Samppasport  Futurez

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Showroom / Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Uusin viesti kirjoittanut tuomaril 10.12.2025, 23:20:52 »
Kiitos vinkeistä, pitää paneutua tuohon asiaan viikonlopun aikana, kun pitää muutenkin olla evakossa emännän kavereita. :D Ajelen tällä autolla kohtuullisen harvoin, niin ei tule tehtyä kaikkia havaintoja kovin usein, mutta nyt kun mietin, niin olisiko tämä kierrosten nousu alkanut pikkuhiljaa. Muistelen jo aiemmin ihmetelleeni, kun tyhjäkäyntikierrokset ovat 850rpm, eikö niiden pitäisi olla 750rpm. Aiemmin olen laittanut tuon vain kylmän moottorin piikkiin, mutta eilen huomasin että kuuma kone käy myös hiukan normaalia korkeammilla kierroksilla ja jos oikein tarkka on, niin pientä epätasaisuutta oli myös käynnissä.


Sitten eilen kun vaihdoin akun tähän ja sen jälkeen käynnistin lämpimän (70 astetta) moottorin, niin kierrokset ampuivat lähes samantien hiukan aaltoillen noin kahteen tonniin. Kyllä, tekeehän nämä tuota kylmänä, mutta ei kai lämpimänä pitäisi. Sitten kun kierrokset ehkä 20sek päästä laski, niin se laskukin tapahtui jotenkin agressiivisen oloisesti eikä ns. sivistyneesti kuten kylmänä jos kierrokset nousee ja laskee sitten lopulta.

Noh, mene ja tiedä. Yritän viisastua viikonlopun aikana. Saakeli, jos kaasuläppä oireilee, sehän on vain reilun vuoden vanha. ???
22
Offtopic / Vs: Sähkönsiirron tehomaksu - miksi?
« Uusin viesti kirjoittanut riisikippo 10.12.2025, 23:17:54 »
Perusteluhan on siis piikkikuormat alueverkossa eli kaupunginosan sisällä. Eräs paikallinen asukas minulle kertoi että Helsingissä olisi ollut trendinä rapauttaa alueverkkoa pikkuhiljaa, "löysää" kapasiteettia kylmänviileästi poistettu käytöstä vikaantumisten myötä. Riittää vielä normikuormiin mutta näkemys oli että esim autojen lataamisen yleistyessä alkaa tulla kapasiteetista uupelo. Minusta tuollaiset saisi paikallinen verkkoyhtiö kattaa ihan normaalisti siirtomaksuilla. Enemmän kuluttaviinhan se kohdentuu.

Tää oli yksi, mitä arvelin (pelkäsin) ihan arvauksella yhdeksi syyksi. Tuntuu vaan niin järjenköyhältä touhulta lähteä säästämään siellä, koska periaatteessa pitää kuitenkin varautua kulutuksen kasvuun ja esim. jos korttelissa yllättäen pari haluaakin isomman sähköliittymän, pitäisi sitten ilman kovin laajoja infran muutostöitä olla tuohon mahdollisuus. Eli pelivaraa pitäisi olla aina kuitenkin.

Tuollainen säästö ja koko tämä tehomaksupuuhastelu on lisäksi omiaan jarruttamaan ladattavien autojen yleistymistä. Ja sähkisten suuntaanhan piti vähän joka tasolla nimenomaan kannustaa. Vaikuttaa taas, että ei oikea käsi tiedä, mitä vasen tekee touhut käynnissä.
23
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut Gazza 10.12.2025, 23:17:40 »
Tuo onkin hyvä pointti tuo vaihtoauton hyvitys, ei tullut mulla mieleen kun suoralla kaupalla etin autoa mutta monellehan se on varmasti iso ratkaiseva asia!
Autoon liittyen esittelyvideossa ainakin paljastu että konepelti ja etupuskuri on tässä yksilössä ollut pikkukivi-tykityksen alaisena kun aivan ruvella. Toki tuossa mustassa paistaa vielä helposti, ja takapuskurin päällekkin oli jotain tiputettu ku halki.

Ja off-topic, mitä kaikkea tuosta puuttuu?
-Taittuva koukku
-Bowers & wilkins
-Polestar optimointi?
Onko näihin saanut imuovia?

Mä luulin, että näissä on kaikissa sähköinen koukku, mutta ei ilmeisesti...

Jos omaan vertaa, niin tuosta puuttuu B&W, 360-kamera, Exterior styling kit (ja en tiedä onko tuossa myytävässä yksilössä Full led active high beam -ajovalot, mutta ei ainakaan ole ilmoituksessa mainittu).
Sitten on Orreforsin vaihdekeppiä, joka itseltäni ainakin puuttuu ja varmaan on vielä jotain muutakin...
24
Showroom / Vs: AKI-10:n paluu kotiin (Tuomarilin XC70 D5)
« Uusin viesti kirjoittanut tuomaril 10.12.2025, 23:14:38 »
Nuo renkaat kerkesi jo valitettavasti varaamaan yksi IG-seuraaja, noutaja tulee lauantaina niiden osalta. En noilla Nokioilla mitään tieteellistä mittausta tehnyt pidon osalta, mutta tuntuivat kyllä todella hyviltä edelleen ja vakailta ajaa. Ja nastoiksi todella hiljaiset, puuttui täysin se hirveä vollotus mitä halvat nastat tykkäävät tuoda ilmoille. Ajelin eilen siskon S60:llä, jossa on jotkut Kiina-nastat vuodelta 2017 ja aivan järkyttävä meteli. En tiedä, sen auton tuntien voi olla pyöränlaakerikin menossa... :D
25
Offtopic / Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Uusin viesti kirjoittanut Jöyssi 10.12.2025, 22:32:17 »
Tuo onkin hyvä pointti tuo vaihtoauton hyvitys, ei tullut mulla mieleen kun suoralla kaupalla etin autoa mutta monellehan se on varmasti iso ratkaiseva asia!
Autoon liittyen esittelyvideossa ainakin paljastu että konepelti ja etupuskuri on tässä yksilössä ollut pikkukivi-tykityksen alaisena kun aivan ruvella. Toki tuossa mustassa paistaa vielä helposti, ja takapuskurin päällekkin oli jotain tiputettu ku halki.

Ja off-topic, mitä kaikkea tuosta puuttuu?
-Taittuva koukku
-Bowers & wilkins
-Polestar optimointi?
Onko näihin saanut imuovia?
 
27
Showroom / Vs: "Tuomarilin" S60 2.4
« Uusin viesti kirjoittanut T-Row 10.12.2025, 22:10:07 »
Jos kyseessä olisi imuvuoto, niin kulutuksen pitäisi siitä huolimatta mennä nollaan kun kaasun ajossa laskee. Minun mielestä vaikuttaa oireiden perusteella siltä, että auto ei tajua kaasun olevan kiinni, tai että kaasu ei ole kiinni. En tunne tuota tekniikkaa sen tarkemmin, mutta joko kaasuläpän tai kaasupolkimen asento riippuen siitä, miten asia on tässä vehkeessä toteutettu. Tuolla livedatalla pääsee varmasti hyvin kiinni asiaan.
28
Onko tätä tutkittu nyt millaisilla testereillä ym työkaluilla? Aika haku ammuntaa muuten vian löytyminen. Tälläisia selvittelyjä itsellä viikottain ja monesti vika löytyy aivan toisaalta kuin tulisi yhtäkkiä mieleen, jossain kohtaa kun väylä sekoaa niin toisessa päässä autoa sitten oireilee jokin muu komponentti mikä yhteydessä samaan piiriin. Kuskin jalkatilassa on hyvin yleinen vika paikka, useamman piuhan liitin nippu jonka liittimen pinnit hapettuu, aiheuttaa monen moista ja erikoista hämminkiä.
29
Putsaa ensimmäiseksi sisätilan lämpöanturi, rikkoutuneet shm moduulit sekoittaa ccm:n toimintaa mutta noista tulee koodikin ulos, ainakin vidalla. Läppä moottoreiiden testi, pyynnöt ja toteutuneen asennot näkee samaten eli toimiiko moottorit. Kalibrointia voi tietty myös kokeilla mutta viallisilla osilla sekään ei läpi mene.
30
Offtopic / Vs: Sähkönsiirron tehomaksu - miksi?
« Uusin viesti kirjoittanut TOK 10.12.2025, 22:01:22 »
Ei tuo tehomaksu vaikuta kovin onnistuneelta tosiaan.

Perusteluhan on siis piikkikuormat alueverkossa eli kaupunginosan sisällä. Eräs paikallinen asukas minulle kertoi että Helsingissä olisi ollut trendinä rapauttaa alueverkkoa pikkuhiljaa, "löysää" kapasiteettia kylmänviileästi poistettu käytöstä vikaantumisten myötä. Riittää vielä normikuormiin mutta näkemys oli että esim autojen lataamisen yleistyessä alkaa tulla kapasiteetista uupelo. Minusta tuollaiset saisi paikallinen verkkoyhtiö kattaa ihan normaalisti siirtomaksuilla. Enemmän kuluttaviinhan se kohdentuu.

Noita kulutuspiikkejä nykyään aiheuttaa lähinnä nimenomaan pörssisähkön voimakas vaihtelu. Kun sähkön hinta painuu alas, käypi jakeluverkko lämpimänä. Tuo täytyy vain verkon kestää tai vahvistetaan sieltä missä kapasiteetti ei enää riitä.
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
RallyBaron  Samppasport