Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Pakokaasun lämpötilan vaikutus moottorin kuormitukseen on kyllä melko teoreettinen pohdinta, koska pakokaasun takaisinkierrätystä tehdään ainoastaan osakuormalla eli tasakaasulla ajettaessa. Pakokaasun lämmöt ovat silloin varsin maltillisia joka tapauksessa. Kun lyödään lappu lattiaan, EGR menee kiinni. Suuri teho => suuri lämpökuorma ja paine sylinterissä.
Näin minäkin asian ajattelisin. Silloin kun moottoria oikeasti kuormitetaan, on venttiili kiinni joka tapauksessa. Muutenkin tuo palamislämpö on vain yksi asia koko tapahtumaa. Minulle on joskus kerrottu, että jos hydraulijärjestelmän öljy pääsee palamaan, lisää öljyn seassa kiertävä nokipartikkeli mekaanista kulumista reippaasti. Samalla logiikalla voisi päätellä, että egr:n työntämä nokipartikkeli lisää mekaanista kulumista myös sylinterissä , männässä ja venttiileissä, ainakin teoriassa. Tämä on muutenkin ihan puhdasta spekulointia, enkä asiasta oikeasti yhtään mitään tiedä, mutta mielelläni lukisin/katselisin materiaalia, joka puhuu egr:n moottorin rasitusta vähentävien vaikutusten puolesta. On nimittäin todella vaikeaa kuvitella, että sellaisia voisi olla olemassa siten, että koko asiaa tarkastellaan kokonaisuutena.
22
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: V50 D5 paisuntasäiliö
« Uusin viesti kirjoittanut VäLKKy tänään kello 11:01:40 »
Ja laita samalla auton vuosimallikin
23
Volvollani, eli ketjun aloittajan, Volvossani on nyt mittarissa 322 tkm, se ei vie vielä havaittavasti öljyä vaihtovälillä joka on ollut liiankin pitkä eli huolto-ohjelman mukaisesti jopa 30 tkm.
Minulla auto ollut 7 v ja olen ajanut sen kilometreistä merkittävän osan. Mutta huomasin että tähän egr on vaihdettu, sen valussa oli aikamerkintä 9/2016 kun auto on otettu käyttöön 3/2015. Muistan että joku takaisinkutsu oli 2019? joka koski juuri pakojaasun kierrätystä, silloin taisi olla niin, että aikavaraus oli 3h huollolle mutta sinisen asentaja totesi että autossani se koskikin vain joidenkin jäähdytysletkujen tarkastusta, ja muutostarpeita ei juuri ollutkaan. Eli ilmeisesti olikin jo tehty hieman aikaisemmin.
Nyt kun olen ajanut jäähdyttimen ja venttiilin puhdistuksen jälkeen 200 km, ja eilen kun lähdin työpäivän päätteeksi kotimatkalle lämpimästä parkkihallista, ihan kuin auto olisi toiminut paljon viimeaikoja kevyemmin. En nollannut kulutusta mutta kun olin nollannut sen puhdistuksen jälkeen, eilen kotimatkalla se putosi reilusti, viimeisen 60 km ajon keskikulutus lähestyi minulle normaalia 5,2 l/100 km (johon saa lisätä sen 0,5 l). Nyt alkoi Volvo selvästi toimimaan.
24
Liikenteessähän on tärkeintä olla mahdollisimman mulkku.

Tuo tuntuu olevan monelle se tärkein nykyään. Vaikka olisikin "oikeassa" ei se silti tarkoita että pitää tehdä kiusaa toisille. Parantaisi turvallisuutta aika paljon liikenteessä kun näissä tilanteissa nielee vaan tappionsa eikä ala "opettaa" ja tehdä kiusaa sille joka sen virheen teki. Yleensä jokainen huomaa kyllä itsekin jos joku meni vikaan ja jos ei, niin ei se asia kyllä jonkun kanssa-autoilijan mielensäpahoituksella ja perseilylläkään parane, korkeintaan päinvastoin.
25
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: V50 1.8 moottorin "sivuääni"
« Uusin viesti kirjoittanut Kulmajutta tänään kello 10:08:05 »
Tulee heti vauhtipyörävika mieleen, kun on sellaiseenkin törmätty. Voi toki olla mitä vaan ja varsinkin kun on tuollaista rempaa tehty aika vastikään.
26
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / V50 D5 -07 paisuntasäiliö
« Uusin viesti kirjoittanut Kulmajutta tänään kello 10:03:00 »
Omasta v50 on paisuntasäiliö halki, ja uueden tartteisi. Olen nyt käynyt läpi motonetin, autodocin, aeromotorssin tms. tunnetuimmat mutta missään ei ole oikeanlaista paisaria tarjolla. Vanha omistaja oli ostanut valmiiksi uuden konttiin, mutta olikin väärä kun perehdyin. Tässä mallissa paisari siis menee osittain vänkärinpuolen lokasuojan "alle" ja on päältä epätasaisen muotoinen tottakai. Sitten on yksi paluuletku(?) siinä edessä ja alla ilmeiseti menoletku. Kaikki uudet paisarit mitä myydään kyseiseen malliin on sellaisia tasaisia joissa on kaksi paluuletkua, ja eihän se tietenkään mahdu autoon kun ei mahdu lokasuojan alle. Mitä neuvoksi/mistä mahtaisi uuden löytää?

voin myöhemmin lisätä kuvan, jos auttaisi :)
27
Jokuhan kehuskeli joskus tuijailevansa miljoonan lumenin ottalampulla pitkät päällä ajavan autoilijan silmiin...

Liikenteessähän on tärkeintä olla mahdollisimman mulkku.
Jos autoilija häikäisee kävelijän niin eikö autoilija ole mulkku? Jos autoilija häikäisee niin eikö se ole vain reilua häikäistä takaisin? ;)

Jalankulkijasta oli kyse...
Katuvalottomalla osalla on itsellä aina mukana valo.

edit: itsellä enemmän kokemusta pyörän selästä, mutta silti
28
Jalankulkijasta oli kyse...

Jokuhan kehuskeli joskus tuijailevansa miljoonan lumenin ottalampulla pitkät päällä ajavan autoilijan silmiin...

Liikenteessähän on tärkeintä olla mahdollisimman mulkku.
29
Itse todennut että jos autoilijá ei vaihda niin en minäkään vaihda vaan täydellä teholla silmille valoa.

Jalankulkijasta oli kyse...
30
Myydään varaosat / 940/B230FK osia PUUTTEELLINEN ILMOITUS
« Uusin viesti kirjoittanut Antza258 tänään kello 08:05:30 »
Myydään 940 purettua ylimäärästä osaa. Löytyy mm kultainen sytytysboksi, moottorinohjaus boksi hämppis sisällä, 3” immu, Ehjä M90+keppiteline, valkoset talmut valot, turbo pakosarja ja biltema hukkis, suora takahäkki, löytyy myös turbon vakio veivit ja männät ja muuta pientä hilpettä.

Hinnat, paikkakunta ja yhteystiedot ilmoitukseen, kiitos.

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Elekma  Autoracing