Kulkukoira  Proturbo

Jarru päällä vai P-asento - missä raja?

  • 55 Vastauksia
  • 27625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« : 15.11.2015, 10:57:04 »
Olen ajanut nyt vaihteeksi automaatilla reilut kolme vuotta.
Hyvä peli ja erityisen mukava. Aiemminkin on ollut automaattilaatikkoinen auto, josta tykkäsin.

Eilen pohdin kaupunkireissulla, että miten mahdatte muut automaateilla ajavat tehdä noin minuutin pysähdyksissä.
Laitatteko vaihteenvalitsimen P-asentoon vai annatteko olla D:llä jarrupoljin pohjassa? Mikä on aikarajana?

Sitten toinen vähän samantyylinen kysymys: syökö automaattiaskinen auto enemmän jarruja tai ainakin jarrujärjestelmään liittyviä hälytysjärjestelmiä kuin manuaali?

Edellisellä V70 2,5 TDI manuaali-Volvollani saatoin ajella pitkät pätkät koskematta jarruihin.




Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #1 : 15.11.2015, 11:13:49 »
Kun on automaatti, keppiä ei vatkata! :D Eli itse laitan P:lle lähinnä silloin kun nousen autosta vaikka pysäköintilipukkeen takia tms. Toki jos jossain parkkipaikalla odottelen vaikkapa poikia harrastuksesta tulevaksi ja tiedän että ovat parin minuutin päästä autolla, jätän käyntiin ja heitän P-asentoon talvella tai kesähelteillä. Muuten kyllä sammutan auton jos ei jäähdytykselle tai lämmitykselle ole tarvetta. Mutta en koskaan liikennevaloissa tms. vatkaa keppiä turhaan. En oikein aikarajaa mieti vaan pikemminkin tilanteen ja tarpeen mukaan siis mennään.

Kyllähän automaattilaatikollinen jarruja syö, koska moottorijarru ei samalla tavalla ole käytössä. Toisaalta, pysyväthän kunnossa eivätkä jumittele kun niitä käytetään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #2 : 15.11.2015, 11:20:31 »
En usko että on haittaa vaikka olisi pitkäänkin d:llä. Jokusen asteen öljyt lämpee mutta ei lähellekkään niin paljoa kuin kiihdyttäessä. Polttoainetta kuluu vähän enemmän.

Kyllä syö jarruja. Moottorijarrutus ei ole tai on heikompi ellei pakkovaihteilla hidasta. Lisäksi kun tuut pysähdyksiin, joutuu jarruttaa kovempaa koska auto haluaa vetää edelleen eteenpäin pienellä voimalla.

(Automaateissa on eroja joten tämä viesti ei päde kaikkiin)

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2666
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #3 : 15.11.2015, 13:13:38 »
Sama se itellä, keppi liikkuu jos tarvii peruutella tai sitten pysäköi auton johonkin käydäkseen jossain, muuten aina D:llä.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #4 : 15.11.2015, 16:58:54 »
Nykyään melkein aina N-asennossa kun käsijarru on modifioitu hyvin toimivaksi ja pysyykin siten toimivana.

Kyllähän se enemmän syö jarruja kun veto on aina samaan aikaan päällä jarrun kanssa. Tosin itse tykkään pitää koneen optimaalisella
kierrosalueella ja siksi käytän pakkovaihteita tilanteen mukaan ja tapana on myös ollut moottorijarruttaa risteyksiin pakkokakkosella alle 40kmh
vauhdeissan. Valoissa seisotaan jarrulla vaihde päällä. Jos tuntuu että pysähdys on pitkä niin sitten menee N.
« Viimeksi muokattu: 15.11.2015, 17:01:25 kirjoittanut Customer »

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4263
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #5 : 15.11.2015, 18:06:21 »

Jos jätät auton mäkeen.

Laita ensin käsijarru päälle ja sitten P

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #6 : 15.11.2015, 21:26:47 »

Jos jätät auton mäkeen.

Laita ensin käsijarru päälle ja sitten P
Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6409
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #7 : 15.11.2015, 21:31:49 »
Pysäköidessä d5:ssä mulla P ja käsijarru aina molemmat, valoissa odottaessa vedän helposti D -> N koska jalka kramppaa "helposti" siinä jarrulla seisoessa. En mä polkimia tarvi muutenkaan, vakionopeudensäätimellä ajelen kunnon turvaväleillä ;) Pidän myös hyvänä jos tulee jarruja muuten käytettyä enemmän, yleensä ongelmana on että ne jumii kun niitä käyttää liian vähän.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #8 : 15.11.2015, 22:16:23 »
Omana mielipiteenä vielä, että käsijarrun ja parkin väliin se jarrupolkimen nosto, jollonka käppärimekanismista otetaan "löysät pois" ja sillon auto jää käppärin varaan, P on vain varmuuden varalla. Itellä oli pitkään parkkiruutu niin jyrkässä mäessä että S70 jäi parkin varaan kun käkkärissä ei kyty riitä, ja keppiä P:ltä pois kammetessa sai joka kerta pelätä että siirtäjävivusto tai joku muu räjähtää ennenkon aski vapautuu...

Ja näin neuvotaan myös volvon manuaalissa toimimaan.

Edit: siis käyttöohjekirjassa, ei manuaaliautossa. ;D Vaikka samoin sen kanssa varmaan neuvotaan toimimaan.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #9 : 16.11.2015, 01:03:07 »
Minulla on (huono) tapa veivata tuota vaihdekeppiä N:lle vähän turhankin herkästi. S* Pitäisi pitää mielessä, että siellä ei luista mitkään kytkimet toisinkuin DSG:ssä, johon olen tottunut, eli en aina laittaisi N:lle esim. jos odottelen vaikka minuutin kaveriani tms. ;D


Mitä tuohon pysäköintiproseduuriin tulee, niin itse olen jostain syystä todella tarkka, että se auton massa jää tosiaan käsijarrun varaan, eikä sen P-vaihteen. Aina pysäköidessä ensiksi vaihde vapaalle, sitten käsijarru-->jalkajarru ylös, jotta auto nytkähtää käsijarrun varaan-->auto sammuksiin-->Vaihde P:lle. ::) Täysin tasaisella en tietenkään tuota käsijarrua jaksa nykiä ylös, mutta tällöinkin laitan ensiksi vapaalle ja katson että auto ei liiku suuntaan eikä toiseen ilman jarruja.  :2funny:

Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #10 : 16.11.2015, 07:13:02 »
Mulle aikoinaan edellisen automaatin kanssa katsastaja sanoi, että käytä sitä käsijarrua kerran se autossa on.
Joka kerta tuli katsastuksessa hylsy toimimattoman käsijarrun takia!  >:(

Noita jarruja automaattiauto kyllä syö huomattavasti enemmän kuin manuaali. Sille ei voi mitään. Ikävä homma.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #11 : 16.11.2015, 07:25:53 »
Jos omaa Xc60 automaattiin ja perheen uuteen tulokkaaseen V40 manuaali T3:een vertaa, niin ei tuossa V40 ole nimeksikään moottorijarrutusta. En tiedä, että onko tuossa manuaalissa joku rullaustoiminto, mutta käsittämättömästi se rullaa vaihde päällä!
Näkyisi olevan paljon kuluneemmat palat, vaikka autolla on ajettu vasta 30tkm ja omalla automaatti Xc60:llä on rullattu reilut 46tkm. Toki varmaan palojen paksuudella on ollut uutena eroa.
Tuo etäisyyteen perustuva vakionopeusäädin kyllä syö jarruja, jos sitä paljon käyttää. Sen totesin kun sitä käytin tuon V40:n hakumatkalla. Vähän väliä auto jarrutteli, että etäisyys pysyy samana edellä ajavaan.
Mutta ettei mene ohi aiheen, niin aina D:llä myös valoissa :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #12 : 16.11.2015, 08:25:31 »
Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:

P:llä auto pitää paikallaan melko hentoinen lipare verrattuna esim. manuaaliin, ainakin niissä laatikoissa joista olen kuvia katsellut. En silti usko että varsinaisesti tuolle mitään tapahtuu, mutta vaihteensiirtomekanismi saattaa kärsiä jatkuvasta repimisestä. Osaa meinaan välillä olla tiukassa ihan lähes tasamaallakin kun on unohtanut vetää käsijarrun tiukalle.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa GHOST

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4263
  • Rehellisyys maan perii
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #13 : 16.11.2015, 09:26:54 »

Mutta realistisesti, onko tuolla käytännössä mitään väliä vaikka auton pysäköisi mäkeen jatkuvasti pelkän P-lukon varaan? Ei kai tuo nyt ainakaan ihan vähäisestä käytöstä hajoa, sillä välillä näyttää että ihmiset unohtavat sen varsinaisen pysäköintijarrun olemassaolon vaikka pysäköisivät autonsa ihan kunnon mäkeen. :idiot2:
[/quote]

Kokeile pysäyttää automaattiauto jyrkkään mäkeen pelkällä P:llä.

Tulee yllätys,kun olet lähdössä liikkeelle ja jo jarrupolkimen ylöspäästössäkin.

Käytin P:tä varmaan 20 vuotta,ennenkuin siirryin käyttämään käsijarrua.

Katsastusmieskin ilmoitteli vuosia toimimattomasta käsijarrusta,mutta kun autoi oli automaatti,niin

"miksi sitä käyttäisi,kun auto pysyy paikallaan muutenkin"

Ja pysyihän se mutta kun alkoi tulemaan mäkiin pysäköintejä,niin muutaman vuoden kestäneen vaihdekepin

repimisen jälkeen aloin käyttämään käsijarrua.

Taisin alkaa käyttämään käsijarrua myrskyisen laivareissun jälkeen kun käsitin miten paljon se P:een lukituspinna

sai kyyttiä sinä yönä.


Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14969
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #14 : 16.11.2015, 10:12:17 »
Aina täräytän käsijarrun P:n kaveriksi
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

 

Carcom Oy  Elekma