21
S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) / Vs: Xc60, 2.0 D4 fwd (VEA) vm2015, vikakoodi P04D9 Egr tukossa
« Uusin viesti kirjoittanut T-Row tänään kello 11:06:49 »Pakokaasun lämpötilan vaikutus moottorin kuormitukseen on kyllä melko teoreettinen pohdinta, koska pakokaasun takaisinkierrätystä tehdään ainoastaan osakuormalla eli tasakaasulla ajettaessa. Pakokaasun lämmöt ovat silloin varsin maltillisia joka tapauksessa. Kun lyödään lappu lattiaan, EGR menee kiinni. Suuri teho => suuri lämpökuorma ja paine sylinterissä.Näin minäkin asian ajattelisin. Silloin kun moottoria oikeasti kuormitetaan, on venttiili kiinni joka tapauksessa. Muutenkin tuo palamislämpö on vain yksi asia koko tapahtumaa. Minulle on joskus kerrottu, että jos hydraulijärjestelmän öljy pääsee palamaan, lisää öljyn seassa kiertävä nokipartikkeli mekaanista kulumista reippaasti. Samalla logiikalla voisi päätellä, että egr:n työntämä nokipartikkeli lisää mekaanista kulumista myös sylinterissä , männässä ja venttiileissä, ainakin teoriassa. Tämä on muutenkin ihan puhdasta spekulointia, enkä asiasta oikeasti yhtään mitään tiedä, mutta mielelläni lukisin/katselisin materiaalia, joka puhuu egr:n moottorin rasitusta vähentävien vaikutusten puolesta. On nimittäin todella vaikeaa kuvitella, että sellaisia voisi olla olemassa siten, että koko asiaa tarkastellaan kokonaisuutena.


Tuoreimmat viestit












