Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Joro - 09.11.2014, 16:02:53
-
Kun yksi vika on saatu korjattua, sitten ilmenee kourallinen uusia ;D Auto on vm. 1989 ja koneena B200F. Eli ongelmana tälläkertaa on hieman humppaava tyhjäkäynti ja semmonen käynnistymisrobleema, että jos auto ei lähe ekalla starttauksella käyntiin (yleensä lähtee, mutta jos pyörittää liian vähän aikaa starttia) niin sitten saakin sahata jonkun aikaa ja ootella. Mistä pitäis lähtä ekana tutkimaan vai onko ominaisuuksia? :D
-
Sain vihdoin auton tohon pihalle takasin, eli tilanne on tämä: Auto kävi vasta kansiremontissa palaneen kansipahvin takia, mutta siltikin tulee lämpimäksi ajon jälkeen suht kovasti painetta paisariin, että kun korkin aukasee niin tulee ihan yli, normi homma vaiko ei? Ja sitten tuosta tyhjäkäynnistä, pahasti se ei heittele mutta heittelee kummiskin. Vikakoodia 2-3-2 antaa yhä, ja kulutus on suurehko (?) eli 13-15l/100km sekalaisessa ajossa, joskus enemmän. Kysymykset saattaa tuntua tyhmiltä, ensimmäinen auto ;D Eli mistä lähen tutkimaan?
-
Nyt tutustuin asiaan lisää, samaa ongelmaa oli eräällä toisella, oli tankin puoleinen polttoainepumppu rikki. Se kuskin penkin alla oleva pumppu surisee aika kovasti. Miten testaan sen pumpun toiminnan?
-
Tankkipumpun voi kuunnella täyttöletkun suulta korkki auki. Kaveri vääntämään virrat päälle ja oma korva rööriin kuuntelemaan.
Tosin minulla pumppu surisi muttei siirtänyt mitään. Vaihto auttoi (alle puoltankkia ei meinannut lähteä käyntiin).
Mutta vettä ei pitäisi tulla paisarista ulos. Olethan ilmannut järjestelmän (antanut käydä kuumaksi) lämmitin täysillä? Oliko vanha pahvi kuinka pahasti palanut?
Imuvuodot voi tarkistaa suihkuttelemalla jarrukliineriä imusarjan liitoksiin ym. KYLMÄNÄ. Jos käynti muuttuu, on löytynyt vuoto.
-
Tankkipumpun voi kuunnella täyttöletkun suulta korkki auki. Kaveri vääntämään virrat päälle ja oma korva rööriin kuuntelemaan.
Tosin minulla pumppu surisi muttei siirtänyt mitään. Vaihto auttoi (alle puoltankkia ei meinannut lähteä käyntiin).
Mutta vettä ei pitäisi tulla paisarista ulos. Olethan ilmannut järjestelmän (antanut käydä kuumaksi) lämmitin täysillä? Oliko vanha pahvi kuinka pahasti palanut?
Imuvuodot voi tarkistaa suihkuttelemalla jarrukliineriä imusarjan liitoksiin ym. KYLMÄNÄ. Jos käynti muuttuu, on löytynyt vuoto.
Luulis kyllä että oisivat ilmanneet kun auto kävi pajalla, mutta pitää ilmailla. Nesteitä ei menny sekasin vaan pukkas ilmaa jäähytysjärjestelmään.
-
Tekivätkö kannen oikaisua? Kyllä se itse ilmaa järjestelmän jos muistaa lämppärin hanan pitää kuumalla.
Sitten jos oikaisu on tehty niin hyyyyvin harvoissa tapauksissa kansi on halki
-
Luulis kyllä että oisivat ilmanneet kun auto kävi pajalla, mutta pitää ilmailla. Nesteitä ei menny sekasin vaan pukkas ilmaa jäähytysjärjestelmään.
Korkki auki, lämppäri "kuuma" -asentoon ja käyntiin. Käytät niin kauan kun lämpömittari on "puolivälissä" ja siitä odottelet vielä hetken, tarpeen mukaan nestettä lisäillen.
Toivottavasti ovat kannen oikaisseet, vasinkin jos vanha pahvi oli kunnolla palanut (ottiko lämpöjä paljonkin?), ettei nyt syöpynyttä/kieroa kantta ole laitettu paikoilleen... :facepalm:
-
Korkki auki, lämppäri "kuuma" -asentoon ja käyntiin. Käytät niin kauan kun lämpömittari on "puolivälissä" ja siitä odottelet vielä hetken, tarpeen mukaan nestettä lisäillen.
Toivottavasti ovat kannen oikaisseet, vasinkin jos vanha pahvi oli kunnolla palanut (ottiko lämpöjä paljonkin?), ettei nyt syöpynyttä/kieroa kantta ole laitettu paikoilleen... :facepalm:
Jep oikasivat kannen ja koeponnistivat, eli pitäis olla kunnossa. Lämpöjä otti kiehumiseen asti.
-
Jep oikasivat kannen ja koeponnistivat, eli pitäis olla kunnossa.
Sitten siellä on varmaan vain ilmaa. Ilmaile se rauhassa ja eiköhän se siitä. :hello:
-
Paisuntasäiliön korkkikin voi jumittaa. Ei päästä ilmaa ulos niinkuin pitäisi.
-
Paisuntasäiliön korkkikin voi jumittaa. Ei päästä ilmaa ulos niinkuin pitäisi.
Juu, hyvä pointti! "Viisaammat" ovat kertoneet, että vedessä korkin "keittäminen" saattaa auttaa, mikäli korkki on jumissa. Tai sitten hakee "siniseltä" uuden.
Ei sitten ehkä ihan sitä emännän suosikkikattilaa kannata moiseen kokeiluun uhrata. :2funny:
-
Paisuntasäiliön korkkikin voi jumittaa. Ei päästä ilmaa ulos niinkuin pitäisi.
Paljos sinisellä maksaa uus, vai onko tarvikekorkit riittävän hyviä?
-
Paljos sinisellä maksaa uus, vai onko tarvikekorkit riittävän hyviä?
Tuolta:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26232.0
Ei löytynyt kuin seuraava:
9445462 Paisuntasäiliön korkki 150kpa 22- 24,60e 740 turboissa ja 760turboissa ja 960tinakoneella ja 760 B280E
En nyt tarkkaan muista, mikä ero tolla on vapariin nähden. Onko sitten kovempi avautumispaine, en muista.
-
Noita korkkeja on muistaakseni pari eri versiota. Erona on lähinnä värisävy ja muistelisin että hiukan erilainen avautumispaine. Kumpi vaan uusi toimiva korkki on joka tapauksessa paljon parempi kuin juuttunut vanha.
-
Kokeilin korkin keittämistä ja oisin ilmannu mutta eihän se lähtenykkään käyntiin.. Ensin meinas lähtä vajailla käymään, mutta ei ja sitten ei puhettakaan, vähän vaan hörähteli ja bensa haisi aika reippaasti... Pakkastakin vaan -10*C, pitäis sen nyt lähtä käyntiin vaikka ei olisikaan roikassa :(
-
Jos/kun saat käyntiin, nyppää IMM:n johto irti (ilmanputsarin jälkeen mötikkä putkessa, johon menee iso johtoliitin). Jos käynti ei muutu/paranee, voi vika olla IMM:ssa (mittausohjeet takavetoisten FAQ-osiossa).
Onko tulpat minkälaiset/milloin vaihdettu? Jos oli isostikkin pahvi mennyt, voineet ottaa vedestä yms. itteensä.
Tulpanjohdot millaiset/milloin vaihdettu?
Virranjakajan kansi/pyörijä milloin vaihdettu? Näissä ollut nyt jokaisella vähän ongelmia. Jakajan kansissa ilmennyt käyttämättömänäkin hiushalkeamia (hankaloittaa/estää käynnistymisen ja huonontaa käyntiä).
Jos paljon poltti pahvivikaisena vettä, voi olla Lambdakin entinen, muttei pitäisi vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Tuli mieleen.... Jos lämpöanturi on sopivasti "viallinen", voi olla kylmänä käyntiinlähtö hankalaa.
-
Jos/kun saat käyntiin, nyppää IMM:n johto irti (ilmanputsarin jälkeen mötikkä putkessa, johon menee iso johtoliitin). Jos käynti ei muutu/paranee, voi vika olla IMM:ssa (mittausohjeet takavetoisten FAQ-osiossa).
Onko tulpat minkälaiset/milloin vaihdettu? Jos oli isostikkin pahvi mennyt, voineet ottaa vedestä yms. itteensä.
Tulpanjohdot millaiset/milloin vaihdettu?
Virranjakajan kansi/pyörijä milloin vaihdettu? Näissä ollut nyt jokaisella vähän ongelmia. Jakajan kansissa ilmennyt käyttämättömänäkin hiushalkeamia (hankaloittaa/estää käynnistymisen ja huonontaa käyntiä).
Jos paljon poltti pahvivikaisena vettä, voi olla Lambdakin entinen, muttei pitäisi vaikuttaa käyntiinlähtöön.
Tuli mieleen.... Jos lämpöanturi on sopivasti "viallinen", voi olla kylmänä käyntiinlähtö hankalaa.
Tulpat ja johdot pitäis olla vaihettu sillon kun kansirempan tekivät. Eipä lähteny käyntiin vieläkään, tulpat ovat ihan märät kun käytin pois.. Täytyy kuivata ja antaa olla latauksessa ja lämmityksessä jonkunaikaa. Virranjakajasta ei tietoa, pitänee vaihtaa. Kumma homma kun eilen tuli ajamalla pihaan.
-
Bensaa siis tulee mutta se ei pala. Kipinäpuolella voi olla esim. sytkän pääteaste eli ns. "sytkäkivi" tullut tiensä päähän. Löytyy vasemman lokarin sisäpuolelta keulasta, pieni musta boksi johon menee leveä liitin. Taisi olla parinkympin kampe Motonetissä.
Tietysti myös puola ja jakaja kantsii tutkia/kokeilla.
Yksi nopea ja ilmainen tarkistus on myös todeta bensanpaineensäätimen alipaineletku ettei siellä ole bensaa. Eli säädin on kätevästi bensatukin päässä keulanpuolella. Siitä menee alipaineletku imusarjaan. Jos irrottaa sen letkun toisesta päästään niin siellä ei saa olla bensaa tai muuten se paineensäädin vuotaa. Varmasti kastelee tulpat jos bensapumppu työntää suoraan imusarjaan suihkuna löpöä.
-
Nyt lähti käyntiin kun tulpat kuivas ja piti autoa lämmityksessä, huomenna tutkin lisää. https://www.dropbox.com/s/xb5uwec14ttk195/VID_20141113_195622.mp4?dl=0 Otin videonpätkän käynnistä, säksättää aika pahasti, pitäiskö olla syytä huoleen? IMMin johdon kun nappas irti niin se otti ja sammu, eli ei siinä vikaa. Positiivista on se että paisarin korkki ilmeisesti alko toimimaan, ei enää roiskassu vesiä näpeille, pitää seurata vielä.
-
Suuttimistahan pitääkin kuulua tikitys, mutta se ei häiritsevän kova ääni kuitenkaan ole...
Kuuluuko se säksätys pakopuolelta? Voisi olla pakosarjantiivisteen vuoto. Silloin menee seokset paksulle ja bensaa palaa.
-
Suuttimistahan pitääkin kuulua tikitys, mutta se ei häiritsevän kova ääni kuitenkaan ole...
Kuuluuko se säksätys pakopuolelta? Voisi olla pakosarjantiivisteen vuoto. Silloin menee seokset paksulle ja bensaa palaa.
Mun mielestä kuuluu tuolta venakopasta, kuuntelen tarkemmin huomenna.
-
Tarkista että syylärin yläreunasta paisarille menevä ohut letku on auki ja ne reiät paisarissa ja syylärissä myös. Ei ilmaudu jos se linja on tukossa, nim: vaihdoinpa joutessani ehjän kansipahvin ::)
-
Kävin hakemassa uuden korkin kun ei ollutkaan kestävä korjaus, vielä vähäsen turahti vettä yli mutta ei läheskään niin pahati mitä aikasemmin. Pitää katsoa tosiaan se alipaineletku. Ei kellään ois Oulun lähistöltä ylimmääräistä sisätilanpuhallinta? Jonkun aikaa on jo jurissut ja jumittanu, nyt loppu puhallus kokokaan. Eli auto on vm.1990 ja tässä on ilmastoinnin valmius, eli vissiin puhallinkin on ilmastoidun mallinen? Vai käykö ihan normi puhallin tilalle? Saako mistään irtohiiliä jos vaihtais, vai onko vaivan arvoista :D
-
Tuolto osto/myyntipalstalta varmasti löytyy joku jolla on 900/700 sarjan volvo purettuna varaosiksi. Sieltä vain kahtelemaan ja kyselemään.
-
Nuo lämppärin puhaltimet alkaa olla katoava luonnonvara. Saatavuus oli huonontunut jo jokunen vuosi sitten kun itselle tarvitsin uuden. Purkuautosta melkein paras vaihtoehto jos ei halua hirveesti upottaa rahaa.
EDIT: oothan testannut ettei toimi millään nopeudella se puhallin? Jos etuvastus temppuilee niin suurimmalla nopeudella (=suora virta) puhaltaa kuitenkin. Etuvastus on helppo vaihtaa erikseen.
-
Nuo lämppärin puhaltimet alkaa olla katoava luonnonvara. Saatavuus oli huonontunut jo jokunen vuosi sitten kun itselle tarvitsin uuden. Purkuautosta melkein paras vaihtoehto jos ei halua hirveesti upottaa rahaa.
EDIT: oothan testannut ettei toimi millään nopeudella se puhallin? Jos etuvastus temppuilee niin suurimmalla nopeudella (=suora virta) puhaltaa kuitenkin. Etuvastus on helppo vaihtaa erikseen.
Joo ei toimi millään, kauemman aikaa jo jurnuttanu tuo puhallin, kopauttamalla lähteny pyörimään mutta ei enään sekään tepsi. Se vaan mietityttää että meneekö tohon puhallin autosta jossa ei oo ilmastointia/valmiutta? Mitä eroa niillä on ilmastoidun ja ei ilmastoidun välillä?
-
Täysin ilmastoimattomassa on erilainen kenno kuin ilmanstoinnillisessa ja -esivalmiusmallissa.
-
Joo ei toimi millään, kauemman aikaa jo jurnuttanu tuo puhallin, kopauttamalla lähteny pyörimään mutta ei enään sekään tepsi. Se vaan mietityttää että meneekö tohon puhallin autosta jossa ei oo ilmastointia/valmiutta? Mitä eroa niillä on ilmastoidun ja ei ilmastoidun välillä?
Motonetin hausta opimme että noita on hämmentävänkin monta erilaista:
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/655/135813/autot/volvo/740-760-1982-1992
Itse asiassa you are in luck, sir. Vuoden 1990 ilmastoinnin esivalmiudelliseen haluat Motonetin tuotteen 13-1887 ja juuri sitä löytyy vielä pari kpl.
Ota vanha mukaan tiskille ja vertaa niin et turhaan osta jos onkin erinäköinen.
Täysin ilmastoimattomassa on erilainen kenno kuin ilmanstoinnillisessa ja -esivalmiusmallissa.
...ja nyt vaihdetaan puhallinta...
-
Ootkos jakomerkit tarkastanu.. Vinokone kun jos on ympäripyörivä malli niin pykälän pielessä olevalla jaolla käy mutta kalkattaa pirusti. Ai mistäkö tiiän :P
-
...ja nyt vaihdetaan puhallinta...
Kyllä ja kysyttiin ilmastoidun/-mattoman eroja. :juhau:
Anteeksi väärä informaationi. Joka päivä oppii jotain uutta, enkä olisi uskonut että ko. varusteen mukana vaihtuu myös puhallin.
-
Kyllä ja kysyttiin ilmastoidun/-mattoman eroja. :juhau:
Anteeksi väärä informaationi. Joka päivä oppii jotain uutta, enkä olisi uskonut että ko. varusteen mukana vaihtuu myös puhallin.
Käyttäjänimim. JakkeL huomasi kantapään kautta että puhallin on eri ilmastoimattomassa ja esivalmiudellisessa versiossa. "Varasti" ryökäle multa sit puhaltimen.
-
Jännä homma, irottelin puhallinta niin ruiskutuksen ohjausyksikössä luki B230F, vaikka autossa B200F :idiot2: Eroaako nuo sitten mitenkään ja onko käytännössä väliä kumpi siellä on?
-
Jännä homma, irottelin puhallinta niin ruiskutuksen ohjausyksikössä luki B230F, vaikka autossa B200F :idiot2: Eroaako nuo sitten mitenkään ja onko käytännössä väliä kumpi siellä on?
Boksit ovat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään. Sieltä sisältä kun vaan siirtää softachipin niin että se vastaa konetta niin toimii hyvin.
Itse vaihdoin hiljattain B230F:ään boksin joka on peräisin B200F:stä. Suoraankin eli B200F:n lastulla kävi tyhjää hyvin, ajossa ei vaan vetänyt oikein mihinkään ja tukehtui vaihteenvaihdoissa ym. Alkuperäisellä B230F lastulla toimii täysin.
-
Boksit ovat pitkälti vaihtokelpoisia keskenään. Sieltä sisältä kun vaan siirtää softachipin niin että se vastaa konetta niin toimii hyvin.
Itse vaihdoin hiljattain B230F:ään boksin joka on peräisin B200F:stä. Suoraankin eli B200F:n lastulla kävi tyhjää hyvin, ajossa ei vaan vetänyt oikein mihinkään ja tukehtui vaihteenvaihdoissa ym. Alkuperäisellä B230F lastulla toimii täysin.
Tuli vaan mieleen että voiko nuo mun ongelmat johtua tuosta boksista jos on B230:n asetuksilla?
-
Tuli vaan mieleen että voiko nuo mun ongelmat johtua tuosta boksista jos on B230:n asetuksilla?
Niin missäs vaiheessa se boksi on vaihdettu ja miten auto toiminut sen jälkeen?
-
Niin missäs vaiheessa se boksi on vaihdettu ja miten auto toiminut sen jälkeen?
Siitä ei oo mitään tietoa millon vaihettu, autokaan ei oo kovin kauvaa ollut. Kesällä toimi ihan hyvin paitsi kulutti aika reippaasti niinkuin nytkin ja tyhjäkäynti ei ollu silloinkaan tasanen. Bensa haisee tosiaan reippaasti eli käy rikkaalla, siihen lopputulokseen oon tässä tullu. Tuli vaan mieleen tuo boksi koska siinä kyljessä lukee B230F, pitää ensin katsoa helpommat vaihtoehdot mistä voi johtua ::) Ja vikakoodi 2-3-2 on yhä läsnä.
-
Siitä ei oo mitään tietoa millon vaihettu, autokaan ei oo kovin kauvaa ollut. Kesällä toimi ihan hyvin paitsi kulutti aika reippaasti niinkuin nytkin ja tyhjäkäynti ei ollu silloinkaan tasanen. Bensa haisee tosiaan reippaasti eli käy rikkaalla, siihen lopputulokseen oon tässä tullu. Tuli vaan mieleen tuo boksi koska siinä kyljessä lukee B230F, pitää ensin katsoa helpommat vaihtoehdot mistä voi johtua ::) Ja vikakoodi 2-3-2 on yhä läsnä.
Ok eli saattaisi olla koko ajan ollut väärällä softalla.
Mulla on siis B200F lastu ylimääräisenä, jos et lähempää löydä niin voin luopua tuosta sopuhintaan.
EDIT: Eikun sähän olit tässä lähistöllä. Tuu hakeen kokeeksi tuo B200F lastu ni nähdään vaikuttaako se. Jatketaan YV:llä.
-
Nyt menee mielenkiintoseksi, miten helvetissä jäähytysnesteeseen pääsee bensaa?
Kauhea bensan katku kun aukasee korkin ajon jälkeen. Nesteen taso ei oo kyllä lisääntyny.
-
Nyt menee mielenkiintoseksi, miten helvetissä jäähytysnesteeseen pääsee bensaa?
Kauhea bensan katku kun aukasee korkin ajon jälkeen. Nesteen taso ei oo kyllä lisääntyny.
Samalla tavalla kuin pakokaasua eli palotilasta pääsee vuotamaan vesikanavaan. Jos siellä on palamatonta bensaa seassa niin siellä on siis bensaa... Pienikin määrä haisee vahvasti ihmisnokkaan.
Luulis kuplivan pakokaasuakin paisarista.
-
Samalla tavalla kuin pakokaasua eli palotilasta pääsee vuotamaan vesikanavaan. Jos siellä on palamatonta bensaa seassa niin siellä on siis bensaa... Pienikin määrä haisee vahvasti ihmisnokkaan.
Luulis kuplivan pakokaasuakin paisarista.
Mutta pakokaasu ei haise yhtään mielestäni, ja paisarissa ei kupli enää kansirempan jälkeen kun kaasuttelee.. Saiskohan sen pajan piikkiin käytettyä kannen auki, kait niillä jonkinlainen virhevastuu on? Kylläpä tämä auto vastustelee.
-
Mutta pakokaasu ei haise yhtään mielestäni, ja paisarissa ei kupli enää kansirempan jälkeen kun kaasuttelee.. Saiskohan sen pajan piikkiin käytettyä kannen auki, kait niillä jonkinlainen virhevastuu on? Kylläpä tämä auto vastustelee.
Soita ja kysy.
Eikös tuon palamisjätteen vuotamisen nesteen sekaan voi todeta laittamalla päästöanturin paisarin suulle ja auto käyntiin? Viisaammat, oliko noin?
-
Kävin muute eilen ostamassa TARVIKE:o Lambdan, ei vaan oo rahaa aitoon boschilaiseen. Kunhan kestäis edes pari tkm. Niin että miten se liitetään, juottamalla? Paketissa ei tullu liittimiä mukana, vain kutistesukat.
-
Kävin muute eilen ostamassa TARVIKE:o Lambdan, ei vaan oo rahaa aitoon boschilaiseen. Kunhan kestäis edes pari tkm. Niin että miten se liitetään, juottamalla? Paketissa ei tullu liittimiä mukana, vain kutistesukat.
Mun mielestä isot pojat sanoo että lambdaa ei passaa tinata, liittimillä.
-
Jees, eli bensaa on myös öljyn seassa, haisee kun aukasee täyttökorkin.. Alkaa jo pikkasen vituttamaan.. Mitähän tolle tekis vai paaliin? Ja käynti ja käynnistyminen ei muuttunu kun lambdan ja virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto. Pitää vielä kokeilla sitä toista lastua.
-
Kertyyhän sitä bensaa öljyyn jos kampe käy raakasti liian paksulla. Ensteksi ne seokset kohilleen ja sitten vois olla hyvä hetki vaihtaa bensalla ohennetut öljyt tuoreisiin.
-
Kertyyhän sitä bensaa öljyyn jos kampe käy raakasti liian paksulla. Ensteksi ne seokset kohilleen ja sitten vois olla hyvä hetki vaihtaa bensalla ohennetut öljyt tuoreisiin.
Mistähän vois vielä kiikastaa, pakoputkessa ei ainaskaan äkkiseltään näkyny vuotokohtia, lambda vaihdettu, ei muute enää anna sitä vikakoodia. No se lastu pitää vielä kokeilla, tuun vaikka ens viikolla käymään jos passaa. Sitten alkaa multa loppumaan ideat.
-
Suutinvuoto tai bensanpaineensäädin tai IMMu voi näyttää väärin... Tossakin lienee -016 loppuinen, voidaan sitäkin tarvittaessa kokeilla vaihtaa mun autosta että vaikuttaako. Paiskaa vaan privaa jos oot tulossa käymään, täällä sitä norkoillaan.
-
Lastun vaihtamalla tuntuu ainaskin että auto piristyi, pitää vielä käydä pakokaasumittauksessa. Kiitos TOK:ille!
-
Palataampa taas tähän aiheeseen, nyt kulutus on suht normaalillatasolla, kaupunkipörräyksessä semmoset vähän reilut 13l/100km. Mutta, vieläkin on semmonen ongelmna olemassa että lähtee ontuen käyntiin, hakee kierroksia. Mutta kun pitää pientä pintakaasua vähän aikaa niin kierrokset asettuu.
-
Oliko tulpanjohdot jo kunnossa?
-
Siirtopumppu tankissa kunnossa?
-
Siirtopumppu tankissa kunnossa?
Se pitääkin muistaa tarkistaa ja luulisin että tulpanjohdotkin on kunnossa.
-
Miten tästä facelift mallista saa umpiot tai lasin irti, pitäis saada jotenkin putsattua heijastinpinta kun tuntuu että ei noilla tuikuilla näe mitään.
-
Miten tästä facelift mallista saa umpiot tai lasin irti, pitäis saada jotenkin putsattua heijastinpinta kun tuntuu että ei noilla tuikuilla näe mitään.
Maski ja vilkku irti, umpio on kolmellla pultilla kiinni.
Paras tulos tulee umpiot vaihtamalla, heijastin niistä on yleensä mennyt.
-
Ja sitä heijastinta ei saa pestä "tiskaten". Ite olen lämpimällä vedellä ensin huljutellut ja sen jälkeen fairyvedellä varovasti pyyhkinyt sormen ja talouspaperin kanssa. Lopuksi huuhtelu ja kkuivaus esim. Föönillä.
-
Tankin pumppu toimii.. Onkos näissä jonkinlainen takaiskuventtiili polttoainelinjassa, saattaisiko se aiheuttaa tuon hankalan käynnistymisen? Muita ideoita? Puolakin menee vaihtoon jossain välissä.
-
Vuotava kk-suutin? Releet ja lämpötila-anturi?
???
-
Voiko polttoainepumpun rele aiheuttaa ontuvan käynnistymisen? Luulin että jos se kanittas niin ei toimis ollenkaan. Sitten pitäis löytää sopiva lämpötila-anturi, onkohan tämä oikea http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/373309/730181?ajoneuvo=655 tähän vehkeeseen, B200F facelift kyseessä. Mikä on kk-suutin, miten totean sen toiminnan? :)
-
Kk-suutin on imusarjan alla läppäkotelon vieressä,sitä ei ole kaikissa moottoreissa.
Sen testaukseen ei taida olla muuta konstia kun johdon irrottaminen, älä hävitä liittimen tiivistettä. Korjatkoon viisaamat jos olen väärässä.
Hups, tarkoitin järjestelmärelettä paisarin kupeessa, voihan sen pumpun releen avata samalla ja kolvata tarvittaessa.
Linkkaamasi anturi on malliltaan oikea ja tuota ei kannata ostaa, faen tekemällä saat heittää kuikkaa, hanki siis boschin tekemä.
-
Kertokaas miten saan nopeasti hiljennettyä turvavyön muistuttajan, jotain meni paskaksi kun ei hiljene enään. Johot poikki ja yhistää?
-
Kertokaas miten saan nopeasti hiljennettyä turvavyön muistuttajan, jotain meni paskaksi kun ei hiljene enään. Johot poikki ja yhistää?
Siis se tikittävä "napunapunapunapu"?
Johdot poikki. Kuskisn penkin alta löytyy, mutta älä latkaise väärää. Siellä menee myös penkinlämmittimen piuhat.
-
Niks ja naks ja tikitys loppui :)
-
On siellä ihan liitinkin, josta ominaisuuden saa pois toiminnasta... :hello:
-
On siellä ihan liitinkin, josta ominaisuuden saa pois toiminnasta... :hello:
Äiollu mulla....
-
Äiollu mulla....
Eikä mulla.. Mutta ongelmaa ongelman perään, Tampereelta palatessani alko tosi kova ulvominen/vinkuminen kuulumaan jostain, semmonen todella kimeä vinkuminen. No se loppu kun stoppasin ja vähän aikaa ihmettelin. Sitte taas alko noin 100km päästä heikosti kuulumaan taas, mutta loppu kuiteski. No tässä kotia kun saavuin niin se kuuluu yhä alle 40 vauhissa. Mitä alan ensin kattomaan?
-
Eikä mulla.. Mutta ongelmaa ongelman perään, Tampereelta palatessani alko tosi kova ulvominen/vinkuminen kuulumaan jostain, semmonen todella kimeä vinkuminen. No se loppu kun stoppasin ja vähän aikaa ihmettelin. Sitte taas alko noin 100km päästä heikosti kuulumaan taas, mutta loppu kuiteski. No tässä kotia kun saavuin niin se kuuluu yhä alle 40 vauhissa. Mitä alan ensin kattomaan?
Kyllä siellä on liitin kun eihän penkkiä saisi muuten autosta irti. Liitin löytyy kuskinpenkistä vasemmanpuoleisen penkinkiskon etupäästä kun irroittaa sen suojamuovin.(4napainen liitin).
Vinkuna voisi olla peräisin kardaanin tukilaakerista.
-
Kyllä siellä on liitin kun eihän penkkiä saisi muuten autosta irti. Liitin löytyy kuskinpenkistä vasemmanpuoleisen penkinkiskon etupäästä kun irroittaa sen suojamuovin.(4napainen liitin).
Vinkuna voisi olla peräisin kardaanin tukilaakerista.
Jaa se oli jossain piilossa, ei voi mitään. Pitääpä käyttää joku päivä nosturilla ja möllistellä.
-
Minulla vinkuu vaihdelaatikko.
5/3 viheltää minulla, semmonen ääni just että kuulee kun pidempään autolla ajelee ja tottuu äänimaailmaan.
-
Minulla vinkuu vaihdelaatikko.
5/3 viheltää minulla, semmonen ääni just että kuulee kun pidempään autolla ajelee ja tottuu äänimaailmaan.
Mulla se ääni on aika kova, että en usko että siihen helposti tottuu, toivon todella että mulla se ääni ei oo lähtösin laatikosta. Ei yhtään kiinnostais alkaa laatikkojumppaan.
-
Mulla se ääni on aika kova, että en usko että siihen helposti tottuu, toivon todella että mulla se ääni ei oo lähtösin laatikosta. Ei yhtään kiinnostais alkaa laatikkojumppaan.
No jos yhtään rauhoittaa, niin minun 940:in laatikko on vihellellyt jo jotain 50tkm ja kestänyt sellaista rääkkiä mitä tommonen vapaastihengittävä jaksaa kiusata. Hyvin toimii (vielä).
Eikä m47 laatikot maksa mitään. Jostain pellonreunasta hakee seuraavan.
Mutta voi se olla joku muukin paikka mikä ääntää.
-
Nyt on lämpöanturi vaihdettu, ei apua käynnistymiseen. Ei puhettakaan että lähtis näilla pakkasilla käyntiin ilman roikkaa, mitähä seuraavaks.. Kk-venttiiliä en onnistunu paikallistamaan.
-
Nyt on lämpöanturi vaihdettu, ei apua käynnistymiseen. Ei puhettakaan että lähtis näilla pakkasilla käyntiin ilman roikkaa, mitähä seuraavaks.. Kk-venttiiliä en onnistunu paikallistamaan.
KK-suutin (jos semmoinen on) on imusarjan "plenumin" (eli e kuution muotoinen kammio josta lähtee jokaiselle sylinterille imusarjan kaulat) alapuolella. Aika piilossa, mutta siinä se on kunhan hoksaa mitä etsii.
-
Kävin ottamassa pienen videonpätkän millanen käynnistyminen/käynti on kun ollut tolpan nokassa, vähän raskaasti käy ja koko auto tärisee: https://www.dropbox.com/s/u1dqif8xwf7jiyz/VID_20141229_175230.mp4?dl=0. Huomenna lähtee puola vaihtoon, saas nähdä onko vaikutusta.
-
Jotenkin vaikuttaa sopitusvialle, varsinkin jos siinä on LH, niin tuo on nimenomaisesti sopitusvika. Syynä voi olla lämpötila-anturi.
-
Jotenkin vaikuttaa sopitusvialle, varsinkin jos siinä on LH, niin tuo on nimenomaisesti sopitusvika. Syynä voi olla lämpötila-anturi.
Lämpötila-anturi on vaihettu eilen, joten tuskin on siitä. Ja joo LH on.
-
Lämpötila-anturi on vaihettu eilen, joten tuskin on siitä. Ja joo LH on.
Sitten nollaten LH. Eli sulake 1 irti puoleksi tunniksi tai mielummin yöksi, jolloin kaikki sopeutumat ovat kadonneet ja kohdilleen hakeutuminen alkaa puhtaalta pöydältä.
Oletkos tutkinut jakajan ja muiden syttyosien kuntoa ?
-
Sitten nollaten LH. Eli sulake 1 irti puoleksi tunniksi tai mielummin yöksi, jolloin kaikki sopeutumat ovat kadonneet ja kohdilleen hakeutuminen alkaa puhtaalta pöydältä.
Oletkos tutkinut jakajan ja muiden syttyosien kuntoa ?
Jakaja ja pyörijä on vaihettu ihan vasta, tulpatkin on aika vasta vaihdettu, tulpanjohdot keväällä vaihdettu, ja puola lähtee huomenna vaihtoon. Mitäs muuta ois semmosta syttöosista jota kannattas kattoa?
-
Jakaja ja pyörijä on vaihettu ihan vasta, tulpatkin on aika vasta vaihdettu, tulpanjohdot keväällä vaihdettu, ja puola lähtee huomenna vaihtoon. Mitäs muuta ois semmosta syttöosista jota kannattas kattoa?
Sytty-osat mitä todennäköisimmin kunnossa, kun puola on vaihdettu, joten käynnistyksen rykimisen syy löytynee muualta.
-
Rikastus pielessä tulee liikaa tai ei olenkaan, vieeolla kierrokset jää käynnistyessä alle 1000rpm.
Lataus ja maadotukset kunnossa?
Videolla en huomannut latauksen merkkivaloa.
Voiko väärä ecu tehdä tuon vian?
Automaatin ja manualiin bokseissa on kai jotain eroa?
-
Rikastus pielessä tulee liikaa tai ei olenkaan, vieeolla kierrokset jää käynnistyessä alle 1000rpm.
Lataus ja maadotukset kunnossa?
Videolla en huomannut latauksen merkkivaloa.
Voiko väärä ecu tehdä tuon vian?
Automaatin ja manualiin bokseissa on kai jotain eroa?
Latausvalo ei ainaskaan pala, pitää mittailla latausjännite jahka saan tuon käyntiin. Joskus tohon autoon on vaihdettu 240:n b230f boksi, mutta sain TOK:lta b200f lastun joka vaihdettiin paikalleen, tuntu piristyvän jonku verran että on se joskus ainaskin ollut väärillä asetuksilla. LH oli virroista pois koko yön, ei ollut silläkään vaikutusta. Ei käyntiin vaikka pakkasta on vain -5*C, yskäsi vaan muutaman kerran.
-
Tarkastappas ihan yleismittarilla että lämpötila tieto tulee sekä ruiskuboksille että sytytysboksille liittimeen asti.
Ruiskuboksin pinni numero 13
sytytysboksin pinni numero 2
Mittaa vastusarvo pinneistä maata vasten eli mittarin toinen piuha auton koriin.
-25C -> 20000 Ohm
50C -> 800 Ohm
120C -> 110 Ohm
Sekä ruisku että sytytysboksin liittimestä pitäisi tulla sama arvo
-
Onko kylmäkäynnistys ollut koko ajan vaikeaa sen lastunvaihdon jälkeen?
Kun näitä F-koneita taitaa olla sekä erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella että ilman, jos olen oikein käsittänyt. Se sulla nyt oleva 240:n B200F:stä peräisin oleva lastu saattaisi yrittää tehdä kk-rikastukset ohjaamalla erillistä kk-suutinta, ja jos sitä ei sinun autossasi ole niin kylmärikastus jää tekemättä.
-
Onko kylmäkäynnistys ollut koko ajan vaikeaa sen lastunvaihdon jälkeen?
Kun näitä F-koneita taitaa olla sekä erillisellä kylmäkäynnistyssuuttimella että ilman, jos olen oikein käsittänyt. Se sulla nyt oleva 240:n B200F:stä peräisin oleva lastu saattaisi yrittää tehdä kk-rikastukset ohjaamalla erillistä kk-suutinta, ja jos sitä ei sinun autossasi ole niin kylmärikastus jää tekemättä.
No nyt vasta tuli ensimmäiset kunnolla kylmät kelit niin paha sanoo, mutta tuo raskas käynnistyminen on ollut läsnä koko ajan. Pitää koklata sitä vanhaa lastua vielä. Mittailin ruiskuboksilta lämpötiedon, ihan järkeenkäypä lukema tuli, mutta missä tuo sytytysboksi sijaitsee? Googlekaan ei tarjonnu apua. Puolankin vaihoin, ei vaikutusta asiaan.
-
Syttyboxi on rattipylväässä oikealla puolella.
Ja tuota lastua ajattelin minäkin jo aikaisemmin, sillä tosiaan vanhat binit ohjaavat kylmäkäynnistyssuutinta erikseen, kun uudemmissa se hoidetaan ihan pääsuuttimilla.
Syttyboxille lämpötilatieto on lähinnä kylmäkäynnin ennakkoja varten, eikä se vaikuta käynnistykseen.
-
Kävin vaihtamassa lastun, äkkiseltään en muutosta huomannut käynnissä. Auto on ollut nyt roikassa joten kylmäkäynnistystä ei pysty vielä testaan. Ainot ero jonka huomasin on se että tää 230:n lastu ei pyöräytä bensapumppuja kun laittaa virrat päälle, 200:n lastu pyöräytti.
-
Kävin vaihtamassa lastun, äkkiseltään en muutosta huomannut käynnissä. Auto on ollut nyt roikassa joten kylmäkäynnistystä ei pysty vielä testaan. Ainot ero jonka huomasin on se että tää 230:n lastu ei pyöräytä bensapumppuja kun laittaa virrat päälle, 200:n lastu pyöräytti.
No, kylmäkäynnistys on taatusti reippaampi, koska se kone mihin lastu on suunniteltu ottaa enemmän soppaa luontojaan.
Tuossa pumpun pyörityksessä on muistaakseni sellainen ero, että kylmänä pyörittää ja kuumana ei.
Sopitus lisääntyy tuon lastun seurauksena sen verran, että voipi generoida vikakoodia.
-
Eipä oo lastussa vika, yhtä hankalaa tolla toisella lastullakin. Röpöttää ja bensa haisee pakokaasussa niin perkeleesti käynnistyksen jälkeen. Ollappa kaasari tai diesel :P. Mitä sitten?
-
Tuli yhtäkkiä mieleen, kuinka vaikea on sovittaa 940:n umpiot facelift 740:iin?
-
Joo ei.. Ei lähe käyntiin, -1 pakkasta. Mikähän on volvolla hätänä? Vähän kaikkea kokeiltu.
-
Joo ei.. Ei lähe käyntiin, -1 pakkasta. Mikähän on volvolla hätänä? Vähän kaikkea kokeiltu.
Jos olet mitannut lämpöanturin ja IMMun ja niiden arvot ovat ok, niin kylmänä sopitukseen vaikuttaa enää polttoaineen paine. Aiheesta löytyy täällä tarinaa hakutoiminnolla aikas paljon.
Ja onhan lastu nyt varmasti sellaisesta B200F koneesta jossa ei ole kylmärikastussuutinta?
-
Onko järjestelmärele tarkistettu paisuntasäiliön kupeesta?
Maajohdot puhdistettu ja kunnolla kiinni koneessa?
ohjaustehostimen pumpun alla on maadotuspiste,
katso sekin.
-
Testasitko imuvuodot jarrucleanerillä tai starttisprayllä tms.? Vaikuttiko kierroslukuun?
Kiristin tiivisteestä vuotavan imusarjan: Kiristys ei onnistunut ja kone Päästi, mahtavan vinkunan sen jälkeen - ilma vihelsi vuotokohdassa sopivasti! ;))
-
Enhän muistanu, huomenna otan itseä niskasta kiinni ja marssin biltemaan ja ostan jarrukliineriä. Ja mites tarkastan ton järjestelmäreleen? Tänään meinas alkaa ihan ajosta pikkukierroksilla nykimään, ei oo ennen sitä tehny. Mutta meni ohi kummiskin.
-
Nyt meni mielenkiintoiseksi: https://www.dropbox.com/s/bl5mlnr732dus2a/VID_20150106_002432.mp4?dl=0. Tommosta alko tekeen yhtäkkiä, ajaessa tuntu eka pari nykäystä. Jos kaasuun koski ja päästi kaasun ylös niin sammahti. Käynnistyksen jälkeen kiekat pysy itestään vähän päälle tonnissa. Kotia kun pääsin niin ei mitään, toimi niinkuin aikasemminkin. Yritin päivällä etsiä niitä imuvuotoja, äkkiseltään ei löytyny mitään, toki aika pikaisesti suhuttelin paikat koska näpit jääty :)
-
Alkaa jo epätoivo iskeä, eilen lähti ihan nätisti käyntiin oltuaan roikassa, nyt tuli kiirelähtö ja oli vaan 1h roikassa, ei mihinkään. Se kiire loppukin siihen paikkaan. Tulpatkin käytin pois ja putsasin, hörähti vaan. :tickedoff:
Eli tässä on mitä tähän mennessä tehty:
-Sytkäosat kuntoon
-Lämpöanturi vaihdettu ja arvot testattu
-Imuvoitoja etsitty
-Kokeiltu autossa ollutta lastua, ja B200F lastua, kummallakin yhtä hankalaa käynnistyminen
Bensaa saa ihan selvästi, tulpat ovat aika märät. Voisko olla mahollista että jokin suutin kusee? -016 Immu ois ihan kiva saada pariksi päivää lainaan joltain kiltiltä volvoilijalta Oulun seudulta, sais senkin pois laskuista. Vaikka mun käsityksen mukaan ei pitäis kylmäkäynnistykseen vaikuttaa?
-
Vaikuttaa se. Oma ei lähteny vajaakuntoisella immulla käyntii
-
Bensaa saa ihan selvästi, tulpat ovat aika märät. Voisko olla mahollista että jokin suutin kusee? -016 Immu ois ihan kiva saada pariksi päivää lainaan joltain kiltiltä volvoilijalta Oulun seudulta, sais senkin pois laskuista. Vaikka mun käsityksen mukaan ei pitäis kylmäkäynnistykseen vaikuttaa?
Ei ihan suoraan vaikuta, mutta käyntiin se vaikuttaa.
Hm.... Jos tulpat kastuu, joko bensaa tulee todella hulvattomasti tai sitten kipinä puuttuu.
Onkos syttypääteaste vaihdettu?
Vaikuttaa se. Oma ei lähteny vajaakuntoisella immulla käyntii
IMMu ei startissa ole ihan suoraan vaikuttava tekijä, sillä starttivaihe menee ns. sokeilla arvoilla. Ainoastaan jos IMMun antojännite on nolla, eli IMMun linearisointikäyrässä mennään ns. nollasoluilla (arvo siis nolla) jää pääkorjauskartta käyttämättä, jolloin kone hukkuu bensaan helposti. Eli vasta käyntivaiheessa IMMun signaali tulee merkitseväksi.
-
Mittasin puristukset koneesta, tulokseksi sain 1. pytyltä 8,5bar, 2. 7,6bar 3. 8.6bar ja 4. 10bar. Männänrenkaat?
-
Vieläkin ongelma olemassa. Nyt hajosi taas lambda, onko noilla motonetin tarvikelambdoilla minkäänlaista takuuta, vajaat 4kk kesti :buck2:. Kumpihan näistä boschin lambdoista on oikea, https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283476/101862?ajoneuvo=655 vai https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/283434/897059?ajoneuvo=655. Autohan on v.89 facelift 740, B200F.