Elekma  Autoracing

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Muut menopelit / Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Uusin viesti kirjoittanut HammerDown 27.11.2025, 18:44:14 »
Ensimmäinen ajatus jo aiemmin oli, että ei ny v#ttu mitään kiduksia kylkiä puhkomaan, mutta tuo vaakaparila on kyllä siistimpi ratkaisu.
22
Showroom / Vs: V70R AWD "Lazer" -00
« Uusin viesti kirjoittanut Suoli 27.11.2025, 18:42:39 »
Pyöräily on "pilannut" monta hyvää autoharrastajaa  :P

Mahtavaa että tämä on viimein kaivettu tallista ulos. Nyt jännitetään mitä muuta tallista otetaan esille  S*

On se hieno ja nätissä kunnossa.

 :D

Kaikkeen ei aika riitä, niin jotain oli laitettava tauolle ja autot nyt sai hetkeks väistyä. Monen monta vuotta aikaa näihin laitettu ja rahaa iso määrä, niin väliin jotain muutakin. Kolme lasta vie oman aikansa, eikä niistä viiti luopua  :P Aina oon urheillu, mutta autot söi siitä ajasta paljon. Lisäks 1 tyypin diabeetikkona kasvava paino ei auttanu sairauden hoidossa, niin liikuntaa oli vaan pakko lisätä ja lopulta se elämäntapa jäi päälle... aika isostikkin, koska elämästä vaan tuli helpompaa kun on hyvässä kunnossa  :)

...mutta se niistä syistä, koska autoilufoorumilla ollaan, niin monen vuoden paikallaan olon jälkeen myös tallin toista kulkinetta on siirretty (työntämällä) pari metriä ja alettu katella että mitäs kaikkee se oikeen vaatikaan että olis mahis taas joskus ajella  :smitten:
23
Eikös EGR nimenomaan laske palamistapahtuman lämpöä (ja siten moottorin rasitusta?) osakuormalla kun palotapahtuman ylimääräinen ilma korvataan pakokaasulla jolloin seossuhde on lähempänä oikeaa. Nox-päästöjähän (joita tulee dieselissä juurikin siksi että ilmaa on liikaa suhteessa ruiskutettavan polttoaineen määrään) sillä yritetään saada alas, aivan kuten adblue-laitteistoillakin.

Onko joku tehnyt tutkimusta että DPF:ään jää jumiin juuri se pakokaasu mikä joutuu "uudelle kierrokselle" ja se joka onnistuu luikertelemaan ensimmäisellä yrityksellä EGR-venttiilin ohi ei tartukaan hiukkassuodattimeen. :2funny:
24
Yleinen keskustelu / Vs: Start&stop
« Uusin viesti kirjoittanut Scraab 27.11.2025, 17:46:32 »
Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.
Toyotan hybridi on jokseenkin hyödytön, joskin tuottoisa keksintö. Vertailussa sama auto 1,8 hybridinä ja 1,2 turbona olivat kulutuksen ja suorituskyvyn kannalta 1:1. Toinen vaan maksoi yli kolmanneksen enemmän. Organisaatio kiittää ja suomalainen maksaa Toyotastaan riemumielin extraa.

Womack et all on kirjoittanut Toyotan tarinasta ja differoitumisesta  teokseen, jota lainataan ihan tieteellisessä kirjoituksessakin. Löytyy hyllystä S*.

Minulla oli pari vuotta sitten huollon sijaisautona tuore Corolla hybridi. Kaupungissa siedettävä, tiellä karsea ja kulutti bensaa sen, mitä S90 dieseliä :). Jopa yli. Ketjuveto ja sähkö toki pehmentää S/S-lähtöjä :2funny:!

Blugari tuonee kulutusetua, mutta kyllä myös maksaa eikä ihan huoletonta niilläkään ajo kuulemma ole. Eikä halpaa. Hiluxin omistajana huolto- ja varaosahinnat ovat tiedossa.

25
En tietenkään, ihan kaikkien osapuolien turvallisuuskysymys.

Joskus jos tilanne vaatii muutenkin merkittävää hidastamista niin vaihdan lähivaloille, kun silloin nekin riittää, että näkee tuleeko narun päässä myös fifi perässä tai samalla puskasta hirvi. Mutta kuvatussa tilanteessa nou-nou.

Tiedän, että maalla oli ainakin ennen tapana vaihtaa, ettei häikäise jalankulkijaa. Ihan typerää touhua. Vastaan tuleva jalankulkija on sitä paitsi samalla puolella kuin autoilija, joten lähivalojen epäsymmetria häikkii joka tapauksessa, jos jalankulkija haluaa valoihin tuijottaa.
26
Yleinen keskustelu / Vs: Start&stop
« Uusin viesti kirjoittanut riisikippo 27.11.2025, 17:11:11 »
Tästä hel**tin esikartanosta kaikki lähti, oli niitä ensimmäisiä turhakkeita, jotka pitää vaan painasta pois päällä joka ikinen kerta ajoon lähtiessä (jos ei ole laittomasti koodattu pois pysyvästi) ja jouluvalot mittaristossa loistaa. Nykyään on sitten jo vaikka mitä muuta vastaavaa katseen kyttääjästä kaistapäävahdin kautta (mittari)ylinopeuskilkuttimen - vaan esimerkkinä.

Ja tuolla TM:n keskustelussa joku huijaa, että ei rasita akkua. Kyllä muuten rasittaa. Toki start-stop autoissa on usein kestävämpi ja kalliimpi akku, mutta ilman jatkuvaa starttailua se kestäisi kauemmin myös.

Tuo on yksilölle kulutuksen kannaltakin ihan turhake. Joku millilitran säästö ei merkitse mitään. Jos ei halua/kannata ajaa polttiksella, niin sitten ajaa sähkömoottorilla. Ainoa toimiva välimuoto on Toyotan hybridi, muut ei edelleenkään näytä osaavan yhtään niitä.
27
Muut menopelit / Vs: Toyota Corona Mk1 ilmastointi
« Uusin viesti kirjoittanut make s70 27.11.2025, 16:49:35 »
Ai että.... aivan mahtava homma tuo ritilikkö noissa lokasuojissa, tätä on kyllä kiva seurailla, tässä on se paljon puhuttu tekemisen meininki O0
28

Jos blokkaa EGR kokonaan pois niin auton lämpeneminen heikkenee ja moottori rasitus kasvaa.
Tietty sitten on puhtaampi imukanavisto.

Moottorin rasitus ei kasva kun EGR on pois käytöstä vaan juuri toisinpäin. EGR kun on blokattu dieseliä poltetaan puhtaalla ilmalla kun muuten ilman joukkoon johdetaan jo kerran palanutta pakokaasua ja palamisreaktio häiriintyy, jolloin muodostuu mm. nokea, joka sitten DPF ottaa talteen ja joka sitten dieselin jälkiruiskutuksella poltetaan tuhkaksi. EGR karstoittaa myös öljyrenkaat ja alkaa sylinterin hierominen väljäksi. Jne jne. Moottorin rasitus ei siis kasva vaan helpottuu kun EGR pois kuvioista.

Käytännössä lämpenemisen hidastumista ei edes huomaa ellei tiedä EGR:n olevan pois pelistä.
29
No en! Kun nuo automaattivalot ei niihin reagoi...
30
S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) / Vs: Volvo on Call vaatii huollon
« Uusin viesti kirjoittanut teemuu8 27.11.2025, 15:55:59 »
Täällä myös VCM-U107604 vika päällä ja mittaristoon tulee jatkuvasti Volvo On Call vaatii huollon teksti. Välillä ilmestyy näytön vasemaan yläkulmaan maapallo jolloin toimii auton oma päivityskeskus ja välillä häviää eikä saa yhteyttä. Mobiilisovelluskaan ei toimi. Juuri sopivasti määräaikaishuoltoa edeltävänä päivänä lopetti toimintansa.

Auto V60 2021, missäpäin autoa tuo VCM sijaitsee fyysisesti?
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Futurez  Kulkukoira