Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Buster - 01.01.2017, 10:35:07

Otsikko: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 01.01.2017, 10:35:07
Löytyykö kohtalotovereita joilla tämä olisi ratkaistu? Auto on v70 02 D5 manuaali ja kilsoja reilu 400tkm.
Sammuu ajossa satunnaisesti. Mittariston valot kerkiää välähtämään mutta samassa "mäkistartti" jo käynnistää moottorin. Tuo pätkiminen on alkanut lisääntymään, ekan kerran teki viime kesänä. Nyt saattaa lyhyessä ajossa mennä monta päivää ettei sammu. Pidemmissä ajossa melko varmasti tekee ainakin kerran. Lämpötila ei vaikuta. Tekee kuumalla ja kylmällä ilmalla. Myöskään moottorin kuormitustilanne ei vaikuta.

Vikakoodit luettu ja tähän viittaavia vikoja voisi olla:
ECM-2501, Polttonestepaine-liian suuri paine
ECM-820A, Järjestelmärele- Signaali virheellinen

-Debilillä vaihtoivat vikakoodien luvun yhteydessä ECU:n releen ja jonkun toisen ristiin. Ei vaikutusta.
-Konepellin alla olevan sulakeboxin harmaata liitintä ja johtoja nitkutettu auton käydessä...ei vaikutusta.
-Huom. akku on alkuperäinen.

Päivitystä:
Viikko sitten kaverin vikakoodin lukijalla koitettiin tutkia miten rail-paineet käyttäytyy. Torquen softa kertoi "Fuel Pressure" vaihtelevan tyhjäkäynnilla n. 320-440 bar. Osaako joku sanoa onko tuo vaihtelu liikaa. Mitä tapahtuu jos paine nousee tietyn rajan yli?

Eilen öljynvaihtoa tehdessä lämmittelin konetta nostamalla vähän kierroksia. Kun asetti kierrokset 1500 ja piti kaasupolkimen paikallaan niin kierrokset seilas +- 200 rpm. Samaa teki vähän korkeammillakin kierroksilla.

Olisko kuitenkin railin paineensäätimessä häikkää? Tietysti tämä voi olla lisä oire ja varsinainen vika muualla. Johtosarjojen nykimisellä ei konetta ole saatu sammumaan.
Akku on vielä vaihtamatta...sillä kyllä lähti kone tulille parikin kertaa -18 lämpötilasta ilman lisälämmityksiä.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Julma-Henri - 01.01.2017, 10:53:56
Vaihda se akku ja tarkista maadotusjohdot konehuoneesta.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: paku97 - 01.01.2017, 10:57:08
....alkuperäinen, onnittelen maailman ennätyksestä. Tiedä auttaako, mutta kannattaa uusia, jos 14v vanha. :o
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 01.01.2017, 12:57:25
....alkuperäinen, onnittelen maailman ennätyksestä. Tiedä auttaako, mutta kannattaa uusia, jos 14v vanha. :o

Täytti just 15v  :D
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: jugero - 01.01.2017, 21:21:23
itellä aivan samanlaiset oireet....ei tosin ratkaisua ole vielä löytynyt.(2002 2.4D manuaali.)

2800-fuel pressure control valve.signal too low.
820-system relay.signal faulty.

vaihdettua osaa:
-p-a paineensäädin sekä railin päähän säädin.
-nokka-akselin tunnistin.
-cem vaihdettu toiseen,sekä kaikki releet.
-maadotukset tarkistettu/akku myös.
-johtosarjaa tutkittu ja nitkuteltu...ei saa tuolla konstilla sammumaan.
-suuttimet tikissään...ohivuoto 10ml/min.
-p-a pumppu.
-p-a suodatin

onhan tossa jo tarpeeksi 2ke autoa tutkittu.....kohta loppuu mielenkiinto.


Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Tuomas-89 - 02.01.2017, 18:40:05
Jotenkin kuulostaa tutulta, mut en oo varma.. Cooleris/letkussa reikä
Tai sitten se akku  :D
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: jokeri racin - 02.01.2017, 18:57:53
Mystisissä ongelmissa kannattanee kokeilla mystisiä keinoja... Onko akkua irroitettu vian aikana koskaan auton kaapeleista? :o
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: jp_olli - 03.01.2017, 07:28:35
Onko johtosarjaa purettu ja mitattu linjat komponenteista, joista vikakoodit herjaavat?  Itse tutkiminen kytkentäkuvien mikä noita kahta yhdistää ja missä nipussa johdot kulkevat.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Procar - 05.01.2017, 23:50:28
Johtosarjavika moottorin etupuolella, kunnolla vaan tutkittava...
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 16.01.2017, 20:12:23
Akku tuli uusittua ja varmistuttua, että vika ei ainakaan siitä ollut.

xc90R >>>Johtosarjavika moottorin etupuolella, kunnolla vaan tutkittava...

Oliko sulla omakohtaista kokemusta, että johtosarjavika?
Toi on vaan aika kettumaista alkaa purkamaan johtosarjoja. Ei millään ilkeis kun "heiluttelemaalla" ei vikaa saa päälle.

Vian ilmenemistaajuus on kasvanut selvästi viimekesäisestä. Nyt se tapahtuu jo lähes jokapäivä ja saattaa tulla montakerta peräkkäin.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 30.01.2017, 21:42:37
Erityiskiitos nimimerkeille schuja-7 ja xc90R.

Ohjeidenne mukaisesti minultakin löytyi johtosarjavaurioita. Useamman johtimen eriste oli kulunut puhki ja pari ohutta johdinta melkein poikki.

Ongelmakohta oli siinä johtosarjassa joka kulkee öljynsuodattimen vierestä alas ja menee muovikoteloon. Hankasukohta oli juuri muovikotelon liityntäkohdassa. Kotelon aukon reuna hinkannut johtimia 15v.

Nyt tuo kohta fixattu ja ainakaan vielä ei kone ole sammunut. Palaan asiaan jos tällä ei vielä selvinnyt. Ei ollut aikaa tutkia koko johtosarjaa. Löysin viestejä, että siinä johtosarjassa on ollut muuallakin ongelmia.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Matti Virtanen - 30.01.2017, 22:29:22
Muistatko millä kohtaa muilla on ollut vikoja?
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Beagle - 31.01.2017, 05:28:50
Erityiskiitos nimimerkeille schuja-7 ja xc90R.

Ohjeidenne mukaisesti minultakin löytyi johtosarjavaurioita. Useamman johtimen eriste oli kulunut puhki ja pari ohutta johdinta melkein poikki.

Ongelmakohta oli siinä johtosarjassa joka kulkee öljynsuodattimen vierestä alas ja menee muovikoteloon. Hankasukohta oli juuri muovikotelon liityntäkohdassa. Kotelon aukon reuna hinkannut johtimia 15v.

Nyt tuo kohta fixattu ja ainakaan vielä ei kone ole sammunut. Palaan asiaan jos tällä ei vielä selvinnyt. Ei ollut aikaa tutkia koko johtosarjaa. Löysin viestejä, että siinä johtosarjassa on ollut muuallakin ongelmia.

Hienoa, että näinkin hankala vika löytyi  näinkin helposti ja siitä että viitsit kirjottaa sen tänne!

Onnistuiko johtojen liittäminen vai hankitko uuden johtosarjan?

Ps. Minä vaihdoin alkuperäisen akun uuteen syksyllä.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 02.02.2017, 22:24:53
Eipä vielä tullutkaan täysin kuntoon. Tänään moottori sammui kerran. Pitää penkoa johtosarjaa lisää kun taas joskus pääsee lämpimään talliin.

itse paikkasin vaan teipillä puhkikuluneet eristeet. Pari ohutta piuhaa pistin kokonaan poikki ja juotin pätkän johdinta väliin. Sen jälkeen laitoin koko nipun ympärille vähän lisäsuojaa hankauskohtaan. On vähän ahdaspaikka kun johtimissa ei juuri ylimääräistä pituutta ole.

Osaisiko joku auttaa kytkentäkaavion luennassa kun en löytänyt siitä kampiakselin tunnistinta. Konehan on D5 2002 ( tyyppiä en muista). Entä missä tuo anturi sijaitsee? Tarkoitus olisi tunnistaa tuon anturin johtimet johtosarjasta.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: jugero - 04.02.2017, 21:32:19
Eipä vielä tullutkaan täysin kuntoon. Tänään moottori sammui kerran. Pitää penkoa johtosarjaa lisää kun taas joskus pääsee lämpimään talliin.

itse paikkasin vaan teipillä puhkikuluneet eristeet. Pari ohutta piuhaa pistin kokonaan poikki ja juotin pätkän johdinta väliin. Sen jälkeen laitoin koko nipun ympärille vähän lisäsuojaa hankauskohtaan. On vähän ahdaspaikka kun johtimissa ei juuri ylimääräistä pituutta ole.

Osaisiko joku auttaa kytkentäkaavion luennassa kun en löytänyt siitä kampiakselin tunnistinta. Konehan on D5 2002 ( tyyppiä en muista). Entä missä tuo anturi sijaitsee? Tarkoitus olisi tunnistaa tuon anturin johtimet johtosarjasta.

kampuran anturi on koneen ja vaihdelaatikon liitoskohdassa ,yläpuolella,edestä katsottuna vesiletkun vasemmalla puolella.
vähän kun purkaa niin sieltä se löytyy...
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 28.02.2017, 21:28:51
Tilannepäivitystä...lopullinen syy ei vielä selvillä mutta yksi ehdokas lisää löytynyt:
Johtosarjaa tutkittu lisää sen verran kun kohtuudella pystyy. Ei löydy uusia katkoksia. Irroitin johtosarjan myöc ECM:n päästä. Ei löytynyt mitään. Ilta alkoi pimenemään ja oli pakko laittaa kamat nippuun. Eipäs käynnistynyt kärry. Nyin aikani johtoja ja starttailin välillä. Sitten heiluttelin ECM:ä lisää... sain käyntiin.

Auton käydessä tönäisin ECM:ä uudestaan. Sammui heti. Autoon jäi virrat päälle ja  kun tönin ECM:n B päästä lähteviä johtoja niin löysin keltavalkoisen piuhan jota koskemalla kuuli kun ilmansuodatinkotelon kyljessä oleva alipainesolenoidi naksui. Sain auton käyntiin ja heti kun liikautti tuota ke-va piuhaa niin kone sammui.
Kyseinen johto pääsee heilumaan liittimessä edestakaisin hieman jolloin menetti kontaktin ECM boxiin. Liitinnasta 12 B-päässä. Ongelma on vaan se, että kuinka tuon korjaa. Mielestäni johtimen pieni liike liittimessä on normaalia. Ei siinä silmällä mitään vikaa näe.

Siirsin ko. johtimen paikkaa johtonipussa ja kiristin nippusiteellä yhteen. Nähtäväksi jää kauanko homma pelaa....ellei siellä nyt sitten ole toinenkin ongelma mikä koneen sammuttaa.

Outoa on sekin, että kytkentäkaaviossa ei löydy ECM B12 nastaa??? Onkohan mulla oikea kaavio.

Etsin myös kampiakselin asentotunnistinta kaaviosta. Sen täytyy olla värien perusteella tuo 7/25 anturi josta menee ECM napoihin A47 ja A65 kierretty parikaapeli harmaa-punainen ja harmaa.

Niin ja tää on D5-02.

Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: mulugren - 03.03.2017, 20:50:39
Onko liittimestä kuvaa? Voisin tutkailla oman Volvon liitintä verrokiksi. Tuntuisi että pituussuunnassa ei kyllä saisi johdin liikkua mutta laita kuva
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 17.03.2017, 20:38:50
Onko liittimestä kuvaa? Voisin tutkailla oman Volvon liitintä verrokiksi. Tuntuisi että pituussuunnassa ei kyllä saisi johdin liikkua mutta laita kuva
Ohessapari kuvaa. Se oli tuo kelta-valkoinenjohdin. Saattoi olla kyllä niinkin, että nuo violetit ECM yksikön "kiilat" ei ollut aivan pohjassa. En meinaan saanut enää siitä piuhasta autoa sammumaan kun viime sunnuntaina siitä koitin nykiä kun otin näiä kuvia. Johto kyllä liikkuu hieman liittimessä pituussuunnassa.

Vian etsintä jatkuu. Parhaillaan tutkimassa kampuran anturin piuhaa.
Anturi on kyllä sellaisessa paikassa, että sitä ei huvikseen viitti irroittaa. Pitäs olla kokeilukappale mukana.
(https://s10.postimg.org/3pwi6gr6d/ECM_2017_03_11.jpg) (https://postimg.org/image/3pwi6gr6d/)

(https://s10.postimg.org/43xu62b9x/ECM2_2017_03_11.jpg) (https://postimg.org/image/43xu62b9x/)
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Buster - 05.06.2017, 21:13:29
Pitkästä aikaa päivitystä.
Sammuminen äityi niin pahaksi, että oli aktivoiduttava vian etsintään. Testasin lainatuilla antureilla, paineensädin ja -anturi. Ei vaikutusta.

Sitten löytyi konehuoneen sulakerasian päällä olevasta liitin pinnistä nro7 (punainen johto)kipinöinnin jälkiä. Löysin kun sattui olemaan suurennuslasit päässä.
Pinnin viilaus puhtaaksi ja uudelleen tinaus. Nyt on mennyt viikko ilman koneen pätkimisiä.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Procar - 06.06.2017, 23:37:50
Tuosta liittimestähän oli maininta yv:llä ::)
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Mustalaatikko - 07.06.2017, 09:37:02
Hyvä jos selvisi, tulee joku päivä meille muillekin vastaan.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: kpd - 30.08.2017, 23:29:06
Mites tän kans on mennyt, onko pelittänyt ok?

Omani on myös -02 D5 automaatti, ajettu rapeat 500tkm.

Samanlaista sammuilua ollut jo pidemmän aikaa ja ajan myötä äitynyt varsin häjyksikin. Jokunen aika sitten sammui risteykseen pysäyttäessä eikä lähtenyt enää käyntiin. Hinurilla telakalle ja kampuran asentotunnistinta vaihtelemaan. Sen jälkeen lähti käyntiin ja pelitti ainakin tunnin kunnes sammui taas tyhjäkäynnillä pihaan. Johtosarjaviasta löytyy googlellaakin lontooksi jotain viitteitä ja myös se, että auto tuntuu toimivan paremmin kun on seissyt 3 viikkoa voisi viitata johonkin johtosarja- tai liitinvikaan.

Tähän asti vaihdettua:

Kaasupoljin, dsl-suodatin, tankin siirtopumppu, kampuran asentotunnistin, commonrail pumppu ja releitäkin on koiteltu ristiin. Suuttimet on vaihdettu 160tkm ajettuihin ja ne on koeponnistettu alan liikkeessä ehkä 3v sitten. Niin ja akkukin on tässä vuosin varrella vaihdettu ainakin neljä kertaa. Nyt käytössä bilteman AGM, lupaavat moisille 4v takuun  ;D
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Jorma - 31.08.2017, 09:30:01
Mulla on sammunut kerran, tietokone herjasi "moottori... huolla heti" maanantaina. Mitään ennennäkemättömiä vikakoodeja ei ollut. Laturi varmaan lähestyy loppuaan, aion huoltaa sen viikonloppuna jos kaikki osat tulee. Laakerit, liukurengas ja jännitteensäädin maksaa noin 80e yhteensä.
Viime viikolla oli myös "päästöjä liikaa" - se helpotti kun konehuoneen sulaketta 11 käytti irti - ei ollut palanut.
Mitäs jos siellä on enemmänkin hapettuneita sulakkeita ja mm. sammuilu voisi johtua siitä?
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: kpd - 11.09.2017, 02:54:03
Sulakkeet on käyty läpi, ei tullut vastaan palaneita eikä silmämääräisesti epämääräisä nalleja. Konehuoneen puolella olevan relekortin tinailin uusiksi niin hyvin kun sen pystyi. Siinäkään ei näkäynyt mitään outoa silmällä.

Nyt sitten sain aikaiseksi hakea metrin kirkasta letkua ja pistin sen pa-linjan ja commonrail pumpun väliin. Ilmaahan sielä juoksi välillä varsin mukavastikin.  Videolta näkyy selvästi kuinka ilma hyökkii linjaa pitkin pumpulle ja välillä yrittää sammua. Ennen videon kuvaamista sain myös koneen sammumaan kuplien takia.
https://www.youtube.com/watch?v=RXK9eHTRtxw

Kyselin volvolta hintaa pa-suotimen jalalle. Kertoivat hinnaksi reilun 190e... se siitä.
Hain polttoaineletkua (8mm reijällä) 6 metrin pätkän. Vedin sen tankilta suoraan konehuoneeseen ja pistin erillisen filtterin + jalan konehuoneen päähän. Alkuperäinen filtteri ja polttoainelinja ei ole siis käytössä lainkaan. Siirtopumppu ei suostunut pumppaamaan polttoainetta ennen kun nappasi alkup. filtterin jalasta sähköliittimen irti. Se on ilmeisesti joku paineanturi.

Tuntuisi pelaavan nyt muuten ok, mutta tehoista tulee mieleen lähinnä vanha miljoonan ajettu 200 D mersu. Olisikos tuolla anturilla jotain tekemistä polttoaineen saannin kanssa vai ahdistaako tuo letku nyt niin kovaa, ettei oikein jaksa?
Onko kenelläkään tietoa millaista arvoa tuo suodatinjalan anturi tarjoilee, voltteja, ohmeja ja missä määrin? Ajatuksena siis huijata sitä luulemaan, että löpö kulkisi normaalisti sen kautta.

edit:
Filtterin specsit näyttäisi olevan 50GPH.
Eikä auto ole limp-modessa (ainakaan ei mittaristoon ilmesty mitään herjaa), vaikka tehot ovatkin hyvin lähelle samat. Kierrokset kuitenkin nousee yli 4k, mutta huiput motarilla oli jotain 110kmh ja kiihtyvyydestä ei kannata edes puhua.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: mulugren - 12.09.2017, 14:09:30
Mitään en tiedä mutta mielessä heräsi kysymys että onko letkujen halkaisijat nyt isommat kuin auton omassa pa linjassa?
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: kpd - 13.09.2017, 12:12:36
Letku on valittu sitä mukaa, että se istuu hyvin cr-pumpun ja tankin pään liittimiin. Myös silmällä katsottuna letku on samankokoinen kuin alkup. letkut auton alla.

Noh, niin tai näin. Ajelin vajaatehoisella mökille tuon 40km matkan. Käytin mökin pihassa tyhjäkäynttiä ehkä 30min jonka jälkeen alkoi taas käyntiääni muuttumaan. Polkaisin kaasua ja siihen se romu taas puutui, ilmaa linjassa.

Alkaa olla sen verran mitta täysi tuohon valuuttasyöppöön, että seuraavaksi se on myynnissä osina.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Jorma - 13.09.2017, 12:50:18
Letku on valittu sitä mukaa, että se istuu hyvin cr-pumpun ja tankin pään liittimiin. Myös silmällä katsottuna letku on samankokoinen kuin alkup. letkut auton alla.

Noh, niin tai näin. Ajelin vajaatehoisella mökille tuon 40km matkan. Käytin mökin pihassa tyhjäkäynttiä ehkä 30min jonka jälkeen alkoi taas käyntiääni muuttumaan. Polkaisin kaasua ja siihen se romu taas puutui, ilmaa linjassa.

Alkaa olla sen verran mitta täysi tuohon valuuttasyöppöön, että seuraavaksi se on myynnissä osina.

Paljonko on ainetta tankissa? Jos alle puolet niin mitäs jos tasaus ei toimi ja pumppu vetää siitä syystä ilmaa kun siinä tankin puoliskossa ei ole ainetta?
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: kpd - 13.09.2017, 16:06:38
Ei merkitystä paljonko tankissa on ainetta. Tankkasin ennen mökille lähtöä 25l kun valo syttyi, eli karkeat 35 litraa on kamaa tankissa. Vaihdoin 100km takaperin uuden siirtopumpun joka todistetusti toimiikin, joten oletettavasti ei jää vika siihenkään.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Jorma - 13.09.2017, 16:43:07
Ei merkitystä paljonko tankissa on ainetta. Tankkasin ennen mökille lähtöä 25l kun valo syttyi, eli karkeat 35 litraa on kamaa tankissa. Vaihdoin 100km takaperin uuden siirtopumpun joka todistetusti toimiikin, joten oletettavasti ei jää vika siihenkään.

Tässä on nyt jotain jäänyt huomaamatta. Uusi pumppu, joka on normaalisti diesel-pinnan alapuolella, uusi p-linja ja silti tuuppaa ilmaa putkeen. Mistä se ilma sinne voi tulla jos kaikki on kiinni ja tiiviisti? Tankki on piripinnassa noin 72 L, jos kamaa on tankissa 35 Litraa, minusta on edelleen mahdollista, että suurin osa dieselistä on eri tankinpuoliskossa kuin pa-pumppu. Kokeile nyt vielä, että tankkaat ihan täyteen ja ettei tule ainakaan lammikoita auton alle - imu päällä vetää ilmaa putkeen jostain mutta kun kone on sammuksissa, samasta vuotopaikasta dieseliä valuu ulos.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 25.07.2023, 12:38:56
Hei, oikein kirjauduin tälle foorumille, jotta saisin kirjoittaa mahdollisen vikakorjauksen, koska täältä foorumilta olen itsekkin saanut apuja..

eli minulla on kans ollut tuo sammumisongelma. Auto on V70, D5 2003 manuaali. Ajettu 400k km. Kesken ajon, yhtä äkkiä auto käy sammuksissa ja samalla mittariston valot välähtävät ja kuten yllä kirjoitettiin niin saman tien "mäkistartti" perään ja ajo jatkuu. Toistuu epäsäännöllisesti. Tein kytkinremontin, ja olovanaan vika aloi muutama viikko siitä.

En tietysti ole vielä 100% varma siitä, että korjaantuiko vika, mutta nyt on mennyt "liian pitkää" ilman sammumista, joten ehkä jotakin korjaantui.

Otin paksut punaiset virtakaapelit irti startin päästä ja sulakeboxin päästä. Käsittelin ne kontaktispaylla ja laitoin takaisin. Samoin tein paksulle mustalle maadoituskaapelille. Kyseessä maadoituskaapeli, joka on moottorissa kiinni, startin alapuolella ja auton rungossa toinen pää, vasemmalla puolella. Sitten irroitin sulakeboxin harmaan liittimen ja painoin sinne liittimeen kontaktispraytä ja puhallin kuivaksi paineilmalla. Sitten vielä irroitin releet sulakeboxista ja vaihdoin niitä ristiin keskenään, siltä osin kuin pystyi. Minusta vika vaikuttaakin huuri sähkövialta (kontaktin katkeaminen), koska muuten auto pelaa hienosti, eikä vikakoodeja tule.

Nyt olen ajanut ainakin 150km ja ei yhtään sammumista. Normalisti vähintään 1 tai jopa 4 kertaa olisi jo sammunut.

Pitää infota lisää, kun kilometrejä karttuu.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 25.07.2023, 12:42:05
Löytyykö kohtalotovereita joilla tämä olisi ratkaistu? Auto on v70 02 D5 manuaali ja kilsoja reilu 400tkm.
Sammuu ajossa satunnaisesti. Mittariston valot kerkiää välähtämään mutta samassa "mäkistartti" jo käynnistää moottorin. Tuo pätkiminen on alkanut lisääntymään, ekan kerran teki viime kesänä. Nyt saattaa lyhyessä ajossa mennä monta päivää ettei sammu. Pidemmissä ajossa melko varmasti tekee ainakin kerran. Lämpötila ei vaikuta. Tekee kuumalla ja kylmällä ilmalla. Myöskään moottorin kuormitustilanne ei vaikuta.

Vikakoodit luettu ja tähän viittaavia vikoja voisi olla:
ECM-2501, Polttonestepaine-liian suuri paine
ECM-820A, Järjestelmärele- Signaali virheellinen

-Debilillä vaihtoivat vikakoodien luvun yhteydessä ECU:n releen ja jonkun toisen ristiin. Ei vaikutusta.
-Konepellin alla olevan sulakeboxin harmaata liitintä ja johtoja nitkutettu auton käydessä...ei vaikutusta.
-Huom. akku on alkuperäinen.

Päivitystä:
Viikko sitten kaverin vikakoodin lukijalla koitettiin tutkia miten rail-paineet käyttäytyy. Torquen softa kertoi "Fuel Pressure" vaihtelevan tyhjäkäynnilla n. 320-440 bar. Osaako joku sanoa onko tuo vaihtelu liikaa. Mitä tapahtuu jos paine nousee tietyn rajan yli?

Eilen öljynvaihtoa tehdessä lämmittelin konetta nostamalla vähän kierroksia. Kun asetti kierrokset 1500 ja piti kaasupolkimen paikallaan niin kierrokset seilas +- 200 rpm. Samaa teki vähän korkeammillakin kierroksilla.

Olisko kuitenkin railin paineensäätimessä häikkää? Tietysti tämä voi olla lisä oire ja varsinainen vika muualla. Johtosarjojen nykimisellä ei konetta ole saatu sammumaan.
Akku on vielä vaihtamatta...sillä kyllä lähti kone tulille parikin kertaa -18 lämpötilasta ilman lisälämmityksiä.

********

Hei, oikein kirjauduin tälle foorumille, jotta saisin kirjoittaa mahdollisen vikakorjauksen, koska täältä foorumilta olen itsekkin saanut apuja..

eli minulla on kans ollut tuo sammumisongelma. Auto on V70, D5 2003 manuaali. Ajettu 400k km. Kesken ajon, yhtä äkkiä auto käy sammuksissa ja samalla mittariston valot välähtävät ja kuten yllä kirjoitettiin niin saman tien "mäkistartti" perään ja ajo jatkuu. Toistuu epäsäännöllisesti. Tein kytkinremontin, ja olovanaan vika aloi muutama viikko siitä.

En tietysti ole vielä 100% varma siitä, että korjaantuiko vika, mutta nyt on mennyt "liian pitkää" ilman sammumista, joten ehkä jotakin korjaantui.

Otin paksut punaiset virtakaapelit irti startin päästä ja sulakeboxin päästä. Käsittelin ne kontaktispaylla ja laitoin takaisin. Samoin tein paksulle mustalle maadoituskaapelille. Kyseessä maadoituskaapeli, joka on moottorissa kiinni, startin alapuolella ja auton rungossa toinen pää, vasemmalla puolella. Sitten irroitin sulakeboxin harmaan liittimen ja painoin sinne liittimeen kontaktispraytä ja puhallin kuivaksi paineilmalla. Sitten vielä irroitin releet sulakeboxista ja vaihdoin niitä ristiin keskenään, siltä osin kuin pystyi. Minusta vika vaikuttaakin huuri sähkövialta (kontaktin katkeaminen), koska muuten auto pelaa hienosti, eikä vikakoodeja tule.

Nyt olen ajanut ainakin 150km ja ei yhtään sammumista. Normalisti vähintään 1 tai jopa 4 kertaa olisi jo sammunut.

Pitää infota lisää, kun kilometrejä karttuu.

*****
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.07.2023, 12:51:01
Kiitos tiedosta! Mulla muutama vuosi sitten kerran pari vuodessa sammui ja käynnistyi saman tien uudestaan kun sadekelillä pysähtyi ja kääntyi pihaan jyrkästi. Tätä ei ole enää tapahtunut sen jälkeen kun liimasin konepellin etutiivisteen uudestaan kiinni, se oli puoliksi irti. Virtapiuhoja ja maakaapeleiden liittimiä tuli kanssa putsattua mut toi tiiviste vasta suoraan tuntui poistavan ongelmat.
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 25.07.2023, 13:01:53
Kiitos tiedosta! Mulla muutama vuosi sitten kerran pari vuodessa sammui ja käynnistyi saman tien uudestaan kun sadekelillä pysähtyi ja kääntyi pihaan jyrkästi. Tätä ei ole enää tapahtunut sen jälkeen kun liimasin konepellin etutiivisteen uudestaan kiinni, se oli puoliksi irti. Virtapiuhoja ja maakaapeleiden liittimiä tuli kanssa putsattua mut toi tiiviste vasta suoraan tuntui poistavan ongelmat.

***

Aivan... huomasin myös jonkinlaisen "keliriippuvuuden" tuohon sammumiseen. Eli viittaisi myös sähkövikaan
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.07.2023, 09:34:22
Eihän se kosteus huonoja liitoksia koskaan auta
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: jalluvaari1 - 26.07.2023, 19:08:54
Mulla samallaista vikaa ja mulla vika punaisessa johtimessa mikä meni moottoritilan sulakerasiaan liittimeen vasemmalla puolella sulakerasiaa olisko 10 johdinta moottorinohjain laatikko sai sähköt sitä johdinta pitkin. mulla volvo v70 mk2 d5
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 27.07.2023, 23:37:30
Hei, oikein kirjauduin tälle foorumille, jotta saisin kirjoittaa mahdollisen vikakorjauksen, koska täältä foorumilta olen itsekkin saanut apuja..

eli minulla on kans ollut tuo sammumisongelma. Auto on V70, D5 2003 manuaali. Ajettu 400k km. Kesken ajon, yhtä äkkiä auto käy sammuksissa ja samalla mittariston valot välähtävät ja kuten yllä kirjoitettiin niin saman tien "mäkistartti" perään ja ajo jatkuu. Toistuu epäsäännöllisesti. Tein kytkinremontin, ja olovanaan vika aloi muutama viikko siitä.

En tietysti ole vielä 100% varma siitä, että korjaantuiko vika, mutta nyt on mennyt "liian pitkää" ilman sammumista, joten ehkä jotakin korjaantui.

Otin paksut punaiset virtakaapelit irti startin päästä ja sulakeboxin päästä. Käsittelin ne kontaktispaylla ja laitoin takaisin. Samoin tein paksulle mustalle maadoituskaapelille. Kyseessä maadoituskaapeli, joka on moottorissa kiinni, startin alapuolella ja auton rungossa toinen pää, vasemmalla puolella. Sitten irroitin sulakeboxin harmaan liittimen ja painoin sinne liittimeen kontaktispraytä ja puhallin kuivaksi paineilmalla. Sitten vielä irroitin releet sulakeboxista ja vaihdoin niitä ristiin keskenään, siltä osin kuin pystyi. Minusta vika vaikuttaakin huuri sähkövialta (kontaktin katkeaminen), koska muuten auto pelaa hienosti, eikä vikakoodeja tule.

Nyt olen ajanut ainakin 150km ja ei yhtään sammumista. Normalisti vähintään 1 tai jopa 4 kertaa olisi jo sammunut.

Pitää infota lisää, kun kilometrejä karttuu.

*******

Edelleen auto pelaa. Ei ole sammuillut enää :)
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 27.07.2023, 23:39:19
Mulla samallaista vikaa ja mulla vika punaisessa johtimessa mikä meni moottoritilan sulakerasiaan liittimeen vasemmalla puolella sulakerasiaa olisko 10 johdinta moottorinohjain laatikko sai sähköt sitä johdinta pitkin. mulla volvo v70 mk2 d5

*****

Oliko se siinä harmaassa liittimessä se punanen johto? Mahtava, että sait kuntoon. Viheliäinen vika.

*****
Otsikko: Vs: D5 sammuu satunnaisesti
Kirjoitti: Axu80 - 06.12.2024, 10:16:58
Hei,

joo taisi olla. Se isohko harmaa liitin, joka menee siihen pääsulakerasiaan. Se irti ja kontakti-sprayta ja paineilmaa vuorotellen. Vieläkään ei ole vika palannnut :)