Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...
Jos jätät auton mäkeen.
Laita ensin käsijarru päälle ja sitten P
Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...
Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:
Aina täräytän käsijarrun P:n kaveriksi
Sama täällä. :)Kuin myös, vaikka parkkipaikka ei mäessä olekkaan... pysyypä osat liikenteessä kun ei istu samassa asennossa ja käyttö kerran vuoteen.
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa. ;)
Kiitos.
Ovatko tuollaiset kontaktihäiriöt yleisiä yleensä tai nimenomaan Volvoille?
Auto on muuten aivan hemmetin hyvä, mutta euroja on mennyt melkoisesti enemmän kuin iltojeni valon ja aamujeni auringon ikivarmaan raksuttajaan, V70 2,5 TDI:n! >:( >:(
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa. ;)
Valoissa D:llä mutta jos tietää että pysähdys kestää pidempään niin sitten P:lle. Tuossa saksalaisessa käsijarru menee automatic päälle kun auton parkkeeraa...Ja Hold assist pitää paikallaan mäessä vaikka jalan ottaisi pois jarrupolkimelta ;)
-96 äRRällä tulee aina valoissa laitettua N asentoon. Muuten mennään ihan D ja jos painava kärry perässä niin silloin käytän 3 asentoa.
En itse taas käytä koskaan valoissa P, koska sitten nuo pakkivalot vilahtelee ja takana tulija voi hämmentyä ;D
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.Keppi ainakin kuluu tuossa :D
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.
Ylimääräiset vaihteenvaihdot kuluttavat aina vaihteistoa ja moottorin tukikumeja.+1 ;)
Eniten säästää kun ei tee mitään, niin se automaattivaihteisto on suunniteltu käytettäväksi :)
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.Silloin saattaisi olla tyhjäkäynti liian korkealla, ei kyllä kuulu normisti juristaa/resonoida. ;)
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?Eipä tuo ole ongelmia aiheuttanut tähän mennessä, vaikken ikinä ole Deeltä poistunut risteyksissä.
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.
Ghost kyseli tuolla aiemmin Fastdochilta että mikä syynä tähän erikoiseen ajotapaan, no justhan mä sen kerroin.
Aika heikossa kunnossa laatikko, jos jo paikallaan ollessa laatikko luistaa. Hämmentävän usein ihmiset sekoittavat turbiinissa tapahtuvan "luiston" ja laatikon luistamisen. Eli siis paikallaan ollessa D:llä laatikossa ei luista yhtikäs mikään, tämä siis perinteisissä turbiinilla olevissa laatikoissa. Ainoa vaikutus on se, että turbiinissa tapahtuu jotain häviävän pientä öljyn lämpeämistä, mutta taitaa lähes kaikissa automaateissä olla jäähdyttimessä vaihdelaatikon öljylle jäähdytys/lämmitys, joten veikkaanpa, että öljyn lämmöt ei muutu paikallaan ollessa yhtään mihinkään vaikka auto seisoisi tuntikausia D:llä paikallaan.Tää oli mun pointti että laatikko (turbiinin luisto) suotta lämmittää oljyä. Turhaa kai selittää ammattilaisille kumpi on parempi, olla lämmittämättä vai lämmittää sitä ölppää.
Kuinkas paljon se D-N-D-vatkaaminen sitten käytännössä laatikkoa kuluttaa? 700 kai on V70 D5:n käyntinopeus ja 850 bensa-kasipätkänKai siinä lähinnä solenoidit kuluu.
Kai siinä lähinnä solenoidit kuluu.
Ahaa.
Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?
Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali. >:( >:(
Ahaa.Mutta mieluummin jarru- kuin kytkinkorjamolla. *taavih->
Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?
Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali. >:( >:(