RallyBaron  Samppasport

Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi

  • 49 Vastauksia
  • 9559 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« : 05.03.2017, 16:57:39 »
Joo elikkäs olen jo pitkään suunnitellut kyseisen 940 volvon muuttamista 100% etanolikäyttöiseksi isoruokaisuutensa takia, jotenka mitä kaikkea muutoksia tarvitsee tehdä. Jonkin sortin muuntoboksi minulla on, joka kytketään suuttimen johtojen väliin, mutta viimekesänä seoksilla ajelussa ei tuon boksin vaikutusta oikeen huomannut. siinä on yksi säätöpotikka, josta saa jotain säädettyä mutten tiedä mitä. Autoon olen hommannut sen boksin lisäksi seosmittarin säätöjen ja toimivuuden helpomman seuraamisen takia. Toivon että täältä foorumilta löytyy vähän neuvoja, kun onhan näitä vanhoja volvoja etanolikäyttöiseksi.
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #2 : 06.03.2017, 10:44:08 »
No juu. Tuota olen yrittänyt lukea, ja saada selvää, mutta siellä puhutaan pääosin turbomallien muutosta, ja niin monesta mallista että menee sekaisin aina.  :-\
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #3 : 07.03.2017, 00:44:14 »
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia. Mutta kaikista helpoin tie viinaksille on isommat suuttimet, akunkenkä irti joksikin aikaa ja sen jälkeen kovaa ajoa.

Toki tuolla tyylillä ei takaisin bensalle tuosta noin vaan vaihdeta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #4 : 07.03.2017, 15:05:27 »
Sen muuntopurkkisi merkki ja malli?

Perusasia on, wiinaa vaaditaan 27% enemmän litramääräisesti kuin bensiiniä. Sen voi hoitaa isommilla suuttimilla, muuntopurkilla tai sitten samaa kivistä polkua kuin minä.

Minun tieni ei ole helppo, mutta taatusti parhaiten toimiva. Eli minun tieni on isommat suuttimet ja auton moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointi kokonaan, kaikkien etanolin "hienouksien" mukaan.


Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #5 : 07.03.2017, 17:35:50 »
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #6 : 07.03.2017, 17:38:15 »
Haluatko välttämättä laittaa tuota muutosboxia kiinni? Yleensä nämä kestää ajella vakiosumuilla 50/50 seoksilla ilman ongelmia.

Ajatuksena oli tehdä auto käyttämään 100% re85.
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #7 : 07.03.2017, 18:26:03 »
Muuntoboksissa ei lue mitään enään. se siis tuli volvon mukana, kun sen ostin. Näyttää samanlaiselta kuin Smart Fuel Control V4.2 Sitä olen kans meinannut että ostaisi ostich 2.0 ja opettelisi käyttää sitä, mutta se ei varmaan kannata :D mutta onko se suuttimien vaihto välttämätön?

Vakiosuuttimet kun eivät meinaa piisata viinaksille kun pyydetään täyskaasua.
Pelkillä turbon suuttimilla saat auton muutettua suoraan viinakäyttöiseksi. Se on helpoin muunnos suoraan viinalle.

Lisäksi noista turbon suuttimista ei paljoa tarvitse maksaa.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=86714.msg1061195783#msg1061195783

Otappa kuva siitä purkista, niin voisi arvella mikä se on.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #8 : 07.03.2017, 18:32:26 »
Tai sitten vanhemmasta x40 T4:sta suoraan korkeeohmiset suuttimet. Ei tartte viritellä vastuksia väliin, noi turbo vinokoneen suuttimet on matalaohmisia tarvitsevat vastukset.
B230F toimi ainakin suoraan noilla suuttimilla E85:lla. Toki kylmäkäynnistys on vaikeaa.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #9 : 07.03.2017, 18:50:06 »
Perunalla kuvattu, mutta luulis vähän saavan osviittaa.  :D




« Viimeksi muokattu: 07.03.2017, 19:00:46 kirjoittanut Toikkeli »
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #10 : 07.03.2017, 18:59:37 »
Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

The moose

  • Vieras
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #11 : 07.03.2017, 21:55:03 »



Razori:
50/50% seokset eivät toimi vanhoissa volvoissa, vaan kehittävät helposti vikakoodin suurimmissa osissa volvon binejä. Esim. 954 sietää etanolia 30%, jonka jälkeen tulee vikakoodi.

Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.

Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #12 : 08.03.2017, 01:31:02 »
Kuinka pitkään pitää ajaa noin 50/50 ja vähän yli polttoaineseoksella että tulee vikakoodia.

Ite en saanut reilulla 2.5 vuoden ajoilla.

Noin 2 minuuttia (954 ja 984 binillä).

Luitko koskaan vikakoodeja tuona aikana?
Mikä purkin numero?

Eikös sitä kylmäkäynnistystä pystynyt parantaa huijaamalla vastuksen kanssa moottorin lämpötilaa?

Pystyy hieman, muttei oikeasti wiinan tarvitsemia määriä.

Lastussa minulla on -10C lämpötilassa +200% enemmän soppaa kuin bensalla, mikä ylittää bensan maksimirikastuksen. Minulla auto kuitenkin käynnistyy 10L bensa satsilla + tankkitäynteen wiinaa -29C pakkasesta laakista....

Väittäisin tietäväni asiasta jotakin kuuden talven säätämisellä, pelkästään kylmäkäynnistystä....  :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mestari sarjassaan...

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #13 : 08.03.2017, 11:23:02 »
Ite kans miettiny useasti tätä samaa aihetta, ja joskus tankkaillukin 30-40% seoksen vakiokokoonpanoon, joka on myös b230fb.  Mutta mietityttänyt se asia että saavuttaako siinä totaalisessa siirtymisessä 85 käyttöön oikeasti taloudellista hyötyä? Ympäristö tietty hyötyy ja itse saa niitä onnistumisen tunteita ja räpläämistä auton kanssa jotka toki on arvokkaita molemmat, mutta jääkö taloudellinen hyöty niin pieneksi että se ei saa olla ainoa syy jos hommaan lähtee?
volvot: 940 b230fb+m46,940 b200f+aw71
            740 b200et`viri`,b200f+m47 2kpl
             760 b280e+aw71

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2928
  • "Noku mä haluan"
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #14 : 08.03.2017, 11:53:52 »
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo  :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo