Vihdoin joku on alkanut avittamaan
Eli asentoanturi toimii, koska ruiskuttaa sen pari kolme kertaa ennenkuin lopettaa. Ostin dieselin koska koko auto oli konerikkonaisena myynnissä 400€ ja jälleenmyyntiarvo toimivana siellä 3000€ kieppeillä ja rahaa korjauksiin mennyt hiukan yli 1000€ sis. auton hinnan. Tarvitsetko lisää perusteita vai riittääkö tämä? Kyllä minä bensavolvojakin omistan
Voiko tuon pumpun ajoituksen (180astetta) todeta niin että ottaa lukite ruuvin alta peltilätkän pois ja pyörittää niin ei lukkiudu viivan kohdalle? Nimittäin isäni laittoi pumpun paikoilleen ja jälkeenpäin ilmoitti ettei lukitunut vaikka poisti peltilätkän pultin alta, joka tietenkin ihmetyttää.. Olisiko pulttia varten jokin tietty yksi lukite kohta akselilla vai miten tuo lukite toimii? Ja syöttöpumpun hihnapyörähän on kiilalla, eli ei mene kuin yhteen asentoon akselille. Kyllä minun molemmissa nokkapyörissä on merkit. 1. pytyn päässä moottoria jakopäänmuovissa on reikä jossa hakanen ja pyörässä sitä vastassa merkki. Ja toisessa päässä nokka-akselia pyörässä on hakanen jonka kuuluisi olla nokan kohdalla 1.sylinterin ykk:ssa. Mutta pumpunpuolen nokkapyörähän ei ole kiilalla eli voi olla missä vain. Olen ohjeita lukenut mielinmäärin ympäri internettiä, ja volvon moottori eroaa mm transporterista paljon, joten pumpunsäätö ei ole sama.
Ne nokkapyörien merkit voivat näyttää ihan mihin sattuu (tai voivat olla kohdallaan, mutta nokat näyttää mihin sattuu) kun nokassa ei ole kiiloja, vain vauhtipyörän merkkiin ja pumpun hihnapyörän sisäpinnan merkkeihin voi luottaa (ellei joku ole käyttänyt pumpun hihnapyörää irti ja samalla rikkonut kiilaa). Volkkarissa ajoitus tehdään ihan samoilla periaatteilla, sama moottorihan se perusrakenteiltaan on.
-vauhtipyörä merkkiin
-etummainen nokkapyörä löysälle, takimmainen kokonaan irti
-pumpusta runkomerkki ja hihnapyörän sisäpinnalla oleva merkki kohdakkain ja lukitaan pumppu
-tarkistetaan, että nokan takapään ura on kannen tiivistyspinnan suuntaisesti, lovi on epäkeskeisesti, oikein ajoitetussa lovi on nokan keskipisteen yläpuolella, jotta ajoitus-/lukitustyökalun saa paikoilleen, jos on alapuolella kiristä etummainen nokkapyörä ja pyöritä kampiakselia kierros (jakohihna oltava paikoillaan) niin että vauhtipyörän merkki on kohdallaan, löysää etummainen hihnapyörä, tarkista ja tarvittaessa säädä nokan ajoitus nokkaa kääntämällä
-kiristetään etumainen nokkapyörä
-takimmainen nokkapyörä löysästi paikoilleen
-pumpun hihna paikoilleen ja kiristetään oikeaan kireyteen, ennakonsäätörullan nuoli kannen pykälän kohdalle
-kiristetään taaempi nokkapyörä
-avataan pumpun lukitus ja laitetaan peltiläpyskä takaisin
-jos hieromaan aletaan niin pumpun ajoitus hienosäädetään heittokellon avulla
Jos pikaisesti kokeilee sitä 180 asteen heittoa niin vauhtipyörä merkkiin, lukitaan pumppu, takapään hihnapyörä löysälle, pyöritetään kampiakselia kierros kunnes vauhtipyörä on merkissään, kiristetään takimmainen hihnapyörä ja avataan pumpun lukitus.