Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Jarppahoo - 10.01.2016, 18:15:27

Otsikko: Pakkasmaski
Kirjoitti: Jarppahoo - 10.01.2016, 18:15:27
Moi kaikille foorumin lukijoille.

En löytänyt aiheesta keskustelua joten aloitin tällaisen.

Nyt kun on ollu nämä kovat pakkaset päällä niin ruennu miettimään tuota pakkasmaskin laittoa, mutta onko mitään erityistä hyötyä bensa koneellisessa autossa tuosta kun lähinnä dieselien ongelmiahan nuo huonosti lämpiävät koneet ovat? Moottorin lämmöt pysyvät normaaleina kovemmillakin pakkasilla ajaessa joten sen suhteen mitään ongelmaa pakkasesta ei ole ollut, mutta säästäisikö se konetta tai onko siitä jotain muuta hyötyä?
Onko kokemuksia ja missähän hinnoissa pyörii sinisen tiskillä nuo maskit?
Autona mulla V70 2.5t -07.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Taavi.H - 10.01.2016, 18:34:04
Nopeampaa koneen lämpenemistä noilla haetaan yleensä.

Jos termostaatti on kunnossa, hyöty tulee lähinnä siitä ettei viima jäähdytä koneen kylkeä.

Kunhan nesteen pakkaskestävyys on riittävä ja termari kunnossa, minä en laittaisi bensakoneen nokalle. Ei sitä dieselkään tarvi välttämättä.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Fuse - 10.01.2016, 22:31:28
Viimasuojat ovat tehtaan talvivarustuksena esimerkiksi monessa ranskalaisvalmisteisessa ajoneuvossa myös sen takia, että päin helvettiä suunniteltu huohotusjärjestelmä ei jäädy Pohjolan olosuhteissa. Oikein suunnitelluissa ajoneuvoissa huohotusjärjestelmät pysyvät tietysti sulana ilman erillisiä lirpakkeita. ;)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Pyssy - 10.01.2016, 22:43:55
Puskurin alla olevia aukkoja ei saa tukkia.  Säleikön tukkimisesta ei Suomen talvessa ole haittaa, kuin ehkä tunteja kestävässä kaupunkiajelussa.  Jäähdyttimen jos peittää, niin takuulla keittää jossain vaiheessa.  (Kirjoitin ensin "Läähdyttimen". olisi ehkä pitänyt jättää niin)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Jarppahoo - 11.01.2016, 20:21:12
Kiitoksia kaikille vastauksista.

Taidampa jättää sen pakkasmaskin sinne sinisen tiskille kun ei siitä kerran isompaa hyötyä ole. Jotenkin näin sen myös itse ajattelin, mutta rupesi asia vaan mietityttään kun niitä näillä keleillä aika paljon näkee. Selvisipä tämäkin asia.  :)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: vesapu - 11.01.2016, 20:34:23
Onko sinisellä noita pakkasmaskeja?
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Jarppahoo - 11.01.2016, 20:41:15
Onko sinisellä noita pakkasmaskeja?

En oo kysyny, mutta luulis kyllä olevan kun onhan nuita muidenkin merkkien merkkiliikkeissä saatavilla.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Juice - 11.01.2016, 20:59:07
Tuommosen nyt värkkää solumuovista (esim. makuualustasta), laittaa maskin takapuolelle ja nippusiteillä kiinni krillin väleistä! Helppo katkoo nippusiteet poikki kesän tullen, itsellä ollut käytössä monta vuotta tuollainen.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Make - 11.01.2016, 21:17:31
V70 laittelin kun kovat pakkaset lakoivat. Ilmastointi teipillä teippasin alailmaoton umpeen ja mattoveitsellä muotoon leikkaus. :o
Selkeä ero oli esim kytkinpolkimen jäykkyydessä.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: macro - 11.01.2016, 21:48:57
Ei noita tarvi kun kovimmilla pakkasilla, mutta kyllä itekki olen suosittelijoiden rintamassa, automerkistä ja mallista riippumatta.
Esim. -20 pakkasviima jäähdyttää konetta ja apulaitteita aikalailla. Lohkolämmittimen teho paranee, kun konehuone on suljetumpi.

Pahvia, solumuovia, tummasta öljykallonasta leikattua suikaletta, kaikenlaista on tullu käytettyä. Nyt on tummaksi sprayllä pyyhkästyä pahvia niin maskin takana kuin alailmanotossakin. Ei ole ruma kun ei erotu, otan pois kunhan lämpötilat alkaa siellä -10 tai lämpimemmällä puolen pysyä. Koskaan 12 autoiluvuoden takia ei ole moottori liikaa noiden vuoksi lämmenny.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: marko - 11.01.2016, 23:59:18
Onko sinisellä noita pakkasmaskeja?

Ainakaan omaan S80 ei ollut saatavilla, kun viime talvena asiaa kysyin. Kysymällä siniseltä tuo selviää.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Dmies - 12.01.2016, 00:02:06
Onko sinisellä noita pakkasmaskeja?
En oo kysyny, mutta luulis kyllä olevan kun onhan nuita muidenkin merkkien merkkiliikkeissä saatavilla.
2010 olin wetterillä varaosamyyjänä henkilöauto puolella niin semmonen muistikuva on, että silloin ainakin oli volvo kieltänyt pakkasmaskien myynnin. En tiedä onko käytäntö muuttunut, kun siitäkin on jo aikaa :D
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: estate - 12.01.2016, 08:26:56
Ei taida ihan hyödytön Volvossakaan olla, työkaverin V60 T3 puklasi öljyt kartanolle viimeviikolla.

Tuolta (http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/autolampo/maskisuojat/volvo) ainakin löytyy maskisuojia uudempiin Volvoihin.

Ja kyllähän se moottori lämpenee paremmin/nopeammin kun ei viima ihan suoraan puhalla konehuoneeseen.
Ei noista haittaa ole kunhan ei sitä itsetehtyä suojaa suoraan jäähdyttimen pintaan laita kiinni.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Jule - 12.01.2016, 09:55:55
Viimasuojat ovat tehtaan talvivarustuksena esimerkiksi monessa ranskalaisvalmisteisessa ajoneuvossa myös sen takia, että päin helvettiä suunniteltu huohotusjärjestelmä ei jäädy Pohjolan olosuhteissa. Oikein suunnitelluissa ajoneuvoissa huohotusjärjestelmät pysyvät tietysti sulana ilman erillisiä lirpakkeita. ;)

Nää ranskikset joissa tulee suojamuovi "vakiona" on jäähdyttimen tuuletinropeli syylärin etupuolella, joka sitten jämähtää jäähän kun irtoloska takertuu siihen kiinni. Jos sitä jäätynyttä ropelia koitetaan pyörittää se palaa.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: JuhaKHJ - 12.01.2016, 10:09:21
Mistä materiaalista kannattais kakkoskopan V70:n sen sumuvalojen välisen reiän tilkitä sen verran ettei lumi puskisi siitä niin pahasti syyläriin? Eikö se saa siitä ylemmästä unelma säleiköstä sen verran riittävästi kylmää ilmaa?  :D Täälä maalla päin kun välillä tiestöllä on enemmän lunta kuin on auton maavara. Hyvin se toki jäähtyy syylärin väleissä olevalla lumellakin..  ::)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: mheguli - 12.01.2016, 12:43:23
Käy vaikka Etrasta ihan jotain ohutta mustaa PE-levyä. Kiinnikkeet voi askarrella oman harrastuneisuuden mukaan joko noista "oikeista" maskikiinnikkeistä tai nippusiteistä. Tietysti käyhän se solumuovikin, jos ei ole etraa lähistöllä, mutta rumempaa se on. Itse olen tuosta muovilevystä tehnyt monet suojat, eikä yksikään ole vielä haljennut pakkasessa tmv. Itseäni on himottanut myös tilata kokeeksi muutama tällainen (http://tuneko.com/Ziptie-Plug---Attaching-product.php), koska nuo olisivat loistavia juuri tähän tarkoitukseen, jos toimivat yhtä hyvin kuin esittelyvideolla.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: estate - 12.01.2016, 16:19:03
Minä tein omaan kulkineeseen talvisuojan ihan vanerista ja paukkupullosta mustaa pintaan. Jätesäkillä päällystetty pahvi toimii myös. Nätimpiä ne kuitenkin on kuin se chiquita laatikko tai mäyräkoiran kuoret, joita molempia näkee yllättävän usein viritellyn keulalle.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.01.2016, 16:22:44
Mulla on siellä spoilerin sisässä retkipatjan pala ollut 3 talvea eikä ole vielä auto palanut vaikka on tainnut unohtua joskus plussakelillekin sinne. Maski on lisäksi ollut välillä pakkausteipillä ummessa. Ei mene ilman maskia -25 asteessa motarilla oikein normaalilämpöön
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Kuivaihoinen - 13.01.2016, 15:12:31
Itsellä käytössä Siniseltä ostettu viimasuoja. Kuvallisesti esitettynä tällainen:
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=3993 (http://). Suojaa ulkoilutettu noin -30 - -1 oC lämpötiloissa. Autona V70 D5 vm. 2015.

Auton mittaristossa on lämpötilaa indikoiva "termometri", jossa asteikon puoliväli ilmaisee normaalia moottorin lämpötilaa. Normaali lämpötila on varmaankin 90 +/- X astetta. Kun ajelee moottori- tai maantiellä, lämpötila juurikin tuossa asteikon puolessa välissä pakkasista riippumatta. Nopeudella n.60 km/h lämmöt myös normaalit. Jos nopeus laskee alemmas (<= 40 - 50 km/h) ja pakkasta n. 20 tai enemmän, lämmöt tippuvat hieman. Koneen ääni on myös karkeampi. Myös tyhjäkäynnillä lämmöt laskevat kovalla pakkasella. Vaihteiston S-asennossa lämmöt normaalit myös alemmissa nopeuksissa. Nämä siis ilman Webastoa. Webaston kanssa lämmöt normaalit kaikissa tilanteissa. Summa Summarum: Suojan kanssa ei vaikuttaisi olevan ylikuumenemisongelmia tällä moottorilla ja alle nollan asteen lämpötiloissa. Oletettavasti moottorin lämpötila nousee korkeammalla/nopeammin suojan kanssa mutta lämpötiloja/minuutteja en osaa sanoa, koska olen ajellut pakkasilla vain suojan kanssa. 


Kallishan tuo suoja on ainakin kilohinnaltaan, mutta kestänee isältä pojalle hyvällä pidolla. Ja varsin tyylikäskin, minun mielestäni. Sitä hieman ihmetellyt, että miksi ylempi suoja ei täytä kokonaisuudessaan ylempää ilmanottoa. Linkkaamassani kuvassa ylempi ilmanotto vaikuttaa olevan osin umpinainen, minulla se on täysin avoin.

Ps. Ensimmäinen kirjoitukseni foorumille. Monesti tätä kuitenkin lueskellut ja vinkkejä saanut. Nyt uskaltuduin rekisteröityä ja kirjoitella. Ihan on liikuttunut olo ...
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Jahvetti D5 - 13.01.2016, 15:35:01
Motormarket firmassa myynnissä yleismalli josta leikkaamalla saa mieleisen hinta 27,65€ ja reunassa kiinnikkeet jos haluaa ostaa sieltä miettii vain monellako laittaa.Mulla maskisuoja on kaupankassan kuljetinhihnasta ja niillä kiinnikkeillä joita tuossa motormarket firmassa on ja noitahan saa autoliikkeistä myös.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: jone - 14.01.2016, 00:13:56
Musta ilmastointiteippi, siisti ja halpa.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: tupica - 14.01.2016, 08:40:05
Itsekkin miettinyt tämän pakkasmaskin laittoa, kun lämpötila huiteli tuolla -30 asteen paremmalla puolella. Siniseltä kuin kysyin, niin ainakaan V70 mk3 ei ollut maskia saatavilla ja näyttää muuallakin olevan aika tiukassa. Nyt on enää reilu kymmenen pakkasta, mutta jos se vielä tuonne kolmeenkymppiin nousee, niin pitää joku retkipatjaviritys tehdä keulalle.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: estate - 14.01.2016, 09:01:38
Tuossahan (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/11213/s70_v70/maskisuoja-volvo-v70-2008-2009) se olis mk3:n pakkasmaski
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: von Berg - 14.01.2016, 09:16:22
Kyllä se pakkassuoja on järkevä laittaa autoon kuin autoon jos pakkaset käy -10 kylmemmällä puolella usein. Vaikka moni auto pelaa hyvin ilmankin niin pidentää se moottorin ja muiden laitteiden ikää huomattavasti.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: tupica - 14.01.2016, 09:45:40
Tuossahan (http://www.tarvikkeet.fi/tuote/11213/s70_v70/maskisuoja-volvo-v70-2008-2009) se olis mk3:n pakkasmaski
Toimitusaika 4-6vk  :'(
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Kaldonia1 - 14.01.2016, 20:39:49
V70 vm. -99:n ei taida virallisempaa tai siistimpää maskia valmiina löytyä?
Siis mk 1:n??
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2016, 11:38:28
Aloin tuossa miettimään että onkohan kukaan tehnyt kirkkaasta lexanista / vastaavasta maskin suojaa? Lämpöpuhaltimella muotoilisi maskin muotoiseksi ja leikkaisi oikean kokoiseksi. Olisi ulkonäöllisesti hieno ratkaisu. Joskus vuonna kirves ja miekka 850 Volvoihin taisi ihan Volvolta saada kirkasta maskisuojaa.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: rommitommi - 20.01.2016, 13:44:27
Tuosta maskista on dieselissä aika hemmetin iso apu, esim. vm.2008 Mondeo 1.8 tdci ei vaan jaksanut millään nostaa lämpöjä tappiin edes -7 asteessa moottoritiellä, vaikka webastokin kävi koko ajan, jäi siihen 75 asteeseen, 88 astetta jäi kauas toiveisiin.

Termari ja termarin kotelon vaihdoin syksyllä, joten pitäisi olla kunnossa( kone on kyllä kesäkeleilläkin todella hidas lämpenemään, eikä termarin vaihto muuttanut asiaa).

Kun peitti maskin Bilteman 5euron retkipatjasta leikatuista paloista ja lattoi nippusiteillä kiinni, niin lämmöt nousee tappiin myös -20 lämpötiloissa ja webastonkaan ei tarvitse käydä koko aikaa, joten uskon maskin tekevän erittäin hyvää autolle ja sen kestolle kovemmissa pakkasissa.

Bensoissa nyt aika sama, ne tuntuvat lämpeevän nopeasti ilman maskejakin.

 
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2016, 13:53:36
Ei vain kuulosta oikein visuaalisesti hienolta ratkaisulta tuommoinen patja  :-\
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: -jadi- - 20.01.2016, 13:56:25
Laittaa sen pahvin tms. sinne maskin taakse, ei haittaa herkkää silmää...   ;)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: völvöxc60 - 20.01.2016, 13:58:34
Niin ja on tuosta suojasta monessa merkissä apua myös siinä, ettei pöllyävä lumi tuki mitään moottoritilassa :pomo:
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2016, 14:17:03
Laittaa sen pahvin tms. sinne maskin taakse, ei haittaa herkkää silmää...   ;)
En ole katsonut että saako sinne mitenkä laitettua ilman että purkaa keulaa. Ei oikein näillä keleillä viitsis alkaa purkamaan  :-\
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Apok - 20.01.2016, 14:42:12
Kyllähän bensakoneet lämpiää nopeampaa, mutta tuosta pakkasmaskista on silti hyötyä. Omassa 1.6 bensassa kulutus nousee reilulla litralla matkaajossa kun pakkasta rupeaa olemaam -30. Kytkin ja jarrupolkimet noissa lämpötiloissa kankeita käyttää. Maski peitettynä luulisi polkimetkin toimivan pehmeämmin.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Dmies - 20.01.2016, 14:57:29
Kun peitti maskin Bilteman 5euron retkipatjasta leikatuista paloista ja lattoi nippusiteillä kiinni, niin lämmöt nousee tappiin myös -20 lämpötiloissa ja webastonkaan ei tarvitse käydä koko aikaa, joten uskon maskin tekevän erittäin hyvää autolle ja sen kestolle kovemmissa pakkasissa.

Bensoissa nyt aika sama, ne tuntuvat lämpeevän nopeasti ilman maskejakin.
Ei vain kuulosta oikein visuaalisesti hienolta ratkaisulta tuommoinen patja  :-\
Retkipatjojahan saa erivärisinä niin hommaa lähelle samanvärisen patjan ja siitä leikkaa niin se patja sulautuu kyllä sinne keulaan. Ainakin emännän autossa sulautuu hyvin ympäristöön se patja, kun on turkoosin värinen auto ja aika lähelle samanvärinen tummanvihreä patja nippusiteillä kiinni.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Customer - 20.01.2016, 17:33:56
Kyllä se kannattaa olla juurikin edemmällä mainituista syistä. Pakosta bensa ei sitä tarvitse syylärin eteen ja lämmöt pysyy ilmankin.
Mutta tosiaan säästää muitakin paikkoja ja ehkä lämpö myös poistuu hitaampaa esim pysäköitäessä, kun maski on tukossa.
Lisäksi teoriassa parantaa polttoainetaloutta ja varsinkin pakkasilla, kun ilma ohjautuu suoraan auton ylitse.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 20.01.2016, 21:01:32
Jos kävisi tämmöisen levyn hakemassa ja kokeilisi mitä saa aikaan
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/3951655712671
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.01.2016, 07:28:19
Jos kävisi tämmöisen levyn hakemassa ja kokeilisi mitä saa aikaan
http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/3951655712671
Laitteleppa tuonne showruumisi puolelle tuosta virityksestä kuvia, että minkälainen tuli :)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 21.01.2016, 07:34:26
Laitteleppa tuonne showruumisi puolelle tuosta virityksestä kuvia, että minkälainen tuli :)
Pitää laittaa, jos tulee semmoinen että kehtaa laittaa :D. Täällä vielä niin helkkarin kylmä ettei ulkona jaksa alkaa virittelemään  :(
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: völvöxc60 - 21.01.2016, 07:46:30
Pitää laittaa, jos tulee semmoinen että kehtaa laittaa :D. Täällä vielä niin helkkarin kylmä ettei ulkona jaksa alkaa virittelemään  :(
Lämpöpuhaltimellako se muokataan tuohon maskiin? Millä ajattelit kiinnittää tuon pleksin?(Banduilla?)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 21.01.2016, 07:54:54
Lämpöpuhaltimellako se muokataan tuohon maskiin? Millä ajattelit kiinnittää tuon pleksin?(Banduilla?)
Tuossa luki että onnistuu taivutus kylmänäkin, mutta joo lämpöpuhaltimella ajattelin säätää. Kiinnitys ihan pienillä nippusiteillä. Vielä on vähän suunnitelma auki. Mietin että tuleeko maskiin yksi osainen vai kaksi. Kaksi osaisella tekisi Volvon merkin molemmille puolille omat palat.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: vemppu - 21.01.2016, 08:57:10
Meinasin toissailtana laittaa pahviläpyskän maskin eteen mutta nippusiteet napsui poikki kuin suolatikut ? Jäi sitten laittamatta... 
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: TVS - 21.01.2016, 09:01:22
Itse vaatimattomasti tein molempiin käyttövermeisiin maskien tukkimisen paljon huomaamattomammin kuin nuo hienot tehtaiden fagineihin myymät telttapatjat maskin päälle. Tulee ihan hyvä kun kaivelee hylkyyn menevästä hyllyköstä sitä takalevynä toimivaa vaneria, sahaa tarkasti maskin takapuolen kokoisen ja muotoisen palan ja porailee nippareille parit reiät valmiiks ja lopuks humauttaa koko käikäleen pommipullosta mustaks. Ollu ainakin 3 talvea, hienosti kestäny. Emännän autoon tein nyt pakkasille kanssa suojan, se on kansioiden tummansinisistä "erottelijoista" tehty kun näkyi olevan puolta milliä vahvaa muovia olevat koko sisun kokoset lätkät roskiin menevissä kansioissa. Sekin tuntuis toimivan hyvin vaikka väri onkin tumma sininen, eipä se maskin takaa näy.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: HammerDown - 21.01.2016, 16:16:09
Vuosia sitten päätin tehdä seiskaan pakkasille näppärän pakettiratkaisun. Hommasin talvikäyttöön toisen maskin, jonka taustapuolelle naputtelin millisen pellin, jättäen vain moottorin ilmanoton auki. Kiinnitys säleikön ja kehyksen välissä samoilla kiinnikkeillä.

Jäikin sitten vain säleikön viimeistä hiontaa ja maalausta vaille, ehkäpä sitten taas ensi talveksi...  V:>
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Kaapeli - 22.01.2016, 03:11:01
Ardic veti ittensä kiikkuun ja lämmöt laski niin alas, ettei meinannu kabiinissa pysyä kuski sulana. Sain Jämsän Shelliltä pahvia syylärin peitoksi ja samalla päätin, että mikäli köyhyys tästä yhtään hellittää, niin tulen ajamaan aina bensa-autolla. Visio on tosin aika heikko  ;)
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: janne81 - 22.01.2016, 08:24:10
Ardic veti ittensä kiikkuun ja lämmöt laski niin alas, ettei meinannu kabiinissa pysyä kuski sulana. Sain Jämsän Shelliltä pahvia syylärin peitoksi ja samalla päätin, että mikäli köyhyys tästä yhtään hellittää, niin tulen ajamaan aina bensa-autolla. Visio on tosin aika heikko  ;)
Onko tosiaan tuo D5 noin kylmä? Ei sama paska TDI:llä niin kauheen vilu oo vaikka Ardicin se on nähnyt pajalla viererssä pöydällä..

Tuo 1mm PC on mahtavaa muotoiltavaa, voi vetää kylmiltään vaikka kanttikoneella jos haluaa kuten paksumpiakin. Jokus oli visiona että motonetista noita: http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1251/1015547/Maskin-viimasuojan-kiinnikkeet
ja suoja juurikin tuosta PC:stä niin näkyis logokin läpi.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Itsok - 22.01.2016, 08:41:07
Onhan varmasti termari ehjä?

Kyllä D5 pitäisi ainakin maantiellä pitää sen verran lämpöjä ettei sentään varpaita palella. Pari vuotta sitten muistan kun ajelin Hämeenlinnaan töihin ilman maskia napakalla pakkasella, niin lisälämmitin käynnistyi työpaikan pihalla kun olin ensin ajanut taajamaa kolme kilometriä motarin jälkeen. Sitten laitoin maskin niin ei käynnitysnyt typerästi just ennen auton sammuttamista.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 22.01.2016, 20:54:08
Jos huomenna laittais keulaan :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=69130.msg1061043625#msg1061043625
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Kaapeli - 24.01.2016, 03:34:14
Onko tosiaan tuo D5 noin kylmä? Ei sama paska TDI:llä niin kauheen vilu oo vaikka Ardicin se on nähnyt pajalla viererssä pöydällä..

Tuntuisi olevan. Aikaisemmin mulla oli työajossa VW Transporter 2.5TDI, niin siinä kyllä koneen lämmöt nousi tappiin, mutta kabiiniin ei saanut -30 asteessa enää lämpöä juuri ollenkaan. Pisteet täytyy tosin antaa Volkkarille, koska se ei jättänyt julmallakaan kelillä käynnistymättä ja sen takia se on vara-autona edelleen.

Onhan varmasti termari ehjä?

Termari ei varmastikaan ole ehjä (=toivottavasti), koska lämmöt laskee mittarin asteikolla aivan ala-asentoon. Sama vika oli / on vanhempieni S80 D5:ssä, jossa ei pystynyt matkustamaan takana -30 pakkasella ilman toppahousuja ardicin lakattua toimimasta. Jotenkin tuntuu oudolta, että termari pettää V70:ssä alle 170tkm ja S80:ssä alle 230tkm, kun 940 (510tkm) ja 740 (41Xtkm) menee edelleen alkuperäisillä... Ardicin toimiessa ei tietenkään ongelmia ole, vaan t-paita riittää talvellakin.
Otsikko: Vs: Pakkasmaski
Kirjoitti: Ribbe - 24.01.2016, 09:00:38
Muistan että 2001 tuulilasi testasi volvon uutta diesel moottoria (D5) lapissa S80 korissa. Pakkasta oli kolmekymmentä ja alle. Totesivat silloin lisälämmittimen sijoituksen ongelmalliseksi, konehuoneen uloin nurkka etulokasuojassa. Talvilaadullakin niillä ardic hyytyi ajoviiman takia pikkusen alle -30. Sen jälkeen kylmeni myös auto kun moottorin neste taisi kiertää sen hyytyneen lämmittimen kautta. Samassa testissä oli mukana toisena autona uusi Saab 9-5 V6 diesel. Siinä lämmitin oli moottorin ja tulipellin välissä tai jossain vastaavassa raossa. Siinä moottori lämmitti ja suojasi lämmitintä ajoviimalta joten ei ollu mitään ongelmia.