Proturbo  Autodiagnoosi

Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.

  • 64 Vastauksia
  • 65826 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Kaikki tyhjät N ja RN lohkot ovat periaatteessa samanlaisia, mutta pytyn tai kaksi pitempiä/lyhyempiä.
N malli vaihtui RN malliksi vuonna ~99
RN ja Turbonlohkoissa on öljyruiskut.
Lohkoja on kahdella porauksella 81mm ja 83mm.
Lohkon korkeus on ~220mm
D5244 lohkon korkeus on 240mm ja on muutenkin astetta jykevämpää valua. Myöskin raot pyttyjen välissä on huomattavasti matalammat. Isku 93,2mm

81mm poraus löytyy ainakin näistä lohkoista.
B4164
B4194
B5204
B5234
D5244
B6254
B6284

81mm kestää ainakin 100hp/pytty
83mm saattaa puhjeta 60hp/pytty

T6 lohko on muita kestävempi matalamman vesitilansa ansiosta.

Kaikissa 4venttiili koneissa on taottu kampiakseli. (2venttiilisistä ei tietoa)
Iskupituutta löytyy 77mm, 80mm, 90mm ja 93,2mm riippuen sylinterimäärästä
Runkolaakeri kaulan halkaisia on 65mm.
Kampiakselit käy ristiin sylinterimäärän mukaan.
RN kampiakseli on kevyempi.

Tinakoneiden kiertokanget eivät tykkää tehojen nostosta.
Kiertokankien pituudet:
N-139,5mm
RN-147mm (myös 139,5 esiintynyt T5 koneissa)
R-143mm
Kiertokangen kaulan halkaisia on 50mm

N-männän puristuskorkeus 35,9mm
R-männän puristuskorkeus 30,5mm ?
RN-männän puristuskorkeus 28,4mm ?
Mäntä ylittää dekin 0,5mm YKK

RN kannet hengittävät N kansia paremmin.
RN ja N kannet käyvät täydellisinä ristiin. (hihnapyörien etäisyys saattaa olla eri)
RN ja N nokat eivät käy ristiin.
RN ja N imusarjat käy ristiin (ainakinvitoskoneissa). RN imusajoissa kaasuläppä keskellä.
RN kansissa mekaniset nostajat ja N kansissa hydrauliset.
RN nokissa 2mm suurempi perusympyrä N nokkiin verrattuna.
RN/N 6 koneissa kannen palotila on ~46cc.
Kannentiivisteen paksuus puristettuna 1,47mm

T4/T5 mäntä on monella kestänyt ainakin 100hv/muki.

Esimerkkejä (ahdin sovelluksiin):

B4164 --> B4194
-B4164 lohko (Tehorajojen kanssa pähkäileville tiedoksi vakiona 105hp)
-B4194/B4204 kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B4194 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B5204 --> B5234.
-B5204 lohko
-B5234/B5244/B5254 kampiakseli. Kaikissa samanlainen.
-B4194/B5234 männät
-B5204 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget

B6254 --> B6284
-B6254 lohko
-B6294/B6304 Kampiakseli. Molemmissa sama.
-B4194/B5234 männät
-B6254 vakio kanget käy, kuten myös kaikki bensa N-moottorien kiertokanget.

Ruottista saa aika edullisen mäntä/kanki paketin esim. tinakutoseen.
http://www.acm-ab.se/paket-kolv-vevstake/volvo-vit-motor-6-cyl/607
Turbomännillä puristukset 8,5 ja vaparin tasalakimännillä puristukset jää alle 10 90mm iskulla, joten ei huono vaihtoehto jos E85 turbolla ajelee.

900 ja 700srj, on lähes sama auto, esim, 960 tinakutonen laatikkoineen menee mekaanisesti suoraan 700 koriin 960 kiinnikkeillä.
Kutosen tilalle voi laittaa vaikka vitosen kunhan tekee siitä pitkittäin sopivan moottorin, joka vaatii ainakin seuraavaa.
-960 moottorin kiinnikkeet
-Tina 5 ja 6 korvakkeiden etäisyys moottorin takapäähän on sama
-960 vesiputkiston
-RN koneen imusarjan mekaanisella kaasuläpällä
-960 lyhennetyn öljypohjan
-Takaveto laatikon

Asia sivusto:
http://pukema.com/index.htm
« Viimeksi muokattu: 14.03.2017, 08:56:37 kirjoittanut Brick »
citikka

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Hyvä listaus,
sen verran lisäisin tähän, että vahvojen huhujen mukaan vakio kansipahvi, pultit, lakrut yms. kestää hienosti ainakin sen liki 200hp per sylinteri ainakin näissä B4194 lohkoissa ja 10krpm, eikä ole korsettia/ rakotulkkeja, betonia yms. tarvinnu.
Kuulemma vakionahka/ pultit jne. ei ainakaan moottoridynossa suurella kuormalla osoita antautumisen merkkejä edes 3bar ahdollakaan.
raw d

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 10480
  • Press Space Bar to continue!
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #2 : 04.06.2014, 14:46:50 »
Minä hieman muutin tämän otsikkoa ja tökkäsin nastalla kiinni. Samalla valvojakollega hieman siisti ylimääräisiä viestejä pois. Eihän tämä mitään höpinää ole, hyvää asiaa. ;)
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - Yhdistysyhteistyövastaava - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 7266
  • Recycle Racing #01
    • Juhan Volvosivut

Poissa spike

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #4 : 25.12.2014, 23:08:08 »
Mitä laatikoita noitten aluminikoneiden kanssa voi käyttää? Löytyis yksi hyväkuntoinen 2l 4 pyttyinen v40 volvosta tallin perukoilla. Ajatus kävi että olisin sovittanut sen pvhen. Mutta mikä loota? Ainakaan pvssä ollut m40 ei sovi kaveriksi.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4520
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #5 : 25.12.2014, 23:15:16 »
960:n M90 menee suoraan tinakoneen perään ja onkin ainoa loota joka on helppo. Sillekkin pitänee tehdä kardaanitunneliin tilaa.
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Valvoja
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2307
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #6 : 27.12.2014, 13:56:26 »
Kaikki tyhjät N ja RN lohkot ovat periaatteessa samanlaisia, mutta pytyn tai kaksi pitempiä/lyhyempiä.
N malli vaihtui RN malliksi vuonna ~99

Yks pieni sopivuusongelma tuli vastaan vuosia sitten ku 960:n kytkinkoppaa sovitettiin ´03 tai 04 vuotiseen vaparin alakertaan (b5244s2). Kaikki lohkon pultit osuu just paikoilleen, mutta öljynpohjan osalta ei. Kaikki kolme öp-pulttia vippaa noin sentin. Kaikkia reikiä tosin on mahdollista hiukan snurrata ja laittaa vaikka ohuempi pultti jos tuon kestävyys epäilyttää.








E: tarkennetaan vielä et kokoonpanossa ei ollu tarkoitus käyttää 960:n öljypohjaa, vaan ihan tuota etuvedon omaa.
« Viimeksi muokattu: 27.12.2014, 14:15:51 kirjoittanut j_tapio »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 874
  • Lensu Power Shop
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #7 : 29.12.2014, 08:23:33 »
Itselläni M56 koppa ja 960 öljypohja. Ala pultit puuttuu juuri tuon sopivuuden takia.
Ei kestävyysongelmaa isollakin teholla. Jäi sinne se noin 10 pulttia vielä.



 
 
1/4 mile 249km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #8 : 03.01.2015, 12:14:29 »
Onko näissä 21 vai  23 mm mänäntappi?

Lainaus pukemalta.

RN sukupolven vapaastihengittävissäkin on kaikissa öljyruiskut, ainaki kaikissa mitä olen purkanu.

RN vitosia on myös 93,2mm iskulla, ja N kutosia 80mm.

RN T5 260hv 23mm männätappi, ilmeisesti ensimmäisissä RN T6 ja T5 myös 23mm männäntappi, joka muuttu jossaki vaiheessa 21mm

N, RN, "R" ja D5 kiertokanget. Viimeisissä N moottoreissa mielestäni kiertokangen yläpäät pyöristetty samantyylisesti kuin RN kangissa, mutta niitä ei ole tullu kuvailtua
http://pukema.com/kanget.htm


N-sarjalaisten kuvia,
http://pukema.com/B6304F/B6304F.html
http://www.pukema.com/B5254T/1.html Kuvia esim. N-sarjalaisen öljyruiskuista jotka helppo tunnistaa myös lohkon ulkopuolelta.
http://www.pukema.com/sekalaiset/sekalaiset.html

Ensimmäisiä S80 RN kutosia, hydrauliset nostajat, mutta kevyemmät männät ja kampiakseli, termostaatti paikka muuttunut verrattuna 960 N kutoseen, imusarjan pulttijako muuttunut, pakosarja muuttunut, säädettävä imunokka jne
http://www.pukema.com/s80b6304s1998.htm

Pari vuotta uudempi RN kutonen, jakohihnan kiristys muuttunut, pakosarjat muuttunu, tässä näkyy hyvin myös männänlaen muotoilun muutos verrattuna N-sarjan vapareiden mäntiin jne
http://pukema.com/s80b6294s2000.htm

Vapaastihengittävä 170hv B5244S 2004 vs. D5 D5244T 2002 kuvasarja. Suurin ero dekkikorkeus, vesitilat kuitenki yhtä syvät jne
http://www.pukema.com/d5moottori.htm

citikka

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #9 : 03.01.2015, 12:28:38 »
Ilmeisesti B234 kannen venttiilit menee tinakoneen kanteen aika vaivattomasti.
citikka

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 556
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #10 : 11.07.2015, 22:19:09 »
Kirjoitin tämmöisen koontiviestin, niin kirjataampa tännekin tinakoneen asennuksesta takavetoon, kun yritin kaverin kaveria asiassa neuvoa. Nämä on käytännönneuvoja joita voi koittaa soveltaa. Lakiasiat erikseen, helpoimpina aihioina kannattaa käyttää B5234F(163hp) B5204F(143hp)tai B6254S(170hp).

Lue nämä ensin:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10629.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=15703.0
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=369.0

Vaihteisto:
Vaihtoehto A 960:n M90 käy koneeseen suoraan ilman muutoksia ja kytkimen osat myös.
Vaihtoehto B Välilaipalla vinokoneen laatikko:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-vita-motorer-rakt-staende-rod-motors-vxl-lada.html
Vaihtoehto C Bemarin ZF tai Getrag välilaipalla. Kytkinkoppa 960:n AW:sta.
Vaihtoehto D Tuolta valmis laatikko:
http://bakaxel.se/vaxellador.html?p=2
Kardaanin voi tehdä esim. 240 koriin M45 akselista lyhentämällä. Valmista ei taida olla? Vivusto tehtävä itse.(paitsi 740/940 ja M90) Tuolta lisää laatikkoasioita:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19663.30

Kipinän saanti sylintereihin "oikeaan" aikaan:
Vaihtoehto A Käytettäessä 850:n omaa ruiskua, virranjakajan voi siirtää koneen etupäähän:

C960:n sytytyspuolat käy suoraan vitoskoneeseen. Niitä vaan joutuu ohjaamaan jollain säädettävällä ruiskulla.
Vaihtoehto C Käyttää uudempaa RN-sarjan moottoria, jossa on jo valmiiksi suorasytty. Samalla saa kiinteät nostajat ja muuttuvan nokanajoituksen.

Öljypohjan muokkaus:
Vaihtoehto A Öljypohjan saa helpoiten 960:n öljypohjasta lyhennettynä:

Vaihtoehto B Etuvedon pohjaa voi myös muokata, mutta silloin parasta että osaa itse hitsata:

Vaihtoehto C Tai tehdä kokonaan itse:

Tuolta saa valmiita pohjia:
http://www.maskinobil.com/

Moottorin kiinnitys:
Vaihtoehto A 740/940 koriin suoraan 960:n kiinnikkeillä.
Muihin niitä soveltaen tai itse tehden.Oma versio 240:iin


Tuolta toinen malli:
http://ekstrand.nu/daniel/242R6/242r6.htm
Vaihtoehto B:
http://www.l-m-r.se/p/volvo/740760/motordelar-48/motorfasten-697/motorfasten-for-56-cyl-vitmotor-i-7900.html

Imu ja pakosarjat:
Vaihtoehto A Imusarjaksi RN-moottorin sarja. Joutuu muuttamaan kaasuläppäkotelon mekaaniseksi.

Kuvassa myös hyvä malli pakosarjaksi. Vitoskoneen pakosarjassa pakoputkenlähtö väärään suuntaan. Ylhäällä vanhempi ja alhaalla uudempi malli pakosarjoista.(5-kone):

Vaihtoehto B Omavalmisteet käy yleensä parhaiten.

Muuta:
Ylävesiletkun saa leikattua ainakin takaveto dieselin letkusta niin ettei tule jatkoja. Vesiputkiksi 960:n, vitoseen joutuu hieman muuttamaan. Valmiit letkut:
http://www.do88.se/sv/artiklar/volvo-740_940-med-t5-motor-kylarslangar.html
Volvon oma jäähdytin voi riittää käyttötarkoituksesta riippuen. Kadulla ok, crossiin ja radalle ehkä syytä olla isompi. Itsellä riittänyt orkkis.
Öljynsuodattimelle 960:n siirtojalka tai vastaava.
Kutoskoneen tai dieselin kallistuksenvakaaja tarvitsee vaihtaa.

Muuta mielenkiintoista aiheesta:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=199342
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?168333-Project-755-3-cylinders-shy-of-a-V8-conversion-and-life-is-sweet&p=1827004&viewfull=1
http://t5rwdclub.forum24.se/t5rwdclub-post-4155.html
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?147787-My-N-A-240-quot-BTCC-quot

Tulipa tekstiä ja lisää löytyy googlella.. Korjatkaa jos jotain meni väärin, linkit on "sieltä täältä" netistä, eikä vaihtoehdot ei ole järjestetty millään logiikalla.

Poissa Makru

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 573
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #11 : 15.07.2015, 22:41:28 »
Tohon voisin lisätä, että Boosti tekee noita zf laatikon sovituksia. Eli itsellä zf 310z missä m56 kytkinkoppa hitsattu. M45 laatikon kardaanin etupätkä juuri oikean mittainen 7-sarjassa, laipat vain erilaiset eli zf laatikossa kolme pulttinen ja m45 kardaani neljä pulttinen. Bemarin keppiteline meni suoraan paikalleen.

Öljynsuodatin jalkaa ei tarvitse 960 ottaa jos käyttää 850 öljypohjassa olevaa "pinnapulttia" eli suodatin suoraan öljypohjaan.
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Orlov

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1682
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #12 : 05.08.2015, 12:41:03 »
Tässä muutama kuva netistä, koskien tuota virranjakajan siirtoa.




Poissa ravolta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #13 : 23.08.2015, 22:14:05 »
oiskos tästä virranjakajan siirrosta nokkapyörälle enempää infoa jossain? kenties valmiita palikoita...
850R bsr
940
Chevy pickup 454...
S80 T6

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 644
Vs: Asiaa tinakoneista ja niiden liittämisestä takavetoisiin.
« Vastaus #14 : 08.10.2015, 13:03:05 »
Kuuleman mukaan hydraulikansia ei parane kierrättää yli 7500rpm koska tällöin öljyä pakkautuu mahottomasti kanteen jättäen alakerran vähemmälle. Tekee tuhoja varsinkin rata-ajossa.
Joten RN-kovapala kannet sopii paremmin ratailioille.
Joku fiksu voisi myös kerta kuinka hydrauli kannesta tehdään kovapala kansi?
Nostajat puretaan jne.
citikka

 

Race.fi  TamCar