Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 244Markus - 09.01.2016, 23:58:25

Otsikko: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 09.01.2016, 23:58:25
V70 '01 2.5TDI 439tkm M56 lodjulla. Entinen kone leipo ja nyt uusi tilalla. Polttoainesuodin vaihdettu sekä pumppu ollut irti. Letkut työnsin täyteen dieseliä ruiskulla ja suotimen täytin piripintaan. Läpinäkyvässä letkussa näkyy ilmakupla joka ei poistu. Ruiskauttaa parikertaa polttoaineputkesta suuttimelle ja saa ilman pumppuun niin ei tule enää mitään. Starttauksen loputtua ilma nousee pumpusta takaisin letkuun. Koitettu startata putkia auki/kiinni ei auta. ECU rele naksahtaa startatessa. Uusi akku ja moottoripyörii hyvin. Pakokaasua tulee putkesta kun starttaa. Ei vaan edes hörähdä. Neuvoja?
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 10.01.2016, 03:55:40
Juuri tupla tsekattu ajoitukset. Nokan pyöräm merkki kohdallaan. Vauhtiksen merkkikohdallaan. Nokka ylöspäin 1. Pytyllä. Åumpun pyörä pari mm. Ennakkoa. Eli niinkuin pitäisikin. Hihnat on ajamattomat.  Nyt alkaa olla vitsit vähissä. Miten asentoanturi oireilee jos paskana? Saisiko sitä miten mitattua?
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: oh850 - 10.01.2016, 09:47:17
Ootko syöttöpumpun kantta irti käyttäny? Jos se on väärässä asennossa niin ei lähde.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 10.01.2016, 12:04:52
Ei ole kansia auottu.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: estate - 14.01.2016, 18:35:10
Syöttöpumppu 180 astetta pielessä. Nokan merkki? Ei noissa ole nokkapyörissä merkkiä ja syöttöpumpun hihnapyörän merkkiin ei voi luottaa kun sen on joku voinut joskus käyttää irti.

Tuolla (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15041.0) on ohjeet pumpun ajoitukseen.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: noviisivolvoilija - 14.01.2016, 19:01:00
Miksi ihmeessä ostit dieselin? Tällä palstalla suurin osa kysymyksistä ja ongelmista johtuu juurikin diesel-volvojen ongelmista! Vaihda pikimmiten Volvosi sellaseen joka syö vain ja ainoastaan 98-bensaa. Diesel Fucks. Täällä asuu tyytyväinen S80 T6 kuski joka tankkaa vain 98.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: Taavi.H - 14.01.2016, 20:32:11
Miksi ihmeessä ostit dieselin? Tällä palstalla suurin osa kysymyksistä ja ongelmista johtuu juurikin diesel-volvojen ongelmista! Vaihda pikimmiten Volvosi sellaseen joka syö vain ja ainoastaan 98-bensaa. Diesel Fucks. Täällä asuu tyytyväinen S80 T6 kuski joka tankkaa vain 98.

Ja millä tavalla tämä mielipiteesi korjaamo-osiossa esitettyyn asialliseen kysymykseen edistää yhtään mitään?

Tahallisesta päänaukomisesta ja topicin sotkemisesta voitat nyt 20% varoitusta, tähän yhdistetään myös varoitus toisesta lähes yhtä turhasta päänaukomisviestistä. Ja kuten tavallista, palautetta moderoinnista voi antaa palauteosiossa, tässä asiaa ei jatketa tippaakaan.

Terveisin moderaattori, joka ajaa sekä diesel- että bensavolvoilla.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: allu-85 - 14.01.2016, 20:41:23
Jos asentoanturilta ei tule tietoa niin ei pumppu syötä tippaakaan suutinputkille.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 14.01.2016, 20:49:24
Vihdoin joku on alkanut avittamaan  :o Eli asentoanturi toimii, koska ruiskuttaa sen pari kolme kertaa ennenkuin lopettaa. Ostin dieselin koska koko auto oli konerikkonaisena myynnissä 400€ ja jälleenmyyntiarvo toimivana siellä 3000€ kieppeillä ja rahaa korjauksiin mennyt hiukan yli 1000€ sis. auton hinnan. Tarvitsetko lisää perusteita vai riittääkö tämä? Kyllä minä bensavolvojakin omistan  ;) Voiko tuon pumpun ajoituksen (180astetta) todeta niin että ottaa lukite ruuvin alta peltilätkän pois ja pyörittää niin ei lukkiudu viivan kohdalle? Nimittäin isäni laittoi pumpun paikoilleen ja jälkeenpäin ilmoitti ettei lukitunut vaikka poisti peltilätkän pultin alta, joka tietenkin ihmetyttää.. Olisiko pulttia varten jokin tietty yksi lukite kohta akselilla vai miten tuo lukite toimii? Ja syöttöpumpun hihnapyörähän on kiilalla, eli ei mene kuin yhteen asentoon akselille. Kyllä minun molemmissa nokkapyörissä on merkit. 1. pytyn päässä moottoria jakopäänmuovissa on reikä jossa hakanen ja pyörässä sitä vastassa merkki. Ja toisessa päässä nokka-akselia pyörässä on hakanen jonka kuuluisi olla nokan kohdalla 1.sylinterin ykk:ssa. Mutta pumpunpuolen nokkapyörähän ei ole kiilalla eli voi olla missä vain. Olen ohjeita lukenut mielinmäärin ympäri internettiä, ja volvon moottori eroaa mm transporterista paljon, joten pumpunsäätö ei ole sama.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: pomo - 14.01.2016, 20:57:40
Tarkista ettei ole sitä 180 astetta pielessä. Et olis ensimmäinen jolle näin käy.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 14.01.2016, 22:24:16
Isäukolta tietenkin perus kommentti, ei voi olla kun minä sen laitoin  ::) no pitää itse tarkistaa.. Päivitän perjantaina lisää
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: estate - 15.01.2016, 10:18:13
Vihdoin joku on alkanut avittamaan  :o Eli asentoanturi toimii, koska ruiskuttaa sen pari kolme kertaa ennenkuin lopettaa. Ostin dieselin koska koko auto oli konerikkonaisena myynnissä 400€ ja jälleenmyyntiarvo toimivana siellä 3000€ kieppeillä ja rahaa korjauksiin mennyt hiukan yli 1000€ sis. auton hinnan. Tarvitsetko lisää perusteita vai riittääkö tämä? Kyllä minä bensavolvojakin omistan  ;) Voiko tuon pumpun ajoituksen (180astetta) todeta niin että ottaa lukite ruuvin alta peltilätkän pois ja pyörittää niin ei lukkiudu viivan kohdalle? Nimittäin isäni laittoi pumpun paikoilleen ja jälkeenpäin ilmoitti ettei lukitunut vaikka poisti peltilätkän pultin alta, joka tietenkin ihmetyttää.. Olisiko pulttia varten jokin tietty yksi lukite kohta akselilla vai miten tuo lukite toimii? Ja syöttöpumpun hihnapyörähän on kiilalla, eli ei mene kuin yhteen asentoon akselille. Kyllä minun molemmissa nokkapyörissä on merkit. 1. pytyn päässä moottoria jakopäänmuovissa on reikä jossa hakanen ja pyörässä sitä vastassa merkki. Ja toisessa päässä nokka-akselia pyörässä on hakanen jonka kuuluisi olla nokan kohdalla 1.sylinterin ykk:ssa. Mutta pumpunpuolen nokkapyörähän ei ole kiilalla eli voi olla missä vain. Olen ohjeita lukenut mielinmäärin ympäri internettiä, ja volvon moottori eroaa mm transporterista paljon, joten pumpunsäätö ei ole sama.
Ne nokkapyörien merkit voivat näyttää ihan mihin sattuu (tai voivat olla kohdallaan, mutta nokat näyttää mihin sattuu) kun nokassa ei ole kiiloja, vain vauhtipyörän merkkiin ja pumpun hihnapyörän sisäpinnan merkkeihin voi luottaa (ellei joku ole käyttänyt pumpun hihnapyörää irti ja samalla rikkonut kiilaa). Volkkarissa ajoitus tehdään ihan samoilla periaatteilla, sama moottorihan se perusrakenteiltaan on.

-vauhtipyörä merkkiin
-etummainen nokkapyörä löysälle, takimmainen kokonaan irti
-pumpusta runkomerkki ja hihnapyörän sisäpinnalla oleva merkki kohdakkain ja lukitaan pumppu
-tarkistetaan, että nokan takapään ura on kannen tiivistyspinnan suuntaisesti, lovi on epäkeskeisesti, oikein ajoitetussa lovi on nokan keskipisteen yläpuolella, jotta ajoitus-/lukitustyökalun saa paikoilleen, jos on alapuolella kiristä etummainen nokkapyörä ja pyöritä kampiakselia kierros (jakohihna oltava paikoillaan) niin että vauhtipyörän merkki on kohdallaan, löysää etummainen hihnapyörä, tarkista ja tarvittaessa säädä nokan ajoitus nokkaa kääntämällä
-kiristetään etumainen nokkapyörä
-takimmainen nokkapyörä löysästi paikoilleen
-pumpun hihna paikoilleen ja kiristetään oikeaan kireyteen, ennakonsäätörullan nuoli kannen pykälän kohdalle
-kiristetään taaempi nokkapyörä
-avataan pumpun lukitus ja laitetaan peltiläpyskä takaisin
-jos hieromaan aletaan niin pumpun ajoitus hienosäädetään heittokellon avulla

Jos pikaisesti kokeilee sitä 180 asteen heittoa niin vauhtipyörä merkkiin, lukitaan pumppu, takapään hihnapyörä löysälle, pyöritetään kampiakselia kierros kunnes vauhtipyörä on merkissään, kiristetään takimmainen hihnapyörä ja avataan pumpun lukitus.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 15.01.2016, 14:16:11
Kiila on kunnossa, hihnapyörä on ollut irti, koska tekniikka on vaihdettu autosta toiseen. Mutta vw pumppu on eri kuin volvon.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 15.01.2016, 14:19:13
Ja ainakin minun moottorissani on 1.pytyn päässä nokka-akselia hihnapyörä kiilalla.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 15.01.2016, 21:48:45
Ajoitus katsottu ainakin 8kertaa nyt. Se on kohdallaan. Kellonkanssa räplätty pumppua. Vika ei sieltä löydy. Pitänee jatkaa polttoainelinjojen vaihdolla ja tankata piripintaan. Koodeja luettiin. Autocom: 00320 Unknown fault code.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: estate - 15.01.2016, 22:28:58
Onko suodattimen muovinen T-haara vaihdettu myös? Se kun on näissä ensimmäisenä vaihdettava jos ilmaantuu oireita ilmavaivasta. Useammasta koko haara on nakattu pois ja siihen tulevat letkut yhdistetty putkella, suodattimeksi sitten golfin tms. malli, jossa ei ole sitä paluukiertoa. Ilmaantumisen helpottamiseksi voi suodattimelta pumpulle lähtevään letkuun laittaa perämoottoreista tutun käsin pumpattavan "lutkuttimen". Mutta jos se savuaa startatessa niin löpöä saa mutta ajoitukset pielessä.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 15.01.2016, 22:34:29
Tuottaa pakokaasua kyllä, mutta ajotus ei voi olla pielessä. Polttoainesuodatin kannen paluuventtiili uusi.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: paku97 - 15.01.2016, 23:09:20
Kiila on kunnossa, hihnapyörä on ollut irti, koska tekniikka on vaihdettu autosta toiseen. Mutta vw pumppu on eri kuin volvon.
ECU vs. Vw:n käyttämä pumppu. :2funny: :pomo:
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 16.01.2016, 08:24:24
ECU vs. Vw:n käyttämä pumppu. :2funny: :pomo:
Niin tää taitaa nyt tosiaan mennä  :D Tänään uusilla silmillä päivitän taas kun saan eteenpäin. Mistähän ton vikakoodin.näkis?
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: paku97 - 16.01.2016, 10:10:42
No, empä tuota tarkkaan tiedä, mutta kaverilla transportteri, jossa tuo 2.5tdi, volkkarin käyttämällä pumpulla 102hp. Oli keskisuomessa korjaamolla, ehdotin, että laitais volvon pumpun, niin asentaja sanoi, ettei toimi ohjelmoimatta. Tiedä sitte. :-\ :pomo:
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 16.01.2016, 23:22:38
Kävin sitten ostamassa motonetistä veneen lutkuttimen et sais vielä polttoainepuolta pumpattua, ei mistään letkusta tullut polttoainetta ja lutkutin takas käteen ja noh... Takaiskuhan sii vuotee.käyttämättömässä pumpussa
 Kerkesin sii touhuteasa jo tankata täyttöputkeen asti täyteen ei pitäis olla polttoainevajaa.. Pitää huomenna tarkastella polttoaine suodattimen suuntaan.. Jostain se nyt hörii pahasti. Letkut kuitenkin ok. Hmmmm :idiot2:
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 17.01.2016, 22:37:29
Selvisi sellainen hassu juttu, että uusi bosch suodatin vuoti pohjassa sijaitsevasta tyhjennyspropusta vaikka oli pirun tiukalla.. Ja paluupuolen venttiilin orengaskin vuotaa.. ensinnäkään venttiili ei mene pohjaan kun mitat ei passaa ja orengas on pieni uuteen venttiiiliin (topran). Näistä kellään kokemuksia? Huomenissa uudenlaisilla tiivisteillä kasaan ja testiä...
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 31.01.2016, 16:57:40
Nyt on uusittu KAIKKI putket ja letkut ja kupariprikat ja tiivisteet suodattimeen ja paluupuolen venttiileitäkin testattu ristiirastiin uusia ja vanhoja, mutta mikään ei auta ilman poistamiseen.. Eli voiko 430tkm ajettu ajosta purettu pumppu hajota itsestään pöydällä? Pumppu ei ainakaan vuoda ulospäin mitään mutta voiko höriä sisältä ilmaa? Ei ole siis purettu missään vaiheessa... Testattiin niin että työnnettiin letkut ämpäriin jossa on dieseliä ja kierrättää kyllä ja ruiskuttaa putki auki mutta ilma ei poistu putkesta. Starttauksen kun lopettaa niin ilmaa nousee vain takaisin putkeen pumpun sisältä.. Paljon noihin pumppuihin on huolto ?
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 08.02.2016, 08:08:39
tilasin sitten osasuoralta uuden pumpun hintaan 940€. Vanhasta pumpusta oli tiivisteet melko kuluneet + se, että akselissa oli stefan kuluttama kolo ei parantanut asiaa. Vanha pumppu joutaa nyt osasuoralle fiksattavaksi. Katsellaan keskiviikkona uudenpumpun kanssa uusin ilmein!
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 21.02.2016, 12:04:55
Sen verran päivityksiä et pumppu on saapunut ja kiinni autossa. Ajoitusmerkit pumpun rungon ja pyöränvälillä eivät pidä lähimainkaan paikkaansa. Nyt ilmaantui välittömästi ja muutamien tuntien oikean ajoituksen etsimisen tuloksena lähtee kuin palmun alta käyntiin. MUTTA sammuu heti käynnistyttyään. Pitänee siis vielä yrittää saada ajoitusta kohilleen. Vihdoin jotain positiivistä. puolisen vuotta ja 2500€ myöhemmin lähes toimiva auto  S*
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: estate - 22.02.2016, 12:19:09
Ajonesto päällä?
Viikonloppuna tein samanlaiseen remonttia ja akunkenkä oli irti. Remontin valmistuttua ei enää pysynyt käynnissä. Lähti kyllä hienosti käyntiin, mutta kävi vain pari-kolme sekuntia ja sammui kuin seinään. Ei auttanut kaasun polkeminen eikä voimasanat. Akunkenkä irti ja kahville, puolen tunnin päästä takaisin tallille, akunkenkä kiinni ja lähti tulille kuin ei mitään. Ovet kaukosäätimellä kiinni ja auki kuulemma pitäs auttaa, tai "tekninen kopautus" virtalukon seutuville. Eikä siinä virtalukon ympärillä olevan avainta lukevan renkaankaan hajoaminen ole ennen näkemätöntä.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 23.02.2016, 14:56:31
Kiitos neuvosta, täytyy testata. 1. Heittokello kiinni ja ajotus säätöihin. Lähtee todella hyvin käyntiin ja käy nätisti. Mutta nätisti se myöskin sammuu kuin seinään. Tuossa vp37 pumpussahan polttoaineensyöttö katkeutuu nestepään päällä olevasta pyöreästä sähkövermeestä, joka sulkee linjat. Siitähän sen voisi mitata tuleeko virtaa/katkeaa virta kun sammuu? Muuta estoahan tuossa pumpussa ei olekaan.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 23.02.2016, 19:23:45
Ei auttanut akunkenkä temppu. Oli monta tuntia pois.  :-\
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 27.02.2016, 15:06:45
Mikähän tätäkin vaivaa.  Polttoaineen syöttökytkin saa virtaa kokoajan kun avain 2 tai 3 asennossa. Ilmaa ei saa.
Otsikko: Vs: 2.5tdi ei edes hörähdä!
Kirjoitti: 244Markus - 01.03.2016, 12:07:31
Ennakko 0.4mm ja nyt voi jo ajella. Kävi vaan imemään ilmaa pirun paljon. Täytynee hetiiää klemmareita väliin lisää.. Kiitos avustaneille tää projekti oli tässä.