Itse olen uusi täällä ja jokin aika sitten ostettiin V60 T6 2020 plugari. Ja uskon että täällä henkilöt tietävät paljon enemmän kuin minä, mutta itse kuin auton ostettiin soitin paikalliseen volvo huoltoon ja kyselin erinäisiä asioita, sain tällaisen vastauksen tähän webaston toimintaan.
Kylmällä kun laittaa lämmittimen päälle, se lämmittää vain matkustamoa, mutta sitten kun lähdet ajamaan ja laitat auton ns. "käyntiin", aukeasi tämä venttiili mikä on estänyt moottorin lämpiämisen, ja moottori näin ollen rupeasi lämpiämään tällöin. Eli jos kylmällä lähtee ajamaan kannattaisi pyrkiä ajamaan alkuun 10-15min sähköllä, sinä aikana moottori olisi kerennyt lämpiämään jo jonkin verran. Tai sitten antaa auton olla "käynnissä" paikallaan jolloin myös moottori lämpiäisi.
En tiedä onko tämä nyt ihan totta, mutta näin paikallinen huoltoliike minulle kertoi.
Tuossahan on vaan sellainen perusongelma, että jos auto on seissyt taivasalla esim. -25-30C pakkasessa eikä tuo webasto oletuksena lämmitä moottoria... niin jos autolla yrittää lähteä sähköllä liikkeelle, niin veikkaisin 9/10 kerrasta lähtee AINA moottori ensin päälle? Itellä on sellainen kokemus T8sta ja hybridijärjestelmästä, että yleensä aina -25-30C pakkasilla sähköajo ei ole enää yleensä mahdollista. Ei ole tuosta "kylmänä usein käynnistyksestä" kyllä paljoa kokemusta, kun itsellä on lämmin talli, mutta muutamia kertoja on ollut niin kova pakkanen etten ole sähköllä päässyt kyllä liikkeelle (viittaus siis tuohon msktv kysymykseen ja mitä olivat Volvo-huollossa sanoneet). Tuo webastohomma on kyllä lähtökohtaisesti erittäin kummallinen ja ei kyllä omaan järkeeni mene millään. Ite sain aiemmin täältä forumilta tietoa siitä "vesiventtiilihommasta" joten poistatin sen liittimen/liitännän ja sen jälkeen on huolettomampi mieli, kun saa webastolla aina moottorin siihen tilaan, että viitsii lähteä pakkaskeleilläkin taivasalta ajelemaan. Olen siinä käsityksessä kuitenkin, että jos webastoa käyttää, niin sähköinen öljypumppu/vesipumppu sen verran kierrättävät siellä konehuoneessa nesteitä, että tosi äkkiä se T6/T8 kyllä lämpenee. Tein Lapissa toissatalvena testin tuosta T8 moottorin lämpeämisestä, silloin ei ollut vielä tuota moottorin webastolämmitysominaisuutta otettu käyttöön, tästä näkee nuo lämmöt kohdasta "
Vs: XC60 T8 : kokemuksia, vinkkejä ja kulutuksia! Lämmöt ilman webastoa -20-25C"
viite
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=136987.195Eli en olisi niinkään huolissani vaikkei tuota webastohommaa ottaisikaan käyttöön, koska aika vähän noita kireitä pakkaspäiviä vuodessa on, mutta jos auto on katoksessa tai reissaa ja ajelee paljon pakkasalueilla/Lapissa tms, niin hyvähän se ehkä on huomioida auton pidempää käyttöikää ajatellen.