Moi,
Volvossa kummallista vikaa. Ohjaus muuttui kuukausi sitten erittäin raskaaksi ja tarkistettaessa tehostimen nesteet olivat laskeneet alle merkin. Lisäsin nestettä ja ilmasin järjestelmän kääntelemällä renkaita korkki auki ääriasennosta toiseen. Tällä ohjaus pelasi noin päivän ajan, jonka jälkeen auto sylkäisi nestettä ulos korkin tiivisteen välistä ja ohjaus muuttui jälleen raskaaksi. Nesteen pinta oli kuitenkin ok. Väriltään neste on ruskeaa. Huomasin samalla, että tehostimen pumpun ja letkun liitos oli kostea.
Varasin autolle ajan huoltoon ja viikonlopun aikana auto ei ollut ajossa. Maanantaina töihin lähtiessä ohjaus taas toimi normaalisti.
Vein auton silti huoltoon keskiviikkona, jottei mahdollinen vika uusiudu tai riko mitään suurempaa. Huollossa ohjaustehostimen pumppu tarkastettiin mittaamalla virtaus ja se on ok. Vika on kuulemma hammastangossa, koska huollon aikana ratti alkoi tärisemään vasemmalle käännettäessä pienellä nopeudella ajettaessa. Hammastanko oli kuitenkin kuiva, eikä mikään tiiviste vuoda tehostimen nestettä.
Korjausehdotus : Ohjausvaihteen vaihto ja ohjaustehostimen pumpun vaihto ja koska tuota vanhempaa ohjausvaihdetta ei enää saa OE-osana, joudutaan se vaihtamaan uudenmalliseen, jolloin letkut ja ohjauspyörän akseli pitää vaihtaa. Hinta näille töineen osineen ~2500e.
Autoa ei siis korjattu ja korjaamon pihasta lähtiessäni ratti täristi vasemmalle käännettäessä. Ohjaus on kuitenkin erittäin kevyt ja hyvä ajaa pitkästä aikaa. Kuitenkin jo kilometrin ajon jälkeen tärinä loppui eikä se pienen ajolenkinkään jälkeen enää toistunut. Nyt kävin paikallisessa katsastusliikkeessä katsastamassa auton ja hakemassa mahdollista muuta vikalistaa eikä katsastusmies löytänyt mistään ohjainlaitteesta mitään vikaa,väljyyttä tai vuotoa ja taas tuli vuosi ajoaikaa.
Onko kenelläkään tähän mitään ehdotusta mistä tuo johtuu? Ohjaustehostimen nesteitä ei ole ainakaan 5 vuoden aikana vaihdettu tai lisätty.
Auton arvon takia ei varsinaisesti kiinnostaisi turhaa 2500e remonttia tähän tehdä.