Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: wh - 28.05.2011, 18:13:45

Otsikko: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 28.05.2011, 18:13:45
Mitä eroa on b230et ja b200at koneilla, siis tilavuus tietenkin, mutta mitä muuta ?  :idiot2:
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: Kulmamies - 28.05.2011, 18:27:34
Selkein ero noissa on se, että ET on ruiskulla ja AT kaasarilla.
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 28.05.2011, 18:29:23
Selkein ero noissa on se, että ET on ruiskulla ja AT kaasarilla.

Mutta siis virityksen kannalta ei mitään erityistä eroa? kanget yms ? olisi tuollainen at kone halvalla tiedossa ja tarkoitus laittaa joku jälkeenpäin asennettu ruisku..
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: hevonen - 28.05.2011, 18:34:42
No, sinuna ottaisin tuon ruiskualakerran.(et)
Kiertokanget tosin on mallia 9mm, kestää vain noin 250hp.

Veivithän voi helposti päivittää paksumpiin... :)
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 28.05.2011, 18:43:32
No, sinuna ottaisin tuon ruiskualakerran.(et)
Kiertokanget tosin on mallia 9mm, kestää vain noin 250hp.

Veivithän voi helposti päivittää paksumpiin... :)

Ei ole et eikä ft lohkoa tarjolla, siksi kyselen että onko at eli (k?) lohko ihan yhtä pätevä vai ? mitä eroja niissä on ?
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: HembalanD - 28.05.2011, 18:57:34
Ei ole et eikä ft lohkoa tarjolla, siksi kyselen että onko at eli (k?) lohko ihan yhtä pätevä vai ? mitä eroja niissä on ?
Paljonko meinaat repiä tehoja?
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: TVS - 28.05.2011, 19:18:19
Molemmat tarvii kankien vaihdon jos meinaa yli 200hp, ja molemmilla pääsee kankienvaihdon jälkeen kovaa, ei mitään merkitystä kestävyyteen kummastako teet. Alavetoa isolohkossa olis paremmin, mutta 230et alakerrat on pääosin aika ehtoossa ja kalliita vrt pikkulohkot.
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 29.05.2011, 14:05:04
Paljonko meinaat repiä tehoja?

400hp näin alkuunsa, kanget ja männät vaihdan joka tapauksessa..
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: skebazu - 29.05.2011, 14:08:17
400hp näin alkuunsa, kanget ja männät vaihdan joka tapauksessa..

no siinä tapauksessa suosittelen b230
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 29.05.2011, 14:09:17
no siinä tapauksessa suosittelen b230
mistäs sellaisen sitten löytäisi ? ::)
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: skebazu - 29.05.2011, 14:57:50
mistäs sellaisen sitten löytäisi ? ::)

haluatko ostaa auton ja tekniikan erikseen ? jos et, niin laita nettiautoon yksinkertaisesti haluamallasi volvon mallilla (esim 240) kaikki 2,3 litraset koneet hakuun.
oikeastaan aivan sama onko se et, ft vai at tai joku muu koska kun sisuskalut vaihdat ja turbon luultavasti niin noiden lyhenteiden erot on jo hävinneet, varsinkin kun turbokin menee jo 400hv vaihtoon. muutosten/virittelyn jälkeen sitä voi sanoa enää b230

oliko huonosti selitetty  ::)
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: HembalanD - 29.05.2011, 15:45:31
haluatko ostaa auton ja tekniikan erikseen ? jos et, niin laita nettiautoon yksinkertaisesti haluamallasi volvon mallilla (esim 240) kaikki 2,3 litraset koneet hakuun.
oikeastaan aivan sama onko se et, ft vai at tai joku muu koska kun sisuskalut vaihdat ja turbon luultavasti niin noiden lyhenteiden erot on jo hävinneet, varsinkin kun turbokin menee jo 400hv vaihtoon. muutosten/virittelyn jälkeen sitä voi sanoa enää b230

oliko huonosti selitetty  ::)
Jep, lohkon kestossa ei sinällään ole merkitystä minkä ikäinen ja mallinen. Jossain vaiheessa tuli isommat runkolaakerit oisko -88? Siis B2XX lohkoihin/kampuraan.

Tosiaan B230 isommilla laakereilla tai sitten B23A joka kelpaa sellaisenaan siihen 400hv..
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: wh - 29.05.2011, 15:45:54
haluatko ostaa auton ja tekniikan erikseen ? jos et, niin laita nettiautoon yksinkertaisesti haluamallasi volvon mallilla (esim 240) kaikki 2,3 litraset koneet hakuun.
oikeastaan aivan sama onko se et, ft vai at tai joku muu koska kun sisuskalut vaihdat ja turbon luultavasti niin noiden lyhenteiden erot on jo hävinneet, varsinkin kun turbokin menee jo 400hv vaihtoon. muutosten/virittelyn jälkeen sitä voi sanoa enää b230

oliko huonosti selitetty  ::)

eli siis voisin ostaa yhtähyvin b230 vapari koneen ja tehdä siitä turbollisen? onko muita eroja kuin kanget ja männät ?
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: HembalanD - 29.05.2011, 15:48:44
eli siis voisin ostaa yhtähyvin b230 vapari koneen ja tehdä siitä turbollisen? onko muita eroja kuin kanget ja männät ?
Kanget on samat. Erot on turbolle öljynlähtö öljynpaine kanavasta, öljynpaluu reikä lohkon alareunaan ja suurempi tehonen öljypumppu. Öljylähdön saa anturilähdöstä, paluun voi tehdä pohjaan ja öljypumpun voi vaihtaa vaikkakin normi riittää turbotukseenkin.

Niin tai voi ne öljyreiät puhkaista siihen vaparilohkoonkin ja tehdä kierteet. Järkeä... tiedä häntä?
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: janne81 - 29.05.2011, 17:07:10
Vaikka nuo nyt niin kovin tuossa hehkuttaa 230:ä, saat kyllä sen 400 hv 2 litrasestakin.
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: hevonen - 29.05.2011, 18:09:26
Enpä sano muuta kuin että onnea projektiin!
Kertoileppa täällä jos jaksat. Tuo kipuraja tahtoo olla siinä 350 humman jälkeen mutta kyllähän se sieltä tulee kun jaksaa kairata... ;)
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: skebazu - 29.05.2011, 19:34:21
eli siis voisin ostaa yhtähyvin b230 vapari koneen ja tehdä siitä turbollisen? onko muita eroja kuin kanget ja männät ?

tossa mun projektissahan tein juuri näin eli ostin vaparin kaasarilla.
jos olisin heittäny melkein 2 tonnia lisää ostohintaan niin olisin saanut toki sen valmiin turbo versionkin. mutta loppujen lopuksi, mitä hyötyä ? en olisi niillä vakio turbohiluilla kuitenkaan mitään tehnyt kun eivät riitä teho tavoitteisiin. niin ja ruiskullakaan en mitään olisi tehnyt kun tulee omavalmiste imusarja + megasquirt ohjaamaan.

sen tietenkin hävisin että nyt täytyy muutoskatsastaa auton valmistuttua se turbolle aivan ensimmäisenä. mutta ei ole kova homma 85 vuosimallin autossa  ;)

Vaikka nuo nyt niin kovin tuossa hehkuttaa 230:ä, saat kyllä sen 400 hv 2 litrasestakin.

totta, mutta b230 väntää vähän eri tyyliin. kokemusta ei toki ole kummastakaan 400 heppasena, että onko sitä eroa sitten enään niin. mutta uskon sen olevan mukavampi ajettava. mutta hyvä se on volvon 2 litranenkin sitä en väitä. edellinen 740 oli b200et  :) ja kun filemanin 2.3:sta kokeilin niin meni 2 litranen myyntiin  :) nyt sitten tuo b230 kutittelussa



valitset kumman tahansa niin tosiaan onnea projektiin
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: janne81 - 31.05.2011, 05:37:30
Niin koitin vaan korjata ettei tulisi sellainen kuva että 2litrasesta ei saa 400hv:aa, helpollahan se ei tule kummastakaan.

tossa mun projektissahan tein juuri näin eli ostin vaparin kaasarilla.
jos olisin heittäny melkein 2 tonnia lisää ostohintaan niin olisin saanut toki sen valmiin turbo versionkin. mutta loppujen lopuksi, mitä hyötyä ? en olisi niillä vakio turbohiluilla kuitenkaan mitään tehnyt kun eivät riitä teho tavoitteisiin. niin ja ruiskullakaan en mitään olisi tehnyt kun tulee omavalmiste imusarja + megasquirt ohjaamaan.

sen tietenkin hävisin että nyt täytyy muutoskatsastaa auton valmistuttua se turbolle aivan ensimmäisenä. mutta ei ole kova homma 85 vuosimallin autossa  ;)

totta, mutta b230 väntää vähän eri tyyliin. kokemusta ei toki ole kummastakaan 400 heppasena, että onko sitä eroa sitten enään niin. mutta uskon sen olevan mukavampi ajettava. mutta hyvä se on volvon 2 litranenkin sitä en väitä. edellinen 740 oli b200et  :) ja kun filemanin 2.3:sta kokeilin niin meni 2 litranen myyntiin  :) nyt sitten tuo b230 kutittelussa



valitset kumman tahansa niin tosiaan onnea projektiin
Se sun (kaverin vanha) oli kyllä ylävireisin B200ET jolla olen ajanut.
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: skebazu - 31.05.2011, 06:10:45
Se sun (kaverin vanha) oli kyllä ylävireisin B200ET jolla olen ajanut.

kuitti, piti kierrättää eri tyyliin kuin 2.3 litrasta. äänekoskeltakos olet ? sieltä sen silloin hain.

ahtopaineet 1bar
viking lastu
3" downpipe ja siitä loppuun suora putki yhdellä vaimentimella
sähköflekti x2
kansi oli ET ja lohko joku muu, en muista mikä

jotain yli/noin 200hv mutuiltiin

ei tainnut muuta olla, mutta ihan hyvin potki.
edellinen omistaja oli kuulemma 325i vanos bimmerin jätelly  ^-^ en epäile..
Otsikko: Vs: Kysymys turbomoottoreista et vs. at
Kirjoitti: Turbo 242 - 31.05.2011, 07:11:33
Täytyykö se B230 lohko olla isoilla runkolaakereilla?