Elekma  Autoracing

Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Täytyy kyllä myöntää, etten ymmärtänyt nyt yhtään. Jos on valoherkät silmät, eikö se lähivalon epäsymmetria haittaa ihan kuten kaukovalokin? Ja riippumatta kuinka valoherkät silmät on, mitä enemmän valonlähdettä tuijottaa, sitä pahemmin häikäisee. Sitä paitsi ainakin itsellä oli nuorempana parempi hämäränäkö ja etenkin hämärään sopeutuminen oli selvästi nopeampaa. Ehkä osin jälkimmäisestä johtuen nykyään liikenteessä kirkkaat valot häiritsee paljon enemmän, vaikka on huonompi hämäränäkö.

Noin siis omasta kokemuksesta vaan puhun. Mulla oli siis hyvä hämäränäkö nuorempana, mutta siitä seurasi häikäistyminen, jossa kirkas valonlähde pakotti silmiä refleksinä kiinni, niin että niitä täytyi tietoisesti pakottaa auki. Eikä tuo siis tarkoittanut jotakuta kaukovaloilla vastaanposottavaa, vaan huonosti rajatuvat lähivalotkin tekivät tuota. Ja valon värillä oli iso vaikutus, keltaiset ajovalot ei pahemmin häikäisseet, kunhan ei pitkillä tullut, mutta sinisävyiset/xenonit häikivät oikeastaan aina, vaikka olisivat olleet ihan orkkikset.  ???

Jos tuolla epäsymmetrialla meinaat että se häiritsisi vasenta laitaa kulkevaa jalankulkijaa siinä missä kaukovalo, niin onhan se halogeenivalon "hirvipiikki" kuitenkin pääkeilaan nähden melko himmeä, saatika jos ihan kaukovaloon vertaa, joilla monesti niita varsinaisia valolähteitäkin sytytetään enemmän.

Lisäksi ainakin mun autossa xenon valojen epäsymmetrisyys ei ole vastaavanlainen piikki kuin perinteisessä halogeenissa, vaan valokeilassa on vaan suorassa rajauksessa pykälä, jonka oikealla puolella rajaus on vähän ylempänä. Ei tasaisella tiellä seisovan ihmisen kasvot edes jää siihen keilaan.. Mutuna sanoisin että jos pääkeilan alenema on 1%, niin tuo epäsymmetria on 0%.
52
Showroom / Vs: Ristus Garage -no show or go-
« Uusin viesti kirjoittanut Ristus 03.12.2025, 09:54:23 »
Huomenna pitäs postnordin kaverin tuosa ovokon paketin kotia, en usko mutta elätetään toivoa jos sen saisi huomenna korjattua, sit olis kaikki valitetut viat korjattu ja voisi koittaa uusio näyttöä.
53
Tekoäly sanoo noista seuraavasti:
*************
Keskiverto D1S-xenon-polttimon valoteho on yleensä suunnilleen 2800–3200 lumenia.

Tarkemmin:

Halvin perus-D1S-polttimo: n. 2800–3000 lm

Laadukkaampi “standard” D1S”: n. 3100–3200 lm

Tehopolttimot, esim. Osram Night Breaker 220: jopa ~3200 lm, mutta tässä luvussa mainitaan +220 % verrattuna vähimmäisvaatimuksiin, ei perus D1S-lamppuun.

Eli käytännössä normaali D1S on noin 3000 lumenia, ja Night Breaker 220 antaa kirkkaamman, valkoisemman valon, mutta ei 220 % enemmän kuin tavallinen D1S, vaan verrattuna minimistandardiin.

54
Itsellä viime perjantaina hetkellisesti akkumoduuli koki ihmeparanemisen  :idiot2:. Töistä lähtiessä vikatestiä ei tullut vaan se ilmestyi vasta 15km ajon jälkeen.
55
Showroom / Vs: S60 B5 Mhev Business R-Design Edition 2022
« Uusin viesti kirjoittanut R-Antti 03.12.2025, 07:21:47 »
7.12. Tulisi puoli vuotta tämän kanssa täyteen, kilometrejä kertynyt vähän päälle 12 tkm, ja eiliseen saakka ilman huolia. Kulutus hieman noussut kylmempien kelien myötä, mutta edelleen mielestäni kohtuullisella tasolla noin seitsemässä litrassa. Niitä lisävaloja en ole saanut aikaiseksi hankkia, ja kenties ihan hyväkin...

Valitettavasti eilen aamulla sitten sattui ja tapahtui, liikenneympyrässä ensimmäisen kopan Yaris tuli eteen, eikä siinä mitään kerennyt ennen kuin kopsahti. Etulokari ja puskurin kulma ruvella, ajovaloumpio palasina ja konepeltikin mutkalla, kun törmäyksessä aktivoitui se toiminto, joka nostaa peltiä takareunasta ylöspäin. Ja varmasti pinnan alta on kaikenmaailman kiinnikkeitä yms. paskana. Turvatyynyt eivät lauenneet, mutta yhtä sun toista varoitusvaloa jäi tauluun. Vastapuolella kylki kivasti mutkalla. Ei kuulemma huomannut minua ollenkaan, vaikka näkyvyyttä oli hyvin, alue valaistu eikä satanutkaan. Toinen osapuoli kuitenkin myönsi syyllisyytensä sekä minulle, että paikalle tulleille poliiseille ja sai ohjeistuksen tehdä vahinkoilmoitus.

S60 lähti sitten lavettikyytillä Kokkolan Automaalle. Nyt kuumeisesti odotan, että vastapuoli saa vahinkoilmoituksen tehtyä ja korjaamolla voivat ottaa auton työnalle. Jos tuosta nyt auto vielä tulee.
56
Ei niihin pelteihin mitään reikiä kannata alkaa tekemään. ;D Vaihdettavissä ja irtoitettavissa kaikki on kun rauhassa tekee. Puhallin moottorinkin näkee tuulasikaukalosta kun ilmaläppä on auki. Monet vikisevät puhaltimet hiljentyneet kun tuota kautta uitettu öljyä akselille, myös omaankin ja jatkoaikaa saanut tuolla jo kolmisen vuotta.
Juurikin näin. Puhaltimen lukituksen auki saa uudenmassa konstruktiossa putkien välistä latalla, printtaamalla siihen avaimen homma onnistuu yksinkin.
57
Epäilen etteivät edes huomaa.
58
Ei niihin pelteihin mitään reikiä kannata alkaa tekemään. ;D Vaihdettavissä ja irtoitettavissa kaikki on kun rauhassa tekee. Puhallin moottorinkin näkee tuulasikaukalosta kun ilmaläppä on auki. Monet vikisevät puhaltimet hiljentyneet kun tuota kautta uitettu öljyä akselille, myös omaankin ja jatkoaikaa saanut tuolla jo kolmisen vuotta.
59
Offtopic / Vs: Mitä ostit viimeksi?
« Uusin viesti kirjoittanut Jarsse Xc70 02.12.2025, 21:30:37 »
Rinta/selkäpanssarin pyörä ja mönkijä kikkailuun
60
S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) / Vs: Volvo V50 jätti tielle?
« Uusin viesti kirjoittanut anssi68 02.12.2025, 21:11:35 »
Kyseessä voi olla kaasupolkimen sisäinen vika, mutta ilman tarkempaa vikakoodia ei kannata lähteä arpomaan vaihdettavia osia eli ensin vikakoodit lukuun..
Onhan polttoainepuoli ilmattu suodattimen vaihdon jälkeen??
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
Autoracing  KL-varaosat