Autoracing  KL-varaosat

V850 harrastelut

  • 6 Vastauksia
  • 2461 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
V850 harrastelut
« : 06.09.2022, 21:17:30 »










Melko pitkään kupli mielessä takavetoisen Volvon hankinta. Mulla harrastukset ollu lähinnä jenkkiautoja, mutta huomasin että alkaahan nämäkin jo olla harraste ikäisiä. Joten kohdalle kun sattui sopiva 760 niin asia oli valmiiksi mietitty.

Oikeastaan Volvoilu alkoi puolison ajettua ajokortin ja hommattiin hänelle 2000 vm. V70 classic. Se osoittautui tosi hyväksi ja on ajossa vieläkin nyt 50tkm myöhemmin. Sen verran hauska peli että ajellaan niin kauan kun autoa riittää. Samaan käyttöön kunnostusta odottelee punainen mk2 awd V70.







Tälle talvelle ei huoltohommia kummoisempaa tiedossa V70 mk1 ja ehkä keväällä aloitella mk2 ehjäystä jakohihnan ja vetareiden vaihdolla.

760 on ajokuntoinen, muttei katsastettu. Hommailin taakse jouset ja iskarit. Sisustan kunnostus on kuskinpenkin kiinnityksen rakentelua vaille ja eteen voisi jarrut ja jousituksen päivitellä. Roikkuva kattoverhoilu ja jostain kattoluukusta tai kontin tiivisteestä vuotaa vettä konttiin.

« Viimeksi muokattu: 10.03.2025, 21:00:19 kirjoittanut V850 »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelulelut
« Vastaus #1 : 06.04.2024, 22:00:06 »
Työmatkakulkineeksi löytyi 2002vm V70 D5. Pohdiskelin pitkään mersuakin, mutta tämä nyt sattui löytymään sopivasti. Samaan hintaluokkaan olis alkanu löytyä jo kolmoskoppaistakin. Mutta jotenkin ajattelisin että tää on viimeinen rehellinen Volvo ja mustakoppainen D5 on kait aika luotettavan moottorin maineessa.

Kompuran vapaakytkimen laakeri piti pahaa ääntä ja kompura kytki päälle/pois melko tiuhaa, joten uus laakeri kaupasta ja kasatessa jätin shimmiprikan pois. Välys pieneni reilusta millistä --> 0.6mm

Öljyt vaihtelin huuhtelemalla. Motox 5W 40 Dieselsyntiä 6.2l ja seuraava öljynvaihto kans vähän tiuhempaan. Huoltokirjassa on merkintöjä noin 20tkm välein.

Yhden ruiskusuuttimen tiiviste näyttäis sotkeneen venttiilikoppaa. Mutta en osaa varmaksi sanoa onko jotain vanhoja jälkiä.

Kuskin matto tuntuu märälle, oisko jäähdytysnestettä.

Tilaukseen menee apulaitehihna rullineen, ehkä lämppärin kenno ja mitä tässä matkan varrella ilmenee.





Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelulelut
« Vastaus #2 : 02.12.2024, 17:30:30 »


Kesän mittaan kertyi parikyt tuhatta kilsaa mittariin ja nyt pyörähti tasalukemat.

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelulelut
« Vastaus #3 : 18.02.2025, 14:13:43 »
Harmaasta D5 vuosi moottoriöljyt pihalle. Se oireili vähän jo kesällä merkkaamalla parkkipaikkaa, mutta tikussa pysyi öljyt. Arvelin ensin että kampiakselilta vuotaa, mutta saattaahan se vuotaa siitä lohkon propusta kytkinkopan sisällä.

Oisko nyt talven myötä joku huohotin menny lopullisesti tukkoon tms. ja alkoi määrän väheneminen näkyä tikussa jo. Sen lisäksi lattia oli ihan märkänä jäähäristä. Uus Behr kenno on jo hommattuna ja samalla laitan uuden paisarin korkin. Sekin vois aiheuttaa ongelmia.

Onneks olin kesän aikana kunnostellut vara-autoksi V70 1998 TDI manuaali. Ehkä nelisen vuotta oli ehtinyt olla poissa liikennekäytöstä. 2010 tienoilla tullut Italiasta, joten pohjasta hyväkuntoinen ja melko pienellä vaivalla sain katsastettua. Uudet levyt, palat, satulat joka nurkkaan ja ulommat nivelet vetareihin, sekä suojakumit raidetankoon riekaleisten tilalle. Öljyt vaihdoin moottoriin, vaihteistoon ja tehostimeen. Sekä jakohihnan laitoin itse, mutta pumpun hihnan vaihdatin dieselhuollossa. Kohtuulliset iskarit oli omasta takaa, samoin niitä iskarin yläpään kumeja löytyi ehjemmät.

Tehostimen pumppua oli jo aikaisemmin korjailtu ja se vuosi. Tässä vielä se säiliöllinen pumppu pienemmällä hihnapyörällä. Niitä ei tahtonut hyviä ja halpoja löytyä, niin laitoin uudemman pumpun, jossa erillinen säiliö. Tästä aiheutui käyttöhihnan kanssa ongelmia ja nyt on ilmastoinnin kompura poissa pelistä, ainakin toistaiseksi.

Katsastin pakettiautoksi. Pari tuhatta kilsaa on jo yhteistä matkaa kertynyt. Kiihdyttäessä pientä värinää, jonka arvelisin johtuvan sisemmistä murrosnivelistä. Tai ne oli jo pyörineet ruosteisina ja kuivina. Voihan joku tukikumikin olla sökönä. Mutta vetarit olis vaihtolistalla seuraavaksi ja yli -5 pakkasilla joutuu vähän sahailemaan käyntiin jos ei oo roikan jatkeena. Pumppu on ajoitettu niin aikaiselle ettei ihan vikavalo syty.

Muutoin tosi hauska peli.




« Viimeksi muokattu: 16.04.2025, 07:17:02 kirjoittanut V850 »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelut
« Vastaus #4 : 10.03.2025, 21:09:34 »
Punaseen TDI V70 vaihtelin öljyt. Ostohetkellä valutin 5 litraa ylimääräistä läpi ja nyt 3tkm ajelujen jälkeen laitoin huuhtelemalla STP:llä.
Öljyksi valikoitui Bilteman synteettinen 5w-40. Tästä näkyy löytyvän vaadittava luokitus.

Oon vähän epäilly Biltsun tuotteita, mutta ohjaustehostimen paikkausaine toimi ainakin aika hyvin ja nyt tarkoitus vähän tiuhempaan vaihdella öltsejä, siihen edullinen sopii hyvin.
Mittarissa 395tkm.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2025, 07:17:42 kirjoittanut V850 »

Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelut
« Vastaus #5 : 15.04.2025, 18:39:04 »
V70 -98 Mk1 tdi korjailua. Sisempää murrosniveltä ei saanut irrallisena. Aeromotorilta tilasin ominpäin vetarin kuskin puolelle, jossa 26 booria laatikon päässä ja pultilla kiinnitys. Manuaalivaihteet.

Tässä vetari on sitä uudempaa mallia, joka kiristyy pultilla napaan, eikä mutterilla kuten vanhemmassa. 

Vetari osottautui kuitenkin liian pitkäksi, eli lienee kakkoskoppaseen sopivampi vetari, mutta onneks akselin boorit täsmäsi alkuperäisen akselin kanssa, joten vaihdoin sisemmän nivelen siihen omaan akseliin. Tähän olikin jo ulompi ennen leimaa vaihdettu.

Oikeanpuoleiseen, eli siihen pidempään ei sisemmän nivelen vaihtaminen onnistu, koska pää on kait osa akselia. Siitä laitoin kyselyä mikä olis sopiva. Kakkoskoppasen vetarit on noin 30mm pidemmät. Mutta boorien määrä täsmää ainakin tdi moottorilla, jos 26 hammasta akselilla vaihteiston puolella




Poissa V850

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: V850 harrastelut
« Vastaus #6 : tänään kello 19:23:12 »
Aeromotorilta vastailivat että noin 975mm pitkä vetari olis sopiva oikealle puolelle mk1 V70 tdi manuaali.

Mk2 V70 vetarin pituus lienee pari senttiä pidempi, noin 990 ++ mm

Tripod nivelellä oleva on automaattiin.

Hello!
Thank you for contacting us!

Factory gives 3 different part numbers for this axle 8601574, 8602608 and 8251759,

We suggest to take detailed measures of the old shaft before ordering this.

Laatikon puolella 26 hammasta manuaalissa.


Tasaluku pyörähti vanhuksen mittariin.


 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo