Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 15.11.2015, 10:57:04

Otsikko: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 15.11.2015, 10:57:04
Olen ajanut nyt vaihteeksi automaatilla reilut kolme vuotta.
Hyvä peli ja erityisen mukava. Aiemminkin on ollut automaattilaatikkoinen auto, josta tykkäsin.

Eilen pohdin kaupunkireissulla, että miten mahdatte muut automaateilla ajavat tehdä noin minuutin pysähdyksissä.
Laitatteko vaihteenvalitsimen P-asentoon vai annatteko olla D:llä jarrupoljin pohjassa? Mikä on aikarajana?

Sitten toinen vähän samantyylinen kysymys: syökö automaattiaskinen auto enemmän jarruja tai ainakin jarrujärjestelmään liittyviä hälytysjärjestelmiä kuin manuaali?

Edellisellä V70 2,5 TDI manuaali-Volvollani saatoin ajella pitkät pätkät koskematta jarruihin.



Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Taavi.H - 15.11.2015, 11:13:49
Kun on automaatti, keppiä ei vatkata! :D Eli itse laitan P:lle lähinnä silloin kun nousen autosta vaikka pysäköintilipukkeen takia tms. Toki jos jossain parkkipaikalla odottelen vaikkapa poikia harrastuksesta tulevaksi ja tiedän että ovat parin minuutin päästä autolla, jätän käyntiin ja heitän P-asentoon talvella tai kesähelteillä. Muuten kyllä sammutan auton jos ei jäähdytykselle tai lämmitykselle ole tarvetta. Mutta en koskaan liikennevaloissa tms. vatkaa keppiä turhaan. En oikein aikarajaa mieti vaan pikemminkin tilanteen ja tarpeen mukaan siis mennään.

Kyllähän automaattilaatikollinen jarruja syö, koska moottorijarru ei samalla tavalla ole käytössä. Toisaalta, pysyväthän kunnossa eivätkä jumittele kun niitä käytetään.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Huikkoster - 15.11.2015, 11:20:31
En usko että on haittaa vaikka olisi pitkäänkin d:llä. Jokusen asteen öljyt lämpee mutta ei lähellekkään niin paljoa kuin kiihdyttäessä. Polttoainetta kuluu vähän enemmän.

Kyllä syö jarruja. Moottorijarrutus ei ole tai on heikompi ellei pakkovaihteilla hidasta. Lisäksi kun tuut pysähdyksiin, joutuu jarruttaa kovempaa koska auto haluaa vetää edelleen eteenpäin pienellä voimalla.

(Automaateissa on eroja joten tämä viesti ei päde kaikkiin)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Wolvis - 15.11.2015, 13:13:38
Sama se itellä, keppi liikkuu jos tarvii peruutella tai sitten pysäköi auton johonkin käydäkseen jossain, muuten aina D:llä.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Customer - 15.11.2015, 16:58:54
Nykyään melkein aina N-asennossa kun käsijarru on modifioitu hyvin toimivaksi ja pysyykin siten toimivana.

Kyllähän se enemmän syö jarruja kun veto on aina samaan aikaan päällä jarrun kanssa. Tosin itse tykkään pitää koneen optimaalisella
kierrosalueella ja siksi käytän pakkovaihteita tilanteen mukaan ja tapana on myös ollut moottorijarruttaa risteyksiin pakkokakkosella alle 40kmh
vauhdeissan. Valoissa seisotaan jarrulla vaihde päällä. Jos tuntuu että pysähdys on pitkä niin sitten menee N.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: GHOST - 15.11.2015, 18:06:21

Jos jätät auton mäkeen.

Laita ensin käsijarru päälle ja sitten P
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: TVS - 15.11.2015, 21:26:47

Jos jätät auton mäkeen.

Laita ensin käsijarru päälle ja sitten P
Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.11.2015, 21:31:49
Pysäköidessä d5:ssä mulla P ja käsijarru aina molemmat, valoissa odottaessa vedän helposti D -> N koska jalka kramppaa "helposti" siinä jarrulla seisoessa. En mä polkimia tarvi muutenkaan, vakionopeudensäätimellä ajelen kunnon turvaväleillä ;) Pidän myös hyvänä jos tulee jarruja muuten käytettyä enemmän, yleensä ongelmana on että ne jumii kun niitä käyttää liian vähän.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: o_j - 15.11.2015, 22:16:23
Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...

Ja näin neuvotaan myös volvon manuaalissa toimimaan.

Edit: siis käyttöohjekirjassa, ei manuaaliautossa. ;D Vaikka samoin sen kanssa varmaan neuvotaan toimimaan.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: tuomaril - 16.11.2015, 01:03:07
Minulla on (huono) tapa veivata tuota vaihdekeppiä N:lle vähän turhankin herkästi. S* Pitäisi pitää mielessä, että siellä ei luista mitkään kytkimet toisinkuin DSG:ssä, johon olen tottunut, eli en aina laittaisi N:lle esim. jos odottelen vaikka minuutin kaveriani tms. ;D


Mitä tuohon pysäköintiproseduuriin tulee, niin itse olen jostain syystä todella tarkka, että se auton massa jää tosiaan käsijarrun varaan, eikä sen P-vaihteen. Aina pysäköidessä ensiksi vaihde vapaalle, sitten käsijarru-->jalkajarru ylös, jotta auto nytkähtää käsijarrun varaan-->auto sammuksiin-->Vaihde P:lle. ::) Täysin tasaisella en tietenkään tuota käsijarrua jaksa nykiä ylös, mutta tällöinkin laitan ensiksi vapaalle ja katson että auto ei liiku suuntaan eikä toiseen ilman jarruja.  :2funny:

Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 16.11.2015, 07:13:02
Mulle aikoinaan edellisen automaatin kanssa katsastaja sanoi, että käytä sitä käsijarrua kerran se autossa on.
Joka kerta tuli katsastuksessa hylsy toimimattoman käsijarrun takia!  >:(

Noita jarruja automaattiauto kyllä syö huomattavasti enemmän kuin manuaali. Sille ei voi mitään. Ikävä homma.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: völvöxc60 - 16.11.2015, 07:25:53
Jos omaa Xc60 automaattiin ja perheen uuteen tulokkaaseen V40 manuaali T3:een vertaa, niin ei tuossa V40 ole nimeksikään moottorijarrutusta. En tiedä, että onko tuossa manuaalissa joku rullaustoiminto, mutta käsittämättömästi se rullaa vaihde päällä!
Näkyisi olevan paljon kuluneemmat palat, vaikka autolla on ajettu vasta 30tkm ja omalla automaatti Xc60:llä on rullattu reilut 46tkm. Toki varmaan palojen paksuudella on ollut uutena eroa.
Tuo etäisyyteen perustuva vakionopeusäädin kyllä syö jarruja, jos sitä paljon käyttää. Sen totesin kun sitä käytin tuon V40:n hakumatkalla. Vähän väliä auto jarrutteli, että etäisyys pysyy samana edellä ajavaan.
Mutta ettei mene ohi aiheen, niin aina D:llä myös valoissa :pomo:
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: o_j - 16.11.2015, 08:25:31
Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:

P:llä auto pitää paikallaan melko hentoinen lipare verrattuna esim. manuaaliin, ainakin niissä laatikoissa joista olen kuvia katsellut. En silti usko että varsinaisesti tuolle mitään tapahtuu, mutta vaihteensiirtomekanismi saattaa kärsiä jatkuvasta repimisestä. Osaa meinaan välillä olla tiukassa ihan lähes tasamaallakin kun on unohtanut vetää käsijarrun tiukalle.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: GHOST - 16.11.2015, 09:26:54

Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:
[/quote]

Kokeile pysäyttää automaattiauto jyrkkään mäkeen pelkällä P:llä.

Tulee yllätys,kun olet lähdössä liikkeelle ja jo jarrupolkimen ylöspäästössäkin.

Käytin P:tä varmaan 20 vuotta,ennenkuin siirryin käyttämään käsijarrua.

Katsastusmieskin ilmoitteli vuosia toimimattomasta käsijarrusta,mutta kun autoi oli automaatti,niin

"miksi sitä käyttäisi,kun auto pysyy paikallaan muutenkin"

Ja pysyihän se mutta kun alkoi tulemaan mäkiin pysäköintejä,niin muutaman vuoden kestäneen vaihdekepin

repimisen jälkeen aloin käyttämään käsijarrua.

Taisin alkaa käyttämään käsijarrua myrskyisen laivareissun jälkeen kun käsitin miten paljon se P:een lukituspinna

sai kyyttiä sinä yönä.

Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Ristus - 16.11.2015, 10:12:17
Aina täräytän käsijarrun P:n kaveriksi
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Axu85 - 16.11.2015, 13:15:33
Aina täräytän käsijarrun P:n kaveriksi

Sama täällä. :)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Wolvis - 16.11.2015, 15:30:40
Sama täällä. :)
Kuin myös, vaikka parkkipaikka ei mäessä olekkaan... pysyypä osat liikenteessä kun ei istu samassa asennossa ja käyttö kerran vuoteen.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 16.11.2015, 16:26:15
Tuo jarrujen kuluminen automaatissa askarruttaa, ei niinkään käyttämättömänä jumiva käsijarru.

Mulla palaa lähes aina liikkeelle lähdettäessä ja nyt muutenkin "tarkista jarruvalo(t)" näytössä.
Se sekoittaa hienon kermapeepuhelimen, jolla on sama näyttö! Tänään en meinannut onnistua työpuheluissa ennen kuin seisotin auton tasaiselle ja odotin hetken, ettei mikään jarruassistentti herjaillut! Sitten onnistui puhelu rinnakkaiskortilla ja muuten hemmetin kätevällä Volvon laitteella.

Onneksi loppuviikosta auto pääsee huoltoon.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaide - 17.11.2015, 11:49:51
8 lovinen tuntuu vaihtavan kokoajan pienemmälle kun auton antaa rullata ja täten käyttää moottorijarrutusta , eli jarrut ei ehkä kulu niin paljon. Lisäksi start stoppi sammuttaa moottorin  D:n ollessa päällä pysähtyessä ja jos tässä kohtaa survoo P:lle niin moottori käynnistyy sekunniksi sammuen jälleen P:llä :o
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kupru - 17.11.2015, 11:59:04
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Taavi.H - 17.11.2015, 12:10:16
Jos kustannuksia mietitään, niin palojen ja levyjen hieman suurempi kuluminen enemmän kuin kompensoituu sillä, että etenkin takajarrujen jumittamisen riski pienenee.

Jarrupalat on halpoja kuin palasaippua! :D   
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: völvöxc60 - 17.11.2015, 12:27:30
Miksi ne palat paikallaan kuluu? Toki jos ryömittää valoissa jatkuvasti ::)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Huikkoster - 17.11.2015, 13:23:46
Eihä ne paikallaan kulu mutta pysähtyminen vaatii jokusen prosentin enemmän jarruvoimaa.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 17.11.2015, 16:49:36
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)

Kiitos.

Ovatko tuollaiset kontaktihäiriöt yleisiä yleensä tai nimenomaan Volvoille?

Auto on muuten aivan hemmetin hyvä, mutta euroja on mennyt melkoisesti enemmän kuin iltojeni valon ja aamujeni auringon ikivarmaan raksuttajaan, V70 2,5 TDI:n!  >:( >:(
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.11.2015, 16:53:49
Mulla jarruvalot monesti varoittaa välillä kun ne polttimot on lähellä loppuaan vaikka valo vielä tuliskin.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: o_j - 17.11.2015, 17:10:05
Kiitos.

Ovatko tuollaiset kontaktihäiriöt yleisiä yleensä tai nimenomaan Volvoille?

Auto on muuten aivan hemmetin hyvä, mutta euroja on mennyt melkoisesti enemmän kuin iltojeni valon ja aamujeni auringon ikivarmaan raksuttajaan, V70 2,5 TDI:n!  >:( >:(

Jonkun verran tulee vikailmoituksia takavaloista, muistaakseni jossain oli valiteltu halpislamppujen toimintaa takavaloissa. Koska vika on aina kuitenkin koputtelemalla/lamppua irti käyttämällä/polttimon vaihdolla toentunut en ole jaksanut ryhtyä sen tarkemmin perehtymään onko valojen maadoituksessa tai kannoissa jotain löysää. En mä nyt mistään tyyppiviasta kumminkaan puhuis, melko harmiton ominaisuus... Tyyppivikoina sitten alkupään cem- ja mittaristoviat. Vaihda kaikki perän lamput kerralla, ei tule heti ensi viikolla seuraavaa herjaa.

Auton pitämisen kalleus on suhteellista, ja täytyy jakaa kilometrille että asettuu oikeaan mittakaavaan.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Jonkhuu - 17.11.2015, 21:09:12
Eipä tullu automaatissa koskaan tasasella käkkäriä vedettyä.. Mäkipaikoissa taas tuli ettei keppi mene ns. lukkoon.. Nasahtaa muuten mäessä ilkeästi ::)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Fuse - 18.11.2015, 00:40:48
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)

Omalla ajotyylillä kyllä ero on aika selvä, koska ajotyylini on manuaalilla sellainen että jarrutan todella paljon alasvaihtamalla ja jarruun kosken jos ei vaihteiden jarrutuskyky riitä. Koskaan ei oikeastaan manuaalilla tule tehtyä sellaisia vauhdista kytkin pohjaan ja jarrua -jarrutuksia, vaan aina vaihteilla. Vanhemmissa automaateissa kun ei varsinaista uudempien automaattien tapaista moottorijarrua ole, niin pakko koskea siihen jarruun todella huomattavasti useammin ja kaikki jarrutukset ovat oikeastaan vastaavia kun löisi manuaalilla vauhdista kytkimen pohjaan ja jarrutus. Selvästi enemmän kuluu levyt+palat omalla ajotyylillä. S90:een laitoin tuollasen setin 2013 https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t31.0-8/735931_10151315747727710_1266392406_o.jpg ja nyt alkaa olemaan palat ja ehkä levytkin edessä vaihtokunnossa, aiemmissa manuaaleissa ei ole tätä tahtia kuluneet palikat. Kilsoja tullut joku reilut ~50tkm tuona aikana.

Itse aiheeseen, P ja käsijarru menee molemmat aina päälle.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Acke - 18.11.2015, 08:42:44
Valoissa D ja jarru. Parkissa P, jos poistun autosta laitan yleensä myös käsijarrun. Jos edes vähän kaltevuutta niin aina P ja käsijarru, vastaavasti manuaalissa 1 ja käsijarru.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 18.11.2015, 08:51:00
Manuaalissa alamäen suunnan vaihde ja käkkäri mulla. Joskus parkkeerasin kasipätkän keula lumikasan päälle ykkönen silmässä, niin se alkoi valumaan alas ja boing jakohihna kiskaisi sen takaisin. Kuuntelin hetken sitä boing boing boing -ikiliikkujaa että hemmetti ja laitoin pakin ja käkkärin päälle.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: VäLKKy - 19.11.2015, 07:58:11
Valoissa D:llä mutta jos tietää että pysähdys kestää pidempään niin sitten P:lle. Tuossa saksalaisessa käsijarru menee automatic päälle kun auton parkkeeraa...
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: TPK1980 - 19.11.2015, 08:16:57
Valoissa D:llä mutta jos tietää että pysähdys kestää pidempään niin sitten P:lle. Tuossa saksalaisessa käsijarru menee automatic päälle kun auton parkkeeraa...
Ja Hold assist pitää paikallaan mäessä vaikka jalan ottaisi pois jarrupolkimelta ;)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: FASTDOHC - 19.11.2015, 14:40:29
-96 äRRällä tulee aina valoissa laitettua N asentoon. Muuten mennään ihan D ja jos painava kärry perässä niin silloin käytän 3 asentoa.
En itse taas käytä koskaan valoissa P, koska sitten nuo pakkivalot vilahtelee ja takana tulija voi hämmentyä  ;D
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 19.11.2015, 16:26:19
Täällä Saimaan seudulla voivat tosiaan perässä olevat vähän säikkyä vaikka lossilla, koska pakkivalot vilahtelevat liikkeelle lähdettäessä.
Lossilla kun pitää olla auto sammuksissa.
Saman näkee kyllä monista Meseistä ja Bemareista eli lienevät nekin automaatteja.

Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: GHOST - 19.11.2015, 18:15:12

-96 äRRällä tulee aina valoissa laitettua N asentoon. Muuten mennään ihan D ja jos painava kärry perässä niin silloin käytän 3 asentoa.
En itse taas käytä koskaan valoissa P, koska sitten nuo pakkivalot vilahtelee ja takana tulija voi hämmentyä  ;D


Mikä syynä tähän ehkä vähän epätavalliseen ajotapaan ?

Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: J2K - 19.11.2015, 18:47:11
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.11.2015, 19:14:03
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.
Keppi ainakin kuluu tuossa :D
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: raipe850 - 19.11.2015, 20:18:11
N menee aina päälle valoissa. Ajatuksena että kai se jotain osaa säästää. Peruja manuaalista, jossa aina laitoin vapaalle.

Ylimääräiset vaihteenvaihdot kuluttavat aina vaihteistoa ja moottorin tukikumeja.
Eniten säästää kun ei tee mitään, niin se automaattivaihteisto on suunniteltu käytettäväksi  :)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: J2K - 19.11.2015, 20:24:35
Plääh  :) En usko  ;)
Niin kauan kuin vaihteisto vaihtaa vapaalle/vaihteelle ilman nytkähdystä,  niin tottumus tekee omiaan  ::)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: völvöxc60 - 19.11.2015, 20:28:39
Ylimääräiset vaihteenvaihdot kuluttavat aina vaihteistoa ja moottorin tukikumeja.
Eniten säästää kun ei tee mitään, niin se automaattivaihteisto on suunniteltu käytettäväksi  :)
+1 ;)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: GHOST - 19.11.2015, 21:00:00

Pontiac "keksi" tän Hydramatic Drive automaattilaatikon 1947.

(http://i115.photobucket.com/albums/n297/harrynyman/P3180805_zpsd7e8a836.jpg)

(http://i115.photobucket.com/albums/n297/harrynyman/P3180807_zpsa9c6915b.jpg)n

Luulis,että tässä 68 vuoden aikana olis joku autonvalmistaja kirjoittanut tosta "laatikon säästämisestä"

käyttöohjekirjaan = "vaihda valoissa N:lle,niin ei kulu".

Automaattihan ostetaan just siksi,että ei tarvitsisi vatkata sitä keppiä.

Onhan olemassa myös puoliautomaatteja (Wilson) , mutta ei siinäkään pistetä N:lle , vaan siinä vaihdetaan

manuaalisesti.

Kyllä automaatti tosiaan on tehty ajettavaksi koko ajan D:llä.

Poikkeuksena asuntovaunun ym veto,mutta silloin ajetaan sillä vaihteella millä ajetaan.

Olen itse muistaakseni joskus  vetäessäni raskasta lastia vaihtanut pienemmälle ylämäessä.

Muistan,että silloin ajattelin "auttaa" laatikkoa,että se ei alkaisi luistamaan.

En kyllä tiedä oliko sekään oikein.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: J2K - 20.11.2015, 05:40:28
Tuossa  vastauksessani oli sen verran hymiöitä että ei ihan tosissaan olla. Voin helposti muuttaa käyttäytymistäni jos jokin tapa on totuttua parempi.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.11.2015, 10:24:54
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: FASTDOHC - 20.11.2015, 10:46:12
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.

 O0 Sen takia minäkin heitän aina N, kun on väliaikainen pysähtyminen.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: rocktie - 20.11.2015, 11:06:19
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Ghost kyseli tuolla aiemmin Fastdochilta että mikä syynä tähän erikoiseen ajotapaan, no justhan mä sen kerroin.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: 8-pätkä - 20.11.2015, 11:11:05
Itse tulee kyllä pidettyä aina käsijarrun varassa autoa. Tomaattia nyt ei hetkeen ole ollut mutta sama homma silläkin, juuri siksi ettei laatikon varaan jää.

Pienemmät pysähdykset lyhyisiin valoihin tms. annan olla D:llä, vähänkin pitempi niin vapaalle heitän. Yks kaveri ei joskus oikein hiffannut tota N-asentoa vaan ränkkäsi jonossa lipuessa koko ajan D:ltä P:lle edestakaisin... :idiot2:
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kupru - 20.11.2015, 12:01:47
Selkeästi enemmän tuo paikallaan juristaa ja resonoi D päällä kuin N päällä jokatapauksessa.
Silloin saattaisi olla tyhjäkäynti liian korkealla, ei kyllä kuulu normisti juristaa/resonoida. ;)

Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Eipä tuo ole ongelmia aiheuttanut tähän mennessä, vaikken ikinä ole Deeltä poistunut risteyksissä.
Edes Grand Voyagerin laatikko, jonka pitäisi kuulemma hajota 200tkm:n jälkeen, toimi uudenveroisesti vielä 350tkm:n jälkeen.

Turhaa vemputusta ;)
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Tero.N - 20.11.2015, 12:27:22
Pitempi pysäys vaikkapa tuut isoon risteykseen ja jäät just punasiin niin aina N. Tarkottaa ainakin minuutin pysäystä. Miks pitäis luistattaa ja lämmittää laatikkoa suotta?
Erikoisen hyvä hommeli kesäkuumalla, ei tarvii sitä lootaa lämmittää enempää.

Ghost kyseli tuolla aiemmin Fastdochilta että mikä syynä tähän erikoiseen ajotapaan, no justhan mä sen kerroin.

Aika heikossa kunnossa laatikko, jos jo paikallaan ollessa laatikko luistaa. Hämmentävän usein ihmiset sekoittavat turbiinissa tapahtuvan "luiston" ja laatikon luistamisen. Eli siis paikallaan ollessa D:llä laatikossa ei luista yhtikäs mikään, tämä siis perinteisissä turbiinilla olevissa laatikoissa. Ainoa vaikutus on se, että turbiinissa tapahtuu jotain häviävän pientä öljyn lämpeämistä, mutta taitaa lähes kaikissa automaateissä olla jäähdyttimessä vaihdelaatikon öljylle jäähdytys/lämmitys, joten veikkaanpa, että öljyn lämmöt ei muutu paikallaan ollessa yhtään mihinkään vaikka auto seisoisi tuntikausia D:llä paikallaan.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.11.2015, 12:38:26
Kuinkas paljon se D-N-D-vatkaaminen sitten käytännössä laatikkoa kuluttaa? 700 kai on V70 D5:n käyntinopeus ja 850 bensa-kasipätkän
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: rocktie - 20.11.2015, 12:53:02
Aika heikossa kunnossa laatikko, jos jo paikallaan ollessa laatikko luistaa. Hämmentävän usein ihmiset sekoittavat turbiinissa tapahtuvan "luiston" ja laatikon luistamisen. Eli siis paikallaan ollessa D:llä laatikossa ei luista yhtikäs mikään, tämä siis perinteisissä turbiinilla olevissa laatikoissa. Ainoa vaikutus on se, että turbiinissa tapahtuu jotain häviävän pientä öljyn lämpeämistä, mutta taitaa lähes kaikissa automaateissä olla jäähdyttimessä vaihdelaatikon öljylle jäähdytys/lämmitys, joten veikkaanpa, että öljyn lämmöt ei muutu paikallaan ollessa yhtään mihinkään vaikka auto seisoisi tuntikausia D:llä paikallaan.
Tää oli mun pointti että laatikko (turbiinin luisto) suotta lämmittää oljyä. Turhaa kai selittää ammattilaisille kumpi on parempi, olla lämmittämättä vai lämmittää sitä ölppää.
En sanonu laatikon luistavan vaan luistattamisesta puhuin ja tarkotin just muunninta.
Turhaa vääntööhän tää, kaikki saa tehdä niinku haluu omilla autoilla, en ala viisasteleen, näyttää menevän vähän siihen suuntaan.
Moron!
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: rocktie - 20.11.2015, 12:53:44
Kuinkas paljon se D-N-D-vatkaaminen sitten käytännössä laatikkoa kuluttaa? 700 kai on V70 D5:n käyntinopeus ja 850 bensa-kasipätkän
Kai siinä lähinnä solenoidit kuluu.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.11.2015, 16:17:54
Kai siinä lähinnä solenoidit kuluu.

Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Bawuka - 20.11.2015, 19:06:33
Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(

En nyt sanoisi reilusti... ajotapa tähänkin vaikuttaa. Toki heikon moottorijarrutuksen vuoksi jarrulla joutuu useammin käymään.
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kupru - 20.11.2015, 20:18:15
Ahaa.

Ei ruveta hiuksia halkomaan, mutta kysyn silti - kuluvatko solenoidit paljonkin?

Eilen muuten autojani vuosikymmenen huoltanut ja korjannut kaverini sanoi, että automaattilaatikkoinen auto kuluttaa jarruja todella reilusti enemmän kuin manuaali.  >:( >:(
Mutta mieluummin jarru- kuin kytkinkorjamolla. *taavih->
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Tommi_K - 20.11.2015, 20:27:40
Bingo pöydässä Kupru!  :hello:
Otsikko: Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 20.11.2015, 21:02:03

Voi olla, ettei tuo jarrujen kuluminen ole mikään ongelma.

Muuten.
Entisellä autollani V70 2,5 TDI vm. -98 manuaali oli ajettu 505 tkm kun myin. Kaikki oli rullattu samalla kytkimellä...  ;D ;D