Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Rasseli - 07.05.2011, 19:32:22

Otsikko: Valojen ehostus
Kirjoitti: Rasseli - 07.05.2011, 19:32:22
Elikkä tämmönen kysymys taas tähän väliin. Millä tavalla sais helpoiten s60 sumuvalojen laseja vähän ehostettua mm. kiveniskemiltä?
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Nortti - 07.05.2011, 20:36:45
Olen kymmenistä valoista tehnyt uuden veroisia suihkauttamalla päälle 2-komponentti akryylilakkaa. Sitä, mitä muutenkin on maalipinnassa värimassan päällä. Aidon lasin pitää olla hieman "hiekkapuhallettu", jotta lakka pysyy. Muovipintaisten valaisinten pintaa ei juurikaan tinneriä ihmeellisemmällä aineella tarvitse käsitellä. Joskus olen hiukan hionut syvempiä naarmuja.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: M1k4 - 07.05.2011, 20:45:27
ei muuta ku otat sumarin irti ja ruuvipenkkiin. Alotat hionnan koneella jollai 320 paperilla ja siitä koko ajan hienompaan siirtyen. Viimonen hionta jollai tonnisella paperilla ja sen jälkeen otat vahakoneen käteen ja alat "mylllyttää". Eli homma on sama ku maalattujen osien sumurajojen häivytys. Omasta sumarista tuli ihan kiitettävä eikä aikaakaan menny ku n.2h kaikkine irrotuksineen ja paikalleen laittoineen. Lakka sydeemiä kokeilin, mut oliha se sillo lakatessa hieno... :)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Rasseli - 07.05.2011, 21:32:51
Kiitoksia vinkeistä! Sumarit tänään tempasinkin jo irti odottamaan hoitoa.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Nortti - 07.05.2011, 22:02:36
On lakkaa ja lakkaa. Tuo mainitsemani on siis sitä, mitä sen autonkin maalauksessa on. Ei mitään spraypullolakkaa. Akryylia se "muovilasikin" on ;).
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: M1k4 - 08.05.2011, 18:56:56
kyllä mulla s80 -03 sessa sumarit oli ihan ehtaa lasia ei mitää muovia...ainaki se vanha mistä meni kivi läpi ;)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Grimmy - 09.05.2011, 14:30:26
Joo, ei noihin muovilaseihin kyllä mitään lakkaa kannata ruiskia. Hionta ja myllytys ja on kuin uusi.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Nortti - 09.05.2011, 14:47:46
Joo, ei noihin muovilaseihin kyllä mitään lakkaa kannata ruiskia. Hionta ja myllytys ja on kuin uusi.

Hmm. Kaksi on tuota mun lakkausideaa vastaan. Kuulisin mielelläni myös jonkin perustelun.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: wh - 10.05.2011, 00:47:34
Hmm. Kaksi on tuota mun lakkausideaa vastaan. Kuulisin mielelläni myös jonkin perustelun.
itse lakkasin etuvalot ja olin jo valmiiksi tietoinen että kun lakkapintaan kivi lentää niin lakka "halkeilee" eli siis kiven iskut näkyy vielä helpommin ja nopeammin mitä myllyttämällä, joten siis lakkapinta on todella hieno silloin kun se on lakattu mutta parin kuukauden jälkeen ei enään niin hyvän näköinen kun vaikka verrattuna myllytettyyn..

kyseessä siis facelift umpiot (muovinen "lasi")
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: D5GT - 10.05.2011, 07:51:12
Muovivalojen kiillotuksesta oli juttua joku aika sitten.. keinoja ja ongelmia pohdittiin kohtuullisesti. Olikohan vielä landian puolella.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Nortti - 10.05.2011, 13:28:03
itse lakkasin etuvalot ja olin jo valmiiksi tietoinen että kun lakkapintaan kivi lentää niin lakka "halkeilee" eli siis kiven iskut näkyy vielä helpommin ja nopeammin mitä myllyttämällä, joten siis lakkapinta on todella hieno silloin kun se on lakattu mutta parin kuukauden jälkeen ei enään niin hyvän näköinen kun vaikka verrattuna myllytettyyn..

kyseessä siis facelift umpiot (muovinen "lasi")

Ongelma on siis lakan irtoamisessa? En oikein tuota halkeilua ymmärrä koska ei puskurin tai konepellin lakkapintakaan halkeile kivien iskemistä. Lakka muoviosista ei irtoa millään ilveellä esimerkiksi levyinä. Olen valaisimia välillä kiillottamallakin ehostanut ja tapauksesta vähän riippuu, mitä menetelmää kulloinkin käyttäisin. Senverran pieniä nuo alueet ovat, ettei kiillotuksessakaan edes mitään koneita tarvita. Muoviosien maalauksessa oleellista on muovilaadusta riippuen ensimmäinen maalaus tartunta-aineella (spray-pullossa, paksuus nolla, kirkasta). Lakkaan kuuluu kovettimen lisäksi laittaa hieman pehmennysainetta.

Kuvassa noin vuoden ajettu valo, josta kävin vielä erikseen tarkistamassa tilanteen. Myös sumuvalot ovat täysin kirkkaita edelleen. Niissä oli vähän roskia, kun ne paikoillaan ulkona joskus ruiskutin ;).

(http://www.genuinevolvoparts.info/pictures/valoV70.jpg)

Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: VJA - 26.06.2011, 19:58:45
Useamman automerkin takavalot olen ehostanut ihan Wyrthin spray kirkaslakalla, ja vuosia ovet kestäneet. Nyt on tarkoitus kokeilla tätä hiontaa ja myllytystä V70 takavaloihin.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: djabu - 02.07.2011, 07:39:06
Noniin, itselläni oli auton etulyhdyt hieman harmaantunut ja kiveniskemiä täynnä. Mutta tuo sameus oli se kaikkein tärkein saada pois.

Ostin tuotetta PlastX, joka sisälsi itse aineen, porakoneeseen liitettävän sienen, [johonka sitä ainetta laitettiin] ja mikrokuituliinan.

1. Pesin ja kuivasin lyhdyt.

2. Laitoin noin euron kokoisen klöntin sitä ainetta.

3. Porakoneella 1 nopeudella edestakaista liikettä sopivalla painolla.

4. Kiillotus mikrokuituliinalla

5. Valmista noin 10min per puoli.

Ero on huomattava!

Käsittelemätön:

(http://img15.imageshack.us/img15/4484/20110701181041.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/15/20110701181041.jpg/)


Käsitelty:

(http://img829.imageshack.us/img829/4069/20110701181046.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/829/20110701181046.jpg/)


Yhteispotrettia:

(http://img843.imageshack.us/img843/3294/20110701181120.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/843/20110701181120.jpg/)


Ja otin vielä nuo sumarit kuvaamisen jälkeen esille, ja voitteko uskoa.. Näin sumareiden pohjaan ihan kirkkaasti! Heijastinpintahan se sielä :)

Hyvä aine kaiken kaikkiaan.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: (Miksu) - 02.07.2011, 10:10:40
Tuota vähän mietiin, että miksi tuo samentuminen tapahtuu vain ulkopuolelle, johtuuko se ihan vain kulumisesta?
Omassa -05 V70:ssä on ensimmäinen omistaja jostain syystä vaihdattanut toisenpuolen umpion, se on nykyisellään, kuten djabu:n lähtökohta on ja vanhempi umpio on sitten huomattavasti pahemmassa kunnossa..  pahin kohta näkyy olevan juuri ajovalon kohdalla..
Oon kuvitellut, että tuo olisi ajovalon tekemää sumentamista muoville, mutta jos se tosiaan on ulkopuolella, niin sittenhän pitää koittaa fiksata noi kuntoon.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: D5GT - 02.07.2011, 12:38:26
-Ei perustu kuin mutuiluun-

Pääosa sumentumisesta on kulumista, ainakin kahden -05:n perusteella, paitsi toisessa verrokissa on käytetty "marketti" tuulilasinpesunesteiä ja toisessa pääasiallisesti Lasolia tai nesteen vastaavaa tms.

Jostain syystä "halpispesuaine lampuissa" on enemmän laikkuja, ihan kuin siihen valon yläosaan jäisi jotain lientämakaamaan ja hivenen syövyttäisi pintaa. Kilsat noissa about samat.

Viimeksi kun seisoi vierekkäin ero on sumentumisessa huomattava. Mut selityksiä voi olla ja varmasti onkin enemmän kuin pelkkä pesuaine -niistä oudoista kuvioista "aallosta" lampun yläosassa tuli mieleen tekeekö pesuaine jotain..
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: (Miksu) - 02.07.2011, 15:51:08
Nyt on testattuna turtlewax:n umpioiden puhdistaja ja täytyy todeta, että tuo sumentuma on sisäpuolella, pitäisi varmaan tuo muovi irroittaa ja käsitellä sisäpuolelata... Taidan ehkä tehdä sen nyt heti tuohon toiselle puolella.. Jos noi ei nyt liimattuja ollu noi umpionmuovit.

Edit: Joo, ei noi kyllä oo irroitettavissa tai vähintään pitäs olla toinen umpio varalla, ennen kuin lähtee tuota väkivalloin irroittamaan.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: raimo - 09.08.2011, 23:18:54
Sama juttu mullakin,sisäpuolella enemmän sumentumaa.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: D5GT - 10.08.2011, 09:52:25
Onko umpion irroitus paha homma? Jos otat irti ja painevedellä huuhtelee / kuivaa.

Luulisi että sisäpuolelta löytyy vain pölyä?
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: vesap - 10.08.2011, 11:31:26
Onko umpion irroitus paha homma? Jos otat irti ja painevedellä huuhtelee / kuivaa.

Irroitus ei ole kova homma, puskuri irti tai lampun kohdalta riittävästi raolleen. Itse umpio taisi olla kolmella pultilla kiinni, irroituksen jälkeen vain polttomot irti. Xenonissa taitaa olla sisällä sen verran elektroniikkaa, että ihan painevesi ei sovellu. Tosin ei se välttämättö sovi heijastepinnallekaan...

Itse ajettelin putsata tuon polttomonreiästä sopivalla omavalmisteisella työkalulla, jossa päässä vaikka lähes sileää vesihiomapaperia. Millä aineella tuota kiillottaisi ja sen jälkeen käsittelisi on vielä valitsematta.

Saas nähdä jaksaako...

Edit: Höpötin siis ajovalon umpiosta, en sumuvalon.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: hejasverige - 10.08.2011, 12:49:28
minä en lähtis avaamaan ja putsailemaan
jos samanlainen systeemin kun eräässä toisessa autossa millä lasi kiinni umpiossa
eli tyyliin sikaflexillä
sai lämmittää ja jollain mattoveitsellä  leikata liimaa auki samalla kun kampes lasia irti umpiosta
sitten kun se loppujen lopuks oli auki niin ei se lasi sisäpuolelta ollu mitenkään tasainen eli pyyhin jollaki niitä paskoja pois ja lopputulos oli kun laitoin kiinni huonompi kuin ennen operaatiota
nyt oli hankausjälkiä sekä sisä että ulkopuolella

syy miksi aloin koko touhuun oli se että joku oli asentanut polttimon huonosti  ja oli päässy pölyä sisään mitä yritin ensin huuhdella pois jonka jälkeen se umpio oli karseen näköinen ja sen jäleen oli pakko ottaa koko lasi irti.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: D5GT - 10.08.2011, 13:59:17
Jokuaika sitten foorumilla oli kuvia "uudesta" S80:stä, jonka umpioihin omistaja oli laittanut hiilikuituteippiä.

Eli muovinen lasi ainakin on mahdollista ottaa irti ja asentaa takaisin, kun otteet ovat oikeat.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Raid - 23.08.2012, 20:15:46
Päätin kokeilla litsekkin tuota PlastX ja kyllä sillä jotain sai aikaiseksi.
Ehkä olis tullu vieläkin paremmaksi jos olis jaksanu pyöritellä porakoneella kauemmin nyt meni n 15min per valo..

(http://www.saunalahti.fi/sundanic/etulampunhionta.jpg)

Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Ribbe - 23.08.2012, 20:30:46
Päätin kokeilla litsekkin tuota PlastX ja kyllä sillä jotain sai aikaiseksi.
Ehkä olis tullu vieläkin paremmaksi jos olis jaksanu pyöritellä porakoneella kauemmin nyt meni n 15min per valo..

(http://www.saunalahti.fi/sundanic/etulampunhionta.jpg)
Pitäis tuo tehdä omaankin autoon. Jos vähän sais paremmaksi.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Raid - 23.08.2012, 21:02:50
Aika helpolla tuolla Plastx:llä saa kyllä putsattua.
(http://www.saunalahti.fi/sundanic/sumarien_ehostus.jpg)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: LK - 24.08.2012, 06:57:21
Vörkkiikö tuo myös lasiin, vai ainoastaan noihin muovilaseihin?
Purkissa taitaa lukea että muoveille.
En nyt kemiallista koostumusta selvittänyt, mutta lasilta nuo tuntuvat tuossa 80:ssä.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: D5GT - 24.08.2012, 08:55:06
Muovinkin kiillotus pelkällä hinontatahnalla on hidasta -lasin vielä hitaampaa. Ihme ettei paketteihin ole laitettu eri karkeuksilla olevia papereita ja sitten loput tahnalla. -Liian vaikeaa kuluttajille?
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: LK - 24.08.2012, 10:41:10
Ongelma on siis lakan irtoamisessa? En oikein tuota halkeilua ymmärrä koska ei puskurin tai konepellin lakkapintakaan halkeile kivien iskemistä. Lakka muoviosista ei irtoa millään ilveellä esimerkiksi levyinä. Olen valaisimia välillä kiillottamallakin ehostanut ja tapauksesta vähän riippuu, mitä menetelmää kulloinkin käyttäisin. Senverran pieniä nuo alueet ovat, ettei kiillotuksessakaan edes mitään koneita tarvita. Muoviosien maalauksessa oleellista on muovilaadusta riippuen ensimmäinen maalaus tartunta-aineella (spray-pullossa, paksuus nolla, kirkasta). Lakkaan kuuluu kovettimen lisäksi laittaa hieman pehmennysainetta.

Kuvassa noin vuoden ajettu valo, josta kävin vielä erikseen tarkistamassa tilanteen. Myös sumuvalot ovat täysin kirkkaita edelleen. Niissä oli vähän roskia, kun ne paikoillaan ulkona joskus ruiskutin ;).

(http://www.genuinevolvoparts.info/pictures/valoV70.jpg)

Vinkkaatko aineen merkin ja jälleenmyyjän. Voisi kokeilla jos kerta toimii kuten mainostit.
Vai onko tässä se pommi että myydään 200 litran tynnyreissä ja voi ruiskuttaa vain ammattiruiskulla?
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Nortti - 24.08.2012, 13:00:02
Vinkkaatko aineen merkin ja jälleenmyyjän. Voisi kokeilla jos kerta toimii kuten mainostit.
Vai onko tässä se pommi että myydään 200 litran tynnyreissä ja voi ruiskuttaa vain ammattiruiskulla?

Ei mikään honkkarin kilikalipullo käy. Myin tuon auton juhannuksen aikaan pois ja edelleen valot olivat priimat :). Viestini oli reilu vuoden vanha, mutta edelleen ihan ajankohtainen.

Automaaliliikkeistä löytyy akryylilakkaa+kovetin+ohenne. Kovetinta on nopeaa versiota joka tässä on ok. Lakkaa saa halutun määrän ja 1dl riittää mainiosti.

Vesihioisin muovilasin siinä paikoillaan. Kuivahionnassa muovista voi tulla jotain karvoja esiin tai ainakin puskurimuoveista tulee johtuen muovin pitkistä molekyyliketjuista. Pinnan kuivuttua suojapaperia ja teippaus niin että vain valot näkyvät. Muovilasi kannattaa myös pyyhkäistä tinnerintapaisella aineella puhtaaksi.
 
Lakkaa olen ohennellut aikalailla reippaasti ja suihkauttanut parikolme ohutta kerrosta.

Samalla kun tuota tekee niin voisi harkita vaikka takavaloille samaa operaatiota.

Sateen jälkeen ulkona on yleensä puhdas ilma joten tuollainen onnistuu suurella todennäköisyydellä. Jos ei ole paineilmaruiskua käytettävissä, niin automaaliliikkeessä tuon lakan saa otettua kilikalipulloon kovettimella ja ohennettuna :).

Jos asiakkaiden autojen valoja tuunaisin, niin uskaltaisin antaa työlle takuun :).
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Raid - 24.08.2012, 18:46:50
Tää alkaa menemään meikäläisen osalta jo hullutuksen puolelle mutta kuitenkin.
Lisää kuvia.. :D Nyt vuorossa sivuvilkut.

(http://www.saunalahti.fi/sundanic/sivuvilkut.jpg)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Ribbe - 24.08.2012, 19:08:35
Tuossa oli joku antanut audille kunnon käsittelyn. Itsellä on umpiot huonossa kunnossa. Säästäis sen pari tonnia mitä umpiot maksaa kun itse tekis.
http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1987 (http://www.pesukinnas.com/viewtopic.php?f=17&t=1987)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Itsok - 01.09.2012, 14:04:57
Nortin ohjeiden mukaisesti ehostin oman volvon valot tänään.
Valitettavasti jouduin tekemään lakkauksen ulkotiloissa ja päivä ei ollut täysin tuuleton. Muutaman roskan jouduin poistamaan tuoreesta lakkapinnasta ja niihin jäi aina jälki. Onneksi ei kuitenkaan lähivalojen valokuvion kohdalle.

Huomioita: pohjatyöt olisi pitänyt tehdä vielä paremmin. Nyt umpioden reuna-alueet eivät olleet hiottu riittävän hyvin. Keskityin siis liikaa ongelmakohtien hiontaa.
Lisäksi olen erittäin kokematon lakkaaja ruiskulla/paukulla. Lakkapinnasta ei tullut lähellekään priimaa. Liekö sitten tullut  liian paksuja lakkakerroksista.

Tarkasti kun katsoo niin näyttää että umpion sisällä on muovin pinnassa lievää maitomaisuutta/putua. varsinkin lähivalojen valokuvion kohdalla. Lisäksi molemmissa umpioissa on putua umpioiden pohjalla. 200 tkm näyttää tehneen tehtävänsä. Umpioiden pinnat kuitenkin kirkastuivat ulkopuolelta todella hyvin ja en usko että pienet virheet lakkapinnassa haittaa merkittävissä määrin valotehoon. Ainakin valokuvio oli pikaisen katselmuksen perusteella entisensä. Ja vaihdan vielä uudet ksenon-hehkut lähiviikkoina paikoileen.
Toivottavasti lakka kestää myös umpioiden reuna-alueilla, vaikka vesihionta siellä ei ollutkaan kunnollinen.
Lähtötilanne:
https://lh4.googleusercontent.com/-EzIkfut0i8I/UEHoKgHUNnI/AAAAAAAAEaE/YZnSPpbctcc/s1024/DSC_2603.JPG

https://lh4.googleusercontent.com/-IaIb4ifUGJY/UEHoKutED1I/AAAAAAAAEZg/jNAIbWKxnsA/s1024/DSC_2604.JPG

Lopputulos
https://lh3.googleusercontent.com/-cjNF8tma7rE/UEHoKu1bE8I/AAAAAAAAEZk/_paNIBZqxZo/s1024/DSC_2636.JPG

Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 25.12.2014, 19:44:50
Kysäisempäs tässä.
V70 mk1 lasiset umpion lasit, hiekkapuhalletut. Onko joku hionut ja kuinka.
Olis tossa yks ylimääränen lasi jolla vois kokeilla. Hionta tarpeita on eri karkeuksia ja kone käytössä. Kaipaako lakkaa?

Joku joskus kertoi että pelkkä lakkaus auttaa. mutta kun on oikein loviakin niin haluaisin mahdollisimman hyväksi, ei ihan uudeksi sentään.  :D Saman vois sit tehdä vaikka toiselle sumarillekkin.

Ja pyydän. Jos olet tehnyt, ollut mukana operaatiossa yms. Faktoja, ei mutuja mielellään.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: virkpe - 27.12.2014, 12:01:36
Kysäisempäs tässä.
V70 mk1 lasiset umpion lasit, hiekkapuhalletut. Onko joku hionut ja kuinka.
Olis tossa yks ylimääränen lasi jolla vois kokeilla. Hionta tarpeita on eri karkeuksia ja kone käytössä. Kaipaako lakkaa?

Joku joskus kertoi että pelkkä lakkaus auttaa. mutta kun on oikein loviakin niin haluaisin mahdollisimman hyväksi, ei ihan uudeksi sentään.  :D Saman vois sit tehdä vaikka toiselle sumarillekkin.

Ja pyydän. Jos olet tehnyt, ollut mukana operaatiossa yms. Faktoja, ei mutuja mielellään.
Toi hionta onnistuu ainoastaan muovisien umpioiden parantamiseen. Lasien hionta ainakin kiven iskujen suhteen tekemätön paikka, korkeintaan pyyhkimien aikaan saamat jäljet saa pois.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 27.12.2014, 12:07:35
Syvemmät kiveniskut ei tosiaan ole helppo tehtävä kadottaa. Mutta nyt lähinnä olis tarkotus saada se "sumeus" pois suurimmaks osaks.
Alkuun aattelin ihan testimielessä kokeilla, ja kun tiedän että noitakin on ehosteltu.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: virkpe - 27.12.2014, 12:22:20
Pyyhkijöiden tekemät jäljet tuulilasista sain pois, Teknofokuksesta ostetulla aineella.
Kiven iskemiin (joita on miljardi) se ei voinut mitään, koska ne on sen verran syvempiä ja vaatisi eri karkeuksisia aineita joita käyttää eri vaiheissa.
Teknofokuksen aineella oli sottaista puuhaa, sai varoa ettei kuivu ja kuumenna lasia liikaa.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 27.12.2014, 12:29:44
Erikarkeuksien käyttö on ehdotonta, ei muuten tuu mitään. Mutta kuten sanottu. Pitää kokeilla ja kertoo sit kokemukset.  ;)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: janne81 - 28.12.2014, 06:52:45
1-koppaseen maksaa umpionlasi jtn. 10e alvadilla, niin itse en ainakaan jaksais paljon hankailla.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 28.12.2014, 12:52:17
No ei kokeilla sitten kun ei kannata.  :D
Voi herraisä sentään. Kai sitä nyt kokeilla voi saako jotakin aikaseks?
Ja ne halvat Alvadin lasit ei taida olla Hella laisia? Noissa muissa on aika iso ero.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: janne81 - 28.12.2014, 13:11:56
Hankaa vaan ei se multa oo pois. Jos niistä tulee uusia tarvikkeita vastaavat olen yllättynyt.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 28.12.2014, 13:20:59
Hankaa vaan ei se multa oo pois. Jos niistä tulee uusia tarvikkeita vastaavat olen yllättynyt.
Ei ole tarkoitus tehdä uuden veroisia. Taitaa olla kotikonstein mahdotontakin, mutta pikkasen kirkkaammaks. Niissä on kuitenkin paljon sellasta pientä minkä luulis saavan pois kohtuullisesti.
Ja ihan testimielessä olis tarkotus kokeilla mitä tulee.  :P
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Ribbe - 28.12.2014, 13:42:58
Itse kokeilisin. Noissa kun se valokuvioon vaikuttavat osat on sisäpuolella niin ulkopuolta voi kiilloittaa aika surutta. Ei muuta kuin Google laulamaan lasihionta aineista :)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 28.12.2014, 13:51:17
Itse kokeilisin. Noissa kun se valokuvioon vaikuttavat osat on sisäpuolella niin ulkopuolta voi kiilloittaa aika surutta. Ei muuta kuin Google laulamaan lasihionta aineista :)
Ja kokeilenkin. ;) Ylimääräsellä lasilla on helppo kokeilla miten lasin kans onnistuu. Nimittäin sumarin lasi on aika sumee, ja sitä ei saa kympillä.  :D
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: volvo nro 5 - 29.12.2014, 01:07:31
Oman auton "muovilasit" kirkastui kohtuudella ihan hiomatahnalla ja viimeistely universal stone puhdistusaineella käsin kihnuttamalla lyhdyt paikallaan. Samalla menetelmällä saa alumiiniaki kiillotettua. On varmasti parempiaki konsteja, mutta mulla toimi tämä. Vasta kiillotin ennen katsastusta kun epäilytti ettei kelpaa nuo umpiolasit katsastusmiehelle.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: remes - 29.12.2014, 09:08:57
Joku kehui tuolla Pesukintaan puolella Sonaxin lasinhiomatahnaa, ostin itsellekin purnukan mutta jäi vielä testaamatta kun koneeseen olisi pitänyt olla iso laikka ja Motonetistä sai vain pieniä tyynyjä kyseiseen käyttöön.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607166/Sonax-ProfiLine-Lasinhiomatahna-250ml (http://www.motonet.fi/fi/tuote/607166/Sonax-ProfiLine-Lasinhiomatahna-250ml)
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: HVD5 - 29.12.2014, 09:09:31
Kannattaa pitää kiinni alkuperäisestä lasista, tarvikkeiden kuviot tuppaa olemaan aika "pehmeitä" tarkkarajaisiin originaaleihin verrattuna.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: pomo - 29.12.2014, 16:08:57
Kannattaa pitää kiinni alkuperäisestä lasista, tarvikkeiden kuviot tuppaa olemaan aika "pehmeitä" tarkkarajaisiin originaaleihin verrattuna.
Tässä on yksi pointti minkä takia aion kokeilla. Ja aiemmin jo mainitsinkin että on aikamoinen ero noihin kympin laseihin.
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Lapari - 29.12.2014, 16:49:17
Joku kehui tuolla Pesukintaan puolella Sonaxin lasinhiomatahnaa, ostin itsellekin purnukan mutta jäi vielä testaamatta kun koneeseen olisi pitänyt olla iso laikka ja Motonetistä sai vain pieniä tyynyjä kyseiseen käyttöön.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/607166/Sonax-ProfiLine-Lasinhiomatahna-250ml (http://www.motonet.fi/fi/tuote/607166/Sonax-ProfiLine-Lasinhiomatahna-250ml)

Kuukausi sitten hieroin tuolla noin tunteroisen toista umpiota epäkeskokoneella. Tuo kone oli semmoinen että vauhti hidastu jos painetta laittoi, mutta tulin siihen tulokseen että ei ole tämä kosteusvoide riittävän tehokasta. Siis ainakaan tuon hiekkapuhalluksen poistoon. Kiiltoa tuli, mutta pienille koloille ei tuossa ajassa silmin nähden tapahtunut mitään.

Tuolla oli yksi kuva tarvikelasien "valokuviosta" valeon umpiossa.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14509.msg738603#msg738603
Otsikko: Vs: Valojen ehostus
Kirjoitti: Puusilmä - 29.12.2014, 20:22:32
Kuvia viimmekesältä:

Lähtötilanne:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00411_zps3497bbb2.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00411_zps3497bbb2.jpg.html)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00431_zpsf21e1e7f.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00431_zpsf21e1e7f.jpg.html)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/774fbe8c-51cd-437a-a66c-89e04d3d82af_zpsd5d042a7.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/774fbe8c-51cd-437a-a66c-89e04d3d82af_zpsd5d042a7.jpg.html)

Ostin toisen umpion (kun sain "halvalla") ja irroitin siitä umpion lasin/muovin.
Siinä olikin muuten hommaa kerrakseen. Taisi mennä puolitoistatuntia ja työkaluina oli puukko ja kuumailmapuhallin. Umpion reuna meni reunasta sentin verran paskaksi, mutta nämä eivät jää näkyviin kun umpion kasaa sikamassalla ja umpio on takaisin autossa paikoillaan. Tuohon umpion päälle tulee se joku musta muovinen lista, (näkyy alla olevassa kuvassa vasemmalla) mikä peittää vielä sitä massan näkyvyyttä.

Ja "lasi"/muovi irti:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0048_2_zps5ac37777.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0048_2_zps5ac37777.jpg.html)

Seuraavaksi kokeilin tätä Motonetin muovinkiilloitus-sarjaa ja tästä ei kyllä ollut parasta hyötyä mun tapauksessa:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0050_2_zps7a43ebef.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0050_2_zps7a43ebef.jpg.html)

Sillä sain tämän tähän kuntoon:

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0051_2_zps6534537b.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0051_2_zps6534537b.jpg.html)

Ja sitten kauppaan ja hiomapaperia 500 -> 2500 ja hiomatahnaa ja 2K lakkaa. Eli umpion "lasi"/muovi hiottu molemmin puolin. Tästä vaiheesta ei tullut otettua kuvia mutta hiomista pienemmästä suurempaan ja lopuksi hiomatahnalla. Sitten 2K lakka päälle. Keskeneräisestä lakanvedosta oli kuva:
("lasi"/muovi kirkastui vielä tuosta lisää kun laittoi lakkaa molemmin puolin)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0053_2_zpsbc6cf1dc.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0053_2_zpsbc6cf1dc.jpg.html)

Ja lopputulos on tästä tuo ylempi umpio. Nyt tuo umpio on autossa paikoillaan:
(alempi umpio on tässä kuvassa saanut jo tuon hiomatahnakäsittelyn ulkopuolelta)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00701_zps9914e328.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00701_zps9914e328.jpg.html)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0068_2_zps0d2290ef.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0068_2_zps0d2290ef.jpg.html)

Ja tuo kuvassa autossa paikoillaan oleva umpio sai tämän käsittelyn. Eli vaan hiomatahnalla ja pehmeällä laikalla kiilloitettu pinta. Ja vettä piti laittaa sitten niin paljon että vesi lensi:
(ja tuo pölli on sen takia tuossa kuvassa kun se toimi jakkarana :D)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_0057_2_zps8e686322.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_0057_2_zps8e686322.jpg.html)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00601_zps727e507f.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00601_zps727e507f.jpg.html)

(http://i527.photobucket.com/albums/cc358/Puusilma1/DSC_00661_zps4061a7c2.jpg) (http://s527.photobucket.com/user/Puusilma1/media/DSC_00661_zps4061a7c2.jpg.html)