Kulkukoira  Proturbo

S60 2.4T aut. -01, sähkö- ja käyntihäiriötä

  • 4 Vastauksia
  • 1569 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vaimon otsikossa mainittuun kauppakassiin vaihdoin viikko sitten uuden akun. Syynä oli se, että kierrätin S70 pihasta eteenpäin ja siihen tarvin uuden akun täysin kuolleen tilalle, en kuitenkaan viitsinyt laittaa uutta siihen vaan kierrätin muutaman vuoden vanhan akun S60 kontista ja hankin siihen uuden.

Muutaman päivän kaikki sujuikin hyvin. Eilen vaimo ilmoitti, että käynti muuttui ailahtelevaksi, mittariston taustavalot himmenivät ja kirkastuivat samaan tahtiin käynnin ailahtelun kanssa, mittaristoon pamahti akun kuva ja ajotietokone ilmoitti "sähkövika huolla heti" tjsp. Sen perään sitten abs:n, jarrujen ja stc:n valo sekä "jarruvika huolla heti". Vaimo nilkutti autolla kotiin, pystyi kyllä ajamaan, tehot suunnilleen tallella (ei tietenkään kaasu pohjassa menty), mutta tyhjäkäynnillä meinasi sammuilla risteyksiin.

Itse töiden jälkeen kävin ajamassa koeajolenkin todetakseni tilanteen, aluksi kaikki toimikin normaalisti muutaman kilometrin ajan mutta sitten samat viat tauluun minullakin. Kotipihassa jätin auton tyhjäkäynnille, pysyi käynnissä mutta kierrokset seilasivat 500-800 väliä noin suunnilleen. Mittasin jännitteen auton ollessa käynnissä akun navoilta, seilaili noin 12.8  - 13.5 väliä. Sammutin auton, jätin virran päälle ja jännite näytti tasaista 13.1 volttia. Minun mittari on tavanomainen halpa yleismittari, joten absoluuttiset arvot saattavat olla vähän sinne päin. Kävin syömässä tässä välissä, palasin reilun tunnin päästä takaisin autolle ja mittasin jännitteitä uudestaan. Nyt näytti 12.8 volttia sammuksissa ja käynnistettyäni tasaista 13.8V jännitettä. Auto tällöin myös kävi normaalisti, mittaristossa ei ollut vikavaloja.

Ajoin autolla noin kymmenen kilometriä kauppaan ja sieltä saman verran takaisin. Kaupan pihassa auto käynnistyi normaalisti, koko matkalla ei vikavaloja ilmennyt. Ajattelin että seurataan tilannetta, mutta tänä aamuna tilanne toistui, käyntihäiriöt palasi ja myös valot tauluun. Vaimo lähti V70:llä töihin, minä ajoin S60:lla siltä varalta että temppuilee uudestaan. Koko 30km työmatka meni täysin moitteetta, vikavaloja ei ilmennyt.

Arvailuja mikä autossa olisi vikana?

  • Viallinen akku? Muutama päivä akun vaihdon jälkeen nämä oireet ilmenivät
  • Viallinen laturi? Olisiko hyllystä suoraan otettu Bilteman hopea-akku olllut sen verran tyhjä, että laturi joutui koville aluksi ja tämä katkaisi laturilta ns. kamelin selän
  • Mittaristovika tai joku muu ohjainlaite?
  • joku muu, mikä?
  • Kanada :D

Vikakoodeja en ole vielä lukenut, töiden jälkeen ajattelin käydä tuossa sukulaisen korjaamolla kurkistamassa mitä Autocom kertoo asiasta.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T aut. -01, sähkö- ja käyntihäiriötä
« Vastaus #1 : 02.10.2018, 16:03:27 »
Tarkistappa maadoitukset akusta ja konehuoneesta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 2.4T aut. -01, sähkö- ja käyntihäiriötä
« Vastaus #2 : 02.10.2018, 22:03:15 »
Tarkistappa maadoitukset akusta ja konehuoneesta.

Akun maadotuksen jo tarkistin, siinä näytti kaikki olevan ok.

Pitää käydä nuo konehuoneen maadotukset läpi, hyvä huomio! -H-



Kävin myös lukaisemassa vikakoodit vaimon veljen korjaamolla Autocomilla. Seuraavat tämän asian kannalta olennaiset löytyivät:

  • Moottorinohjauksesta 261A: Muuttuva lambdasäätö virheellinen, katkonainen
  • ABS / BCM yksiköltä 0077: Akun varaus, jännite on liian suur, katkonainen

Liikaa jännitettä siis? Maadotus, lataussäädin...? Vai sittenkin se akku?

Joka tapauksessa käyn noita maadoituksia läpi. Katsotaan miten huomenna aamulla auto toimii.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa vikki

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 2.4T aut. -01, sähkö- ja käyntihäiriötä
« Vastaus #3 : 03.10.2018, 07:56:08 »
Nopein laittaa väliaikainen maajohto koneesta runkoon ja ajella muutama päivä.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: S60 2.4T aut. -01, sähkö- ja käyntihäiriötä
« Vastaus #4 : 04.10.2018, 09:59:55 »
Näyttäisi siltä, että lataussäädin on syyllinen. Nyt nimittäin taisi lopettaa latauksen kokonaan.

Illalla pääsee tutkimaan asiaa tarkemmin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

 

Carcom Oy  Elekma