Futurez  Kulkukoira

Akun kiinnitys

  • 24 Vastauksia
  • 11660 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #15 : 02.07.2018, 12:12:08 »
Mikäli kyseessä on e 940:n alkuperäinen "pitkä kierretanko ja peltilipare" siellä akun etupuolella, niin putsatkaa + rasvatkaa siitä kierteet.

Omassa oli ostettaessa ~5,5 vuotta sitten akku hyvin kiinni. Talvella sitten selvästi vanha akku hyytyi ja hain tilalle uuden. Ilmeisesti uuden akun se pohjan "kynnys" josta akku lukittuu, oli hivenen ohuempi tai jotain. Vaikka sen "kierretangon" akun etupuolelta kiri ropelille, jäi akku hiukan elämään.

Otin ko. kierretangon pois ja siirsin akun sivuun. Tangon hioin teräsharjalla ja mutterin putsasin hinkkaamalla kierretankoa siinä eestaas. Lopuksi ihan vaseliinia laitoin koko kierteen matkalta ja paikoilleen.

Sen jälkeen akku kiristyi kiinni asti ja on myöhemminkin kiristys ollut kevyt käyttää. Omassa sen kierretangon päässä on vielä semmoinen "lenkki" josta pitäisi pystyä käsin kiertämään. En tiedä, mutta muistaakseni joku ~16-22mm hylsy käy siihen lenkin päähän ja sillä on hyvä kiristää. :D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #16 : 02.07.2018, 12:18:03 »

Ei mitään hihna virityksiä, terävät kulmat hierovat hihnat rikki ja kestääkö kolarissa.
Reikäpannalla tai kierrretankoa ja kulmarautaa.

Hihna voi olla ihan hyvä ratkaisu tilapäiseen akun parempaan kiinnittämiseen, esim. varmistetaan kiinnitys ratapäivillä ajettaessa tms.

Mutta ei pysyväksi ratkaisuksi...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9577
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #17 : 02.07.2018, 12:41:02 »
Hihna voi olla ihan hyvä ratkaisu tilapäiseen akun parempaan kiinnittämiseen, esim. varmistetaan kiinnitys ratapäivillä ajettaessa tms.

Mutta ei pysyväksi ratkaisuksi...

Mieluummin ei radalle ollenkaan jos akun kiinnipysyminen on remmipatentin varassa. Takaisin autotalliin ja ruuvattavat raudat sille, ei ole iso homma. Kaks pätkää kierretankoa, siihen neljä mutteria ja aluslevyt niille, yksi lattarauta johon kaksi reikää. Ysisatasessa (ja seiskassa) akku on sellaisessa kuopassa ettei sitä juuri tarvi sitoa kuin alaspäin niin se ei siitä karkaa mihinkään.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #18 : 02.07.2018, 12:52:11 »
Minusta remmi on oikein tehtynä paras, koska "adaptoituu" aina akun muotoon.

Oikein tehdyllä tarkoitan siis:
- Oikeasta, riittävän kestävästä kuormaliinasta tehtyä remmiä
- Remmissä on kumipinnat kohdissa, joista vastaa akun kulmiin (tai yleensä mihinkään)
- Kiinnitys/kiristys on semmoinen, että kestää vetää ihan oikeasti tiukkaan, eikä kuormita remmiä epätasaisesti

Todella monessa Toyotassa on se akun yli menevä rauta, jossa on kulmapalat akun hartioihin. Se on kans idioottivarma, mutta annas kun käy vain yhdenmalliselle ja kokoiselle akulle... :facepalm:

Ainakin työkaverin autossa katsuri hyväksyi remmin, joka oli tehty 10tkg kuormaliinasta ja akun päällä oli 5mm. paksu kumimatto remmin alla. Remmi oli toisesta päästään runkopalkkiin pultatussa "lenkissä" ja toisessa päässä oli samantapainen, mutta pultilla kiristettävä. Veto remmiin tuli tasaisesti ja sen sai kiristettyä kyllä niin tiukkaan, että varmaan 8.8 pultti tai akun kansi antaa ensin periksi ennenkuin remmi. :idiot2:

Poissa skaaba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • Piston whipped
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #19 : 03.07.2018, 07:59:41 »
Komppaan edellistä. Kuormaliinoilla pidetään kiinni kuitenkin paljon painavampiakin kuormia päivittäin ammattiliikenteessä. Joskus hamassa menneisyydessä omistamassani amerikan vanissa oli tehty lenkit akkupoteroon ja kuormaliinalla sidottu. Todella pätevä kiinnitys, jota ei tarvitse miettiä.

Volvon alkuperäinen ratkaisu on mielestäni aika mielenkiintoinen. Ruostuu tosiaan kiinni aika äkkiä. Säännöllinen availu ja rasvailu auttavat. Kiinnitys sopii vain tietyn muotoisille akuille ja muut vaativat soveltamista. Minulle ei ole vielä ikinä sattunut suoraan sopivaa akkua. Lattaraudasta saa tehtyä ison kynnen akun etupuolelle. Alkuperäinen kierretanko latasta läpi ja kiristämällä latta akkua vasten. Reunanauhaa lattaan alueelle, joka koskettaa akkua. Pysyy jämptisti, jos saa vain akun takaosan yhtään tarraamaan omaan kiinnityskynteensä.

Yksi Volvomies

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #20 : 04.07.2018, 12:34:13 »
Minulle ei ole koskaan huomautettu akun kiinnityksestä yhtään mitään. Mutta vuosi sitten huomasin katsastuksen jälkeen, että akkua oli ilmeisesti yritetty liikuttaa tai nostaa. Huomasin tämän siitä, kun olen asentanut akun ja sen muovisen pohjakaukalon aivan suoraan sinne omalle paikalle, niin nyt sitten katsastuksen jälkeen akku oli ihan pikkuisen vinossa. En koskaan ole kiristänyt sitä kiristystankoa mitenkään mahdottomasti, ensin sen minkä menee käsin ja pikkuisen työkalulla lisää. Kyllä tuo akkukin painaa jo sen verran, että voimaa saa käyttää jos haluaa saada akun liikkumaan paikassaan.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #21 : 05.07.2018, 01:06:46 »
Kyllä tuo akkukin painaa jo sen verran, että voimaa saa käyttää jos haluaa saada akun liikkumaan paikassaan.

Jos sen saa käsin liikkumaan paikallaan niin mietippäs miten käy vaikka kolarissa. Vaikkei se aina vahinkoja aiheuttaiskaan on riski niihin olemassa.

On täälläkin tullut hihnalla sidottuja akkuja vastaan ja en ole pitänyt sitä kaarrelle kiristettyä latan pätkää huonompana.
Tiedän yhen C Kadetin jossa akku on kiilattu nosturin tallan jack padillä paikalleen eikä yhdelläkään leimalla ole tullut sanomista  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Kankikari

  • Vieras
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #22 : 05.07.2018, 01:16:41 »
Katsurit haukkuneet sen vanhemman alkuperäsen peltikiinnityksen joka 6mm siipimuttereilla ja pitkillä pinnapulteilla pohjanpellistä kiinni.

Loppu mutinat kun totesin et jos lähtee liikkeelle tuolta kolarissa onko siitä mitään ehjänä kun tulee korista ulos jos tulee.

Silti laitoin 500kg kuormaliinan räikkineen kaikkineen akun ympärille. Parit korvat akkukoteloon ja kii pysy. Seuraava olikin latta akun yli 8mm pinnapultein.

Tosiasiassa kaikki nuo repeytyis irti korista remmit latat yms kiinnitystavat jos juur siihen oikeaan iskukulmaan tulisi mälli ja akku haluaisi ulostautua. Mutta nuo hidastaa sitä.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4653
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #23 : 05.07.2018, 12:06:59 »
Katsurit haukkuneet sen vanhemman alkuperäsen peltikiinnityksen joka 6mm siipimuttereilla ja pitkillä pinnapulteilla pohjanpellistä kiinni.

Loppu mutinat kun totesin et jos lähtee liikkeelle tuolta kolarissa onko siitä mitään ehjänä kun tulee korista ulos jos tulee.

Silti laitoin 500kg kuormaliinan räikkineen kaikkineen akun ympärille. Parit korvat akkukoteloon ja kii pysy. Seuraava olikin latta akun yli 8mm pinnapultein.

Tosiasiassa kaikki nuo repeytyis irti korista remmit latat yms kiinnitystavat jos juur siihen oikeaan iskukulmaan tulisi mälli ja akku haluaisi ulostautua. Mutta nuo hidastaa sitä.
juuri näin!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa ari1956

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 187
  • www.vrcf.fi
Vs: Akun kiinnitys
« Vastaus #24 : 02.08.2018, 07:10:41 »
Minun akkuni huono kiinnitys johtuikin siitä, että kun akun alle oli vaihdettu muotoiltua peltiä ja hitsattu se kiinni joskus 2-3 vuotta sitten, niin hitsaaja oli unohtanut tehdä vastakappaleen sille pohjalle.
Tarkoitan jonkinlaista uloketta, joka olisi pitänyt tehdä hitsaamalla  akun toiselle puolen  kuin se missä peltilipare on. Akku pysyi jotenkuten paikallaan.
Tämän huomasi toinen korjaaja, kun akku oli otettu kokonaan pois paikastaan. Hän teki siihen akun pohjana olevaan peltiin jonkinlaisen matalan "harjun". Korjaus tehtiin jo noin yksi kk sitten.
Volvo 945 GL  vm.93, B230FD  2.3 l,  vaihdelaatikko M47, 8 V, 85kW ei ilmastointia, ABS, ei turvatyynyjä

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron