Futurez  Proturbo

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2619 Vastauksia
  • 541349 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #495 : 02.05.2012, 22:19:00 »
tietenkin käy. ja voivat olla lyhkäsemmät mitä vakiot. mut jäykemmät

Muistaakseni kokolailla samaa luokkaa vapaa pituus. Ja jäykkyys tietysti tekee sen että perä yleensä nousee. Tosin alkuperäiset vs tarvikejouset saattaa olla pieniä eroja valmistajasta riippuen, mutta pääsääntöisestihän perä nousee vanhoihin vakiojousiin verrattuna.

Ja siis tosiaan kaikkien jäykkäperäisten 700 ja 900 sarjalaisten takajousitus on täysin sama, eli samat iskarit ja jouset sopii ristiin samalla lailla, riippumatta onko farkku vai sedan.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2499
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #496 : 07.05.2012, 22:48:34 »
Motonetti antaa 900 dieselille ja 900-kutoskoneiselle eri jousen. Kumpi on jäykempi? Vai onko jotain muitakin eroja?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*
V70 2.5D*ajossa*       S60
Emännällä V70 2.4D Summum -06

Poissa -SP-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #497 : 07.05.2012, 23:34:34 »
Kuinkas paljon tollaset normit madallusjouset jäykistää tuota alustaa? Kun vakionahan tuo on aivan hirveä ilmalaiva ja säädettävä alustasatsi olisi mieleen, mutta maksaa kyllä jonnin verran ja jos saisi vain jousilla jäykäksi, niin tietty mielummin se? :)

Millanen tuo Konin Sport olisi, jollain kokemuksia, meneekä suoriltaan kiinni, onko helppo säätää yms.?
Käyttis 740 16v ja Bmw e32 ja pari e36 ratakalustetta..
Alaikäisestä asti ollut rakkaus, joka tosin on jo myyty :( Volvo 940 B230FT with holset BC ymym
EX 318iS, Chevy Van, EVO5 stroker, Omega, Sierra
+ Muutamat kaksipyöräiset

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2041
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #498 : 10.05.2012, 21:15:45 »
Motonetti antaa 900 dieselille ja 900-kutoskoneiselle eri jousen. Kumpi on jäykempi? Vai onko jotain muitakin eroja?

Ihan mutulla heittäisin että dieselin jousi on jäykempi. Tai ainakin luulisin että vanha patarautainen kutosdiesel on painavampi kuin tuoreempi alumiininen bensakutonen.
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa HammerDown

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 907
  • Volvo Raggare Club Finland
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #499 : 12.05.2012, 20:34:33 »
Ihan mutulla heittäisin että dieselin jousi on jäykempi. Tai ainakin luulisin että vanha patarautainen kutosdiesel on painavampi kuin tuoreempi alumiininen bensakutonen.
Vielä hatarammalla mutulla muistelisin, että vakiojousien jäykkyydellä ei ole juurikaan eroa, mutta diiselin jousi olisi pidempi, jolloin se suuremman keulapainon alla painuisi samalle tasolle....
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #500 : 13.05.2012, 09:43:25 »
Lesjöön luettelosta:

-940 vinokoneellisen etujousi: lanka 14mm pituus 385mm
-940 D24 etujousi: lanka 14mm pituus 435mm
-960 3.0 etujousi: lanka 13.50mm pituus 497mm

Halkasijat aika liki samoja, 166-171mm

Eli aivan turha ostaa niitä dieselin jousia ja pätkiä kun samaan tulokseen pääsee omilla...

http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf

Tuoltahan on helppo selailla vastaavia, esmers XC90 jouset olis 15.50mm langalla, 395mm pitkät. Pari kierrosta pois ni siinä on jämäkkätä..
« Viimeksi muokattu: 13.05.2012, 09:46:30 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa -SP-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #501 : 13.05.2012, 12:26:38 »
Noo entäs jos ostaisi tollaset vaikka 30mm madaltavat Lesjöt suoraan 940:seen, niin jäykentyykö samalla?

Jaa HembalanD mites tuolta jotain tilataan? 
Käyttis 740 16v ja Bmw e32 ja pari e36 ratakalustetta..
Alaikäisestä asti ollut rakkaus, joka tosin on jo myyty :( Volvo 940 B230FT with holset BC ymym
EX 318iS, Chevy Van, EVO5 stroker, Omega, Sierra
+ Muutamat kaksipyöräiset

Poissa volvo_740

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #502 : 13.05.2012, 15:33:45 »
Lesjöön luettelosta:

-940 vinokoneellisen etujousi: lanka 14mm pituus 385mm
-940 D24 etujousi: lanka 14mm pituus 435mm
-960 3.0 etujousi: lanka 13.50mm pituus 497mm

Halkasijat aika liki samoja, 166-171mm

Eli aivan turha ostaa niitä dieselin jousia ja pätkiä kun samaan tulokseen pääsee omilla...

http://automotive.lesjoforsab.com/automotive/download/catalogues/Lesj%C3%B6fors%20Std%202009%20low.pdf

Tuoltahan on helppo selailla vastaavia, esmers XC90 jouset olis 15.50mm langalla, 395mm pitkät. Pari kierrosta pois ni siinä on jämäkkätä..


nuo xc90 etu jouset vois olla aika passelit jos haluaa jämäkkää keulaa. mistäs nuita sais tilattuu? saako suomesta vai joutuuko tilailemaan ulkomailta?

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3246
  • Boxy, but good
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #503 : 13.05.2012, 15:51:07 »
Lesjöhän on valmistaja, nuo normijousien luettelot taitaa olla ihan yleispätevää kaikkiin jousiin.

Eli varaosaputkastahan noita saa. Tosin XC90 jousia ei näyttänyt ainakaan motonetissä olevan.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #504 : 14.05.2012, 01:16:44 »
Lesjöhän on valmistaja, nuo normijousien luettelot taitaa olla ihan yleispätevää kaikkiin jousiin.

Eli varaosaputkastahan noita saa. Tosin XC90 jousia ei näyttänyt ainakaan motonetissä olevan.

Ei siellä motonetin verkkosivuilla näytä olevan mitään muutakaan.. 200srj korkeapainekaasuja eteen etsiskelen, eikä motonetin verkkosivuilla mitää mainintaa :idiot2:
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa -SP-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #505 : 21.05.2012, 20:20:59 »
Noniin tässä nyt katellu noita iskareita, niin miksikähän tätä 940 2,3l tbo:n jousitusta kutsutaan, Multilink, Nivomat, mikä?  ???

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat Tuossa nyt olisi jotain.. Mitä eroa tolla korkeapaineiskaasulla?  :)
Käyttis 740 16v ja Bmw e32 ja pari e36 ratakalustetta..
Alaikäisestä asti ollut rakkaus, joka tosin on jo myyty :( Volvo 940 B230FT with holset BC ymym
EX 318iS, Chevy Van, EVO5 stroker, Omega, Sierra
+ Muutamat kaksipyöräiset

The moose

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #506 : 21.05.2012, 20:39:21 »
Noniin tässä nyt katellu noita iskareita, niin miksikähän tätä 940 2,3l tbo:n jousitusta kutsutaan, Multilink, Nivomat, mikä?  ???

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat Tuossa nyt olisi jotain.. Mitä eroa tolla korkeapaineiskaasulla?  :)
jos on jäykkä taka-akseli, ni se ei ole multilink vaan voi sisältää yllätys.. eli nivomat = automaattinen tasonsäätö

multilink on taas erillisjousitettu taka-akseli jossa vetarit tulee ulos perämurikasta kuten etuvetopulkissa  :idiot2: en tiä onko niihin ympätty nivomatteja.

korkeepainekaasu on tietenki jämerämpi nostaan perää ylöspäin ja vastustaa enemmän heiluriliikettä mitä perus kaasu.

omas on farkun vahvistetut jouset ja korkeepainekaasut, perä iha tyhjänä meinaa vähä pomppia mut kuormattuna on melko ihana.

Poissa -SP-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #507 : 21.05.2012, 20:51:52 »
Eli siis häh, en nyt täysin tajunnut, sen näin ekana tiedän, että jousi ja iskari on takana erikseen?  ???

http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat Tuossa olisi taakse nuo korkeapaineet, käykö vai ei? Eteen ei tule.
« Viimeksi muokattu: 21.05.2012, 20:53:28 kirjoittanut -SP- »
Käyttis 740 16v ja Bmw e32 ja pari e36 ratakalustetta..
Alaikäisestä asti ollut rakkaus, joka tosin on jo myyty :( Volvo 940 B230FT with holset BC ymym
EX 318iS, Chevy Van, EVO5 stroker, Omega, Sierra
+ Muutamat kaksipyöräiset

Poissa Turbo 242

  • Hallituksen jäsen - Varastomies
  • Global Moderator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5714
  • Teiden tukko
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #508 : 22.05.2012, 12:01:44 »
Millanen tuo Konin Sport olisi, jollain kokemuksia, meneekä suoriltaan kiinni, onko helppo säätää yms.?

Mulle laitettiin viimekesänä eteen Koni Sport-iskunvaimentimet. Säätö tapahtuu suoraan konehuoneesta kääntämällä iskarin päässä olevaa tankoa (tai miten sitä nyt kuvaisi). Sopi suoraan paikalleen, ilman mitään ongelmia. Kalliit ne on mutta tunnetusti hyvää ei saa halvalla.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2071
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #509 : 22.05.2012, 13:06:13 »
Mulle laitettiin viimekesänä eteen Koni Sport-iskunvaimentimet. Säätö tapahtuu suoraan konehuoneesta kääntämällä iskarin päässä olevaa tankoa (tai miten sitä nyt kuvaisi). Sopi suoraan paikalleen, ilman mitään ongelmia. Kalliit ne on mutta tunnetusti hyvää ei saa halvalla.

Mistä, ja mihin hintaan? 8) kuka tietää mistä ihmiset on ostettu uritettuja jallulevyjä?
V70 D5
850 T5
145 T5

 

Elekma  Autoracing