesti että vaihtaa vaan päikseen ne, vai joutuuko siinä tekemään muutoksia esim. sytkäpuolelle? ???
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: ässäarpa - 22.08.2014, 14:23:47
Bolt-on.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Volvopoju - 22.08.2014, 14:57:16
Kannattaa samalla kohdistaa kanavat samalla vaivalla, kun on irti. On tullut vastaan aika koviakin portaita  ::)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: wsq´- - 03.09.2014, 21:28:22
Pakko kysyä, että mistä noita vx3 nokkia voi ostaa?
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: t0mpp4 - 03.09.2014, 23:49:05
Pakko kysyä, että mistä noita vx3 nokkia voi ostaa?

Foorumin myydään varaosat puolta selaamaan tai tekemään topic ostetaan varaosat puolelle. Uusina näitä ei tehdä ja jos hiukan enemmän haluaa nokkaan sijoittaa löytyy esim. enem:iltä ihan kunnon turbonokkiakin sitten.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 12:20:16
Foorumin myydään varaosat puolta selaamaan tai tekemään topic ostetaan varaosat puolelle. Uusina näitä ei tehdä ja jos hiukan enemmän haluaa nokkaan sijoittaa löytyy esim. enem:iltä ihan kunnon turbonokkiakin sitten.

IPD tekee uusia VX3 nokkia.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: wsq´- - 04.09.2014, 13:17:03
Onkos tämä nokka vastaava?

http://www.ipdusa.com/products/6214/109328-turbo-performance-camshaft

Jollain foorumilaisella taisi olla positiivista palautetta kyseistä nokasta ft moottorin kanssa?
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: t0mpp4 - 04.09.2014, 14:48:12
IPD tekee uusia VX3 nokkia.
Pahoittelut mutuilusta, oletin, että tekevät vaan noita "hiukan parempia".

Onkos tämä nokka vastaava?

http://www.ipdusa.com/products/6214/109328-turbo-performance-camshaft

Jollain foorumilaisella taisi olla positiivista palautetta kyseistä nokasta ft moottorin kanssa?
Tuo taitaa olla parempi kuin vx3. Vakio nokkien ja monien muiden tietoja löytyy täältä: http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec (http://www.turbobricks.com/resources.php?content=camspec)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 17:36:41
Onkos tämä nokka vastaava?

http://www.ipdusa.com/products/6214/109328-turbo-performance-camshaft

Jollain foorumilaisella taisi olla positiivista palautetta kyseistä nokasta ft moottorin kanssa?

Liika overlap, ei toimi pikkukierroksilla/alipainealueella ja alle 0.5bar tuntuu menevän pakoputkesta ulos. Ja vie överisti (1.5-2litraa sataselle) bensaa verrattuna T. Vetää vähän paremmin 2500rpm -> piikkaa jossain 5000rpm ja vetää rajariin kivasti  :)

Ei käyttöautoon! Vittumainen lähteä liikennevaloista kun alipainealue ihan laiska, sitten ahdot syöksyy pakopuolelta ulos ja puolisen bar jälkeen mennäänkin.
5 astetta aikasta jeesas alipainealueelle, yläpää kärsi rajusti. Kaikin puolin huonohko nokka, varauksin. Kesä pelissä vois mennäkkin, mikäli kaipaa sellasta lussua menoa ja yhtäkkistä turbopotkua (mikä sinänsä on hitaampi kuin tasaisempi nokka).  :)

Ei sinänsä vakuuta, aluksi vaikutti mukavalta. Mutta verrattuna T(uhnu) on T järkevämpi kaikinpuolin. Tietty jos vetää jotain +4000rpm startista sammutukseen niin on hyvä.  :D
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.09.2014, 20:25:49
Ja kysymyshän oli että onko tuo IPD:n tarjoama nokka-akseli vastaava kuin VX3 ja onko siitä jollain POSITIIVISIA kokemuksia.

En jaksa ymmärtää että mikä siinä T nokassa on niin ylimaallista ja mahtavaa että sitä pitää tulla änkemään joka väliin vaikka kukaan ei siitä mitään kysykään? :idiot2:
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 20:41:51
Ja kysymyshän oli että onko tuo IPD:n tarjoama nokka-akseli vastaava kuin VX3 ja onko siitä jollain POSITIIVISIA kokemuksia.

En jaksa ymmärtää että mikä siinä T nokassa on niin ylimaallista ja mahtavaa että sitä pitää tulla änkemään joka väliin vaikka kukaan ei siitä mitään kysykään? :idiot2:

Huoh. Ja mitäköhän vastasin?

Tuossa kysyttiin IPD:n TURBO NOKASTA. Kerroin mielipiteeni ja kokemukseni siitä. Verraten T nokkaan, VX3+turbo en ole ajanut kuin pari kilometriä jotenka sitä en vertaile, alavääntöä oli enemmän kun ipd t:ssä.

T-nokka on ihan hyvä vakio turbonokka, tosi mieto (nostot loppuu kesken), mutta TURBOnokka. Mitään vaparin overlap nokkia, haloo?  :o

En jaksa ymmärtää että mikä siinä päänaukomisessa on niin ylimaallista ja mahtavaa että sitä pitää tulla änkemään joka väliin?
Pistä vaikka yv:tä niin saadaan nää topicit tyhjiks sun typeristä jaaritteluista?
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.09.2014, 20:45:20
Lähinnä huvittaa tuo lähestymistapa missä T-nokka, LH-jetronic ja AW ovat ainoa oikea tapa harrastaa takavetovolvoa. Mutta ei siinä mitään, sorry kun sotkeennuin taas tähän(kin) topiciin kun en malttanut olla hiljaa. :hello:
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: jogiin - 04.09.2014, 20:51:52
Ite just maanantaina vaihdon vx3 nokan B230FT koneeseen T:n tilalle... Ja taitaa tuo nokka myös jäädäkkin paikalleen.... Ei valittamista toistaiseksi  :)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 20:56:08
Lähinnä huvittaa tuo lähestymistapa missä T-nokka, LH-jetronic ja AW ovat ainoa oikea tapa harrastaa takavetovolvoa. Mutta ei siinä mitään, sorry kun sotkeennuin taas tähän(kin) topiciin kun en malttanut olla hiljaa. :hello:

Ei muoviämpäri oikeesti. Ootko tosissas  :D

En ole missään vaiheessa ylistänyt kyseisiä laitteita, voin rehellisesti sanoa että punakone, lh, aw ja volvon nokat on aivan täyttä paskaa verrattuna mitä japanista on saanut samaan aikaan samalla rahalla.  :D

-LH on järkevä ruisku maltillisissa virityksissä verrattuna esim megaan. Kuten nakutuksen hoito.  :)
-AW on hyvä aski, kestää kivasti ja toimii lepposasti. Eikä rallata tehoilla kuten M90 (nm. kokemusta liiankin). Manuaalimiehet hommaa manuaalin, automaattimiehet tykkää AW:sta. Itse kuulun manuaalimiehiin, mutta sattu automaattikäyttis tuon edellisen manun tilalle.
-T-nokkahan on päästöaikakauden turbonokka, jolloin ei ole mikään 300asteinen 14mm nostolla... Ei paras, mutta ei todellakaan mikään jättipaska. Mikan (kirosana, anteeksi) lastulla varustetusta lankustahan oli laaja teho ja vääntöalue ylös asti T-nokalla. Missä se puutunut yläpää oli.  ::)

Mielenkiinnosta kannattaa T-nokkaa kokeilla. Yllättää positiivisesti ainakin A nokkaan verrattuna. Mikä oli vuosia sitten vielä jumalaista täällä.  :)

Edelleen: IPD turbo nokka ei vakuuttanut vakio ahtimella, eikä isommalla. Suosittelen kokeilemaan ihan aitoa VX3 nokkaa, tai jotakin muuta. Vaikka sitä 8-pätkän perseraiskaamaa T-nokkaa.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 20:59:30
Ite just maanantaina vaihdon vx3 nokan B230FT koneeseen T:n tilalle... Ja taitaa tuo nokka myös jäädäkkin paikalleen.... Ei valittamista toistaiseksi  :)

Nyt vaadin Mitattua dataa, T nokkaa vasten!  :2funny:

Kerro kokemuksia? Mua ainakin kiinnostaa miten vx3 käyttäytyy :)

ps. Ei vittuilua.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: jogiin - 04.09.2014, 21:20:02
Nyt vaadin Mitattua dataa, T nokkaa vasten!  :2funny:

Kerro kokemuksia? Mua ainakin kiinnostaa miten vx3 käyttäytyy :)

ps. Ei vittuilua.
Mikattua dataa kellon muodossa saadaan kunhan tässä joutaa kokeileen.... Muuten kyllä passelin oloinen nokka käyttöautoon :) Huomattavasti paremmin viihtyy alipaine alueella kun V nokalla... joka sekin kyllä veti kun nätisti kun vauhdin sai alle...
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: wsq´- - 04.09.2014, 22:28:35
Mulla taitaa olla vakiona tuo T mallin nokka? VX3 nokkia ollut aika monilla, niin taidan sitten joskus tulevaisuudessa etsiä sellaisen tohon käyttikseen. Kellään kokemuksia KL-racingin nokista?

Puliukko tais jättää kommentin nyt tohon ipd sivun palaute osioon jossa nokka on myynnissä? :D
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 04.09.2014, 22:40:27
Mulla taitaa olla vakiona tuo T mallin nokka? VX3 nokkia ollut aika monilla, niin taidan sitten joskus tulevaisuudessa etsiä sellaisen tohon käyttikseen. Kellään kokemuksia KL-racingin nokista?

Puliukko tais jättää kommentin nyt tohon ipd sivun palaute osioon jossa nokka on myynnissä? :D

Jep. Kirjota sitten pitemmässä aika juoksussa miltä VX3 tuntuu. Persdynolla tuo ipd:kin oli aluksi viikon loistava, "karu" todellisuus paljastui. IPD menee kyllä jossain kesäautossa ja pakko olla manuaali. Tosin samaan rahaan varmaan saa jotain paljon parempaakin (KG2T, VX3?)?

Jep. Jätin juu. Ilmeisesti Jenkkien ja Engelsmannien juorut voi jättää omaan arvoonsa. (nm. jaa kahdella enkku mainoshevoset = todelliset)

KG2T: KG-trimmingiltä ois kokeilemisen arvoinen, mutta taitaa olla aika raju. (rajumpi kuin ipd turbo) Tosin tuntuu että KG2T ois real turbocam niinkun mainostavat. (Toisin kuin ipd, ipd oli muistaakseni volvon "v" imu ja joku muu pako)

ps. Nokka on aina kompromissi... Alhaalta - keskelle vetävä, ei vedä rajusti ylhäällä. Ja toisinpäin. Mutta jos joku sellanen kompromissi sieltä T:stä pois löytyisi?
Vaparin nokat kun ei toimi turboissa täydellisesti.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: migueli - 05.09.2014, 09:15:43
Itse laitoin KG2T nokan + 351:n (kanavia hieman tehty+pakov. isommat). Ei ollut bolt on nokka vaan joutuu lyhentelemään venttiilejä. Hyvin lähellä on myös nostokuppienkin reunat...Nokka-akselin perusympyrä on selvästi isompi kuin alkuperäisessä.
Toiminnasta voin vain kertoa että toimii ja vetää hyvin läpi käyttöalueen. Ainut "miinuspuoli" on että joutokäynti alkaa "humppaamaan". Kertaakaan ei ole katsastettu tällä nokalla, mutta tyhjäkäynti on sen verran rouhee ettei varmaan täytä vaatimuksia.

https://translate.google.fi/translate?sl=sv&tl=fi&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.kgtrimning.com%2FKGkamB2123.htm&edit-text=&act=url

Mika


Jep. Kirjota sitten pitemmässä aika juoksussa miltä VX3 tuntuu. Persdynolla tuo ipd:kin oli aluksi viikon loistava, "karu" todellisuus paljastui. IPD menee kyllä jossain kesäautossa ja pakko olla manuaali. Tosin samaan rahaan varmaan saa jotain paljon parempaakin (KG2T, VX3?)?

Jep. Jätin juu. Ilmeisesti Jenkkien ja Engelsmannien juorut voi jättää omaan arvoonsa. (nm. jaa kahdella enkku mainoshevoset = todelliset)

KG2T: KG-trimmingiltä ois kokeilemisen arvoinen, mutta taitaa olla aika raju. (rajumpi kuin ipd turbo) Tosin tuntuu että KG2T ois real turbocam niinkun mainostavat. (Toisin kuin ipd, ipd oli muistaakseni volvon "v" imu ja joku muu pako)

ps. Nokka on aina kompromissi... Alhaalta - keskelle vetävä, ei vedä rajusti ylhäällä. Ja toisinpäin. Mutta jos joku sellanen kompromissi sieltä T:stä pois löytyisi?
Vaparin nokat kun ei toimi turboissa täydellisesti.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: mikan - 07.09.2014, 22:22:32
Tuo VX3 on ensimmäinen ei T-nokka, jonka voisin kelpuuttaa omaan autooni AW:n jatkoksi!  :hello:
Tosin tämä mielipide vain pikatestillä ja kellolla. Kulutuksesta saanemme tietää lisää myöhemmin!

Vetää T:tä paremmin +5000rpm lukemissa, tosin ei mahdottomasti, mutta vetää kumminkin, vaikka T-nokalliselta Wäärin Wiritetyltä ottaakin pataan kelloa vastaan toista sekuntia. Tosin pingaus on yksi osasyy varmasti!

402m, 17,3s, 134km/h
0-100km/h 9,7s

Omassa eilen vetäistynä:
16,4s, 139km/h
0-100km/h 8,4s
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: tanskude - 08.09.2014, 16:25:14
Sen verran hoppu etten ehdi selailla foorumia tarkemmin, mutta jotenkin sellanen muistikuva että tota vx3:stakin olis sulle joskus tarjottu paremmaksi vaihtoehdoksi t-nokan tilalle, muttei silloin kelvannut  ::)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: mikan - 09.09.2014, 21:50:56
En silti ole myyty tuolle VX3:lle vieläkään, mutta sen voisin kelpuuttaa jos T:tä ei olisi!  ;)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Pepper - 11.09.2014, 10:39:56
Mulla on käytössä B230ET+ZF yhdistelmässä VX-nokka. Toimii ihan hyvin ja saattaa jopa olla parempi mitä A kierroksilla.
Nyt on toiseen koneeseen tulossa KL-racing T3 nokka. Katsotaan miten se toimii...specsit sanoo,että luultavasti lähellä H-nokkaa toiminnaltaan.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Juke-Maza - 12.09.2014, 12:19:09
Mitä tulee puristussuhteeksi tällaisella B230FT+531 yhdistelmällä olettaen että molemmat on vakioita?
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: 244L - 12.09.2014, 14:01:02
n. 8,5:1

Mitä tulee puristussuhteeksi tällaisella B230FT+531 yhdistelmällä olettaen että molemmat on vakioita?
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: 244L - 12.09.2014, 14:33:49
Onko 1,5-2L satasella mitattua dataa? Millaisella ajotyylillä, maantie/kaupunki/seka ja mitkä olivat lukemat?

Itse olen kaavaillut tuon tapaista:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

Tuosta jos laskee överlapin niin saa tulokseksi 40 astetta.

Nokkaa kuitenkin mainostetaan käyttöauton nokaksi (Bra kam för daglig körning, passar till mindre Turbos, ger tidigt laddtryck och har bra tomgång = Hyvä nokka päivittäiseen ajoon, sopii pienemmille ahtimille, ahtopainetta tulee matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynti on hyvä)

Sain selville että nokassa on 1mm venavälyksillä duraatiota vain 230ast. jolloin overlapiksi tulee huimat 2 astetta... Eikai se siinä 0-0.6mm venttiilin aukiololla vielä hirveästi ahtoja ehdi vuotamaan matalillakaan kierroksilla?

Liika overlap, ei toimi pikkukierroksilla/alipainealueella ja alle 0.5bar tuntuu menevän pakoputkesta ulos. Ja vie överisti (1.5-2litraa sataselle) bensaa verrattuna T. Vetää vähän paremmin 2500rpm -> piikkaa jossain 5000rpm ja vetää rajariin kivasti  :)

Ei käyttöautoon! Vittumainen lähteä liikennevaloista kun alipainealue ihan laiska, sitten ahdot syöksyy pakopuolelta ulos ja puolisen bar jälkeen mennäänkin.
5 astetta aikasta jeesas alipainealueelle, yläpää kärsi rajusti. Kaikin puolin huonohko nokka, varauksin. Kesä pelissä vois mennäkkin, mikäli kaipaa sellasta lussua menoa ja yhtäkkistä turbopotkua (mikä sinänsä on hitaampi kuin tasaisempi nokka).  :)

Ei sinänsä vakuuta, aluksi vaikutti mukavalta. Mutta verrattuna T(uhnu) on T järkevämpi kaikinpuolin. Tietty jos vetää jotain +4000rpm startista sammutukseen niin on hyvä.  :D
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: puliukk0 - 12.09.2014, 18:53:14
Onko 1,5-2L satasella mitattua dataa? Millaisella ajotyylillä, maantie/kaupunki/seka ja mitkä olivat lukemat?

Itse olen kaavaillut tuon tapaista:

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-8v-turbo-kamaxel-klr-t1-2.html

Tuosta jos laskee överlapin niin saa tulokseksi 40 astetta.

Nokkaa kuitenkin mainostetaan käyttöauton nokaksi (Bra kam för daglig körning, passar till mindre Turbos, ger tidigt laddtryck och har bra tomgång = Hyvä nokka päivittäiseen ajoon, sopii pienemmille ahtimille, ahtopainetta tulee matalilla kierroksilla ja tyhjäkäynti on hyvä)

Sain selville että nokassa on 1mm venavälyksillä duraatiota vain 230ast. jolloin overlapiksi tulee huimat 2 astetta... Eikai se siinä 0-0.6mm venttiilin aukiololla vielä hirveästi ahtoja ehdi vuotamaan matalillakaan kierroksilla?

Kaupunkia suurimmaks osaks, joka liikennevaloista joutuu käyttämään tosi paljon kaasua kun ei tapahdu mitään NORMI liikkellelähdössä. Sitten sen jälkeen keventää kaasua kun päässyt liikkeelle. Se nosti kulutusta kovasti.

Matkassa vie huomattavasti vähemmän. n. 10.5l/100km sai kaveri (sillä auto nykyään) kun ajo kevyen lenkin Tornioon (700km per suunta tjsp?). Sekin tietty aika kova matkakulutus kun taitaa matkassa viedä alle kymppiä T nokalla. Ei sinänsä että T nokka mikään jumala olisi, se on vaan sopiva sekotus vetoa alhaalta keskialueelle ja kulutuksen suhteen omasta mielestäni...

Tuossa nokassa tarttee lashcapit. Riippuen ajotyylistä joillakin niitä lennellyt pois paikaltaan.

Eikös t nokassakin oo joku pari astetta overlappia? Parilla asteella mitään väliä, mutta tuo ipd on vähän outo overlapin suhteen.

EDIT: Niin ja kannattaa punnita omassa mielessä mitä haluaa nokalta.

Jos oletetaan T-nokan olevan ala vedossa maksimi. Ja keskialueelta medium. Ja kovilta kierroksilta matala...
Vaihtoehtoja on monia. Mutta mikään ei ole maksimi, maksimi, maksimi. Ei lähellekkään. Jotenka käyttöautoon maltti on valttia, enemmän race miehille enemmän racempaa nokkaa.  ;)
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Jakkefp - 17.11.2014, 11:51:53
Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 60 päivään.
Jollet ole varma että haluat vastata juuri tähän, harkitse uuden aiheen aloittamista.


No kysytään nyt samassa ketjussa kumminkin. B230FK @ 1 bar, AW71L, lastut jne, koskematon 531 kansi ja tällä hetkellä nokkana V, joka ei ainakaan tomaattikäyttikseen oikein passaa. Vetää kyllä aina sinne rajottimelle saakka iloisesti, mutta alle 3000 rpm ei meinaa tapahtua juuri mitään ja meno on todella laiskaa. Mitä nokkaa suosittelisitte, jos haetaan jotain T:n ja V:n väliltä? VX? VX3?
Jogiinin autoa kokeilin VX3:lla ja se rupesi kyllä mielestäni potkimaan huomattavasti aikaisemmin verrattuna V-nokkaan. V:llä kun nokka heräilee samoihin aikoihin kun ahdot on tapissaan, jolloin n. 3000rpm kohdilla auto potkaisee kaiken "voiman" pihalle kerralla, renkaat lyö tyhjää jne, mutta alakierroksilla meno on ihan puutunutta.
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Veksi - 17.11.2014, 18:17:46
Voit aikaistaa sitä V nokkaa viilaamalla nokkapyörän tapin reikää
Veikkaan että alkaa toimimaan vakio turbiinin(voimansiirto) kanssa jollain 3-4 asteen aikaistuksella
Kokeile
Otsikko: Vs: B230ft 531 kansi ja vx3 nokka
Kirjoitti: Niksa - 22.11.2014, 14:15:16
vx-nokasta itse ainakin tykkäsin turbossa, nyt tosin timos motorin "M"-nokka 12,2mm nostolla ja 3mm lashcapeilla meni vielä päästöistä läpikin :D