RallyBaron  Samppasport

Amazon->BMW E30 hammastanko (tehostamaton)->raidetangonpäät?

  • 44 Vastauksia
  • 15804 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gft67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Mikä mahtaa olla tuon e30 hammastangon suojakumien sisällä olevien nivelten välinen mitta..?
Noin 62cm
Vähän liian pitkä  ???
Amazon -67

Poissa gft67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Tutkin alusta geometriaa edestä katsottuna ja mielestäni kun hammastangon nostaa niin ylös että se menee alatukivarsien päälle raidetangot jäävät huonoon asentoon. Tilannetta ei oikein paranna raidetankojen päiden kääntäminen olkavarsien yläpuolelle ja moottorikin tulee vastaan...
Tai olkavarsia pitäs muokata...
Olis varmaan hyvä ettei joustoliikkeessä aurauskulma muuttuisi kovin paljoa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2017, 12:31:18 kirjoittanut gft67 »
Amazon -67

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Noin 62cm
Vähän liian pitkä  ???

Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?

Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta..  :P

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?

Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta..  :P

Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin  :(

200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin  :(

200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
Ja tälläisen saisi tulla uloskantohintaan hakemaan Hämeenlinnasta :)
No kun halvalla sai.

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Mopoautossa voisi olla ;D ;D

Samaa olen myös kuullut 200-sarjan tangosta, ja sisäosissakin varaa kaventaa, mutta tehostetusta kuulemma ei onnistu ainakaan että tehostuskin jäisi.

Siihen vain sähköinen tehostin kaveriksi..?

Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin  :(

200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.

Poissa gft67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso  :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.
Amazon -67

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso  :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.

Mulla oli 164:n olkavarret, jolloin nuo nivelet sopi reikään ihan hyvin, mutta eivät tosiaan sovi Amazonin kartioon.

Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.

Poissa gft67

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso  :(
?

Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.
Amazon -67

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan

Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.

Nerokas työkalu :)

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Onkos asiaan liittyen kukaan keksinyt tässä vuosien varrella uusia juttuja?

Tuo miun ilmajousitettu Amazon tarttis ohjauskamat, jotka sallisi laajan korkeudenvaihtelun aurauksen muuttumatta kauheasti, nyt käy harittelemaan (vaiko aurailemaan, en muista kun testailin muutama viikko sitten) aika pahasti kun laskee alas... Oisko se sitten esim. 240 tehostamaton hammastanko kavennettuna? Vauxhall sähkötehostin minulla onkin jo hankittuna. Öljypohjan (B20), koneenkorvien yms. muuttelut onnistuu hyvin koskapa kaikki on purettuna.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2024, 19:42:37 kirjoittanut Amanssi »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6616
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Mahtaako tuo otsikon E30 hammastanko ainakaan olla ihan optimaalisin vaihtoehto? Joku vaan sellaisen ekana Amazoniin laittoi, niin siitä tuli trendikästä :D Kavennettu 240 varmasti jo paljon parempi.

En tiedä miten on katsastusmiehelle selitettävissä, mutta esim. Smartin hammastanko voisi olla huomattavasti parempi, kun on niin kapea ja pitkät raidetangot.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2024, 19:41:38 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Amanssi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • www.vrcf.fi
Mahtaako tuo otsikon E30 hammastanko ainakaan olla ihan optimaalisin vaihtoehto? Joku vaan sellaisen ekana Amazoniin laittoi, niin siitä tuli trendikästä :D Kavennettu 240 varmasti jo paljon parempi.

En tiedä miten on katsastusmiehelle selitettävissä, mutta esim. Smartin hammastanko voisi olla huomattavasti parempi, kun on niin kapea ja pitkät raidetangot.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Suattaahan ne leimalla akselistomassoista olla kiinnostuneita, jotta minkä painoisesta vehkeestä on peräisin. Tuo Smartin näyttäisi kyllä näppärältä, vaan jääkö jo tulilinjalle moottorin kanssa tuo ohjausakselin tumppi.

Tuossa ois ehkä tyrkyllä 240 hammastanko testiin, pitänee testailla kuinka sen kanssa käy.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2024, 23:22:50 kirjoittanut Amanssi »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Onkohan sellainen ratkaisu mahdollinen että hammastanko laitettaisiin sen välitangon tilalle. Ohjausgeometria säilyisi volvolaisena (jos se on mikään tavoiteltava asia). Tarvitsisi vain RHD apusimpukan jostain?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Täytyy sanoa, että olen odotellut useamman vuoden jonkun ratkaisevan tämän 'Hammastanko Amazoniin' haasteen.
Sellaisella ratkaisulla, että lähes kuka tahansa pystyy homman hoitamaan.
Toki en odota, että ilman mitään koneistustarpeita asia pitäisi hoitaa, mutta ohjeilla, millä osilla ja rajoituksilla tms. asia ratkeaa.
Osilla joita löytyy vaikka Motonetistä - siis ei millään harvinaisuuksilla joita ei ole missään saatavilla tai joiden hinta on tavoittamattomissa.
Tarvittavia koneistus tms. palveluja varmasti löytyy ympäri Suomea.

Foorumilla kun on henkilöitä, jotka oikeasti ymmärtävät tekniikan päälle, niin siksi odotusarvo ratkaisun löytymiselle on ollut, ja on edelleen, korkealla.

 

KL-varaosat  Race.fi