Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: olli - 08.08.2011, 20:35:16

Otsikko: Muutoskatsastus
Kirjoitti: olli - 08.08.2011, 20:35:16
Osaako joku sanoa pitääkö autoa muutoskatsastaa sellaisten pultattavien kaarilevikkeiden takia?

Esim. tälläisten: http://zforceproductions.com/product%20images/zgflares/justin1.jpg

Ake:n sivuilla sanotaan muutoskatsastuksesta näin: Muutoskatsastus tulee suorittaa, mikäli "ajoneuvon akselisto- tai korirakenteen tai ulkomittojen muutos"

Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: TOK - 08.08.2011, 20:38:17
No eikös nuo pultata juurikin ulkomittojen muuttamiseksi ("levike").

Eli leiman kautta mars.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: jogiin - 08.08.2011, 23:57:21
eikös tuossa ollu joku raja levityksen suhteen koska pitää muutos katsastaa  ???
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: The moose - 08.08.2011, 23:59:44
ei ainakaan minissä tarvinnu mitään vaikka oli ratalevikkeet. tosin se oli aikaa ennen eu  *tumppuun->
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: AtAi - 09.08.2011, 01:42:33
Pistä levikkeet, kun vuosikatsastus tulee niin katsastusmies kyllä osaa sanoa jos levikkeet tarvii muutoskatastaa, mietoja ei tarvii. yleensä.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: Volvo-car - 09.08.2011, 01:44:17
Jos saan lainata tätä topikkia, eli tartteeko jarruton peräkärri uudelleen katsastaa/rekisteröidä jos sen päälle tehdään kiinteä kuomu, eli ei siis mitään valmismuovikuomua vaan oikea kunnon kuomu missä on runko ja seinälevyt? Yks kaveri väitti että pitää katsastaa, miten on?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: AtAi - 09.08.2011, 01:48:50
Jos saan lainata tätä topikkia, eli tartteeko jarruton peräkärri uudelleen katsastaa/rekisteröidä jos sen päälle tehdään kiinteä kuomu, eli ei siis mitään valmismuovikuomua vaan oikea kunnon kuomu missä on runko ja seinälevyt? Yks kaveri väitti että pitää katsastaa, miten on?
Jos se on oikeesti kiinteä, eikä parilla pultilla irrotettavissa, niin silloin tarvitsee, koska siinä tapauksessa jos oikeasti kiinteä niin tarvii kuomun massa lisätä kärryn omamassaan.


Nää valmiit kuomut ni ei tarvii välttämäti muutoskatastaa, kun ne ei oo kiinteitä vaan lähtevät 4pultilla irti
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: olli - 09.08.2011, 07:39:27
Pistä levikkeet, kun vuosikatsastus tulee niin katsastusmies kyllä osaa sanoa jos levikkeet tarvii muutoskatastaa, mietoja ei tarvii. yleensä.

Ne on samannäköiset kuin tuossa linkittämässäni Datsunissa.

Taitavat levittää reilun 50mm / puoli nuo.

Perkule kun tekisi mieli muutoskatsastaa uuden 16" pyörätkin autooni, mutta edessä ei mahdu pyörimään ilman Bilteman 5mm spaceria nuo renkaat kun ottavat tolppaan kiinni vanteen etuveto-et:n vuoksi. Ei sitä tietenkään tiedä huomaako katsori sitä lättyä siellä välissä, mutta ei viitsisi kokeilla kepillä jäätä.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: AtAi - 09.08.2011, 11:15:55
Perkule kun tekisi mieli muutoskatsastaa uuden 16" pyörätkin autooni, mutta edessä ei mahdu pyörimään ilman Bilteman 5mm spaceria nuo renkaat kun ottavat tolppaan kiinni vanteen etuveto-et:n vuoksi. Ei sitä tietenkään tiedä huomaako katsori sitä lättyä siellä välissä, mutta ei viitsisi kokeilla kepillä jäätä.
Muutosta joillain toisilla 16"silla  ;)
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: olli - 09.08.2011, 15:35:36
Ei löydy sellaisia. 2 hieman kieroa 16" vannetta on, mutta näillä ei ole kumeja.

Ellei joku Tamperelainen harrastaja lainaa omiaan, niin taitaa (taas) jäädä tekemättä.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: The moose - 09.08.2011, 15:47:59
Ei löydy sellaisia. 2 hieman kieroa 16" vannetta on, mutta näillä ei ole kumeja.

Ellei joku Tamperelainen harrastaja lainaa omiaan, niin taitaa (taas) jäädä tekemättä.

saat hydrat lainaan jos teet mulle etupyöränlaakeri rempan.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: mista - 11.08.2011, 17:34:30
Eikös auton levitys tule muutoskatsastaa vain jos uloin linja (peilit) ylittyy.

En usko, että kaarilevikkeitä sentään muutoskatsastetaan.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: kilikali - 11.08.2011, 19:28:32
-90 luvulla välikoppa escortiin ruuvattiin alu/lasikuitu levikkeitä, jotka oli just 50mm leveitä eikä katsuri sanonu mitään eli max levitys 50mm / puoli. Tuskin säännöt tuon kohdalla muuttuneet tähän päivään = mutu. Kyllä ne kaarilevikkeet joutuu muutoskatsastamaan, jos 'yli' leveät ja kovaa materiaalia. Offimiehet laittelee kumisia eli pehmeitä isoja levikkeitä joita ei tarvi katsastaa.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: aahoo - 12.08.2011, 14:53:47
Lainataan pikkasen topikkia. Elikkä tarvitaako jotain mallin eroavaisuus todistuksia kun vaihdetaan -90 940  b230fb kone b230ft koneeseen kaikkineen. Tarvitaanko jotain muita osia vaihtaa jarrut:tms. jos joku on ko: muutoksen tehny niin paljonkos tuli %
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: AtAi - 13.08.2011, 01:04:01
Lainataan pikkasen topikkia. Elikkä tarvitaako jotain mallin eroavaisuus todistuksia kun vaihdetaan -90 940  b230fb kone b230ft koneeseen kaikkineen. Tarvitaanko jotain muita osia vaihtaa jarrut:tms. jos joku on ko: muutoksen tehny niin paljonkos tuli %
Sun tarvii jollain todistaa että mitkä erot on, ja nämä osat vaihtaa mitkä erot on 940turbon ja vaparin välillä. Helpoiten todistus sujuu volvon lapulla, jos niitä vielä saa. Lisäksi tarviit volvolta todisteen että toi ft on vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin tuo fb.

Todennäköisesti turbomallissa lie muuta eroa kuin jotain jousi-iskari hommia ja ehkä vakaajat, joten prosentteja tulee Moottori + ne osat mitä tarvii vaihtaa, paha sanoa kun ei oo mitään tietoa mitä noihin tarvii vaihdella, kun noita oo juur kukaan tehny, kun vapari ja turbo 940 ero on niin pieni rahallisesti ettei ole taloudellisesti järkevää tehdä kys. muutosta paitsi konerikon seurauksena.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: Axu85 - 13.08.2011, 09:14:36
Huomioikaa sitten myös tämä.

Autoa saa levittää maks. 50mm per puoli, ilman erityislupaa.
jos menee yli niin pitää anoa lupaa siihen.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: williami - 15.08.2011, 20:47:47
Sun tarvii jollain todistaa että mitkä erot on, ja nämä osat vaihtaa mitkä erot on 940turbon ja vaparin välillä. Helpoiten todistus sujuu volvon lapulla, jos niitä vielä saa. Lisäksi tarviit volvolta todisteen että toi ft on vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin tuo fb.

Todennäköisesti turbomallissa lie muuta eroa kuin jotain jousi-iskari hommia ja ehkä vakaajat, joten prosentteja tulee Moottori + ne osat mitä tarvii vaihtaa, paha sanoa kun ei oo mitään tietoa mitä noihin tarvii vaihdella, kun noita oo juur kukaan tehny, kun vapari ja turbo 940 ero on niin pieni rahallisesti ettei ole taloudellisesti järkevää tehdä kys. muutosta paitsi konerikon seurauksena.

Kommentoidaan nyt proidin puolesta kun olen itsekkin prokkiksessa mukana. Taloudellisesti tuo ei ole kannattavaa mutta kun on hyvä kori ja vaihto tekniikka kotona niin miksikäs ei.
Olin tossa volvon maahantuojaan yhteyksissä tuon mallin eroavaisuus todistuksen tiimoilta niin sanoivat että ei heillä ole mahdollisuutta auttaa asiassa, kuulemma vain vanhempiin malleihin löytyy tehtaan ohjeet 100,200,700 mallit, eli pitänee kehittää jotain muuta. Sepostaisko vaan et olis lyöny mutkan ja välkkärin fb koneen kylkeen?.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: AtAi - 15.08.2011, 21:03:03
Olin tossa volvon maahantuojaan yhteyksissä tuon mallin eroavaisuus todistuksen tiimoilta niin sanoivat että ei heillä ole mahdollisuutta auttaa asiassa, kuulemma vain vanhempiin malleihin löytyy tehtaan ohjeet 100,200,700 mallit, eli pitänee kehittää jotain muuta. Sepostaisko vaan et olis lyöny mutkan ja välkkärin fb koneen kylkeen?.
A) paskapuhetta volvo-autolta
B) et saa ilman VTTmittausta jälkiahdettua fbkonetta kilpiin, joten aika huono kortti pelata se.

Eroavaisuudet turbo vs. vapari pystyt todistamaan myös esim. varaosalistoilla. Erot varmaan jousituksessa ja vakaajissa.

Oikeesti jossei ole selvittänyt asiaa etukäteen noin uusien rakentelua koskien niin olis kannattanu unohtaa koko homma  ;D
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: williami - 15.08.2011, 21:53:28
A) paskapuhetta volvo-autolta
B) et saa ilman VTTmittausta jälkiahdettua fbkonetta kilpiin, joten aika huono kortti pelata se.

Eroavaisuudet turbo vs. vapari pystyt todistamaan myös esim. varaosalistoilla. Erot varmaan jousituksessa ja vakaajissa.

Oikeesti jossei ole selvittänyt asiaa etukäteen noin uusien rakentelua koskien niin olis kannattanu unohtaa koko homma  ;D

Mistähän noita varaosa listoja vois löytää et vois sitten vertailla??
Ei tässä nyt vielä mitään vahinkoa ole käynyt kysellään vaan jos joku olis halukas auttamaan jos on ko:projektin toteuttanut/tietoa siitä eli selvitellään asiaa.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: The_OttoB - 15.08.2011, 22:30:31
Ehkä helpoimmalla pääsee kun koko tekniikka on samasta autosta; eli jarru, turbomoottori ja jousitus. Silloin on helpointa osoittaa muutoskatsatuksessa, että tekniikka on peräisn autosta jonka rek.nro on tämä.

Toki voi osoittaa varaosaluetteloilla ja vastaavilla että alusta vastaa turbomallia, mutta se taitaa olla paljon katsastusukosta kiinni. Kannattaa kysellä mistä löytää se harrastetelijaystävällinen katsuri.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: williami - 18.08.2011, 12:08:13
No tällasta kokonaista tekniikan luovuttaja autoa ei ole mutta koko tekniikka löytyy. ellei joku ole purkanut 940 turboa b230ft tekniikalla ja halua myydä siitä papereita.
Niin mahtaako tohon eroavaisuuden todisteluun riittää esim Autodatan tekniset tiedot ja normi varaosa liikkeen osa listat vai tarvitaanko ihan volvolta jatkaa kerjäämistä kieltävistä lausunnoista huolimatta. Ja nyt kohti ruottia ja vallåkraa :hello:
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.08.2011, 12:51:14
Lisäksi tarviit volvolta todisteen että toi ft on vähintään yhtä vähäpäästöinen kuin tuo fb.


Jos auto ei ole erikseen mainittu vähäpäästöinen, riittää kun siinä on tekniikan vaihdon jälkeen katalysaattori. Vaikka olisikin vähäpäästöinen, riittää että myös tekniikka on vähäpäästöisestä autosta.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.08.2011, 12:54:58
Sepostaisko vaan et olis lyöny mutkan ja välkkärin fb koneen kylkeen?.

Onko auto ns vähäpäästöinen? Jos ei lue rekisteriotteessa erikseen että väpäästöinen niin onnistuu, kunhan katti on paikallaan. Jos on vähäpäästöinen, sitä ei saa jälkeenpäin ahtaa ilman vtt mittausta (jossa taas ei ole järkeä) vaan täytyy vaihtaa koko moottori apulaitteineen sellaiseen ahdettuun moottoriin joka täyttää vähintään samat päästöluokitukset. Minkä vuotisesta muuten moottori on ja löytyykö tästä autosta mitään papereita tai niitten kopioita tms?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: williami - 18.08.2011, 14:17:34
Niin auto ja vanha sekä tuleva tekniikka on vm-90 ja vähäpäästöisiä. Tarkotus olis vaihtaa koko tekniikka 230fb tohon 230ft:hen ja ainakin autodatan mukaan ovat yhtä "puhtaita" molemmat koneet noin niikun päästöjen puolesta :2funny:
Joo ei ollut vaihto tekniikasta papereita mut täytynee yrittää hommata.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.08.2011, 16:00:19
Niin auto ja vanha sekä tuleva tekniikka on vm-90 ja vähäpäästöisiä. Tarkotus olis vaihtaa koko tekniikka 230fb tohon 230ft:hen ja ainakin autodatan mukaan ovat yhtä "puhtaita" molemmat koneet noin niikun päästöjen puolesta :2funny:
Joo ei ollut vaihto tekniikasta papereita mut täytynee yrittää hommata.

Varmaa tietoa ei ole mutta väittäisin että näissä jutuissa on hiukan tulkinnanvaraa konttoreilla sen osalta miten mikäkin pitää todistaa.  Suosittelisin käymään asiantuntevalla konttorilla kyselemässä riittääkö päästöjen osalta todisteeksi esim tuo autodatan tieto että vaihdettava tekniikka täyttää samat päästönormit tai jos ei niin miten tuo pitäisi todistaa.
Melko varmasti tuo homma onnistuu, kyse on vain siitä miten paljon paperisotaa joutuu harrastamaan. Joskus selviää yllättävänkin vähällä kun kohdalle sattuu asiansa osaava katsastumies joka osaa selittää mitä oikeasti tarvitaan ja mitä ei. Joskus kun vaativat varmuuden vuoksi semmostakin mitä ei oikeasti tarvita.

Niin ja vaikka ei papereita oliskaan niin jos tiedät esim luovuttaja-auton vanhan rekisterinumeron niin silläkin saattaa tarvittavat tiedot löytyä. Varmaksi en osaa sanoa mutta kannattaa tätäkin kysyä konttorilta.

Kyllä se siitä selviää, kun jaksaa nähdä vähän vaivaa :)
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: J_Lanttola - 18.08.2011, 16:13:14
Ai joo, huomiona vielä se että onko kys autossa abs? Turboissa vissiinkin on aina? Vai onko? Onko vapareita ilman abs?
Jos on vapari jossa ei abs ja turboissa on aina abs niin sillon ongelmaksi tulee että ne abs:t pitäisi asentaa samalla, joka taas ei ole ihan simppeli homma.
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus
Kirjoitti: williami - 23.08.2011, 18:45:24
Ai joo, huomiona vielä se että onko kys autossa abs? Turboissa vissiinkin on aina? Vai onko? Onko vapareita ilman abs?
Jos on vapari jossa ei abs ja turboissa on aina abs niin sillon ongelmaksi tulee että ne abs:t pitäisi asentaa samalla, joka taas ei ole ihan simppeli homma.

Ei ole ABS:ää kaikissa alkupään 940 turboissa/vapareissa, lienee ollut lisävaruste kun osassa on ja osassa ei