Täällä olisi kohtalotoveri, jolla on juurikin aloittajan kuvailemia ongelmia.
V70 AWD AUT -06
- Alkoi pari viikkoa sitten
- Säännöllisen epäsäännöllisiä
- Alkaa vain yli 80 km/h vauhdissa
- Vaihdelaatikko pelittää tärinöiden alkaessa normaalisti, vaihteet vaihtuu normaalisti ja vaihteiden vaihtuminen ei vaikuta tärinään
- Tärinän alkaessa kun nopeuden tiputtaa alle 80 km/h, tärinät lakkaa. Pidempään (10km) ajaessa tärinät alkavan ilmetä myös 60 km/h vauhdissa
- Tärinän alkaessa ne katoaa, kun hellittää kaasulta. Alkaa uudestaan, kun painaa kaasuttaa
- Tärinän kanssa samaan aikaan kuuluu semmoinen jurnuttava ääni ja ihan kuin joku vänkäisi vastaan
- Homma lakkaa, kun pysähtyy, sammuttaa auton, käynnistää uudestaan ja jatkaa matkaa
- En ole uskaltanut kokeilla, poistuuko tärinä jonkun X- nopeuden jälkeen, koska se on niin hurjaa
- Tärinä tuntuu sekä ratissa että kopassa
- Tärinän aikana kääntäminen ei vaikuta tärinään mitenkään
Tänään töihin ajellessa tuo tuli taas. Nyt oli jo aika pahana ja edes pysähdys ei aluksi poistanut vikaa. Vasta toisella pysähdyksellä vika poistui, mutta silti kiihdyttäessä normaaliin matkavauhtiin tuntui kokoajan pieni jurnutus ja tärinä vastaan.
Jarru/laakerivikaan en oikein usko, koska vanteet eivät lämpene eikä pysähtyessä jarrut haise. Ja koska vian aikana suurimmat tärinät ja jurinat tulee kiihdytyksen aikana.
Eikä kyllä laakerien jollotustakaan kuulu.
Tärinä tuntuisi tulevan edestä. Kuitenkaan mistään death wobble-tyylisestä tärinästä ei ole kyse.
Vikakoodit antaa ratin asentotunnistimesta ja Haldex-pumpusta. Voisiko pumppu aiheuttaa vikaa? Aiemmin kesällä liikkeelle lähtiessä auto tuntui haraavan aika kovasti vastaan, jos heti samantien lähti kääntämään. Ihankuin neliveto olisi lukittunut päälle.
Viime talvena laatikko myöskin luisti kylmänä niin paljon, ettei auto liikkunut ennenkuin oli ollut käynnissä useamman minuutin ja laatikon öljyt olivat lämmenneet. Tämä vika poistui öljyjen vaihdolla/huuhtelulla, mutta olisiko turbiini ottanut itseensä?
Mistä voisi lähteä liikkeelle? Lähinnä tuo, että ilmenee vain ajoittain ja vika alkaa vain yli 80 km/h vauhdissa hämää jonkin verran.