Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Brick - 02.06.2014, 15:01:01

Otsikko: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 02.06.2014, 15:01:01
Kaikki tyhjät N ja RN lohkot ovat periaatteessa samanlaisia, mutta pytyn tai kaksi pitempiä/lyhyempiä.
N malli vaihtui RN malliksi vuonna ~99
RN ja Turbonlohkoissa on öljyruiskut.
Lohkoja on kahdella porauksella 81mm ja 83mm.
Lohkon korkeus on ~220mm
D5244 lohkon korkeus on 240mm ja on muutenkin astetta jykevämpää valua. Myöskin raot pyttyjen välissä on huomattavasti matalammat. Isku 93,2mm

81mm poraus löytyy ainakin näistä lohkoista.
B4164
B4194
B5204
B5234
D5244
B6254
B6284

81mm kestää ainakin 100hp/pytty
83mm saattaa puhjeta 60hp/pytty

T6 lohko on muita kestävempi matalamman vesitilansa ansiosta.

Kaikissa 4venttiili koneissa on taottu kampiakseli. (2venttiilisistä ei tietoa)
Iskupituutta löytyy 77mm, 80mm, 90mm ja 93,2mm riippuen sylinterimäärästä
Runkolaakeri kaulan halkaisia on 65mm.
Kampiakselit käy ristiin sylinterimäärän mukaan.
RN kampiakseli on kevyempi.

Tinakoneiden kiertokanget eivät tykkää tehojen nostosta.
Kiertokankien pituudet:
N-139,5mm
RN-147mm (myös 139,5 esiintynyt T5 koneissa)
R-143mm
Kiertokangen kaulan halkaisia on 50mm

N-männän puristuskorkeus 35,9mm
R-männän puristuskorkeus 30,5mm ?
RN-männän puristuskorkeus 28,4mm ?
Mäntä ylittää dekin 0,5mm YKK

RN kannet hengittävät N kansia paremmin.
RN ja N kannet käyvät täydellisinä ristiin. (hihnapyörien etäisyys saattaa olla eri)
RN ja N nokat eivät käy ristiin.
RN ja N imusarjat käy ristiin (ainakinvitoskoneissa). RN imusajoissa kaasuläppä keskellä.
RN kansissa mekaniset nostajat ja N kansissa hydrauliset.
RN nokissa 2mm suurempi perusympyrä N nokkiin verrattuna.
RN/N 6 koneissa kannen palotila on ~46cc.
Kannentiivisteen paksuus puristettuna 1,47mm

T4/T5 mäntä on monella kestänyt ainakin 100hv/muki.

Esimerkkejä (ahdin sovelluksiin):

B4164 --> B4194
-B4164 lohko (Tehorajojen kanssa pähkäileville tiedoksi vakiona 105hp)
-B4194/B4204 kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B4194 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B5204 --> B5234.
-B5204 lohko
-B5234/B5244/B5254 kampiakseli. Kaikissa samanlainen.
-B4194/B5234 männät
-B5204 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B6254 --> B6284
-B6254 lohko
-B6294/B6304 Kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B6254 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget.

Ruottista saa aika edullisen mäntä/kanki paketin esim. tinakutoseen.
http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/volvo-vit-motor-6-cyl/607
Turbomännillä puristukset 8,5 ja vaparin tasalakimännillä puristukset jää alle 10 90mm iskulla, joten ei huono vaihtoehto jos E85 turbolla ajelee.

900 ja 700srj, on lähes sama auto, esim, 960 tinakutonen laatikkoineen menee mekaanisesti suoraan 700 koriin 960 kiinnikkeillä.
Kutosen tilalle voi laittaa vaikka vitosen kunhan tekee siitä pitkittäin sopivan moottorin, joka vaatii ainakin seuraavaa.
-960 moottorin kiinnikkeet
-Tina 5 ja 6 korvakkeiden etäisyys moottorin takapäähän on sama
-960 vesiputkiston
-RN koneen imusarjan mekaanisella kaasuläpällä
-960 lyhennetyn öljypohjan
-Takaveto laatikon

Asia sivusto:
http://pukema.com/index.htm
Otsikko: Vs: Höpinää tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: mikkeki - 02.06.2014, 18:22:42
Hyvä listaus,
sen verran lisäisin tähän, että vahvojen huhujen mukaan vakio kansipahvi, pultit, lakrut yms. kestää hienosti ainakin sen liki 200hp per sylinteri ainakin näissä B4194 lohkoissa ja 10krpm, eikä ole korsettia/ rakotulkkeja, betonia yms. tarvinnu.
Kuulemma vakionahka/ pultit jne. ei ainakaan moottoridynossa suurella kuormalla osoita antautumisen merkkejä edes 3bar ahdollakaan.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Taavi.H - 04.06.2014, 14:46:50
Minä hieman muutin tämän otsikkoa ja tökkäsin nastalla kiinni. Samalla valvojakollega hieman siisti ylimääräisiä viestejä pois. Eihän tämä mitään höpinää ole, hyvää asiaa. ;)
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: JuHaU - 05.12.2014, 22:19:09
Onko näissä 21 vai  23 mm mänäntappi?

Lainaus
RN-männän puristuskorkeus 28,4mm
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: spike - 25.12.2014, 23:08:08
Mitä laatikoita noitten aluminikoneiden kanssa voi käyttää? Löytyis yksi hyväkuntoinen 2l 4 pyttyinen v40 volvosta tallin perukoilla. Ajatus kävi että olisin sovittanut sen pvhen. Mutta mikä loota? Ainakaan pvssä ollut m40 ei sovi kaveriksi.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Huikkoster - 25.12.2014, 23:15:16
960:n M90 menee suoraan tinakoneen perään ja onkin ainoa loota joka on helppo. Sillekkin pitänee tehdä kardaanitunneliin tilaa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: j_tapio - 27.12.2014, 13:56:26
Kaikki tyhjät N ja RN lohkot ovat periaatteessa samanlaisia, mutta pytyn tai kaksi pitempiä/lyhyempiä.
N malli vaihtui RN malliksi vuonna ~99

Yks pieni sopivuusongelma tuli vastaan vuosia sitten ku 960:n kytkinkoppaa sovitettiin ´03 tai 04 vuotiseen vaparin alakertaan (b5244s2). Kaikki lohkon pultit osuu just paikoilleen, mutta öljynpohjan osalta ei. Kaikki kolme öp-pulttia vippaa noin sentin. Kaikkia reikiä tosin on mahdollista hiukan snurrata ja laittaa vaikka ohuempi pultti jos tuon kestävyys epäilyttää.

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/DAF%2066/kytkinkoppa.jpg)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/DAF%2066/kytkinkoppa2.jpg)

(http://i223.photobucket.com/albums/dd14/j_tapio/liitteita%20recycleracing/DAF%2066/kytkinkoppa3.jpg)


E: tarkennetaan vielä et kokoonpanossa ei ollu tarkoitus käyttää 960:n öljypohjaa, vaan ihan tuota etuvedon omaa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: boost - 29.12.2014, 08:23:33
Itselläni M56 koppa ja 960 öljypohja. Ala pultit puuttuu juuri tuon sopivuuden takia.
Ei kestävyysongelmaa isollakin teholla. Jäi sinne se noin 10 pulttia vielä.



 
 
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 03.01.2015, 12:14:29
Onko näissä 21 vai  23 mm mänäntappi?

Lainaus pukemalta.

RN sukupolven vapaastihengittävissäkin on kaikissa öljyruiskut, ainaki kaikissa mitä olen purkanu.

RN vitosia on myös 93,2mm iskulla, ja N kutosia 80mm.

RN T5 260hv 23mm männätappi, ilmeisesti ensimmäisissä RN T6 ja T5 myös 23mm männäntappi, joka muuttu jossaki vaiheessa 21mm

N, RN, "R" ja D5 kiertokanget. Viimeisissä N moottoreissa mielestäni kiertokangen yläpäät pyöristetty samantyylisesti kuin RN kangissa, mutta niitä ei ole tullu kuvailtua
http://pukema.com/kanget.htm


N-sarjalaisten kuvia,
http://pukema.com/B6304F/B6304F.html
http://www.pukema.com/B5254T/1.html Kuvia esim. N-sarjalaisen öljyruiskuista jotka helppo tunnistaa myös lohkon ulkopuolelta.
http://www.pukema.com/sekalaiset/sekalaiset.html

Ensimmäisiä S80 RN kutosia, hydrauliset nostajat, mutta kevyemmät männät ja kampiakseli, termostaatti paikka muuttunut verrattuna 960 N kutoseen, imusarjan pulttijako muuttunut, pakosarja muuttunut, säädettävä imunokka jne
http://www.pukema.com/s80b6304s1998.htm

Pari vuotta uudempi RN kutonen, jakohihnan kiristys muuttunut, pakosarjat muuttunu, tässä näkyy hyvin myös männänlaen muotoilun muutos verrattuna N-sarjan vapareiden mäntiin jne
http://pukema.com/s80b6294s2000.htm

Vapaastihengittävä 170hv B5244S 2004 vs. D5 D5244T 2002 kuvasarja. Suurin ero dekkikorkeus, vesitilat kuitenki yhtä syvät jne
http://www.pukema.com/d5moottori.htm

Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 03.01.2015, 12:28:38
Ilmeisesti B234 kannen venttiilit menee tinakoneen kanteen aika vaivattomasti.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: ata - 11.07.2015, 22:19:09
Kirjoitin tämmöisen koontiviestin, niin kirjataampa tännekin tinakoneen asennuksesta takavetoon, kun yritin kaverin kaveria asiassa neuvoa. Nämä on käytännönneuvoja joita voi koittaa soveltaa. Lakiasiat erikseen, helpoimpina aihioina kannattaa käyttää B5234F(163hp) B5204F(143hp)tai B6254S(170hp).

Lue nämä ensin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10629.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15703.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0

Vaihteisto:
Vaihtoehto A 960:n M90 käy koneeseen suoraan ilman muutoksia ja kytkimen osat myös.
Vaihtoehto B Välilaipalla vinokoneen laatikko:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-rakt-staende-rod-motors-vxl-lada.html
Vaihtoehto C Bemarin ZF tai Getrag välilaipalla. Kytkinkoppa 960:n AW:sta.
Vaihtoehto D Tuolta valmis laatikko:
http://bakaxel.se/vaxellador.html?p=2
Kardaanin voi tehdä esim. 240 koriin M45 akselista lyhentämällä. Valmista ei taida olla? Vivusto tehtävä itse.(paitsi 740/940 ja M90) Tuolta lisää laatikkoasioita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19663.30

Kipinän saanti sylintereihin "oikeaan" aikaan:
Vaihtoehto A Käytettäessä 850:n omaa ruiskua, virranjakajan voi siirtää koneen etupäähän:
(http://www1.garaget.org/archive/51/50392/105861/105861-1015777.jpg[img]http://i5.photobucket.com/albums/y194/eodhesus/Projekti%20244%20Turbo%20-85/DSC06121.jpg)
C960:n sytytyspuolat käy suoraan vitoskoneeseen. Niitä vaan joutuu ohjaamaan jollain säädettävällä ruiskulla.
Vaihtoehto C Käyttää uudempaa RN-sarjan moottoria, jossa on jo valmiiksi suorasytty. Samalla saa kiinteät nostajat ja muuttuvan nokanajoituksen.

Öljypohjan muokkaus:
Vaihtoehto A Öljypohjan saa helpoiten 960:n öljypohjasta lyhennettynä:
(http://lh4.ggpht.com/_7EUAij74Ycw/Sa3s_HVqHNI/AAAAAAAATOM/FADtTbRR2qg/s400/7.JPG)
Vaihtoehto B Etuvedon pohjaa voi myös muokata, mutta silloin parasta että osaa itse hitsata:
(http://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ef9660ad0caf3f52b0f9b7e9677cfeea.jpg)
Vaihtoehto C Tai tehdä kokonaan itse:
(http://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b74127ca58e3815925cfca3f859e7458.jpg)
Tuolta saa valmiita pohjia:
http://www.maskinobil.com/

Moottorin kiinnitys:
Vaihtoehto A 740/940 koriin suoraan 960:n kiinnikkeillä.
Muihin niitä soveltaen tai itse tehden.Oma versio 240:iin
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva0007.jpg)
(http://i1266.photobucket.com/albums/jj527/eetu89/Kuva0008.jpg)
Tuolta toinen malli:
http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm
Vaihtoehto B:
http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/motordelar-48/motorfasten-697/motorfasten-for-56-cyl-vitmotor-i-7900.html

Imu ja pakosarjat:
Vaihtoehto A Imusarjaksi RN-moottorin sarja. Joutuu muuttamaan kaasuläppäkotelon mekaaniseksi.
(http://www1.garaget.org/archive/29/28641/162410/162410-2728782.jpg)
Kuvassa myös hyvä malli pakosarjaksi. Vitoskoneen pakosarjassa pakoputkenlähtö väärään suuntaan. Ylhäällä vanhempi ja alhaalla uudempi malli pakosarjoista.(5-kone):
(http://i79.photobucket.com/albums/j152/500bhpvolvo/The%20Peril/S60RMANIFOLD.jpg)
Vaihtoehto B Omavalmisteet käy yleensä parhaiten.

Muuta:
Ylävesiletkun saa leikattua ainakin takaveto dieselin letkusta niin ettei tule jatkoja. Vesiputkiksi 960:n, vitoseen joutuu hieman muuttamaan. Valmiit letkut:
http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-740_940-med-t5-motor-kylarslangar.html
Volvon oma jäähdytin voi riittää käyttötarkoituksesta riippuen. Kadulla ok, crossiin ja radalle ehkä syytä olla isompi. Itsellä riittänyt orkkis.
Öljynsuodattimelle 960:n siirtojalka tai vastaava.
Kutoskoneen tai dieselin kallistuksenvakaaja tarvitsee vaihtaa.

Muuta mielenkiintoista aiheesta:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=199342
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?168333-Project-755-3-cylinders-shy-of-a-V8-conversion-and-life-is-sweet&p=1827004&viewfull=1
http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-post-4155.html
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?147787-My-N-A-240-quot-BTCC-quot

Tulipa tekstiä ja lisää löytyy googlella.. Korjatkaa jos jotain meni väärin, linkit on "sieltä täältä" netistä, eikä vaihtoehdot ei ole järjestetty millään logiikalla.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Makru - 15.07.2015, 22:41:28
Tohon voisin lisätä, että Boosti tekee noita zf laatikon sovituksia. Eli itsellä zf 310z missä m56 kytkinkoppa hitsattu. M45 laatikon kardaanin etupätkä juuri oikean mittainen 7-sarjassa, laipat vain erilaiset eli zf laatikossa kolme pulttinen ja m45 kardaani neljä pulttinen. Bemarin keppiteline meni suoraan paikalleen.

Öljynsuodatin jalkaa ei tarvitse 960 ottaa jos käyttää 850 öljypohjassa olevaa "pinnapulttia" eli suodatin suoraan öljypohjaan.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Orlov - 05.08.2015, 12:41:03
Tässä muutama kuva netistä, koskien tuota virranjakajan siirtoa.

(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/59b04b25b5d1f9efbd952354ed97bf30_zps97nqvdxj.jpg)

(http://i386.photobucket.com/albums/oo307/cxt2/56ac7a20c3c8d7a35220946f98258e96_zpsuzkxaewv.jpg)
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: ravolta - 23.08.2015, 22:14:05
oiskos tästä virranjakajan siirrosta nokkapyörälle enempää infoa jossain? kenties valmiita palikoita...
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 08.10.2015, 13:03:05
Kuuleman mukaan hydraulikansia ei parane kierrättää yli 7500rpm koska tällöin öljyä pakkautuu mahottomasti kanteen jättäen alakerran vähemmälle. Tekee tuhoja varsinkin rata-ajossa.
Joten RN-kovapala kannet sopii paremmin ratailioille.
Joku fiksu voisi myös kerta kuinka hydrauli kannesta tehdään kovapala kansi?
Nostajat puretaan jne.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Kaziganth - 08.10.2015, 13:20:04
Kuuleman mukaan hydraulikansia ei parane kierrättää yli 7500rpm koska tällöin öljyä pakkautuu mahottomasti kanteen jättäen alakerran vähemmälle. Tekee tuhoja varsinkin rata-ajossa.
Joten RN-kovapala kannet sopii paremmin ratailioille.
Joku fiksu voisi myös kerta kuinka hydrauli kannesta tehdään kovapala kansi?
Nostajat puretaan jne.
boost on käsitellyt tätä aihetta varsin kattavasti, en vaan kuollaksenikaan muista että missä keskustelussa :D
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 08.10.2015, 13:51:09
boost on käsitellyt tätä aihetta varsin kattavasti, en vaan kuollaksenikaan muista että missä keskustelussa :D

Tuoltahan se löytyi.
Tämä teksti on lainattu boostilta tästä ketjusta http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57791.0

No pää ongelma on että öljy on kannessa eikä öljypohjassa niin kun öljypumppu haluaisi.

Ja joo työntää öljyä ulos huohotin pönttöön, jos on huohotuksen letkulähtöjä kannessa.
Toisessa omassa moottorissa ongelma on melkoisen suuri kun pyöritän sitä 8000rpm ja huohotus nippoja on kannessa oikein kaksin kappalein ja on lisätty paluulinja kannen takaata suoraan öljypohjaan.  Koko setin kruunaa se että mulla on huohotin pönttö koneen takapuolella niin kiihdytyksessä tuleva g-voima vetää öljyä oikein tehostettuna huohotinpönttöön eikä valu vedon aikana takaisin. (mulla siis takaisinkierto pöntöstä koneesee)

Toisessa moottorissa ei ole minkäänlaista huohotus ongelmaa, kun rajoitin on 7000rpm ja kannesta ei ole yhtään ylimääräistä lähtöä mihinkään.

Volvon tinakoneessa on muistaakseni 7mm painekanava kanteen joka on melkoisen suuri, sitten siellä on 24 kpl nostin öljy kanavia, lisäksi t6 kannessa vielä vvt öljykanavat ja nämä kaikki vuotaa öljyä tietenkin ohitseen.


Eli suosittelen tekemään moottoriin, jolla on tarkoitus napsutella yli 6500rpm pitempiä aikoja  kuristimen (2-3mm) öljykanavaan ja tukkimaan kaikki nostin öljykanavat. Samalla siirtymään koviin nostimiin.

Kovat nostimet pystyy tekemään hyvin helposti vanhoista hydris kupeista. 
Purat nostimen, työnnät mig langan öljykanavasta sisään ja painat liipasimesta yhden kerran, hioo ylimääräiset pois ja jos haluaa hifistellä mittaa nostinkupin pyöreys operaation jälkeen.

Nostin kupin sisälle menee esim. 960 kuppiin  m12 tai m14 pultti. Eli haet esim IKH:sta pisimpiä pultteja 12.9 kovuudella siitä sitten pätkii kulmahiomakoneella sopivia pätkiä siitä suorasta osuudesta ja sorvilla sopivan mittaisiksi ja viimeinen hifistely kiven tai lasin päällä hiomapaperilla.

Itselläni oli näillä setupeilla kone kasassa yli 40 dynovetoa ja sen jälkeen purin nostimet ja tarkistin onko kulumaa, Yhdessäkään pultinpätkässä ei ollut mitään jälkeä. Eli systeemi pelaa kuin junan vessa.  Ja säätöpalat ei maksa juuri mitään ja niiden teko on yllättävän helppoa. 

Kova hifistelijä voi koneistella noita vielä kevyemmäksikin, itse sorvasin päihin pikku viisteet niin venttiilin päähän jäi muistaakseni noin 8mm suoraa pintaa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: boost - 30.10.2015, 15:02:04
Kansi osina ja nostinpäissä ei edelleenkään mitään kulumaa, maantieajoa tullut hyvin vähän. Vartti vetoja noin 40-50kpl.

Nyt tulee toinen kansi ja samalla systeemillä, venttiilin varsi muuttuu vaan nyt 7:stä 6mm.   
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: volgaman - 24.11.2015, 21:46:30
oiskos tästä virranjakajan siirrosta nokkapyörälle enempää infoa jossain? kenties valmiita palikoita...
nettisivu l-m-r.se myy jotain jakaja adaptereita
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 06.12.2015, 14:17:15
Tuossa videossa 25min kohdalla on esimerkki teräspuikoilla vahvistetusta tinalohkosta.
https://www.youtube.com/watch?v=teI-H3zvxbk&feature=youtu.be
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: j_tapio - 08.12.2015, 22:05:08
Tuossa videossa 25min kohdalla on esimerkki teräspuikoilla vahvistetusta tinalohkosta.
https://www.youtube.com/watch?v=teI-H3zvxbk&feature=youtu.be


Mitä tuosta T5R:n ostamisesta lopulta siirty valmiiseen moottoriin!?! Kansihan ainakin vaihtui huomaamattomasti rn-malliin.  ;)
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 10.12.2015, 20:25:19


Mitä tuosta T5R:n ostamisesta lopulta siirty valmiiseen moottoriin!?! Kansihan ainakin vaihtui huomaamattomasti rn-malliin.  ;)

Juu ei taida t5 ja t5-r peruskoneessa olla eroa. R vaan kuulostaa paremmalta.
RN kansihan tuo oli, mutta olikohan myös rn lohko? Helkkari kun on tuo pätkä poistunut.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Sato| - 31.01.2016, 18:54:15
Varsinaisesti ei liity topicin aiheeseen, mutta löytyykö tinakoneista mitään stanssausta tai vastaavaa lohkosta mistä selviää mikä moottori kyseessä? Eli näkeekö mistään ilman että ottaa kantta pois ja mittaa porauksen?

Edit. Siinähän se vesipumpun vieressä lukee  ;D
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: siipiveikko - 31.01.2016, 19:01:33
Jakopään kopan takana, vesipumpun yläpuolella on lohkon tasopintaan stanssattu "pistekirjoituksella" koneen tyyppi.
Voi olla lian peittämä mutta sieltä se löytyy.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Makru - 02.02.2016, 15:48:06
Mitenkäs olette toteuttaneet huohotuksen takaveto tinakoneissa?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: pukema - 02.02.2016, 17:03:04
Juu ei taida t5 ja t5-r peruskoneessa olla eroa. R vaan kuulostaa paremmalta.
RN kansihan tuo oli, mutta olikohan myös rn lohko? Helkkari kun on tuo pätkä poistunut.
Lohko oli kyllä 850:stä, mitään muuta ei sitten ollukkaan
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: boost - 13.03.2016, 09:35:49
500-600hv pakettiin en tekisi juuri mitään. Vakio huohotus pöntöstä ulkoiseen pönttöön  ja mahdollisesti öljypohjasta tulevaan letkukaraan haarotus ja pönttöön.

Itsellä motti kävi uudella kannella dynossa ja nyt kovanostin kansi aihiona, jossa ei ole hydrauli nostimille painekanavia, lisäksi pää kanavassa kuristus jonka koko 3mm. 

Ei muuttunut öljyn kerääntyminen juurikaan mihinkään, yli 6500rpm ja moottori alkaa huohottamaan.  Huom. alakertakin ollut auki ja mitään vikaa ei ole. Ilmiö on hyvin omituinen. Mutta vaikka motti huohottaa on se täysin kunnossa, eli se on ominaisuus ;D Jonka yhteydessä tehoa tulee 1037hv 1145nm 
Seuraavaan versioon tulee kuivasumppu.     
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Juho_ - 15.06.2016, 21:03:52

(https://s31.postimg.org/a533yzn0n/IMG_20160615_WA0006.jpg) (https://postimg.org/image/a533yzn0n/)

(https://s31.postimg.org/efhruks3r/IMG_20160615_WA0008.jpg) (https://postimg.org/image/efhruks3r/)

Semmosta.

B6254 '95 kannen imukanavista muotti (vinamold).
Koskemattomat kanavat.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Masa71 - 18.06.2016, 19:18:56
Ei muuttunut öljyn kerääntyminen juurikaan mihinkään, yli 6500rpm ja moottori alkaa huohottamaan.  Huom. alakertakin ollut auki ja mitään vikaa ei ole. Ilmiö on hyvin omituinen. Mutta vaikka motti huohottaa on se täysin kunnossa, eli se on ominaisuus ;D Jonka yhteydessä tehoa tulee 1037hv 1145nm 
Seuraavaan versioon tulee kuivasumppu.     
Hitusen OT mutta voisiko tuo johtua siitä mistä isot pojat käyttää nimitystä "ring flutter" ?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Juho_ - 18.06.2016, 20:49:08
Voisihan se toki olla mahdollista.. männänrenkaat ovat kuitenkin 1,2mm/1,5mm (vuosimallista riippuen, ilmeisesti 6 koneessa ainakin?) ja 1,75mm paksut.

Käytännöstä en osaa itse sanoa mitään.. pitäisi perehtyä enemmän muihin moottoreihin, missä ei ole vastaavanlaista ongelmaa samoilla männän nopeuksilla, niin sitten ei tarvitsisi mutuilla.


http://alfatune.fi/cms_naytasivu.php?sivu=100
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Kojontti - 18.06.2016, 22:27:50
No ainakin noiden ahdettujen nokiöljykoneiden kanssa on huomattu että kun ahtoa ja sitä kautta puristus/palopainetta on tarpeeksi niin alkaa terve konekin puhaltaa. Näkyy oikein hienosti Pullingkoneissa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: s40racing - 23.06.2016, 09:03:42
onko kukaan hionut lisää iskua b6304:sen akseliin? kestääkö ja mille kiertokangelle? vaparikäyttöön lähinnä ajattelin :o
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Juho_ - 23.06.2016, 11:41:19
Mikä mahtaa olla tehotavoitteena / moottorin käyttötarkoituksena, jos iskua meinasit jo pidentää?
Paljon helpompiakin tapoja löytyy, joilla saa merkittävästi lisää tehoa B6304 moottorista irti (vaparina).
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: s40racing - 23.06.2016, 14:42:53
Mitähän ne helpot keinot on? Kuutiotuumat yleensä aina hyvästä.
Kone on nyt +300hv ja kisa käytössä ollut aikoinaan.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Juho_ - 23.06.2016, 17:21:38
Mitä moottorille tähän mennessä tehty?

- läppärungot (esim. S38B38, 50mm läppärungot. Suhteellisen helposti saatavissa Suomesta, n. 400-500€ hintaluokassa, joskus löytyy halvemmallakin) + adapteri, jotta saa sopimaan B6304 kanteen
- isommat venttiilit (34,5/31mm taitaa olla suurimmat, mitä saa järkevästi mahtumaan?) + seetit
- kannen porttaus (pientä korjailua kanavien muotoon lähinnä, ja siistintää), palotilan täyttöhitsaus + koneistus pienemmälle tilavuudelle (tai vaihtoehtoisesti B6254 kansi, mutta siitä en itse vielä tiedä millaiseksi tilavuus asettuu kun kansi paikoillaan B6304 alakerrassa)
- teettää kireemmät nokat (enemmän aukioloaikaa ja nostoa, B6254 240/240 ast. / 7,95mm - B6304 "204hv" nokista en tiedä kuin noston..8,95mm)

Käytössä oleva moottorinohjaus lienee ohjelmoitava?
Pakosarjasta en maininnut mitään, kun oletettavasti se ainakin jo vaihdettu johonkin järkevämpään..
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: sloun - 26.09.2016, 21:28:53

(http://s21.postimg.org/amj1u5hwz/Screenshot_20160926_211248.png) (http://postimg.org/image/amj1u5hwz/)
ton mukaan rn-sarjan koneessa on ollut lyhyempää kankea alkuunsa. jos toi pitää paikkaansa, niin mistäköhän pirusta sen sais selvitettyä avaamatta mottia? vin-koodin mukaan siniseltä etsimään?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Mursu - 09.10.2016, 11:11:45
mites tommonen B5234 istuu 240 keulalle? minkälaisia muutoksia vaatii?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Jambo - 13.10.2016, 18:41:52
Lyhennetty takaveto-kutosen öljypohja, imuputki ja vaatiko sihtiinkin muutoksia.  Koneenkorvista löytyy muistaakseni ata:n "250TIC" topicista, laatikoks vaikka takavetokutosen M90... Kaasuläpistä, imusarjoista, pakosarjoista yms. en osaa sanoa...
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Mursu - 13.10.2016, 20:42:56
Lyhennetty takaveto-kutosen öljypohja, imuputki ja vaatiko sihtiinkin muutoksia.  Koneenkorvista löytyy muistaakseni ata:n "250TIC" topicista, laatikoks vaikka takavetokutosen M90... Kaasuläpistä, imusarjoista, pakosarjoista yms. en osaa sanoa...
joo löyty jo tuos kaikki muutos jutut ja hautaan koko idean ihan suosiolla  :D
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: JuHaU - 25.10.2016, 21:39:09
(http://s21.postimg.org/amj1u5hwz/Screenshot_20160926_211248.png) (http://postimg.org/image/amj1u5hwz/)
ton mukaan rn-sarjan koneessa on ollut lyhyempää kankea alkuunsa. jos toi pitää paikkaansa, niin mistäköhän pirusta sen sais selvitettyä avaamatta mottia? vin-koodin mukaan siniseltä etsimään?

Pitää paikkaansa. Ensimmäisissä RN lohkoisissa T5 koneissa oli edelleen 139.5 mm kanget.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Brick - 25.12.2016, 11:44:45
Osaako kukaan heitää tänne listaa mitä tinakoneet painaa?
Painaakohan tina 4 alle 100kg?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: ata - 25.12.2016, 18:33:39
Osaako kukaan heitää tänne listaa mitä tinakoneet painaa?
Painaakohan tina 4 alle 100kg?
Kokonainen B5234T 173kg apulaitteineen, tinanelonen ilman apulaitteita ja vauhtipyörää noin 107 kg. Muista en tarkemmin tiedä.

Vertailun vuoksi kaasari punakone 155kg ja ruiskuna 165kg, vihreäkantisen mukaan.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Lankku - 25.12.2016, 19:08:35
Oma arvio tinakutosesta apulaitteineen ilman vauhtipyörää ois 200kg tietämissä. Volvon lappu ilmoittaa 180kg, mutta siinä ei lue mitä se sisältää. https://www.volvoclub.org.uk/tech/data/700-900DataSheet91_94-Sec2b.pdf
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: 360volvo - 06.01.2017, 20:21:33
Onko kenelläkään mittoja ylhäällä eri lohkojen (4,5,6 syl) pituuksista?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Eikka - 06.01.2017, 20:36:07
(http://s21.postimg.org/amj1u5hwz/Screenshot_20160926_211248.png) (http://postimg.org/image/amj1u5hwz/)
ton mukaan rn-sarjan koneessa on ollut lyhyempää kankea alkuunsa. jos toi pitää paikkaansa, niin mistäköhän pirusta sen sais selvitettyä avaamatta mottia? vin-koodin mukaan siniseltä etsimään?

Bensa RN matalapaineturbot -ja vaparikoneet ovat jo heti pitkällä kiertokangella eli 147 mm:sellä vuodesta 2000 ja uudemmat.
T5 moottori vasta vuonna 2002 ja uudemmat.
Näin muistaisin.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 12.01.2017, 00:45:39
Tuskin kovin tarpeellinen tieto, mutta täällä ei ole tainnut vielä tulla ilmi. B5204T5 koneessa on vakiona 152mm veivit, eikä 147mm. Syynä tietty lyhyempi 77mm iskunpituus. Tuo kone oli siis alkujaan S60 vm. 02 2.0T, eli matalapaineturbo RN-kone.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Juho_ - 12.01.2017, 18:12:10
Oikeastaan tuo oli ihan hyvä tietää.. nimittäin matalamman puristuskorkeuden omaaville männille oli etsinnässä n. 150...152mm kiertokanget.

Näinköhän mistään löytäisi luetteloa, jossa eri moottorien kiertokankien, mäntien.. yms. mitat listattuna ?
Autojen ja isompien moottoripyörien.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: JuHaU - 18.01.2017, 08:48:19
Tuskin kovin tarpeellinen tieto, mutta täällä ei ole tainnut vielä tulla ilmi. B5204T5 koneessa on vakiona 152mm veivit, eikä 147mm. Syynä tietty lyhyempi 77mm iskunpituus. Tuo kone oli siis alkujaan S60 vm. 02 2.0T, eli matalapaineturbo RN-kone.

Männäntappi oli 21 vai 22 mm?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: kiroileva_fossiili - 18.01.2017, 12:51:53
21mm tapilla ne ovat.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Ökkelö - 10.02.2017, 08:19:47
Onko kellään tietoa mitä tuommosen b5204t matalapaine turbon männät kestää? Onko yhtä vahvoja kun esim.t5:sen männät?
Nämä männät siis s60 2002vm moottorista missä juurikin tuo pitkä kiertokanki.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: -late - 13.03.2017, 15:33:25
Mistä vähimmän vaivan periaatteella koneenkannakkeet 240:een? Olisiko kellään leikkeistä dxf- piirustuksia?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Jambo - 13.03.2017, 20:39:54
Vähimmällä, joskaan ei halvimmalla vaivalla pääsee kun tilaa L-M-R:ltä Ruotsista valmiit...  :)
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Eikka57 - 21.08.2017, 18:43:42
Morjes!
Mistä merkinnöistä tunnistan b6304 nokka-akselit? Pöydällä on b6254s nokat, tilalle tulossa 3 litrasen.

Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Lankku - 21.08.2017, 20:28:24
204hv nokissa on milli enemmän nostoa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: exclusive - 23.11.2017, 11:15:19
Tää nyt ei varsinaisesti ole perustietoa, mutta miten eroaa b5202 ja b5254 moottorit? Siis ulkoisesti.

Pitäis leimata yks takaveto tinavitosella ja max.132hp
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Lankku - 23.11.2017, 11:20:09
Kannen leveys on selvin kohta lohkossa olevan moottorin tyyppikoodin lisäksi.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Miksus - 30.11.2017, 20:47:56
Meneekö B5244S/F kansi B5234T lohkoon heittämällä. Pakoventtiilit joutuu ilmeisesti vaihtaan, mutta miten nokkapyörät ja jakohina.

Olen koittanut foorumia selata, mutta en vain löydä selvää vastausta.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2017, 22:28:16
Käy jos molemmat kannet ovat samantyyppisillä(kiinteillä tai samassa nokassa VVT) nokkapyörillä. Pakoventtiileitä ei tarvitse vaihtaa jollei niissä ole jotain vikaa.
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Miksus - 30.11.2017, 22:50:29
Eli. Jos b5234t lähtökohta on ilman vvt. Niin b5244s/f kansi pitää otta ilman vvt:tä olevasta koneesta.

Vai voiko 2.4 kantta joka on vvt:llä muokata sopivaksi.

Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: jvVolvo - 01.12.2017, 12:42:13
Voiko tuota öljynimuputken lohkonpuoleista ensimmäistä kurvia jyrkentää, vai voiko siitä seurata voiteluongelmia?  Tarve olisi saada mahdollisimman matala öljypohja tehtyä. Ja kuinkas se neliskanttinen huohotuskanava, täytyykö sen olla öljypinnan alapuolella?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: ata - 02.12.2017, 19:11:28
Voiko tuota öljynimuputken lohkonpuoleista ensimmäistä kurvia jyrkentää, vai voiko siitä seurata voiteluongelmia?  Tarve olisi saada mahdollisimman matala öljypohja tehtyä. Ja kuinkas se neliskanttinen huohotuskanava, täytyykö sen olla öljypinnan alapuolella?

Kyllähän kaikkea voi kokeilla.. Aika näyttää miten tulee toimimaan, itsellä tuon näköinen rakennelma kun oli tilan puutetta.
(http://i.imgur.com/yY8wtM0.jpg)
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54513.msg1061126135#msg1061126135

Mulla on tosta enemmänkin kuvia arkistossa ja myös piirustukset, koska itsellä ei ole alumiinin hitsaukseen tarvittavia välineitä. (jouduin teettämään) Tuo 20mm on vähän liian ohut levy, mutta sinne mahtui kuitenkin imuputki, kun lovesi hieman lohkoa. Öljynputsarille lähtee sitten letkut tuosta etupäästä. Huomion arvoista myös se että koneistaja ei tykännyt rakenteesta, koska oli hankala saada vinon pohjan vuoksi kiinni oikaisua varten. Koneistusvaraa tuolla 20mm levyllä ei juuri ole...
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Mursu - 05.12.2017, 14:23:25
topicin alkupään jotku kuvat on vähä rikki, ainaki 1 ja 2 sivut
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Teemu R - 28.12.2017, 06:00:52
B4194T tarvii myös muutetun öljypohjan sopiakseen takavetoiseen? Miten moottorin kannakkeet, tarviiko siirtää?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Jambo - 19.08.2018, 21:24:46
Koittanu tässä googlailla, huonoin tuloksin...

Ensimmäisen tinakoneen sovitus 740 koriin alkais häämöttää, ja yhtäkään tinakonetta (960 B6254 tässä tapauksessa) en oo purkanu/pyöritelly normi huoltoja enempää. (Tuleva aihio haetaan vasta ensi viikonloppuna.)

Kuinka porukka on toteuttanut öljynkierron ahtimelle? Paluun varmaan vedän öljypohjaan mutta mistäs on painelinja otettu yleensä vaparilohkoista? Suoraan paineanturilta haaralla vai onko näissäkin kanavan päässä tulppa kuten vinokoneessa?
Otsikko: Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
Kirjoitti: Lankku - 19.08.2018, 22:16:44
Paluulle on lohkossa 5-6 pyttyjen välimaastossa valussa valmis paikka, täytyy vain porata auki. Painelinja on tullut haaroitettua öljynpaineanturin lähdöstä. Putkella kiertää moottorintukijalan ympäri ja öljypohjan ali samasta kohtaa mistä virtajohdot menee. Samalla saa kiinni samoihin reikiin johtosarjan kanssa ja loput teflonilla.