Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Dmies - 18.09.2015, 01:43:19

Otsikko: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 18.09.2015, 01:43:19
Ongelma 1: Volvo 240 vm-88 ilman ohjaustehostinta. Miten paljon haittaa on tai vaikuttaako se miten ohjattavuuteen, renkaan kulumiseen, kulkukulmaan yms jos toinen etu alatukivarsin on hiukan taaempana, kun vaihdoin kaverin kanssa toissa keväänä alatukivarret ja puslat eteen niin oikean alatukivarren etupusla ei mennyt pohjaan asti vaikka prässissä kuinka yritti painaa eli kauluksen ja alatukivarren väliin jäi pieni rako. Aiemmissa suuntauksissa ei oo mitään mainittu, mutta nyt raidetangon vasenten nivelten vaihdon jälkeen, kun vein suuntaukseen niin tuli kyselemään, että keskeytetäänkö suuntaus, kun toisen etu alatukivarren pusla ei oo kunnolla paikoillaa, että vasemmalla puolella alatukivarsi on keskellä sitä syvennystä johon se tulee ja oikealla se on lähempänä toista laitaa, että eroa on toista milliä/puoli senttiä. Annoin luvan jatkaa suuntauksen, mutta asia jäi vaivaamaan. Pitää käyttää vielä uusiksi suuntauksessa, kun ratti jäi suuntaajalla vinoon niin samallahan se kyllä lisämaksusta menisi se puslakin. Tosin sitten ei ole enää kyse takuu suuntauksesta niin varmaan joutuisi maksamaan suuntauksenkin uusiksi.

Ongelma 2: Sama 240 volvo solex cisac:illa. Aiemmin oli sitä ongelmaa, että kylmänä laittoi käyntiin imu päällä niin kierrokset ponkaisi liian korkealle niin rupesin tutkimaan kaasutinta, kun sitä oli joku aiemmin jo ropeltanut niin, että oli särkenyt seosruuvin. Korjausoppaan mukaan rikastin päällä pitäisi kaasuttimen alipainesäätimen varsi pohjassa olla rikastinläpän avautuma 3.1mm ja rikastinnuppi täysin kiinni niin rikastinvivun ja nopean joutokäynnin säätöruuvin välys pitäisi olla 1.9mm. Nämä säädöt oli pielessä ja säädin nuo niin kuin kirjassa on ja kävin säätämässä seokset kohdalleen päästömittarilla. Nyt lähtee kylmänä hyvin käyntiin ja kierrokset on ns normaalit, mutta auto seisoo 2-4 tuntia ja kone on kylmä ja imu päällä starttaa niin yrittää lähtä käyntiin, mutta ei lähde ja sen jälkeen pitää laittaa imu pois ja kaasulla houkutella käyntiin. Käyntiin lähdettyä ei kuitenkaan käy, kun noin 400 kierrosta ilman imua. Osaisiko joku sanoa missä voisi olla vika vai eikö pitäisi käyttää imua. Olen kokeillut myös 2-4 tunnin jälkeen, että starttaa ilman imua ja painaa kaasua jonkinverran. Lähtee käyntiin heti, mutta tyhjäkäynnillä käy matalilla kierroksilla. Kokeilin jarrukliinerillä, ettei ole imuvuotoa ja uudet orkkistulpat on, kun ajattelin rikkaan seoksen hajoittaneen ngk:n tulpat.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 18.09.2015, 10:29:42
Tukivarsi jos rengas lähempänä tuulilasia niin on nopeampi kun kulma on lähempänä .mittaa erot molemmista  joko vanteen hyvästä  paikasta esim keskikupin vierestä taakse tai kynnykseen jos hyvä paikka .kaasari homma on homma .mitä tehty ja miten perusssäädöissä toimii.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 18.09.2015, 14:12:51
kaasari homma on homma .mitä tehty ja miten perusssäädöissä toimii.
Keväällä huomasin, että oli imuvuoto kaasuttimen ja imusarjan välissä ja sinne tein kunnon paperista tiivisteet. Samalla huomasin, että joku entinen omistaja on jossain vaiheessa laittanut nippusiteellä vahapanoksen vaijerin ilmaputkeen kiinni ja vaijeri ei liikkunut ja kaasutin oli saanut edellisen kesän pelkkää kuumaa ilmaa. Poistin nippusiteen ja tarkistin, että raitisilmaläppä ilmanputsarin sisällä toimii oikein ja säädin seokset uudelleen katsastukseen korjausoppaan arvoihin. Sitten rupesi ärsyttämään tuo imun kierrokset, kun imu päällä starttasi hyppäsi lähes 3000rpm. Kesällä 2014 huomasin jo, että kaasutinta on joku räpeltänyt, kun seosruuvi oli murjottu rikki niin aattelin, että kaasuttimen muutkin säädöt on varmaan hukassa. Säädin sitten korjausoppaan mukaan elokuussa nuo rikastin systeemit ja kävin sen jälkeen mittaamassa päästöt ja säätämässä arvot mittarin nokassa korjausoppaan arvoihin. Minusta muuten toimii normaalisti, kylmänä lähtee hyvin käyntiin, kun on yön yli seissyt ja lämpimänä toimii hyvin. Toissapäivänä taisi lähteä 4 tunnin jälkeen imu päällä normaalisti käyntiin. Olisikohan joku tukos tai kalvo menossa.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 18.09.2015, 19:02:41
Mites se välipakeliitti onko ehjä, mites se ryyppyläppä toimii jääkö kokonaan auki kun on poissa ryyppy.kulkeeko auto muuten hyvin.minkä korjausoppaan mukaan katottu arvot .onkö jarrutehostimen letku ehjä ja takaisku.vaatisko toista kaasutinta  jos jotain rikottu .oletko katsonut bensapumpun ja huohotuksen tankin .LAitoitko viimeisenä tangon imusarjassa kiinni .mites ne ryypyn kierrokset , oletko katsonut toisen kurkun toiminnan.rajattaan tarkastus 1.tankin huohotus 2.bensapumppu.3.jarrutehostin4.imuvuoto pakeliitti ja  imusarja 4.sytkät? 5.kaasutin sökö huoltoa kaipaava 6.neulaventtiil vuotaa/koho 7.mitä muuta tulee mieleen
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 18.09.2015, 22:08:03
Mites se välipakeliitti onko ehjä, mites se ryyppyläppä toimii jääkö kokonaan auki kun on poissa ryyppy.kulkeeko auto muuten hyvin.minkä korjausoppaan mukaan katottu arvot .onkö jarrutehostimen letku ehjä ja takaisku.vaatisko toista kaasutinta  jos jotain rikottu .oletko katsonut bensapumpun ja huohotuksen tankin .LAitoitko viimeisenä tangon imusarjassa kiinni .mites ne ryypyn kierrokset , oletko katsonut toisen kurkun toiminnan.rajattaan tarkastus 1.tankin huohotus 2.bensapumppu.3.jarrutehostin4.imuvuoto pakeliitti ja  imusarja 4.sytkät? 5.kaasutin sökö huoltoa kaipaava 6.neulaventtiil vuotaa/koho 7.mitä muuta tulee mieleen
On bakeliitti ehjä, en muista tarkalleen, mutta minusta se jää kokonaan auki, kun ryyppy on pois. Auto kulkee minusta hyvin. Volvo 240-sarja 1974-1991 b200k kohdalta. Pitäisi olla ehjät takaiskun tiiviste oli toissa keväänä rikki ja sen uusin. En usko, että toista kaasutinta tarvii rikkomisen takia, kun pelkkä seosruuvin kanta oli halennut, varmaankin väännetty liian isolla meisselllä. Bensapumpun ja tankin huohotusta en oo kattonut, mutta tankista tulee joku katkastu putki auton alle ja sen olen putsannut. En muista miten laitoin tangon kiinni, mutta imusarjantiivisteen vaihdossa kiristin eka imusarjan kiinni ja testasin myös samalla, kun kaasuttimen välin, että imusarjan ja kannen välissä ei ole vuotoa. Viimeksikkin tiiviste piti vaihtaa siksi, kun vuoti vettä imusarjasta. Ryypyn kierroksia en nyt yhtäkkiä muista. Toisen kuskun toimintaa en ole tarkastanut. Bensapumppu on uusi. Sytkäosat on lähes uusia. Puola ja sytytysyksikkö on uusittu viime kesänä yms ja virranjakajan kannella ja pyörimellä ei oo ajettu, kun joku 500km. Ite epäilen, että kaasuttimessa on vaan jotain vikaa tai tukos, koska käyntiin lähtö ongelmaa ei ryyppy päällä 2-4 seisomisen jälkeen ollut ennen, kun menin säätämään rikastin systeemiä
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 18.09.2015, 22:36:26
Mitä seos oli jäikö vähän laihalle .kohtuu lämpimänä vielä pitkä käynnistys vieteri .oliko säädöt muuten poskellaan .oliko siellä  se kuumakäynnistysventtiili ja se imusarjan alla oleva purkki.onko autossa egr ..mites ryyppy puolessa välissä.tukoksen saat niin että ilmanputsari kansi pois ja  kierroksia kohtuusti ja käsi päälle ni imee väkisin kato ettei pääse sammuu .onko kurkku likainen.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 19.09.2015, 21:59:55
päästömittaus lappu:
Kierrokset:892
hc:103
Co:1.66
O2:0.23
kierrokset hiukan vaeltelee niin tuli otettua lappu silloin, kun oli pienimmät arvot. Co muistaakseni vaelteli kierrosten mukaan 1.66-1.80. Kuumakäynnistysventtiiliä ja egr:ää ei ole.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 20.09.2015, 13:23:23
Moi laita se pusla pohjaan.kaasutin koita seosruuvia kääntää puol kierrosta auki paraneeko.joskus mittarit likaisia ja tulos ole oikea .mites noi kierrokset olivat valot päällä.muuten sitten jatketaan kaasarin ongelmista.jotain koho ongelmia niissä on ollut ..
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 23.09.2015, 21:51:41
Moi laita se pusla pohjaan.kaasutin koita seosruuvia kääntää puol kierrosta auki paraneeko.joskus mittarit likaisia ja tulos ole oikea .mites noi kierrokset olivat valot päällä.muuten sitten jatketaan kaasarin ongelmista.jotain koho ongelmia niissä on ollut ..
Pusla ei mee pohjaan, ainakaan sillä kaverin prässillä vaan tuki varsi yrittää vääntyä vaikka oli vaseliinia välissä. Ekalla kerralla silloin pusla jummittui puoleen väliin. Saatiin silloin pusla pois jotenkin ja hiottiin maalit pois puslan reijästä ja rasvan kanssa koitettiin uusiksi uudella puslalla ja ei mennyt pohjaan silloin vieläkään niin annettiin olla. Kaasuttimesta huomasin sen verran, kun tänään tutkin, että kakkoskurkku ei aukea vaikka huudattas konetta miten. Kurkkujen vivustostosta koitin käsin vääntää kakkoskurkun auki ja aukes sormilla ja seuraavan kerran kun kaasutti niin silloin, mutta ei enää sen jälkeen kaasutellessa. Pitää näköjään käyttää pöydällä taas tuo kaasutin.

Ongelma 3
Se kans mietityttää, että näkeekö tarvike bensapumpusta mitenkään muuten, että vuotaako se, kun moottoriöljyä haistelemalla. Ei ole juorureikää. Alkuperäinen bensapumppu vuoti juorureiästä ja senkin vuodon huomasin, kun ihmettelin bensasuodattimen tyhjyyttä. Nyt on paha sanoa siitä, kun nyt aluksi se oli käytön jälkeen lähes täynnä ja vajosi tyhjäksi päivän aikana. Eilen sitten kiristelin varulta bensaletkujen klemmareita niin sen jälkeen nyt se on lähes tyhjä aluksi, käynnissä lähes täynnä ja käytön jälkeen taas melkein heti lähes tyhjä. Onko normaalia vai johtuuko tuo siitä, kun kakkoskurkku ei aukea. Eilen päivällä tulin suuntauksesta ja jätin käyntiin niin auton alle menevästä ylivuotoletkusta näytti tulevan tavaraa, mutta saattoi olla hyvin vettäkin mitä tippui, kun satoi koko loppu päivän.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 24.09.2015, 09:31:51
Koita puslaa pultti holkki systeemillä jos ei mee ni onko tukivarren reikä menny soikeeks irtottaessa tai isompi rässi.oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.tee imu siihen voi olla herkkyys vikaa rasvas se .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 24.09.2015, 09:43:23
Kyllä varmaan oot painanu puslan ulkokehästä
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 24.09.2015, 12:03:25
Koita puslaa pultti holkki systeemillä jos ei mee ni onko tukivarren reikä menny soikeeks irtottaessa tai isompi rässi.oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.tee imu siihen voi olla herkkyys vikaa rasvas se .
Ensimmäista puslaa muistaakseni koitin painaa ekalla kerralla myös ruuvipenkissä hylsyllä eikä mennyt. Alatukivarren takapuslat meni kyllä nätisti ruuvipenkissä paikalleen kannakkeisiinsa. Pitää mitata se etupuslan reikä, että onko soikea vai ei, kun vasen alatukivarsi on muistaakseni tarviketorilta ja proparts from sweden merkkinen ja oikea on saman merkkinen, mutta motonetistä. Niin en yhtään ihmettelis vaikka on jotakin mittaheittoa, kun tuntuu aina olevan kummasti olevan jotain saikkaamista motonetin varaosien kanssa.

Ainiin unohdin, että katoin eilen kierrokset, kun starttaa ryyppy päällä. Ryyppy päällä kierrokset on aikalailla tasan 2000 autossa on paikallaan tarvikemittari.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 24.09.2015, 22:43:07
Painoitko holkilla puslan .bensasuodatin käydessä on noin täynnä ja kun sannutettu niin menee noin puoliväliin .riippuu tietenkin hiukan paikasta .tarvikepumpussa kyl siel varmaan merkkireikä luulis olevan .kyl se yhel kurkul toimii se bensasuodatin kun  toinen kurkku aukeaa niin tarvii lisää soppaa , koeponnista pumppu ja kato bensanpaine.mites se kakkoskurkku .oliko kierrokset ryyppy seljällään vai merkkiviivas..oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.onko se bensapumpun pakeliitti ehjä .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 25.09.2015, 01:17:53
Painoitko holkilla puslan .bensasuodatin käydessä on noin täynnä ja kun sannutettu niin menee noin puoliväliin .riippuu tietenkin hiukan paikasta .tarvikepumpussa kyl siel varmaan merkkireikä luulis olevan .kyl se yhel kurkul toimii se bensasuodatin kun  toinen kurkku aukeaa niin tarvii lisää soppaa , koeponnista pumppu ja kato bensanpaine.mites se kakkoskurkku .oliko kierrokset ryyppy seljällään vai merkkiviivas..oliko toinen kurkku mekaaninen vai alipaine.onko se bensapumpun pakeliitti ehjä .
sopivan kokoinen räikkäsarjan hylsy oli välissä, kun prässissä painettiin, kun ei ollut sopivaa putkea tai muuta. Käydessä suodatin on lähes täynnä ja sammutettuna lähes tyhjä joku 2mm bensaa pohjalla. suodatin on alkuperäisessä paikassa. Ei ole merkkireikää tuossa pumpussa, paikka on kyllä missä sen pitäisi kai olla, mutta on ummessa, ei ole kai tehtaalla porattu valun jälkeen tai jotain. Kaasuttimeen tai kurkkuihin en ole koskenyt nyt. Kierrokset oli ryyppy seljällään. En ole tutkinut toista kurkkua. Oli bensapumpun bakeliitti ehjä ainakin silloin, kun sen asensin. Vedin sen verta kiinni, että en tiedä onko enää :D

Miten tuon vapour separaattorin rikkoutuminen ilmenee ? http://www.volvowholesalepartsdirect.com/a/Volvo__240/42847582__5695972/Fuel-system-B200K/GR-46843.html nro:5 ja kuvassa suodatin väärässä paikassa.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 25.09.2015, 09:43:58
Ota se purkki irti ja tutki sen toiminta .missäs bensasuodatin sitten oikeasti.mitä se vielä tekee .ota bensapumpusta letku irti kun käynyt se  mikä tulee tankilta jos tulee tyhjäks niin se päästää läpi .eihän tosa ole erikseen paluulinjaa .mihin se yks letku purkista menee oliko alipaine .kaasuttimen kurkku .mekaanine  tarkoittaa että on vipuvälitys toiseen kurkkuun ja alipaine että kalvo avaa toisen kurkun alipaine.katso onko  joku jumissa .sunnuntai pääsee sellasen kaasarin ja purkin viereen.mikä oli vielä ongelma.pusla kenen oli pusla ja tukivarsi .koita ottaa pois ja mitata .motonet tavara luultavasti klokkerholm.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 25.09.2015, 15:26:33
Ota se purkki irti ja tutki sen toiminta .missäs bensasuodatin sitten oikeasti.mitä se vielä tekee .ota bensapumpusta letku irti kun käynyt se  mikä tulee tankilta jos tulee tyhjäks niin se päästää läpi .eihän tosa ole erikseen paluulinjaa .mihin se yks letku purkista menee oliko alipaine .kaasuttimen kurkku .mekaanine  tarkoittaa että on vipuvälitys toiseen kurkkuun ja alipaine että kalvo avaa toisen kurkun alipaine.katso onko  joku jumissa .sunnuntai pääsee sellasen kaasarin ja purkin viereen.mikä oli vielä ongelma.pusla kenen oli pusla ja tukivarsi .koita ottaa pois ja mitata .motonet tavara luultavasti klokkerholm.
separaattorin ja kaasuttimen välissä on oikea paikka http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=61382.0 separaattori on tavallaan aktiivihiilipönttö lähes ylös tulee pumpulta letku ja alhaalta menee suodattimelle ja siitä kaasuttimeen ja ihan huipulta sitten menee höyryt ja huurut paluulinjaa takaisin tankkiin. Kaasuttimen etupuolella on mekaaninen vivusto ja takapuolella on kalvo kakkoskurkun akselin kohdalla jos oikein näin räjäytyskuvasta.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 25.09.2015, 16:09:24
Jep mites vivustot liikkuvat..jahka kun saat toisen kurkun toimii niin mites siirtymäpiiri toimii  .putsaa ja rasvaa vivustotot .sunnuntai saan käteen  kaasarin ja muut osat .onko kurkku likainen putsattu huohotusjärjestelmä .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 26.09.2015, 03:27:10
Eilen pääsin taas volvon luo niin katsoin, että etupuolella on vivusto joka liikuttaa kakkoskurkun akselia. Takapuolella ei olekkaan akselin kohdalla alipainekalvoa vaan se on ylempänä ja akseli tulee vaan läpi rungosta. Vivustoa kattelin myös eilen, kun moottoritielle on kiihdyttänyt kaasupohjassa niin on tuntunut puolessa välissä kaasua painaessa takeretelua ja kuulunut jokin rusahdus. Olen aatellut, että kaasuvaijeri on mennyt säikeille ja kanittaa, mutta vivustoa tutkiessa ja kaasutellessa huomasin, että se on se kakkoskurkun vipu joka rusahtaa. Paikallaan kaasutellessa huomasin, että rusahduksen jälkeen kakkoskurkku aukesi normaalisti. Huomasin myös, että kuvassa nro:67 oli löysällä ja sen kiristelin. Osaa kiristäessä huomasin, kun en saanut pidettyä oikein millään kiinni läppäakselista ja se kääntyi lähes pohjaan ja samalla ruikkasi kaasuttimeen bensaa, että kakkoskurkun läppäakselin välistä vuotaa bensaa. Auto, kun on käynnissä niin ei näyttänyt vuotavan akselin juuresta ja viimeksi, kun testasin imuvuodot niin ei reakoinut kone mitenkään, kun suihkutin jarrukliineriä myös akselin juureen . Kävin lenkin illalla ajelemassa niin ei enää moottoritielle kiihdyttäessä kanittanut mikään, mutta välillä pysähdellessä ja katsoessa kaasutinta ja kaasutellessa ei kakkoskurkku auennut, mutta osaa 53 nitkutellessa alkoi taas toimia. Pitäisi tutkia, että onko sen osan tappiin mikä yhdistyy kakkoskurkun vipuun kulunut jonkinlainen ura.
http://www.volvowholesalepartsdirect.com/a/Volvo_1988_24020l-DownDraught-Carb/_51507_5696110/Carburetor/GR-46870.html
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 26.09.2015, 10:58:31
Jep jos akselit kunnossa niin vivustossa vikaa oliko tappi pyöreä vai soikea ja vastapuoli kulunut pieni nyppylä .ota kaasari pöydälle ja putsaa rasvaa ehkä huoltosarja mitä tarvitsee uusi pakeliitti väliin.kato kerra  imuvuodot vielä ja missä kohtaa kurkku aukeaa .pakeliitti joka on  alla  on  oikean  kokoinen  ottais kiinni , tarvike ite tehty tai  weber muokattu ..
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 26.09.2015, 17:20:49
Jep jos akselit kunnossa niin vivustossa vikaa oliko tappi pyöreä vai soikea ja vastapuoli kulunut pieni nyppylä .ota kaasari pöydälle ja putsaa rasvaa ehkä huoltosarja mitä tarvitsee uusi pakeliitti väliin.kato kerra  imuvuodot vielä ja missä kohtaa kurkku aukeaa .pakeliitti joka on  alla  on  oikean  kokoinen  ottais kiinni , tarvike ite tehty tai  weber muokattu ..
Mökille mennessä yhen kerran kaasua painaessa kanitti vähän kaasupoljin, mutta mökin pihalla katoin niin liikkui molemmat kurkut. Mökin pihalla myös katoin imuvuotoja niin kaasuttimen ja bakeliitin välissä ei ollut, mutta kakkoskurkun akseliin molemmille puolille suihkutin niin tyhjäkäynti notkahti melkolailla eli näköjään on kulunut tuo kakkoskurkun akseli tai kaasuttimen runko pilalle. Bakeliitti on alkuperäinen ja ehyt.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Elk - 26.09.2015, 17:36:26
Olipa yllätys että Cisac on ihan loppu... :D Onneksi ongelmaan on helppo ratkaisu, Weber DGV tai DCD.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 26.09.2015, 18:24:31
Olipa yllätys että Cisac on ihan loppu... :D Onneksi ongelmaan on helppo ratkaisu, Weber DGV tai DCD.
:D :D
Tällä hetkellä ei oo varaa uusia ainakaan uutta kaasutinta. Tuo paikallaan oleva on alkuperäinen 194xxxkm ajettu, nurkissa pyöris kaverilta ostettu onko se nyt korkean mallin cisac:ki ilmanputsari ja kohokammion tuulestus systeemein :D sillä koneella mistä se on muistaakseni ajettu yli 300000km. Ruottista sais myös uutta solexia. http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-722&sok=&id=265. Tuota weberin dgv:tä olen miettinyt jo aiemmin jos cisac hajoaa.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 26.09.2015, 20:20:15
Jep eipä oo pahanhintane toi  solex , weberiä saa ebaysta aika halvalla .suomesta uutena free technics ja kaasutinexpertti ainakin.mul oli joskus weberi  strömberin tilalle tuli .säädettiin oikein .kyl toi solexi kohtuu kaasari onkunhan vaan katsottu ja rasvattu .mitä muuta vielä kaasarista löytyy jos on löysäs osia .kattoisin kaasari  perustoiminnan vielä ryypyn vivustot ja kaasuvaijeri vivustonkin .oliko pusla homma soikeee
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 26.09.2015, 22:03:46
Jep eipä oo pahanhintane toi  solex , weberiä saa ebaysta aika halvalla .suomesta uutena free technics ja kaasutinexpertti ainakin.mul oli joskus weberi  strömberin tilalle tuli .säädettiin oikein .kyl toi solexi kohtuu kaasari onkunhan vaan katsottu ja rasvattu .mitä muuta vielä kaasarista löytyy jos on löysäs osia .kattoisin kaasari  perustoiminnan vielä ryypyn vivustot ja kaasuvaijeri vivustonkin .oliko pusla homma soikeee
Niinpä. On kohtuu kaasutin kyllä. Harmi vaan, kun on niin kulunut tuo oma. Pitää kattoa vielä nuo vivustot. Kalvojen kannet on ainakin kiinni. Kokeilin niitten kireyden viimeksi, kun vaihdoin kaasuttimen ja bakeliitin tiivisteet. Tuon pusla homman jätän talven ajaksi. Hommaan uuden puslan ja prässään sen kiinni tai sitten tilaan mister-autolta uuden tukivarren missä tulee puslat valmiina mukana niin ei tarvi muuta, kuin pultata kiinni.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 26.09.2015, 22:28:23
Jep prässää pusla pois ja kato mikä vika .siin varmaan joku takuu.muuten mittatarkka alapallonivel ok paikalleen ja takapusla .kaasari katon huomen sen ja voisin luopuu siit.koska jakohihna oli vaihdettu jos volvos kulkuja on ni ei mee pata rikki.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 27.09.2015, 19:23:53
Jep prässää pusla pois ja kato mikä vika .siin varmaan joku takuu.muuten mittatarkka alapallonivel ok paikalleen ja takapusla .kaasari katon huomen sen ja voisin luopuu siit.koska jakohihna oli vaihdettu jos volvos kulkuja on ni ei mee pata rikki.
Oli siinä keväällä kulkuja. Joskus kesällä ihmettelin, kun moottoritielle oli huono kiihtymään. Jakoremmin oon vaihtanut kesällä 2013. Gatesin jakoremmi paketti, en muista tarkkaan oliko 3 vai 5 v vaihtoväli, mutta jos oikein muistan niin 5v. Kilometrit ei ainakaan tuu täyteen, kun viime kesänä ajoin 5000km ja tänä kesänä on tullut vähän päälle 4000km :D Tuli mieleen, että pystyisikö tuota cisac:kin kakkoskurkun akselia holkittamaan uusiksi. Korkeamman cisacin purin tänään atomeiksi niin siitä katoin niin kakkoskurkun akselin ja rungon välissä on muoviholkki vivuston puolella. Ykköskurkun akselista en saanut selvää oliko alumiini holkki vai ei. 
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 27.09.2015, 21:25:53
Jep lääkkeeksi .dgv uus tai käytetty , uus cisac.saa ton holkitettu .kuinka paljon siinä on klappia .minkä paksunen akseli oli.holkitus , täyttö ja protsaus .jos ne saa kuntoon niin miten muuten  kaasarin kunto.saako jollain täyteaineella tiiviiksi loctite.kärsiikö  auto  uuden kaasarin.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 28.09.2015, 00:25:53
Jep lääkkeeksi .dgv uus tai käytetty , uus cisac.saa ton holkitettu .kuinka paljon siinä on klappia .minkä paksunen akseli oli.holkitus , täyttö ja protsaus .jos ne saa kuntoon niin miten muuten  kaasarin kunto.saako jollain täyteaineella tiiviiksi loctite.kärsiikö  auto  uuden kaasarin.
En oo mittaillut välyksiä, kun se alkuperäinen kaasutin on vielä paikallaan autossa, tuon minkä purin oli se vanhemmasta vehkeestä oleva varaosa kaasutin. Kaveri joka on enemmän rapannut kaasuttimia yms oli eilen kasannut ladaansa neljästä kaasuttimesta yhden toimivan meinasi, että jos tuo mun kaasutin kusee bensaa siitä kakkoskurkun akselista silloin, kun auto ei ole käynnissä ja että jos meinaa tukehtua, kun jarrukliineriä suihkuttaa akselin juureen niin silloin se akseli tai sen reikä on melko kulunut. Jos tuossa matalan mallin cisacissa joka on paikallaan on kans joku muoviholkki siellä kakkoskurkun akselilla niin en yhtään ihmettele miksi se on kulunut väljäksi. Sama kaveri tuumasi, että ainakin joihinkin mini:n kaasuttimiin saa semmoista valmista holkki ja läppäakseli pakettia, että läppäakseli on valmiiksi sovitettu/kalvattu holkin mittoihin ja ainostaan tarvii kalvata kaasuttimen runkoon sopiva reikä holkille.
 
Ruotsista saisi samasta paikasta, kun se uusi solex cisac myös kunnon korjaus sarjankin. http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-550-627&sok=&id=2852 jos väärin muista niin tuossa sarjassa tuli jotain mukana mitä ei tullut kaasutinexpertin sarjassa. Kuvassa se varaosakaasutin jonka purin koska näyttää siltä, että on vuotanut ja tässäkin oli kakkoskurkun läppä vähän jumissa, mutta se johtuu siitä, kun autotallin katto vuotaa vähän ja oli se laatikko missä säilytin aikaisemmin just siinä niin vähän keväällä kastui tuo kaasutin :D
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150927_154346.jpg/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150927_154346.jpg)

Punaista tiivistesilikoonia ei kannata säikähtää se on jonkun entisen omistajan tekosia ja löysin selityksen sille, kun otin bakeliitin irti :D
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150927_165021.jpg/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150927_165021.jpg)
Tässä kuvassa näkyy se tiivistesilikoonin tarkoitus. On mennyt kaasuttimen ja bakeliitti palikan välistä tuosta vasemmasta yläkulmasta tiiviste rikki kaasuttimen kurkun ja tuon syvennetyn alueen välistä ja syvennetyssä paikassa on reikä ja se on tulpattu pultilla ja tiivistesilikoonilla.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 28.09.2015, 14:28:59
Jep korjausarja oli joku 100 ekee ja 200 ekee oli uus kaasutin  kumpi sopii auton luonteeseen .mikä muu auton kunto jabtulevat remontit. Oletko katsonut ebaysta.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 29.09.2015, 02:35:19
Jep korjausarja oli joku 100 ekee ja 200 ekee oli uus kaasutin  kumpi sopii auton luonteeseen .mikä muu auton kunto jabtulevat remontit. Oletko katsonut ebaysta.
Uusi kaasutin sopisi paremmin auton luonteeseen, mutta lompakko ei tykkää kummastakaan noista vaihtoehdoista siksi koitan rakentaa sen vanhemman cisacin nyt jotenkuten kuntoon jos siinä ei olisi väljät akselit. Huomasin myös, kun luin freetechnics:in sivuja, että jos tuon dgv:n hommaa niin pitää hommata myös bensanpaineensäädin volvoon http://www.freetechnics.fi/images/ohjeet/DGV_ohjeet.pdf muistelinkin lukeneeni jostain topicista aikaisemmin tuosta, että säädin pitää myös laittaa.
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240/Solex+Cisac/IMG_4385.JPG/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240/Solex%20Cisac/IMG_4385.JPG)
Sain eilen pestyä varaosakaasuttimen, pitää tänään mittailla akselit ja rungossa olevat reiät. Kuvassa näkyykin se kakkoskurkun lyhyt valkoinen muoviholkki.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 29.09.2015, 09:59:54
Jep mulla ei ollu paineensäädintä  sillo joskus.laita kaasuläppien ruuveihin lukitetta kasattaessa ei tuu kallimpaa remppaa kun putoavat männän päälle
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 30.09.2015, 00:15:21
Jep mulla ei ollu paineensäädintä  sillo joskus.laita kaasuläppien ruuveihin lukitetta kasattaessa ei tuu kallimpaa remppaa kun putoavat männän päälle
Juu ruuvilukitteen laitto oli tiedossa pitää vaan käydä ostamassa samalla jos käy ostamassa reikämeisti sarjan. En tiedä onko se bensanpaineensäädin pakollinen, mutta tuossa asennusohjeessa oli, että Vakiopumpun paine ei välttämättä ole enää sopiva, vaikka se aiemmalle kaasuttimelle olikin. Esim
Solexin ja Strömbergin kaasuttimet käyttävät usein 0.3-0.4 kg/cm paineita, kun Weberin kaasuttimelle on 0.2 kg/cm Esim Volvoissa painetta on käytännössä aina liikaa Weberille. Jos ylipainetta käytetään, neulaventtiili on liian lyhytikäinen ja voi alkaa vaikka heti "uittamaan yli" eli valuttamaan koneelle kaikki bensat joiden tuloa neula ei pysty sulkemaan.

Mietin noita cisacissa kurkkujen akseleissa olevia muoviholkkeja, että voisiko ne olla jotain tiivistykseen liittyviä muka, kun ykköskurkusta oli näköjään lähtenyt irti akselia irroittaessa se muoviholkki, huomasin sen eilen kasatessa kaasutinta.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 30.09.2015, 15:08:05
Juu kyllä akseleis pitää olla joku tiiviste laakerointi .jos ostat reikämeistisarjan lyötävä malli käytä tarpeeksi kovaa alustaa hommaan.tiivisteitä pystyy tekemään myös lenkkiavaimella  naputtamalaa reiän reunaan kyseessä paperitiiviste.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 30.09.2015, 19:53:44
Juu kyllä akseleis pitää olla joku tiiviste laakerointi .jos ostat reikämeistisarjan lyötävä malli käytä tarpeeksi kovaa alustaa hommaan.tiivisteitä pystyy tekemään myös lenkkiavaimella  naputtamalaa reiän reunaan kyseessä paperitiiviste.
Se vaan mietityttää, miksi nuo muoviholkit on etupuolella ja takapuolella ei oo mitään vaikka akselit tulee rungosta läpi. Juu ostin lyötävän mallin reikämeistisarjan. Pöytää vasten koputtelin reiät sanomalehti välissä, ettei tuu koloja.
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo+240/Solex+Cisac/20150930_165052.jpg/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/Volvo%20240/Solex%20Cisac/20150930_165052.jpg)
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 30.09.2015, 22:40:28
Juu  millä puolella vivustot on .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 01.10.2015, 00:38:23
Juu  millä puolella vivustot on .
Pääasiassa etupuolella. Ykköskurkun läppäakselissa on myös takapuolella vipu ja jousi. Olikohan se kiihdytyspumpun kalvon vipu mihin tuo takapuolella oleva läppäakselissa oleva vipu nojaa. 

E: Hehe luin illalla jotain volkswagen kupla foorumia missä puitiin jotain kuplan solexia jossa on akselissa pelkät muovipuslat akselissa akselin ja rungonvälissä. Niin pystyisiköhän tässä munki solexissa korvaamaan ne muoviholkit tämmöisillä metallisilla. http://www.ebay.com/itm/VW-Beetle-solex-34-pict-3-carb-PTFE-repair-bushes-incl-brass-carb-screws-/261973551445?hash=item3cfed72955&vxp=mtr

E2: Scandixilta löytyisi näköjään uutena tuota solexin kaasutinta minkä pesin ja putsasin :D http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/carburettorsystem/carburettor/1040200/
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 02.10.2015, 10:09:07
Korvaa ne messinki holkilla jossa rasva imeitetty puslaan valmiiksi.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 04.10.2015, 08:28:10
Joko kaasari korjattu ja millä laitoit akselit. Katso se bensapinta myös.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 04.10.2015, 16:52:42
Joko kaasari korjattu ja millä laitoit akselit. Katso se bensapinta myös.
En ole vielä korjannut. Alunperin nyt aattelin, että jos kattos talven aikana senkin, kun nyt vaan viikonloppusin ajellut ja ensiviikolle luvannut jo yöpakkasia ja mahdollisesti saattaa tulla räntää yms niin laitan volvon sitten talveksi seisontaan, kun alkavat suolaamaan teitä. Voi olla jos ensiviikolla on aikaa ja virtaa niin ottaisi tuon alkuperäisen kaasuttimen irti ja tutkisi sen. Oli tarkoitus vaihtaa siksi aikaa tuo toinen cisac paikaalleen, mutta pitäisi vaihtaa ilmanputsarikotelosta lähtien jos haluaa toimimaan sen lämminilma systeemin siellä suodatinkotelon sisällä.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 04.10.2015, 20:51:54
Niinpä ja ensi vuonna auton käyttömaksu taas nousee , vanhassa autossa menee painon mukaan niin on hyvä ku polttais kaiken mitä ruokkii muuten aika kallista ajamista .oliko muuten kone kunnossa kansi alakerta.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Elk - 04.10.2015, 21:28:58
Niinpä ja ensi vuonna auton käyttömaksu taas nousee , vanhassa autossa menee painon mukaan niin on hyvä ku polttais kaiken mitä ruokkii muuten aika kallista ajamista .oliko muuten kone kunnossa kansi alakerta.
Se ajoneuvovero on loppujen lopuksi yks hyttysen kusi 240:n käyttökuluissa.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 04.10.2015, 23:46:19
Niinpä ja ensi vuonna auton käyttömaksu taas nousee , vanhassa autossa menee painon mukaan niin on hyvä ku polttais kaiken mitä ruokkii muuten aika kallista ajamista .oliko muuten kone kunnossa kansi alakerta.
En ole purkanut konetta. Ainakin tuntuu olevan vedot tallella silloin, kun kaasutin toimii. 194511km on nyt mittarissa :D Venttiilit pitäisi säätää tässä myös, kun ehtii. Tarkastin vasta välykset ja nelosen pakoventtiili ei ole ohjearvoissa.
Se ajoneuvovero on loppujen lopuksi yks hyttysen kusi 240:n käyttökuluissa.
Jep lähemmäs 2000€ on mennyt tuon auton kunnostamiseen tähän mennessä ja ei ole vieläkään valmis :D En vaan sillä halua ajaa talvella, kun ne suolaa niin pirusti tai ainakin viime talvena suolasi ja ennen mun pappaa on edelliset omistajat pitänyt autosta huolta niin pohja on melko hyvässä kunnossa. :) yhden runkopalkin hitsautuksen jälkeen vedin kotelosuoja-aineet ja massan koko pohjaan ja koteloihin myös kotelosuoja-aineen :)
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 05.10.2015, 20:33:39
Mitä venttiilivälykset  oli ja mitä kaikkea uusinut siihen, mitä siihen vielä tekemättä ..
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 06.10.2015, 02:39:01
Mitä venttiilivälykset  oli ja mitä kaikkea uusinut siihen, mitä siihen vielä tekemättä ..
Mittasin venttiilivälykset kylmänä niin muut oli 0,40 ja rakotulikin liuska meni niihin hyvin, mutta 0,45 ei millään ja se nelosen pako oli 0.45 ja 0.50 ei mennyt siihen millään kuitenkaan, että ei pahasti pielessä. Ohjevälykset http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1025.0

En nyt muista kaikkea mitä on tullut uusittua, kun olen niin paljon osaa laittanut, mutta esim: Toinen etujarrusatula, jarrupalat joka nurkkaan, Kaikki etujarruputket ja etujarruletkut. Kytkin, M47-vaihteisto ja sen myötä kardaani, keppiteline. Vasen takavalo, molemmat ajovaloumpiot vikkuineen yms kuvassa taitaa lapulla olla kaikki paitsi laatikonvaihdossa vaihdoin myös laatikkoöljyt ja se on näköjään jäänyt merkkaamatta ja toisella lapulla oli joku osan vaihto, mutta en nyt muista mikä.
(http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150817_160250.jpg/_smaller.jpg) (http://dmies.kuvat.fi/kuvat/Autot/20150817_160250.jpg)

No tekemättä on vielä se alatukivarren puslan vaihto ja kaasuttimen kunnostus. peräöljyjen vaihto. Kardaanin kunnostus, kun meinaa vähän tärrätä. Voisi kyllä mennä silläkin, että vaihtaisi eri asentoon hardykiekossa. kallistuksienvakaajien maalaus. Valot välkähtää jarrua painaessa sen vian paikallistaminen. Niin ja mun pappa on tämän mun 240 kolaroinut vähän sen jälkeen, kun oli ostanut niin kuskinpuolen ovet on lommoilla. Samoiten muutama lommo on vänkärin takaovessa ja takaluukussa. Kuskinpuolelle on suorat ja ehyet ovet odottamassa paikalleen laittoa varastossa, mutta ovat väärän väriset ja ei ole varaa maalauttaa.
E: Unohdin vielä, että jäähdytin pitäisi kans vaihtaa tai korjauttaa, kun etupuolelta lähes keskeltä vuotaa pikkuisen jäähdytysnestettä. Samalla ajattelin vaihtaa vedenlämpöanturin, kun sain 1-2kk sitten korjattua mittaristosta lämpömittarin. Vuonna 98 vissiin lakannut toimimasta ja laitettu vaan lisämittari kojelautaan näyttämään vedenlämpöä. 
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 07.10.2015, 22:13:42
Juu koita sitä syyläriä vedä sormilla kennon päältä ja jos ropisee niin vähän on tiensä päänsä .uus syyläriei hirveesti maksa.nyt näyttää lämpömittari  täyttä kun laittaa johdon maihin virrat päällä .oliko kardaanis kaikki ehjää.ota tankki pois kun takana olevapelti varmaan ehkäpä ruostees.peräöljy on helppo vaihtaa kato pinnipyörän stefa .tukivarsi homma aika mielenkiintoinen miksi ei pohjaan.aika paljon remppaa tehty mutta jossain vaihees valmis .mikä valo vilkahtaa jarruvalokatkaisija vika .kun laitat virrat päälle ja vilkun mitä  tapahtuu punaissa valoissa
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma ja valo-ongelma
Kirjoitti: Dmies - 08.10.2015, 00:44:44
Juu koita sitä syyläriä vedä sormilla kennon päältä ja jos ropisee niin vähän on tiensä päänsä .uus syyläriei hirveesti maksa.nyt näyttää lämpömittari  täyttä kun laittaa johdon maihin virrat päällä .oliko kardaanis kaikki ehjää.ota tankki pois kun takana olevapelti varmaan ehkäpä ruostees.peräöljy on helppo vaihtaa kato pinnipyörän stefa .tukivarsi homma aika mielenkiintoinen miksi ei pohjaan.aika paljon remppaa tehty mutta jossain vaihees valmis .mikä valo vilkahtaa jarruvalokatkaisija vika .kun laitat virrat päälle ja vilkun mitä  tapahtuu punaissa valoissa
Juu lämpömittari pomppaa hitaasti punaiselle, kun laittaa johdon maihin. Oli yksi yksi ruskea johdin lähtenyt tinauksesta mittariston piirilevystä. Kattelin, että vissiin just se lämpömittarin maadoitus :D Kardaanin ostin, kun vaihdoin m45 tilalle m47 ja kokeilin, että ainakaan ristikot ei oo väljät ja kannatinlaakeri pyörii, tosin kannatinlaakeria on kädessä vähän vaikea testata. Voi olla, että tykkäsköhän ristikot huonoa, kun maalasin kardaanin, koitin kyllä suojata ne maalauksen ajaksi. Pitäisi tarkistaa, että missä kunnossa on se keskityspusla kardaanin sisällä hardykiekon juuressa. Kaveri ainakin meinas, että voi loppua se tärinä pelkästään silläkin, että kääntää sen hardykiekon eri asentoon. Tankin päälle kattelin niin en huomannut ainakaan hirveästi ruostetta, takajalkatilan kohdalla oli molemmilla puolilla, mutta ne pekka hioi ja veti ruosteen estot yms, kun käytin temmeksellä vanhantien autohuollossa hitsautettavana runkopalkin päädyn ja reiän vasemmasta helmasta ja myöhemmin sitten hitsasin itse yhden pienen paikan vasempaan helmaan. Peräöljyt aattelin sillä vaihtaa, kun on vissiin vaihdettu vuonna 1992. Perän päällä näyttää olevan tomussa jälki, että on joskus vissiin vuotanut jostain, mutta ei näytä tuoreelle. On kai tuo jossain vaiheessa valmis. Valohommaan tein kysymyksen pikkukysymyksiin 3.10.

Ongelma 4
 Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #8770 : 03.10.2015, 03:44:15 »
Missähän voisi olla vika, kun jarrua painaa niin kaikki päällä olevat valot välähtää sillä hetkellä, kun jarrupolkimeen koskee. Autona volvo 240 vm-88. Olen käyttänyt takalampuista kaikki polttimon pitimet irti, liittimet irti ja katsonut maakohdat. Ajovalojen liittimet käytin myös irti, sulakerasian tarkastin ja käytin jarruvalojen, parkkien ja ajovalojen sulakkeet irti, enkä huomannut mitään ihmeellistä tai vikaa. Ite mietin vielä, että voisiko vika olla jarruvalokatkaisiassa, perävaunupistokkeessa. Perävaunupistokkeen katsoin, ei näkynyt hapettumaa, mutta hiekka/savipölyä oli jonkin verran kertynyt tai sitten voisiko lisämittareiden kytkennät aiheuttaa välähtämisen, tosin kaikkien kolmen mittarin virta on otettu sulakkeesta nro:13 mistä volttimittarin alkuperäisessä asennusohjeessa on mainittu ja mittareiden valaistus on otettu keskikonsolin valolle menevästä johdosta.

Tuon jälkeen olen vielä pessyt perävaunupistokkeen jarrukliinerillä ja rasvannut aseöljyllä. Jarruvalokatkaisijan vaihdoin tiistaina ei vaikutusta. Pikkuserkku ehdotti, että maavika jarruvalokatkaisijassa ja ite mietin joko akkua tai virtalukon pohjaa. Virtalukonpohjaa veikkasin sillä, että lauantain kylillä istuessa jossain vaiheessa käytin virtoja pois ja laitoin sitten takaisin siihen asentoon missä pitäisi mankan lähtä päälle niin ei tapahtunut mitään ja käytin virtoja pois ja takaisin niin rupesi toimimaan. Ekaa kertaa kyllä teki noin. Sunnuntaina sitten epäilin vähävirtaisuutta, kun aamulla mökiltä starttasin niin vähän sahautti niin nopeusmittarin neula kerkes nousta johonki 50km/h ja sitten lähtikin käyntiin. :D
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 10.10.2015, 10:39:45
Juu ruostepaikka sedan tankin takana oleva pelti eli piippuhylly takaluukussa.mites noi kaikki maat ja sulakkeet .yks maa vaihdekepin vieres ja takaluukus on polttoaineanturin ja mittariston .konehuoneessa akun vieressä  .onko mitään hitsattu että vois olla katkoksia .koita lisämaalla .oliko tuossa automaattivalot .virtalukkokokin on maholinen mitä mahtaa tulla jännitettä.mitä on akun jännite ja mitä tulee valoille .oliko lisäjarruvalo ja saatko helposti otettua perävaunupistokkeen pois toiminnast.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 10.10.2015, 12:52:00
Juu ruostepaikka sedan tankin takana oleva pelti eli piippuhylly takaluukussa.mites noi kaikki maat ja sulakkeet .yks maa vaihdekepin vieres ja takaluukus on polttoaineanturin ja mittariston .konehuoneessa akun vieressä  .onko mitään hitsattu että vois olla katkoksia .koita lisämaalla .oliko tuossa automaattivalot .virtalukkokokin on maholinen mitä mahtaa tulla jännitettä.mitä on akun jännite ja mitä tulee valoille .oliko lisäjarruvalo ja saatko helposti otettua perävaunupistokkeen pois toiminnast.
Vaihdekepin vieressä olevaan maapisteeseen olen myös vetänyt kaikkien lisämittarien maadoitukset. Takavalojen molemmilta puolin olen katsonut maat, mutta voisi katsoa ne uudelleen, kun siihen tulee joku johto joka on vedetty karvaperseliitoksella kiinni tosin se ei oo vaikuttanut mihinkään aiemmin, takavalon kiinnityspulttiin tulee kans joku keltavihreä maadoitusjohto. pitää katsoa minne se menee, kun en muista. On automaattivalot. Pitää ensviikolla mittailla jännitteitä. on lisäjarruvalokin. Perävaunupistoketta ei saa helposti pois, kun kaikki johdot joku vetänyt rosvoliittimillä.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 10.10.2015, 19:38:26
Juu mittaa ensi konehuoneesta akku , latausjännite .jos kierroksia koneessa välähtääkö silloinkin .maakaapeli vastus ja maadotus koriin .sulakkeet ja liittimet jne .mittaa ohmi puolella ni näkis missä on joku syöppö .kun jaksaa kerralla kattella kaikki niin jatkossa helpompi tietää sähköt .koita jollain johdolla lisämaat tai plussat .mikkä kaikki välähtää javälähtääkö kun ajovalokatkaisija  käännetty .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 10.10.2015, 21:08:10
Juu mittaa ensi konehuoneesta akku , latausjännite .jos kierroksia koneessa välähtääkö silloinkin .maakaapeli vastus ja maadotus koriin .sulakkeet ja liittimet jne .mittaa ohmi puolella ni näkis missä on joku syöppö .kun jaksaa kerralla kattella kaikki niin jatkossa helpompi tietää sähköt .koita jollain johdolla lisämaat tai plussat .mikkä kaikki välähtää javälähtääkö kun ajovalokatkaisija  käännetty .
Pitää mittailla huomenna. Muistaakseni välähtää parkissa ja ajossa valot päällä. Ajovalot, mittarivalot, sisävalo ainakin välähtää, kun on päällä. Kokeilin valokatkaisia valo asennossa ja parkit päällä niin välähtää valot, valot pois päältä ja ovi auki niin välähtää sisävalo. Kokeilin niin ettei auto ollut käynnissä. Volttimittari näyttää muistaakseni kuitenki kylmänä 14v ja sitten, kun on moottori lämmin ja ajanut pitkään jotain 13,5v. Vilkun, kun laittaa päälle nii aavistuksen volttimittarin viisari heiluu.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 11.10.2015, 10:21:26
Juu .jarruvalokatkaisija toinen tulee sulakkeelta ja toinen valovika anturille , joskus oli vetokoukku kytketty vain toiselle puolelle niin kun laitti kärryn valopalo kokoajan, oliko     vika uusi  vai vanha .valorele myös osassa .minkä jälkeen vika tuli .oliko kilpivalot missä kunnossa .onko sulake vaihdettu .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 12.10.2015, 01:24:11
kun laitat virrat päälle ja vilkun mitä  tapahtuu punaissa valoissa
Tämän muistin eilen katsoa, virrat päällä ja laittaa vilkun niin punaiset valot vilkkuvat vilkun tahdissa.
Juu .jarruvalokatkaisija toinen tulee sulakkeelta ja toinen valovika anturille , joskus oli vetokoukku kytketty vain toiselle puolelle niin kun laitti kärryn valopalo kokoajan, oliko     vika uusi  vai vanha .valorele myös osassa .minkä jälkeen vika tuli .oliko kilpivalot missä kunnossa .onko sulake vaihdettu .
En hoksinut katsoa, että onko vetokoukunpistokkeen johdot vedetty samalle puolelle. Sen tiedän, että oikeaa vilkkua ei ole nyt kytketty mihinkään, kun se oli kytketty joskus takaluukunvalon jatkuvaan virtaan jostain syystä. Vika on ollut ehkä vähän yli kuukauden. En tarkkaan muista minkä jälkeen vika tuli, mutta emäntä muisteli, että olisiko sen jälkeen ilmennyt, kun käsijarrukahva korkkasi parkkiin ajaessa ja nykäistessä. Käsijarrukengästä lähti pinta irti ja käsijarrukahva nousi niin ylös, että hyppäsi yli hammastuksesta ja nuppia ei ihan heti saanut painettua sisälle. Kilpivalojen polttimot olen muistaakseni vuosi sitten vaihtanut. Toisen kilpivalon kanta oli jonkuverran hapettunut.
Vaihdekepin vieressä olevaan maapisteeseen olen myös vetänyt kaikkien lisämittarien maadoitukset. Takavalojen molemmilta puolin olen katsonut maat, mutta voisi katsoa ne uudelleen, kun siihen tulee joku johto joka on vedetty karvaperseliitoksella kiinni tosin se ei oo vaikuttanut mihinkään aiemmin, takavalon kiinnityspulttiin tulee kans joku keltavihreä maadoitusjohto. pitää katsoa minne se menee, kun en muista. On automaattivalot. Pitää ensviikolla mittailla jännitteitä. on lisäjarruvalokin. Perävaunupistoketta ei saa helposti pois, kun kaikki johdot joku vetänyt rosvoliittimillä.
Karvaperse liitosjohto oli vetokoukunpistokkeen maajohto. Siihen vaihdoin abico-liittimen ja takavalon kiinnityspulttiin tullut johto meni toiseen maadoituspisteeseen johon on vedetty takavalon ja perävaunupistokkeen johto.
Juu mittaa ensi konehuoneesta akku , latausjännite .jos kierroksia koneessa välähtääkö silloinkin .maakaapeli vastus ja maadotus koriin .sulakkeet ja liittimet jne .mittaa ohmi puolella ni näkis missä on joku syöppö .kun jaksaa kerralla kattella kaikki niin jatkossa helpompi tietää sähköt .koita jollain johdolla lisämaat tai plussat .mikkä kaikki välähtää javälähtääkö kun ajovalokatkaisija  käännetty .
Lepojännite oli 12.43v. Tyhjäkäynnillä 14.15v ja kierroksilla 14.20v. Heti sammutuksen jälkeen oli 13.45 ja siitä lähti aika nopeasti laskemaan 13v sen pitempään en jaksanut seistä auton vieressä, kun oli jo pimeä ja piti taskulampun valossa mittailla.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 12.10.2015, 19:55:58
yks maa vaihdekepin vieres ja takaluukus on polttoaineanturin ja mittariston .konehuoneessa akun vieressä.
Eilen tarkastin akulta menevät maajohdot, että ovat pultit kiinni ja tänään kattelin tuon vaihdekepin vieressä olevan maapisteen, missä on osa lisämittareiden maapisteistä myös. Takakontista kattelin tankille meneviä johtoja. Vähän ennen polttoaineanturia oli johtosarjassa joku musta neliskanttinen boxi jonka läpi johdot meni, mutta sitä en saanut auki, että olisi tarkistanut hapettumat. Mitään ihmeellistä en noista maapisteistä löytänyt. Kattelin sulakerasiaa ja käytin muutamaa sulaketta pois ja muutaman vaihdoin, kun on niin tiukka painaa sulakkeet paikalleen, että muutamasta lähti vahingossa paikalleen laittaessa pääty irti. Pitää huomenna mittailla sulakerasiasta arvoja.

E: Sulakkeen nro:7 eli jarruvalojen sulakkeen ottaa irti niin valojen välähtäminen loppuu ja, kun laittaa takaisin ja ottaa molemmat jarruvalopolttimot irti niin kans valojen välähtäminen loppuu. Käytin myös valoreleen irti, ei vaikuttanut. Oikealla keltainen ja vasemmalla keltainen/harmaa johto on sähkökaavion mukaan jarruvalon johto. Pitää johtoja seurata ja katsoa onko joku rispaantunut tai samalla katsos sen perävaunupistokkeelta jarruvalonjohtoon liitetyn johdon
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: s73 - 12.10.2015, 20:10:07
Paranna maadotusta sieltä vilkkuvien valojen suunnalta,
nykyiset ei riitä.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 13.10.2015, 17:55:52
Ootko saanu etittyä vikaa , mittailu maat ja muutenkin mitattua.mites sulaketaulu
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 13.10.2015, 21:19:32
Ootko saanu etittyä vikaa , mittailu maat ja muutenkin mitattua.mites sulaketaulu
En ole vielä mittaillut, tänään katoin ja hajotin perävaunupistokkeen, kun oli ruostunut pultti kiinni ja meni hermot. Perävaunupistokkeen liitännät oli muutenkin niin ruosteiset, että haen varmaankin huomenna uuden pistokkeen pultteineen yms. Ei ole kauaa, kun käyttöautoonkin vaihdoin pistokkeen. Katsoin myös kilpivalot, joko mulla tai jollain muulla on tullut pikku virhe kilpivalojen kanssa, kun toisessa valossa meni virtapiuha maahan ja maapiuha polttimon kantaan. Kumma, ettei kuitenkaan oo sulaketta tai polttimoa polttanut ja siitä tuli mieleen, että voiko valovikavahdin toimintaa mitenkään testata.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 13.10.2015, 22:41:25
Just ja vieläkö vilahtaa kun perävaunupistoke on auki eikä mahdollinen hapettumat paska tee kiusaa.syttyykö polttimovikavalo pala kun laittaa virrat päälle .pitäis valo syttyy kun on viallinen lamppu tai ei lamppuu ollenkaan .mittaa piirierot esim takaparkit .jos toinen rikki niin pitäis tulla valo ..
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 14.10.2015, 01:09:58
Just ja vieläkö vilahtaa kun perävaunupistoke on auki eikä mahdollinen hapettumat paska tee kiusaa.syttyykö polttimovikavalo pala kun laittaa virrat päälle .pitäis valo syttyy kun on viallinen lamppu tai ei lamppuu ollenkaan .mittaa piirierot esim takaparkit .jos toinen rikki niin pitäis tulla valo ..
Vielä vilahtaa valot ja napsasin jarruvalolle menevän johdon poikki perävaunupistokkeesta niin edelleen vilahti. Pitää katkoa kaikki ja katsoa sitten, että vilahtaako tai jos viittis napsasta rosvoliittimen vierestä/purkas sen jarruvalon rosvoliittimen jos se perävaunupistokkeelle menevä johto on jostain kohti rispaantunut. En muista tarkkaan, että syttyykö polttimovikavalo, kun laittaa virrat päälle. Jos oikein muistan niin ei. Sen kokeilin eilen päivällä, että on valot ja virta päällä niin polttimovikavalo  ei syty. Ei syty myöskään jos ottaa polttimon pois. Kokeilin molemmilla takavaloilla, että otin jonkin polttimon irti.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 14.10.2015, 15:29:56
Miten muuten mittariston merkkivalot toimii.onko polttimo palanut toimiiko turvavyön muistutin .oliko akun maajohto runkoon kunnossa .ootko katsonu valovian kytkentöjä .alin ja seuraava sulake ja jarruvalokstkaisijalle menee .myös lampiille.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 14.10.2015, 20:46:32
Miten muuten mittariston merkkivalot toimii.onko polttimo palanut toimiiko turvavyön muistutin .oliko akun maajohto runkoon kunnossa .ootko katsonu valovian kytkentöjä .alin ja seuraava sulake ja jarruvalokstkaisijalle menee .myös lampiille.
Vaihdoin tänään perävaunupistokkeen ja testasin, että kaikki liittimet siinä toimii ja edelleen välkkyy. Mittaristosta katoin niin ainut palanut lamppu oli se ajovalojen lamppu joka palaa silloin, kun on parkit ja ajovalot päällä. Valovikavahdin lampun paikalle mittaristoon kokeilin 3 eri lamppua ja ei pala vieläkään valo. Turvavyön muistutin toimii sen verran hyvin, että olen miettinyt sen  maajohdon irroittamista. maajohto runkoon on kunnossa. Käytin valovikareleen irti ja en ainakaan huomannut mitään vikaa siinä. Ei ollut liitin sulanut eikä haissut palaneelle. Olen aikaisemmin käyttänyt yksitellen noita 3 sulaketta irti ja ainut milloin välähtäminen loppuu on, kun ottaa jarruvalon sulakkeen irti ja muut sulakkeet on paikallaan. Katoin takavalon polttimoita niin kaikki 5w polttimoiden lasit oli valkoiset.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 14.10.2015, 21:16:05
Jep oliko jarruvalossa muuta takana, mites jarruvalokatkaisijan sähköt toimiiko brake failure ja parking brake .kato nyt  siihen keskikonsoliin käsijarrukahvan katkaisijaan ja tuhkisvalo ja turvavyömuistutin .onko polttimot saaneet hiukan virtapiikkiä .sulakkeelt virta katkaisijalle ja siit valovialle ja siit takajarruvaloille.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 15.10.2015, 00:59:42
Jep oliko jarruvalossa muuta takana, mites jarruvalokatkaisijan sähköt toimiiko brake failure ja parking brake .kato nyt  siihen keskikonsoliin käsijarrukahvan katkaisijaan ja tuhkisvalo ja turvavyömuistutin .onko polttimot saaneet hiukan virtapiikkiä .sulakkeelt virta katkaisijalle ja siit valovialle ja siit takajarruvaloille.
Siis jarruvalon sulakkeessako? sen sulakkeen nro:7 takana ei oo muuta, kuin jarruvalot. Ainakin niitten valot syttyy mittaristoon. Katoin joku päivä sinne keskikonsoliin takatuhkakupin reijän kautta enkä huomannut mitään ihmeellistä. Käsijarrukahvan katkaisijaa mietin itekki tai sen johtoja, kun en niitä nähnyt. Pitää katsoa jos joku päivä jaksas purkaa sen käsijarrukonsolin irti. Ite epäilen myös, että se valovikavahti on rikki vaikka se ei päällisinpuolin siltä näytäkkään, kun ne kilpivalot oli väärin kytketty.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: estate - 15.10.2015, 08:29:00
Tee takavaloille uusi maadoitus niin lakkaa vilkkumasta eli tinalla johto kiinni jarruvalon polttimon kannan maadoitukseen ja toinen pää koriin. Parista yksilöstä olen repinyt foliot mäkeen kontaktien katoamisten/valojen sekoilun vuoksi ja korvannut oikeilla johdoilla tähän tyyliin
https://brickwalla.wordpress.com/2011/11/16/hard-wiring-my-tails/
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 17.10.2015, 20:49:38
Saikko jo  kuntoon , löysikkö vian , parannuksia aina on.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 20.10.2015, 20:34:53
En ole vielä löytänyt vikaa enkä ole oikein jaksanut etsiäkkään, kun odotin osia. Vaihdoin tänään toisen valovikareleen, mutta ei auttanut. Pitää huomenna purkaa käsijarrukonsoli ja tutkia onko siellä jotain hämminkiä ja vaihdella polttimoita.

Edit: käytin käsijarrukonsolin sittenki illalla irti. En löytänyt sieltäkää mitään ihmeellistä tai vikaa .  Pitäs jaksaa käyttää takapenkki irti ja katsoa se lisäjarruvalon johdot. Yhtäkkiä tuli semmoinen tunne, että onkohan mulla mittaristossa kaikki johdot paikallaan,  kun en nyt yhtäkkiä muista, että olisin nähnyt vaaleanpunaista johtoa ollenkaan jos semmonen pitää olla kiinni. Pitää päivällä tarkistaa sekin, että onko paikallaan vai ei. Mietin myös niitä polttimoita, kun niissä on lasissa sitä valkoista, että onko ne käynyt oikosulussa. Jarruvalopolttimon kosketuspinta näytti kans mielenkiintoiselta kuluneelta.  Voiko irroitettavat polttimonkannat mennä oikosulkuun tai rikki ?
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: estate - 21.10.2015, 12:44:13
Tee nyt ne ylimääräiset maajohdot lamppujen kannoilta koriin niin lakkaa välkkymästä, 100 varmasti maavika, on tunnettu tyyppivika, että folioista häviää kontaktit. Katsot yleismittarilla tai kynällä kumpi on virta ja kumpi maa, kokeeksi voit vaikka työntää kuoritun piuhan pään maakoskettimen ja folion väliin, toinen pää koriin kiinni. Sitten vaan kokeilemaan räpsyykö valot vielä tai vilkuttaako jarruvalot vilkkujen tahtiin. Veikkaisin että ei.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 21.10.2015, 19:19:52
Tee nyt ne ylimääräiset maajohdot lamppujen kannoilta koriin niin lakkaa välkkymästä, 100 varmasti maavika, on tunnettu tyyppivika, että folioista häviää kontaktit. Katsot yleismittarilla tai kynällä kumpi on virta ja kumpi maa, kokeeksi voit vaikka työntää kuoritun piuhan pään maakoskettimen ja folion väliin, toinen pää koriin kiinni. Sitten vaan kokeilemaan räpsyykö valot vielä tai vilkuttaako jarruvalot vilkkujen tahtiin. Veikkaisin että ei.
Pitää huomenna katsoa. Jarruvalot ei ainakaan vilku vilkuntahdissa. Mittariston punaiset valot vilkkuu aavistuksen virrat päällä. Kokeilin toista mittaristoakin tänään paikallaan, mutta en muista välähtikö valot silloinkin testasin, että syttyykö se valovika valo toisella mittaristolla. Ei syttynyt, mutta sen jälkeen kokeilin käytetyllä polttimolla jonka tiesin varmasti syttyvän niin valovika valo syttyi. Kirkkaalta ja ehjältä se vaihdettu polttimo näytti, mutta ei silti toiminut. Joko ei saanut kosketusta tai oli valmiiksi rikki jostain niin ettei nähnyt.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: s73 - 21.10.2015, 20:05:13
Vaihda se jännitteensäädin, nykyinen on hajalla.
Tuskin on boschin leimalla oleva säädin? ???
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 21.10.2015, 20:42:41
Vaihda se jännitteensäädin, nykyinen on hajalla.
Tuskin on boschin leimalla oleva säädin? ???
Alkaa olla sen verran välystä, että pitäisi kohta rempata/ vaihtaa koko laturi. Säätimen merkkiä en muista, mutta on alkuperäinen kai vuodelta 88 :D

Katoin myös niin oikealla puolella takavalossa parkkivaloissa pikkuisen välkyy valot vilkun mukana.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: s73 - 21.10.2015, 21:17:32
Alkaa olla sen verran välystä, että pitäisi kohta rempata/ vaihtaa koko laturi. Säätimen merkkiä en muista, mutta on alkuperäinen kai vuodelta 88 :D

Katoin myös niin oikealla puolella takavalossa parkkivaloissa pikkuisen välkyy valot vilkun mukana.

Oskiloskoopilla näkisit laturin toiminnan, kerta siellä on välystä yms. sama vaihtaa osa.
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 21.10.2015, 22:51:39

Oskiloskoopilla näkisit laturin toiminnan, kerta siellä on välystä yms. sama vaihtaa osa.
Pitkittäistä välystä löytyy jonku verran :D
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 22.10.2015, 09:09:50
Laturin laakerit ei paljoo maksa mutta jos pinta mihin hiilet koskettaa on urassa uraa niin vaatii aikaa ja sorvaria lopuksi
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: jen - 22.10.2015, 09:33:27
Laturin laakerit ei paljoo maksa mutta jos pinta mihin hiilet koskettaa on urassa uraa niin vaatii aikaa ja sorvaria lopuksi
eli kollektori,eipä noita latureita paljon kannata enää korjailla/kuluttaa aikaa,uudet ei maksa juuri mitään ;)
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 23.10.2015, 01:58:59
eli kollektori,eipä noita latureita paljon kannata enää korjailla/kuluttaa aikaa,uudet ei maksa juuri mitään ;)
Kyllä ne sen verran maksaa, että ainakaan tällä hetkellä ei mulla oo varaa ostaa uutta laturia. Periaatteessa ei taida nykyään saada ees uutta laturia, kuin wetteriltä jos enää sieltäkään, kun kaikki on vaihtolaitteita. Tarkoitus oli muutenkin talven aikana katsoa ja ehkä kunnostaa tuo paikallaa oleva laturi. Saa nähä ostanko sitten "uuden" vai korjaan vanhan. Pikkuserkulta löytyy prässi ja sorvi ja iteltä ruuvipenkki niin eiköhän sen saa vanhankin kunnostettua. Laskin motonetin hinnastosta, että 65€ tai 40€ tulisi maksamaan jos korjais alkuperäisen
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: temle - 23.10.2015, 12:03:02
Mun mielest biltemas oli uutta ja korjattu siin satasen noin.jos korjaa ite ni jossain viiden kympin luokkaa .laturin testaus irto laturi  noin 10 .
Otsikko: Vs: 240 alatukivarsi ja ryyppy ongelma.
Kirjoitti: Dmies - 23.02.2016, 21:10:57
Noni vaihtelin laturin ja katoin, että laturin maapiuha oli laturin korvakkeessa kiinni. Laturi oli pikkuisen erilainen niin johtokimpun kiinnitys piti toteuttaa niin, että kiinnike piti vääntää toisinpäin ja sen alla on laturin maapiuhan toinen pää kiinni. Näyttäisi ja tuntuisi, että on se sieltäkin kiinni niin silti valot edelleen välähtää. Laitoin lisämaat jarruvalopolttimoille eikä sekään auttanut. Mietin, että on vanha akku niin voisiko se hajoittaa uuden lataussäätimen tai diodisillan jos joku kenno on rikki akussa. Lisämittarin mukaan lataa normaalisti tai oikeastaan paremmin mitä aiemmin. Kokeilin viikonloppuna myös käyttöauton akulla, kun siinä on samallalailla navat, mutta ei auttanut. Pitää huomenna tai joku päivä mitata vielä yleismittarilla lataus ja käyttää kaikki maapisteet auki konehuoneesta ja hioa liittimet jos se auttaisi.  Hankala, kun ei muista, että minkä jälkeen vika ilmeni. Nuo lisämittareiden kytkennätkin mietityttää vaikka ne on kyllä vedetty alkuperäisten ohjeiden mukaan. 

Kaikki ajovalopolttimotkin kävin toissapäivänä läpi.. semmonen kämmi oli käynyt, että takaparkkivaloihin oli 2 umpioon neljästä lipsahtanut vahingossa 10w polttimo 5w tilalle kesällä, muistaakseni taisin ostaa silloin vääriä polttimoita vahingossa. 

Hoksasin tuossa, kun eilen 1.3 kattelin sulakerasiaa volvosta, että muutama johto oli väärässä kohti ja mietin, että olisko voinut olla tehtaalta lähtien, kun netistä löytyi sulakerasian haulla kuvia missä oli samallalailla ns väärin muutamat johdot. http://i62.tinypic.com/ma7zhj.jpg Eli johdot pitäisi mennä ilmeisesti niin, kuin tässä kuvassa alimpaan nastaan ja keskimmäiseen nastaan yleensa niin parissa kohdassa johdot meni kuvassa olevaan ylempään nastaan ja keskimmäiseen nastaan sen alemman sijasta niin silloinhan virta ei kulje sulakkeen kautta ollenkaan ?  :o En muista kaikkia johtoja, mutta esim sulake nro.16 kohdalla meni näin.