Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: make1993 - 18.05.2011, 11:39:43
-
Se on ollut mulla käyttämättä ainakin parisen vuotta ja tota noin mahtaakos sen saada vielä elvytettyä? Juttua kuulin et todennäkösesti kompuran tiiviste ainakin alkais vuotaa kun on kuivunut?
Eli aineet sisään ja koittamaanko ?
-
Täytössä tehdään tyhjötesti ennen täyttöä, kertoo ainakin onko isompia vuotoja.
-
pitäis täytellä tuota oman ilmastoinita tuossa lähipäivinä.. mistä saa tiivisteet hakemalla vai pitääkö tilata erikseen. swedeautopartsilla kuvissa vihreitä o renkaita, ja mikä tiviste siellä kompuran perässä on
-
pitäis täytellä tuota oman ilmastoinita tuossa lähipäivinä.. mistä saa tiivisteet hakemalla vai pitääkö tilata erikseen. swedeautopartsilla kuvissa vihreitä o renkaita, ja mikä tiviste siellä kompuran perässä on
Varmaan niihin putkiliitoksiin saat ihan tarvikeliikkeestä/korjaamolta tiivisteet, omaani laitoin veljpojan pajalla semmosesta ilmastointitiiviste lokerikosta mallin kanssa oikeanlaiset.
Myös esim. tiivistekeskus myy fluorikumisia o-renkaita(vai mitä ne nyt pitikään olla) ne kyllä neuvoo kun kysyy.
Vanhemmassa taitaa olla kartio+o-rengas siellä kompuralla ?
Uudemmassa(940) on laippa ja o-rengas.
-
pitänee hakee jotain jo valmiiks, kun viikonloppuna kuitenkin tehdään täyttö sillon mikää tiivistekeskus ole auki.
-
Täytössä tehdään tyhjötesti ennen täyttöä, kertoo ainakin onko isompia vuotoja.
Tyhjiötesti on hyvä jos järjestelmä on ehjä. Painetesti on luotettavampi.
-
Tuossa aamulla laitoin hihnan päälle ja koitin kuivaimen venttiilistä tuleeko ulos mitään.. Pihahti niin kuin vähän vajaa rengas ;D
Laitoin painevahdin liittimeen hyppyjohdon ja pistin auton käymään. Kompura pyöri heti kylmäasennolle käännettyäni eikä toppaillu niinkun teki aikasemmin kun painevahti oli käytössä. Kylmää tuli ihan vähän ja kennosta kuului ihan pieni kohina. Ainetta siis on muttei tarpeeks.
-
Tuossa aamulla laitoin hihnan päälle ja koitin kuivaimen venttiilistä tuleeko ulos mitään.. Pihahti niin kuin vähän vajaa rengas ;D
Laitoin painevahdin liittimeen hyppyjohdon ja pistin auton käymään. Kompura pyöri heti kylmäasennolle käännettyäni eikä toppaillu niinkun teki aikasemmin kun painevahti oli käytössä. Kylmää tuli ihan vähän ja kennosta kuului ihan pieni kohina. Ainetta siis on muttei tarpeeks.
Se painevahti on siellä ihan syystä...
-
Se painevahti on siellä ihan syystä...
jep ja se tuntuu toimivan :)
-
Kertokaas ilmastointiexpertit mistä johtuu kun mulla ei halua puhaltaa naamalle ilmaa ollenkaan, jos moottori ei tuota tarpeeksi alipainetta, ahdoista nyt puhumattakaan. Ilman virtaus kääntyy jonnekkin muualle sitä mukaa, kun painaa kaasua.
-
Kertokaas ilmastointiexpertit mistä johtuu kun mulla ei halua puhaltaa naamalle ilmaa ollenkaan, jos moottori ei tuota tarpeeksi alipainetta, ahdoista nyt puhumattakaan. Ilman virtaus kääntyy jonnekkin muualle sitä mukaa, kun painaa kaasua.
Alipainevuoto lämppärissä. Toivotan onnea etsintään...
-
Alipainevuoto lämppärissä. Toivotan onnea etsintään...
Alipainevuotoa voi etsiskellä spray-cleanilla tms. rasvanpoisto-spraylla, varovaisesti suihkutellen liitoksiin. Moottorin käydessä tietenkin, kun käyntiääni muuttuu on vuoto löytynyt . Omalla vastuulla ilman tupakkia tietysti :nohnoh
-
Alipainevuotoa voi etsiskellä spray-cleanilla tms. rasvanpoisto-spraylla, varovaisesti suihkutellen liitoksiin. Moottorin käydessä tietenkin, kun käyntiääni muuttuu on vuoto löytynyt . Omalla vastuulla ilman tupakkia tietysti :nohnoh
Ei välttis löydy tuolla, on kuitenkin hyvin pienistä ilmamääristä kyse lämppärissä vrt joku imusarjantiiviste. Isompi vuoto toki voi löytyäki...
-
Ei välttis löydy tuolla, on kuitenkin hyvin pienistä ilmamääristä kyse lämppärissä vrt joku imusarjantiiviste. Isompi vuoto toki voi löytyäki...
Mitäs lämppäri tykkää, jos sinne työntää paineilmaa?
-
paineen määrähän sen loppupelissä ratkaisee. Painekorkista näkeee, missä avautuu ja päästää ylipaineen pois. En muista just nyt paljonko omassa on tuo avautumis (varoventtiili ) paine.
Itsellä löytyi vuoto varain/kuivaaja kombinaatista n.15 bar typpipaineella. Kyseessä oli kylmäainepiiri.
-
Mitäs lämppäri tykkää, jos sinne työntää paineilmaa?
Tuskin mitään kovin radikaalia, kun pysyt paineluokassa maks 0.5bar tms, ettet lähe hulluttelemaan...
-
nyt olisi hihna kiinni ja kaikki ok mutta kompura ei lähe pyöriin on vaan vapaakierrolla ,vaikuttaako se jotain kun se ei vielä ole ilmastoinnin täytössä ollut?
-
Matalapainekytkin on auki, ja estää kompuran virransaannin. Siis on ok jos ei ole ainetta/painetta.
-
piti muistaa kirjottaa tänne kun omaan sain kylmäaineet laitettua.
elikkä.. pullo vaakalla ja siitä laskettiin 200-300 gr kerralla järjestelmään. 600 gr kohdalla painevahti antoi magneettikytkimelle luvan käydä koko ajan eikä pätkiny sen jälkeen yhtään. ainetta meni semmonen 1.2 kg ja painetta järjestelmässä on 2.5 bar.
autossa on hyytävän kylmä ja tuulilasi ja ilmasuuttimet sai jää huurteen päällensä ekalla käyttökerralla. kun kosteutta oli autossa enempi ja vähempi. nyt onkin jo kurkku pipi ja nenu vuotaa räkää kun teiniplikan persaus kerran kuussa :idiot2:
kantsii putsata se syylärin edessä oleva kennosto että lämpö haihtuu tarpeeks hyvin, muuten menee putket umpijäähän konehuoneessa ja kennokin voi kojetaulun sisäs ottaa itteensä.
-
Mitä kylmäainetta laitoit ?
-
R24.
showroomiin kirjoitin virheellisesti 134a mut sen korjasin kun kaveri :nuhtelu huomautti.. ::)
tuon laitto hyvinkin helppoa kun ei tarvitse öljyä alkaa huuhteleen pois ja laittaa toista tilalle..
venäjältä asti en jaksanut alkaa hakemaan sitä kiellettyä r12 ainetta.
-
Aattelin kanssa pojan jenkkiin moista laittaa, kunhan saavat putkiston vaihdetuksi ja kuivaimen hommattua.
-
Aattelin kanssa pojan jenkkiin moista laittaa, kunhan saavat putkiston vaihdetuksi ja kuivaimen hommattua.
kaveri tyrkytti mulle niitä irto kuivaimia, et tarviitko tohon? olishan se helppo laittaa siihen mut hiton hankala saada oikea putki esiin
-
Itseasiassa se kuivain taitaa olla jälkihöyrystin/varaaja. 700-sarjalaisissa ilmastoinnin täytös on näemmä luokkaa "kotikylmiö" :2funny: Omaan 850 ei mee kuin 750g
-
hitto unohdin kattoo mitä mittari näytti kun sen laitoin keskisuulakkeiden eteen. :tonttu:
eikö noissa ole vaihdettavaa kuivainta kylmäkennoa ennen, eli se on siinä harmaassa pömpelissä.
-
R24.
showroomiin kirjoitin virheellisesti 134a mut sen korjasin kun kaveri :nuhtelu huomautti.. ::)
tuon laitto hyvinkin helppoa kun ei tarvitse öljyä alkaa huuhteleen pois ja laittaa toista tilalle..
venäjältä asti en jaksanut alkaa hakemaan sitä kiellettyä r12 ainetta.
Niin siis se taisi olla RS-24? Isceon49 ja RS-24 ovat R12 korvikkeita joten ei maksa vaivaa alkaa etsimään kissojen ja koirien kansa R12 ainetta.
Sitäpaitsi ilmastointilaite toimii vaikka pelkällä butaanin ja propaanin seoksella, tehot ja logph käyrät on sitten mitä on mutta laitos toimii kyllä silläkin ihan riittävästi.
-
Nonni. nyt se loppu, ei tuu enää kylmää ja kompura naksuu 5 sek välein pois päältä. eli järjestelmä vuotaa. korjaaja veikkas kompuran akselitiivisteen olevan kypsä tai sit tuo on menny tukkoon, mut se taas ei sovi kun sieltä tuli kylmää. no enivei annetaan olla ja mietitään mihkä vie korjattavaks.
-
Laittoivatko täytön yhteydessä sitä UV-merkkiainetta järjestelmään ? UV-valolla voisi sit koittaa paikallistaa vuotoa. Toinen keino on laittaa typpitäytös järjestelmään ( ekaks tietysti talteenotetaan ne kylmäaineet ) ja tuhdilla fairy / vesiseoksella penslataan kaikki komponentit, jos kuplii on vuoto.
Itsellä vuoti siitä kuivain varaaja hässäkästä, oli syöpynyt puhki.
-
ei laitettu. kylmähuoltaja jolla päivällä kävin olis antanut ilman sitä mukaan kun se oli öljyyn jo sekotettu mut siellä on vielä noin 1 bar paineet ja mulla itellä ei vehjettä jolla värin työntäsin ilman et sinne menis ilmaa. kai se vuotaa kompuran tiivisteistä kuten usein tekee.
millanen homma on niiden vaihto ?
-
ei laitettu. kylmähuoltaja jolla päivällä kävin olis antanut ilman sitä mukaan kun se oli öljyyn jo sekotettu mut siellä on vielä noin 1 bar paineet ja mulla itellä ei vehjettä jolla värin työntäsin ilman et sinne menis ilmaa. kai se vuotaa kompuran tiivisteistä kuten usein tekee.
millanen homma on niiden vaihto ?
Se vuoto voi olla hankala korjata, jos on kompuran tiivisteet vuotaa. Etsisin kuitenkin vielä jostain muualtakin sitä vuotoa. Oliko se kylmähuoltaja ammattimies ?
-
Se vuoto voi olla hankala korjata, jos on kompuran tiivisteet vuotaa. Etsisin kuitenkin vielä jostain muualtakin sitä vuotoa. Oliko se kylmähuoltaja ammattimies ?
se jonka kanssa laitettiin tekee työkseen kylmäkonehuoltoja ja päivällä kävin autokylmäkoneita huoltavassa liikkeessä, sieltä ehdotettiin tiivisteiden vaihtoa siihen kompuraan kun tuo on vanha ja eilen kuumat kelit = paineet nousee entisestään.
-
Olisihan se hyvä paikallistaa vuoto, että on sitten varmasti oikea kohta, ettei uusi kompuran tiivisteitä ja sitten onkin lauhdutin puhki.
-
nii voishan sitä väriä käydä hakemassa jos kaveri innostuis sitä sinne ujuttamaan. sillä kyllä niitä laitteita on autossaan kun ajelee pitkin pirkanmaata päivittäin.
onkohan joku kuivain siinä puskurin takana hydr letkujen välissä vai mikähä pömpeli siinäkin on huomasin vaan kun ihmettelin ja kattelin näkyykö vuotoa mut ei.. semmonen patukka vaan löyty.
-
Se pönttöhän mulla oli suurin vuotopaikka, nyt tihkuu vielä siitä täytön neulaventtiilistä, pitänee neula uusia.
-
(http://www.justanswer.com/uploads/Barlogio/2009-04-29_195907_acvolvo.gif)
tossa kuvassa numeron 3 suoraan alla olevaa patukkaa ihmettelin et onkohan se joku ylimääräinen kuivain tai jotain?
-
Jos meinaat siitä kolmosesta oikealle, niin veikkaisin sen olevan liitoskappale, joko kierre tai pikaliitos
-
Jos meinaat siitä kolmosesta oikealle, niin veikkaisin sen olevan liitoskappale, joko kierre tai pikaliitos
ei kun 3 suoraan alas ;D siinä tollanen patukka ja sellanen on mulla tuolla keulilla letkun välissä.
-
No samaa tarkoitin eli kolmosesta viivan osoittamasta kohdasta oikealle. Kuivaimeksi tuo on melko pieni. Mun nähdäkseni se on liikoskohta, jossa putki vaihtuu letkuksi
-
no enivei.. maksaakohan kuinkapaljon jossain autokylmäliikkeessä tuollasen korjauksen tarpeen kartotus? eli jos ne kattoo mikä vuotaa ja monestako paikkaa.. kaverilla tuntuu olevan kiirusta ei ehi jeesiä.
-
no enivei.. maksaakohan kuinkapaljon jossain autokylmäliikkeessä tuollasen korjauksen tarpeen kartotus? eli jos ne kattoo mikä vuotaa ja monestako paikkaa.. kaverilla tuntuu olevan kiirusta ei ehi jeesiä.
Vuotojen haku on sitä kaikkein kalleinta puuhaa, sun kannattaa kysästä josko voisit ite haeskella sitä vuotoa. eli väriaine järjestelmään ja lamppu lainaksi.
-
Vuotojen haku on sitä kaikkein kalleinta puuhaa, sun kannattaa kysästä josko voisit ite haeskella sitä vuotoa. eli väriaine järjestelmään ja lamppu lainaksi.
joo no hyvä et tietää sit jo mennessä liikkeeseen et laita väri ja lainaa lamppu.. mut mitenkäs sen kennon katsoo sieltä kojetaulun sisältä nouseeko sieltä värjääntynyt sumu lampulla katsoessa? kopissa ei ole haissut yhtään.
-
joo no hyvä et tietää sit jo mennessä liikkeeseen et laita väri ja lainaa lamppu.. mut mitenkäs sen kennon katsoo sieltä kojetaulun sisältä nouseeko sieltä värjääntynyt sumu lampulla katsoessa? kopissa ei ole haissut yhtään.
Se väriaine värjää kyllä ne puhalluskanavat niin, että pitäisi näkyä suulakkeissakin. Mikään ihmevehjehän se ei ole, mullakaan ei se pöntön vuoto näkynyt. Vasta typellä ponnistaen löysin vuodon.
-
ei kun 3 suoraan alas ;D siinä tollanen patukka ja sellanen on mulla tuolla keulilla letkun välissä.
Muistaakseni vaimentaja?
-
Noita uv-lamppujahan, ainakin heikkotehoisena löytyy ihan tavalliselle pulliaisellekkin :)
http://www.nextgadgets.eu/fi/LED-Valaisimet/1625-12-LED-UV-Flashlight-Black.htm
Käytännössähän ne perushyvät lamput taitaa olla jollain polttimolla josta lähtee riittävän lähelle uv valoa vastaavaa aallonpituutta ja sitten päällä on suodatin jolla muut aallonpituudet suodatetaan pois.
-
Duuni kaverilla oli rakettikeijulta kaupanpäälisiksi saatu UV-taskulamppu, jolla yhdestä suuresta marketista vuodon löysimme :2funny:
Vianorin ukolla oli vielä päässä keltaiset lasit kun se yritti omastani vuotoa hakea, tosin ei löytänyt :pomo:
-
Pannaampas tämä oma kyssäri myös tänne kun on melkein sama auto kyseessä (740 amerikan GLE)
Elikkäs tuosta on aineet karanneet mitä ilmeisemmin kun kompura ei käynnisty vaikka ilmastoinnin laittaa päälle.
Ja tuossa löysin sivuston josta saa tuota päivitys sarjaa eli r12 aineen tilalle saisi laittaa r134a aineen.
Eli mitäs tässä kaikkea nyt tarvitsee tämän lisäksi
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/21982/nm/1985_1992_Volvo_740_8_Valve_A_C_Conversion_Kit/category_id/76
Vai tarvitseeko mitään ?
Tai no tiiviste sarjan tarvitsen ainakin koska järjestelmä siirtyy tuohon dieseliin.
Ja tietysti dieselin lohkoon sopiva jalka kompuralle pitää etsiä.
-
paineista järjestelmä typellä jossa väriaine. uv lampulla ja lasit päässä näkee jos vuotaa. jos ei vuoda imee typen pois laittaa uutta värjättyä esteriöljyä vaikka rs24 kylmäaineen kanssa.
toden näkösesti se vuotaa kuten tuo omanikin vuosi, vaikka vaan vajaan vuoden oli käyttämättä ja silti painetta systeemissä 0.8 bar .
kaveri kenen kanssa laitettiin omaan aineet piti mulle pikakoulutuksen tänään :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu
-
Olisiko se kuitenkin esteri-öljyä ::)
-
Olisiko se kuitenkin esteri-öljyä ::)
:nuhtelu niin sitä juuri.
-
paineista järjestelmä typellä jossa väriaine. uv lampulla ja lasit päässä näkee jos vuotaa. jos ei vuoda imee typen pois laittaa uutta värjättyä eteeriöljyä vaikka rs24 kylmäaineen kanssa.
toden näkösesti se vuotaa kuten tuo omanikin vuosi, vaikka vaan vajaan vuoden oli käyttämättä ja silti painetta systeemissä 0.8 bar .
kaveri kenen kanssa laitettiin omaan aineet piti mulle pikakoulutuksen tänään :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu
Missä kaikkialla ne paineistaa tuolla typellä noita järjestelmiä, kaikkialla missä on vaan ilmastoinnin huoltolaitteet ?
Ei kehtaisi joka paikkaan turhan takia lähteä kuskaamaan tuota roteloa kun ei ole kilvissä ja eikä tule.
Olisi vaan kiva ensin saada selko pelaako koko laitos ennen kuin rupeaa sitä siirtämään tuohon toiseen autoon ettei sitä turhaan tee.
Kuivaimen joudun jokatapauksessa vaihtamaan viimeistään silloin kun rupean tuon järjestelmän vaihtamaan autosta toiseen.
-
ilman muuta laittelet ne paikoilleen kun se typpitäyttö kuskaa pois otettaessa kosteuden pois sieltä järjestelmästä.
muuten tulee turha typpitäyttö kun purat laitteet pois menee ilmaa ja kosteutta sinne.. tajuakko..
-
Pannaampas tämä oma kyssäri myös tänne kun on melkein sama auto kyseessä (740 amerikan GLE)
Elikkäs tuosta on aineet karanneet mitä ilmeisemmin kun kompura ei käynnisty vaikka ilmastoinnin laittaa päälle.
Ja tuossa löysin sivuston josta saa tuota päivitys sarjaa eli r12 aineen tilalle saisi laittaa r134a aineen.
Eli mitäs tässä kaikkea nyt tarvitsee tämän lisäksi
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/21982/nm/1985_1992_Volvo_740_8_Valve_A_C_Conversion_Kit/category_id/76
Vai tarvitseeko mitään ?
Tai no tiiviste sarjan tarvitsen ainakin koska järjestelmä siirtyy tuohon dieseliin.
Ja tietysti dieselin lohkoon sopiva jalka kompuralle pitää etsiä.
Tyhjiöpumpun ja huoltomittarisarjan sekä reilun kilon r-134a :ta
-
paineista järjestelmä typellä jossa väriaine. uv lampulla ja lasit päässä näkee jos vuotaa. jos ei vuoda imee typen pois laittaa uutta värjättyä esteriöljyä vaikka rs24 kylmäaineen kanssa.
toden näkösesti se vuotaa kuten tuo omanikin vuosi, vaikka vaan vajaan vuoden oli käyttämättä ja silti painetta systeemissä 0.8 bar .
kaveri kenen kanssa laitettiin omaan aineet piti mulle pikakoulutuksen tänään :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu :nuhtelu
Eikai typen sekaan väriainetta saa.
Typellä koeponnistettaessa etsitään suhinoita ja saippuaveden avulla kuplia, sekä painemittarista katsotaan, laskeeko paine.
Typpe ei tarvitse imeä pois vaan se vapautetaan ilmaan, jossa sitä muutenkin on jo sen n. vajaa 80%
Missä kaikkialla ne paineistaa tuolla typellä noita järjestelmiä, kaikkialla missä on vaan ilmastoinnin huoltolaitteet ?
Ei kehtaisi joka paikkaan turhan takia lähteä kuskaamaan tuota roteloa kun ei ole kilvissä ja eikä tule.
Olisi vaan kiva ensin saada selko pelaako koko laitos ennen kuin rupeaa sitä siirtämään tuohon toiseen autoon ettei sitä turhaan tee.
Kuivaimen joudun jokatapauksessa vaihtamaan viimeistään silloin kun rupean tuon järjestelmän vaihtamaan autosta toiseen.
Ikäväkyllä ei taida kaikilla olla typpeä, monella paikalla kun se osaaminen loppuu siihen huoltolaitteen nappien paineluun, joka neuvotaan pikakäyttöoppaassa.
ilman muuta laittelet ne paikoilleen kun se typpitäyttö kuskaa pois otettaessa kosteuden pois sieltä järjestelmästä.
muuten tulee turha typpitäyttö kun purat laitteet pois menee ilmaa ja kosteutta sinne.. tajuakko..
Tyhjiöimu poistaa kosteuden
-
Eikai typen sekaan väriainetta saa.
Typellä koeponnistettaessa etsitään suhinoita ja saippuaveden avulla kuplia, sekä painemittarista katsotaan, laskeeko paine.
Typpe ei tarvitse imeä pois vaan se vapautetaan ilmaan, jossa sitä muutenkin on jo sen n. vajaa 80%
Ikäväkyllä ei taida kaikilla olla typpeä, monella paikalla kun se osaaminen loppuu siihen huoltolaitteen nappien paineluun, joka neuvotaan pikakäyttöoppaassa.
Tyhjiöimu poistaa kosteuden
no tuolleen mulle kerrottiin juuri tänään kun mietittiin mitä tolle omalle tehdään jos joutuu pumpun tiivisteen vaihtamaan ni ensin katotaan väriaineen ja typen kanssa mistä vuotaa ja sit puretaan ja korjataan vuodot ja uudestaan typpeä ja senperään uusi kylmäaine.
:tickedoff:
-
ilman muuta laittelet ne paikoilleen kun se typpitäyttö kuskaa pois otettaessa kosteuden pois sieltä järjestelmästä.
muuten tulee turha typpitäyttö kun purat laitteet pois menee ilmaa ja kosteutta sinne.. tajuakko..
Tajuan tajuan.
Eli suosiolla vaihtamaan kylmiltään ensin autosta toiseen tuo järjestelmä ja toivoa parasta että se toimii ?
Ei saakuti, pakko se on testata ensin tossa autossa missä se on paikallaan ja todeta mitä kaikkea tarvitsee kuivaimen lisäksi.
Voihan olla että jotain on hajonnut 25 vuodessa ::)
Tyhjiöpumpun ja huoltomittarisarjan sekä reilun kilon r-134a :ta
tarkoitin lähinnä tarvikkeita/osia, muusta saa huoletia paikka jossa järjestelmä täytetään.
-
Ikäväkyllä ei taida kaikilla olla typpeä, monella paikalla kun se osaaminen loppuu siihen huoltolaitteen nappien paineluun, joka neuvotaan pikakäyttöoppaassa.
Eiköhän typpeä saa esim paikallisesta puljusta joka esim hitsauksen suojakaasua myy niin esim pulloon ja siihen sopivan liittimen jolla sen saa laitettua järjestelmään.
Tai sit paikalliseen kylmäkonehuoltoon kyselee..
-
yhdestä grammasta vettä tulee noin 700 kuutiota vesihöyryä, joka on vahingollista kylmäaine kierrossa, noin luki Nylundin oppaassa.
Se väriaine laitetaan kylmäaineen sekaan, viipyy siellä varsin pitkään. ( itsellä on kolmasti tyhjiöity , kertaalleen kuivain/varaaja vaihdettu ) Edelleen huoltomittari kusee sitä väriainetta.
Typpihän on todella halpaa, se mittari on paljon kalliimpi, noin 700€ on kuulemma mittari jolla saa tarkasti määritettyä 10-26bar välillä olevan todellisen paineen. Biltemalla maksaa n. 100 € mittari jossa maksimipaine on n.4 bar
-
Eiköhän typpeä saa esim paikallisesta puljusta joka esim hitsauksen suojakaasua myy niin esim pulloon ja siihen sopivan liittimen jolla sen saa laitettua järjestelmään.
Tai sit paikalliseen kylmäkonehuoltoon kyselee..
AIVAN se ei oikeastikkaan ole tuon kummempaa ja siltikään sitä ei kaikilla ole.
Todella varma ja helppo systeemi paikallistaa vuotoja.
Järjestelmän pitävyyden tarkastamiseksi tarvii toki suht tarkan mittarin siihen väliin myös.
Noi kamat maksanee muutamia satasia, kun ne itse osista kasaa.. jokin valmis ilmastointijärjestelmien testausta varten kasattu paketti maksanee vähän toista tonnia, esim. waeco:lta.
(http://www.airconservice.eu/tmp/wae_8885400092_p001.jpg)
-
Elikkäs tässä kun funtsii näitä asioita tarkemmin niin on ilmeisen sama vaihtaa tuo järjestelmä ensin tohon toiseen autoon ja sitten aloittaa vasta sen testailu. tietysti uusilla tiivisteillä kasaan niin elimoi ne vuotokohdat jo pois laskuista.
Eli siis tiivistesarjaa ja kuivainta tilaukseen jo pohjalle ennen savotan alkamista. Uusi kuivain tietysti vasta sitten paikalleen kun järjestelmä pitää aineet sisällään.
-
Elikkäs tässä kun funtsii näitä asioita tarkemmin niin on ilmeisen sama vaihtaa tuo järjestelmä ensin tohon toiseen autoon ja sitten aloittaa vasta sen testailu. tietysti uusilla tiivisteillä kasaan niin elimoi ne vuotokohdat jo pois laskuista.
Eli siis tiivistesarjaa ja kuivainta tilaukseen jo pohjalle ennen savotan alkamista. Uusi kuivain tietysti vasta sitten paikalleen kun järjestelmä pitää aineet sisällään.
Melkoisen oivallinen valinta !
-
Melkoisen oivallinen valinta !
Alipaine ja johtoviidakko, here we go :buck2:
-
soittelin tuossa vakka kylmään ja lupasivat r12 korvaavan aineen laittaa sisään 50e llä ,ei muuta . kun tämä ilmastointi on ollut jonkin aikaa pois käytöstä niin mitä veikaatte alkaisko toimimaan suoraan ilman muita huoltoja ja onko tuo nyt kannattavaa kokeilla noin ?
-
soittelin tuossa vakka kylmään ja lupasivat r12 korvaavan aineen laittaa sisään 50e llä ,ei muuta . kun tämä ilmastointi on ollut jonkin aikaa pois käytöstä niin mitä veikaatte alkaisko toimimaan suoraan ilman muita huoltoja ja onko tuo nyt kannattavaa kokeilla noin ?
Jos kyse on luvat omaavasta firmasta, tekeevät ennen täyttöä tyhjiöinnin ja sen pitävyystestauksen eli jottei ole vuotoja järjestelmässä.
-
Tässä jännittävä kertomus ilmastoinnin asentamisesta jälkikäteen. 200:seen tosin mutta kyseessä on uudemman mallinen ilimastointi joten on kovin samanlainen kuin 700-sarjalainen. Onkosenyt sitten Friking eli GM-tyylinen?
http://forum.svenska200klubben.se/viewtopic.php?t=35385
-
nonni jatketaan taas tähän
ilmastointi siis lopetti toimintansa.. luulin että aineet on tullu mäelle. mut mittasin varaajasta paineet ja siellä lämpötilassa +25
painetta 4 bar. sillon kun sinne laitettiin lisää ainetta oli kylmä autotalli +10 noin ja painetta 2.25 bar
taas hyppylanka painevahtiin ja kompura tietysti käynnisty. tavara liikkuu mutta vaimeampana mitä silloin toimiessaan suhinaa kuuluu mutta ei tuu kylmää. varaajapömpeli pysyy lämpimänä, keulan kenno kuumiaa ehkä ihan vähän lisää.. mitä näillä helteillä voi käsin koittaa ?
ideoita ! onko se tukossa vai kuivain on kuivannu sen mitä pystyy ja se tarvis uusia eli kosteus on päässyt järjestelmään jostakin
-
Potilaana 760 josta purettu konehuoneen puolelta ilmastoinnin osat pois, sain onneksi ne mukaan ja olisi tarkoitus saada se vielä toimintakuntoon!
Ihan vieras itselleni tuo ilmastoinnin toiminta. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun asentaa osat takaisin? Tarkoitus olisi tehdä kerralla se niin että toimii pitkään! Eli mihin kaikkialle on tiivisteet vaihdettavissa itse yms.
-
Potilaana 760 josta purettu konehuoneen puolelta ilmastoinnin osat pois, sain onneksi ne mukaan ja olisi tarkoitus saada se vielä toimintakuntoon!
Ihan vieras itselleni tuo ilmastoinnin toiminta. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon kun asentaa osat takaisin? Tarkoitus olisi tehdä kerralla se niin että toimii pitkään! Eli mihin kaikkialle on tiivisteet vaihdettavissa itse yms.
Itsellä sama homma edessä, niin kanssa kiinnostaisi kuinka toimia. Putkien päät eivät ole olleet tukittuna, joten kannattaako pölyjä puhaltaa paineilmalla pois putkistosta?