Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Toikkeli - 05.03.2017, 16:57:39

Otsikko: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 05.03.2017, 16:57:39
Joo elikkäs olen jo pitkään suunnitellut kyseisen 940 volvon muuttamista 100% etanolikäyttöiseksi isoruokaisuutensa takia, jotenka mitä kaikkea muutoksia tarvitsee tehdä. Jonkin sortin muuntoboksi minulla on, joka kytketään suuttimen johtojen väliin, mutta viimekesänä seoksilla ajelussa ei tuon boksin vaikutusta oikeen huomannut. siinä on yksi säätöpotikka, josta saa jotain säädettyä mutten tiedä mitä. Autoon olen hommannut sen boksin lisäksi seosmittarin säätöjen ja toimivuuden helpomman seuraamisen takia. Toivon että täältä foorumilta löytyy vähän neuvoja, kun onhan näitä vanhoja volvoja etanolikäyttöiseksi.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: razori - 05.03.2017, 21:59:00
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 06.03.2017, 10:44:08
No juu. Tuota olen yrittänyt lukea, ja saada selvää, mutta siellä puhutaan pääosin turbomallien muutosta, ja niin monesta mallista että menee sekaisin aina.  :-\
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: razori - 07.03.2017, 00:44:14
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia. Mutta kaikista helpoin tie viinaksille on isommat suuttimet, akunkenkä irti joksikin aikaa ja sen jälkeen kovaa ajoa.

Toki tuolla tyylillä ei takaisin bensalle tuosta noin vaan vaihdeta.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mikan - 07.03.2017, 15:05:27
Sen muuntopurkkisi merkki ja malli?

Perusasia on, wiinaa vaaditaan 27% enemmän litramääräisesti kuin bensiiniä. Sen voi hoitaa isommilla suuttimilla, muuntopurkilla tai sitten samaa kivistä polkua kuin minä.

Minun tieni ei ole helppo, mutta taatusti parhaiten toimiva. Eli minun tieni on isommat suuttimet ja auton moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointi kokonaan, kaikkien etanolin "hienouksien" mukaan.


Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 07.03.2017, 17:35:50
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 07.03.2017, 17:38:15
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia.

Ajatuksena oli tehdä auto käyttämään 100% re85.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mikan - 07.03.2017, 18:26:03
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?

Vakiosuuttimet kun eivät meinaa piisata viinaksille kun pyydetään täyskaasua.
Pelkillä turbon suuttimilla saat auton muutettua suoraan viinakäyttöiseksi. Se on helpoin muunnos suoraan viinalle.

Lisäksi noista turbon suuttimista ei paljoa tarvitse maksaa.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86714.msg1061195783#msg1061195783

Otappa kuva siitä purkista, niin voisi arvella mikä se on.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mikko078 - 07.03.2017, 18:32:26
Tai sitten vanhemmasta x40 T4:sta suoraan korkeeohmiset suuttimet. Ei tartte viritellä vastuksia väliin, noi turbo vinokoneen suuttimet on matalaohmisia tarvitsevat vastukset.
B230F toimi ainakin suoraan noilla suuttimilla E85:lla. Toki kylmäkäynnistys on vaikeaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 07.03.2017, 18:50:06
Perunalla kuvattu, mutta luulis vähän saavan osviittaa.  :D

(https://s3.postimg.org/51r8ugvsf/IMG_20170307_184415990.jpg) (https://postimg.org/image/51r8ugvsf/)

(https://s2.postimg.org/tg0n9wcv9/IMG_20170307_184505861.jpg) (https://postimg.org/image/tg0n9wcv9/)
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 07.03.2017, 18:59:37
Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: The moose - 07.03.2017, 21:55:03



Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.

Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.

Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mikan - 08.03.2017, 01:31:02
Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.

Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.

Noin 2 minuuttia (954 ja 984 binillä).

Luitko koskaan vikakoodeja tuona aikana?
Mikä purkin numero?

Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?

Pystyy hieman, muttei oikeasti wiinan tarvitsemia määriä.

Lastussa minulla on -10C lämpötilassa +200% enemmän soppaa kuin bensalla, mikä ylittää bensan maksimirikastuksen. Minulla auto kuitenkin käynnistyy 10L bensa satsilla + tankkitäynteen wiinaa -29C pakkasesta laakista....

Väittäisin tietäväni asiasta jotakin kuuden talven säätämisellä, pelkästään kylmäkäynnistystä....  :juhau:
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mestari sarjassaan... - 08.03.2017, 11:23:02
Ite kans miettiny useasti tätä samaa aihetta, ja joskus tankkaillukin 30-40% seoksen vakiokokoonpanoon, joka on myös b230fb.  Mutta mietityttänyt se asia että saavuttaako siinä totaalisessa siirtymisessä 85 käyttöön oikeasti taloudellista hyötyä? Ympäristö tietty hyötyy ja itse saa niitä onnistumisen tunteita ja räpläämistä auton kanssa jotka toki on arvokkaita molemmat, mutta jääkö taloudellinen hyöty niin pieneksi että se ei saa olla ainoa syy jos hommaan lähtee?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: razori - 08.03.2017, 11:53:52
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 08.03.2017, 12:10:24
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 08.03.2017, 23:18:15
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo  :)
No, tollainhan se realistisesti ottaen ei mene. Koko lailla samoihin se hinta jää, 1-2e/100km tuolla säästää kun ajelee viinalla että aika marginaalista on hyöty jos vaikka muutamankin satasen lyö muutostyöhön. Hyvä mieli tulee kyllä kun ei tartte maksaa puuttinille öljystä.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mikan - 09.03.2017, 02:11:51
Pienin kulutus wiinalla viimeisellä 7175 km matkalla 9,93L/100km. Isoin 19,21L/100km. Keskiarvokulutus 15,57L/100km.
Bensalla olen saavuttanut yhden ainoan kerran 10,45/100km kulutuksen samalla autolla.
Normaali maantieajo kulutti rauhallisesti ajaen bensalla 12-13L/100km ja ripeämmällä tahdilla 15-22L/100km. Kaupungissa 15-18L/100km oli täysin normaalia.

Joten polttoainekustannukseni ovat tuolla 7175 km matkalla 0,151€/km
Ja wiina on ollut jopa yli euron hintaista litralle tuona aikana.

15*1,5=22,5
16*1=16
22,5-16=6,5

6,5*71,75=466,375.-

Joten karkeasti olen säästänyt rahassa ~466.- euroa tämän 7175km aikana.
Mutta onko siinä silti järkeä kaiken tekemisen huomioiden, onkin täysin toinen juttu. Toki maltillisella ja rauhallisella ajotavalla bensa autolla voi päästä pienempiin kulutuksiin.
Minä vaan en halua, vaan työnnän usvaa putkeen avosandaalillatm  :D

Toki tätä ei voi pitää täysin normaalina kaikille autoille, koska ajotyylissä ja autojen säädöissä on eroja. Omani on optimoitu wiinalle ja ajotavalleni, kuminauha-laatikon keralla (AW71L).   8)

Edit: korjailtu lukuja oikeiammiksi ja tarkemmiksi.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Slerbahuuli - 09.03.2017, 06:03:38
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
B230FB on "yläkireän laiska" vakiona. Ainakin tuo oma oli alle 3500rpm vakiona "odottaa..odottaa...odottaa...odottaa...nyt alkaa heräämään" ja 4500rpm kohdalla oli "heräsi". Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä laskin kantta 1.6mm ja ero oli aika tyly. Alavääntöä tuli 1000-3000rpm alueelle lisää (varsinkin kaupungissa ajo helpottui) ja moottori eikun innostui entistä enemmän 4500rpm kohdalla. Kulutus tippui noin 0.5-0.7l/100km hieman ajoympäristöstä ja ajotyylistä riippuen.

Tosin, jos meinaa ajatellakkaan kyseisen moottorin ahtamista (mikä sekin tuottaa hyviä, erittäin hyviä tuloksia), niin ei kannata alkaa kantta laskemaan.

Mitä erilaisia "vakioautoja" nyt vierestä seurannut, kun etanolisoidaan, niin lähes kaikissa säästö on sadalle kilometrille noin euron luokkaa tai enemmän. Merkittävin muutos tuossa yleensä on se, että moottorin vääntöalue kasvaa ja täten esim. kaupungissa ajamisesta tulee mukavempaa.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 09.03.2017, 19:08:35
Ahtamista olen suunnitellut. Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Mitenhän sen Katsastus turbotettuna toimii sitten? Ja täytyy ne suuttimet joskus täs ostaa sille viinalle. Ostrich kiinnostaa kyl kans ni pääsisi vähä säätelee rikastuksia yms.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 09.03.2017, 20:11:27
Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Vähän OT, mutta tuolla "vähäpäästöisyydellä" ei ole enää tänä päivänä, -90 luvun katalysaattori-autoissakaan mitään merkitystä vaan auton päästöluokituksella. Kunhan on alle Euro -3 luokan auto niin sen voi nykyään ahtaa laillisesti, ilman VTT-testejä. Suurin osa -90 luvulla tehdyistä autoista kuuluu Euro -2 päästöluokkaan. Enää ei haittaa ahtamista vaikka otteessa lukisikin vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: puliukk0 - 09.03.2017, 20:17:41
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi.  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 09.03.2017, 20:29:38
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi.  :)
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: puliukk0 - 09.03.2017, 20:30:17
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?

98-00 vaihtuu Euro 3, riippuen autosta.

Mitään merkintäähän nykyään ei otteessa ole vähäpäästösyydestä, niinkuin ennen oli.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 10.03.2017, 18:00:16
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus  ;D kuvassa näkyy uhri
(https://s27.postimg.org/wyw7j7ytr/IMG_20161030_160406651_HDR_1.jpg) (https://postimg.org/image/wyw7j7ytr/)
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: jogiin - 12.03.2017, 15:23:51
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus  ;D kuvassa näkyy uhri
(https://s27.postimg.org/wyw7j7ytr/IMG_20161030_160406651_HDR_1.jpg) (https://postimg.org/image/wyw7j7ytr/)
tais olla 214cc
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 12.03.2017, 17:24:53
tais olla 214cc
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Keppi - 12.03.2017, 21:17:26
Korkeaohmiset on vakiona.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: jogiin - 13.03.2017, 21:44:23
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
Olikohan ny omas 240:ssä 330cc vai 300-350cc suuttimet, alkuun oli vaikeuksia mutta hyvin se lh otti ne haltuun kun tarpeeks ajeli  :) missään optimi säädöissä se auto ei ollut missään kohtaan kun lastukin oli lähinnä kylmäkäynnistyksen parantamiseen. Vissiin jotkut on niitä b230fk/ft sinisiä suuttimia käytelly, vaativat vain etuvastukset käyttöön  :)
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 21.03.2017, 18:28:35
Taas on 50/50 seokset e10/re85 tankissa ja kilometrejä joku 300 takana. Vakiosuuttimet ovat vielä riittäneet.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: The moose - 21.03.2017, 18:59:27
Taas on 50/50 seokset e10/re85 tankissa ja kilometrejä joku 300 takana. Vakiosuuttimet ovat vielä riittäneet.

Palaako vikavalo mittaristossa?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 22.03.2017, 23:10:32
No kyllä se on välillä syttynny, mutta vain tyhjäkäynnillä. Sitä se teki normi bensallakin. Seosmittari näyttää optimaalista vaikka tekee tallapohjaan kiihdytyksiä. Minkähän kokoisella vastuksella tuota moottorin lämpötilaa pystyisi huijaamaan kylmemmäksi siitä lämpöanturin johdosta, että kk-suutin auttaisi käynnistyksessä? Voisi tehdä ryyppynapin kabiinin puolelle.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 22.03.2017, 23:17:19
Vastuksen jne kanssa pelleillessä ollaan jo siinä pisteessä, että samalla vaivaa tekisi asiat sevverta enempi kunnolla että soppakorjaus tulisi suutinten ja lastun muutoksen myötä oikein ihan automaattisesti. Tai ainakin paremmin, aniharva jaksaa hieroa kylmästartteja sillain vimosenpäälle.

Kuinka paljon tuo sitten vie jos se tarttee etanolisoida, ehjänä kuitenkin pitäis alta 8 mennä? Kannattaa meinaan oikeasti alottaa siitä, että laitteet toimii 100% vakiona hyvin ennenkon lähtee kikkailemaan, puolikuntoisen muutostelun kanssa käy äkkiä vituksmän ja uusiksmän.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 22.03.2017, 23:21:52
Nii ja se etanoliboksi on kans kiinni nyt. Alkuun oli vaikeuksia, mutta lh otti tilanteen lopulta haltuunsa. Vakiona on 10l vienny. Eikai fb kone alle kasin mene mitenkään?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 22.03.2017, 23:32:57
No ei ehkä alta kasin joo, mutta ei paljo ylikään.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mestari sarjassaan... - 23.03.2017, 11:13:51
Oliskohan oikeasti mahdollista päästä vaikkapa 9litran keskikulutukseen, jokusen vuoden yrittäny mut tuntuu että kipuraja menee sitkeästi 10,5-12litran nurkilla.. tosin jos pitkää maantietä pääsee näyttämään niin silloin kyllä liikutaan 8alkavassa lukemassa, tosin siihen täytyy kyllä osata ajaakin. Miten herkästi tuo vikavalo syttyy,ajatellen komponenttien kuten lämpöanturi tai lambda poikkeavaa toimintaa?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: MattiK - 23.03.2017, 13:32:12
Kyllä se 940.b230fb kulkee hivenen alle 8:n litran.
Kulkineeni on vm-92.Olen ajanut 10245 km,bensaa on mennyt 812l Kulutus on 7,9l/100km,perävälitys on 3,54:1,jonka
piikkiin laitan siedettävän kulutuksen.
Suurin osa maantie ajoa,tosin osassa matkaa on ollut perävaunu mukana.
 Mittarissa on tällä hetkellä 352751 km.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 23.03.2017, 17:59:44
No mulla on nappivitosella toi, ja olen kuullut että se on tavallaan 4,5 vaihdetta eikä 5 vaihdetta
Alle 10l en ole päässyt.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 23.03.2017, 22:47:13
Jos ei maantiellä mene alle 9, on syytä korjata laitteet eikä vaihtaa polttoainetta. Ite ajelin joskus 80kmh maantietä semmosia 150km siivuja pari tankillista, 7.6 ja 7.8 oli niiden keskikulutukset talvikelissä.

Nappifemman välitys on sama kuin kovan vitosen.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 23.03.2017, 23:06:29
Eikun joo! Bensalla ajaessa pääsin kerran nyt myös 9l/100km. No täytyy nyt sitte unohtaa koko homma. Jos tää auto ei olis käyttis ni vois jatkaa hommia, mutta nyt tätä ei ehi räplää ku pitää olla ajokunnossa kokoajan
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 24.03.2017, 22:28:30
T5 (tai ilmeisesti myös T4) suuttimet ja muutamia nyppäilyjä lastuun niin viinalla ajeleminen onnistuu kyllä, mutta tosiaan ensin on ehdottoman tärkeää että laite toimii vakiona täysin. Noilla T5 oransseilla 270cc suuttimilla homma toimii kesällä mitenkuten ilman lastumuutoksiakin, ja lastun saa tehtyä viinalle kohtalaisen pienin muutoksin semmoseks, että se toimii pikkupakkasiin asti täysin normaalisti ja johonkin 15-20 pakkasasteen nurkille asti laitteet saa kylmästäkin käymään.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 25.03.2017, 09:16:31
Saako ostrich 2.0 Suomesta, vai onko ulkomailta ostettava?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Acke - 25.03.2017, 09:18:23
Ulkomailta
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 25.03.2017, 09:30:21
Kiitoksia. Täytyy vaikka sitte rupee räpää lisää ku kelit vähä lämpii.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: mestari sarjassaan... - 28.03.2017, 17:29:25
Mä päädyin korjaamaan entisestään laitteita, tilasin uuden boschin lambdan ja moottorin lämpötila anturin, sekä imusarjan tiivisteen. Itellä on tuos lambda katalysaattorin kyljessä kiinni, ootteko siirtäneet lähemmäs moottoria pakoputken matkalle,  vai onko tuo hyvä paikka? Joskus vaan järkeilin että vois toimia putken osuudella tarkemmin, tosin voi olla kuvitelmaakin tällä järjellä mut...
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 14.07.2017, 08:43:50
Nyt olen jo 4 tankillista ajanut re85llä ja hyvin on toiminut. Nykyään lähtee huonosti käyntiin. Lambda anturista oli tullut vikakoodi. Seosmittari ottaa signaalin samasta lambdasta, ja se kyllä toimii. Seokset pysyy vakiosuuttimillakin normaalissa. Kulutus n. 11,5l/100km
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Joni- - 15.07.2017, 01:07:11
Nyt olen jo 4 tankillista ajanut re85llä ja hyvin on toiminut. Nykyään lähtee huonosti käyntiin. Lambda anturista oli tullut vikakoodi. Seosmittari ottaa signaalin samasta lambdasta, ja se kyllä toimii. Seokset pysyy vakiosuuttimillakin normaalissa. Kulutus n. 11,5l/100km
Voi johtua seosmittarista vikakoodi, itellä oli ainaki selkee ero toiminnas ku pisti mittarin samaan anturiin, tosin 2.2 LH.
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 15.07.2017, 08:28:30
Voi johtua seosmittarista vikakoodi, itellä oli ainaki selkee ero toiminnas ku pisti mittarin samaan anturiin, tosin 2.2 LH.
sitä vähän olen epäillyt. Mutta mikäs tohon käynnistyvyyteen vaikuttaisi. Ekat tankilliset etanolia toimi hyvin, mutta nyt voi 2kertaa joutua starttaamaan. Johtuiko vain siitä että silloin oli vielä vähän bensaa seassa?
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: TVS - 16.07.2017, 00:18:11
Todennäköisempi syy on se pieni huikka bensaa seassa. Kokeiles seuraavalla tankkauksella pistää vitonen bensaa sekaan, uskallan väittää että pelaa hyvin. Ite tein hyvin vastaavan virheen emännän auton viinalastun kanssa, kun toisen tankillisen kohdilla totesin että jopa työntää älyttömän viinankäryn startissa ja pienensin starttirikastuksia, lopputuloksella että tankillista tai kahta myöhemmin ei sitten syttynytkään aina ekalla  :buck2:
Otsikko: Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
Kirjoitti: Toikkeli - 25.07.2017, 19:33:52
Ei ole vikavalo syttynyt, kun seosmittari on irti, mutta muistiin on 2 vikakoodia tullut.
Seossuhde jatkuva rikas
Seossuhde jatkuva laiha.
Miksi ihmeessä molemmat?
Pelkkää re85 edelleen tankissa.