Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Toikkeli - 05.03.2017, 16:57:39
-
Joo elikkäs olen jo pitkään suunnitellut kyseisen 940 volvon muuttamista 100% etanolikäyttöiseksi isoruokaisuutensa takia, jotenka mitä kaikkea muutoksia tarvitsee tehdä. Jonkin sortin muuntoboksi minulla on, joka kytketään suuttimen johtojen väliin, mutta viimekesänä seoksilla ajelussa ei tuon boksin vaikutusta oikeen huomannut. siinä on yksi säätöpotikka, josta saa jotain säädettyä mutten tiedä mitä. Autoon olen hommannut sen boksin lisäksi seosmittarin säätöjen ja toimivuuden helpomman seuraamisen takia. Toivon että täältä foorumilta löytyy vähän neuvoja, kun onhan näitä vanhoja volvoja etanolikäyttöiseksi.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=932.0
-
No juu. Tuota olen yrittänyt lukea, ja saada selvää, mutta siellä puhutaan pääosin turbomallien muutosta, ja niin monesta mallista että menee sekaisin aina. :-\
-
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia. Mutta kaikista helpoin tie viinaksille on isommat suuttimet, akunkenkä irti joksikin aikaa ja sen jälkeen kovaa ajoa.
Toki tuolla tyylillä ei takaisin bensalle tuosta noin vaan vaihdeta.
-
Sen muuntopurkkisi merkki ja malli?
Perusasia on, wiinaa vaaditaan 27% enemmän litramääräisesti kuin bensiiniä. Sen voi hoitaa isommilla suuttimilla, muuntopurkilla tai sitten samaa kivistä polkua kuin minä.
Minun tieni ei ole helppo, mutta taatusti parhaiten toimiva. Eli minun tieni on isommat suuttimet ja auton moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointi kokonaan, kaikkien etanolin "hienouksien" mukaan.
Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.
-
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?
-
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia.
Ajatuksena oli tehdä auto käyttämään 100% re85.
-
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?
Vakiosuuttimet kun eivät meinaa piisata viinaksille kun pyydetään täyskaasua.
Pelkillä turbon suuttimilla saat auton muutettua suoraan viinakäyttöiseksi. Se on helpoin muunnos suoraan viinalle.
Lisäksi noista turbon suuttimista ei paljoa tarvitse maksaa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86714.msg1061195783#msg1061195783
Otappa kuva siitä purkista, niin voisi arvella mikä se on.
-
Tai sitten vanhemmasta x40 T4:sta suoraan korkeeohmiset suuttimet. Ei tartte viritellä vastuksia väliin, noi turbo vinokoneen suuttimet on matalaohmisia tarvitsevat vastukset.
B230F toimi ainakin suoraan noilla suuttimilla E85:lla. Toki kylmäkäynnistys on vaikeaa.
-
Perunalla kuvattu, mutta luulis vähän saavan osviittaa. :D
(https://s3.postimg.org/51r8ugvsf/IMG_20170307_184415990.jpg) (https://postimg.org/image/51r8ugvsf/)
(https://s2.postimg.org/tg0n9wcv9/IMG_20170307_184505861.jpg) (https://postimg.org/image/tg0n9wcv9/)
-
Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?
-
Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.
Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.
Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.
-
Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.
Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.
Noin 2 minuuttia (954 ja 984 binillä).
Luitko koskaan vikakoodeja tuona aikana?
Mikä purkin numero?
Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?
Pystyy hieman, muttei oikeasti wiinan tarvitsemia määriä.
Lastussa minulla on -10C lämpötilassa +200% enemmän soppaa kuin bensalla, mikä ylittää bensan maksimirikastuksen. Minulla auto kuitenkin käynnistyy 10L bensa satsilla + tankkitäynteen wiinaa -29C pakkasesta laakista....
Väittäisin tietäväni asiasta jotakin kuuden talven säätämisellä, pelkästään kylmäkäynnistystä.... :juhau:
-
Ite kans miettiny useasti tätä samaa aihetta, ja joskus tankkaillukin 30-40% seoksen vakiokokoonpanoon, joka on myös b230fb. Mutta mietityttänyt se asia että saavuttaako siinä totaalisessa siirtymisessä 85 käyttöön oikeasti taloudellista hyötyä? Ympäristö tietty hyötyy ja itse saa niitä onnistumisen tunteita ja räpläämistä auton kanssa jotka toki on arvokkaita molemmat, mutta jääkö taloudellinen hyöty niin pieneksi että se ei saa olla ainoa syy jos hommaan lähtee?
-
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo :)
-
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
-
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo :)
No, tollainhan se realistisesti ottaen ei mene. Koko lailla samoihin se hinta jää, 1-2e/100km tuolla säästää kun ajelee viinalla että aika marginaalista on hyöty jos vaikka muutamankin satasen lyö muutostyöhön. Hyvä mieli tulee kyllä kun ei tartte maksaa puuttinille öljystä.
-
Pienin kulutus wiinalla viimeisellä 7175 km matkalla 9,93L/100km. Isoin 19,21L/100km. Keskiarvokulutus 15,57L/100km.
Bensalla olen saavuttanut yhden ainoan kerran 10,45/100km kulutuksen samalla autolla.
Normaali maantieajo kulutti rauhallisesti ajaen bensalla 12-13L/100km ja ripeämmällä tahdilla 15-22L/100km. Kaupungissa 15-18L/100km oli täysin normaalia.
Joten polttoainekustannukseni ovat tuolla 7175 km matkalla 0,151€/km
Ja wiina on ollut jopa yli euron hintaista litralle tuona aikana.
15*1,5=22,5
16*1=16
22,5-16=6,5
6,5*71,75=466,375.-
Joten karkeasti olen säästänyt rahassa ~466.- euroa tämän 7175km aikana.
Mutta onko siinä silti järkeä kaiken tekemisen huomioiden, onkin täysin toinen juttu. Toki maltillisella ja rauhallisella ajotavalla bensa autolla voi päästä pienempiin kulutuksiin.
Minä vaan en halua, vaan työnnän usvaa putkeen avosandaalillatm :D
Toki tätä ei voi pitää täysin normaalina kaikille autoille, koska ajotyylissä ja autojen säädöissä on eroja. Omani on optimoitu wiinalle ja ajotavalleni, kuminauha-laatikon keralla (AW71L). 8)
Edit: korjailtu lukuja oikeiammiksi ja tarkemmiksi.
-
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
B230FB on "yläkireän laiska" vakiona. Ainakin tuo oma oli alle 3500rpm vakiona "odottaa..odottaa...odottaa...odottaa...nyt alkaa heräämään" ja 4500rpm kohdalla oli "heräsi". Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä laskin kantta 1.6mm ja ero oli aika tyly. Alavääntöä tuli 1000-3000rpm alueelle lisää (varsinkin kaupungissa ajo helpottui) ja moottori eikun innostui entistä enemmän 4500rpm kohdalla. Kulutus tippui noin 0.5-0.7l/100km hieman ajoympäristöstä ja ajotyylistä riippuen.
Tosin, jos meinaa ajatellakkaan kyseisen moottorin ahtamista (mikä sekin tuottaa hyviä, erittäin hyviä tuloksia), niin ei kannata alkaa kantta laskemaan.
Mitä erilaisia "vakioautoja" nyt vierestä seurannut, kun etanolisoidaan, niin lähes kaikissa säästö on sadalle kilometrille noin euron luokkaa tai enemmän. Merkittävin muutos tuossa yleensä on se, että moottorin vääntöalue kasvaa ja täten esim. kaupungissa ajamisesta tulee mukavempaa.
-
Ahtamista olen suunnitellut. Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Mitenhän sen Katsastus turbotettuna toimii sitten? Ja täytyy ne suuttimet joskus täs ostaa sille viinalle. Ostrich kiinnostaa kyl kans ni pääsisi vähä säätelee rikastuksia yms.
-
Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Vähän OT, mutta tuolla "vähäpäästöisyydellä" ei ole enää tänä päivänä, -90 luvun katalysaattori-autoissakaan mitään merkitystä vaan auton päästöluokituksella. Kunhan on alle Euro -3 luokan auto niin sen voi nykyään ahtaa laillisesti, ilman VTT-testejä. Suurin osa -90 luvulla tehdyistä autoista kuuluu Euro -2 päästöluokkaan. Enää ei haittaa ahtamista vaikka otteessa lukisikin vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori.
-
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi. :)
-
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi. :)
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?
-
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?
98-00 vaihtuu Euro 3, riippuen autosta.
Mitään merkintäähän nykyään ei otteessa ole vähäpäästösyydestä, niinkuin ennen oli.
-
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus ;D kuvassa näkyy uhri
(https://s27.postimg.org/wyw7j7ytr/IMG_20161030_160406651_HDR_1.jpg) (https://postimg.org/image/wyw7j7ytr/)
-
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus ;D kuvassa näkyy uhri
(https://s27.postimg.org/wyw7j7ytr/IMG_20161030_160406651_HDR_1.jpg) (https://postimg.org/image/wyw7j7ytr/)
tais olla 214cc
-
tais olla 214cc
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
-
Korkeaohmiset on vakiona.
-
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
Olikohan ny omas 240:ssä 330cc vai 300-350cc suuttimet, alkuun oli vaikeuksia mutta hyvin se lh otti ne haltuun kun tarpeeks ajeli :) missään optimi säädöissä se auto ei ollut missään kohtaan kun lastukin oli lähinnä kylmäkäynnistyksen parantamiseen. Vissiin jotkut on niitä b230fk/ft sinisiä suuttimia käytelly, vaativat vain etuvastukset käyttöön :)
-
Taas on 50/50 seokset e10/re85 tankissa ja kilometrejä joku 300 takana. Vakiosuuttimet ovat vielä riittäneet.
-
Taas on 50/50 seokset e10/re85 tankissa ja kilometrejä joku 300 takana. Vakiosuuttimet ovat vielä riittäneet.
Palaako vikavalo mittaristossa?
-
No kyllä se on välillä syttynny, mutta vain tyhjäkäynnillä. Sitä se teki normi bensallakin. Seosmittari näyttää optimaalista vaikka tekee tallapohjaan kiihdytyksiä. Minkähän kokoisella vastuksella tuota moottorin lämpötilaa pystyisi huijaamaan kylmemmäksi siitä lämpöanturin johdosta, että kk-suutin auttaisi käynnistyksessä? Voisi tehdä ryyppynapin kabiinin puolelle.
-
Vastuksen jne kanssa pelleillessä ollaan jo siinä pisteessä, että samalla vaivaa tekisi asiat sevverta enempi kunnolla että soppakorjaus tulisi suutinten ja lastun muutoksen myötä oikein ihan automaattisesti. Tai ainakin paremmin, aniharva jaksaa hieroa kylmästartteja sillain vimosenpäälle.
Kuinka paljon tuo sitten vie jos se tarttee etanolisoida, ehjänä kuitenkin pitäis alta 8 mennä? Kannattaa meinaan oikeasti alottaa siitä, että laitteet toimii 100% vakiona hyvin ennenkon lähtee kikkailemaan, puolikuntoisen muutostelun kanssa käy äkkiä vituksmän ja uusiksmän.
-
Nii ja se etanoliboksi on kans kiinni nyt. Alkuun oli vaikeuksia, mutta lh otti tilanteen lopulta haltuunsa. Vakiona on 10l vienny. Eikai fb kone alle kasin mene mitenkään?
-
No ei ehkä alta kasin joo, mutta ei paljo ylikään.
-
Oliskohan oikeasti mahdollista päästä vaikkapa 9litran keskikulutukseen, jokusen vuoden yrittäny mut tuntuu että kipuraja menee sitkeästi 10,5-12litran nurkilla.. tosin jos pitkää maantietä pääsee näyttämään niin silloin kyllä liikutaan 8alkavassa lukemassa, tosin siihen täytyy kyllä osata ajaakin. Miten herkästi tuo vikavalo syttyy,ajatellen komponenttien kuten lämpöanturi tai lambda poikkeavaa toimintaa?
-
Kyllä se 940.b230fb kulkee hivenen alle 8:n litran.
Kulkineeni on vm-92.Olen ajanut 10245 km,bensaa on mennyt 812l Kulutus on 7,9l/100km,perävälitys on 3,54:1,jonka
piikkiin laitan siedettävän kulutuksen.
Suurin osa maantie ajoa,tosin osassa matkaa on ollut perävaunu mukana.
Mittarissa on tällä hetkellä 352751 km.
-
No mulla on nappivitosella toi, ja olen kuullut että se on tavallaan 4,5 vaihdetta eikä 5 vaihdetta
Alle 10l en ole päässyt.
-
Jos ei maantiellä mene alle 9, on syytä korjata laitteet eikä vaihtaa polttoainetta. Ite ajelin joskus 80kmh maantietä semmosia 150km siivuja pari tankillista, 7.6 ja 7.8 oli niiden keskikulutukset talvikelissä.
Nappifemman välitys on sama kuin kovan vitosen.
-
Eikun joo! Bensalla ajaessa pääsin kerran nyt myös 9l/100km. No täytyy nyt sitte unohtaa koko homma. Jos tää auto ei olis käyttis ni vois jatkaa hommia, mutta nyt tätä ei ehi räplää ku pitää olla ajokunnossa kokoajan
-
T5 (tai ilmeisesti myös T4) suuttimet ja muutamia nyppäilyjä lastuun niin viinalla ajeleminen onnistuu kyllä, mutta tosiaan ensin on ehdottoman tärkeää että laite toimii vakiona täysin. Noilla T5 oransseilla 270cc suuttimilla homma toimii kesällä mitenkuten ilman lastumuutoksiakin, ja lastun saa tehtyä viinalle kohtalaisen pienin muutoksin semmoseks, että se toimii pikkupakkasiin asti täysin normaalisti ja johonkin 15-20 pakkasasteen nurkille asti laitteet saa kylmästäkin käymään.
-
Saako ostrich 2.0 Suomesta, vai onko ulkomailta ostettava?
-
Ulkomailta
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html
-
Kiitoksia. Täytyy vaikka sitte rupee räpää lisää ku kelit vähä lämpii.
-
Mä päädyin korjaamaan entisestään laitteita, tilasin uuden boschin lambdan ja moottorin lämpötila anturin, sekä imusarjan tiivisteen. Itellä on tuos lambda katalysaattorin kyljessä kiinni, ootteko siirtäneet lähemmäs moottoria pakoputken matkalle, vai onko tuo hyvä paikka? Joskus vaan järkeilin että vois toimia putken osuudella tarkemmin, tosin voi olla kuvitelmaakin tällä järjellä mut...
-
Nyt olen jo 4 tankillista ajanut re85llä ja hyvin on toiminut. Nykyään lähtee huonosti käyntiin. Lambda anturista oli tullut vikakoodi. Seosmittari ottaa signaalin samasta lambdasta, ja se kyllä toimii. Seokset pysyy vakiosuuttimillakin normaalissa. Kulutus n. 11,5l/100km
-
Nyt olen jo 4 tankillista ajanut re85llä ja hyvin on toiminut. Nykyään lähtee huonosti käyntiin. Lambda anturista oli tullut vikakoodi. Seosmittari ottaa signaalin samasta lambdasta, ja se kyllä toimii. Seokset pysyy vakiosuuttimillakin normaalissa. Kulutus n. 11,5l/100km
Voi johtua seosmittarista vikakoodi, itellä oli ainaki selkee ero toiminnas ku pisti mittarin samaan anturiin, tosin 2.2 LH.
-
Voi johtua seosmittarista vikakoodi, itellä oli ainaki selkee ero toiminnas ku pisti mittarin samaan anturiin, tosin 2.2 LH.
sitä vähän olen epäillyt. Mutta mikäs tohon käynnistyvyyteen vaikuttaisi. Ekat tankilliset etanolia toimi hyvin, mutta nyt voi 2kertaa joutua starttaamaan. Johtuiko vain siitä että silloin oli vielä vähän bensaa seassa?
-
Todennäköisempi syy on se pieni huikka bensaa seassa. Kokeiles seuraavalla tankkauksella pistää vitonen bensaa sekaan, uskallan väittää että pelaa hyvin. Ite tein hyvin vastaavan virheen emännän auton viinalastun kanssa, kun toisen tankillisen kohdilla totesin että jopa työntää älyttömän viinankäryn startissa ja pienensin starttirikastuksia, lopputuloksella että tankillista tai kahta myöhemmin ei sitten syttynytkään aina ekalla :buck2:
-
Ei ole vikavalo syttynyt, kun seosmittari on irti, mutta muistiin on 2 vikakoodia tullut.
Seossuhde jatkuva rikas
Seossuhde jatkuva laiha.
Miksi ihmeessä molemmat?
Pelkkää re85 edelleen tankissa.