Samppasport  Futurez

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
21
Kaikesta huolimatta ihmetyttää kyllä tuo vapaakytkimien rikkoutuminen. Onko vapaakytkin vaihdettu aina samalla korjaamolla? Tulee vaan mieleen, että onko osat jollain tapaa heikkolaatuista tavaraa? Vapaakytkin on yleensä sellainen osa, jonka joutuu vaihtamaan maksimissaan kerran laturin eliniän aikana.
22
Showroom / Vs: AKI-10:n paluu kotiin (Tuomarilin XC70 D5)
« Uusin viesti kirjoittanut T-Row 10.12.2025, 21:12:38 »
Ihailtavaa ennakkohuoltoa kyllä, täytyy sanoa. Mulla oli edellisessä autossa 9 vuotta vanha 95Ah Bosch AGM, ja siinä ei ollut mitään vikaa. Lähti vielä iloisesti kovassa pakkasessakin käyntiin.

Oliko Nokioissa pito vielä kohdallaan? Oman kokemuksen mukaan premium renkaat harvemmin ovat vielä tuon ikäisenä romua, jos vaan pintaa ja nastoja löytyy, eivätkä nastat pyöri pesissään. Yhdet sellaiset vanhat Michelinit ovat joskus olleet, joista lopun viimein loppui pito sen vuoksi, että nastat liikkuivat löysissä poteroissaan. Ihme kyllä lähes kaikki nastat olivat edelleen tallella. Itsekin tulee kyllä yleensä vaihdettua renkaat ajoissa, koska uusilla renkailla ajaminen on yleensä paljon mukavampaa ja hyvissä ajoin vaihtamalla entisillä saa vielä torissa jonkun verran rahaa takaisin päin.
23
Offtopic / Vs: Polkupyörä Topicci
« Uusin viesti kirjoittanut B30A 10.12.2025, 21:09:36 »
Kovaa settiä ukkeleilta.  -H-

Meikäläisen mittarissa tällä hetkellä 4269km.
24
Jos ilmastointi lakkaa toimimasta kuumalla kelillä, syynä on todennäköisesti ac kompuran magneettikytkimen shimmaus. Pitää säätää kytkintä lähemmäksi. Kampiakselin hihnapyörän voisi myös vaihtaa.

Hihnojen suhteen olen sitä mieltä, että näihin kuuluu laittaa vain OEM hihnat. Riskiä on muutenkin, että hihna rispaantuu ja päätyy jakohihnan väliin.
25
Sellaista apdeittiä tähän asiaan, että saatiin irroitettua tutun asentajan kanssa takakontin POT-yksikkö ja se meni Pattijoen Elehuoltoon tarkasteluun. Hyvällä tuurilla tuon auton oman yksikön saa kunnostettua ja sen pitäisi pelittään autossa normaalisti ilman kummempia koodauksia. Pitää päivittää vielä, kun saan yksikön takaisin autoon.

POTissa se varmaan piilee tai sen maa/muissa johdotuksissa. Oma silloinen V70:n lopetti heti joulukuusena olemisen ja muut sekoilut, kun POTin sulake oli irti. Kerran ”paistoin” piirilevyn ja se saattoi auttaa 1000-2000 km ajaksi mutta vika palasi myöhemmin uudestaan ja se jäi sitten korjaamatta. Myöhemmin auto meni vaihtoon, joten jatkosta en tiedä.
26
Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet / Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Uusin viesti kirjoittanut Mustalaatikko 10.12.2025, 20:46:35 »
Eiköhän se lima ole vaan sähkön ja kosteuden yhdistelmää, mulla hiacen h4-polttimon pidike oli samassa kunnossa ja vaihdoin uuteen. EDIT: ja sulla on 20+-vuotinen auto jonka ongelmat saa selville about satasen lukijoilla niin todellakin kannatta hommata sopiva testeri, pidemmän päälle livedatallinen toki olis paras.
27
Showroom / Vs: AKI-10:n paluu kotiin (Tuomarilin XC70 D5)
« Uusin viesti kirjoittanut Mustalaatikko 10.12.2025, 20:43:04 »
Mulle kyl kelpais nuo paskat pyörät  :D Omassa uudet kitkat on hyvät, mut jos laittaa ikivanhat hakka8:t tilalle lähdöissä auto tuntuu niillä ralliautolta, niin hyvä pito edelleen. Mut suurin osa talviajoista on tullut kohta vuosikymmenen michelin x-ice-snow-kitkoilla ilman onnettomuuksia.
28
Koitin etsiä tietoa, mutta huonolla tuloksella.

Eli potilas on XC60 D5 VM 2010

Ongelma on se että vänkärin puolelle puhaltaa pelkkää kylmää ja myös tuulilasi huurtuu.
Yleistesteri herjasi säätömoottoria, mutta lueskelin tossa jotain juttuja, niin voiko sama vika olla tossa kuten oli jossain V70:ssä, että penkinlämmitin vika voisi vaikuttaa myös ilmastointiin? kun muistaakseni herjasi myös apparin puolen penkinlämmitystä?

Toinen juttu, nii jos se on säätömoottori vika, nii mistä sen pääsisi vaihtamaan ja puretuttaako kojetaulun pois vai ei?

Virrat päällä kokeilin pyöritellä lämpöpotikkaa, niin kolina kuului kojetaulun sisältä, että luulisi joidenkin läppien toimivan.... Liekö sit aukeavat tarpeeksi.
29
Mekaaninen moottorin viritys / Vs: B5234T3 viritys kysymyksiä !
« Uusin viesti kirjoittanut RoniV 10.12.2025, 19:57:34 »
Itsellä vähän samanlaiset kysymykset kun nyt on tulossa talven aikana B5234T3 moottoriin B5244S kansi (koska imu vvt) ja nokat luonnollisesti. Niin onko hyötyä muokkauttaa noita vaparin nokkia vai onko ns "lisäys" jo tarpeeksi vrt. vakio turbon nokkiin. Tehotavote olisi 500hv paikkeilla. Ja mitähän tällästä moottoria uskaltaa kierrättää ja onko tarvetta esim jäykemmille venajousille? Käyttötarkoitus nyt on ihan perus katulelu. Vanhalla setupilla navalta mitattu 407hv/530nm.
30
Offtopic / Sähkönsiirron tehomaksu - miksi?
« Uusin viesti kirjoittanut riisikippo 10.12.2025, 19:37:38 »
Osaako joku selittää uskottavasti, miksi tehomaksu tarvitaan sähkönsiirtoon? Siis niistä syistä, mitä julkisuudessa syiksi on esitetty, eli kulutuspiikkien tasaukseen muka lähinnä. Ihan oikeasti kiinnostaa, koska tähän asti kuullut perustelut ovat olleet ihan huuhaata ja ainoa todellinen syy näyttääkin olevan, että halutaan rahastaa. Sekin jäänyt vähän epäselväksi, että miksi, koska sähkönsiirto on jo nykyisellään pääosin hyvin tasaisen tuottavaa puuhaa ja niistäkin tuotot valuu pitkälti ulkomaille.

Yksittäisen kotitalouden sähköliittymän käyttäjän kulutuspiikit ovat täysin mitättömiä sähköverkon kulutuskeston kannalta, kirjaimellisesti ihan olematon hyttysen ähkäisy saharassa. Lähes kaikkien kotitalouksien pääsulakekoko on 3 x 25 A, eli ehdoton maksimikulutus noin 17 kW. Vain murto-osalla on isompi sähköliittymä, koska ne maksavat paljon enemmän. Eli ns. käyttäjä maksaa, kuten sinänsä kuuluukin ja toisaalta näitä varten sähköverkko pitää kuitenkin mitoittaa isomman kulutuksen mukaan myös alempana verkossa. Eli tähän on jo olemassa hinnoittelu, jossa suurempia tehoja käyttävä maksaa enemmän. Yksittäisellä isommankaan liittymän käyttäjällä ei ole silti mitään merkitystä, puhutaan edelleen niin olemattomista tehoista kokonaiskulutukseen nähden.

Jos miljoona kotitaloutta jostain syystä käyttäisi samaan aikaan maksimit sähköä, sillä piikillä on toki jo verkon ja tuotannon kannalta merkitystä ja tämä on ihan ymmärrettävää, että tätä halutaan hinnoittelulla ohjata. Tähän ei tehomaksu vaan vaikuta (juuri) lainkaan, koska tehomaksu ei riipu tehopiikin ajankohdasta. Toki aavistuksen pienentää piikin suuruutta, koska se rajoittaa kaiken aikaa kulutusta jonkin verran. Tähän on vaan jo olemassa paljon tehokkaampi ja reilumpi keino, eli pörssihinnoiteltu sähkö. Kiinteähintaisten hintaan on taas diskontattu kulutuksen huolettomuuslisä.

En ymmärrä alkuunkaan, miksi tähän tarvitaan enää uusia hinnoittelukomponentteja sotkemaan ja monimutkaistamaan yksittäisten mitättömien kuluttajien laskutusta. Tähän kulutuksen ohjailuvaikutukseen on jo olemassa toimivat hinnoitteluperiaatteet, joita voi sitten viilata säätämällä hintoja pörssisähkö vs. kiinteähintaiset ja eri kokoisten sähköliittymien hinnat. Miksi kyhätä miljoonille pikkukuluttajille lisää hinnoitteluhimmeliä, jolla ei saavuteta mitään, mitä nykyisiä hintoja viilailemalla ei saavutettaisi. Vaikka ainoa tarkoitus olisikin maksattaa pienkäyttäjillä datakeskusten sähköt, tai tuurivoiman tasauskulut, se onnistuu myös ilman uusia hämäyshintoja. Ehkä se läpinäkyvyys ei vaan sovi joillekin?
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 10
Carcom Oy  Elekma