Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: A.Mazon - 23.09.2015, 22:59:25
-
Amaan tulossa otsikonmukainen hammastanko.
Ei nyt dementialta muista, mutta muistelen lukeneeni, että joku muukin foorumilla oli tehnyt samaisen muutoksen ohjaukseen ja käyttänyt onnistuneesti jonkin muun automerkin raidentangonpäitä?? (ehkä Kulmamies?)
-
En se ollut minä ja sitä paitsi se oli vahinko... :)
Asiaan. Mulla oli Amazonissa E30:n hammastanko ja raidepäät oli 106 Peugeotista. Takuuta sopivuudesta en kuitenkaan voi antaa. Akselipalkki ei ollut ihan tehtaan mitoissa, olkavarret oli 164:sta ja hammastanko oli tehostettu.
-
(https://thumb.ibb.co/gDENKa/IMG_20170716_103655.jpg) (https://ibb.co/gDENKa)
image uploader (https://fi.imgbb.com/)
Aattelin et jos ajoissa alottaa talven projektin, ni valmista olis kerranki jo keväällä ;D
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
Tuo tarttis saada niin lähelle palkkia, mitä mahdollista. Kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että tekee vasemman puolen moottorin kannakkeen kokonaan uusiksi ja muokkaa öljypohjaa, jotta hammastangon saisi alatukivarsien päälle. Jos hammastanko menee tästä syystä liian ylös olkavarsiin nähden, niin tilannetta voi kompensoida vaihtamalla kääntövarret puolelta toiselle, jotta saa raidepäät varren yläpuolelle.
Tuossa kuvassa olevassa kohdassa raidetangot kääntyvät aivan liikaa takaviistoon, jolloin ohjaus ei toimi lähellekään oikein.
Kannattaa Googlettaa "bump steer" ja "ackerman steering"
-
Jatketaampa tähän...
Bmw e30 hammastankoa amazoniin sovittelen. Siinä on vaimennin, mutta tilan puutteen takia siirrettävä tai poistettava. Sen ehkä pystys kääntämään hammastangon etupuolelle. Oliskohan siitä mitään iloa vai otanko vaan pois?
-
Kokeile ilman ensin, luulen ettet jää kaipaamaan...
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
Ja kannattaa vielä hammastankoa miettiä uudelleen, itse laittaisin e36 bemarin tehostetun hammastangon, aivan helvetisti nopeampi mitä toi e30 tanko ja sellanen ainakin bemarissa menee melko bolt on e30:iin. Eli vastaava ulkoisesti.
-
Itselle on tulossa kans e30:sen ohjausvaihde ja kuvien mukaisella toteutuksella.
Vaihde on lähellä palkkia ja alatukivarsien yläpuolella. Samoiten siirsin ohjausiskunvaimentimen vaihteen etupuolelle.
Tällä setupilla mielestäni raidetangon kulmat pitäisi olla aikas hyvät...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
(https://thumb.ibb.co/f6S7LF/20170718_183809.jpg) (https://ibb.co/f6S7LF)
-
Itselle on tulossa kans e30:sen ohjausvaihde ja kuvien mukaisella toteutuksella.
Vaihde on lähellä palkkia ja alatukivarsien yläpuolella. Samoiten siirsin ohjausiskunvaimentimen vaihteen etupuolelle.
Tällä setupilla mielestäni raidetangon kulmat pitäisi olla aikas hyvät...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
(https://thumb.ibb.co/f6S7LF/20170718_183809.jpg) (https://ibb.co/f6S7LF)
Tää on asiallinen O0
-
Itselle tulossa samainen ohjausvaihde ja siirsin iskarin etupuolelle.
Uskoisin että tuosta on jotain "hyötyä" ohjaustuntumaan, koska bmw:n insinöörit on tuommoisen aikoinaan lisänneet...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
image hosting (https://fi.imgbb.com/)
-
Mikä mahtaa olla tuon e30 hammastangon suojakumien sisällä olevien nivelten välinen mitta..?
-
Tää on asiallinen O0
Tulihan tuota hierottua kohdilleen, että sai ohjausvaihteen alatukivarsien päälle. Mm. alatukivarsia joutui madaltamaan puslien kohdalta (plagiointi Kulmamieheltä :) ) ja öljypohjaan muutoksia (vinokone tulossa).
Toivottavasti tuo ohjaus toimii sitten käytännössäkin...
-
Lisää kuvia ja dataa tästä muutoksesta :) Sama on mielessä omaankin tehdä !
-
Itselle tulossa samainen ohjausvaihde ja siirsin iskarin etupuolelle.
Uskoisin että tuosta on jotain "hyötyä" ohjaustuntumaan, koska bmw:n insinöörit on tuommoisen aikoinaan lisänneet...
Kyllä, sillä on tarkoitus. E30 korisen bemarin alustassa... Joka lienee sellaisella joskus ajanut, tiennee ettei se siviilimallissa ole mikään ajettavuuden riemuvoitto...
-
Mikä mahtaa olla tuon e30 hammastangon suojakumien sisällä olevien nivelten välinen mitta..?
Noin 62cm
Vähän liian pitkä ???
-
Tutkin alusta geometriaa edestä katsottuna ja mielestäni kun hammastangon nostaa niin ylös että se menee alatukivarsien päälle raidetangot jäävät huonoon asentoon. Tilannetta ei oikein paranna raidetankojen päiden kääntäminen olkavarsien yläpuolelle ja moottorikin tulee vastaan...
Tai olkavarsia pitäs muokata...
Olis varmaan hyvä ettei joustoliikkeessä aurauskulma muuttuisi kovin paljoa.
-
Noin 62cm
Vähän liian pitkä ???
Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?
Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta.. :P
-
Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?
Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta.. :P
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
-
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
Ja tälläisen saisi tulla uloskantohintaan hakemaan Hämeenlinnasta :)
-
Mopoautossa voisi olla ;D ;D
Samaa olen myös kuullut 200-sarjan tangosta, ja sisäosissakin varaa kaventaa, mutta tehostetusta kuulemma ei onnistu ainakaan että tehostuskin jäisi.
Siihen vain sähköinen tehostin kaveriksi..?
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.
Mulla oli 164:n olkavarret, jolloin nuo nivelet sopi reikään ihan hyvin, mutta eivät tosiaan sovi Amazonin kartioon.
Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
(https://thumb.ibb.co/iFG3Lw/IMG_20171108_121924.jpg) (https://ibb.co/iFG3Lw)
Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.
-
(https://thumb.ibb.co/iFG3Lw/IMG_20171108_121924.jpg) (https://ibb.co/iFG3Lw)
Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.
Nerokas työkalu :)
-
Onkos asiaan liittyen kukaan keksinyt tässä vuosien varrella uusia juttuja?
Tuo miun ilmajousitettu Amazon tarttis ohjauskamat, jotka sallisi laajan korkeudenvaihtelun aurauksen muuttumatta kauheasti, nyt käy harittelemaan (vaiko aurailemaan, en muista kun testailin muutama viikko sitten) aika pahasti kun laskee alas... Oisko se sitten esim. 240 tehostamaton hammastanko kavennettuna? Vauxhall sähkötehostin minulla onkin jo hankittuna. Öljypohjan (B20), koneenkorvien yms. muuttelut onnistuu hyvin koskapa kaikki on purettuna.
-
Mahtaako tuo otsikon E30 hammastanko ainakaan olla ihan optimaalisin vaihtoehto? Joku vaan sellaisen ekana Amazoniin laittoi, niin siitä tuli trendikästä :D Kavennettu 240 varmasti jo paljon parempi.
En tiedä miten on katsastusmiehelle selitettävissä, mutta esim. Smartin hammastanko voisi olla huomattavasti parempi, kun on niin kapea ja pitkät raidetangot.
(https://www.gpa26.com/img/p/5/4/0/8/9/5/5/5408955.jpg)
-
Mahtaako tuo otsikon E30 hammastanko ainakaan olla ihan optimaalisin vaihtoehto? Joku vaan sellaisen ekana Amazoniin laittoi, niin siitä tuli trendikästä :D Kavennettu 240 varmasti jo paljon parempi.
En tiedä miten on katsastusmiehelle selitettävissä, mutta esim. Smartin hammastanko voisi olla huomattavasti parempi, kun on niin kapea ja pitkät raidetangot.
(https://www.gpa26.com/img/p/5/4/0/8/9/5/5/5408955.jpg)
Suattaahan ne leimalla akselistomassoista olla kiinnostuneita, jotta minkä painoisesta vehkeestä on peräisin. Tuo Smartin näyttäisi kyllä näppärältä, vaan jääkö jo tulilinjalle moottorin kanssa tuo ohjausakselin tumppi.
Tuossa ois ehkä tyrkyllä 240 hammastanko testiin, pitänee testailla kuinka sen kanssa käy.
-
Onkohan sellainen ratkaisu mahdollinen että hammastanko laitettaisiin sen välitangon tilalle. Ohjausgeometria säilyisi volvolaisena (jos se on mikään tavoiteltava asia). Tarvitsisi vain RHD apusimpukan jostain?
-
Täytyy sanoa, että olen odotellut useamman vuoden jonkun ratkaisevan tämän 'Hammastanko Amazoniin' haasteen.
Sellaisella ratkaisulla, että lähes kuka tahansa pystyy homman hoitamaan.
Toki en odota, että ilman mitään koneistustarpeita asia pitäisi hoitaa, mutta ohjeilla, millä osilla ja rajoituksilla tms. asia ratkeaa.
Osilla joita löytyy vaikka Motonetistä - siis ei millään harvinaisuuksilla joita ei ole missään saatavilla tai joiden hinta on tavoittamattomissa.
Tarvittavia koneistus tms. palveluja varmasti löytyy ympäri Suomea.
Foorumilla kun on henkilöitä, jotka oikeasti ymmärtävät tekniikan päälle, niin siksi odotusarvo ratkaisun löytymiselle on ollut, ja on edelleen, korkealla.
-
Jäänyt vähän tämäkin homma muiden kiireiden takia... 240 hammastanko hommattu, mutta en ole kerennyt puuhailla sen kanssa ihmeemmin.
Sitten silmiini osui tällainen Astra F (?) hammastanko, joka liikkuu keskeltä. https://youtu.be/jz0xMCPRoUI?si=PIKLIp-jQFgW15zh
Tiiä häntä miten sopisi, jostain kun saisi hypisteltäväksi. Tuohon sitten vaikka Astra G sähköhydraulinen pumppu kaveriksi, sellainen minulta löytyisikin yhdestä varaosaraadosta.
-
Tuollaista joskus kans haaveilin, mutta se jäi sille tasolle. Huomioitavaa ainakin on, että toi on alunperin rintapellissä kiinni, eli pitäisi olla oikealta ohjattavasta autosta, jos meinaa Amukkaan akselin etupuolelle.
-
Tällainen vaihtoehto löytyi maailmalta. En tiedä mitä mieltä katsastaja lienee tällaisesta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/narrow%20rack.jpg?img=medium)
-
olkavarret oli 164:sta ja hammastanko oli tehostettu.
Tyhmähkö kysymys, olkavarret eli ne kahdella mutterilla olka-akseliin tulevat vipuset joihin raidetangonpäät kiinnittyvät? Kääntövarsinakin tunnetut? Ja 164:sta käy suoraan Amazoniin kiinni?
Tiedusteluni mukaan 240:n raidetangonpään kartio istuu satakuusnelkkuun hyvin, eli senkin puolesta kakssatkun hammastanko olisi hyvä valinta. Suunnittelin tekeväni hammastangolle erillisen kiinnityshäkkyrän Aman orkkis simpukan ja apusimpukan pultinreikiin, saisi ehkä tarvittaessa tehtyä lisätuennan moottorin kumityynyjen alempiin kierteisiin lisäksi.
-
Eiku siis se koko hässäkkä, mikä kiinnittyy ylä- ja alapalloon. Navat ja jarrut ym. oli myös 164:sta.
Kartioiden väliin piti laittaaa shimmit.
-
Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.
Päädyin kuitenkin E30 hammastankoon (tehostamaton) kun sain sellaisen helpohkosti. E36 sisänivelet näyttäisivät käyvän siihen kiinni.
Muistatko minkä ikäisen Croman ulkopäät oli?
-
En kyl osaa sanoa. Samat ilmeisesti myös 9-3 Saabissa ja c-Vectrassa.
Tämän näköiset ne oli.
(https://www.skruvat.fi/assets/blobs/images/products/719/61344521_638476665875385242/61344521_large_0.jpg?preset=medium&dpr=2)
-
Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.
Mikä oli tämä toinen projekti? Mulla on haaveissa E36 tehostettu tanko laittaa 142:n ohjausta hoitamaan, jos joku on sellaisen satasarjaan laittanut niin kiinnostaisi kuulla/nähdä toteutuksesta...
-
Amazonissa mulla oli E30 hammastanko 106 Pösön raidepäillä, Pyhimyksessä E36 hammastanko Croman päillä ja 145:ssa S40 hammastanko omilla päillään etuakselipalkin takapuolella.
-
Amazonissa mulla oli E30 hammastanko 106 Pösön raidepäillä, Pyhimyksessä E36 hammastanko Croman päillä ja 145:ssa S40 hammastanko omilla päillään etuakselipalkin takapuolella.
Mitäs tuo S40 tangon asennus vaatii, niitäkin nurkissa on? Kun edessähän noissa satasarjalaisissa on raidetanko.
-
Mitäs tuo S40 tangon asennus vaatii, niitäkin nurkissa on? Kun edessähän noissa satasarjalaisissa on raidetanko.
Se pitää tietysti saada akselin takapuolelle, että ohjaus toimii oikein päin. Tämä aiheuttaa vähän murhetta ohjausakselin kanssa, kun sen pitää kääntyä niin jyrkästi alas tulipellin kohdalta ja niveliin tulee turhan jyrkkä kulma. Toinen murhe on öljypohja, kun takasumpulliselle pohjalle ei ole oikein tilaa. Mulla oli tdi-kone, jossa öljypohjan sumppu oli akselin etupuolella.
-
Mulla oli e30 hammastanko e36 sisäpäillä, croman raidepäillä ja nascar 2:1 puolittajalla... Ohjaus toimi hyvin mutta oli jäykkä. Nyt on rakenteilla e46 tehostettu sähköisellä hydpumpulla, samat sisä ja ulkopäät ku e30. Tässä kuva nyky versiosta hammastangon akselin lähtökulma on huono törmää ylätukivarsiin täytyy hiukan muuttaa vielä kiinnitystä. (https://sale.kuvat.fi/kuvat/Auto%20hommia/IMG_20250302_122345.jpg/_medium.jpg) (https://sale.kuvat.fi/kuvat/Auto%20hommia/IMG_20250302_122345.jpg)
-
Se pitää tietysti saada akselin takapuolelle, että ohjaus toimii oikein päin. Tämä aiheuttaa vähän murhetta ohjausakselin kanssa, kun sen pitää kääntyä niin jyrkästi alas tulipellin kohdalta ja niveliin tulee turhan jyrkkä kulma. Toinen murhe on öljypohja, kun takasumpulliselle pohjalle ei ole oikein tilaa. Mulla oli tdi-kone, jossa öljypohjan sumppu oli akselin etupuolella.
Etuvetomoottori tulossa nokalle joten tuo öljypohja ei ole niin akuutti ongelma. Ohjausakseli saattaa ratketa saman luovuttajan osilla mistä tuon ohjausvaihteen otan.
Mutta kääntövarret on etupuolella, onko ne miten käännettävissä taakse? Oma raato tuolla romujen alla piilossa niin ei jaksa kaivaa esille että katsoisi...
-
Etuvetomoottori tulossa nokalle joten tuo öljypohja ei ole niin akuutti ongelma. Ohjausakseli saattaa ratketa saman luovuttajan osilla mistä tuon ohjausvaihteen otan.
Mutta kääntövarret on etupuolella, onko ne miten käännettävissä taakse? Oma raato tuolla romujen alla piilossa niin ei jaksa kaivaa esille että katsoisi...
Olkavarret saa vaihdettua puolelta toiselle, niin se ei ole mikään ongelma. Jarruletkut pitää tietysti muuttaa, kun satula siirtyy navan etupuolelle.
Ohjausakselikin olisi varmaan modattavissa siten, että siirtää ekan nivelen reilusti hytin puolelle ja tekee tulipeltiin reiän alemmas.
Mun Kuvat.fi kansiossa on kuvia 145 Expressin hammastankoprojektista. https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/5.+Ohjaus/ (https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo+145+Express+D5252T/5.+Ohjaus/)
-
Noista kuvista on varmasti apua, kiitokset erinomaisesta dokumentoinnista :hg: