RallyBaron  Samppasport

Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi

  • 49 Vastauksia
  • 9555 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #15 : 08.03.2017, 12:10:24 »
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #16 : 08.03.2017, 23:18:15 »
Kyllä siitä hyötyy. Jos kontti vie E98:lla 15l sadalle ja E85:llä 16l sadalle niin ei tarvitse olla kummoinen velho laskeakseen, että kannattaahan tuo  :)
No, tollainhan se realistisesti ottaen ei mene. Koko lailla samoihin se hinta jää, 1-2e/100km tuolla säästää kun ajelee viinalla että aika marginaalista on hyöty jos vaikka muutamankin satasen lyö muutostyöhön. Hyvä mieli tulee kyllä kun ei tartte maksaa puuttinille öljystä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4488
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #17 : 09.03.2017, 02:11:51 »
Pienin kulutus wiinalla viimeisellä 7175 km matkalla 9,93L/100km. Isoin 19,21L/100km. Keskiarvokulutus 15,57L/100km.
Bensalla olen saavuttanut yhden ainoan kerran 10,45/100km kulutuksen samalla autolla.
Normaali maantieajo kulutti rauhallisesti ajaen bensalla 12-13L/100km ja ripeämmällä tahdilla 15-22L/100km. Kaupungissa 15-18L/100km oli täysin normaalia.

Joten polttoainekustannukseni ovat tuolla 7175 km matkalla 0,151€/km
Ja wiina on ollut jopa yli euron hintaista litralle tuona aikana.

15*1,5=22,5
16*1=16
22,5-16=6,5

6,5*71,75=466,375.-

Joten karkeasti olen säästänyt rahassa ~466.- euroa tämän 7175km aikana.
Mutta onko siinä silti järkeä kaiken tekemisen huomioiden, onkin täysin toinen juttu. Toki maltillisella ja rauhallisella ajotavalla bensa autolla voi päästä pienempiin kulutuksiin.
Minä vaan en halua, vaan työnnän usvaa putkeen avosandaalillatm  :D

Toki tätä ei voi pitää täysin normaalina kaikille autoille, koska ajotyylissä ja autojen säädöissä on eroja. Omani on optimoitu wiinalle ja ajotavalleni, kuminauha-laatikon keralla (AW71L).   8)

Edit: korjailtu lukuja oikeiammiksi ja tarkemmiksi.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2017, 03:51:20 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #18 : 09.03.2017, 06:03:38 »
Pelkän säästämisen takia en asiaan ole ryhtymässä. Muuten en ajaisi kyseisellä autolla. :D kiinnostaa tuo e85 ja pikku virittelyä olen kans miettinyt ja Tästä on hyvä alkaa
B230FB on "yläkireän laiska" vakiona. Ainakin tuo oma oli alle 3500rpm vakiona "odottaa..odottaa...odottaa...odottaa...nyt alkaa heräämään" ja 4500rpm kohdalla oli "heräsi". Kannentiivisteen vaihdon yhteydessä laskin kantta 1.6mm ja ero oli aika tyly. Alavääntöä tuli 1000-3000rpm alueelle lisää (varsinkin kaupungissa ajo helpottui) ja moottori eikun innostui entistä enemmän 4500rpm kohdalla. Kulutus tippui noin 0.5-0.7l/100km hieman ajoympäristöstä ja ajotyylistä riippuen.

Tosin, jos meinaa ajatellakkaan kyseisen moottorin ahtamista (mikä sekin tuottaa hyviä, erittäin hyviä tuloksia), niin ei kannata alkaa kantta laskemaan.

Mitä erilaisia "vakioautoja" nyt vierestä seurannut, kun etanolisoidaan, niin lähes kaikissa säästö on sadalle kilometrille noin euron luokkaa tai enemmän. Merkittävin muutos tuossa yleensä on se, että moottorin vääntöalue kasvaa ja täten esim. kaupungissa ajamisesta tulee mukavempaa.

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #19 : 09.03.2017, 19:08:35 »
Ahtamista olen suunnitellut. Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Mitenhän sen Katsastus turbotettuna toimii sitten? Ja täytyy ne suuttimet joskus täs ostaa sille viinalle. Ostrich kiinnostaa kyl kans ni pääsisi vähä säätelee rikastuksia yms.
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #20 : 09.03.2017, 20:11:27 »
Auto ei ole edes vähäpäästöinen joten sille voi tehdä vaikka mitä.
Vähän OT, mutta tuolla "vähäpäästöisyydellä" ei ole enää tänä päivänä, -90 luvun katalysaattori-autoissakaan mitään merkitystä vaan auton päästöluokituksella. Kunhan on alle Euro -3 luokan auto niin sen voi nykyään ahtaa laillisesti, ilman VTT-testejä. Suurin osa -90 luvulla tehdyistä autoista kuuluu Euro -2 päästöluokkaan. Enää ei haittaa ahtamista vaikka otteessa lukisikin vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #21 : 09.03.2017, 20:17:41 »
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #22 : 09.03.2017, 20:29:38 »
Ja virallisestihan taitaa kaikki F moottorit olla vähäpäästöisiä, jos ulkomailta tuotu niin joskus sattunut inssillä yleensä virhe ja pistänyt ei vähäpäästöiseksi.  :)
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #23 : 09.03.2017, 20:30:17 »
Juu niin taitaa, mutta tätä ei ole merkitty. On tuotu Ranskasta. Ai se ei enään vaikuta. Minkäs vuoden autot kuuluu tohon kolmospäästöluokitteluun?

98-00 vaihtuu Euro 3, riippuen autosta.

Mitään merkintäähän nykyään ei otteessa ole vähäpäästösyydestä, niinkuin ennen oli.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #24 : 10.03.2017, 18:00:16 »
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus  ;D kuvassa näkyy uhri

Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #25 : 12.03.2017, 15:23:51 »
onkos tossa b230fb vakiona 176cc suuttimet? olisko jotku 400cc hyvät ni ei heti jää pieneks jos iskee suuruudenhulluus  ;D kuvassa näkyy uhri

tais olla 214cc

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #26 : 12.03.2017, 17:24:53 »
tais olla 214cc
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

Poissa Keppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 230
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #27 : 12.03.2017, 21:17:26 »
Korkeaohmiset on vakiona.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3831
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #28 : 13.03.2017, 21:44:23 »
Ai ne on niinkin isot :) mites sitten onko nuo 400cc suuttimet liian isot, että tuleeko lh2.4 toimeen niiden kanssa vai hommaanko vaan jotku 300cc? mistä tiedän mikä suutin käy heittämällä pukkiin ja olikos nämä vakiot nyt sitten matala vai korkeeohmiset?
Olikohan ny omas 240:ssä 330cc vai 300-350cc suuttimet, alkuun oli vaikeuksia mutta hyvin se lh otti ne haltuun kun tarpeeks ajeli  :) missään optimi säädöissä se auto ei ollut missään kohtaan kun lastukin oli lähinnä kylmäkäynnistyksen parantamiseen. Vissiin jotkut on niitä b230fk/ft sinisiä suuttimia käytelly, vaativat vain etuvastukset käyttöön  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Toikkeli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: Volvo 940. b230fb etanolikäyttöiseksi
« Vastaus #29 : 21.03.2017, 18:28:35 »
Taas on 50/50 seokset e10/re85 tankissa ja kilometrejä joku 300 takana. Vakiosuuttimet ovat vielä riittäneet.
Volvo 480es, 244gle, 940gl, s60, v70II,

 

Autoracing  KL-varaosat