Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: seiskanelonen - 03.08.2011, 22:35:49
-
Kyseinen auto vm 90 ryhtyi siis oirelemaan ,ei ota kierroksia yli 2000 vaan" vouvaa". Oireen syy:pakoputki on poikki akselin ylittävältä osalta. Voiko vaikuttaa koko koneen toimivuuteen vai onko viísainta niin kuin oletan laittaa putki kuntoon ja katsoo miten käy. Autoon on tehty vajaa vuosi sitten TÄYDELLINEN sytytysosien huolto alkuperäisillä osilla.
-
Kyseinen auto vm 90 ryhtyi siis oirelemaan ,ei ota kierroksia yli 2000 vaan" vouvaa". Oireen syy:pakoputki on poikki akselin ylittävältä osalta. Voiko vaikuttaa koko koneen toimivuuteen
Ei mun mielestä. Omassa vuotta vanhemmassa samalla koneella oli kans akselin kohdalta putki poikki mutta hyvin sillä ajeli.
Katsopa onko ilmansuodatin kuinka tukossa? Tai voisiko olla bensansuodatin tukossa taikka bensapumppu väsymässä?
-
Ei ole putkella siellä niin pitkällä merkitystä.
Lue vikakoodit alkuun
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.msg2887#msg2887
-
Kiitos vastauksista. Selvennyksenä auto on pojan peli ja en ole vielä kerinnyt itse kokeilemaan ajossa,joten kunhan kerkiän koeajolle niin kyselempä lisää jos tarvii. Kesälomalla niin ei viitti kauheasti ropata autoa vaikka onkin entinen oma kulkuneuvo ja siis tuttu peli.
-
Lainataan aihetta
Auton tiedot:
Volvo 740 1987
B230F, LH-Jetronic 2.1/2.2? (ei diagnostiikkaa)
ZF22HP4
Ajettu 455000
Moottorissa ilmenee pientä nykimistä maantienopeuksissa. Nykimisen huomaa parhaiten turbiinilukko päällä 90km/h+. Ei vakava vika, mutta voisihan tuon korjata. Laatikko toimii moitteetta. Bensankulutus on 10l/100, eli aika vähäinen.
Lisäksi moottori tuntuu tehottomalta pienillä kierroksilla. Joku voisi väittää tätä Volvon ominaisuudeksi, mutta mielestäni edelliset 3 Volvoa ovat olleet paljon pirteämpiä jopa 2.0 moottorilla. Täyskaasukiihdytyksessä ja +2500rpm ei ongelmaa.
Sitten vielä tyhjäkäynti. Silloin tällöin kierrokset jäävät 1200rpm tuntumaan, mutta ei aina. Lisäilmaluistin puhdistus auttoi asiaa vähän. Ennen sitä tyhjäkäynti jäi järjestään 1500rpm tienoille. Tyhjäkäynnin säätö vaihe vaiheelta ohjeien mukaan on vielä tekemättä, joten palataan asiaan myöhemmin.
Tähän mennessä autoon tehtyjä korjauksia:
- Hall-anturi ja virranjakajan osat vaihdettu, sytytysennakko säädetty 12BTDC
- Sytytystulpat (Bosch), Sytytysjohdot (Boughicord)
- Kaasuläpän ja IMM puhdistettu
- Kaasuläpän-asentotunnistin säädetty
- Huohotin ja liekkilukko putsattu
- Tyhjäkäyntiventtiili pesty
- Alipaineletkut tarkistettu
- Ilma- ja bensasuodatin vaihdettu
- Tankin siirtopumpun katkenneet sähköliittimet täyttöputken laipassa korjattu. Jumiutunut pumppu herkistelty.
- Suuttimien putsausainetta kaadettu purkillinen tankkiin
- Akku vaihdettu, akunkengät putsattu
Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta
Edellisillä toimenpiteillä käynti on parantunut merkittävästi siitä, kun ostin auton. Jatkan järjestelmällistä moottorin osien läpikäymista, mutta kyselen jos jollakulla tulisi suoralta kädeltä mieleen jotakin, joka vaikuttaisi ongelmiini.
Kiitos vaivannäöstä ja vastauksista.
-
Lainataan aihetta
Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta
Siinäpä ne viat taisi ollakin :)
-
Selvitelläänpä ne seuraavaksi. Vaihtopakosarjakin on jo olemassa ja odottaa asennusta. Myös toinen Lambda Sondi löytyy, jota voi huvikseen kokeilla.
Edellisessä 740 1990:ssäkin kolisi katti ihan samalla tavalla eikä aiheuttanut ongelmia, mutta tiedä näistä. Väliaikaiskorjaukseksi katalysaattorin tyhjennys - suoritetaan vasta leiman jälkeen.
-
En usko kolinan vaikuttavan, omassa 940:ssä kolisi myös eikä vaikuttanut toimintaan.
-
Auton tiedot:
Volvo 740 1987
B230F
ZF22HP4
ZF:n loota bensakoneen perässä?
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että ZF:n loota löytyy vain dieselin perästä (ainakin 900-mallissa). :o :o
Vikoja, jotka tiedän olevan
- Pakosarjan laippa vuotaa
- Katalysaattori kolisee (mahdollisesti tukossa?)
- Puristukset mittaamatta
Kuten sinulle jo todettiin, noissa on tarpeeksi syytä nykimiseen.
Kun tuo LH niin rakasta Lamda-arvoa 1, niin vuotava sarja voi tehdä seoksille temput ja tällöin kone voi nykiä.
Mitä kolisevaan kattiin tulee, niin kolina on merkki siitä, että sisuskalut ovat murenemassa käsiin, jolloin se ei kyllä yleensä ole tukossa, vaan pikemminkin päinvastoin.
-
ZF:n loota bensakoneen perässä?
Olen ollut aina siinä käsityksessä, että ZF:n loota löytyy vain dieselin perästä (ainakin 900-mallissa). :o :o
Ei se ihan niin mene, mullakin on tuossa pihassa yksi raato jossa oli B230E + ZF.
-
Ei se ihan niin mene, mullakin on tuossa pihassa yksi raato jossa oli B230E + ZF.
Siis 94X ?
Ok, seison korjattuna! :)
-
Siis 94X ?
745. (Eipä ole ysisatkua tainnut K-Jetillä saada...)
Minäkin kyllä ennen luulin että ZF:ää vain kiisseleissä. Mutta Volvon kokoamisstrategia tunnetusti oli "pannaan sinne sitä mitä sattuu käteen"...
-
Mitä kolisevaan kattiin tulee, niin kolina on merkki siitä, että sisuskalut ovat murenemassa käsiin, jolloin se ei kyllä yleensä ole tukossa, vaan pikemminkin päinvastoin.
Tai sitten on juurikin tukkeutunut ;D Ei kai sillä käyntiin merkitystä mutta siihen auton kulkupuolen tukkoisuuteen?
-
Olipas tullut paljon viestejä.
Säädin tyhjäkäynnin netistä löytämilläni ohjeilla:
http://www.thebronzealternative.com/Volvo/Setting%20Your%20Base%20%20Engine%20Idle%20Specs.doc (http://www.thebronzealternative.com/Volvo/Setting%20Your%20Base%20%20Engine%20Idle%20Specs.doc)
Nykiminen hävisi melkein kokonaan.
Mittailin Lambda Sondin jännitettä koneen käydessä. Jännite ei tunnu missään tilanteessa nousevan yli 0.600 V, mikä voisi selittää tehottomuutta. Kun kaasua avaa ja sulkee, lukema pyörii 0.035 V ... 0.550 V välillä. Lieneeköhän puoli miljoonaa ajettu anturi jo nyt viallinen? Täytyy testata vielä toisella anturilla varmuuden vuoksi.
Pakosarjan laipan vuoto on etenkin äänen puolesta ärsyttävä, mutta mietin että kuinka paljon se vaikuttaa Lambda-arvoon kun vuotokohta sijaitsee kuitenkin vasta anturin jälkeen.
-
Jos pakosarjan laippa edelleen vuotaa, korjaisin sen ensiksi ja sitten vasta lambda-anturin kimppuun.
-
745. (Eipä ole ysisatkua tainnut K-Jetillä saada...)
B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Redblock_Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
Siksi menin vipuun. Tunnen vain B230 FB, FK ja FT moottorit välttävästi.
Minäkin kyllä ennen luulin että ZF:ää vain kiisseleissä. Mutta Volvon kokoamisstrategia tunnetusti oli "pannaan sinne sitä mitä sattuu käteen"...
Näinhän minulle eräs volvomies tokaisi, että "Volvot on kasattu niistä osistä, mitä Göran on sattunut varastosta löytämään".... ;D
Varmaan vähån sama juttu kuin tuo ysisatkun ilmanputsarikotelon kansi-juttu. Eli FK pannussa ei muka lukisi "Turbo" tekstiä. :o
-
B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.
Eikä mitään noista ysisatkusta sikäli kuin minä tiedän.
-
Non niin. Lomat rupee loppumaan ja samat "romut seisoo tallissa". Eli tuohon 740- 90 B230 F koneen käynti ongelmiin hain apua. Kone käy hyvin tyhjäkäyntiä, kun antaa kaasua ottaa kierokset tai ei l. tumppaa kierokset n.2000-2500. Välistä taas paikalla kiekasee ihan iloisesti 5500 jos korva kestää. Ite epäilen IMM vikaa ja on mahdollisuus kokeilla ehjällä laitteella niin eiköhän tuo selviä.
-
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.
-
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.
Kuulostaisi ihan bensan vähyydeltä. 95-oktaaninen tuolle koneelle riittää ihan täysin ja toimii huhuista huolimatta nykyisellä E10-bensalla ongelmitta.
Voi kokeilla suoraan suodattimen vaihdolla, tai jos haluaa tutkia onko ongelma bensansaannissa niin pakokaasuanalysaattori putkenpäähän ja polkemaan. Jos vetää laihalle kun hyytyy kierroksilla niin bensa loppuu. Tuo tutkiminen ei sinänsä maksa kuin kympin-kaksi = pakokaasuanalyysin hinta korjaamoilla.
Bensansaanti voi takkuilla myös pumpun takia, tai pumpun releen, tai pumpun sulakkeessa huono kontakti, tai johdoissa ongelmaa. Huomioitava myös siirtopumppu tankissa jos pääpumppu on kuskin alla pohjassa.
-
Jos pakosarjan laippa edelleen vuotaa, korjaisin sen ensiksi ja sitten vasta lambda-anturin kimppuun.
Terve!
Vaihdoin pakosarjan ja korjasin vuodot. Toimii taas pykälää paremmin ja on hiljainen. Tosin vanha lambda jonka asensin uuteen pakosarjaan antoi mittauksessa vain tasaista 0.500 V.
Katalysaattorin kolina selvisi. kolistelin sieltä ulos moisen osan. Lieneekö katin sisältä irronnut.
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3244285.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3244285/)
-
Terve!
Vaihdoin pakosarjan ja korjasin vuodot. Toimii taas pykälää paremmin ja on hiljainen. Tosin vanha lambda jonka asensin uuteen pakosarjaan antoi mittauksessa vain tasaista 0.500 V.
Katalysaattorin kolina selvisi. kolistelin sieltä ulos moisen osan. Lieneekö katin sisältä irronnut.
(http://kuvablogi.com/nayta/thmb/img3244285.jpg) (http://kuvablogi.com/nayta/3244285/)
Jos tulee ulos tasainen 0.500V, ei lambda pelaa vaan tuo on boksin syöttämä "perustaso", jota lambda sitten vetää sivuun johonkinpäin. Tuon ilmiön voi hyvinkin aiheuttaa esim puuttuva lämmitysvirta lambdalta, nimimerkillä turha lambdanvaihto....
B230E:stä wikipedian mukaan voi löytyä K, LH2.2 tai motroniccia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Redblock_Engine
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volvo_engines
Varmaan vähån sama juttu kuin tuo ysisatkun ilmanputsarikotelon kansi-juttu. Eli FK pannussa ei muka lukisi "Turbo" tekstiä. :o
Suomeen ei tuotu 900:sta k-jettikoneella, mutta teoriassa rättipäämaihin olisi saattanut ekaa vuosimallia saadakin kelju-koo-kojootilla?
Ja eihän FK:ssa luekaan putsarikotelon kannessa mitään :).
-
Tuo katin sisältä tullut kappale näyttää vähän siltä että olisi sen tiivistysrenkaan kappale mitä käytetään siinä etupuolen liitoksessa..?
http://kauppa.motonet.fi/images/app/1/big/140113.jpg
Vaikea sanoa varmasti kun en kunnolla saa selvää tuon kappaleen poikkileikkausprofiilista... :o
-
Jos siellä etupäässä on kaksiosainen kiinnitysrengas joka poikkileikkaukseltaan on V-mallinen, tuo olisi sen liitoksen sisäosa. Joissakin tapauksissa tuo sisäosa voi olla umpinainen rengas, eikä ole ulkopuolisen liitoksen V-tyyppistä mallia. Ulkoisissa renkaissa voi olla myös kolmiomallisia, kahta rengasta kolmella pultilla "yhteenvetävää" mallia ja sisäosa voi olla myös hitsattu katalysaattoriin.
Näissä liitoksissa tuo ihmisen kekseliäisyys puhkeaa kukkaan. Katalysaattorista tuo osa ei varsinaisesti ole, lähinnä se sisäinen vasterengas tulee mieleen ::).
-
Jos tulee ulos tasainen 0.500V, ei lambda pelaa vaan tuo on boksin syöttämä "perustaso", jota lambda sitten vetää sivuun johonkinpäin. Tuon ilmiön voi hyvinkin aiheuttaa esim puuttuva lämmitysvirta lambdalta, nimimerkillä turha lambdanvaihto....
Täytyy tarkistaa lämmitys. Lisäksi olen kuullut, että epäkuntoinen koneen lämpöanturi voisi vaikuttaa.
Katti on hitsattu downpipeen tosi epämääräisesti. Joku turakainen on ilmeisesti unohtanut liitoksen osan sinne sisään.
ps. Päästömittauksessa ei ongelmia mutta arvoja pöytään jos niistä voi päätellä mitään.
910 rpm
CO 0.02
CO2 15.1
O2 0.21
HC 0009
2550 rpm
CO 0.08
CO2 15.2
O2 0.11
HC 0003
Lambda 1.003
-
Vaihdettu tulpat, tulpanjohdot, puolan johto, virranjakajan kansi+pyörrin, ilmansuodin ja kokeiltu ehjällä IMM:lla.(kaikki orig.osia) Ei häipynyt vika vaan edelleen kylmänä vetää n.3500 rpm ja sitten rupee hyytymään ja katkomaan. Lämpöisenä ei ota ajossa kuin n.2000 rpm, mut paikallaan kaasutettaessa välillä kiekasee ihan täydet ja välillä hyytyy 2000-3000 rpm:lla. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tasaisesti tyhjäkäyntiä. Käytetty 95 bensaa. Voisiko olla bensasuodin tukkiintunut jos on uuden bensan mukana lähtenyt tankin mönjät liikkeelle. Suodin on orig.volvo ja ajettu n.30 000 km.
Löytikös tähän vikaan syy?
Kävin eilen hakemassa 740 -87 B230F:än ja tekee samaa.
Edellinen omistaja on näköjään vaihtanut tähän kassillisen uutta osaa:
Lambda, sytkävahvistin, imusarjantiiviste, b-pumppu, tulpat, tulpanjohdot, v-jakajankansi+pyörijä,IMM ja ties mitä muuta.
Tankkipumppu ei toimi, mutta se ei oireile noin rajusti.
-
Tankkipumppu ei toimi, mutta se ei oireile noin rajusti.
Kyllä se ainakin meillä oireili niin ettei meinannut pientä töyrästä ylös päästä jos oli alle puoli tankkia bensaa. Täydellä tankilla meni vielä aika ok.
-
Kyllä se ainakin meillä oireili niin ettei meinannut pientä töyrästä ylös päästä jos oli alle puoli tankkia bensaa. Täydellä tankilla meni vielä aika ok.
Eilen kun hain tuon, niin ajoin 5km huoltoasemalle, jonka aikana teki pehmeää nykimistä.
Sitten löin 30 litraa tavaraa tankkiin ja teki loppumatkan(20km) samaa.
Tänään lähdin ajelemaan, niin teki samaa, kunnes rurvoin tillin tiskiin, jolloin hetken vedettyään kone "sammui" kunnes hölläsin polkimen ihan pintakaasulle. Sen jälkeen matka taittui tasaisella tiellä noin 70km/h. Yhtään enempää jos tarjosi kaasua, niin hyytyi.
En tiedä. Tallissa on toinen projekti sisällä, joten pitää katella joskus, kun jaksaa.
-
Jaahans. Motonetin uudesta IMMusta oli lanka poikki.
Kokeilin 016 loppuisella IMMulla ja pelaa jo kohtuuhyvin.
Olikos näissä vanhemmissa LH-jeteissä se 007 loppuinen, jossa säätöruuvi? Mätänetin IMMussa kun ei luonnollisestikaan ole boschin numeroita.
-
Jaahans. Motonetin uudesta IMMusta oli lanka poikki.
Kokeilin 016 loppuisella IMMulla ja pelaa jo kohtuuhyvin.
Olikos näissä vanhemmissa LH-jeteissä se 007 loppuinen, jossa säätöruuvi? Mätänetin IMMussa kun ei luonnollisestikaan ole boschin numeroita.
Motonetistäkin voi ostaa Boschin IMM:n.... http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283198/2 Noilla hyvin pelannut meidän LH-Jet 2.4:t.
-
Ja hämmennän soppaa, että mun B230F -91 ei käy tuo. Regina...Itse asiassa mulla ei ole koko ii-äm-äm-mää.
-
Motonetistäkin voi ostaa Boschin IMM:n.... http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/283198/2 Noilla hyvin pelannut meidän LH-Jet 2.4:t.
Juu. Mutta silloin sitä ei sanota motonetin immuksi, vaan possin immuksi.